1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Euroopan rahoitusvakausvälineelle
annettavista valtiontakauksista annetun lain 5 §:n
muuttamisesta
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Minun tarkoitukseni ei ole esitellä mietintöä vaan
todeta, että käsittelyn pohjana on hallituksen
lakiehdotus, jolla Euroopan rahoitusvakausvälinelakia on
tarkoitus muuttaa siten, että väliaikainen väline
muuttuu pysyväksi, rahoitustuen ehtoja muutetaan, pidennetään
lainaehtoja ja korkoja lyhennetään. Välineelle
annetaan myös mahdollisuus pankkien suoraan pääomittamiseen,
mikä merkitsee sitä, että Suomen vastuut
merkittävästi kasvavat. Ne tietenkin yhdessä johtavat
siihen, että taloudellinen yhteisvastuu näiden
jäsenmaiden, euromaiden, välillä tulee
lisääntymään.
Keskusta ei ole ollut mukana vaikuttamassa ja neuvottelemassa
näistä asioista, ja onkin luonnollista, että emme
voi hyväksyä tämän lain hyväksymistä.
Voikin kysyä, onko täällä sellaisia edustajia,
jotka itse olisivat valmiit pistämään oman
nimensä tähän paperiin, jos eivät
ole voineet olla vaikuttamassa tämän asian sisältöön
ennen tämän ratkaisevan hetken esilletuloa. Näihin perusteihin
liittyen tulen aikanaan toisessa käsittelyssä ehdottamaan
tämän lakiesityksen hylkäämistä.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Tänään valmistui
valtiovarainvaliokunnassa tästä asiasta mietintö,
johon mietintöön liittyy kaksi vastalausetta,
joista toinen on perussuomalaisten vastalause, jonka me olemme perustelleet
varsin hyvin. Me perussuomalaiset emme hyväksy sitä, että koko
ajan Suomen ja suomalaisten vastuuta lisätään
ja jopa niin pitkälle, että tulevat sukupolvet
joutuvat sitten näitä vastuita lunastamaan.
Herra puhemies! Siksi tulemme toisessa käsittelyssä esittämään
tämän lakiesityksen hylkäämistä.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Edustaja Kalli totesi, että keskusta
ei ole ollut neuvottelemassa ja vaikuttamassa. Täytyy sanoa,
että erittäin vahvasti ja väkevästi
ja valitettavalla tavalla edellisen hallituksen aikana toukokuussa
2010 keskustajohtoinen hallitus vei täällä väkisin
läpi ilman mitään vakuuksia 1,6 miljardin
euron lainan Kreikalle. Sosialidemokraatit vastustivat sitä. Äänestyksessä oli
nimissäni oleva hylkäysesitys.
Silloin nimenomaan me viittasimme muun muassa Wolfgang Schäublen
Der Spiegel -lehdessä jo keväällä ilmaisemaan
ajatukseen siitä, että Kreikan oman sosiaalisen
selviytymisen takia — sen, mistä nyt puhumme tänä päivänä — sen
taloudellisen, poliittisen ja sosiaalisen kriisin ja maan järisemisen
välttämiseksi Kreikalla pitäisi olla
mahdollisuus irtaantua euroalueesta ja toisaalta euroalueen oman
vakauden säilyttämiseksi myöskin euroalueen
irtaantua tällaisesta maasta. Lähdettiin ajelehtimaan
komissaari Rehnin ja edellisen hallituksen toimesta koskessa. Silloinkin
Kreikka-lainaa perusteli silloinen hallitus eduskunnalle: "epätodennäköistä,
että sitä tarvitaan".
Kesäkuussa 2010 tuli ERVViä, Euroopan rahoitusvakausvälinettä,
koskeva esitys. Samalla tavalla se vietiin täällä juhannusöinä läpi.
Sosi-alidemokraattien esitys perustuslakivaliokunnan käsittelystä valtiovarainvaliokunnassa
hallituspuolueiden, keskustan, kokoomuksen ja silloisten hallituspuolueiden, äänillä
estettiin.
Tämä moraalikatokattaus vietiin tosiaan läpi
kesäkuussa 2010. Tämä oli todella se
pohja, jolta nyt tämän hallituksen toimesta sosialidemokraatit
neuvottelivat meidän aikaisemman, edellisen hallituksen
aikana esittämän kritiikin pohjalta hallitusohjelman,
jossa sijoittajavastuuta halutaan korostaa ja nostaa, halutaan kasinokapitalismin
laskun maksattamista niillä, jotka sen aiheuttavat, ei niillä sadoilla
miljoonilla syyttömillä, jotka tänä päivänä,
60 prosenttia Espanjan nuorista ja niin poispäin, kärsivät.
Tämä on moraalikatokattauksen jatkamista ja huonojen
ratkaisujen jatkamista, mutta tämä liittyy tietysti
tilanteen jonkinlaiseen hallintayritykseen. Minusta tämänkin
hallituksen esityksen perusteluissa on epämääräisyyttä ja
keveyttä, kun puhutaan, että ei riski Suomen osalta
kasva. Eihän se tietenkään näin
voi mennä eikä se näin ole. Jos laina-ajat
pitenevät ja takaukset muun muassa väistyvien
takaajien takia kasvavat, niin totta kai Suomen riski myöskin
kasvaa. Sen olemme halunneet valtiovarainvaliokunnan mietinnössä selvästi
todeta, että tässä riskiarviossa on myös tämä vaikuttamassa.
Samoin keväällä 2010 Euroopan keskuspankki
lähti ostamaan maiden roskapapereita. Ilman mitään
sen kummempaa parlamentaarista, kansanvaltaista käsittelyä EKP
on tässä varjovelkaantumisessa mennyt varsin pitkälle.
Viime talvena Saksan varjovelkaantuminen oli 11 prosenttia bruttokansantuotteesta,
meillä yli 7 prosenttia bruttokansantuotteesta. Tästä ei
puhuta ääneen, tästä ei keskustella.
Suomen kansallisen selviytymisen näkökulmasta
nämä kokonaisriskit on ennen pitkää arvioitava,
ja kuten valtiovarainvaliokunnassa viime joulukuussa totesimme,
on kansallisen suvereniteetin ja budjettivallan näkökulmasta
ja Suomen selviytymisen näkökulmasta arvioitava
myös vaihtoehtoja. On myös tärkeätä, että valtiovarainvaliokunta
tänään toteaa, vaikkemme me EKP:tä tässä käsittele
ja kokonaisriskiä, että merkittävää,
mutta seurantaa edellyttävää on myös
Euroopan keskuspankin korostunut rooli velkakriisin hoidossa.
EKP:n ja Suomen Pankin rooli on avattava ja käytävä myös
paremmin läpi. Tärkeää on myös se,
että sosialidemokraatit edellyttivät, että me kiinnitämme
viime joulukuun kannanottoon huomiota myös tässä yhteydessä.
Sen takia valtiovarainvaliokunta toteaa Euroopan vakausmekanismin
perustamista koskevan mietinnön kannanottoon liittyen,
että Suomen valtiontalouden rajallisiin mahdollisuuksiin
tukea muita maita sekä huolehtia Suomen työllisyydestä ja
hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksesta kiinnitetään
myös jatkossa vakavampaa huomiota.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Nyt ollaan pidentämässä näiden
vastuuttomasti annettujen luottojen maksuaikoja. Todennäköisesti
tulevaisuudessa eteemme on tulossa velkojen anteeksianto. Uskon,
että se myöskin tullaan toteuttamaan siten, että Suomi
ei tule hyötymään mitenkään
näistä paljon puhutuista vakuuksista, joita ei
siis todellisuudessa ole olemassakaan.
Toisekseen yhdyn edustajien Kettunen ja Kalli aikaisemmin tekemiin
huomioihin ja totean, että toisessa käsittelyssä tulemme
esittämään lakiehdotuksen hylkäämistä.
Lopuksi totean, että EU-alueella on tapahtumassa valtava
omaisuuden uusjako. Omaisuus ei katoa mihinkään,
se vain vaihtaa omistajaa. Luultavasti kymmenen vuoden päästä saamme lehdistä lukea
niistä taitavista sijoittajista, jotka tekivät
valtavan omaisuuden tänä aikana.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelee edustaja Rajamäkeä,
saa sen käsityksen, että kaikki ne vastuut, mitä me suomalaiset
nyt kannamme, on tehty edellisen hallituksen aikana ja vielä joskus
silloin keväällä 2010. Varmemmaksi vakuudeksi
minäkin nyt käyn hivenen sitä historiaa
läpi.
On ihan totta, että Kreikka-apu, suora laina, ratkaisu
päätettiin silloin keväällä 2010.
Silloin se Lehman Brothersista lähtenyt aalto iski nopeasti
ja rajusti Eurooppaan. Siinä tilanteessa, kun ratkaisut
piti pikaisesti tehdä, me sitouduimme silloisessa hallituksessa
siihen, että ensiapu, ja vain ensiapu, tarjotaan niille,
jotka sitä välttämättömimmin
silloin tarvitsevat, ja niillä ehdoilla, tiukoilla ohjelmaehdoilla,
mitä aina tämmöiselle kriisimaalle ohjelmaksi
laadittiin. Tästä päätettiin.
Myöhemmin päätettiin ERVV:stä ja
siitä, että Irlanti otetaan siihen. Sitten uuden
hallituksen jo ollessa hallitsemassa maata päätettiin
Portugali-ratkaisusta. Se tapahtui jo Kataisen hallituksen aikana.
Summa summarum, kaikkien niitten vastuitten, mitä silloinen
hallitus kerkesi tehdä, yhteismitta oli Suomelle 7,9 miljardia,
niitten kaikkien takausvastuitten yhteismitta. Muistan sen tarkkaan,
7,9 miljardia, takausvastuilla mitaten. Eihän sitä rahaa
oltu niin paljon laitettu, mutta jos mitataan sitä, mikä oli
vastuiden määrä, jotka jollakin tavalla
ovat meidän kontolla, niin se on tässä.
Mitä sen jälkeen on tapahtunut? Sen jälkeen on
tapahtunut todellakin se, mitä edustaja Kalli täällä osin
jo kuvaili, tämän hallituksen aikana. Jos minä niin
kuin summeeraan ne, yhteensä Suomen vastuut, suorat vastuut — siinä ei
ole mikään keskuspankki eikä keskuspankkijärjestelmä — ovat
tällä hetkellä noin 20 miljardia euroa.
Ne ovat moninkertaiset verrattuna siihen, mikä oli tilanne
silloin, kun edellinen hallitus tehtävänsä jätti.
Tämän lisäksi tulee, edustaja Rajamäki,
ihan oikein kaikki se, mitä äsken kerroitte, Euroopan
keskuspankin piikkiin tapahtuneet riskinotot, ja niitä on
aika paljon. Niitä on aika paljon. Tässäkin
asiassa te viittasitte äsken siihen, että 2010
teki EKP näitä riskipäätöksiä. EKP
teki niitä vähän, mutta lähes
kymmenkertaisen määrän se on tehnyt sen
jälkeen, edustaja Rajamäki. (Kari Rajamäki:
Nimenomaan!) Toivoisin, että te tässä mielessä kerrotte
asiat tarkasti, niin kuin ne ovat. Te tiedätte. Minä uskon,
että te tiedätte. Ehkä se oli pientä huolimattomuutta, että nyt äsken
se ei tullut oikein kirkkaaksi.
Vielä tämä varsinainen ERVV ja EVM,
mitä muutoksia siinä on tapahtunut sitten sen
ajan, kun edellinen hallitus tehtävänsä jätti.
Edellisen hallituksen aikaan ne vastuut koko ERVV:lle rajattiin
400 miljardiin euroon, josta Suomen osuus on se tietty määrä.
Sen jälkeen sitä yhteispottia on nostettu 700
miljardiin euroon. Sehän on tilanne tällä hetkellä,
ERVV:n ja EVM:n yhteinen potti. Tämän lisäksi,
toisin kuin alun perin me päätimme, pankkien suora
tukeminen on nyt mahdollista, ja sitä on myöskin
tehty. Jälkimarkkinaoperaatiot ovat nyt mahdollisia. Siis
mitä tarkoittavat jälkimarkkinaoperaatiot? Minä tiedän, että tämä väki
täällä tietää tarkkaan,
mitä se tarkoittaa, mutta kerron lähinnä,
jos joku sattuu netin kautta seuraamaan tätä lähetystä,
vielä ääneen, mitä se käytännössä tarkoittaa.
Se tarkoittaa sitä, ERVV oikeutetaan siihen, että kun
on sellaisia tässä tapauksessa esimerkiksi Kreikan lainoittajia,
joitten lainoittajien salkussa on noita Kreikka-papereita, niin
ERVV voi siis ei vain tukea Kreikkaa vaan mennä ja ostaa
Kreikkaa lainoittaneitten yritysten salkusta sellaisia velkakirjoja,
jotka ovat näitä Kreikka-velkakirjoja.
Kyllä tämä sisältää radikaalin
muutoksen siihen verrattuna, mitä se alkuperäinen
ratkaisu kaiken kaikkinensa oli. Edelleen laina-ajat ovat pidentyneet,
niin kuin täällä jo äsken kerrottiin,
ja lisäksi tällainen vivutus on mahdollista. Tosin
vivutuspäätöksiä ei ole vielä tehty,
mutta se on käytännössä mahdollista.
Voisi sanoa, että kaikkien näiden tässä luettelemieni
viiden erilaisen ratkaisun tavallaan oikea luonnehdinta on se, että paitsi
että se summa, mistä me kannamme vastuun, on radikaalisti
kasvanut, niin myös se riski, että nämä laukeavat,
on paljon suurempi, koska nämä äsken
sanotut toimet ovat suomalaisten kannalta paljon riskaabelimpia
toimia kuin ne alkuperäiset ratkaisut, millä liikkeelle
lähdettiin. Nämä halusin sanoa.
Vielä viimeinen kommentti, edustaja Rajamäki:
sanoitte — ei, joku muu täällä taisi
sanoa, nyt olen pahoillani, että en muista, kuka äsken
käytti sellaisen puheenvuoron — että tarkoitus
on — taisi olla edustaja Rajamäki — että nyt
sitten tulee sijoittajille vastuu, eikä niin kuin tavallisille kansalaisille.
Otetaan esimerkiksi Kreikka. Kun se Kreikan ohjelma lähti
liikkeelle ja kun Kreikan piti täyttää ne
velvoitteet, jotta se saa sen rahan, niin niistä ohjelmavelvoitteista
tingittiin, vaikka Kreikka ei täyttänyt niitä,
kun sille kuitenkin rahaa maksettiin, ja sitä rataa tämä homma
meni. Ja näitten vuosien aikaan on tapahtunut se — otan
yhden esimerkin — että kun saksalaisten sijoittajien — nyt,
Rajamäki — sijoitukset tuolla Kreikassa olivat
pitkälti yli 50 miljardia euroa, niin kun tätä aikaikkunaa
on venytetty tällä tavalla, mitä on tapahtunut,
ne saksalaiset sijoittajat ovat vetäneet rahansa sieltä pois.
Siellä ei ole tänään juuri mitään
saksalaisten sijoittajien rahaa. Mitä pitempään
on vetkuteltu tämän Kreikan kanssa, sitä enemmän
on annettu aikaikkunassa tilaa sille, että nämä saksalaiset
sijoittajat ovat voineet vetää rahansa pois.
Ja sitten, kuka kärsii? Ne tavalliset kreikkalaiset,
joilta leikataan, joitten veroja kiristetään ja niin
poispäin. Näinhän tämä on
mennyt. Sanomani on siis, että silloin, kun maa ei kerran
pysty täyttämään, niin kuin
ei ole pystynyt täyttämään, niitä kaikkia
ehtoja, mitä tässä saneerausohjelmassa,
käytän tätä ilmaisua, maille
on sanottu, niin silloin kerta kaikkiaan maa olisi pitänyt
jo heittää pois.
Nythän me olemme siinä tilanteessa, että minäkään
en enää uskalla sanoa, että Kreikalle
pitäisi tehdä saneeraus, en sen takia, että ne
vähätkin vakuudet, joista me olemme maksaneet
aika paljon, menetettäisiin sataprosenttisesti, siis aina siinä prosentissa,
sanotaan näin, minkä mittainen velkasaneeraus
tehtäisiin. Se niistä vakuuksista, näin
puheenvuoroni lopuksi.
Minä kannatan aikanaan, kun pääsee
kannattamaan, edustaja Kallin täällä tekemiä esityksiä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin hyvä,
että keskusta esittää nyt opposition
ja hallituksen yhteistä kriisipöytää.
Nimittäin kyllä teidän täytyy tulla
nyt myös miettimään, mitä teidän
teot tulevat tälle kansakunnalle ja veronmaksajille maksamaan.
Se 1,6 miljardia euroa Kreikalle maksetaan Suomen vero- ja velkarahoilla.
On syytä tulla tosiaan miettimään hallituksen
kanssa, miten tästä laskusta tältä osin
ruvetaan selviytymään.
Toinen asia on se, että ex-ministeri Pekkarisen valikoiva
muisti unohtaa — ja Paavo Väyrynenkin muistelmissaan
tunnustaa tammikuulta 2011 — suuren valiokunnan jäsenenä myös
itse pääministeri Kiviniemen ja valtiovarainministeri
Kataisen esiintymisen siitä, että Euroopan rahoitusvakausvälineen
takaus oli käytännössä Suomen
osalta sovittu tuplattavaksi keväällä 2011,
mutta asiaa ei kuulemma lainsäädäntövalmistelun
vaatimien tarpeiden takia haluttu tuoda eduskuntaan. Muutamassa
viikossa 2010 kesäkuussa hoidettiin Euroopan rahoitusvakausväline
täällä, mutta eihän vaalien
alla voi tehdä muutamassa viikossakaan sen tuplaamista.
(Puhemies koputtaa) Tämä tästä valikoivasta
tavasta toimia.
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aika mielenkiintoista kuunnella edustaja Rajamäen
ja edustaja Pekkarisen muisteloa näistä asioista.
Itse en täällä eduskunnassa 2010 ollut,
mutta tietenkin seurasin näitä asioita aika tarkasti.
Edustaja Pekkarinen, tämä Kreikka-lainoitus oli
sillä tavalla aika oleellinen, koska silloin avattiin portti
jonnekin, mutta me emme toki tiedä tänäkään
päivänä, minne tämä polku
johtaa. Tämä ei ole syytös, mutta tämä on kuitenkin
sellainen analyysi, että nyt jos meillä arvostellaan
tämän hetken hallituksen politiikkaa ja 2010 on
avattu portit sinne, missä politiikkaa tehdään,
niin se on pikkusen kohtuutonta, koska jos olisi nyt 2010 — toki
tämä jälkiviisaus on kaikkein imelin
laji — niin eihän meistä kukaan varmaan
antaisi tätä lainaa enää Kreikalle, kun
me näemme, mihin tämä on johtanut ja
että tätä ei voi hallita.
Toinen juttu on, että jos me haluamme yleensä,
että täällä on työtä ja
yritykset pärjäävät, niin silloin
täytyy olla rahaa liikenteessä ja rahaa täytyy
olla pankeilla. Tätä setelirahoitusta on kyllä hoidettu.
Se hoidetaan vähän eri tavalla kuin perinteinen
malli on, (Puhemies koputtaa) koska tässä on annettu
yli 1 000 miljardia rahaa pankeille jaettavaksi EKP:n toimesta.
Siihen tämä meidän nykyinen hyvinvointimme
perustuu.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkariselle, että ei tässä keskustakaan
käsiänsä voi pestä. Yhdessä ne
päätökset tehtiin, ja tiedetään
myös se, että kyllä se velkasaneeraus
sillä hetkellä, kun niitä päätöksiä tehtiin,
olisi ollut oikeampi järjestely, ja nyt me olemme tilanteessa,
jossa me itse asiassa järjestelemme velkoja uudestaan.
Se tarkoittaa sitä, että Kreikan osalta kymmeneen
vuoteen ei tarvitse maksaa korkoja. Sen lisäksi pidennetään
vielä lainan maksuaikoja. Voi ehkä sanoa, että tässä yksi
sukupolvi pääsee keski-ikään
ennen kuin edes päästään näkemään
sitä, tuleeko niille vakuuksille käyttöä vai
eikö tule. Kyllä tässä on kysymys
jo tässä vaiheessa hyvin vahvasta velkajärjestelystä.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajat Pekkarinen ja Rajamäki
olivat täällä jo vuonna 1998 (Mauri Pekkarinen:
Paljon sitä aikaisemmin!) ja 2010 kesällä, kun
me keskustalaiset käytimme puheenvuoron, jossa totesimme,
että olemme oikeastaan niin kuin ruton ja koleran välissä,
mutta kun Suomen kansa on antanut meille vastuun, me joudumme tämän
tilanteen hoitamaan. Ja kun te aikananne olitte viemässä Suomen
rahaliittoon, niin nimenomaan keskustan toimesta varoiteltiin silloin:
kun mennään järjestelmään,
jossa kulttuuripohjaltaan hyvin erilaiset valtiot muodostavat yhteisen
rahaliiton, se ei tule toimimaan. Meidän huutojamme ei
silloin kuunneltu. 2010 jouduimme vastuuseen ja vastaamaan tästä asiasta.
Sen jälkeen ehtoja on muutettu ja huononnettu. Jos jollakin
on huono omatunto tästä menneestä perinnöstä,
niin sen voin tietenkin ymmärtää, mutta
meillä ei ole vastuuta näistä muutoksista.
(Kari Rajamäki: Pitäisi olla vähän
huono omatunto teilläkin!)
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluaako edustaja Ruohonen-Lerner käyttää varsinaisen
puheenvuoron, sekin olisi saatavissa, vai vastauspuheenvuoron?
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä käytetään
edelleen vakuus-termiä. Se olisi syytä unohtaa,
koska on kysymys tuottojenvaihtosopimuksesta, mikä on aivan
eri asia kuin vakuus. Ja kun isoista rahoista puhutaan, niin ei
pitäisi olla semmoisia utopistisia arvioita siitä,
että Suomi joskus jotakin näistä tukipaketeista
tulisi oikeasti saamaan. Siihen tuskin kukaan uskoo.
Täällä eduskunnassa puhutaan hyvin
yleisesti siitä, että kun syksyllä Saksan
vaalit ovat ohi, niin silloin ryhdytään näitä ongelmamaiden
lainoja leikkaamaan. Eli se tarkoittaa sitä, että tulemme
menettämään suuria summia rahaa aika nopeassa
aikataulussa ja tuskinpa näemme tulevaisuudessa yhtään
mitään näistä tuottojenvaihtosopimuksista,
niin että vaikka on suuria summia liputettu, niin ei todellisuudessa
tulla saamaan sitä hyvää, mitä on
hehkutettu.
Arvoisa puhemies! Kun euromaiden kriisi alkoi kolme vuotta sitten,
perussuomalaiset vetosivat juuri Euroopan unionin perussopimukseen, joka
kieltää tällaisen yhteisvastuun muiden
maiden veloista. Valitettavasti meitä ei täällä eduskunnassa
kuunneltu. Vuonna 2010 portit avattiin keskustapuolueen johdolla
yhteisvastuulle. (Kari Rajamäki: SDP:n vastustaessa!) Pääministeri Vanhanen
johti tätä operaatiota yhdessä valtiovarainministeri
Jyrki Kataisen kanssa. Silloin olisi pitänyt osoittaa jämäkkyyttä ja
vedota Euroopan unionin perussopimukseen. Meillä olisi
ollut hyvät argumentit, minkä takia ei lähdetä tähän
yhteisvastuuseen.
Täällä eduskunnassa moneen kertaan
puhuttiin siitä, kuinka ollaan sammuttamassa tulipaloja.
Mutta kuinka monta kertaa meidän täytyy Euroopan
tulipaloja sammuttaa suomalaisten veronmaksajien rahoilla, ennen
kaikkea kun näyttää siltä, että nämä tukipaketit
päinvastoin ovat nostaneet liekkejä vielä korkeammalle
ja meillä ei ole mitään näkyvissä siitä,
että Euroopan ongelmat olisi ratkaistu? Niitä on
lykätty kolmella vuodella, ja varmaan vielä tulee
lisäaikaa, ja sen jälkeen tulee suuri romahdus.
Nyt jo monet asiantuntijat ovat todenneet, kuinka Kreikka jossain
aikataulussa irtaantuu tavalla tai toisella eurosta.
Perussuomalaisilla oli selkeä vaihtoehto kolme vuotta
sitten. Me emme olisi lähteneet tähän yhteisvastuuseen,
koska emme siihen uskoneet. Valitettavasti keskustapuolueen johdolla
siihen mentiin, ja nyt tällä uudella hallituskaudella myös
sosialidemokraatit ovat lähteneet mukaan yhdessä kokoomuksen
kanssa jatkamaan tätä tukipakettipolitiikkaa,
ja hämmästyttävää on,
että vasemmistoliitto on lähtenyt mukaan. Mutta näinhän
se on, että kun hallitukseen kovasti halutaan vaalien jälkeen,
niin silloin ollaan valmiita syömään
kaikki aatteet ja periaatteet. Tämä ei ollut sitten
kynnyskysymys enempää vasemmistoliitolle kuin
sosialidemokraateille, jotka halusivat hallitukseen hinnalla millä hyvänsä.
Edustaja Vähämäki otti puheenvuorossaan erinomaisesti
esille sen, että nyt on tapahtumassa suuri omaisuuden uusjako
Euroopassa. Omaisuuden uusjako tapahtui myös Suomessa 1990-luvun
laman yhteydessä. Monet Suomen kansalaiset menettivät
tuolloin koko omaisuutensa ja elämäntyönsä.
On järkyttävää, kuinka nämäkin suomalaiset
henkilöt joutuvat vastuuseen heikkojen euromaiden lainoista.
Kukaan ei heitä auttanut 90-luvun lamassa, ja nyt heidät
pistetään maksamaan holtittomien maiden rahankäyttöä.
Olen oikein tyytyväinen perussuomalaisten vastalauseeseen,
joka on jätetty valtiovarainvaliokunnassa. Olemme todella
saaneet nyt tässä vastalauseessa tuoda omat näkemyksemme
esille, eli vastustamme kriisimaille annettujen lainojen maksuaikojen
pidennystä ja hätälainojen korkojen leikkausta.
Se on väärä tie.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten oli vastauspuheenvuoro mutta myös varsinainen
puheenvuoro, edustaja Tuupainen. Haluatteko käyttää varsinaisen
puheenvuoron?
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Minulle sopii kaikki.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Käyttäkää varsinainen puheenvuoro.
Voin pitää tässä varsinaisen,
lyhyen puheenvuoron, jos sopii.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sopii.
Kello käy. Kiitoksia.
Pari vuotta tässä salissa istuneena, ja kuten
tiedätte, salin vanhimpana vielä, olen mielenkiinnolla,
taikka vähemmän mielenkiinnolla, oikeasti sanoen,
ihmetellyt sitä, miksi vasemmistoveljet ja -toverit tuolta
jatkuvasti heittävät keskustan päälle
syytöksiä, ja he tänä päivänä ovat
ihan samassa veneessä. On totta, muistelen, että 1,5 miljardia
Kiviniemen hallituksen aikana annettiin Kreikalle rahaa, mutta kuka
oli silloin valtiovarainministerinä? Taitaa olla nykyinen
pääministeri, jonka nimeä en nyt muista.
Valtiovarainministerihän on se henkilö, joka näitä juttuja
hoitaa Brysselissä, niin aikaisemmin kuin nytkin. Tämä turha
nokittelu on kyllä vasemmiston ja demarienkin syytä lopettaa.
Istuva hallitus Kataisen johdolla antoi viime syksynä EMV:lle
1,44 miljardia euroa rahaa, josta sitten muun muassa 200 miljoonaa
siirrettiin Kreikalle. Tälle saatiin 40 prosentin vakuus,
eli 60 prosenttia oli ilman vakuutta ja on edelleenkin. Se on rahassa
864 miljoonaa euroa eli yli puolet siitä, mikä Kataisen
ollessa valtiovarainministerinä annettiin eteenpäin
Kreikalle. Eli puntit ovat minun mielestäni lähes
tasoissa, niin että on syytä tuo keskinäinen
nokittelu lopettaa.
Suomen vastuut Kreikasta ovat yli 5 miljardia euroa. Se on erittäin
suuri summa, niin kuin kaikki tiedämme. Meidän
esi-isät ja -äidit maksoivat Neuvostoliitolle
sotakorvauksia suuret, suuret summat, mutta tämäkin
summa on "vain" 4,1 miljardia. Eli kyllä Suomen valtio
ja me suomalaiset olemme melkoisessa vastuussa tänä päivänä myöskin
Kreikan osalta.
Toinen asia, joka tässä taisi tulla jo ilmi,
on se, että nyt me annamme Kreikalle taas joustoja.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Haluaako edustaja Tuupainen tulla jatkamaan täältä puhujapöntöstä?
(Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Arvon puheenjohtaja! Anteeksi tämä, kun en
hokannut, että en puhunut riittävän nopeasti.
Eli tänään selvisi se, ja tässä salissakin
on ilmoitettu, että Kreikalle annetaan jatkuvasti uutta löysyyttä.
Laina-aikoja pidennetään 15 vuotta ja korkojen
maksuaikaa 10 vuotta. Tämähän tarkoittaa
sitä, että entistä suuremmat vastuut
on Suomella, kuten myöskin muilla EU-mailla, Kreikan tämän
hetken lainoista. Minä olen vakuuttunut siitä,
kun elämää olen pitkälti elänyt, ettei
tämä alhainen korkotaso voi ikuisesti säilyä,
ja jos korot nousevat, niin suomipoika maksaa ymmärtääkseni
entistäkin enemmän.
Arvoisa puheenjohtaja! Ei tämän enempää.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten vastauspuheenvuoro, edustaja Östman.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ajattelin osallistua siihen aikaisempaan keskusteluun,
kun edustaja Kalli viittasi siihen, mikä oli keskustan
linja vuonna 98, ja ymmärsin, että keskusta suhtautui
hyvin negatiivisesti tähän rahaliittoon ja siihen,
että Suomi liittyisi siihen. Ostan kyllä sen perustelun.
Mutta se, mitä minä en ymmärrä,
on se, mitä on tapahtunut vuoden 98 jälkeen ja
vuoteen 2010. Onhan keskusta ollut hallitusvastuussa 2003—2007-jaksolla
ja vielä senkin jälkeen, ja tämän
aikaperiodin sisällä hyvin moni nykyinen kriisimaa
on liittynyt sekä Euroopan unionin jäsenmaaksi
että myöskin euromaaksi, liittynyt siis rahaliittoon.
Missä nämä kriittiset puheenvuorot näistä liittymiskriteereistä ovat
olleet silloin? Haluaisin mielelläni kuulla esimerkiksi
edustaja Pekkariselta, mitä puheenvuoroja käytitte
esimerkiksi silloin, kun Kreikka liitettiin rahaliittoon tai muita
kriisimaita.
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten suulla tuli kritiikkiä vasemmistoliittoa
kohtaan hallitukseen osallistumisesta. Vastaus on hyvin selvä: Vasemmisto
on valmis kantamaan vastuuta. Siksi me olemme hallituksessa, toisin
kuin perussuomalaiset, jotka vaalivoitosta eli kansan tahdosta huolimatta
eivät olleet valmiita lähtemään hallitukseen
erittäin vaikeassa tilanteessa tekemään
vaikeita ratkaisuja.
Vasemmistoliiton tärkeimpiä tavoitteita politiikassa
on tuloerojen ja sen kautta hyvinvointi-erojen kaventaminen. Siinä tämä hallitus
on onnistunut. Me olemme nostaneet perusturvaa, me olemme kiristäneet
verotuksen progressiota. Tässä taloustilanteessa
se on erittäin hieno teko, josta ainakin tämä vasemmistoliittolainen
on erittäin ylpeä.
Myös Suomen europolitiikassa — myönnettäköön,
että se on vasemmistoliitolle yksi vaikeimpia kysymyksiä — myös
siinä on otettu askelia oikeaan suuntaan sijoittajavastuun,
pankkivalvonnan ja muitten elementtien myötä.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Östmanille voin sanoa, että minä kyllä aika
hyvin muistan, mitä keskusta silloin aikoinaan sanoi. Minä olen kirjoittanut
sen asiakirjan, jolla keskusta vastusti Suomen liittymistä rahaliittoon,
ja muistan hyvin tarkkaan, mitä siinä asiapaperissa
on sanottu. En käy kertaamaan niitä perusteluja.
Me olimme yksiselitteisesti vastaan. Näimme monista eri syistä,
että siihen liittyminen ei ollut perusteltua.
Mitä tulee edustaja Lauslahden puheenvuoroon täällä:
Edustaja Lauslahti, minä katson, että keskusta
on vastuussa ei vain siitä Kreikka-lainasta, vaan me olemme
vastuussa myöskin siitä, että ERVV rakennettiin,
ja se oli sen tilanteen, missä silloin oltiin, ratkaisu.
Piti saada se aalto, joka oli pyyhkäisemässä Euroopan
yli, jollakin tavalla hallintaan. Me olimme siinä mukana. Mutta
sitten: emme me kyllä siinä kaikessa ole mukana,
jolla tämä Suomen vastuun määrä on
lähes kolminkertaistunut rahassa mitaten, ja kaiken lisäksi
ne riskit, jotka siihen kolminkertaistuneeseen vastuuseen liittyvät,
ovat ihan eri maailmasta kuin olivat ne riskit, jotka rakennettiin
siihen alkuperäiseen juttuun.
Vielä edustaja Rajamäellekin, kun hän
sanoi, että no, että ei sitä keretty
sitä ERVV:tä tuplata, mutta että aikomus
oli kuitenkin. Kannattaisiko nuo aikomukset nyt jättää oman
onnensa nojaan. Sitä ei koskaan tuplattu silloin, kun keskusta
oli hallituksessa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten varsinainen puheenvuoro edustaja Lauslahdelle, jolla
olisi muuten ollut kyllä vastauspuheenvuoro, mutta varsinainen
puheenvuoro.
Sanna Lauslahti /kok:
Selvä, kiitoksia, arvoisa puhemies! Muutamia ajatuksia.
Olen suhtautunut hyvin kriittisesti näihin apupaketteihin
alkulähteiltä alkaen, ja olisin kannattanutkin
Kreikan osalta velkasaneerausta, mutta tilanne on nyt kuitenkin
hieman toisenlainen tänä päivänä.
ERVV:n, EVM:n ja keskuspankkivastuiden myötä meidän
tehtävämme on pohtia, millä me minimoimme
menetykset. Siltä osin hallituksen esitys 46 palvelee juuri
tätä tarkoitusta, jolla minimoidaan mahdollisia
vahinkoja, mitä myös Suomen kansalle voi syntyä.
Tosiasiallisesti, kun puhutaan velkasaneerauksesta, niin kyllä tänne
sisälle on se velkasaneerauskin rakennettu tässä hallituksen
esityksessä. Siltä osin, jos korkoja ei makseta
10 vuoden aikana, se tarkoittaa reaalisesti velkojen leikkaamista,
ja kuten tässä mietinnössäkin
todetaan, käytännössä taloudellinen
hyöty syntyy korkojen maksamatta jättämisestä,
jonka vaikutus on 13,6 miljardia yhteensä aikanansa.
Mielestäni täällä oli erinomaisia
puheenvuoroja, joita käytettiin liittyen keskuspankkiriskiin, ja
tietenkin näitä mekanismeja voidaan verrata: onko
parempi, että me keskustelemme täällä ERVV:stä ja
EVM:stä eduskunnan täysistuntosalissa kuin että keskuspankin
kammareissa tehdään näitä päätöksiä.
Jollain tavalla näen demokratian näkökulmasta
parempana sen, että meillä on avoimet, läpinäkyvät
järjestelyt, joissa me pystymme käymään
avoimen keskustelun myös kansalaisiin päin. Selvää on,
että yhteisvastuu on tänään,
tässä ja nyt. Kun katsotaan pelkästään Kreikan
velkoja, niin voimme sanoa: Eurooppa kantaa Kreikan velkataakkaa
yhteisvastuullisesti.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Ruohonen-Lerner arvosteli sosialidemokraatteja
ja vasemmistoliittoa siitä, että aate on myyty,
niin perussuomalaisilla ei ollut rohkeutta tulla 2011 jytkyvaalien voiton
jälkeen kantamaan hallitusvastuuta ja vastuuta suomalaisten
veronmaksajien rahoista. Kaiken kaikkiaan tähän
asiaan liittyen mehän maksamme nyt sitä laskua,
jonka Barabbaan häkin ovi avattiin 2010, ja nämä ratkaisut
ovat tietenkin aina aikansa lapsia. Minä en lähde
sen kummoisemmin syyttelemään, kuka teki ja mitä teki.
Tämä soppa vaan nyt pitää lusikoida.
Tämä soppa ei todellakaan maistu meistä kenellekään hyvältä.
Niin kuin edustaja Lauslahti totesi, käytännössä tässä kysymys
on vahinkojen minimoinnista.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen vastasi erinomaisesti
siihen minun ensimmäiseen kysymykseeni, johon minulla taisi
olla vastaus itsellänikin, että muistan kyllä,
että keskusta suhtautui kriittisesti siihen, että Suomea
liitettiin tähän rahaliittoon. Mutta siihen en
saanut vastausta, missä nämä keskustan
kriittiset puheenvuorot olivat silloin, kun esimerkiksi Kreikka
tai muut nykyiset kriisimaat liitettiin rahaliittoon. En saanut vastausta
siihen.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Virsi on vasemmistolla vanha. Kun he
olivat oppositiossa, he vastustivat, ja kun pääsivät
Audi-kyytiin, he kannattavat. Tämä on täysin
selvä asia. Keskusta taas tekee päinvastoin. Kun
se oli hallituksessa, se kannatti. Nyt, kun se on oppositiossa,
se vastustaa. Kaksi on johdonmukaista: toinen on perussuomalaiset,
jotka ovat koko ajan vastustaneet EU-sopimusten rikkomista ja tätä yhteisvastuuta,
ja toinen on kokoomus, joka on sitä koko ajan kannattanut.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! On todella mielenkiintoista kuunnella, kun vanhat puolueet
täällä farisealaisesti syyttelevät
toisiaan, tarkoitan keskustaa ja sosialidemokraatteja, kun todellisuudessa — vanhaa
sananlaskua lainaten totean — pata kattilaa soimaa, musta
kylki kummallakin.
Vasemmistoliitolle totean, että on tämä ollut menestystarina,
tämä teidän hallitustaival. Heti ensimmäisenä lähti
lätkimään teidän ryhmästänne
jo kaksi kansanedustajaa. Kyllä täytyy sanoa, että teidän
kannattaa olla ylpeitä tästä hallitustaipaleesta.
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En nyt aivan näe yhteyttä Euroopan
rahoitusvakausvälinekeskustelun ja vasemmistoliiton jäsenistön
välillä. Ilmeisesti edustaja Kettuselle se avautuu
tavalla, johon minun aivoni eivät käänny.
Meillä on vasemmistoliitossa säännöt,
yhteiset pelisäännöt siitä,
miten me olemme päättäneet yhteisesti
puolueessa toimia, ja niiden sääntöjen
noudattamista me odotamme kaikilta, toisin kuin perussuomalaiset, joitten
riveissä voi saada rasismista syytteen ja siltikään
ei puolue älähdä yhtään
mitään.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Jos keskustellaan, niin se on ehkä hieman
eri asia kuin se, jos syytetään toisia. Kuitenkin
tämä meidän taloustilanne on semmoinen
ja kaiken kaikkiaan nämä eri mekanismit, millä me
tätä eurokriisiä pyrimme hallitsemaan,
että siitä nyt jonkun verran kannattaa joku puheenvuoro
käyttää.
Minusta edustaja Pekkarinen nopeassa puheenvuorossaan nosti
nämä jälkimarkkinat esille. Siihenhän
on myös ehkä hyvä keskittää muutama
sananen, sillä jos näille jälkimarkkinoille
ei oltaisi menty ja jälkimarkkinaostoksia ei olisi tehty — ja
siellähän on Euroopan keskuspankki mennyt jälkimarkkinoille
ja ERVV on mennyt jälkimarkkinoille — se tarkoittaa
sitä, että silloinhan ei kukaan enää olisi
uskaltanut ostaa tiettyjen maiden joukkovelkakirjoja, jolloinka
korkotaso olisi noussut järjettömän korkealle
ja seurauksena olisi ollut jälleen erittäin nopeasti
annettava tukipaketti, mikäli olisi haluttu pitää euro kasassa.
Sen takia näitä jälkimarkkinaostoksia
on tehty, että niillä ikään
kuin on turvattu se, että tietyt sijoittajat voivat ostaa,
tulivatpa ne sijoittajat Kiinasta, mistä tahansa, näiden
maiden joukkovelkakirjoja, jotta usko näitten markkinoiden
toimintaan ja sitä kautta alhaiseen korkotasoon toimii.
Mutta se, mikä tässä Kreikka-lainassa
oli 2010 tärkeätä, oli se, että me
hyppäsimme silloin sellaiseen junaan, josta me emme oikein
tienneet, minne se on matkalla, ja nyt kun se ajaa jo kahdeksaakymppiä,
niin kuka sieltä uskaltaa enää hypätä pois?
Meidän on pakko luottaa siihen, että tämä mekanismi
ja tämä tie, mikä on nyt valittu, johtaa
pikkuhiljaa siihen, että tämä eurokriisiongelma
sulautuu nousevan talouskasvun kautta pois.
Sitä nousevaa talouskasvua tietenkin haetaan erittäin
alhaisella korkotasolla, jotta investoinnit eivät ainakaan
estyisi korkean korkotason takia. Sen takia markkinoilla eli pankeilla
tarvitsee olla rahaa, ja Euroopan keskuspankki antoi 2,5 vuotta
sitten muistaakseni 1 020 miljardia eri maiden pankeille
annettavaksi halpakorkoista rahaa, jotta markkinoilla tavallaan
talous vetää, investoinnit vetävät
ja sitä kautta työllisyys säilyy, koska kaikkein
pahin skenaario olisi se, jos me ajautuisimme deflatoriselle tielle,
jolloinka kukaan ei investoi, kulutus ei toimi, ja sitä kautta
ajautuisimme aivan mahdottomaan lamaan ja työttömyyteen.
Sen takia tämä koko ongelma on hankala, ja on
hyvä, että edes jonkun verran pyrittäisiin
analysoimaan, mistä tässä on kysymys,
jotta itsekin ymmärtäisimme, kuinka tätä voidaan
sitten ikään kuin viedä eteenpäin.
Ja jos saisi sanoa oman käsityksen, miten tämä ongelma
ratkaistaan, niin jos siihen pystytään, niin sehän
on silloin tämmöinen 1,5 prosentin inflaatio,
mitä nyt ennustetaan — sitä en toki tiedä,
mitä nämä tuoreet talousluvut ja -ennusteet
tälle inflaatiolle aiheuttavat — ja negatiivinen
reaalikorko, jolloin pikkuhiljaa tämä lainapaketti
alkaa sulamaan.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä nousivat
EKP:n rooli ja jälkimarkkinaostokset. Siltä osin
itse asiassa EKP:n osalta — ja jos otetaan Suomen Pankki,
joka toimii jälkimarkkinoilla valtioiden velkakirjojen
osalta — ollaan aika lailla itse asiassa harmailla alueilla, eli
Suomen Pankinkaan perussäännössä ei
ole oikeastaan tällaisia mahdollisuuksia laajasti annettu,
ja sitä nyt kierretään sillä tavalla,
että se valtion velkakirja menee markkinoille ja sitten
se saman tien ostetaan jälkimarkkinoilta. Eli sillä tavalla
pyritään toimimaan lakien ja säädösten mukaan,
mutta silti siellä on harmailla alueilla toimimista.
Tästä johtaakin kysymys siihen, onko tässä kohdin
paikka pohtia EKP:n roolia uudestaan. Esimerkiksi jos katsotaan
USA:n Fediä, niin sillä on hyvin erilainen rooli
USA:n taloudessa kuin EKP:llä. EKP:llä on pitkälti
ollut inflaation hillintä, ei niinkään
rahamarkkinaoperaatiot tai valtioiden pelastaminen tai rahoittaminen.
Siksi seuraavien kuukausien aikana tulisikin käynnistää keskustelu
EKP:n roolista tulevaisuudessa osana eurooppalaista kokonaistaloutta.
Yleiskeskustelu päättyi.