Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! On valitettavaa, että näin
puutteellisesti, etten sanoisi huonosti, valmisteltu lakiesitys
on tullut eduskuntaan. Sinänsä kyseessä on
tärkeä asia, jota kansalaiset näyttävät
tarvitsevan autokauppojen yhteydessä, siis neuvontaa, tietoja
autojen rekisteröinnistä.
Mutta haluan kiinnittää kyllä vakavaa
huomiota siihen, että eduskunnan ei tulisi hyväksyä huonoa
lainvalmistelua, ja siksi itse aluksi, kun tämän
esityksen käsittely alkoi, esitin toivomuksen, että olisimme
voineet palauttaa tämän hyvässä yhteisymmärryksessä hallituksen
uudelleen valmisteltavaksi sen takia, että tähän
hallituksen esitykseen selvästi liittyy merkittäviä perustuslaillisia
näkökohtia ja ongelmia, jotka eduskunnan apulaisoikeusasiamies
meidän valiokuntakäsittelymme aikana toi esille.
Tähän esitykseen sisältyi erittäin
puutteellisia taloudellisia tietoja. Sittemmin tämän
esityksen käsittelyn aikana meille sähköpostiviestein
on tullut uusia tietoja taloudellisista vaikutuksista, mutta nekään
eivät todennäköisesti ole vielä täysin
varmoja eivätkä kaikilta osin paikkansa pitäviä.
Hallituksen esityksen perusteluissa kerrottiin, että hallitus
on päätynyt tähän esitykseen
sillä perusteella, että hallituksen itsensä laatiman
tuottavuusohjelman mukaan Ajoneuvohallintokeskus ei voi perustaa
virkoja, jotka antaisivat tätä puhelinneuvontaa,
sen takia, että tuottavuusohjelman mukaan heillä ei
ole mahdollisuutta näiden uusien puhelinneuvontaan tarvittavien
virkojen perustamiseen. Sitten hallituksen esityksen perusteluissa
kerrotaan, että jos olisi kuitenkin ollut, niin Aken omana
toimintana tämä palvelu olisi maksanut vuositasolla
600 000 euroa, mutta kun se on nyt yksityistetty, niin
se maksaa 2 miljoonaa euroa, siis kolminkertaisen määrän
siihen verrattuna, mitä Aken omana toimintana tämä palvelu
olisi maksanut.
Tällaista tuottavuusohjelmakäsitystä ei
voi hyväksyä. Tämän takia valiokunta
on edellyttänyt, että se saa uusia, parempia tietoja.
Jos tämä pitää paikkansa, mikä hallituksen
esityksen perusteluihin oli kirjoitettu, niin tällaista
esitystä olisi ollut mahdoton hyväksyä.
Vieläkään se ei ole ollut helppoa, mutta
sen jälkeen kun me olemme saaneet uusia tietoja ja olemme
voineet kirjoittaa kriittiset perustelut valiokunnan mietintöön
ja sittemmin eduskunnan pian tulevaan vastaukseen, niin valiokunta
on katsonut mahdolliseksi tämän hallituksen esityksen
eteenpäin viemisen kuitenkin sillä vakavalla toteamuksella,
että lakiehdotuksen käytännön
täytäntöönpanoa täytyy
seurata tarkasti ja että eduskunnan on saatava tiedot niistä toimenpiteistä,
joihin Ajoneuvohallintokeskuksen suorittaman kilpailutuksen ja asiassa
tehtyjen lisäselvitysten jälkeen päädytään.
On äärettömän tärkeää varmistua
siitä, että hallituksen ja valtion tuottavuusohjelma ei
toimi sillä tavalla, että suoritetaan yksityistämistoimia
ja ne tulevat maksamaan merkittävästi enemmän
valtiolle kuin valtion omana työnä tehtävä työ.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun aikaa on minulla kohtalaisen niukasti
sen takia, että aion ehtiä kotiseudulleni lähtevään
viimeiseen lentokoneeseen, niin pyrin tiivistämään.
Ensin yhdyn kaikkeen siihen kritiikkiin, mitä ed. Ahde
aikaisemmin puheenvuorossaan esitti.
Omituista on se hallituksen logiikka, millä se on päätynyt
tämän esityksen antamiseen. Tuottavuusohjelmaan
vedoten tehdään esitys yksityisten palvelujen
käyttämisestä. Hinta on 2 miljoonaa euroa
vuositasolla, kun sama tehtävä omana toimintana
voitaisiin hoitaa 600 000 eurolla. Aika järjetöntä logiikkaa
tuottavuuden nimissä toimimiselle.
Aivan niin kuin ed. Ahde kertoikin, verojaoston valmistellessa
tätä mietintöä oli tietenkin
se tilanne, ettei kukaan järkevä voisi olla sitä esitystä siunaamassa.
Sen takia tietenkin hankittiin lisäselvityksiä,
ja niitähän tilauksesta tuli aina parempia ja
parempia, niin että lopuksi jo päädyttiin
siihen, että saattaa olla, että päästään
yksityisenä toimintana samoihin kustannuksiin kuin omanakin.
Kovin luotettavilta ne selvitykset minusta eivät kuitenkaan
tunnu, ja viimeisessä arviossa, joka tuli eilen aamun aikana
jakeluun, kerrottiin tämä viimeinen tieto, että päästään
ilmeisesti samoihin lukemiin. Sitten kerrottiin vielä,
että kilpailuttamalla nykyinen sopimus, mikä tullaan
tekemään lähiaikoina, Aken johto odottaa
noin 30—40 prosentin hinnanalennusta johtuen markkinatilanteen
muutoksista. Ei se markkinatilanne ole niin paljon muuttunut. Oikeastaan
tämä aiheuttaa sen kysymyksen, miten on mahdollista,
että on maksettu noin paljon tavallaan perusteettomasti,
kun kerrotaan, että 30—40 prosentin alennus saadaan,
kun kilpailutetaan uudelleen. Jotenkin logiikka on ontunut näillä selityksen
tekijöillä vieläkin, jotka näitä parannettuja
laskelmia ovat jaelleet.
Mietintöön sisältyy vastalause, jonka
yhtenä allekirjoittajana olen ja jossa myös ovat
mukana kristillisdemokraatit ja vihreät. Siinä on
lähtökohtana, että näin kehnoa
esitystä ei kannata hyväksyä, ja siinä esitetään
lakiehdotus kokonaisuudessaan hylättäväksi,
mitä koskevan esityksen toisessa käsittelyssä aikanani
tulen tekemään.
Yleiskeskustelu päättyy.