Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan tilintarkastajien puheenjohtajan
ominaisuudessa käsittelen lyhyesti viime vuoden tilinpäätöstä,
kirjanpitoa ja eduskunnan hallintoa. Eduskuntahan siirtyi viime
vuonna, niin kuin koko Suomi, euroaikaan, ja eduskunta teki sen
asiantuntevasti ja kiitos henkilöstönsä myös
hyvin ahkerasti. Se oli historiallinen projekti ja vaati niiltä ihmisiltä,
jotka siinä varsinaisessa projektiryhmässä olivat,
erinomaisen paljon, ja heille tältäkin paikalta
vielä jälkikäteen kiitoksia, koska se
oli erittäin onnistuneesti hoidettu projekti.
Vuonna 2001 eduskunnan menot olivat vielä kuitenkin
markkoja ja markkoja käytettiin 407 miljoonaa.
Voi jollakin lailla laskea myös tunnusluvun, mitä tämä kansanvalta
maksaa per kansanedustaja. Tässä on aika helppo
jakolasku: noin 2 miljoonaa markkaa per edustaja, ja tämä summa
pitää silloin sisällään
kaikki mahdolliset eduskunnan menot, ovat ne sitten käyttötalouden menoja
tai pääomamenoja, mitä tahansa. Menojen
kasvu vuoteen 2000 verrattuna oli lähes 15 prosenttia,
mikä johtui eduskunnan lisärakennuksen 40 miljoonan
markan rakentamismäärärahasta. Ilman
lisärakennuksen investointirahaa eduskunnan käyttömenot
olivat 4,3 prosenttia edellisvuotta suuremmat.
Valtiontalouden tarkastusvirasto, jonka asioita käsitellään
jäljempänä, siirtyi vuoden 2001 alusta
lukien valtiovarainministeriöstä eduskunnan yhteyteen.
Se on erillinen tilivirasto ja laatii oman toimintakertomuksensa
ja oman tilinpäätöksensä. Sen
luvut eivät siis sisälly eduskunnan tilinpäätökseen.
Talousarvioon nähden eduskunnan menot olivat 19 miljoonaa
markkaa budjetoitua pienemmät. Toteutuma-aste oli siis
95,4 prosenttia. Vuonna 2000 vastaava toteutumisaste oli 99,7 prosentin
tasoa. Vuonna 2001 säästö johtui pääasiassa
atk-laitehankintojen 7,7 miljoonan markan budjetoitua vähäisemmästä toteutumasta.
Muita menoja, joissa talousarvioon nähden saavutettiin
säästöjä, olivat henkilöstön
ja kansanedustajien avustajien palkkausmenot, säästöä 4,8 miljoonaa
markkaa; painatuskulut, säästöä 3,5
miljoonaa markkaa; ja eduskunnan kirjaston menoissakin säästettiin
2,9 miljoonaa markkaa, tai pitäisikö sanoa, että menot
eivät toteutuneet, ei tämä varsinaista
säästämistä välttämättä ollut.
Lainsäädäntöelimenä eduskunta
tuli vuonna 2001 maksamaan 66 markkaa jokaista suomalaista kohden,
jos tämä vyörytetään
pääluvun mukaan jokaiselle Suomen kansalaiselle.
Suomen valtion kokonaismenoista eduskunnan menojen osuus on noin
0,2 prosenttia. Kansanedustajien ja heidän avustajiensa
välittömät menot olivat yhteensä 135
miljoonaa markkaa, mikä on noin kolmanneksen luokkaa eduskunnan
kaikista menoista. Eduskunnan virkamiesten palkkausmenot olivat
yhteensä 123 miljoonaa markkaa eli suuruusluokaltaan myös
noin 30 prosentin sarjassa. Muita merkittäviä menoeriä vuonna
2001 olivat tietotekniikan käyttö- ja investointimenot, yhteensä noin
23 miljoonaa markkaa; rakennusten käyttö- ja kunnossapitomenot
15,7 miljoonaa; ulkomaanmatkat 12,9 miljoonaa; ja asiakirjojen painatuskustannukset
10,5 miljoonaa markkaa.
Arvoisa rouva puhemies! Jokunen sana myös henkilöstöstä.
Eduskunnan henkilöstöpolitiikka nousi toimintavuonna
usealla tavalla esiin. Kansliatoimikunta asetti huhtikuussa toimikunnan laatimaan
eduskunnan kanslian henkilöstöstrategian. Kanslian
henkilöstön keskuudessa tehtiin loppuvuodesta
henkilöstöpolitiikan nykytilaa luotaava kyselytutkimus,
jonka tulokset otetaan huomioon henkilöstöstrategiaa
laadittaessa. Tuon strategian pohjalta uudistetaan eduskunnan henkilöstöpoliittinen
ohjelma yhteistyössä henkilöstöjärjestöjen
kanssa. Toimintavuoden lopussa eduskunnan kansliassa oli yhteensä 414 virkaa,
joista määräaikaisia virkasuhteita oli
38 ja avoinna ja ilman hoitajaa oli 14 virkaa. Kiitos teille kaikille
virkailijoille erinomaisen hyvin tehdystä työstä.
Kaiken kaikkiaan ilokseni olen huomannut, että eduskunta
on alkanut profiloitua myönteisellä tavalla myös
työnantajan roolissa. On aiheellista todeta ja tunnustaa
henkilöstöpolitiikan arvo näin ihmisvaltaisessa
työpaikassa. Onnistunut henkilöstöpolitiikka
on laajaa ja moniulotteista. Se ei saa rajoittua pelkästään
keskusteluun eduskunnan virkamiesten työajoista. Se pitää nähdä huomattavasti
laajemmin.
Kiinteistöt ja toimitilat ovat myös oleellinen osa
meidän jokapäiväistä työskentelypuitettamme.
Lisärakennushanke, kuten tunnettua, on ollut historiallisestikin
jo hallitseva. Se on ollut pitkään vireillä ja
sen asioita on viime vuonna jo hyvin merkittävällä tavalla
valmisteltu ja käsitelty. Tämän päivän
tilanteen voimme nähdä katsomalla ikkunasta ulos.
Eduskuntakiinteistöjen huollosta, korjaustehtävistä ja
rakennuttamisesta sekä turvallisuustehtävistä huolehtii
eduskunnan kiinteistötoimisto. Suuremmat hankkeet on teetetty
tarjouskilpailun perusteella ulkopuolisilla urakoitsijoilla. Rakennusten
käyttö- ja kunnossapitomenot vuonna 2001 olivat
15,7 miljoonaa markkaa. Eduskuntakiinteistöjen rakennustilavuus,
sekin joutaa joskus tulla mainittua, on peräti 215 826
kuutiometriä, rakennuksen bruttoala on 55 650 neliömetriä,
ja siivottavaa pinta-alaakin on 33 940 neliömetriä — aikamoiset
puitteet.
Tietotekniikka on ajan sana. Eduskunnalla on käytössään
mittava kokonaisuus tietotekniikan ja tietojärjestelmien
tarjoamia palveluja. Työasemia eduskunnassa on yhteensä 1 100.
Työasemista kiinteitä on 650, kannettavia 400
ja kiinteitä kotityöasemia 50 kappaletta. Tietotekniikan kokonaiskustannukset
ovat olleet noin 4 miljoonan tasossa, nyt puhun euroista, noin 4
miljoonaa euroa vuodessa ja yhtä käyttäjää kohden
noin 4 800 euroa vuodessa. Kustannustaso on ollut viime vuosina
aika vakaa. Tietohallintotoimiston kokonaishenkilömäärä on
17, joista tukihenkilöitä on 8 eli yksi tukihenkilö 138:aa
käyttäjää kohden.
Arvoisa puhemies! Kaiken tämän johdattelun jälkeen
totean, että me eduskunnan tilintarkastajat, joina lisäkseni
ovat toimineet edustajat Petri Salo ja Aulis Ranta-Muotio sekä KHT-tilintarkastajana
Eero Suomela, olemme antaneet seuraavan kertomuksen suorittamastamme
tarkastuksesta:
"Tilintarkastus on suoritettu hyvän tilintarkastustavan
mukaisesti. Kirjanpitoa sekä tilinpäätöksen
laatimisperiaatteita, sisältöä ja esittämistapaa
on tällöin tarkastettu riittävässä laajuudessa
sen toteamiseksi, ettei tilinpäätös sisällä olennaisia
virheitä tai puutteita. Hallinnon tarkastuksessa on selvitetty
kansliatoimikunnan ja eduskunnan kanslian toiminnan lainmukaisuutta.
Lausuntonamme esitämme, että tilinpäätös
on laadittu eduskunnan tilinpäätöksen
laatimista koskevien säännösten ja määräysten
mukaisesti. Tilinpäätös antaa tiliohjesäännön
määräämällä tavalla
oikeat ja riittävät tiedot eduskunnan taloudesta
ja sen kehityksestä tilikaudella. Meillä ei ole
huomauttamista eduskunnan vuoden 2001 tilinpäätökseen,
kirjanpitoon eikä hallintoon nähden."
Keskustelu päättyy.