Täysistunnon pöytäkirja 67/2005 vp

PTK 67/2005 vp

67. TIISTAINA 7. KESÄKUUTA 2005 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

7) Hallituksen esitys laiksi luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annetun lain 8 §:n muuttamisesta

 

Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Tästä esittelypuheenvuorosta selvitään nopeasti.

Kyse on siitä, että luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annettua lakia muutetaan tässä laissa sillä tavoin, että toimivalta myöntää läänin rajan ylittävän pikavuoroliikenteen liikenneluvat siirretään liikenne- ja viestintäministeriöltä Etelä-Suomen lääninhallitukselle. Laki on tarkoitettu astuvaksi voimaan marraskuun 1. päivänä tänä vuonna.

Valiokunta pitää asiantuntijakuulemisen perusteella hyvänä Etelä-Suomen lääninhallituksen esittämää suunnitelmaa käytännön lisätoimista tämän esityksen toteutuessa. Lääninhallituksen tarkoituksena on koota tukiryhmä, jossa on liikenne- ja viestintäministeriön, Linja-autoliiton ja kaikkien lääninhallitusten edustus. Suunnitellun tukiryhmän tehtävänä on linjoittaa pikavuoroliikenteen lupamenettelyn ja hallinnon toimintatapoja sekä yleensäkin ohjata pikavuoroliikenteen tilastokuvausta monipuolisen kehittämistyön pohjaksi.

On totta kai tärkeätä, että tässä lupamenettelyssä lääninhallitusten yhteistyötä paikallistuntemuksen hyödyntämisessä käytetään. Valiokunta katsookin, että muuhun kuin Etelä-Suomen lääniin sijoittuvien pikavuorojen ja pikavuoropysäkkien osalta kyseisen läänin kannalle pitää antaa muita suurempi painoarvo. Valiokuntahan arvioi myöskin viiden läänin päätöksentekomallia, mutta päätyi sitten tähän keskitettyyn malliin. Tämän taustallahan on valiokunnalle annetun selostuksen mukaan tilanne, jossa liikenne- ja viestintäministeriössä näitä lupia on käsitellyt lähinnä yksi henkilö, joka on jäämässä eläkkeelle. Tällä perusteella sitten ministeriö katsoi tarkoituksenmukaiseksi ulkoistaa nämä toiminnot Etelä-Suomen lääninhallitukseen. Toivottavasti tämä nyt ei jää ainoaksi liikenne- ja viestintäministeriön alueellistamistoimeksi.

Tähän mietintöön sisältyy myöskin vastalause, joka perustuu siihen, että lakiehdotus hylättäisiin.

Erkki  Pulliainen  /vihr:

Arvoisa puhemies! Vuoden 2000 valtiopäiville hallitus toi esityksen, joka oli täsmälleen sen sisältöinen kuin nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys. Silloinen liikenne- ja viestintävaliokunta käsitteli asiaa todella perusteellisesti, kuuli asiantuntijoita, ryhtyi tutkimaan myöskin tällaista toisenlaista lääninhallitusmallia jnp., mutta totesi silloin, että kysymys on nimenomaan liikennejärjestelmästä, siis pikavuoroliikenteestä, joka ylittää läänien väliset rajat, ja sen täytyy olla yhteensopiva liikennejärjestelmällisesti junaliikenteen kanssa, ja päätyi siihen tulokseen, ettei ole olemassa korvaavaa menettelyä sille, että ministeriössä tämä koordinoidusti hoidetaan. Ja niin tämä asia laitettiin pöydälle, ja se oli viime eduskunnan loppuun saakka pöydällä, ja sitten se raukesi. No, tämähän ei sopinut ylijohtaja Cavénille lainkaan. Nyt asiassa kuultuna hän ilmoitti valiokunnalle, että tämä esitys tullaan tuomaan niin monta kertaa Suomen eduskunnan käsittelyyn, että se menee läpi. Tämä on selvää tekstiä kuin mikäkin.

Totean, että tässä asiantuntijakuulemisessa se, mikä tuli hiukan uutena esille, oli se, että lääninhallitukset olivat tässä niin erimielisiä kuin olla voi. Kolme eri mallia tuotiin esille. Ilmoitin, että jos seuraavat edellytykset täyttyvät tässä lääninhallitusmallissa — pystyy valtakunnallisten joukkoliikenneyhteyksien kokonaisuuden hallintaan, eri liikennemuotojen yhdenvertaiseen kohteluun, aikataulujen yhteensovittamiseen, pika- ja vakiovuoroliikenteen väliseen selkeään työnjakoon, yhtenäiseen lupa- ja ostoliikenteen käsittelyyn sekä eri aloilla toimivien yritysten tasapuoliseen kohteluun — niin harkittakoon monen lääninhallituksen mallia. Minä vaan en keksi mitään, mitenkä se voisi toimia. Ei sitä ratkaisua sitten valiokunnan puheenjohtajalta, valiokuntaneuvokselta eikä keneltäkään muultakaan löytynyt. Elikkä toisin sanoen jäljelle jäi vain ainoana todella järkevänä vaihtoehtona, että nykyinen tilanne säilyy. Tämän takia tulen esittämään kakkoskäsittelyssä, että lakiehdotus hylätään.

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa herra puhemies! Kuten ed. Pulliainen totesi, ministeri jääräpäisesti näköjään jälleen kerran ajaa esitystään ja kuullun mukaan niin pitkään, että eduskunnasta lopulta löytyy enemmistö. Nyt tällä kertaa näyttää käyvän niin, vastoin sitä, että viime eduskuntakaudella valiokunta yksimielisesti hyllytti kyseisen esityksen sellaisena esityksenä, joka ei ole järkevä eikä puolustettava.

Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tämä esitys on samanlainen kuin edellisellä eduskuntakaudella, ja sen johdosta, arvoisa puhemies, tulen toisessa käsittelyssä kannattamaan ed. Pulliaisen tekemää hylkäysesitystä, ja myöskin sen johdosta, että silloin kun päätäntävalta siirretään ministeriöstä pois, samalla myöskin eduskunnan niin sanottu valvontavalta, sen seurantavalta, mitä ministeriön alaisuudessa tehdään, häviää. Ja silloin nimenomaan, kun päätökset tehdään lääninhallituksissa, eduskunnan niin sanottu valvontavalta, seurantavalta, myös ministerin kautta heikkenee. Tämän erityisesti olen selvittänyt tässä joitakin aikoja sitten, kun vihreitten edustaja oli ministerinä, perusturvaministerinä, ja silloin selvitettiin, millä tavoin ministeriö ja ministeri vastaavat lääninhallituksen toimista, ja silloin laillisuusvalvojat totesivat, että niitä mahdollisuuksia ei juuri lainkaan ole.

Jaana  Ylä-Mononen  /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tämäntapaisiin asioihin varsin vihkiytymättömänä edustajana kuitenkin rohkenen jotakin mielipidettä tässä täysistunnossa tuoda esille.

Jos katsoo tätä hallituksen esityksen itse tekstiä — "Toimivalta myöntää läänin rajan ylittävän pikavuoroliikenteen liikenneluvat" siirretään ministeriöstä johonkin lääniin — niin minä kyllä kysyn tässä globaalissa maailmassa, onko tämä asia niin kuin ihan kartalla oikeasti ollenkaan. Kansalaisia kiinnostaa se, että kun menee junalla pisteestä a pisteeseen b, niin se linja-auto lähtee, on se pikavuoro tai tavallinen, kohtuullisen ajan kuluessa, mutta niin, että siihen ehtii. En tiedä, mikä instanssi näitä asioita Suomessa oikeasti miettii vai miettiikö kokonaisuudessaan kukaan, koska eivät ne tänä päivänä ole mallillansa nämä asiat vielä lainkaan.

Tätä lääninrajan ylittävää kohtaa kokonaisuudessaan asioiden käsittelyssä minä ihmettelen suuremmasti. Moniko meistä ajattelee, kun tästä eduskuntatalon kulmalta lähtee pikavuorolla kohti Pirkanmaata, että ylitän tässä läänin rajan, ja mitä se tässä merkitsee? Ihmeellinen byrokratia pelkän pikavuoroluvan kanssa tässä maassa on. Kertokaa te, asiantuntijaedustajat, jotka tiedätte tästä asiasta, valaiskaa minua, mihinkä tätä lääninrajaa tässä yleensäkään tarvitaan.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Kun provosoidaan, niin sen verran — vaikka tiedän, että tässä on kauhea kiire, ettei mene yli puolenyön napin painaminen — totean vain lyhyesti, että kyllä se viime eduskunnan aikana tuli, ed. Ylä-Mononen, meille selväksi, mistä tässä on kysymys. Tässä on viiden minuutinkin pelistä kysymys, mikä yhtiö saa sen potin kotiinsa. Siis se tarkoittaa sitä, että jos viisi minuuttiakin liikahtaa tämä aikataulujärjestelmä, niin koko järjestelmä rupeaa liikkumaan. Niin herkkää tämä on, ja se vaatii sitä koordinaatiota juuri, minkä kuvasitte äsken.

Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Erittäin lyhyesti vain. Kysehän on siitä, että kuitenkin näillä pitkillä reiteillä aika moneen kertaan ylitetään se lääninraja, ja silloin on aivan selvä ... (Ed. Ylä-Mononen: Mikä merkitys?) — on sillä sikäli merkitystä, että jokaisella läänillä on tietysti paras asiantuntemus omien pysäkkien ja omien reittien osalta määritellä se. — Ja tässä katsannossa valiokunta päätyi siihen, että tällainen tietynlainen pakkoneuvottelu, pakkokuuleminen, kaikkien läänien osalta siitä, mitä aluetta se reitti koskee, on ihan paikallaan. Silloin otetaan se seudullinen ja maakunnallinen asiantuntemus käyttöön. Onko tällä nyt sitten merkitystä vai ei sen tavallisen asiakkaan kannalta? Me uskomme, että sillä on.

Erkki  Pulliainen  /vihr:

Arvoisa puhemies! Sellaista tämä politiikka juuri on. Edellisen eduskunnan valiokunta oli täysin yksimielinen, joka ikinen edustaja oli samaa mieltä tästä asiasta. Nyt toisen henkilön johtama valiokunta osittain samalla miehityksellä on toista mieltä. Totean, että onpa tämä byrokraattinen järjestelmä, kun kaikkien lääninhallitusten edustajat kootaan yhdessä Linja-autoliiton kanssa Hämeenlinnaan käsittelemään jotakin tämmöistä yksityiskohta-asiaa.

Raimo  Vistbacka  /ps:

Arvoisa puhemies! Juuri tämä, mihin ed. Pulliainen viittasi: tuntuu aika käsittämättömältä, että eri puolilta Suomea virkamiehet matkustavat Hämeenlinnaan ikään kuin tällaisen neuvottelukunnan kokoukseen, jossa sitten kysytään, pysähtyykö se bussi sillä ja sillä pikavuoropysäkillä, tämän takia raahataan ympäri Suomea lääninhallituksen virkamiehiä Hämeenlinnaan, jopa sillä tavoin, että se bussi, pikavuoro, ei mene edes Uudenmaan läänin halki.

Yleiskeskustelu päättyy.