1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi valtioneuvostosta
annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä laissa on ihan
järkeviä uudistuksia. Esimerkiksi on todella hyvä,
että presidentin esittelyt menevät tähän
suuntaan. Mutta tämä esitys koskettelee myös
ministerin esteellisyyttä, ja kysyisinkin perustuslakivaliokunnan
jäseniltä: onko nyt varma, että kun nämä uudet
esteellisyyslainsäädännöt astuvat
voimaan, niin meidän ei enää tarvitse
täällä eduskunnassa ja mediassa jatkossa
käydä keskustelua ministereiden esteellisyydestä,
niin että tämä lainsäädäntö on
niin selvä ja yksiselitteinen, että tulkintoja
ei tarvitse tehdä?
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
ja suuri osa valiokuntaa on tällä hetkellä valiokuntamatkalla
Euroopassa, ja uskon ja tiedän, että he yrittävät
tulla kakkoskäsittelyyn kaikki paikalle, mutta meitä on
muutamia paikalla täällä tänään.
Olin ajatellut kiinnittää huomiota samaan
asiaan, mihin edustaja Kalmari nyt. Niin kuin eduskunta toivoi,
ja niin kuin viime vaalikaudella oikeusministeriö valtioneuvoston
johdolle kirjelmöi, että nimenomaan tähän
lakiin nämä esteellisyyssäännöt
on päivitettävä, niin silloin jo pääministeri
Kiviniemi lupasi, että tämä laki muutetaan.
Työ alkoi, ja nyt olemme tässä. Tärkeintä tässä laissa
on se, että tämä on saatava nyt voimaan
tältä osin uuden perustuslain voimaan tulemisen
myötä samaan hetkeen.
Valiokunta näiden esteellisyysasioiden osalta ei avannut
kovin suurta asiantuntijakuulemista, mutta kaikki asiantuntijat
totesivat, että tämä on nyt pykälätasolla
niin tarkka kuin se voi olla, eli hallintolain ja yleisen käytön
osalta. Mutta kun kysyitte, että onko varmaa, ettei mitään
keskustelua synny, niin sitä lupausta ei tietenkään
kukaan voi antaa. Jokainen meistä, joka on ollut esteellisyyslainsäädännön
kanssa tekemisissä, ja varmasti jokainen juristin koulutuksen
saanut tietää, että rajapinta aina jää ja
keskustelulle jää aina paikkaa, mutta nyt tämä normipohja
on looginen ja yhtenäinen virkamieslainsäädännön
kanssa ja oikeustapauksista voidaan vetää paljon
paremmin ja yksiselitteisemmin ennakkopäätöksiä, niin
että varmasti paljon vähemmän keskustelua aiheutuu.
Arvoisa puhemies! Vähemmän keskustelua varmaan
aiheutuu myös sen takia, että uskoisin, että tästä eteenpäin,
kun tämä laki on voimassa, hallintokoneiston valmiudet
ja automaatio siitä, että katsotaan ministerin
esteellisyys riittävästi ja ajoissa — koska
se todella tarkoittaa esteellisyyttä jo valmisteluvaiheessa,
ja se valmistelukoneisto, jossa varmistetaan jo heti alussa, ettei
ministeri osallistu semmoiseen valmisteluun, jossa hän on
päätöksenteossa — tulee johtamaan
varmasti siihen, että niin sanottuja huolimattomuus- tai vahinkotilanteita
tai semmoista, ettei ole kiireessä huomattu, ei pääse
tapahtumaan yhtä hyvin. Senkin takia tämä laki
on hyvä ja omiaan johtamaan nykyistä paljon selvempään
tilanteeseen.
Lopuksi vielä kiinnittäisin edustajien huomiota
siihen, että perustuslakivaliokunta yksimielisesti päätyi
poistamaan hallituksen esityksestä jatkovalmisteluun, ja
hiukan evästi mahdollisia toisiakin vaihtoehtoja, vielä hiukan
ehkä keskeneräiseksi jääneen
ajatuksen siitä, miten valtioneuvoston jäsen,
ministeri, voi olla pidempään sairauslomalla tai
vanhempainvapailla. Nähtiin, että semmoinen tarve
on olemassa ja tämä nykyinen hyvin tiukka sääntely
30 vuorokaudesta vuosilomaa ei ole kestävä ratkaisu.
Mutta valiokunta oli yhdessä sitä mieltä,
että nyt hallituksen esittämässä mallissa
on sen verran vielä ongelmia, että tämän
aikatauluongelman takia poistimme ne pykälät nyt
tästä kokonaan. Toivomme voivamme palata niihin
myöhemmin, mutta tässä vaiheessa olisi
tärkeätä, ja toivottavasti suuri sali
siihen yhtyy, että tämä laki, joka on
kytköksissä myös uuteen perustuslakiin
ja sen noudattamiseen, tulisi voimaan ajoissa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esityshän liittyy nimenomaan tuohon maaliskuun 1. päivänä voimaan tulevaan
perustuslain muutokseen ja niihin tarpeisiin, jotka sitten muuhun
lainsäädäntöön aiheutuu
tuosta perustuslain voimaantulosta. Otan tässä puheenvuorossa
esille vain yhden kohdan, elikkä tuon esitetyn 5 a §:n,
joka koskee ministerin tehtävien hoitamisen keskeyttämistä.
Perustuslakivaliokunnassa käytiin tätä keskustelua
ja kuulemista varsin suurella mielenkiinnolla ja havaittiin tässä esityksessä niin
paljon puutteita tai selvitettäviä asioita, että perustuslakivaliokunta
päätyi esittämään,
että tämä kohta poistetaan tässä vaiheessa.
Nämä epäselvät asiat tai selvittämisen
aihetta vaativat kohdat tässä ministeritoimen
keskeyttämisessä liittyvät siihen, kun
ministeri esimerkiksi sairastuu tai vanhempainloman vuoksi pyytää vapautusta määräaikaisesti
tehtävästään. Tällä hetkellä perustuslaki
ei tunne tällaista järjestelyä, vaan
tällä hetkellä on voimassa vaan se menettely,
että ministeri eroaa tehtävästään,
pyytää eroa ja presidentti myöntää hänelle
eron.
Valiokunta oli sitä mieltä, että esimerkiksi vanhempainlomatapauksessa
tämmöinen väliaikainen poistuminen ministerintehtävästä tulisi olla
mahdollista ja paluu tähän tehtävään
sen määräajan jälkeen tulisi
olla mahdollista. Mutta tuossa esityksessä ei kuitenkaan
määritelty, mitkä ovat sellaisia perusteita,
joilla voidaan ministerille myöntää tämä keskeytys
tästä tehtävästä, ja
mitkä ovat niitä perusteita, joilla sitten tämä keskeytys
mahdollisesti keskeytetään. Jos vaikka vanhempainlomatapauksessa, äitiyslomatapauksessa
lapsi kuolee kesken tämän määräaikaisen
keskeytyksen, millä ehdoin tai millä tavoin ministeri
voi sitten palata hoitamaan tehtäviään uudelleen?
Ja mikä on mahdollinen valtasuhde keskeytyksessä olevan
ministerin ja sillä aikaa ministerin tehtävää hoitavan
kanssa?
Nämä olivat hyvin epäselviä tässä esityksessä,
ja sen takia valiokunta päätyi esittämään
jatkovalmistelua. Tähän on varmasti syytä palata
ja on syytä pohtia näitä yksityiskohtia,
miten nämä tullaan määrittelemään.
Tälle lainsäädännölle
on nykyaikana kyllä tarvetta, ja siitähän
meillä on joitakin esimerkkejä, joten tätä on
aiemminkin järjestelty.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten tässä jo on mainittu,
hallitus tosiaan esitti sitä, että ministeri voisi
keskeyttää virkatehtävänsä ja valittaisiin
toinen ministeri siksi aikaa tilalle. Täytyy sanoa, että tämä aiheuttaa
varsin paljon erilaisia ongelmatilanteita, joita ei ollut kovinkaan
tarkkaan pohdittu.
Ihan kaiken kaikkiaan lähtökohdista täytyy
sanoa, että tässä on tietysti ollut sinänsä ihan
hyvä tarkoitus, mutta pitäisi kuitenkin muistaa
se, että ministerin tehtävä ei ole mikään
virkatyö, ei virka, vaan se on nimenomaan luottamustehtävä ja ministeri
toimii eduskunnan luottamuksen varassa.
Jos me katsomme tähänastisia tapahtumia, niin
ministeri Lehtomäki luopui ministerin tehtävästä äitiysloman
ajaksi, palasi sen jälkeen, ja kun hänellä oli
vahva luottamus sekä omassa puolueessaan että myöskin
eduskunnassa, hän saattoi palata ilman ongelmia. No, tietysti
semmoiselle ministerille, joka pelkää sitä omaa
luottamustaan, tämmöisiä järjestelyitä ehkä sitten joudutaan
miettimään, niin että varmaan voisi jatkaa
kaikesta huolimatta ministerinä, vaikka se tuki ei olisi
niin kovinkaan vahva. Voi sanoa, että tästä lähtökohdastakin
jossakin vaiheessa voitaisiin ehkä pikkuisen perusteellisemmin
keskustella.
Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että tässä hallituksen
esityksessä tosiaan ei ollut pohdittu sitä, että jos
haluaa palata kesken, onko oikeus siihen, ja monia muita yksityiskohtia.
Täytyy sanoa, että kun ministerin toimen hoitamisesta
on kysymys, niin kyllä sääntöjen
pitää olla äärimmäisen
selkeitä, niin että ei synny ongelmatilanteita
ja tulkintatilanteita, joita joudutaan sitten jatkossa pohtimaan.
Mitä tulee sitten tähän jatkovalmisteluun,
niin en ole ihan kauhean onneton, vaikka asia unohdettaisiin kokonaisuudessaan
ja mentäisiin ihan nykyisen perustuslain ja nykyisen lainsäädännön nojalla.
Mielestäni se toimii lähtökohtaisesti
ihan hyvin. Jos sitten halutaan joitakin järjestelyjä kuitenkin
ottaa käyttöön, niin mielestäni
tämä koko arsenaali pitää hyvin
kattavasti katsoa, kaikki lomajärjestelyt ja kaikki muu,
voitaisiinko niitä käyttää joustavammin,
tehokkaammin näissä sijaistapauksissa. Sitten
vasta viimeisenä vaihtoehtona, jos mitään
muuta ei keksitä ja perusteet edelleen ovat hyvät,
voidaan miettiä, että jos tämäntyyppiseen
täsmennettyyn sääntelyyn voitaisiin palata,
miten nyt on ehdotettu.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä käytetyissä puheenvuoroissa
on hyvin käyty läpi tähän esitykseen
liittyvää ongelmatiikkaa ja valiokunnan ratkaisut
sen osalta. En niihin enää halua tässä täydentää,
mutta sen ehkä toteaisin vielä, että tämän
esityksen osalta oli kyllä ongelmallista tämä ajankäyttö.
Nimittäin eduskunnalle ei ollut varattu riittävästi
aikaa tämän esityksen käsittelyyn. Mielestämme
tämä lainsäädäntövaltaa
turvaava lähtökohta olisi jatkossa syytä paremmin
huomioida, että voimaantuloajankohdat ja eduskunnan käsittely
rytmitettäisiin niin, että eduskunnan käsittelylle
jätetään riittävästi
aikaa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan varapuheenjohtaja Mäkelä kertoikin
tässä harvinaisesta perustuslakivaliokunnan kaneetista
liittyen tähän ajankohtaan ja tähän
valiokunnalle jääneeseen lyhyeen aikaan. Olisin
ehkä sen verran lisännyt tai jatkanut edustaja
Sasin sinänsä ansiokasta puheenvuoroa, että saattaa
kuitenkin olla, ja niin edustaja Sasikin lopulta viitoitti, että muutoksia
nykytilanteeseen on tarvis tehdä. Nykyinen, erittäin
jäykkä tulkinta vain ja ainoastaan 30 vuorokauden
poissaolosta on tosiasiassa johtanut semmoisiin käytänteisiin,
jotka eivät välttämättä ole
sitten hyväksyttäviä, eli oikeasti onkin
jääty sitten sairaustilanteissa muun muassa niin
sanotuille etätyöpäiville. Ei ole mielestäni
myöskään ministerille sopivaa eikä kenellekään
meistä hyvä tilanne, jos tosiasiassa säännöistä joustetaan
toisella tavalla kuin on tarkoitettu. On selkeämpää,
että joissakin määrättyyn aikarajaan
mahtuvissa tilanteissa, johtuvat ne sitten perhetilanteesta tai
jostain pidempiaikaisesta sairaudesta, säännöt
ovat selvät ja läpinäkyvät, ettei
sitä joustoa haeta sitten mielestäni sopimattomalla
tavalla eli keinotekoisesti etäpäiviksi kirjaamalla,
kun oikeasti ollaan poissa töistä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä yhteydessä valtioneuvostosta
annettuun lakiin otettiin säännökset
ministerin esteellisyydestä. On tietysti perusteltua näissä asioissa noudattaa
hyvin suurta tarkkuutta, ja tietysti on hyvä, että näitä säädöksiä ja
tilanteita pyritään etukäteen selventämään
ja tarkentamaan. Yleisellä tasolla haluaisin kuitenkin
sanoa, että me voimme joutua vielä aikamoiseen
suohon, jos me tätä vauhtia kiristämme
tulkintoja ministerin esteellisyydestä.
Muistan tilanteen, siitä taitaa olla parisen vuotta:
kun piti päättää Raha-automaattiyhdistyksen
avustusten jakamisesta valtioneuvostossa, niin varmuuden vuoksi
valtioneuvostosta hyvin moni ilmoitti itsensä esteelliseksi,
koska ei ole lainkaan harvinaista, että ministerin joku
lähisukulainen tai perheenjäsen toimii jossakin
hyväntekeväisyysjärjestössä tai
sosiaalialan tai terveysalan järjestössä,
joka sitten saa Raha-automaattiyhdistykseltä avustusta.
Eli haluaisin vaan sanoa, että jos me liikaa tiukennamme
esimerkiksi esteellisyyssäädöksiä,
haemme hyvin kaukaa esteellisyyttä, niin voimme joutua
aikamoisiin käytännön ongelmiin.
Tällä hetkellähän on ajankohtaisena
ministeri Wallinin asemasta tehty kantelu, joka liittyy varuskuntauudistuksiin.
En osaa sanoa, mikä siinä tulee olemaan oikeuskanslerin
kanta, mutta yllättävää on se,
että tähän samaan yhteyteen on nyt sitten
liitetty joku eduskunnan valtiosalissa tapahtunut uhkailu. En oikein
ymmärrä, mitä se voisi käytännössä tarkoittaa.
Totta kai kansanedustajat saavat kovin sanoin arvostella ministerien
toimintaa, mutta myös ministerit saavat kovin sanoin arvostella
halutessaan kansanedustajien toimintaa. En tiedä, onko
Wallin sitten sanonut, että jos ette lopeta valheiden levittämistä minusta,
niin minä rupean levittämään
teistä totuuksia. (Naurua)
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Tämä ministereiden
jääviysongelma on todella sillä tavalla
problemaattinen, että tulee monta kertaa eteen sitten tilanteita,
jos ei se ole selkeästi linjattu, kenellä on kompetenssia
ja mahdollisuutta olla tekemässä päätöksiä.
Yhdyn niihin näkemyksiin, mitä edustaja Zyskowicz
sanoi, että se pitää todella selkiinnyttää.
On vaan ihan esimerkki: Vuosi sitten joulun alla arvonimiä myönnettiin.
Niin pitkälle piti mennä, että allekirjoittanut
oli ensimmäinen jäävitön siinä tehtyjen
tulkintojen mukaan. Mutta nämä tulkinnat pitää saattaa
sellaisiksi, että ne ovat kaikille aina samat ja ne ovat
selkeät.
Tuija Brax /vihr:
Herra puhemies! Kaikki eivät olleet vielä salissa,
kun käytin puheenvuoroa. Mielestäni on selvää,
että nyt tällä lailla edellytykset kaikille
selkeään käytäntöön
ovat huomattavasti paremmat kuin aikaisemmin, ja yksi oleellinen
seikka on kyllä se myös, että jatkossa silloin,
kun oikeuskansleri näitä tilanteita arjessa linjaa,
niistä pitäisi jäädä ihan
selvä jälki. Puhelimessa annettu tai sähköpostilla
välitetty tieto ei palvele sitten koko hallintoa ja muita.
Sen halusin korjata vaan, kun siitä Raha-automaattiyhdistyksen
avustusjakotilanteesta liikkuu niin vääriä tietoja,
liikkui silloin heti, että muka kaikki valtioneuvoston
jäsenet olisivat olleet epätietoisia taikka jäävejä.
Se ei pidä paikkaansa. Meitä oli ainakin kolme,
jotka olimme etukäteen tarkistaneet ja tiesimme, että emme
ole jäävejä, ja toiseksi varmuuden vuoksi
kukaan ei jäävännyt. Kun asia pyydettiin
pöydälle, niin jokainen oli kyllä sen
jälkeen tarkistanut. Nimittäin varmuuden vuoksi
jäävääminen on myös niin
ikään sopimatonta, ja niin ei saa tehdä,
ja se käytiin kyllä harvinaisen tarkkaan.
Toisin sanoen heti alussa osa kyllä tiesi ja ne, jotka
olivat epävarmoja, pyysivät asian pöydälle,
ja lopputilanteessa kaikki kyllä varmasti tiesivät,
olivatko jäävejä vai eivät.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczille sen verran, että hän
varmaan kohdisti puheenvuoronsa lähinnä minulle
ja haluaisin kertoa sen, että tästä ministerin
jääviyskysymyksestä on jätetty oikeuskanslerille
tutkimuspyyntö, ja minä toivoisin, että annettaisiin
oikeuskanslerille nyt työrauha tehdä työnsä ja
katsotaan sitten kahden viikon päästä,
minkälainen päätös sieltä tulee.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä esteellisyyskysymys
on tällä hetkellä kyllä todella
kiinnostava aihe, ja se puhuttaa, mutta palaan vielä ihan
lyhyesti tuohon lakiehdotuksen 5 a §:ään,
jossa puhutaan ministerin tehtävän keskeytyksestä ja
keskeytysperusteista. Haluaisinkin vielä jättää edustajien
pohdittavaksi nyt, kun jatkovalmistelua ehkä tämän
kohdan suhteen tehdään, mitkä voivat
olla sellaisia perusteita, joilla ministerin tärkeä tehtävä voidaan keskeyttää tässä
maassa,
mitkä voivat olla sellaisia perusteita, jotka viedään
lakiin. Voiko esimerkiksi varusmiespalveluksen suorittaminen loppuun
olla sellainen peruste, kuten Ulf Sundqvist aikanaan ministerin
tehtävänsä keskeytti ja suoritti loppuun
varusmiespalveluksen?
Sitten täällä oli jo kysymys äitiyslomasta. Voiko
joku merkittävä kansainvälinen luottamustoimi
tai -tehtävä olla sen kaltainen merkittävä rauhanvälitystehtävä?
Nämä täytyy määritellä tarkasti,
jos tähän lainsäädäntöön
lähdetään.
Sitten myös se, kuinka pitkä tämä keskeytys voi
olla. Vuosilomasäännösten puitteissa
30 vuorokautta, etätyöpäiviä lisäksi,
mutta kuinka pitkä? Voiko se olla vuoden mittainen, voiko
se olla kaksi vuotta? Eli nämä ovat niitä perustavaa
laatua olevia kysymyksiä, jotka pitää määritellä,
jos lähdetään tähän
lainsäädäntöön etenemään.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä se on tavattoman hyvä,
että näistä jääviysasioista
keskustellaan. Minusta edustaja Jokinen toi tässä esille
näitä merkittäviä asioita. Valtioneuvoston
jääviydet ovat toista luokkaa kuin ne ovat tässä eduskuntasalissa,
jossa meitä kuitenkin on tänne valittu ajamaan
oman alueemme asioita. Saattaa olla niin, että olemme päätöksentekijöitä myös
omalla alueellamme ja on päätetty, että me ajamme
näitä asioita, ja minustahan näitä selvitettiin
muun muassa ydinvoima-asian yhteydessä, minkälaisissa
tehtävissä kansanedustaja voi olla omassa maakunnassaan,
ja niitä on myös sitten näitten niin
S-ketjun kuin K-ketjunkin osalta arvioitu. Ne, onko hallituksen
jäsen vai onko pelkästään hallintoneuvoston
jäsen tai sitten tällaisena kortin omistajana,
ovat tietysti ihan eri asioita.
Mutta lähtökohtaisestihan Suomessa jokainen jäävää itse
itsensä. Hänen itsensä pitää ensiksi
arvioida, onko hän jäävi vai eikö ole.
Yksi lähtökohtahan on se, miten se ulospäin
näkyy: onko niin, että se tehtävä,
asia tai asianhaara tai henkilösuhteet tai sukulaisuus
tai muu on sellainen, että se vaarantaa puolueettomuuden
päätöksentekijällä,
että se saattaa vaarantaa ulospäin tämän puolueettomuuden?
Silloin sitä on myös itse käytännössä arvioitava,
ja lopuksi sen sitten tekee joku oikeusaste tai sitten oikeuskansleri
valtioneuvoston tapauksessa.
Lopetan tämän puheenvuoron siihen, että kunnallishallinnossa
meillä on paljon pesäkkeitä, joissa näitä jääviyssäännöksiä ei
ole selvitetty. Siellä ei tarvitse korkeitten virkamiesten,
ei kunnanhallituksen jäsenten eikä muittenkaan
ilmoittaa näitä jääviyksiä,
ja siellä voi olla sitten näitä, jotka
tekevät niin sanotusti omissa asioissaan näitä päätöksiä,
ja tämä kunnallisvaalien lähestyessä olkoon
yksi iso haaste.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä ministereiden esteellisyydestä ja
jääviydestä on varmasti hyvä käydä keskustelua,
ja tämä on noussut tälläkin
kaudella esille. Muun muassa kun valtion liikuntaneuvosto käsitteli
liikuntapaikkarakentamisen tulevien suunnitelmavuosien rahoituspäätöksiä,
niin meillä oli jo alkuun siellä hyvin suuria
vaikeuksia saada kokousta päätösvaltaiseksi,
sillä siellä oli lukuisia henkilöitä,
jotka olivat olleet kaupunginvaltuustojen kokouksissa päättämässä jonkin
hankkeen eteenpäin viemisestä. Tämä esteellisyys
tuli jopa siihen tilanteeseen, että myös itse
ministeri tuli esteelliseksi tämän rahoituspäätöksen
tekemiseen sen kautta, että hän oli ollut Helsingin
kaupunginvaltuustossa käsittelemässä Olympiastadionin
rahoitusta. Ja kyllä jollain tavalla tuntui, että sellaisessa
mennään aika pitkälle.
Varmasti tarvitsemme tulevaisuudessa selkeyttä ja
selvyyttä näihin esteellisyyskysymyksiin kaiken
kaikkiaan. Nyt näyttää siltä,
että muutaman sadan euron vaaliavustus tekee toisten mielestä jo
esteelliseksi toimimaan jossain tehtävässä.
Sen takia on hyvä, että tästä käydään
keskustelua, ja varmasti pelisääntöjen
selkeyttäminen kaiken kaikkiaan on aiheellista.
Yleiskeskustelu päättyi.