Täysistunnon pöytäkirja 68/2004 vp

PTK 68/2004 vp

68. KESKIVIIKKONA 2. KESÄKUUTA 2004 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

7) Lisätalousarvioaloitteet

 

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Lisätalousarvio on auki varsin monen momentin kohdalla, joilla on merkitystä.

Tahtoisin viitata aluksi lisätalousarvioaloitteeseen 45, ed. Kari Uotila ja muut, määrärahan osoittaminen perusradanpitoon, 31.40.21. Hyvin tärkeä asia. Ratahallintokeskus on jatkuvasti tässä asiassa julkisuudessa: Junien nopeuksia hidastetaan, kansallisomaisuutta turmeltuu. Tällä tarkoitan sitä, että kun ratojen kunto heikkenee, tämän yhteiskunnan eräs keskeinen tukiranka samalla heikkenee. Saman tyyppinen on lisätalousarvioaloite 50, ed. Kari Uotila ja muut, 31.60.63, määrärahan osoittaminen joukkoliikenteen tukemiseen.

Arvoisa puhemies! Vuonna 2004 VR:n ja liikenne- ja viestintäministeriön välinen sopimus umpeutuu. Vuonna 2005 ei ole sopimusta. Näille niin sanotusti heikommin kannattaville henkilöliikenneradoille, kuten esimerkiksi Kotka—Kouvola, ei ole rahoitusta tiedossa ensi vuodelle, ei ole sopimusta. Tosin sopimus on tähän saakka ollut, mutta ei sitäkään kyllä ole valtiovalta aina suinkaan noudattanut, vaan se on alibudjetoinut tämän kohdan budjetissa. Mutta eduskunta on sitten vuosittain lisännyt tähän määrärahaa.

Tällä hetkellä meillä on ongelmana se, että on tämä hallituksen päättämä kuristusote, jota kutsutaan myös menosäännöksi, ja se heikentää eduskunnan budjettivaltaa, arvoisa puhemies, jos hallituspuolueiden eduskuntaryhmät tähän alistuvat. Siitähän on kyse.

Edelleen haluaisin kiinnittää huomiota lisätalousarvioaloitteeseen 20, jonka on jättänyt allekirjoittanut, 31.24.21, Haminan—Vaalimaan liikenneturvallisuuden parantaminen. Tälle välille, jolla on todella kipeä osa meidän ten-verkkoamme, pitää saada ohituskaistat ja pitemmällä tähtäimellä kehittää leveäkaistamoottoriliikennetie tästä tieosuudesta.

Edelleen haluaisin kiinnittää allekirjoittaneen huomiota saman tyyppiseen lisätalousarvioaloitteeseen 42, 31.24.79, eli määrärahan osoittaminen Loviisa—Kotka-tieosuuden nykyisen tielinjauksen mukaisen moottoriliikennetien rakentamiseen, siis moottoriliikennetien. Myös tässä voisimme toteuttaa sen leveäkaistaisena, ei moottoritienä kuitenkaan. Miksi, arvoisa puhemies? Sen takia, että moottoritie haukkaa ja nielaisee kymmenet miljoonat eurot, vaikka me pääsemme saman tyyppiseen tulokseen myös turvallisuuden kannalta moottoriliikennetiellä. Se on myös ympäristöllisesti parempi ratkaisu, vähemmän päästöjä. Edustajakollega on tehnyt tälle samalle osuudelle, vähän pitemmällekin, moottoritie-esityksen, mutta näkisin moottoriliikennetieosuuden parempana. Ed. Kuosmanen on aktiivisesti tehnyt tiealoitteita, siitä hänelle kunniaa.

Lopuksi, puhemies, viimeinen tässä listassa on lisätalousarvioesitys 55, allekirjoittaneen tekemä, koskien momenttia 35.40.21 eli ympäristöministeriön pääluokka: määrärahan osoittaminen alueellisten ympäristökeskusten lisääntyneiden lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseen. Tästä asiasta olemme tässä suuressa salissa keskustelleet monta päivää silloin, kun on käyty luonnonsuojelulain ja metsälain osauudistusta läpi, siis luontodirektiivin liitteen IV (a) implementointia Suomen lainsäädäntöön, joka on ollut siis vaillinainen, tätä niin sanottua liito-oravakeskustelua.

Siinähän on tullut esille juuri se, että alueelliset ympäristökeskukset tarvitsevat sekä henkilöresursseja että muita resursseja muun muassa korvauskysymyksiin, jotta tämä lainsäädäntö voidaan toteuttaa. Siellä on ollut kysymys noin miljoonasta eurosta, ja tänään vastaan tuli viimeksi ympäristövaliokunnassa juuri tämä sama miljoona euroa. Se on vakava asia, että laki saadaan toteutetuksi, ja laki, jonka me säädämme, ei toteudu itsestään, vaan se pitää myös paikallisesti virkamiesten, toimijoiden, toimesta saattaa voimaan ja siihen tarvitaan näitä resursseja. Tämä ei ole ainut, vaan jatkuvasti tulee muitakin uusia velvoitteita ympäristökeskuksille, ja sen takia, arvoisa puhemies, tämä aloite on tehty.

Toimi Kankaanniemi /kd:

Herra puhemies! Lisätalousarvioaloitteessa n:o 43 olen esittänyt valtion osakemyyntitulojen käytön lisäämistä liikenneinvestointeihin. Olen jättänyt tätä koskevan perustelulausuman, ja se kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää, että valtion osakemyyntituloista pääosa käytetään kertaluonteisiin liikenneinvestointeihin menosäännön tai vaalikauden kehyksen estämättä."

Tämä asia näyttää olevan hyvinkin kuuma asia. Hallitushan teki kehyspäätöksen yhteydessä maaliskuussa päätöksen, että vain 10 prosenttia 500 miljoonan euron yli menevästä osasta voidaan käyttää näihin tarkoituksiin, vähän muihin tarkoituksiin siitä vielä osa. Tällaisen päätöksen hallitus yksimielisesti teki. Tätä päätöstä on ministeri Pekkarinen arvostellut ja erityisen voimakkaasti liikenneministeri Luhtanen viime viikon maanantain Uutispäivä Demari -lehdessä, jossa ministeri Luhtanen toteaa, että tämä hallituksen sopimus osakemyyntituloista on järjetön.

Tämän lisätalousarvioaloitteeni lausuman käsittelyyn ottamalla eduskunta voi äänestää hallituksen järjettömäksi ministerin taholta kuuluttamasta päätöksestä ja kumota sen ja osoittaa näitä rahoja, joita saadaan valtion omaisuuden myynnistä, reippaammin niihin järkeviin ja polttaviin investointeihin, joita 39 lisätalousarvioaloitteessa edustajat täällä esittävät ja joita hallitus itsekin on esittänyt väylätyöryhmän raportissa, jonka se on hyväksynyt mutta joka tällä hetkellä on pelkkää paperia, koska rahoitusta ei ole.

Katri Komi /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä yhteydessä osoittaa ymmärtämystä talousarvioaloitteelle 8: "Määrärahan osoittaminen Suomen metsämuseo ja metsätietokeskus Luston rakennushankkeen loppuun saattamiseen".

Lisäksi tieinfra ja ratainfra vaativat lisäpanostuksensa, ja jos ei nyt näitten talousarvioaloitteiden kautta löydykään varoja, niin toivon toki, että tämän vaalikauden aikana saadaan esimerkiksi aloitteen 35 mukainen osuus ja Savonlinnan ohitustie, jotka siellä väylätyöryhmän esityksessäkin ovat, joka tapauksessa edes aloitettua. Mitä kautta rahat sitten näihin löytyy, se selvinnee tässä vuosi kerrallaan — toivottavasti myös eduskunnankin toimenpiteiden turvin.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Molempien edellisten puheenvuoron käyttäjien jälkeen haluaisin vielä painottaa tätä lisätalousarvioaloitetta n:o 45, perusradanpitoon osoitettua määrärahaa. Nythän VR on maksanut osinkoa 40 miljoonaa euroa valtiolle, ja siinä on nyt tapahtunut sellainen tilanne, että meillä on tällainen kadonneitten eurojen probleema eli 25 miljoonaa euroa on nyt kadoksissa. 15 miljoonaa ohjataan lisätalousarvioon, 25 miljoonaa on edelleen sitten muussa käytössä tai ei ainakaan radanpidon käytössä ja rahoituspohjana siihen, kuten aikaisemmin aina on ollut. Aikaisempien hallitusten aikana on se VR:n osinko kohdistettu radanpitoon. Nyt ei näin tapahdu, ja tämä on hyvin valitettava asia. Toivon mukaan ministeri Luhtanen myös tässä asiassa nostaa nyt sitten äläkän ja kysyy myös tämän asian perään ja vaatii muutosta hallituksen sisällä ja eduskunta muuten kokonaisuudessaan.

Keskustelu päättyy.