1) Hallituksen esitys työllistymisen ja muutosturvan
toimintamalliin liittyväksi lainsäädännöksi
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota valiokunnan mietinnön
kahteen ensimmäiseen lausumaehdotukseen. Täällä nimittäin
sanotaan ensimmäisessä näin: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus selvittää mahdollisuudet
ottaa omaehtoinen koulutus työllisyysohjelman lisään
oikeuttavien toimenpiteiden joukkoon ja poistaa koulutuspäivärahan
saamiseen liittyvä 86 päivän työttömyysedellytys,
jotta työtön voisi hakeutua koulutukseen heti
työttömyyden alettua."
Toinen: "Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee
uudistuksen, jolla työnhakuun liittyvät suunnitelmat
yhdistetään ja etuusjärjestelmää yksinkertaistetaan."
Arvoisa puhemies! Ainakin tämä ensimmäinen,
kun se on valiokunnan mietinnön lausumaehdotus, tarkoittaa,
että hallituspuolueitten kansanedustajat ovat yhtyneet
tähän näkemykseen, kumpikin ja kaikki
kolme, mutta erikoisesti tämä ensimmäinen.
Minkä ihmeen takia näin yksilöity esitys
pitää siirtää hallituksen esityksen
varaan, kun se olisi voitu hoitaa tässä mietinnössä noin suitsait
kuntoon? Tämä on käsittämätöntä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tuo ed. Pulliaisen kysymys
oli hyvinkin perusteltu, ja itse en ole sille löytänyt
oikeastaan muuta vastausta kuin sen, että kolmikantaneuvotteluissa
on jotain sovittu tai ei ole sovittu tai sitten näitä lausumien
sisältöjä ei ole tarkoitettukaan toteutettavaksi,
ja silloinhan kuitenkin kaikissa tapauksissa vastauksen näihin
ed. Pulliaisen kysymyksiin antavat hallituspuolueitten kansanedustajat
ja valiokunnan jäsenet.
Tämä hallituksen esitys työntekijöitten
muutosturvaksi on varmaan yksi tärkeimmistä lakiesityksistä,
joita työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
käydään näiden neljän
vuoden aikana läpi, enkä oikein ymmärrä sitten,
miten näin tärkeä laki vietiin niin matalalla
profiililla loppuvaiheessaan läpi. Perjantaina työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta sai valmiiksi oman mietintönsä, mutta
yllättäen siitä ei järjestetty
sitten tiedotustilaisuutta. Se tiedotustilaisuus olisi ollut hyvin tärkeä senkin
takia, että myöskin ne, jotka jättivät
vastalauseen — ihan perustellut vastalauseet — olisivat
voineet esitellä tiedotusvälineille omia kantojaan
paremmin.
Tänä päivänä tämä ensimmäisen
käsittelyn keskustelu on aika lailla myöhään,
yöaikaan. Kovin paljon ei ole porukkaa tähän
osallistumassa, ja kun tietää sen, että on
päivä keskusteltu välikysymyksestä,
niin intoa ei kovin kauheasti ole ja tietää, mikä huomisen
uutispäivän ykkösaihe sitten on. Huomennakin
tämä sama linja jatkuu sitten, eli välikysymysäänestyksen
jälkeen äänestetään
sitten näistä vastalauseitten pykälistä,
elikkä ei ole kovin paljon luvassa huomennakaan sitten
ylenmääräistä julkisuutta. Tätä linjaa
kyllä ihmettelen. Sitten en tiedä, meneekö jatkossa
valiokunnassa niin, että näinkin tärkeät
lait joko nostetaan hyvinkin näyttävästi
esille tai sitten niistä ei puhuta yhtikäs mitään,
ainakaan valiokunnan yhteisessä tiedotustilaisuudessa.
Mutta, arvoisa puhemies, on sanottava, että tässä hallituksen
esityksessä ihan niin kuin valiokunnan mietinnössäkin
on hyvin paljon oikeita asioita, ja paras puoli tässä varmaan
on se, että yritetään vaikuttaa työttömän
tai työttömyysuhan alaisen henkilön tilanteeseen
etukäteen, ennakoivasti ja yhteistoimin asianomaisen itsensä, työnantajan
ja viranomaisen yhteistyöllä ja yhteisin ponnistuksin.
Tätä muutosturvaesitystähän on
valmisteltu kilvan kiihtyvän rakennemuutoksen kanssa. Me
elämme työmarkkinoilla jatkuvaa murrosvaihetta,
ja kyse on paitsi yksilöä koskettavista ratkaisuista
myöskin kansallisista strategioista ja siitä,
miten kansallisella ja itse asiassa Eurooppa-tasolla pystytään
tähän maailmanlaajuiseen murrokseen vastaamaan,
josta kuitenkin aina laskun maksavat yksittäiset ihmiset.
Mutta on tässä esityksessä tämmöinen
filosofinen ongelmakin, mitä olen kysynyt SAK:sta ja olen
kysynyt vähän muualtakin, eli se, muuttuuko ihmisen
ajattelutapa niin paljon, että häntä pitää työttömyyden
alkuvaiheessa ja itse asiassa jo ennen työttömyyden
alkamista, ennen kuin edellinen työsuhde päättyy,
kannustaa huomattavalla taloudellisella panostuksella ja sitten
kun tätä työttömyyttä jatkuu
tarpeeksi pitkään — itse asiassa laskeskelin
tuossa, että se on joku kaksi vuotta ja kahdeksan kuukautta — siinä päässä sitten
mahdollisesti tätä samaa työtöntä kannustetaan
ja aktivoidaan sillä, että häneltä uhataan evätä sitten
se viimeinenkin turva elikkä työmarkkinatuki.
Semmoinen esityshän on hallitukselta tulossa, niin kuin
olen ymmärtänyt. Se on aikamoinen ihmiskuva, että ajatellaan,
että vajaassa kolmessa vuodessa ihminen muuttuu näin täydellisesti,
että häntä pitää saman
ongelman edessä kannustaa ja aktivoida ihan päinvastaisilla
toimilla työttömyyden alkupäässä kuin
sitten siellä työttömyyden pitkittyessä.
Tätä minä olen kysynyt aika monelta ay-ihmiseltä,
olen kysynyt muiden puolueitten edustajilta ja valiokunnan jäseniltä,
samoin kuin valiokunnan asiantuntijakuulemisessa peräsin
tätä, mutta enpä saanut vastauksia. Voi
olla, että jatkan kyselyä, varsinkin siinä vaiheessa,
kun tämä työmarkkinatuen määräaikaistamisesitys
tulee tänne eduskuntaan ja katsotaan, mitä hyvää siitä luvataan
seuraamaan.
Muutama kohta siitä, miksi vastalause, nimenomaan tämä vasemmistoliiton
vastalause 1, on jätetty. Täällä nyt
jäi semmoinen epäkohta hallituksen esitykseen
ja valiokunnan mietintöön, että kun työsuhde
päättyy konkurssitapaukseen, silloin tämä työntekijä,
työttömäksi jäävä,
on eriarvoisessa asemassa ja muutosturvaan sisältyvä mahdollisuus
palkallisella ajalla, enimmillään 20 päivää,
hakea uutta työpaikkaa ei koske niitä työntekijöitä,
jotka jäävät tästä syystä työttömiksi.
Muutosturvaan olennaisena osana kuuluvat myöskin aktiivitoimet,
ja ajalta maksetaan työllistymisohjelmalisä, joka
on hyvin huomattava, niin kuin pitää ollakin ja
on ihan oikean suuntainen liikku, mutta sitä ei makseta
kuitenkaan omaehtoisesta päätoimisesta ja ammatillisia
valmiuksia edistävästä koulutuksesta,
jonka aikana työtön saa koulutuspäivärahaa.
Jos halutaan kannustaa kerran tämmöisiin aktiivitoimenpiteisiin, en
ymmärrä, minkä takia on tehty näin
jyrkkä jako työvoimapoliittisen koulutuksen ja
omaehtoisen koulutuksen välillä. Kyllä yhtä lailla
aktiivisuus tulee palkita myös omaehtoisessa koulutuksessa.
Sitten tässä työllistymisohjelmassa
samoin kuin muissakin työhallinnon virallisissa suunnitelmissa,
joiden sanotaan olevan sopimus työttömän
elikkä asiakkaan ja viranomaisen välillä,
on se paha puoli, että ne eivät sido millään
lailla viranomaista vaan se velvoittavuus on aina ainoastaan yhteen
suuntaan elikkä työtön on se heikompi
osapuoli, joka joutuu sitoutumaan, ja jos se sitoumus ei pidä sitten,
niin siitä seuraa vääjäämättä ja
väistämättä karenssi. Jos haluttaisiin
puhua aidosta vastavuoroisuudesta, niin kyllä silloin pitäisi
olla velvoite myöskin siellä viranomaisen puolella
esimerkiksi niiden sovittavien toimenpiteiden suhteen, niin että työtön
voisi olla varma, että se aktiivitoimi, mikä on
sovittu, myöskin toteutuu ajallaan.
Yksi iso ongelma tässä on vielä se,
minkälaiset työvoimatoimiston resurssit tätä muutosturvaa
toteuttamaan, siitä huolehtimaan, valjastettiin. Oli laskettu,
että 76 henkilötyövuotta tämä muutosturvan
toteuttaminen tuolla arvioidulla volyymi- ja tapausmäärällä sitoo.
Aika yksinkertaista matematiikkaa esitettiin, kerrottiin vaan yksioikoisesti,
että tuosta työvoiman lisätarpeesta kaksi
kolmasosaa pystytään täyttämään
toimintoja tehostamalla. Näyttää olevan
niin, että sitten tämä valtiosektorin
työvoima on semmoista, josta voidaan lappaa ulos aivan
loputtomia määriä. Meillähän
oli kehyskeskustelussa vuodelle 2011 esitetty arvio, että valtiolta
poistuu 35 000 työntekijää.
Näistä työpaikoista pitää ainoastaan
puolet täyttää, ja sillekään
laskelmalle ei osoitettu minkäänlaisia perusteita.
Kun muistaa, että juuri tämän 26 työntekijän
verran on ajateltu, että työhallinnolta voidaan
siirtää työntekijöitä maaseutuosastoille,
maaseutupuolelle, hoitamaan tätä EU-byrokratiaa,
niin nettolisäys on ihan ympäripyöreä nolla.
Tästä asiasta työhallinnon kenttähenkilöt,
jotka olivat valiokunnassa kuultavina, antoivat hyvin selvän
viestin, että tätä muutosturvatyötä ei
pystytä hoitamaan työvoimatoimistoissa näillä resursseilla.
Vielä yhtenä epäkohtana on olemassa
se, että jos työntekijä riitauttaa työsuhteen
päättymisperusteen — ja vaikka tekisi
sen ihan asiallisesta syystä — niin
silloin hänen mahdollisen työllistymisohjelmalisänsä maksaminen
siirtyy hamaan tulevaisuuteen ja silloin se ei vastaa tarkoitustaan.
Tämä työllistämisohjelma ja
työllistämisohjelmalisä on tarkoitettu
juuri siinä vaiheessa maksettavaksi ja toteutettavaksi,
kun se työsuhde päättyy ja toivon mukaan
mahdollisimman nopeasti uusi alkaa. Tässä on olemassa semmoinen
vaara, että selvissäkään tapauksissa tämän
työllistämisohjelmalisän menettämisen pelossa
työntekijä, työttömäksi
joutuva henkilö, ei uskalla riitauttaa asioita.
Olen tehnyt valiokunnassa pykälämuutosesitykset
ensimmäiseen lakiin liittyen työsopimuksen irtisanomisperusteeseen
elikkä näihin konkurssitapauksiin, 7 luvun 12 §:ään,
ja sitten vielä neljänteen lakiin työttömyysturvalain
muuttamisesta, 6 luvun 3 a §:ään, jossa
on tämä kohta omaehtoisesta koulutuksesta, ja
edelleen sitten saman lain 10 luvun 3 §:ään
Koulutuspäivärahan saamisen erityisedellytykset,
elikkä täällä on sitten poistettu
se 86 työttömyyspäivän ehto,
joka on ollut mukana tämän koulutuspäivärahan
saamiseksi.
Elikkä tuossa lyhyesti vastalauseen teksti ja pykäläsisältö.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Myös minä valitan tätä kiirettä,
jolla tämä tärkeä laki on valmisteltu
ja joka osittain on johtanut tiettyihin koordinaatio-ongelmiin vastalausepykälien
muotoilussa. Mutta pääsääntöisesti
muutosturvan tavoitteet ovat hyvät, toisin sanoen työllistäminen
mahdollisimman nopeasti silloin, kun työsuhteen päättyminen
ei ole johtunut työntekijästä itsestään.
Vihreät haluavat kiinnittää huomiota
edunsaajiin, siihen, ketkä ovat tämän
muutosturvan piirissä. On määritelty,
että edunsaajia ovat vakituiset työntekijät
sekä määräaikaisista ne, jotka
ovat olleet työsuhteessa samaan työnantajaan 36
kuukautta 42 kuukauden aikana. Käytännössä tämä merkitsee
sitä, että osa pätkätyöläisistä,
määräaikaisessa työsuhteessa
olevista, ei pääse tämän muutosturvan
piiriin.
Suomessahan 20—25 prosenttia koko työvoimasta
on määräaikaisissa työsuhteissa,
epätyypillisissä työsuhteissa. Näistä tiedetään
erittäin vähän: tiedetään
erittäin vähän, kuinka pitkiä nämä jaksot
ovat, tiedetään erittäin vähän
siitä, kuinka usein jaksot ovat samalle työnantajalle. Tässä nyt
on olemassa riski, että nimenomaan määräaikaisissa
työsuhteissa olevat, vaikkakin työ tehdään
samalle työnantajalle ja pitkän ajanjakson kuluessa,
joutuvat tämän muutosturvan ulkopuolelle. Erityisesti
tämä ongelma koskettaa opettajia. Noin 30 prosenttia
opettajista on määräaikaisissa työsuhteissa,
ja usein tapahtuu niin, että heidät työllistetään
syyskuussa ja he jäävät pois töistä sitten
toukokuussa, mikä merkitsee sitä, että tätä 36:ta
kuukautta on aika vaikea saada näin lyhyen ajan kuluessa
kokoon.
Samoin haluaisin tässä sanoa, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on myös kiinnittänyt huomiota
siihen, että nimenomaan määräaikaisten
työsuhteiden takia pitäisi joko lyhentää tätä työjaksoa,
joka on 36 kuukautta, tai pidentää tätä kokonaisaikaa,
jonka pituudelta tätä arvioidaan. Ehdotuksemme
on, että tätä kokonaisaikaa, tarkastelujaksoa,
pidennettäisiin 60 kuukauteen, jolloin suurempi osa näistä määräaikaisista
työsuhteista olisi myös tämän
muutosturvan piirissä silloin kun työnantaja on
sama.
Arvoisa puhemies! Tältä pohjalta ehdotan, että käsittelyn
pohjaksi otettaisiin vastalauseen 2 mukaiset lakipykäläehdotukset.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! Kyseessä on merkittävä laki
ja myös merkittävä mietintö työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnalta tämän päivän
akuutteihin kysymyksiin.
Viime eduskuntakaudella itse useassa keskustelussa olin tuomassa
esiin muutosturvan tapaista vaihtoehtoa ja lähinnä pohdin — niin
kuin moni muukin varmasti — sitä tiettyä tehottomuutta,
joka irtisanomistilanteisiin on tähän saakka liittynyt
sillä tavalla, että työntekijät,
joille irtisanominen on realisoitunut, ovat saaneet aikanaan kaikessa
rauhassa masentua ja lamaantua ja syrjäytyä kuukausikaupalla
eikä ole tarvinnut tapahtua järjestelmän
puolesta yhtään mitään. On hyvä,
että moni muukin on ajatellut, että pelkästään
sillä, että tällaisessa ikävässä tilanteessa, muutoksessa,
jos se on välttämätön, myöskin
toimenpiteisiin annetaan mahdollisuus ja työntekijälle
annetaan mahdollisuus lähteä uuden työn
ja uuden elämän hakuun ja etsintään
mahdollisimman nopeasti. Sillä saadaan tehokkuutta lisää,
ja se on tämän lakiesityksen yksi vankka peruste.
Irtisanomisia pelätään. Valtiovarain
työ- ja sosiaalijaosto matkusti tänä keväänä Tanskaan
ja perehtyi erityisesti työelämään
ja niihin olosuhteisiin, jotka siellä ovat, niin sanottuun
Tanskan malliin. Siellä irtisanominen on toki helppoa, mutta
keskeinen havainto oli se, että ihmiset eivät
pelkää tulla irtisanotuiksi eivätkä pelkää työelämässä tällaista
asiaa, koska heillä on riittävän hyvä ansioturva
silloin kun he ovat vakituisessa työsuhteessa, käytännössä se
on noin 90 prosenttia palkasta, mikäli tulee irtisanotuksi.
Totta kai se on määräaikainen, ja siinä tasossa
pysyäkseen tulee myöskin sitten lähteä aktiivisesti
uutta työtä etsimään, kouluttautua
ja olla sitten siinä mukana tosiasiallisesti.
Meillä tämän lain ja tämän
etuusparannuksen myötä nousee käsittääkseni
keskimäärin noin 70 prosenttiin ansioturvan taso,
ja se on myöskin merkittävä parannus.
Itse näen, että tämän lain yhtenä tärkeänä pointtina,
pääkohtana, on nimenomaan se, että välitöntä taloudellista
hätää ja turvattomuutta tällaisen
irtisanomisen tapahduttua ei tarvitse työntekijän
tuntea. Eihän tämä koko maailmaa eikä kaikkia
ongelmia hoida, mutta tämä on askel oikeaan suuntaan.
Miksi valiokunta on päätynyt kolmeen ponteen?
Asioita olisi ollut varmasti monia muitakin, joita olisi voinut
nostaa esiin. Se, mitä ed. Pulliainen tässä mainiosti
käyttämässään puheenvuorossa
luki ääneen, kuvasi sitä, kuinka vaikeaselkoinen
tämä koko etuus- ja koulutuspuoli näissä työsuhde-
ja työvoimapuolen asioissa on. Siitä on jo työntekijöiden
työvoimatoimistoissa lähes mahdotonta selvitä,
puhumattakaan sitten ihmisestä, joka on työnhakijana
tai on joutunut irtisanotuksi. Se vähäinen vaatimus,
että lähdettäisiin lainsäädännön
yksinkertaistamiseen, on tänne mietintöön
jälleen kauniisti kirjoitettu, ja toivotaan toisen ponnen
mukaisesti, että nämä kaiken maailman
suunnitelmat, joissa käytännössä sisällöt
ovat lähestulkoon samat, ne ovat vain eri blanketilla,
ja joista jokaisen suunnitelman tekemiseen menee kohtuuton määrä aikaa
ilman että varsinaisesti työllistymisen eteen vielä tapahtuu
mitään, yhdenmukaistettaisiin, niin että edes
yhdellä blanketilla kaikki suunnitelmat saataisiin tehtyä ja
ne oleelliset kysymykset kysyttyä.
Siihen, että kolmannessa ponnessa toivotaan ja edellytetään,
että työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
saa vuoden 2007 loppuun mennessä selvityksen, miten tämä muutosturva
toimii, voi tietysti todeta, että kun resursseja ei kaikkiin
maailman tilanteisiin pystytä hetkessä lisäämään,
niin kiirettä tulee pitämään,
jos samanlaisia tapahtumia kuin esimerkiksi Leafin tai Perloksen
osalta on nyt hiljattain ollut, jatkossakin tulee olemaan.
Haluan kuitenkin tämän resurssikysymyksen yhteydessä ottaa
esille vuoden 2004 työllisyyskertomuksen ja sieltä luvut
työvoimahallinnon resursseista. Yhteensä henkilöstömäärä työministeriössä ja
työvoimapiireissä ja työvoimatoimistoissa
vuonna 96 on ollut 3 738; nyt on 4 181. Jonkin
verran vähennystä on ministeriön henkilöstössä,
mutta esimerkiksi työvoimatoimistoissa asiakaspalveluhenkilöstön
määrä on lisääntynyt
karkeasti ottaen 800:lla. Kun kuitenkin sitten on tämä iloinen
käyrä siitä, että sieltä korkeista työttömyysluvuista
tässä ajassa on tänne 8 prosentin pintaan
tultu, niin ei tämä nyt resurssien suhteen mielestäni
aivan toivoton tilanne ole.
Sen lisäksi kiinnitän huomiota siihen, mitä valiokunnassa
asiantuntijakuulemisessa tuli esille, kun eri työvoimatoimistoja
kuultiin. Toiset työvoimatoimiston edustajat pitivät
itsestäänselvänä asiana, että samoilla
henkilöresursseilla ja samoilla määrärahoilla
tehdään tämä, mitä tämä laki
edellyttää, kun kerran on tehty tähänkin saakka,
ja sitten toiset toimistot sanoivat, että tämä vaatii
aivan valtavasti lisää ihmisiä, kun tätä ei
ole tehty tähänkään mennessä.
Eli meillä on valtavia alueellisia eroja siinä,
kuinka aktiivisia työvoimatoimistot tänäkin
päivänä ovat. Toimistot olisivat voineet
jo tähänkin mennessä toimia nykyisillä resursseilla,
niin kuin tiedän, että esimerkiksi omassa kotikaupungissani
on jo tehty vuosikausia, vaikka ei käskyä ole
eduskunnasta käynytkään. Mutta tämä resurssikysymys
on sellainen, jota varmasti tarkastellaan, ja valtiovarainvaliokunnassa
siihen myöskin kiinnitetään huomiota,
mutta ei tämä asia kyllä pelkästään
rahaa ja henkilötyövuosia lisäämällä hoidu.
Tämä on myöskin työvoimahallinnossa
tahtoasia.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pahoittelen myös omalta osaltani
tämän mietinnön aikataulua ja ajankohtaa.
Koska tämä lainsäädäntö muutosturvan
osaltakin on erittäin tärkeä, olisi toivonut,
että useammallakin edustajalla olisi ollut mahdollisuus
tänään osallistua tähän
keskusteluun.
Muutosturvaa koskeva lainsäädäntö on
odotettu uudistus. Se on myös osa laajempaa työttömyysturvalainsäädäntöuudistuksen
kokonaisuutta. Tämän uuden järjestelmän
tavoitteena on helpottaa taloudellisista ja tuotannollisista syistä irtisanottujen
sekä määräaikaisten työntekijöiden
työllistämistä mahdollisimman nopeasti
uudelleen. Työntekijän, työnantajan ja
työvoimaviranomaisten aktiivisella ja ennakoivalla yhteistyöllä voitaisiin
parhaassa tapauksessa työttömyyskausi ehkäistä kokonaan.
Lähtökohtana hallituksen esitykselle on ollut
tieto siitä, että työttömyyden
pitkittyessä työllistyminen aina vaikeutuu. Esitys
on tärkeä ja tarpeellinen, kuten mietinnössäkin
todetaan. Varhaiset toimenpiteet ovat välttämättömiä työllistymisen
edistämiseksi. Lisäksi työllistymisohjelmalisäesitykseen
sisältyvä rahallinen kannuste helpottaa irtisanotun taloudellista
turvallisuutta ja tulevaisuutta sekä tukee työllistymistoimiin
osallistumista.
Arvoisa puhemies! Nostan esiin pari asiaa muutosturvamietinnöstä.
Ensinnäkin määräaikaisissa työsuhteissa
toimivien asema: Pätkätöiden kulttuurissa
on erityisen tärkeää, että tämän työntekijäryhmän
sosiaaliturvaa ja etuuksia pidetään ajan tasalla.
Työllisyysohjelmalisän edellytyksenä olevia
määräaikoja lienee syytä tarkentaa
jatkossa samoin kuin edellytystä saman työnantajan
palveluksessa olemisesta koko tarkastelujakson ajan.
Toiseksi kiinnittäisin huomiota muutoksen resursointiin.
Lisätalousarviossahan tälle vuodelle varattiin
muutosturvaa varten yhteensä noin 25 miljoonan euron määräraha.
Ajatuksena on, että työllistymisohjelma laadittaisiin
vuosittain noin 15 000 ihmiselle ja että työvoimapoliittiseen koulutukseen
osallistuisi vuosittain noin 3 000 henkilöä enemmän
kuin tällä hetkellä. Työllistymisohjelmalisää eli
korotettua työttömyysturvaa maksettaisiin työvoimapoliittisten
toimien, esimerkiksi koulutuksen, ajalta. Kukaan ei voi tietää tänä päivänä,
minkä verran yritykset tulevat työntekijöitään
irtisanomaan. Siinä mielessä luvut voivat olla
toisetkin.
Erityisesti on esitetty huolta, että työvoimahallinnolle
osoitetut lisätehtävät eivät
hoidu pääosin toimintaa tehostamalla ja toimintaprosesseja
kehittämällä. Ainostaan yksi kolmasosa
lisätyövuosien tarpeesta on tarkoitus täyttää virkoja lisäämällä.
Lisätalousarvioesityksessä on esitetty
lisäystä 660 000 euroa muutosturvan toimintamallin
edellyttäminä henkilöstölisäyksinä 1.7.2005
lukien. Tosin samalta momentilta esitetään vähennettäväksi
469 000 euroa siirtona te-keskuksille käytettäväksi
EU:n yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksen toimeenpanoon, joten
nettolisäys momentilta on 191 000 euroa, ei 0 euroa,
kuten edustaja ... (Ed. Mustajärvi: Käytännössä 0
euroa!) — Joka tapauksessa 191 000 euroa. — Aivan
kuten valiokunnassa totesimme, on rahojen riittävyyttä seurattava
tarkkaan ja heti ryhdyttävä toimiin, mikäli
tarvetta ilmenee.
Arvoisa puhemies! Työttömyysturvaan liittyvä lainsäädäntö alkaa
olla melko monimutkaista. Muutosturvaa varten on tehty muutoksia
yhteensä kuuteen eri lakiin. Sekä sosiaali- ja
terveysvaliokunta lausunnossaan että työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta mietinnössään
ovat puuttuneet järjestelmän vaikeaselkoisuuteen.
Kyse on kansalaisen oikeudesta saada tietää omista
oikeuksistaan. Mitä vaikeaselkoisemmaksi etuusjärjestelmä muodostuu,
sitä heikommaksi käy kansalaisen oikeusturva.
Monimutkaisen järjestelmän toimeenpano on myös
viranomaisille hankalaa. Valiokuntakuulemisessakin esitettiin huolta
työnhakuun liittyvien suunnitelmien kirjon turhasta lisääntymisestä.
Pidän koko järjestelmän kannalta, oli
kyse sitten meistä lainsäätäjistä,
työttömistä, työnantajista tai
työvoimatoimiston virkailijoista, erittäin tärkeänä lausumaa, että hallitus
valmistelisi uudistuksen, jolla työnhakuun liittyvät
suunnitelmat yhdistetään ja etuusjärjestelmää yksinkertaistetaan.
Arvoisa puhemies! Yhä edelleen tästä hyvästä muutosturvasta
huolimatta on työntekijän irtisanominen Suomessa
halpaa. Järjestelmää onkin jatkossa edelleen
kehitettävä niin, että tuotantoa ei siirretä pois
Suomesta vain siksi, että työntekijöiden
irtisanominen on helpompaa kuin muualla. Tällaisten markkinavoimien
armoilla meidän ei tarvitse toimia. Toivon, että tulevaisuuden
tupopöydissä voidaan jatkaa neuvotteluja yritysten paremman
yhteiskuntavastuun toteuttamiseksi. Se edellyttää yhteistyötä ja
yhteistä sitoutumista Suomen tulevaisuuden turvaamiseksi.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme työntekijöiden
kannalta tällä hetkellä erittäin
tärkeää mietintöä,
mietintöä muutosturvasta. Työttömäksi
jäävän työntekijän
etu on se, että hän työttömäksi
jäätyään työllistyy mahdollisimman
nopeasti uudelleen. Suurimmalla osalla työllistyminen tapahtuu
kolmen kuukauden aikana työttömäksi jäännistä.
Tällä lailla on tarkoitus edistää vielä nykyisestäkin työllistymistä.
Olen iloinen siitä, että määräaikaisissa
työsuhteissa työskentelevien asemaa tämä esitys
myös parantaa. Yhtenä hyvänä esimerkkinä siitä on myös
se, että ne työntekijät, jotka ovat olleet
vasta lyhyemmän aikaa työnantajan palveluksessa, ovat
oikeutettuja työllistymisvapaaseen jo työsuhteen
aikana, ennen sen päättymistä. Työllistymisvapaaoikeuden
päiväkesto riippuu sitten työntekijän
työsuhteen kestosta.
Olen sitä mieltä, että työvoimaviranomaisten olisi
mahdollista tehostaa toimintaansa nykyisestään.
Ed. Ylä-Mononen jo omassa puheenvuorossaan viittasi siihen,
että valiokunta asiantuntijoita kuullessaan sai tähän
hyvin erilaisia vastauksia työvoimaviranomaisilta eri puolilta.
Toisaalla näitä kysymyksiä on jo tähän
mennessä hoidettu erittäin aktiivisesti, vaikka
lainsäädäntö ei ole siihen velvoittanutkaan;
toisaalla sanottiin, että tähän vaaditaan
valtavasti uusia resursseja.
Tällä hetkellä meillä on
erittäin iso kirjo erilaisia suunnitelmia, joita työvoimaviranomaiset joutuvat
laatimaan: on työnhakusuunnitelmaa, yksilöityä työnhakusuunnitelmaa,
uudistettua yksilöllistä työnhakusuunnitelmaa,
aktivointisuunnitelmaa, kotouttamissuunnitelmaa ja työllistymisohjelmaa
ja tähän lisäksi uusi suunnitelma. Näissä kaikissa
on kysymys suurin piirtein samanlaisista, suurin piirtein samansisältöisistä suunnitelmista.
Vain suunnitelman tekoajankohta ja kuhunkin suunnitelmaan liittyvät
vaikutukset vaihtelevat jonkin verran. Valiokunnan toinen lausumaehdotus
erittäin hyvin puuttuukin tähän nykyiseen
kirjavaan tilanteeseen, ja siinä edellytetään,
että nämä suunnitelmat yhdistettäisiin
ja myös samalla etuusjärjestelmää yksinkertaistettaisiin.
Tämä olisi varmasti sekä työttömän
että työvoimaviranomaisten työskentelyn kannalta
erittäin suuri edistysaskel. Yhden tai ehkä tarvittaessa
kahden suunnitelman alla voitaisiin hoitaa tehokkaammin tämänhetkiseen
tilanteeseen verrattuna työttömiä palveleva
suunnitelma. Voi kysyä, ketä nykyinen suunnitelmaviidakko
palvelee.
Työvoimakoulutuksen tavoitteena on parantaa työhönsijoittumisedellytyksiä.
Tällä hetkellä koulutuksessa ei kuitenkaan
riittävän hyvin oteta huomioon työelämän
tarpeita, ja valiokunta kiinnittikin mietinnössään
huomiota siihen, että koulutusta pitäisi järjestää niille
aloille, joilla on kysyntää, mutta myös
oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta pitäisi lisätä ja
kannustaa työttömiä työnhakijoita
siihen. Sen pitäisi olla itsestäänselvyys, ja
jatkossa työllistymisohjelmalisän saantia myös
omaehtoisen koulutuksen ajalta on hyvä harkita.
Tällä hetkellä tiedotuksessa on osittain
ongelmia. Valiokunta on aikaisemmin kuullut muun muassa siitä,
että vain kolmannes niistä työttömistä,
joille oli tehty, siis yhteistyössä, arvoisa puhemies,
työttömän kanssa, työnhakusuunnitelma,
tiesi, että heille oli tällainen suunnitelma tehty,
ja suunnitelma oli pitänyt tehdä yhteistyössä heidän
kanssaan. Voi kysyä, mikä on sellainen suunnitelma,
joka on tehty yhteistyössä, kun vain joka kolmas
tietää, että hänelle on kyseinen suunnitelma
tehty. Jotain vikaa on suunnitelman teossa, ja jotain vikaa on tiedotuksessa.
Tähän onkin valiokunnan mielestä kiinnitettävä erityistä huomiota
jatkossa.
Toisaalta on kiinnitettävä huomiota myös
siihen, etteivät työttömät tai
vielä työssä olevat jää näiden
uusien etuisuuksien ulkopuolelle siksi, etteivät he ole
tietoisia niistä. Esimerkiksi tämä oikeus
hakea uutta työpaikkaa, mennä esimerkiksi työhaastatteluun,
vielä edellisen työnantajan palveluksessa ollessaan
voi helposti olla sellainen asia, josta tiedotus jää puutteelliseksi,
ja työttömyysuhan alla oleva ihminen jää silloin tästä oikeudesta
paitsi.
Yksi erittäin tärkeä asia, jonka
haluan, arvoisa puhemies, tässä nostaa myös
esille, on se, mistä valiokunta lausui päätösehdotuksissaan
6 luvun "Työttömyyspäivärahan
määrä ja kesto" kohdalla. Siinä valiokunta
halusi korostaa, että oikeus työllistymisohjelmaan
ja työllistymisohjelmalisään tulee olla
myös henkilöillä, joiden työsuhde irtisanotaan
heidän ollessaan äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaalla
taikka jäädessään näille vapaille.
Tällaisella henkilöllä tulee olla oikeus työllistymisohjelmaan
ja työllistymislisään, kun hän
vapaan jälkeen, siis sitten työttömäksi
jäädessään, hakeutuu työttömäksi
työnhakijaksi.
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta myös
tiedottamisessa on erittäin suuri huoli, että nämä ihmiset,
joille se oikeus voi tulla vaikka 3,5 vuoden päästä siitä,
kun heidät on irtisanottu, tietävät siinä vaiheessa
vielä, että heillä on edelleen oikeus näihin
lain suomiin työllistymisohjelmaan ja työllistymislisään.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Cronbergin ensimmäisenä allekirjoittamassa
toisessa vastalauseessa on otettu esille ihan oikea asia eli toistuvasti
määräaikaisessa työsuhteessa
tai paremminkin pätkätöissä työskentelevät.
Kannatankin hänen ehdotustaan, että vastalauseeseen
2 sisältyvät lakiehdotukset otetaan käsittelyn
pohjaksi.
Ed. Ylä-Mononen muistutti täällä aivan
oikein Tanskan mallista ja muistutti sillä tapaa oikein,
että hän kertoi Tanskan mallissa olevan kaksi
puolta. Ensimmäinen puoli on se, että työttömien
perusturva on laitettu kuntoon, hyvälle tolalle. Sen jälkeen
tällaiselta työttömältä voidaan
sitten vaatia paljon enemmän, koska ei ole pelkoa siitä,
että päälle kaatuvat asiat tulevat heti niskaan.
Tuosta, mikä on todellinen työvoiman tarve, todella
saatiin hyvin erilaisia näkemyksiä työhallinnon
suunnasta, mutta paremminkin viesti oli näin, että työministeriö ilmoitti,
että näillä suunnitelluilla resursseilla
tullaan pärjäämään,
mutta työvoimatoimistoista esimerkiksi se henkilö, joka
on hoitanut Salcompin irtisanottavien asemaa, sanoi, että se
homma kyllä hoidettiin, mutta ilman muuta henkilöresursseja
tarvitaan lisää, koska ne sinne käytetyt
resurssit olivat muualta pois.
Yleiskeskustelu päättyy.