Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteessani on kysymys opintotuen ikärajan
poistamisesta opintotuen määräytymisehdoista
tasokorotuksesta ja vanhempiensa luona asuvilta opiskelijoilta.
Opiskelijoiden pääasiallinen toimeentulo syntyy
opintotuesta ja opintorahasta ja asumislisästä.
Opintotukijärjestelmäähän on
uudistettu kymmenen vuotta sitten. Uudistuksessa opiskelijoiden
taloudelliset edellytykset paranivat ja opiskelua kannustettiin
myös muilla koulutuspoliittisilla toimenpiteillä.
Näiden uudistusten seurauksia on ollut nähtävissä opiskeluajoissa. Uudistuksilla
ja opintotukikäytännöillä voidaan erityisesti
lyhentää keskimääräistä opiskeluaikaa.
Opintotuen reaalitaso on kuitenkin uudistusten jälkeen
laskenut leikkausten ja inflaation vaikutuksesta. Esimerkiksi opintorahan
ostovoima on pienentynyt vuodesta 95 sen leikkaamisen jälkeen
noin 12 prosenttia. Tapahtunut kustannusten nousu on murentanut
opintorahan ja asumislisän ostovoimaa ja näin
vaikeuttanut opiskelijoiden taloudellista tilannetta. Tämän
vuoksi yhä useampi opiskelija joutuu käymään
työssä rahoittaakseen opintojaan, mikä yleensä hidastaa opintojen
etenemistä. Nämä opintotuen reaalitason
pudotukset ovat vaikeuttaneet erityisesti pienituloisten vanhempiensa
luona asuvien lasten opiskelumahdollisuuksia. Opintorahan ostovoiman
pieneneminen on näin vaikuttanut siihen, että koulutuksellinen
tasa-arvoisuus ei toteudu. Siksi opintotuen tasokorotus nykyistä kustannustasoa
vastaavaksi on perusteltua.
Opiskelijoiden tukalaa tilannetta kuvaa hyvin Opiskelijoiden
tutkimussäätiön, Kelan ja opetusministeriön
viime vuonna valmistunut tutkimus. Tutkimuksessa selvitettiin, miten
opiskelijoiden toimeentulon rahoitus ja kulutus muuttuivat viime
vuosikymmenen aikana. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden toimeentulo-ongelmat
korostuivat ja asumismenot kallistuivat. Tutkimuksen johtopäätöksenä oli,
että opintotuki ei nykyisellään kata
opiskelijoiden keskimääräistä elinkustannusta,
vaan opintojen rahoittamiseksi on turvauduttava useinkin vanhempien
apuun. Erityisesti kysymys on töihin menosta: on saatava opiskelun
aikana työstä toimeentuloa. Niillä nuorilla,
joiden vanhemmilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia tukea lastensa
opiskelua, opintotuen pienuus saattaa hidastaa opiskelupäätöksen
tekemistä.
Opintorahan tasoa tulisi siis nostaa vastaamaan kohonneita elinkustannuksia
ja näin mahdollistaa opiskelu myös niille, joiden
vanhemmat eivät kykene taloudellisesti tukemaan lastensa
opintoja. Tämän ohella tulisi vanhempien luona
asuvilta opiskelijoilta poistaa ikäraja opintotuen määrän
perusteena. Näin myös alle 20-vuotiailla vanhempiensa
luona asuvilla opiskelijoilla olisi yhtäläiset
mahdollisuudet opiskella vanhempien tulotasosta tai omista työmahdollisuuksista,
työssä olemisesta, riippumatta.
Kaiken kaikkiaan mielestäni nuorten omaa selviytymistä,
aktiivisesti omien edellytystensä löytämistä,
tulee tukea, siis kaikkea sitä, millä kannustetaan
nuoria etsimään terveitä elämänhallinnan
keinoja. Mutta tietenkin siihen, että taloudellisesti toimeentulo
on erittäin vaikeaa opiskelijoilla, tulee puuttua. Nyky-yhteiskunnassa alle
20-vuotiaankin oletetaan hankkivan itsenäisesti ainakin
osan toimeentulosta. Nykyisin lain ikäraja vaikuttaa joidenkin
vanhempiensa luona asuvien nuorten opiskelijoiden opiskelupäätökseen,
näin erityisesti tapauksissa, jolloin vanhemmilla ei ole
mahdollisuutta kustantaa nuorensa opintokustannuksia, vaan nimenomaan tämä pienituloisen
vanhemman nuori hakeutuu työelämään
herkemmin hankkimaan elantoa. Tästä mielestäni
on kysymys nimenomaan: paitsi oikeudenmukaisuudesta mutta erityisesti
tasavertaisuudesta, että kaikki opiskelijat voisivat olla
tasaveroisia.
Opintotuen tasokorotuksella ja opintotukijärjestelmän
epäkohtien poistamisella varmistetaan tulevaisuudessakin
koulutuksellinen tasavertaisuus ja luodaan edellytykset täysipainoiselle opiskelulle.
Koulutuspolitiikassa on eri tavoin kannustettava nuorten ja aikuisten
opintoihin hakeutumista, edistettävä täysipainoisen
opiskelun mahdollisuuksia, keskimääräisten
opiskeluaikojen pitämistä kohtuullisen lyhyinä sekä kehitettävä opintotukea
siihen suuntaan, joka takaa tasa-arvoisen mahdollisuuden opiskeluun
kaikille opiskelijan ja hänen perheensä tulotasosta
riippumatta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kahden opiskelijan isänä haluan
hyvin lämpimästi kannattaa kaikkia niitä ajatuksia,
joilla opiskelijoitten taloudellista asemaa halutaan parantaa, näin
myös lakialoitetta n:o 56, laki opintotukilain 11 ja 14
a §:n muuttamisesta.
Kun opintotuen reaalitaso on pudonnut sekä leikkausten
että inflaation vaikutuksesta, on aihetta korjata tätä.
Opintotuen putoaminen hidastaa osaltaan opintojen etenemistä,
koska, niin kuin on moneen kertaan todettu, opiskelijoitten on käytävä työssä,
jolla sinällään on myös myönteisiä puolia
kaikin tavoin, mutta haittapuolena on helposti opintojen pitkittyminen,
jopa pahimmassa tapauksessa keskeytyminen. Aivan kuten ed. Rauhala
toi esille, tässä on myös tietystä epätasa-arvosta
kyse hyvinkin helposti ja tähän asiaan pitäisi
päästä puuttumaan siten, että saataisiin
lakialoitteen mukaisia korjauksia.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Opintotukeen pitää todellakin
saada tasokorotus. Siinä on ollut tässä mielessä varsin
huono kehitys 90-luvulla. Opintotuki lähti kehittymään
hyvin, mutta sitten kehitys katkesi ja 95 opintotukea leikattiin.
Sen jälkeen ei ole tehty korjauksia.
Opintotuen riittävyys on tärkeätä sen
vuoksi, että vain sen riittävyys takaa sen, että kaikki
varmasti saavat mahdollisuuden opiskeluun, ja tämä on äärimmäisen
iso asia Suomessa. Suomen kilpailukyvyn ainoa varma perusta on se,
että osataan hyvin, eli osaamiseen on satsattava. Tässä opintotuella
on iso roolinsa.
Riittävä opintotuki on myöskin ainoa
tie siihen, että valmistutaan ajoissa. Jos opintotuki ei riitä,
joutuu menemään liiankin paljon työelämään
välillä ja se pitkittää valmistumisaikoja. Siitä tulee
meille ongelma ihan jo senkin vuoksi, että koko ikäluokka
ja työikäiset ihmiset pitää nopeammin
saada työmarkkinoille. Opintotuella on nyt monta roolia,
ja tässä pitää saada painetta aikaan
myös eduskunnan puolelta siihen, että opintotukea
lähdetään korjaamaan ja parantamaan.
Keskustelu päättyy.