2) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
vuodelta 2003
Maija Perho /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunnan alaisen Kansaneläkelaitoksen
nimi on vanhentunut, koska Kelahan on erittäin monipuolisesti
suomalaisten perusturvaan vaikuttava, perusturvalainsäädäntöä toimeenpaneva
laitos. Kela on otsikoissa miltei päivittäin,
vähintäänkin viikoittain, välillä hyvässä, välillä pahassa
siinä mielessä, että kun Kelalla on ollut
esimerkiksi viime vuonna 18 miljoonaa asiakaskontaktia, on selvää,
että näihin kontakteihin mahtuu sellaisiakin,
joiden lopputulos ei ole tyydyttävä joko lainsäädännöstä johtuen
tai sitten inhimillisistä, asiakaspalveluun liittyvistä tilanteista
johtuen.
Viime vuonna Kela jakoi toimeentuloturvan etuuksina lähes
10 miljardia euroa. Kela pani toimeen myös varsin suuren
määrän lainmuutoksia. Se toteutti mittaviakin
kehityshankkeita, tai niitä vietiin määrätietoisesti
eteenpäin. Näistä hankkeista on syytä erikseen
mainita siirtyminen sähköiseen asiakirjahallintaan
ja töiden tasaaminen toimistojen kesken.
Kela-lain mukaan laitoksen tehtävänä on
"tehdä ehdotuksia toimialaansa koskevan lainsäädännön
kehittämisestä". Sekä asiakaskontaktiensa että palautteensa
ja tutkimustoimintansa kautta Kelalla on erittäin paljon
lainsäädännön kehittämisessä tarvittavaa
tietoa, jota se on aktiivisesti välittänyt ja
jota, mikäli mahdollista, sen tulee vielä nykyistäkin
aktiivisemmin välittää eteenpäin
lainsäädännön ja asiakaspalvelun
kehittämiseksi.
Kelan organisaatio on vuosien varrella tottunut hyvin lyhyellä valmisteluajalla
toimeenpantavien lakien ja niiden aiheuttamien atk-ohjelmien muutoksiin,
siihen liittyvään koulutukseen, opastukseen ja
vaikkapa lomakkeiden kiireelliseen valmisteluun. Lainsäädännön
muutosten toteuttamiselle olisi kohtuullista varata nykyistä pidempi
toteutusaika. Tämä on tietysti ristiriidassa sen
kanssa, että usein lait ovat budjettilakeja ja ne joulunaluskiireiden
vuoksi jäävät aivan viime tinkaan, jolloin
valmisteluaikaa jää todella kohtuuttoman vähän.
Valtuutettujen yhtenä mutta varsin tärkeänä tehtävänä on
Kela-lain mukaan valvoa sekä palveluiden laatua että saatavuutta.
Sen vuoksi valtuutetut ovat kiinnittäneet erityistä huomiota
juuri asiakaspalvelun tasoon. Siihen kuuluvat muun muassa etuuksien
kohtuulliset läpimenoajat ja valtakunnallisesti mahdollisimman
yhdenmukainen ratkaisukäytäntö. Tässä suhteessa
on edelleen parannettavaa, vaikka myönteistä kehitystä on
tapahtunut.
Keskimääräiset käsittelyajat
vaihtelevat eri vakuutusalueiden välillä varsin
suuresti. Esimerkiksi asumistuessa ne olivat kuluvan vuoden alkupuolella
Itä-Suomen vakuutusalueella 15,3 päivää mutta
Etelä-Suomessa miltei kaksinkertaiset eli 31,6 päivää ja
sairaspäivärahoissa vastaavasti 10,4 ja 20,3 päivää.
Kertomusvuoden aikana seurattiin tiivisti myös sitä,
millä tavoin sähköisen asiakirjahallinnan
käyttöönotto sujui ja miten siihen liittyvä työn
tasaaminen organisoitiin Kelan toimistoissa, vakuutuspiireissä ja alueilla.
Nämä kaksi toimintamallia ovat tavattoman tärkeitä siksi,
että pystytään purkamaan ruuhkia, lyhentämään
käsittelyaikoja, ja myös siksi, että näin
voidaan taata palveluverkon kattavuus. Eli niillä alueilla,
joilla väestö vähenee ja asiakasmäärä vähenee,
toimistot voidaan pitää toimintakykyisinä ja
elävinä, kun sinne siirretään
ruuhka-alueilta päätöksiä tehtäväksi.
Valtuutetut ovat myös seuranneet Kelan hallinnon uudistamisen
vaikutuksia. Sosiaali- ja terveysvaliokunta mietinnössään
edellytti, että uusien käytäntöjen
vaikutusta sisäisen toiminnan organisointiin on tärkeää seurata
ei ainoastaan ylimmän hallinnon organisoinnissa vaan hallinnon
kaikilla tasoilla. Valtuutetut ovat osaltaan korostaneet myös
toiminnan joustavuuden, avoimuuden ja yhteistyön merkittävyyttä Kelan
hallintoa kehitettäessä.
Kela-lain mukaan laitoksella on pääjohtajan lisäksi
enintään viisi johtajaa. Lain esitöiden
mukaan oli tarkoituksena, että johtajan paikan tullessa
avoimeksi valtuutetut voivat arvioida, mikä on tarkoituksenmukainen
johtajien määrä. Tämä tilanne
konkretisoitui, kun viime vuonna yksi johtaja jäi eläkkeelle
ja tiedossa oli, että toinen johtaja jää kuluvana
vuonna. Nyt tässä suhteessa ollaan ratkaisuvaiheessa,
jonka tuloksena Kelan johtajuusjärjestelmää voidaan
järkeistää.
Valtuutettujen huomion kohteena on Kelan sisäisen toiminnan
ja hallinnon ohella ollut etuustoiminnan, erityisesti sairausvakuutuksen
rahoitus, jonka osalta valtion takuusuoritus on vuosi vuodelta kasvanut.
Olemme saaneet tilanteesta selvityksiä, ja asiahan on sosiaali-
ja terveysministeriön asettaman työryhmän
käsittelyssä. Valitettavasti työryhmän
työ on edelleen kesken, joten ensi vuoden alusta ei kaiketi
vielä muutoksia saada aikaan.
Kela on julkisuudessa usein kriittisen ja välillä yksipuolisenkin
keskustelun kohteena. Osa tästä kritiikistä voidaan
vaimentaa ja saattaa pois päiväjärjestyksestä juuri
niillä keinoin, mihin aiemmin viittasin: paremmalla asiakaspalvelulla, lyhyemmillä
käsittelyajoilla,
mutta myös tietysti sillä, että me eduskunnassa
pystyisimme reagoimaan lainsäädännön
vanhentuneisuuteen, pystyisimme yksinkertaistamaan etuuslainsäädäntöä.
Siinä nimenomaan me tarvitsemme Kelalta palautetta, jota
tuottaa Kelan oma tutkimustoiminta ja ennen kaikkea se palaute,
jota etuuskäsittelijät sieltä eturintamasta
eteenpäin välittävät. On tavattoman
tärkeää, että tämä palaute
tulisi mahdollisimman oikeana ja väärentämättömänä sekä Kelan
johdon, luottamushenkilöiden että myös
meidän kansanedustajien tietoon.
Yhteenvetona voin todeta, että Kansaneläkelaitoksessa
on menossa määrätietoinen kehittämisvaihe,
jossa pääpaino on asiakaspalvelun parantamisessa,
käsittelyaikojen lyhentämisessä, asiakaspalautteen
hyödyntämisessä ja mahdollisimman tasapuolisessa,
oikeudenmukaisessa ratkaisukäytännössä maan
eri osissa ja Kelan kaikissa eri toimistoissa. Valtuutettujen tärkeä tehtävä on
osaltaan välittää havaittuja lainsäädännön
muutostarpeita eteenpäin yhdessä Kelan hallituksen
ja Kelan toimihenkilöiden kanssa.
Ed. Johannes Koskinen merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kela hoitaa maassamme erittäin tärkeätä tehtävää,
ja se on perälauta kansalaisille perusturvan osalta. Itse
asiassa syy, minkä takia puheenvuoron pyysin tästä,
on tämä toimintakertomus vuodelta 2003 ja siinä liite
3. Vähän hätkähdin, kun siinä todettiin,
että pitkäaikainen köyhyysriski on suuri
eläkeläisillä, erityisesti naisilla.
Neljänä toimintavuotena 65-vuotiaista naisista
8 prosenttia todettiin köyhiksi, kun määrä muutoin
oli 3 prosenttia väestöstä. Kansaneläkkeen
varassa elävien naisten pitkäaikainen köyhyys
on suurta. Yksinäisistä yli 65-vuotiaista naisista
yli 19 prosenttia todettiin köyhiksi vuosina 95—98,
kaikkina näinä neljänä vuotena.
Tähän pitäisi kiireesti istuvan hallituksen
puuttua ja korjata tällainen vakava puute, se on suurta
köyhyyttä, ja tehdä kansaneläkkeeseen
kunnollinen tasokorotus, ettei tällaisia kertomuksissa
kerrottaisi vuonna 2003.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On tosi hyvä, että meillä on
valtuutettujen puheenjohtajana sellainen henkilö kuin kansanedustaja Perho,
joka puolustaa Kansaneläkelaitosta. Aivan oikein, yksipuolista
kritiikkiä kuulee harva se päivä, ja
taustalla on aina ikään kuin ketunhäntä siitä,
että Kansaneläkelaitos pitäisi muuttaa valtioneuvoston
alaiseksi, ministeriön alaiseksi, virastoksi eikä niin,
että se voisi toimia edelleen eduskunnan alaisuudessa.
Näin ollen tässä on kyllä aika
isosta asiasta kysymys, ja eduskunta on tässä selkeästi
ja toistuvasti ilmoittanut kantansa. Tästä huolimatta
tätä ajatusta viritellään toistuvasti.
Lopuksi, puhemies, yksityiskohta, joka on ongelmallinen. On
toki edelleen niin, että toimeentulotukea saavia henkilöitä on
paljon ja heillä on sitten asuntomenoihin myöskin
luonnollisesti asumistuki. Tässä asumistuen omavastuu
on 7 prosenttia, joka on hankala ja köyhyyttä lisäävä tekijä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Minusta on erittäin tärkeää,
että Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
on nyt lähetekeskustelussa, ja tätä valtuutettujen
puheenjohtaja ed. Perho jo täällä perusteellisesti
selvitti. On todella tärkeää, että Kela
säilyy eduskunnan alaisena, mutta yhtä tärkeää on
myöskin, että Kelaa määrätietoisesti
kehitetään. On syytä todella muistaa,
miten tärkeästä, voi sanoa, instituutiosta,
myöskin eduskunnan alaisesta instituutiosta, on kysymys.
Nimittäin viime vuonna sosiaaliturvan etuuksia Kela jakoi
lähes 10 miljardin euron edestä, ja tänä vuonna
nämä etuudet tulevat vielä kasvamaan.
Kyllä minusta on tärkeää, että eduskunnassa
käydään myöskin keskustelua
Kelasta kokonaisuudessaan.
Ennen kaikkea on kiinnitetty huomiota, myöskin valtuutetut
monta kertaa, näiden hakemusten käsittelyyn. Se
on kansalaisten kannalta tosi tärkeä asia, ja
siinä on parannusta tapahtunut. Tokihan aina moitetta tämmöiselle
suurelle yksikölle kuin Kela tulee myöskin kansalaisten
taholta, mutta jotenkin on sellainen kuva, että viime vuodenkin
vaikeiden aikojen jälkeen Kelan asema on myöskin
kansalaisten silmissä vahvistunut. Ennen kaikkea, kun kautta
maan Kelan palveluja saadaan, kansalaiset ovat mielestäni
tasa-arvoisia tässä suhteessa niin Pääkaupunkiseudulla kuin
Utsjoellakin saakka.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelaitoksen hallinnollinen
asemahan päätettiin perustuslakiuudistuksen yhteydessä,
ja vaikka näitä "viisaita" valtiosääntöoppineita
aina aika ajoin putkahtaa julkisuuteen ehdottamaan tätä siirtoa,
en pidä sitä perusteltuna enkä pidä sitä realistisena.
Ed. Vihriälä viittasi nimenomaan etuuskäsittelyn
sujuvuuteen. Meille kuukausittain raportoidaan siitä, millä tavalla
eri etuuksien käsittelyajat ovat kehittyneet suhteessa
kullekin vuodelle asetettuihin tavoitteisiin, ja tässä on
todella tapahtunut myönteistä kehitystä,
paitsi täällä Pääkaupunkiseudulla,
jonka ruuhkia on nyt pystytty tämän uuden asiakirjahallintojärjestelmän
avulla pienentämään. Toivottavasti täälläkin
päästään pikkuhiljaa tyydyttävään
tilanteeseen.
Samalla tavoin on valtuutettujen tarkoitus seurata sitä,
millä tavoin ne parannusehdotukset, joita Kelan sisäinen
tarkastus kuukausittain tuo meille, voidaan viedä käytäntöön,
eli me osaltamme haluamme todella pitää tiukasti
siitä tehtävästä ja niistä valtuuksista
kiinni, jotka meille laissa on säädetty.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Voisin tätä asiaa tarkastella
Kelan valtuutetun aseman lisäksi sosiaali- ja terveysvaliokunnan
puheenjohtajana ja olen nimenomaan tältä osin
ajatellut ihan muutaman sanan käyttää.
Kun Kelan hallintouudistus tehtiin, niin siinä yhteydessä nostettiin
aika voimakkaasti esiin, että niin tärkeä kuin
tämä hallintouudistus onkin, samanaikaisesti olisi
syytä etuuskäytäntöjen selkeyttämiseen
kiinnittää erityistä huomiota. Kelan
valtuutetut ovat tätä asiaa seminaareissaan pohtineet.
Ei tämä tietenkään ole pelkästään Kansaneläkelaitoksen
asia, mutta Kansaneläkelaitos voisi olla sosiaali- ja terveysministeriöön päin
aktiivinen ja aloitteellinen, että tämä iso
ongelmakenttä, joka tosin sitten on meidän käsittelymme
yhteydessä saanut uusia ja parempia muotoja, voitaisiin
ottaa kokonaisvaltaisesti selvittelyyn.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyn yhteydessä nostettiin
esiin kysymys, miten tällaisen valtuutettujen toimintakertomuksen
pitäisi muotoutua, että se vastaisi sitä tehtävää,
joka kansanedustuslaitoksella Kelan valvonnan suhteen on. Tätä on
koko ajan valiokunnan lausunnoissa haluttu perätä.
Kyllä voin sanoa niin, että Kelan valtuutettujenkin
kohdalta on tässä otettu uutta asennetta, että tämä voisi
vastata paremmin niitä tavoitteita, jotka meillä kansanedustajina
Kelan valvonnan suhteen on.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintakertomus vuodelta 2003 on todella mielenkiintoinen
ja pitää tiiviistä muodostaan huolimatta
sisällään monia tärkeitä asioita.
Itse haluan erityisesti nostaa keskusteluun toimintakertomuksessa
esiin tuodun tutkimustuloksen, jonka mukaan Suomessa vähimmäisturvan varassa
elävät ovat köyhtyneet. Tutkimuksen mukaan
työmarkkina- ja toimeentulotuen saajista vähintään
yhden tutkimuksessa mainituista köyhyysehdoista täytti
kolme neljäsosaa vuonna 2000, kun osuus oli viisi vuotta
aiemmin 5—15 prosenttia pienempi. Toimintakertomuksesta
käy ilmi myös se totuus, minkä tiedämmekin,
että huono-osaisia ovat hyvin monet pitkäaikaistyöttömistä,
yksinhuoltajista, yksin asuvista miehistä sekä monilapsisista
perheistä. Suurimmaksi köyhyysriskiksi on toimintakertomuksessa
kuvattu työttömien ja opiskelijoiden tilanne.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti tämä toimintakertomuksen
viesti antaa pontta hakea ratkaisua kaikista köyhimpien
ja kaikista vaikeimmassa asemassa olevien taloudelliseen tilanteeseen. Esimerkiksi
toimeentulotuen asumismenojen 7 prosentin omavastuuosuuden poistamiseksi
ja työmarkkinatuen korottamiseksi on tehtävä ratkaisuja,
jotta kaikkein tiukimmissa taloudellisissa tilanteissa olevien asema
helpottuisi, kuten esimerkiksi ed. Tiusanen täällä aiemmin
toikin esiin. Myös opiskelijoiden opintososiaalinen asema
kaipaa kipeästi parantamista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti. Täällä tuli
esille, myös ed. Taiveahon puheenvuorossa, tutkiminen,
tutkimustoiminta. On arvokasta, että meillä on
Kelassa tällainen tutkimusyksikkö, joka tuottaa
tietoa.
Toinen asia, josta tänään on puhuttu
ja aikaisemmin vielä enemmän, on ne ruuhkat ja
työpaineet, joita Kelalla oli. Etenkin kahden edellisen hallituksen
aikana, kun tehtiin hyvin suuria muutoksia Kansaneläkelaitoksen
maksamiin etuisuuksiin, tuli ongelmia. Oli erilaisia postitusongelmia,
tieto ei kulkenut, mutta tulee muistaa, että silloin todella
nopeasti sälytettiin hyvin paljon tehtäviä Kansaneläkelaitoksen
henkilökunnalle, ilman lisäresursseja useimmiten.
Näin ollen nimenomaan tuo resurssikysymys on aina tärkeä niin
kuin muutenkin julkisessa hallinnossa se, onko vastaavat resurssit,
kun tehtäviä lisätään.
Tähänhän me törmäämme
jatkuvasti.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä myös kiinnitän
huomiota tähän toimeentulotuen asumiskustannusten
7 prosentin omavastuuseen. Olen juuri hiljattain saanut luettavakseni
raportin, jonka Helsingin seurakunnat ovat tehneet leipäjonoista.
Siinä käy kyllä ihan selvästi
esille, että juuri silloin, kun tämä 7
prosentin omavastuu asumiskustannuksiin tuli toimeentulotukeen sisälle,
saman viikon ja saman kuukauden aikana Helsingin seurakuntien ylläpitämä leipäjono
sai
noin 280 uutta pysyvää, sanotaanko, tuen- tai avunhakijaa.
Tähän väliinputoamiseen, joka tulee perustoimeentulossa,
kyllä Kelan ja sosiaalitoimen yhteisvoimin pitäisi
löytyä keinoja, joilla voidaan sitä todellista
väliinputoamista estää. Tämä jääköön
nyt evääksi jatkotyöhön.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun luki esimerkiksi tämän
ja eilisen päivän lehtiä, saattoi tulla
vankkaan käsitykseen, että Kelan suurin ongelma
on se, montako johtajaa siellä on ja mistä puolueista
niitten pitäisi olla. Tämä on kovin murheellista.
Tämä kertomus antaa ehkä vähän
parempaa tietoa siitä, mikä Kelan osalta on oleellista
ja merkittävää.
Yhdyn edustajien Taiveaho ja Hiltunen täällä esittämään
huoleen nimenomaan köyhyyteen liittyvistä kysymyksistä ja
toivotan, kun tiedän teidän olevan tässä asiassa
vilpittömästi liikkeellä, myöskin
kaikki muut hallituspuolueitten kansanedustajat tervetulleiksi ensi
syksynä korjaamaan nämä epäkohdat,
kun niistä tulemme tekemään esitykset.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Kansaneläkelaitoksen toiminnasta tehty,
niin kuin täällä on jo todettu, valtuutettujen
toimintakertomus kuvaa hyvin Kelan asemaa kokonaisuudessaan. Mutta
on syytä tässä yhteydessä kiinnittää huomiota
asiaan, jonka valtuutettujen puheenjohtaja otti esille, eli ruuhkat
käsittelyssä ennen kaikkea Pääkaupunkiseudulla.
Jos jokin niin kyllähän Kansaneläkelaitos
toteuttaa, minä sanoisin, aluepolitiikkaa myöskin erittäin
hyvällä tavalla, kun näitä ruuhkia
on pyritty purkamaan ja puretaan eri toimistoissa eri puolilla maata.
Tämähän on todella hyvä asia. Tällä myöskin
turvataan työpaikkoja maakuntien Suomessa, jopa periferiassa,
ja samalla autetaan sitten näiden ruuhkaisten alueiden
toimintoja. Minusta tämä on aivan esimerkillistä.
Kun muutkin valtion virastot pystyisivät samaan, niin hyvä olisi.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tästä Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintakertomuksesta: Täällä todetaan
myös se, että Kansaneläkelaitoksella
on sen tyyppinen rooli, että vaikutetaan lainsäädäntöön
ja niihin muutostarpeisiin, joita Kansaneläkelaitoksen
näkökulmasta koetaan ongelmallisina.
Esimerkiksi on todettu perintäpäätösten
yhteydessä, että esimerkiksi asumistuki on semmoinen
tukimuoto, jossa on todella paljon jouduttu tekemään
perintäpäätöksiä. Meillä on
täällä tällä hetkellä ympäristövaliokunnan
käsittelyssä asumistukilain muutos, joka liittyy
siihen, että myös Kansaneläkelaitos on
omalla painoarvollaan tuonut esille sen, että asumistukilakia
pitää muuttaa. On erittäin hyvä,
että näin on käynyt, hallitus on esityksen
antanut, ja toivon, että tämä laki saa semmoisen
muodon, joka on näitten ihmisten kannalta parempi kuin
tilanne tällä hetkellä ja myös
Kansaneläkelaitoksen näkökulmasta niin, että perintäpäätöksiä ei
jouduta tekemään niin paljon kuin aikaisemmin.
Kansaneläkelaitoksen kohdalla on myös ongelmaa
siinä, että nimenomaan etuuskäsittelytilanteet
ovat ongelmallisia Etelä-Suomen kannalta. Sen takia onkin
toteutettu työntasausta, joka tulee myös tämän
kertomuksen yhteydessä esille. Toivotaan, että se
olisi yksi keino, jolla autetaan ruuhkan purkua.
Kaiken kaikkiaan voisi sanoa niin, että täällä on
todettu köyhyyteen liittyviä ongelmia, mutta edelleen
tietenkin kaivataan niitä ratkaisuja ja lainsäädäntömuutoksia,
joilla esimerkiksi ensisijaisiin etuuksiin tulisi korotuksia, että ihmisten
ei tarvitsisi viimesijaista etua eli toimeentulotukea hakea, koska
varsinkin Turun kohdalla on se tilanne, että toimeentulotukea
ei saa siinä määräajassa, mikä lakiin
on säädetty.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä yhtyä ed. Hiltusen
esiin tuomaan asiaan siitä, että ensisijaisten
etuuksien pieni taso näkyy myös seurakuntien leipäjonoissa.
Kävimme eduskunnan köyhyysryhmän kanssa
hiljattain Helsingin Pelastusarmeijan vieraana ja saimme siellä tietoomme,
että Helsingissäkin leipäjonoissa on
tänä vuonna vieraillut 47 000 ihmistä, 47 000
ihmisen tarvitsee tälläkin seudulla turvautua
leipäjonoon menoon! Toivon todella, että saamme
näihin ensisijaisiin etuuksiin, kuten työmarkkinatukeen,
tarvittavan korotuksen jatkossa.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on hyvä esimerkki
siitä, miten tärkeää on tämä Kelan
tutkimustoiminta ja sen pohjalta vedettävät johtopäätökset.
Täällä on nyt tullut sekä hallituksen
että opposition riveistä toivomuksia koskien nimenomaan
ensisijaisia etuuksia. Toivon mukaan nämä puheet
johtavat konkreettisiin toimenpiteisiin.
Kelan osalta tietysti kytky toimeentulotukeen ja sen tarpeeseen,
ainakin tilapäiseen tarpeeseen, näkyy juuri siitä,
että jos joutuu odottamaan ensisijaista etuutta pitkään
Kelasta, joutuu turvautumaan toimeentulotukeen ja edelleen sitten
taas tulee takaisinperintöjä. Tämä ei
tunnu oikein tarkoituksenmukaiselta menettelyltä.
Opintotuki on toinen etuus, jonka kohdalla on tavattoman paljon
takaisinperintöjä, jotka toki osin johtuvat siitä,
että monet opiskelijat nostavat opintotukea, vaikka he
tietävät, että heidän tulonsa
ylittävät nämä rajat. Mutta
se on heille edullista lyhytaikaista luottoa, ja sen takia nämä Kelan
takaisinperittävät määrät
ovat varsin suuria. Siihen tilintarkastajat ovat toistuvasti kiinnittäneet
huomiota, mutta muutosta on mahdotonta saada, ellei asenteissa tapahdu
muutosta.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä kommentoida näkemystä siitä,
että opiskelijat käyttäisivät
opintorahaa lainan korvikkeena. En missään nimessä koe
asian olevan näin. Opintotukijärjestelmä ja
takaisinperinnän perusteet ovat monimutkaisia, ja näenkin
tärkeänä, että niitä selkeytettäisiin
ja niistä myös tiedotettaisiin opiskelijoille
nykyistä enemmän, koska tällä hetkellä esimerkiksi
opiskelija ei saa mitään viestiä siitä,
että hän on saanut liikaa opintorahaa, ennen kuin
vasta sitten kun vapaaehtoinen takaisinmaksu ei ole enää mahdollistakaan,
vaan silloin heiltä peritään myös
korotusprosentti takaisinmaksun yhteydessä. Pidän
tätä epäoikeudenmukaisena opiskelijoitten
kannalta. En todella näe tilannetta sen suuntaisena, että he
käyttäisivät opintorahaa tahallisesti
väärin. Se ainakin koskee hyvin pientä opiskelijaryhmää,
jos näin tapahtuu.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Varmasti pääasia on juuri
se, minkä ed. Taiveaho kertoi, että tämä järjestelmä on
aika hankala ja siihen pitäisi saada muutoksia. Mutta tietääkseni opintotukiuudistuksessa
niitä ei ole tulossa. Mutta kyllä Kelalta saamamme
informaatio samoin kuin Opintotukikeskuksesta saamamme informaatio
on ollut sen sisältöistä, että kyllä tätä myös
käytetään elämän suunnitteluun,
ja se on tietysti inhimillistä.
Keskustelu päättyy.