Kari Rajamäki /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Taloudellisen tilanteen perusteet, myös
               talousarvion perusteet, ovat murentuneet. Työllisyystilanne
               on pahempi kuin vuonna 1991, ja vientiteollisuuden ja metsäteollisuuden
               tilanne kärjistyy. Tässä tilanteessa
               oli arvokasta, että puhemies Niinistö tuki sosialidemokraattien
               vaatimuksia taloustilanteen selvittämisestä ja
               lisätalousarvion pikaisesta antamisesta eduskunnalle. Perustuslain
               ja eduskunnan budjettivallan kannalta ja kansallisen kriisin kärjistyessä eduskunta
               ja hallitus eivät voi olla katsomossa, vaan kansalaisten perusturvallisuus
               ja talous edellyttävät toimia. Viime perjantaina
               kuitenkin hallituspuolueet äänestivät
               kumoon sosialidemokraattien vaatimuksen, että hallituksen
               on annettava välittömästi eduskunnalle
               työllisyyttä ja yritystoimintaa edistävä lisäbudjetti.
            
            
            Oletteko te, herra pääministeri ja herra valtiovarainministeri,
               nyt valmiita tässä tilanteessa jo liikkumaan konkreettisilla
               esityksillä?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Matti Vanhanen
            
             Arvoisa puhemies! Hallitus on ilmoittanut, että tulemme elokuussa
               varsinaisen budjettiriihen yhteydessä käymään
               myös lisäbudjetista hallituksen neuvotteluja ja
               tulemme antamaan tuolloin tämän vuoden toisen
               lisätalousarvion. Tähän hallitus on kevään
               valmistautunut, ja lisätalousarvio tulee eduskunnan pöydälle
               välittömästi sitten syksyn alkaessa.
               Muuhun taloustilanteesta käytävään keskusteluun
               liittyen eduskunta viimeisteli juuri kehysselontekoon liittyen vastauksensa.
               Siitä käytiin viikko kaksi sitten täällä laaja
               keskustelu, ja ensi viikolla hallitus tulee antamaan pääministerin
               ilmoituksen keskiviikkona, kun olemme juuri saaneet tämän
               vuoden toisen suhdanne-ennusteen, ja sen pohjalta tulemme esittämään
               sen arvion, joka valtiovarainministeriössä on
               suhdanne-ennustetta laadittaessa.
            
            
          
         
         
            Kari Rajamäki /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Me totesimme viime viikolla, että hallituksen
               kehysmietinnön perusta, koko kehysselonteon perusta, oli
               bkt:n lasku tänä vuonna 5 prosentilla, joka on ylitetty
               jo pääsiäisen jälkeen. Myöskin
               tältä osin kaikki taloutta ja työllisyyttä elvyttävät
               toimet ovat olleet riittämättömiä,
               se on todettu yleisesti. Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon ja
               opetustoimen perusturvallisuus, kansalaisten arjen perusturvallisuus
               heikkenee, kunnat lomauttavat, leikkaavat. Tässä tilanteessa
               kansallisen eheyden ja luottamuksen ilmapiirin vahvistaminen ja vakavan
               taloustilanteen mukaiset toimet edellyttävät konkreettisia
               esityksiä eivätkä pääministerin
               ilmoitusta. Ei voi olla niin, että kesä on peruste
               sille, että hallitus ei tee nyt välittömiä esityksiä vakavan
               talous- ja työllisyystilanteen edellyttämällä tavalla.
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Meistä kukaan ei tule tietämään,
               ainakaan vielä tässä vaiheessa, mikä on bkt:n
               supistuma tämän vuoden aikana, (Ed. Kallis: Jotain
               me kuitenkin tiedämme!) koska se jää nähtäväksi,
               koska sitä ei kukaan tiedä tässä vaiheessa,
               ei sen paremmin oppositio kuin hallituskaan eikä kukaan
               tässä maailmassa. (Välihuutoja vasemmalta)
               Se, mikä tiedetään, on tietysti laitettu
               kehyksiin ja syksyllä taas tiedetään
               sitten enemmän. Taloustilanne on vaan tämmöinen, että me
               emme pysty sitä tässä tilanteessa kovasti ennakoimaan.
            
            
            Mitä tulee sitten elvytystoimien mittaluokkaan, niin
               jos ihan kuuntelee objektiivisia arvioitsijoita, kansainvälisiä arvioitsijoita
               ja unohtaa vaikkapa hallituksen omat mielipiteet, niin päivänselvää on
               se, että Suomi on yksi Euroopan suurimpia elvyttäjiä ja
               kaikkialla Euroopassa samoiten kuin Kansainvälisen valuuttarahaston
               toimesta samoiten kuin Oecd:n toimesta nyt puhutaan siitä,
               että sen sijaan, että velkaannuttaisiin, siis
               ylivelkaannuttaisiin elvytyshuumassa, niin pitää ryhtyä etsimään
               ulospääsystrategia sille ajalle, kun talous on
               lähtenyt uudestaan kasvuun, ei siis nyt tälle
               ajalle vaan sille ajalle, kun talous on lähtenyt uudestaan
               kasvuun.
            
            
          
         
         
            Jouko Skinnari /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kun nyt sitten hallitus viimein puhemiehen
               ja opposition vaatimuksesta aikoo edetä näissä talouteen liittyvissä lisätalousarvioasioissa,
               niin millä tavoin te meinaatte nyt tätä tilannetta,
               joka on koko ajan paheneva, auttaa? Mitkä ovat ne sektorit, joilla
               te haluatte tulla tähän mukaan niin, että tämä kuntien
               tilanne paranee, niin, että niitten taantuvien teollisuuspaikkakuntien
               tilanne paranee? Millä tavoin näitä uusia
               innovaatioita saadaan aikaan? 50 miljardin takaukset pankeille on tehty,
               mutta yrittäjät sanovat, että niin Finnverasta
               tällä hetkellä kuin pankeista muutoinkin
               on vaikea saada lainaa. Millä tavoin te koetatte saada
               nyt käytännössä näitä eduskunnankin
               hyväksymiä päätöksiä toimeenpantavaksi,
               koska työllisyystilanne heikkenee koko ajan ja yrittäjien ahdinko
               pahenee koko ajan?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Tämän vuoden ensimmäinen
               lisätalousarviohan siirrettiin toukokuulta, missä se normaalisti
               on, tammikuulle, ja siinä jo tehtiin merkittäviä ratkaisuja.
               Toisaalta olemme tehneet jo päätöksiä erityisesti
               työllisyyskoulutuksen vahvistamiseksi, jotta lisääntyvä työttömyys
               ei kohtelisi niin rajusti työttömiksi jääneitä ihmisiä.
               Tämä on meidän keskeinen tavoite myös
               tulevassa talousarviossa ja lisätalousarviossa, eli kohdennamme
               resurssit nimenomaan työttömiksi jääneiden
               ihmisten koulutusmahdollisuuksien parantamiseen.
            
            
            Mitä tulee sitten tähän luotonsaannin
               vaikeuteen, se on todella piinallinen asia. Hallitus ei voi pakottaa
               pankkeja luotottamaan, mutta me olemme tehneet semmoiset instrumentit,
               jotka pankit voivat tarvittaessa ottaa käyttöönsä ja
               jotka helpottaisivat luotonsaantimahdollisuuksia, mutta pankit eivät
               ole sitä halunneet vielä tehdä. Kaikkein
               tärkein asia on se, että Euroopan laajuisesti saadaan
               pankkisektori toimimaan, koska sitten alkaa rahahanat pankkeihin
               tulemaan. Kysymys on pankkien oman varainhankinnan maturiteetista
               eli siitä, kuinka pitkää rahaa suomalaiset
               pankit saavat maailmalta. Se säätelee sen, kuinka
               pitkää rahaa, eli lainarahaa, kuinka pitkää lainaa
               ne pystyvät antamaan yrityksille. Tämä ei
               yksin suomalaisin toimin valitettavasti pysty ratkeamaan, vaan me
               tarvitsemme siihen kansainvälistä apua.
            
            
          
         
         
            Annika Lapintie /vas:
               		
            
             Herra puhemies! Kun tätä keskustelua kuuntelee,
               niin voi ehkä todeta, että en ole niinkään
               huolissani siitä, että ette ole kirjannut niitä uusia
               tarvittavia velanottotarpeita, vaikka ehkä siitäkin
               pitäisi vähän olla huolissaan. Mutta
               enemmän kyllä olen huolissani siitä, ministeri
               Katainen, pidättekö te tosiaan edelleen kiinni
               siitä, että tämä hallitus ja
               Suomi on elvyttänyt tarpeeksi, vaikka työttömyys
               kasvaa koko ajan. Työttömyyden arvellaan lisääntyvän
               vielä ensi vuonna. Eikö vastuullisen valtiovarainministerin
               ja mielellään koko hallituksen tehtävä tällaisessa
               tilanteessa ole elvyttää, jotta työttömyyden
               kasvu pysähtyy?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa herra puhemies! Elvytys on oikeastaan kaikkea sitä,
               mihin rahaa käytetään. Meillä tulee ensi
               elokuussa budjettiesitys, jossa hallitus, niin kuin on aikaisemmin
               jo ilmoittanut, suuntaa 200 miljoonaa euroa sisäisin uudelleenkohdennuksin elvytyksen
               kannalta kaikkein järkevimpiin kohteisiin, kuten vaikkapa
               nyt työttömyyskoulutukseen. Tämän
               lisäksi meillä tulee selvitys budjettiriiheen
               mennessä mahdollisten investointien aikaistamisesta. Kaikissa
               näissä katsotaan, kuinka veronmaksajien raha on
               kaikkein parhaimmassa työllisyyskäytössä ja
               toisaalta, miten veronmaksajien rahaa voidaan käyttää vastuullisesti
               niin, että ne, jotka ovat jääneet työttömiksi,
               eivät kärsisi niin paljon kuin ilman näitä toimenpiteitä kärsisivät.
               Vastuullisuutta on se, että katsomme Suomen taloutta, suomalaisten
               taloutta, myös tulevaisuuden kannalta, koska velka pitää aina maksaa
               pois. Vastuutonta on se, että tämmöisessä tilanteessa
               vain ainoastaan elvytetään, elvytetään,
               elvytetään ja ylivelkaannutaan. Se ei ole vastuullista.
            
            
          
         
         
            Timo Kalli /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Eiväthän ne toimet, joita
               hallitus on tehnyt elvytyksen puolesta, vaikuta vielä tänä päivänä,
               ne vaikuttavat muutaman viikon ja muutamien kuukausien aikana. Olisikin
               ajattelematonta tyhjentää pajatso yhdellä kerralla.
               Mitä tulee pankkien luotonantoon, sehän toimii
               jo paremmin kuin muutama kuukausi sitten.
            
            
            Kun täällä keskustelussa on viitattu
               puhemieheen ja oppositioon, että teillä on olemassa
               erilainen näkemys, niin korostan, että keskustan
               eduskuntaryhmä luottaa tähän hallitukseen,
               sen politiikkaan, (Ed. Jaakonsaari: Ihanko totta! — Ed. Arhinmäki:
               Olipa yllätys!) ja kyllä minulla on syytä kysyä teiltä,
               jotka esitätte vaihtoehtoja, että verotusta pitää kiristää tai
               pitää leikata, mistä te leikkaatte ja
               mitenkä te verotusta kiristätte. (Välihuutoja
               vasemmalta) Arvoisa valtiovarainministeri, kysyn teiltä:
            
            
            Mitenkä te arvioitte, koska ne elvytystoimet, jotka
               tehtiin sekä budjetin että lisäbudjetin
               osalta, alkavat vaikuttaa käytännön elämässä?
               (Ed. Skinnari: Aika paha taas!)
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Rakentamisen osalta julkisen rakentamisen
               taso on noin 30 prosenttia nyt jo korkeampi kuin viime vuonna, mutta
               erityisesti infrahankkeissa toteutuminen alkaa meidän saamiemme
               selvitysten mukaan syys-lokakuussa eli lapio menee maahan isoissa
               tiehankkeissa niihin aikoihin. Samoiten isohko osa muusta rakentamisesta.
               Eli näillä on aina oma viiveensä.
            
            
            Mutta se, mitä ed. Kalli johdantopuheenvuorossaan totesi,
               että velkaraha on siirrettyä veronmaksua tai että se
               pitää aina verojen korotuksilla tai muilla toimilla
               kompensoida jälkikäteen, on hyvä pitää mielessä.
               Suomen Pankin eilinen arvio oli se, että me olemme nyt
               jo tilanteessa, joka vastaa noin 5 prosenttiyksikön veroasteen
               nousua, eli siis sitä, että suomalaiset maksavat
               tämän kriisin jälkilaskua, jos se kaikki
               olisi verotuksen korottamisessa, 5 prosenttiyksikköä korkeammilla
               veroilla, mikä tarkoittaa sitä, että työllisyystilanne
               todennäköisesti kehittyy vain hyvin hitaasti positiiviseen
               suuntaan, koska korkea veroaste ei (Puhemies: Minuutti on kulunut!) kannusta
               työllistämään. Tämä on
               nimenomaan hyvä puheenvuoro ja näkemys siitä,
               mitä on vastuullisuus.
            
            
          
         
         
            Sanna Lauslahti /kok:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Yli 100 miljardin ylittävä velka
               on valtava summa. Se tulee ylittämään
               2,5-kertaisesti valtiomme kassaan tulevat tulot. Siinä ei
               paljon auta vertailla, miten muissa maissa menee tai meidän suhdettamme
               bruttokansantuotteeseen, kun muiden maiden tilanne on vielä pahempi.
               Tässä tilanteessa tietenkin tulee pohdittavaksi,
               että meillä tulee olemaan tuleville vuosille palautumissuunnitelma,
               jolla meidän hyvinvointivaltiomme peruskivet pidetään
               jatkossakin yllä. Tähän hätään
               tietenkin tulee pohdittavaksi, mitä päätöksiä meidän
               tulee uudestaan arvioida. Valtiovarainministeri Katainen:
            
            
            Esimerkiksi meille tulee vuoden lopussa ruuan arvonlisäveron
               alennus, mikä tarkoittaa 450 miljoonaa euroa arvonlisäveroa
               vähemmän tulopohjassamme. (Ed. Kimmo Kiljunen:
               Oliko se järkevä päätös?)
               Voisimmeko ajatella asiaa uudelleen?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Hallitus on päättänyt
               toteuttaa ruokaveron alennuksen ja muita päätöksiä ei
               ole, eli toimimme sen päätöksen mukaisesti.
            
            
            Mitä tulee tähän kasvavaan velkamäärään, mitä ed.
               Lauslahti totesi, se on totta. Näköpiirissä on,
               että vuoteen 2013 mennessä meidän velkasuhteemme
               kaksinkertaistuu tähän päivään
               verrattuna. Sekin on totta, että ei auta vertailla muihin
               maihin, kuinka paljon siellä velka kasvaa, koska muissa
               maissa ei ole samaa haastetta kuin Suomella, että tämän
               normaalin kriisin jälkilaskun lisäksi Suomessa
               on ikääntymishaaste. Ikäihmiset eivät
               ole tietysti ongelma eikä se, että meillä on
               lisää eläkkeensaajia, mutta se on ongelma,
               että meillä on vähemmän työikäisiä suomalaisia.
               Eli kun veroja maksetaan aina enempi palkasta kuin eläkkeestä,
               niin pienempi joukko palkansaajia maksaa suuremman osan tämän
               kriisin jälkihoidon laskusta ja sen takia sitä laskua
               pitää minimoida eikä vain elvytyshuumassa
               maksimoida.
            
            
            
            
          
         
         
            Bjarne Kallis /kd:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Minua kyllä vaivaa se, että välillä te
               tiedätte erittäin paljon ja välillä te
               ette tiedä yhtään mitään. (Naurua)
               Kun te viittaatte siihen tammikuun ensimmäiseen lisätalousarvioon,
               niin erittäin paljon on tapahtunut sen jälkeen,
               mutta hallitus ei ole ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin.
               Tänään tuli tieto Amerikasta — jokainen
               ymmärtää, että Amerikan talous
               vaikuttaa meihin — budjettialijäämä on
               suurempi kuin aikaisemmin, kasvaa koko ajan, kauppataseen vaje kasvaa
               koko ajan, eli siellä menee odotettua huonommin. Te sanotte,
               että se vaikuttaa meihin, mutta te ette ryhdy mihinkään
               toimenpiteisiin. Te elätte neljä kuukautta jäljessä,
               kolme neljä kuukautta jäljessä. Minun
               mielestäni on äärettömän
               tärkeää, että toisitte eduskunnalle
               selkeästi ne toimenpiteet, mihin te aiotte ryhtyä tämän
               vakavan ja vaikean tilanteen takia. Kysymys on:
            
            
            Tuotteko te?
            
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Matti Vanhanen
            
            Arvoisa puhemies! Yhtä lailla voidaan sanoa, että hallitus on
               toiminut useita kuukausia etukäteen koko tämän
               talouskriisin ajan. Kun katsotaan, millä tavalla vuosi
               sitten elokuussa ennakoitiin silloin nähtävissä olevaa
               suhdannelaskua, ei tiedetty vielä, minkälaiseksi
               kriisi muuttuu, mutta panostukset olivat suuret.
            
            
            Rahamarkkinoiden, pankkitoiminnan, vakauttamisen osalta olemme
               kaikki varautumistoimet tehneet erittäin paljon etukäteen.
               Vielä yksikään suomalaispankki ei ole
               näitä instrumentteja ottanut käyttöönsä.
               Normaalia kevään lisäbudjettia me aiensimme
               tammikuulle juuri sen takia, että saamme tehtyä elvytystoimia,
               jotka sitten vähitellen alkavat kentällä näkyä lapionjälkinä ensi syksynä,
               ettemme ole myöhässä.
            
            
            Tietysti ymmärrän, että opposition
               kanssa on erimielisyyttä siitä, mikä pitäisi
               näiden eri toimien mitoitus olla, ehkä kohdennuksestakin
               ollaan eri mieltä, mutta sitä kritiikkiä emme
               ota vastaan, että olisimme tässä jälkijunassa.
            
            
          
         
         
            Antti Kalliomäki /sd:
               		
            
             Puhemies! Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeuksellisia ratkaisuja. Ymmärsin,
               että tässä hengessä eduskunnan
               puhemies esitti talouspolitiikan valmisteluun turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
               selonteon tyyppistä laajaa parlamentaarista valmistelua.
               Täsmentäisin tätä sillä tavalla,
               että tarvitsemme erityisesti laajan, kaikki eduskuntapuolueet
               kattavan parlamentaarisen valmistelun, ja sille sellaisen aikataulun,
               että vielä tämän vaalikauden kuluessa
               tarvittaessa voi nykyistä laajapohjaisempi uusi hallitus
               lähteä toteuttamaan noita ehdotuksia.
            
            
            Miltä tämä kuulostaa, pääministeri
               Vanhanen?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Matti Vanhanen
            
            Arvoisa puhemies! Meillä on näitä,
               voisi sanoa, pitkälle eteenpäin katsovia päätöksenteon
               muotoja, jotka tietyllä tapaa ankkuroivat meidän
               talouspolitiikan johtamista. Sitä ovat vaalikauden mittaiset kehysratkaisut,
               joilla on ollut suuri merkitys, meillä on EU:n tasolta
               tuleva vakausohjelmajärjestelmä. Mutta sitten,
               jos ajatellaan, että pitäisi tehdä tällainen
               vähän niin kuin puolustusselontekoa vastaava talouspolitiikan
               linja, niin kysynpä vain, että jos me olisimme
               kaksi vuotta sitten tehneet tällaisen, miten hyvin se olisi
               vastannut nyt tähän kriisiin. Ei olisi vastannut.
            
            
          
         
         
            Pekka Haavisto /vihr:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Te, valtiovarainministeri Katainen, viittasitte omassa
               puheenvuorossanne näihin hyvin synkkiin Suomen Pankin ennusteisiin
               siitä, että on paineita veroasteen nostamiseen,
               ja että tämä velkaantumisvauhti, jossa
               nyt olemme, tuottaisi paineet tulevaisuudessa korottaa verotusta.
               Olisin halunnut kuulla hieman tarkemmin teidän ajatuksianne
               siitä, missä aikataulussa nämä paineet
               toteutuvat. Tietysti lama jollain viiveellä vaikuttaa verokertymään.
            
            
            Miten saadaan valtiontalous tasapainoon ja mikä olisi
               kestävä ratkaisu näiden paineiden edessä?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Suomen Pankin ennusteet olivat hyvin realistisella
               pohjalla. Karkeasti ottaen nämä sopeutumistoimet,
               joita lienee käytettävissä, kuten nopeasti
               tehtävät veronkorotukset, menojen leikkaukset,
               ajoittuvat siihen kauteen, kun me tiedämme, että talous
               kasvaa, ja ettei ole sitä riskiä, että se
               putoaa heti alas.
            
            
            Toinen vaihtoehto, jota siis hallitus ei ole esittänyt
               eikä kannata, on se, että sopeutuminen aloitetaan
               nyt tämän kriisin aikana. Mutta meidän
               arviomme mukaan ja eurooppalaisen yleisen talouskeskustelun mukaan
               se ei olisi järkevää, vaan että pitää tehdä heti,
               kun kasvu on kestävällä pohjalla, jotta
               velkaantumiskierre ei jatku. Meillä on siis aito vaara
               ylivelkaantumisesta.
            
            
            Tämän lisäksi me tarvitsemme rakenteellisia uudistuksia,
               joista kaikkein tehokkain ja positiivisin on työurien pidentäminen,
               eli että ihmiset jaksaisivat ja voisivat tehdä pidempiä työuria. Yksi
               vuosi työuraa kansakuntatasolla ylöspäin tarkoittaa
               3 miljardia euroa, ja se on kaikki pois menojen leikkauksista tai
               verojen korotuksista.
            
            
            
            
          
         
         
            Paavo Arhinmäki /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Vaikka poliittinen muisti tunnetusti on vain
               kolme kuukautta, uskallan palata syksyyn. Silloin vasemmistoliitto
               varoitti tulevasta lamasta ja esitti elvytyspakettia. Silloin pääministeri
               Vanhanen ja valtiovarainministeri Katainen leimasivat tämän
               pelotteluksi. Nyt nähdään, kuka oli silloin
               oikeassa.
            
            
            Kun kokoomusnuoret esittivät sosiaaliturvan leikkaamista
               ja peruspalveluiden heikentämistä, valtiovarainministeri
               Katainen vastasi kyselytunnilla, että leikkauslistoja ei
               ole. Tosiasiassa kuitenkin kunnissa lomautetaan, palveluita leikataan
               ja heikennetään. Nyt kysynkin, kun te sanotte
               taas täällä, että eteenpäin
               ei voida katsoa ja oppositio on väärässä:
            
            
            Voimmeko me todella, valtiovarainministeri Katainen, luottaa
               teihin, vai heiluvatko valtiovarainministeri Kataisen korvat?
            
            
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Varmasti jokainen osaa sen omalta kohdaltaan
               parhaiten arvioida, kuinka hyvin luottaa. Se ei sillä parane,
               että minä sanon, että ed. Arhinmäki
               luottaa, koska hän ei luota kuitenkaan. (Naurua — Ed.
               Laakso: Oikea arvio!)
            
            
            Eteenpäin pitää nimenomaan katsoa,
               eikä elää tässä päivässä.
               Jos eläisi vain ja ainoastaan tässä päivässä,
               eli että elvytämme, elvytämme, elvytämme,
               emmekä ajattelisi, että edessä ovat ne vuodet,
               jolloin se lasku pitää maksaa, jolloin nuoret
               suomalaiset maksavat sen laskun, eivätkä välttämättä edes
               nuoret, vaan työikäiset ja eläkkeensaajat.
               Sen takia meillä pitää pysyä pää kylmänä.
               Eli mitä suurempi velkalasti meille jää, sitä heikommissa
               kantimissa hyvinvointiyhteiskunta on tämän kriisin
               jälkeen, koska sitä vähemmän
               meillä jää vuotuisesti käytettäväksi
               rahaa hyvinvointipalveluihin, mitä enempi meillä menee
               rahaa velanmaksuun tai (Välihuutoja vasemmistoliitosta)
               korkojen maksuun. Eli näin ollen vastuullisuutta on se,
               että katsomme todellakin eteenpäin.
            
            
          
         
         
            Liisa Jaakonsaari /sd:
               		
            
             Herra puhemies! Täällä on paljon
               puhuttu velasta. Silloin edellisen syvän laman aikana,
               joka oli Euroopan taloushistorian syvin, velkaannuttiin, mutta osa
               velasta käytettiin suuriin tulevaisuusinvestointeihin,
               tutkimukseen, tuotekehittelyyn. Se velka ei aina siirry tulevien
               sukupolvien matkassa, (Ed. Salo: Ja Liisan lista!) jos se käytetään
               luomaan uutta taloudellista kasvua. Sen takia minusta tällä velallakaan
               pelottelu ei ole hyvä. Erityisen huolestunut pitää olla
               kasvavasta työttömyydestä. Siinä minä toivoisin,
               että hallitus ymmärtää sen ajatuksen,
               mitä sosialidemokraatit ovat esittäneet laajasta
               työllisyysryhmästä Martti Ahtisaaren
               aikaisen työllisyysryhmäidean tapaan, jotta saataisiin
               laajat vaikuttajajoukot sitoutumaan nimenomaan työttömyyden
               kasvun lopettamiseen. Euroopan unioni tukee tätä hanketta.
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Ed. Jaakonsaari, olen samaa mieltä teidän
               kanssanne siitä, että se velka, jota nyt otamme — eli
               siis hallitus ei leikkaa, vaan ottaa velkaa menojen romahtamisen
               vuoksi (Ed. Zyskowicz: Jotta se ei joutuisi leikkaamaan!) — hyvin
               pitkälti menee nimenomaan uusiin investointeihin, kuten
               nyt vaikkapa uuteen tierakentamiseen. Eli me emme ole vetäneet
               tierakentamisen, puhumattakaan t&k-panostusten tai puhumattakaan
               yliopistorahoituksen, tasoa alaspäin, vaan sitä paikataan
               tällä hetkellä nimenomaan velalla. Mutta
               toinen kysymys on se, pitääkö sitä velkaa
               ottaa vielä tämän päälle
               aivan tolkuttomasti lisää. Tämä on
               tätä tasapainoilua, mikä on riittävää elvytystä ja
               mikä on velkaantumisen minimoimista, koska jokainen tiedämme,
               mitä suurempi velkataakka tulevina vuosina, sitä vähempi
               rahaa hyvinvointipalveluihin ja tulonsiirtoihin (Ed. Kallis: Eikö löydy
               mitään säästökohteita?) ja
               sitä korkeammat verot. Eli minä luulen, että tämä on
               aika helposti ymmärrettävissä. Joskus vaan
               ehkä saattaa olla semmoinen mielikuva, että ikään
               kuin velkaa ei otettaisi. Me otamme noin 10 miljardia per vuosi
               seuraavat viisi vuotta vähintään eteenpäin.
               Siinä on aikamoinen maksaminen.
            
            
          
         
         
            Miapetra Kumpula-Natri /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Sitäkin tärkeämpää kuin
               kuinka paljon velkaa ja veroja kerätään,
               on se, mihin rahat käytetään. En voi,
               ministeri Katainen, allekirjoittaa sitä, että elvytys
               on rahan käyttämistä. Kyllä elvytyksellä tarkoitetaan
               rahan käyttämistä johonkin, jossa se
               maksaa itsensä takaisin ja elvyttää taloutta
               sille uralle. (Ed. Salo: Nimenomaan näin! Juuri näin!)
               Olisi mielenkiintoista nähdä nyt näitä arvioita
               siitä, mihin te olette elvytysvarat käyttäneet.
               Paljonko nyt ovat sitten lisänneet sitä ostovoimaa
               nämä veronalennukset tai muut — tai sitten
               viimeinen päätös siitä, että budjetissa
               pitää puolustusmäärärahoihin
               laittaa 2 prosentin vuosittainen korotus ihan tuosta vaan automaattisesti?
               Tärkeää on se, mihin ne varat käytetään.
               Tuonpa terveisiä tämän päivän
               yhdestä tapaamisesta, jossa toivottiin kovasti lisää sinne ihan
               kaikkein köyhimpien rahoihin: 33 miljoonaa auttaisi jo
               huomattavasti yksinhuoltajaperheitä. Obama elvyttää niin,
               että hän ottaa köyhät huomioon.
            
            
            Voisiko meidän hallituksemme harkita samanmoista?
            
          
         
         
            
            Pääministeri Matti Vanhanen
            
            Arvoisa puhemies! Kotitalouksien talouteen tuntema luottamus
               on säilynyt kohtuullisen hyvänä olosuhteisiin
               nähden. Se näkyy muun muassa asuntomarkkinoilla.
               Kyllä se luottamus, sitä kautta oleva kulutuskyky,
               tietysti syntyy kaikista niistä päätöksistä,
               joita on tehty veronalennukset mukaan lukien. Tilanteessa, jossa
               meillä nimenomaan teollisuus ja vienti kärsivät
               erittäin paljon, on ollut erittäin tärkeätä,
               että kyetään satsaamaan kotimarkkinoiden
               toimintaan. Siinä kotitaloudet ovat aivan avainasemassa.
               Eli väitän, että näillä veronalennuksilla
               on ollut suuri merkitys myös tässä kriisin
               hoidossa. Suurin osa tästä tämän vuoden
               noin 10 miljardin euron lisävelanotosta kuluu olemassa
               olevien yhteiskunnan perustoimintojen ylläpitämiseen.
               (Ed. Saarinen: Veronalennuksiin menee!) Se ei ole siinä mielessä elvytystä,
               että se olisi ekstraa sen päälle, mitä normaalivuosina
               on tehty. Mutta näissä oloissa on tärkeätä sekin,
               että me pidämme yhteiskunnan aivan perustoiminnot,
               palvelut, hallinnon, kaiken, toiminnassa, maksamme tulonsiirrot
               (Puhemies: Minuutti on kulunut!) ja otamme sen valtion piikkiin
               lainana ulkomailta.