2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arpajaisverolain 4 §:n
muuttamisesta
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Arpajaisverolain muutos on osoitus
siitä, kuinka hallitus luulee keräävänsä enemmän
veroja, mutta todellisuudessa aiheuttaakin verotulojen menetyksiä työpaikkojen
menetyksinä. Mielestäni on syytä kysyä,
onko säästötalkoiden tarkoituksena tuhota
suomalaista työtä. On ymmärrettävää,
että veroja on kerättävä. Siihen
keskustalla onkin jo esille tulleet omat esitykset. Meidän
ja hallituksen esityksissä on vain se vissi ero, että me
haluamme kasvua ja työtä Suomeen lisää emmekä leikkaa
lyhytnäköisesti.
Arvoisa puhemies! Voimassa olevan lain mukaan yksinoikeudella
toimeenpannuista arpajaisista maksettava vero on 10 prosenttia tuotosta, totopeleissä
kuitenkin
9,5 prosenttia tuotosta. (Matti Saarinen: Piilotuki!) Kataisen hallituksen esitys
merkitsee siten totopelien verojen kiristymistä yli 25
prosentilla. Hevosalalla kahdeksan hevosta työllistää yhden
ihmisen. Eli kahdeksan hevosta työllistää yhden
ihmisen. Tämän veronkiristyksen myötä on
uhkana 10 prosentin supistus koko hevosalalle, ja suoraan se tarkoittaa
ainakin sadan ihmisen työttömäksi jääntiä.
Suomen Hippos on arvioinut hallituksen esityksen rahallisia
vaikutuksia, ja sen mukaan hevostaloudelle on koitumassa noin 1,5
miljoonan euron lisäkustannukset. Lisäksi muut
kulut, kuten rahapelien valvontakulut, nousevat, joten siitä aiheutuu
2—3 miljoonan euron lisämenot. Tämä ylimitoitettu
kiristys ei huomioi sitä tosiseikkaa, että taloudellinen
matalasuhdanne vaikuttaa totopelitoiminnan kannattavuuteen muita rahapelejä enemmän.
Fintoto Oy:n pelimyynti on viimeisen kahden vuoden kuluessa vähentynyt selvästi,
yhteensä 10 prosentilla. Tämä on saattanut
ravitalouden erittäin hankalaan tilanteeseen.
Herra puhemies! Kataisen hallituksen tulisi toimia samalla tavoin
kuin toimittiin keskustajohtoisen hallituksen aikana. Arpajaisverolakia muutoin
muutettaessa säilytettiin totopelien osalta veroprosentti
ennallaan. Meidän mielestämme näin tulisi
toimia myös nyt.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hevostalous on tänä päivänä Suomessa
niitä harvoja aloja, joka on kasvava ala. Hevostalous myös
työllistää tänä päivänä enemmän
kuin koskaan aikaisemmin. Alalle tulee noin 200 uutta työpaikkaa
per vuosi, mikä on erittäin merkittävä määrä.
Meillä on kokonaisuutenaan hevostaloudessa noin 15 000
ihmistä, jotka saavat siitä elantonsa: kokopäivätoimisesti
noin 5 000, osapäivätoimisesti 10 000.
Ehkä tällaisena pienenä kuriositeettinä on
myös mainittava, että pelkästään
hevosten rehutuotantoon tarvitaan noin 100 000 hehtaaria
viljelyalaa, joka on noin 4,5 prosenttia koko Suomen viljellystä pinta-alasta.
Hevostalous ottaa suurimmalta osaltaan tulonsa totopelien kautta
ja siitä tulevasta vaihdosta. Siksi tämä hallituksen
esitys on tälle alalle erittäin vakava ja tulee
erittäin vaikeaan paikkaan. Meillä on ravitaloudessa
ollut vaikeita vuosia, ja se parhaiten kuvastuu siitä,
kuinka palkintojen taso on kehittynyt. Meidän paras vuotemme
oli vuosi 2008. Ja jos nyt katsotaan siitä tämän
vuoden kehitys ja katsotaan palkintokehitys, niin meidän
palkintokehityksemme on noin miinus 20 prosenttia. Tämä on
käytännössä pois sitten tilistä eli
palkasta. (Matti Saarinen: Vaikka on kasvava ala!)
Harrastajien määrä lisääntyy.
Työllistäminen tulee olemaan koko ajan vaikeampaa.
Siinä syy, miksi me tarvitsemme erittäin kipeästi
näitä euroja, joita tällä muutoksella
ollaan viemässä nyt valtion kirstuun.
Ajallisesti tämä ajankohta on erittäin
vaikea, koska niin sanotut 75- ja 65-pelit ovat siirtymässä nyt
Fintoton haltuun Veikkaukselta ja se tulee vaatimaan erittäin
isoja investointeja. Nämä investoinnit tulevat
ajoittumaan niin tälle kuluvalle kuin ensi vuodelle, ja
tässä tilanteessa tämä arpajaisveron
korotus osuu kipeimpään mahdolliseen aikaan. 1,6
miljoonaa on verrattain pieni summa valtion kassassa, mutta tällä alalla
se tulee näkymään selkeästi
työllistymisessä, lähinnä siinä,
että yhä useammalta tallilta tullaan henkilökuntaa
vähentämään, talleja tullaan
pienentämään ja tallitoimintaa tullaan
siirtämään yhä enenevässä määrin
Ruotsin puolelle. Meidän tavoitteemme on, että näitten
uusien pelien haltuunsaannin jälkeen Fintoto pystyy saamaan
parempaa myyntiä, josta me pystymme sitten paikkaamaan
tätä menetystä, jota tämä arpajaisvero
tulee tuomaan meille ja alaa rankaisemaan.
Arvoisa puhemies! Näillä työllisyysnäkökohdilla
ja alan taloudellisen turvan vuoksi keskustan eduskuntaryhmä on
jättänyt tähän lakiin vastalauseen.
Vastalauseen mukaan yksinoikeudella toimeenpantavista arpajaisista
arpajaisvero on 12 prosenttia tuotosta, totopeleistä arpajaisvero on
kuitenkin 9,5 prosenttia tuotosta. Tämä on erittäin
työllistävä ratkaisu, ja toivon, että tämä keskustan
tekemä vastalause saa vahvaa kannatusta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Valtaosa Suomen ravihevosharrastajista koostuu pienviljelijöistä,
jotka harrastavat raviurheilua rakkaudesta lajiin. Maaseudun kehittymisen
ja asuttuna pysymisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää,
että maaseudulla pidetään yllä myös
sivuelinkeinoja, jotka mahdollistavat elämisen
pitkienkin matkojen takana. Nyt kuitenkin arpajaisveroa ollaan nostamassa,
mikä tarkoittaa käytännössä sitä,
että loppupään kärsijät
ovat juuri näitä pieniä yrittäjiä,
jotka ikään kuin sivuelinkeinona yrittävät
pitää yhtä elinkeinohaaraa vielä lisää yllä siellä maalla.
Reuna-alueiden raviradat joutuvat tämän veron
myötä lyömään porttinsa
kiinni, sillä käytännössä pienratojen
olisi nostettava palkintosummiaan niin suuriksi ja houkutteleviksi,
että ihmiset tulisivat sinne siitä huolimatta, että vero
on käytössä.
Nyt olisi äärimmäisen tärkeä asia
tukea näitä pieniä yrityksiä,
pieniä pientiloja, jotta ne säilyisivät
elinvoimaisina. Pienet raviradathan ovat muuten juuri niitä,
jotka tuovat uusia akselilahtisia ja jormakontioita maamme ravieliittiin
ja sitä kautta suurille radoille mainostamaan Suomea myös
varteenotettavana raviurheilumaana.
Mutta kun pienviljelijät eivät pysty tänä päivänä matkustamaan
kovin kauas, päivän polttoainehinnat ovat jo huikeat,
ensi vuonna vielä korkeammat, jää menemättä varmaankin
liinaharjan kanssa kisoihin, ja tämä johtaa siihen,
että laji kuihtuu ja maakuntaradat poistuvat. Samalla poistuvat
myös sivuelinkeinot, harrastemahdollisuudet ja Suomen hevoskannan
kehitys.
Hevoset syövät satasia, se on tosiasia. Siitä on vaikea
päästä. Pienviljelijältä kuitenkin
viedään elinkeinomahdollisuus, jos viedään
sen tilan sivusta pienet yritysmahdollisuudet, mitä siellä nyt on.
Jos lähin kisapaikka on 100 kilometrin päässä,
voidaan olla varmoja, että Vermo on sitten ainoa paikka,
missä raveja enää tässä maassa
harrastetaan.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Lintilän esitystä,
jonka mukaan totopeleistä maksettava arpajaisvero säilytettäisiin
edelleen nykyisessä 9,5 prosentissa tuotosta.
Totopeleistä saatavat tuotot muodostavat tärkeimmän
ja suurimman osan ravitalouden rahoituksesta. Totopelien tuotoilla
ylläpidetään kilpailutoimintaa, ratojen
toimintaa sekä hevoskasvatukseen ja jalostukseen liittyvää toimintaa
Suomessa. Ravitalous on merkittävä työllistäjä.
Vallitseva taloudellinen taantuma on vaikuttanut totopelaamiseen
ja siitä saataviin tuottoihin kielteisesti. Totopelivaihdot
ovat pienentyneet vuosien 2009—2010 aikana lähes
20 miljoonalla eurolla vuoden 2008 tasosta.
Taantuma on myös vaikuttanut ravialan yrityksiin erittäin
voimakkaasti. Tästä on osoituksena vuosittain
kilpailevien hevosten määrän putoaminen
noin 10 prosentilla parhaalta tasoltaan. Pelimyynnin kehityksen
ja siitä saatavien tuottojen heikennyttyä myös
ravikilpailuissa maksettavat palkinnot ovat pudonneet vuosien 2009—2010
aikana noin 3 miljoonaa euroa. Vuonna 2010 palkintoja jaettiin noin
19 miljoonan euron arvosta. Palkintosuoritteen lasku on jatkunut myös
vuonna 2011.
Totopelien tuoton kehittyminen ja koko ravitalous ovat tällä hetkellä taloudellisesti
erittäin haasteellisessa tilanteessa. Verotuoton kasvu
totopeleistä perittävän arpajaisveron
nostamisesta tuottaisi ehkä vain alle 1,5 miljoonaa euroa
vuositasolla valtiolle. Tämän vuoksi pidän
erittäin perusteltuna sitä, että totopeleistä maksettava
arpajaisvero pidetään nykyisellään
9,5 prosentissa.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan myös edustaja Lintilän
esitystä Fintoton arpajaisveron säilyttämisestä nykyisellään.
Tämä Kataisen hallituksen esitys muuttaa arpajaisverolakia,
tulee kohtelemaan totopelejä erittäin kohtalokkaalla
tavalla. (Matti Saarinen: Toimijoita tasapuolisesti!) Nyt, kun orastavaa kasvua
sillä alalla on menneiden hyvien nousuvuosien aikana saatu,
tätä veroa ollaan korottamassa 2,5 prosenttia
12 prosenttiin, ja näin ollen Fintoto-osakeyhtiölle
tulee vähintään 1,3 miljoonan euron tulonmenetys.
Olisi ollut paljon kaukonäköisempää tämän
osalta toimia, kuten keskustajohtoinen hallitus toimi aikanaan,
jolloinka Fintoton vero-osuus säilytettiin totopeleissä ennallaan.
Raviurheilu on viime vuosina kasvattanut suosiotaan, ja ihmisten
kiinnostus alaa kohtaan on kasvanut taloudellisesti hyvin menneinä vuosina.
Mutta on samaan yhteyteen todettava se, että hevosurheilu
on semmoinen urheilulaji, että sitten, kun tulevat tiukemmat
talouden ajat, ihmisillä ei ole taloudellisia varoja osallistua
pelaamiseen. Näin ollen ala sitten kokee heti leikkautumista.
Lisäksi on huomionarvoista se, että Suomeen ollaan
rakentamassa tai peruskorjaamassa uusia raviratoja aina muutama
vuodessa. Vaasan seutu on esimerkiksi yksi nyt keskeinen investointikohde,
johon tullaan rakentamaan täysin uusi raviurheilukeskus.
Nyt kun hallituspuolueissa istuu useita merkittäviä,
vaikutusvaltaisia kansanedustajia, kuten esimerkiksi Miapetra Kumpula-Natri,
Markku Mäntymaa, Janne Sankelo, Lars Gästgivars,
joka on Mustasaaresta, kenties tulevasta Vaasan kaupungista, jos
hallituksen linjat saavat pitää paikkansa, ja — ehkä kaikista
olennaisinta on valtiovarainministerin sijainti lähellä Vaasaa — ministeri
Urpilainen, joka asuu hevosenhajun kantaman päässä uudesta
raviradasta, niin täytyy ihmetellä sitä,
että he eivät ole puolustamassa taloudellisesti
totourheilua vaan ovat valmiit heti lähtökohtatilanteessa
heikentämään radan talouden tulevaisuutta.
Vaasan seutu ja Härmänmaa siinä lähellä ovat äärimmäisen
voimakasta raviurheilualuetta. Yleinen myötätunto on
ollut tämän raviratainvestoinnin puolella, ja Vaasan
kaupunki on sitä nyt sitten lähdössä toteuttamaan.
Arvoisa puhemies! Näillä perusteilla olisi huomattavasti
tulevaisuudenkin kannalta parempi, mikäli tämä edustaja
Lintilän esitys tulisi hyväksytyksi.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä esitetyissä puheenvuoroissa
ovat totta ne haasteet, joita tälle alalle on tulossa.
Mutta toki täytyy myös todeta, että on
melko kohtuutonta väittää, että kahden
vuoden takainen merkittävä pelivaihdon väheneminen
johtuisi siitä, että nyt ollaan tekemässä tätä arpajaisveron
muutosta. Siinä on varmasti muita seikkoja, ja totta kai
taloudellinen taantuma vaikuttaa kaikkeen sellaiseen toimintaan,
missä ihmisten vapaa-aikaan käyttämän
rahan määrä vaihtelee sen oman taloudellisen
tilanteen vuoksi.
Tämä ala työllistää erityisesti
maaseudulla mutta myös ravikeskusten yhteydessä olevaa henkilöstöä sekä pelitoiminnassa
että valmennuksessa ja sitä kautta antaa erityisesti
näille mikroyrityksille, joissa ehkä toteutuu
tällä hetkellä uusista aloista kaikkein
parhaiten naisyrittäjien voimakas esiin tuleminen. Tämä on
sosioekonominen ala. Sillä on kaiken kannalta
tässä yhteiskunnassa oma merkittävä vaikutuksensa. Pelkästään
ravipelien tuotoista tulevat tuloutukset eivät ole tälle
lajille aivan totta, sillä kyllä jokainen viljelijä,
jolla on riittävä hehtaarimäärä, mikä EU-tukisäädöksiin
on laadittu, saa oman tukensa, ja suomenhevosilla on sitten myös
omat alkuperäisrotuunsa liittyvät tuet.
On kuitenkin selvää, että jossakin
vaiheessa on verojärjestelmää yhdenmukaistettava
niin, että alalla olevat pelituotot ovat yhdenmukaisessa
järjestyksessä ja näin ollen ne ravien
rinnalla olevat muut pelimuodot, missä tuotetaan yhteiskuntaan,
lapsille, nuorille, kulttuurille ja muillekin, rahoitusmahdollisuuksia,
ovat tämän harrastuksen kanssa samalla viivalla.
Olisi kyllä ollut toivottavaa, kun tässä tulee
tämä suuri pelijärjestäjämuutos,
että tässä kohtaa olisi pystytty näkemään
sen sisäänajo ja sen jälkeen tehty tämä muutos.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Haluan vähän tuoda esiin historiaa,
mitenkä tämä arpajaisverolainsäädäntö on
meillä sahannut.
Ei aikaakaan, kun ravipelien verotus oli ankarampaa kuin Raha-automaattiyhdistyksen
tai Veikkaus-pelien arpajaisverotaso. Olin silloin valtiovarainvaliokunnan
verojaoston jäsen, ja... [Puhujan mikrofoni meni
epäkuntoon]
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pieni hetki, edustaja Saarinen. Teiltä ei ole kadonnut ääni,
mutta äänentoistosta on kadonnut ruuti. Löytyykö selitys?
Se on huolestuttavaa, jos me menetämme ääniä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
No niin, punainen valo palaa. Olkaa hyvä!
Niin, ei pitkääkään aikaa
siitä, kun hevospelien verotus oli ankarampaa kuin Raha-automaattiyhdistyksen
tai Veikkaus Oy:n verotus. Silloinen verojaosto, jonka jäsen
sain olla, lähti yhdenmukaisuusperiaatteesta, ihan niin
kuin tässäkin mietinnössä nyt
on valiokunta lähtenyt. Yhdenmukaisuusperiaatteitten mukaan
verotason pitää olla sama, ja silloin tämä tilanne
korjattiin siten, että Veikkauksen ja Raha-automaattiyhdistyksen
verotusta kiristettiin mutta Fintoton verotukseen ei kajottu, ja
näin ne saatiin samalle, yhdenmukaiselle viivalle. Viime
vaalikaudella sitten hallitus mielestäni sortui veropolitiikalla tämmöiseen
piiloelinkeinotukeen. Sen tähden, kun Fintoto kertoi, että bisnes
menee niin huonosti, säädettiin tämmöinen
armonpulla ja päätettiin antaa elinkeinotukea
arpajaisveron muodossa. Tällöin Fintoton verotus,
hevospelien verotus, jäi alemmalle tasolle verrattuna Veikkaukseen
tai Raha-automaattiyhdistykseen.
Tässä on nyt konstikasta sekin, että kun
Suomessa on kolme toimijaa rahapelialalla, meidän on todisteltava
tuonne ulkoiseen maailmaan eli kansainväliselle suunnalle
meidän monopolijärjestelmämme puolesta,
millä tavalla kolme toimijaa muodostaa kansallisen monopolin,
kun on kolme toimilupaa. Sekin on aika konstikas juttu, en lähde
sitä tässä enempää problematisoimaan, mutta
paine on kova, millä yritetään murtaa
tätä suomalaista järjestelmää.
Tällainen olosuhde, missä pidettäisiin
näitten toimijoitten verotasotkin vielä jollain
lailla poikkeavina toinen toisistaan, lisäisi vaan sitä kuormaa,
että kun ulkopuolinen taho yrittää murentaa
meidän järjestelmäämme, niin
se voisi väittää esimerkiksi, että teillä on
kolme toimijaa, joilla kaikilla on eri arpajaisverotaso. Tässä tapauksessa,
jos keskustapuolueen esitys tulisi hyväksytyksi, meillä olisi kaksi
arpajaisverotasoa: olisi Raha-automaattiyhdistyksen, Veikkauksen
taso, ja sitten olisi tämä Fintoton taso. Pidän äärettömän
tärkeänä tätäkin taustaa
vasten, että yhdenmukaisin perustein verotetaan, ja pidän äärettömän
tärkeänä, että jos elinkeinolla
on ongelmia, että nämä tuet ovat läpinäkyviä eikä rakenneta
verotukien varaan tämmöisiä harmaita
alueita, joista kukaan ei sitten ota mitään selkoa.
Eli tämä vähän tästä historiasta.
Sitten täällä edustaja Lintilä,
joka tuntee hevosalan äärettömän
hyvin, sanoi heti puheenvuoronsa aluksi, että hevostalous
on kasvava ala. Sitten täällä on tullut
muunkinlaisia puheenvuoroja. En tiedä, olenko oikeassa,
että hevostalous on suhdanneherkkä ala ainakin,
ja hevostalous on tällainen elintason indikaattori eikä koske
köyhiä maita siinä mielessä,
että siellä ei ole sitten varaa hevosten kanssa
värkkäillä tämänkään
vertaa, että ne ovat elintasomaitten asioita. Mutta varmaan
tämmöisenä talouden indikaattorina se on
aika herkkä, milloin on varaa hevosten kanssa harrastaa.
Voisiko vähän sanoa pelkistetysti, että tällaiset
huolet eivät koske köyhiä, heidän
ongelmansa ovat ihan muualla kuin siinä, kuinka hevostaloudella
menee. Kyllä tämä vaatii tietynlaisen
elintason ennen kuin noin yleisesti ottaen on varaa hevosten kanssa
värkkäillä.
Harrastuksena tämä on äärettömän
hyvä. Nostan erityisen korkealle hattua siltä osin
kuin on kysymys esimerkiksi vammaisten terapiasta erilaisissa laitoksissa,
missä hevonen on ihmisen kaveri, ja kerta kaikkiaan tässä on
todella paljon puolia, niin että meidän pitää kyllä huolta
kantaa siitä, että meillä on hevostalous
kunnossa. Kyllä ihan sotasankareitahan suomenhevoset olivat.
Sitten, herra puhemies, täällä mietinnön
ihan viime metreillä todetaan: "Toiminta joudutaan käynnistämään
käytännössä tyhjästä - -."
Kun tässä Fintoton edustajat ovat kertoneet, mitenkä raskas
siirto tämä hevospelien yksinoikeuden siirto Veikkaus
Oy:ltä Fintoto Oy:lle on, kun kaikki pitää nyt
aloittaa tyhjästä, voidaan esittää perusteltu
kysymys: miksi näin? Siksi — vastaan samaan hengenvetoon — että tämä valinta oli
Fintoton johdon oma valinta. Fintotolla oli tarjolla toinenkin vaihtoehto,
joka olisi ollut sen kaltainen, että se valitsemalla Suomen
hevostalouden huolet olisivat olleet voitettuja ikuisiksi ajoiksi.
Se olisi asettunut sellaiseen... Oikaisen nyt mutkia suoraksi ja
sanon tämän pähkinänkuoressa:
kun Fintotolla oli valittavana, haluaako se olla köyhä isäntä eli
yksinoikeudella hoitaa näitä bisneksiään
tällä tavalla, niin kuin tässä ovat
kertoneet, vai haluaako se olla rikas renki, niin sen rengin olisi
tehnyt rikkaaksi se, että se olisi esimerkiksi maksimoinut
tämän Veikkaus Oy:n yhteistyön ja olisi
tehty se toisella tavalla. Siitä olisi Fintoto, jos olisi
niin halunnut, saanut sellaisen peruspääoman,
että Suomen hevostalouden huolet olisivat olleet voitettuja,
niin kuin toistan vielä, ikuisiksi ajoiksi. Olen pahoillani, että Fintoto
ei sitä toista vaihtoehtoa halunnut valita vaan lähti
tälle tielle, että joutuu anelemaan arpajaisveron
kauttakin elinkeinotukea sinänsä arvokkaalle toiminnalle.
Sen toiminnan tärkeyden ilman muuta kaikin tavoin tunnustan
ja toivon, että pärjäävät
jollakin lailla, mutta nyt se on varmaan aika raskasta tässä alkuvaiheessa.
Pidän tätä mietintöä ja
hallituksen esitystä tasavertaisina muihin toimijoihin
nähden, ja tällä yhdenmukaisuusperiaatteella
näin pitää edetä muussakin yhteydessä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on tänään
puhuttu pitkän aikaa paljon Toton verojen korotuksista
ja Toton toiminnan vaikeuksista, jos tämä veronkorotus
tulee. On tullut joku esityskin sen estämiseksi, vaikka
Toton osuus näistä veronkorotuksista on murto-osa,
jos katsotaan Veikkauksen tai Raha-automaattiyhdistyksen osuutta
ja niiden maksamia veroja. Huoli täällä joillakin
on nähtävästi enemmän hevosista kuin
kansalaisjärjestöistä ja niitten kautta
henkilöistä, joihin tämä raha
yleensä kanavoituu Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkauksen
kautta.
Suomessa on aikanaan hyväksytty hyvä periaate,
että rahapelitoiminnot hoidetaan julkisen hallinnon valvonnassa
ja niistä saadut tulot tuloutetaan yleishyödylliseen
toimintaan, kuten terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen
kansalaisjärjestöjen kanavoimana. Nyt valtio haluaa
maksattaa budjettivaroista lakisääteisiä menojaan
järjestöillä vuosi toisensa perään yhä enemmässä määrin.
Onko tämä oikein, saati onko se edes laillista?
Arpajaisveroja kerättiin, vai voisiko sanoa, että verojen
nimissä yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä ja
toimijoilta otettiin 144,7 miljoonaa euroa vuonna 2010. Toki tässä ovat
taide ja tiede ja kulttuuri myös mukana Veikkauksen kautta. Näiltä kaikilta
verojen muodossa vietiin näin paljon rahaa pois päältä siitä tuotosta.
Veikkaus Oy:n osuus oli 76,1 miljoonaa euroa ja Raha-automaattiyhdistyksen
55,5 miljoonaa euroa veroina viime vuonna. Fintoton ja Ahvenanmaan
pelitoiminnasta oli reilu 11 miljoonaa verojen osuus. Elikkä puhutaan
hyvin merkittävistä summista.
Erityisesti olen huolissani siitä, että esimerkiksi
RAY:n tukien avulla toimivien sosiaali- ja terveysalan kansalaisjärjestöjen
työtä ei osata arvostaa nähtävästi
muuta kuin juhlapuheissa. Järjestön tekemä työ on
ensiarvoisen tärkeää ja välttämätöntä varsinkin
yhteiskunnallisesti vaikeina taloudellisina aikoina, jollainen taitaa
jälleen olla tulossa.
Raha-automaattiyhdistyksen avustuksilla on ratkaiseva merkitys
suomalaisen hyvinvoinnin turvaamisessa ja eriarvoisuuden vähenemisessä. Täytyy
myös muistaa se, että arpajaislain henki sekä EY:n
tuomioistuimen rahapelitoiminnan yksinoikeuden mahdollistava päätös
edellytti, että rahapelitoimintojen tulot Suomessa käytetään
yksinomaan yleishyödylliseen toimintaan. Ylipäätänsä veroja
keräämällä eduskunta jälleen vaarantaa
Suomen monopoliaseman arpajaispelitoiminnassa.
Toistuva veronkannon nostaminen heikentää erityisesti
RAY:n kanavoimaa tukea kansalaisjärjestöille sekä Veikkauksen
tukea taiteelle ja kulttuurille. Tämän vuoksi
veronkorotuksesta tulisi luopua kokonaan, kuten taitaa olla naapurimaassamme
Ruotsissa, jossa käsittääkseni raha-automaattitoimintaan
ei kohdistu erityistä arpajaisveroa. Tähän
meidänkin tulisi Suomessa pyrkiä.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Raviurheilun tulevaisuuden kannalta on tärkeää huomata,
että Fintoto poikkeaa Veikkauksesta ja RAY:stä siinä,
että Fintoton tehtävänä on välittömästi
huolehtia yhden kokonaisen toimialan eli hevostalouden rahoituksesta,
kun taas muut kansalliset peliyhtiöt tuottavat rahoitusta
välillisesti erilaiseen kansalaistoimintaan. Tästä syystä veronkorotuksen
haittavaikutukset hevosalalla saattavat olla muita sektoreita huomattavasti
mittavampia.
Hevosala työllistää noin 15 000
ihmistä. Asiaa arvioitaessa on otettava huomioon, että hevosalan
yritykset ovat pääosin pieniä tai mikroyrityksiä,
jolloin hevosen omistamisen kysynnässä tapahtuvat
pienetkin muutokset uhkaavat yritysten toimintaedellytyksiä voimakkaasti.
Näinä valtiontalouden vaikeina aikoina on helppo
ymmärtää, että hallitus on sitoutunut
tekemään veronkorotukset nyt heti vaalikauden
alussa etupainotteisesti. Jos ja kun tämä korotus
nyt näyttää väistämättömältä ja
se on edessä joka tapauksessa, on ensiarvoisen tärkeää,
että sen vaikutuksia seurataan tarkkaan ja ryhdytään
toimenpiteisiin, jos muutos alkaa vaikuttaa kielteisesti esimerkiksi
työpaikkojen menetyksen muodossa.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, johon tahdon kiinnittää huomiota,
liittyy ratsastusurheilun tulevaisuuteen. Nyt kun hevospelit siirtyvät
kokonaisuudessaan Fintotolle, maa- ja metsätalousministeriön
hevostalouden edistämiseen tarkoitettu rahoitusjärjestelmä muuttuu
siten, että avustusta voidaan jakaa Suomen Ratsastajainliitolle vain
EU:lta tulevan de minimis -periaatteen mukaisesti. Tämän
säännön myötä Suomen
Ratsastajainliitto voi saada vain 200 000 euroa avustusta
jaettuna kolmelle vuodelle. Näin ollen nykyinen avustus
on käytännössä puolittunut.
Nyt onkin ehdottomasti etsittävä keinoja varmistaa,
että Ratsastajainliitto saa tulevaisuudessa vähintään
nykyisen tasoisen avustuksen hevostoiminnan vaativiin investointeihin
ja kuluihin, joihin avustusta ei tule opetus- ja kulttuuriministeriöltä.
Näitä investointeja ja kuluja ovat esimerkiksi
kilpailukalusto ja it-järjestelmä, dopingvalvontakulut
ja kaluston ylläpito.
Arvoisa puhemies! Eri lajeja ja harrastusmahdollisuuksia on
tuettava tasapuolisesti suhteessa harrastajamääriin.
On kiistaton tosiasia, että nyt julkisessa tuessa vallitsee
selvä epätasapaino tyttöjen ja poikien
suosimien lajien välillä. Jäähalleja
ja skeittipuistoja kyllä rakennetaan, ja erittäin
hyvä niin, mutta pitää muistaa satsata
myös esimerkiksi ratsastusharrastukseen, balettiharrastukseen
ja yhtä lailla myös raviurheilun nuorisotyön
mahdollistamiseen.
Yleiskeskustelu päättyi.