Annika Saarikko /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Energiajuomien myynnin rajoittamiseen ei
ole Suomen lainsäädännössä olemassa
säädöksiä tällä hetkellä,
mutta tässä tekemässäni aloitteessa
ehdotetaan elintarvikelakia muutettavaksi siten, että energiajuomien myynti
alle 15-vuotiaiden osalta kielletään.
Miksi olen tämän aloitteen tehnyt? Siksi,
että asiasta ovat ottaneet yhteyttä lasten ja
nuorten vanhemmat, opettajat, jotka koulun arkipäivässä huomaavat
tämän asian hyvin konkreettisesti, sekä itse
kauppiaat. Ja minusta, jos markkinavoimien edustaja ottaa yhteyttä,
ettei haluaisi myydä jotakin tuotetta, koska kokee sen
eettisesti ja kansanterveydellisesti ongelmalliseksi, asiaan on syytä tarttua.
Olen myös hyvin iloinen siitä, että tätä aloitetta
on kanssani ollut tukemassa käytännössä koko
oma eduskuntaryhmäni, keskustan eduskuntaryhmä hyvin
yksimielisesti, ja myös yksittäisiä edustajia
muista puolueista.
Energiajuomilla tarkoitetaan kofeiinipitoisia virvoitusjuomia,
joita markkinoidaan erityisesti kestävyyden ja suorituskyvyn
parantamiseen. Nimestään huolimatta ne eivät
sisällä sen enempää energiaa
eli sokeria kuin muutkaan tavalliset virvoitusjuomat, vaan oletetaan,
että energiaa ja jaksamista antavat juomien piristävät
yhdisteet, kuten kofeiini, guarana, tauriini tai vastaavat muut
aineet. Näiden lisäksi juomia on usein täydennetty
vaihtelevalla määrällä B-ryhmän
vitamiineja. Piristävistä aineista vain kofeiinille
on asetettu saantirajoituksia ja määräyksiä varoitusmerkinnöistä.
Koostumukseltaan markkinoilla olevat energiajuomat, joiden valikoimat
ovat muuten nykyisin hyvin runsaita, ovat keskenään hyvin
samankaltaisia.
Tutkimusten mukaan erityisesti energiajuomien sisältämällä kofeiinilla
ja muilla samankaltaisilla aineilla on haitallisia vaikutuksia lapsiin
ja nuoriin. Aloitteestani selviää tarkemmat määrät siitä,
miten tämä haitallisuus on tutkittu.
Euroopan parlamentin ja neuvoston uudessa asetuksessa elintarviketietojen
antamisesta kuluttajalle täsmennetään
runsaasti kofeiinia sisältävien elintarvikkeiden
merkintävaatimuksia. Jos on juomia, joissa on kofeiinia
yli 150 milligrammaa litrassa, niissä on oltava samassa
näkökentässä juoman nimen kanssa
maininta "korkea kofeiinipitoisuus, ei suositella lapsille eikä raskaana
oleville tai imettäville". Muissa elintarvikkeissa, joihin
on lisätty kofeiinia, on oltava merkintä "lisätty
kofeiinia, ei suositella lapsille eikä raskaana oleville".
Suomen Evira osallistui hankkeeseen, jossa arvioitiin pohjoismaiden
lasten ja nuorten kofeiinialtistusta vuonna 2008. Riskiarvioinnissa
tunnistettiin jo pienillä kofeiinimäärillä haitallisia vaikutuksia,
kuten kofeiinin sietokyvyn lisääntymistä,
vieroitusoireita, ahdistuneisuutta ja jännittyneisyyttä.
Kofeiini voi aiheuttaa lapsella myös unihäiriöitä.
Se kiihdyttää keskushermoston toimintaa ja siten
vaikeuttaa nukahtamista.
Valtion ravitsemusneuvottelukunnan raportissa niin ikään
neljän vuoden takaa todetaan, että energiajuomia
ei suositella lapsille niiden kofeiinipitoisuuden vuoksi, koska
jo pienikin kofeiinimäärä aiheuttaa lapselle
kiihtyneisyyttä, ärtyneisyyttä, jännittyneisyyttä ja
levottomuutta. Saman toteaa myös EU:n elintarvikealan tiedekomitea
kahdessa lausunnossaan vuonna jo 1999 ja 2003. Energiajuomien muiden
ainesosien, joilla uskotaan olevan piristävä vaikutus,
vaikutuksista ei ole helposti saatavilla olevaa luotettavaa tutkimustietoa.
Esimerkiksi tauriinin vaikutuksista se on hyvin puutteellista, ja
nimenomaan näiden aineiden yhdistelmien osalta tutkimustieto
on vielä rajallisempaa.
Missään EU-jäsenvaltiossa ei suoranaisesti ole
kielletty energiajuomien myyntiä tai asetettu myynnille
ikärajoja, mutta monessa maassa on suhtauduttu pidättyväisesti
energiajuomien käyttöön ja markkinointiin.
Tanskassa vitamiineja ja kivennäisaineita sekä eräitä muita
aineita sisältävien energiajuomien markkinoille
saattaminen edellyttää kansallisen viranomaisen
lupaa. Tanskassa on myös kofeiinin enimmäismäärä.
Suomalaisten lasten energiajuomien kulutusta on selvitetty kahdessa
koululaistutkimuksessa. Vuonna 2011 tehdyn kouluterveyskyselyn mukaan
vähintään kerran viikossa energiajuomia
joi pojista yläkoulussa 23 prosenttia, lukiossa 17 prosenttia,
ammatillisessa oppilaitoksessa 26 prosenttia. Siis viikoittain joka
neljäs juo energiajuomia. Tytöillä lukemat
ovat alhaisempia.
Huolestuttavaa on myös se, että runsas energiajuomien
käyttö on nuorilla joidenkin tutkimusten perusteella
yhteydessä runsaaseen alkoholin ja päihdyttävien
aineiden käyttöön. Useissa kouluissa
ympäri Suomen on kielletty koululaisilta energiajuomien
juonti koulupäivänä niiden haittavaikutusten
vuoksi. Niiden juomisen on huomattu häiritsevän
koulunkäyntiä merkittävästi.
Tutkimuksissa on todettu, että kofeiinin haitalliset vaikutukset
kognitiiviseen suorituskykyyn ja käyttäytymiseen
ovat merkittäviä, siis juuri niihin asioihin,
jotka vaikuttavat oppilaiden suoriutumiseen koulussa ja koulurauhaan.
Myös joissakin nuorisotiloissa ja urheiluseuroissa on energiajuomien
käyttäminen kielletty.
Energiajuomien myyntiä ei tilastoida Suomessa erikseen,
vaan ne lasketaan osaksi virvoitusjuomia. Kaupan alalla kuitenkin
arvioidaan myynnin kasvaneen selvästi viime vuosina, ja joissain
kaupoissa on oma-aloitteisesti alettu rajoittaa energiajuomien myyntiä.
Nykyisellään kaupat eivät voi kuitenkaan
turvautua elintarvikelainsäädäntöön,
mutta elinkeinovapaus kuitenkin sallii kauppiaiden omat myyntikiellot.
Minusta on hyvin ansiokasta, että kauppiaat, jotka kokevat
asian kansanterveydellisesti ongelmalliseksi, ovat tämän
oma-aloitteisesti tehneet.
Suomessa on katsottu, että vastuu lasten energiajuomien
osto- ja kulutustottumuksista kuuluu lasten vanhemmille. Julkisen
vallan on kuitenkin perustuslain nojalla edistettävä väestön
terveyttä ja sen on myös tuettava perheen mahdollisuuksia turvata
lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. Pelkkä vanhempien
vastuun korostaminen ja pakkauksessa oleva varoitusmerkintä eivät
ole riittäneet estämään energiajuomien
ja niihin rinnastettavien tuotteiden lisääntyvää myyntiä lapsille.
Siksi tämä lakialoite on laadittu, ja on mielenkiintoista
seurata, miten tämän aiheen keskustelu etenee
mahdollisesti hieman rinnakkain alkoholin mielikuvamainontakeskustelun
kanssa, jossa niin ikään Panimoliitolla on ollut
vahva rooli, kuten varmasti myös tässäkin
edunvalvonnan nimissä tuotteen menekkiä ajatellen.
Niin ikään tätä on mielenkiintoista
seurata, sillä hallituksen sisällä tuntuu
asiasta olevan sosialidemokraattisen peruspalveluministerin ja kokoomuksen
maatalousministerin, joka asiasta viime kädessä vastaa,
välillä suuri näkemysero.
Keskustelu päättyi.