6) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yliopistolain 36 ja
         38 §:n, ammattikorkeakoululain sekä opiskelijavalintarekisteristä ja
         ylioppilastutkintorekisteristä annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä tehdään kolme
            asiaa: ensinnäkin luodaan yhteinen valtakunnallinen yhteishaku
            korkeakouluihin, toiseksi ensimmäistä opiskelupaikkaa
            hakeville voidaan varata kiintiöt ja kolmanneksi opiskelijavalintarekisteristä ja
            ylioppilastutkintorekisteristä annettuun lakiin ehdotetaan
            lisättäväksi tämän uuden
            yhteishaku- ja valintajärjestelmän edellyttämät
            tietovarantoa koskevat säännökset.
         
         
         Yhteishaun luominen on erittäin kannatettava asia,
            sillä tällä hetkellä koulutukseen
            on olemassa lukuisia eri väyliä ja opiskelijan
            kannalta on erityisen hyvä asia, että näitä hakuväyliä voidaan
            yhdistää yhdeksi väyläksi — helpompi
            silloin käyttää.
         
         
         Tosin tämän uuden valtakunnallisen hakuväylän
            rakentaminen on ollut erittäin työlästä,
            se on ollut työläämpää kuin
            on alun perin ajateltukin, ja sen vuoksi tämän
            uuden yhteishaun käyttöönotto tulee ministeriön
            mukaan siirtää syksyyn 2014 eli puolella vuodella
            eteenpäin kuin mitä oli ajateltu. Lakia sovelletaan
            ensimmäisen kerran otettaessa opiskelijoita keväällä 2015
            alkavaan koulutukseen.
         
         
         Toinen asia on, että ensimmäistä opiskelupaikkaa
            hakevien osalta voidaan perustaa kiintiö. Tällä hetkellä kuitenkaan
            saamamme tiedon mukaan yksikään korkeakoulu ei
            ole ajatellut näitä kiintiöitä perustaa.
            Valiokunta kiirehtiikin hallituksen esityksen antamista toisen vaiheen toteuttamiseksi.
            Toisessa vaiheessa nimittäin näille muillekin
            hakijoille, jotka eivät ole näitä ensikertalaisia,
            pitää luoda omat väylänsä.
            Huomioitavaa on, että kaikkia hakijoita tulee kuitenkin
            kohdella yhdenvertaisesti, jotta jokaisen hakijan oikeusturva toteutuu.
         
         
         Kiintiön koon määrittely ei todellakaan
            ole helppoa. Eri tiedekuntiin on erilaiset hakijamäärät,
            erilaiset ryhmät, erilaiset sisäänottolukumäärät,
            ja kun tässä kuviossa sitten mietitään
            näitten eri hakijoitten välistä kohdentamista,
            niin on hyvin tärkeää katsoa, että tämä yhdenvertaisuus
            todellakin toteutuisi.
         
         
         Lisäksi valiokunta halusi jättää voimaan 20 §:n,
            koska voimassa olevassa 20 §:ssä ammattikorkeakoulututkintoon
            johtaviin opintoihin voidaan muun muassa ottaa opiskelijaksi henkilö,
            joka on suorittanut lukion oppimäärän
            tai ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetussa
            laissa tarkoitetun tutkinnon. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
            on tuotu esille, että jos lukion oppimäärä suoritetaan
            eikä suoriteta sitten enää ylioppilastutkintoa,
            niin silloin ei ammattikorkeakoulujen tarvitsisi enää kategorisesti
            näitä ottaa huomioon vaan voisi tapauskohtaisesti
            harkita ja silloin tämä tilanne voisi johtaa hakijoiden
            epätasa-arvoiseen kohteluun ammattikorkeakoulusta riippuen.
            Monet nuoret saattaisivat tässä tilanteessa myöskin
            syrjäytyä, esimerkiksi maahanmuuttajataustaiset
            nuoret, joten halusimme yksimielisesti jättää voimaan
            20 §:n.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä mietintö oli
            yksimielinen.
         
         
       
      
         
         Eeva-Johanna Eloranta /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
            monta asiaa ja asiakokonaisuutta, jotka ovat paljon puhuttaneet
            koulutusmaailmaa. Hallituksen esityksen tavoitteet eli korkeakouluopintojen
            aloittamisiän alentaminen ja opiskelupaikkojen parempi
            kohdentuminen liittyvät nekin omalta osaltaan nuorten yhteiskuntatakuuseen.
            Näin pyritään saamaan aikaan koulutusjärjestelmän
            tehostuminen, työmarkkinoille siirtymisen nopetuminen, työllisyysasteen
            kohoaminen ja koulutuksen saatavuuden ja tasa-arvoisuuden parantaminen. Muutoksia
            siis ehdotetaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen hakumenettelyyn
            ja opiskelijavalintaan korkeakouluopintoihin pääsyn
            sujuvoittamiseksi.
         
         
         Esitysten mukaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tutkintoon
            johtavaan koulutukseen haettaisiin jatkossa korkeakoulujen yhteisessä valtakunnallisessa
            yhteishaussa ja ammattikorkeakoulujen neljä sähköistä hakujärjestelmää ja yliopistojen
            yksi sähköinen hakujärjestelmä yhdistettäisiin
            yhdeksi korkeakoulujen hakujärjestelmäksi. Uudistus
            on erittäin perusteltu, sillä nykyisin pelkästään
            tutkintoon johtavaan korkeakoulutukseen hakeutumiseen on viisi erillistä valtakunnallista
            väylää sekä erityisesti yliopistojen
            maisteritason opintojen osalta on lukuisia korkeakoulu-, tiedekunta-
            ja jopa hakukohdekohtaisia hakuväyliä.
         
         
         Nykytilanne on todella epäselvä ja kaipaa
            selkeyttämistä. Näin korkeakouluopintoihin
            hakeutuminen ja sijoittuminen sujuvoituu ja nopeutuu, kun tiedot
            koulutustarjonnasta ovat kattavasti saatavilla selkeänä kokonaisuutena
            sekä hakijan että opinto-ohjauksen tarpeisiin.
            Muutokset voivat samalla osaltaan myös ehkäistä nuorten
            syrjäytymistä koulutuksesta ja työelämästä.
            Toistuva opintoihin hakeutuminen voi jopa vähentyä, kun
            subjektiivisesti parhaan vaihtoehdon löytymiselle on paremmat
            edellytykset kuin monien erillisten hakuväylien tapauksessa.
            Hakijan tarpeita ja tilannetta vastaava koulutus voi jatkossa paremmin
            löytyä yhteisten hakupalvelujen avulla koko korkeakoulusektorilta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Yliopistolakiin ja ammattikorkeakoululakiin
            ehdotetaan lisättäväksi myös säännös,
            jonka mukaan osa haettavista paikoista voitaisiin varata niille,
            jotka eivät ole aikaisemmin suorittaneet suomalaista korkeakoulututkintoa
            tai vastaanottaneet opiskelupaikkaa. Osa haettavista opiskelupaikoista
            voitaisiin näin ollen varata ensimmäistä paikkaa
            hakeville. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni ensimmäistä korkeakoulututkintoon
            johtavaa opiskelupaikkaa hakeva tulisi valituksi korkeakouluun. Tästä asiasta
            ovat monet olleet etukäteen huolissaan niin sanottujen
            vanhojen opiskelijoiden osalta. Siksi vähän tätä nyt
            selvennän.
         
         
         Tarkoituksena ei ole kuitenkaan estää toista opiskelupaikkaa
            hakevien tai opintosuuntaa vaihtavien mahdollisuuksia. Ainoastaan
            pyritään antamaan pientä etusijaa niille,
            joilla ei ole vielä mitään paikkaa, elikkä ihan
            oikeudenmukaista ja reilua. Perustuslakivaliokunta totesi lausunnossaan,
            että korkeakoulututkinnon suorittaneiden tai opiskelupaikan
            vastaanottaneiden asema ei saa muodostua kohtuuttomasti heikommaksi
            kuin näiden ensimmäistä opiskelupaikkaa hakevien.
            Elikkä opiskelualan vaihtamisen tulee jatkossakin olla
            mahdollista. Tähän liittyviä tarkennuksia
            valiokunta onkin esittämässä.
         
         
         Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan ensi kerran keväällä 2015
            alkavassa koulutuksessa elikkä niiden kohdalla, jotka hakevat
            siellä syksyn 14 haussa koulutukseen. Eli syksyn 13 ja
            kevään 14 yhteishaut toteutetaan vielä nykykäytännön
            mukaisesti. Syksyn 14 yhteishaussa voivat korkeakoulut siis ensi
            kertaa varata näitä ensikertalaiskiintiöitä niille,
            jotka eivät ole aikaisemmin suorittaneet tai vastaanottaneet
            paikkaa. Laki ei kuitenkaan tule voimaan taannehtivasti, sillä se ei
            koske niitä, jotka jo ovat ottaneet opiskelupaikan vastaan
            keväällä 14 tai sitä ennen alkaneessa koulutuksessa
            mutta eivät ole tutkintoa vielä suorittaneet,
            ja siellä syksyn 14 yhteishaussa ensikertalaiseksi ei katsota
            niitä, jotka ovat hakeneet keväällä 14
            ja ottaneet paikan vastaan syksyllä 14 alkavasta koulutuksesta.
            Tästä on ollut todella paljon epäselvyyttä.
         
         
         No, uudistuksesta tiedottaminen onkin nyt erityisen tärkeää — tämä saattaa
            vaikuttaa vähän sekavalta — sen takia,
            että näillä nuorilla, jotka miettivät
            opiskelumahdollisuuksiaan, olisi todellakin ajoissa riittävästi
            tietoa siitä, miten tämä uudistus tulee
            heidän tuleviin valintoihinsa vaikuttamaan. Selkeätä tietoa
            tulee antaa muun muassa niiden osalta, jotka ilmoittautuvat poissaolevaksi,
            mikä heidän asemansa sitten tulevissa hauissa
            on, tai sitten toisaalta siitä, että jos vastaan-otat
            opiskelupaikan mutta ilmoittaudut poissaolevaksi, niin silloin ei
            ole myöskään niiden uusien hakijoitten
            joukossa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaan korkeakouluopintoihin
            pääsyä sujuvoitetaan ja opiskelijavalinnan
            päävalinnat varataan hakijoille, joilla ei ole
            tätä aiempaa tutkintoa, mutta tämä hallitusohjelman
            kirjaus on kuitenkin tarkoitus toteuttaa vaiheittain. Elikkä tämä,
            josta juuri kerroin, on tämä ensimmäinen
            vaihe, jolloin tosiaan näitä kiintiöitä voidaan
            varata, ja toisessa vaiheessa sitten kehitetään
            joustavia siirtymäjärjestelyjä korkeakoulujen
            sisällä ja korkeakoulujen välillä niille
            opiskelijoille, jotka haluavat sitten siirtyä jatkamaan
            opintojansa toisella alalla tai jo tutkinnon suoritettuaan haluavat
            hakeutua uudelleen. Tosiaan opiskelijoiden tasapuolisen kohtelun
            edellytyksenä on muun muassa se, että tämä siirto-opiskelijan
            käsite ja menettelytavat selkeytetään,
            ja nämä asiat ovat niitä, jotka ovat
            parhaillaan työn alla ja mietinnässä.
         
         
         Tämä korkeakoulujen uuden yhteishaun mahdollistava
            tietojärjestelmäkokonaisuus on tarkoitus ottaa
            ensin käyttöön toisen asteen yhteishaussa.
            Elikkä tämä uusien haku- ja valintapalveluitten
            rakentaminen on osoittautunut aika paljon työläämmäksi
            kuin alun perin arvioitiin. Haku- ja valintapalveluitten toteuttamisessa
            keskitytään ensiksi ammatillisen koulutuksen ja
            lukiokoulutuksen yhteishaun tietojärjestelmiin, jotta palvelut
            voidaan ottaa käyttöön nuorisotakuun
            toimeenpanon edellyttämällä tavalla syksyn
            13 toisen asteen yhteishaussa elikkä nyt aika pian. Näiden
            hakupalveluitten kiireellisestä aikataulusta johtuen tämä korkeakoulujen
            uusi haku tulisi tosiaankin käyttöön
            syksyllä 14 — sen takia syksyllä, koska
            se on kevään hakua suppeampi ja näin
            ollen on helpompi kokeilla tätä uutta järjestelmää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Voimassa olevan ammattikorkeakoululain mukaan
            ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan muun muassa
            ottaa opiskelijaksi sellainen henkilö, joka on suorittanut
            lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon.
            Hallituksen esityksessä on niin, että pelkkä lukion
            oppimäärä ei enää tätä kelpoisuutta
            antaisi, mutta tosiaan meidän valiokuntakuulemisissamme
            on pelätty, että tämä ehdotettu
            muutos, jossa pelkkä lukion oppimäärä ei
            enää välttämättä tuottaisi
            sitä kelpoisuutta, syrjäyttää lukuisia
            nuoria. Muun muassa maahanmuuttajataustaisia on pelätty
            syrjäytyvän, ja hyvin paljon huolestuneita yhteydenottoja
            on tästä asiasta tullut meidän valiokunnan
            jäsenten sähköposteihinkin. Valiokunnassa
            meidän mielestämme tosiaan pelkkää lukion
            oppimäärää ei ole tarkoituksenmukaista
            jättää ammattikorkeakouluharkintaan,
            vaan sen takia valiokunta ehdottaa, että tämä säännös
            jätetään nykyiseen muotoonsa, ja tämä tarkoittaa
            siis sitä, että edelleenkin myös pelkkä lukion
            oppimäärä riittää ammattikorkeakouluopintoihin
            hakemiseksi.
         
         
       
      
         
         Miapetra Kumpula-Natri /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen tänä keväänä saanut
            seurata läheltä ylioppilaiden riemua ja sitten
            sen jälkeen kovaa stressiä, miten ehtiä lukemaan
            erilaisiin pääsykokeisiin ja varmistautua siitä,
            että hakemukset menevät oikein. Kiitän
            hallitusta ja nyt sivistysvaliokuntaa, että ollaan saatu
            joitain uusia työkaluja kevääseen, kun
            ensimmäistä kertaa haetaan yliopistoihin ja kova
            työ on tehty kirjoituksissa ja sitten pitäisi
            päästä. Elikkä minusta on aihetta
            ottaa pieniä kiintiöitä myös
            ensikertalaisten käyttöön helpottamaan
            sitä ehkä lyhyttä aikaa, jonka keväällä voi
            pääsykokeisiin käyttää verrattuna muihin.
         
         
         Kaiken kaikkiaan korkeakouluopintoihin pääsyn
            sujuvoittaminen ja selkeyttäminen sekä tiedottaminen
            siitä kaikesta, mitä koulutustarjontaa korkea-asteellakin
            on ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa, on kerta kaikkiaan erittäin
            kannatettavaa. Meillä turhan monella jää turhia
            välivuosia, vaikka olenkin sitä mieltä,
            että eivät ne työntekoon käytetyt
            välivuodet aivan hukkaan mene. Elämäkin
            opettaa, ja sekin on tärkeää. Mutta kun
            järjestelmiä uusitaan, niin on aivan oikein sivistysvaliokunta
            täällä todennut, että on tärkeää tiedottaa,
            miten järjestelmä toimii. Miettikääpä sitä abiturienttia,
            joka miettii, että nyt hänen tämän
            rastin laittaminen, mihin hän hakee, määrittää hänen
            koko elämänsä, tulevaisuuden, että hän
            valitsee ammatin. Me tiedämme jo ehkä, että elämä vie
            eikä se ammatinvalinta ole koko elämän
            loppuun niin kapea. En ainakaan itse tiennyt insinöörinä täällä puhuvani
            kymmenettä vuotta näissä tehtävissä.
            Tiedon lisääminen vaihtoehdoista mutta myös
            tiedottaminen uudesta järjestelmästä on
            aivan hyvin tehty.
         
         
         Vielä lopuksi on hyvä todeta, että valiokunta on
            tehnyt erittäin huolellista työtä myös
            yhdenvertaisuuden loukkaamattomuuden eteen, kun on kahteenkin kertaan
            saanut perustuslakivaliokunnan lausuman, että varmasti
            menee oikein, että ketään ei kaltoinkaan
            kohdella.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse toivoisin, että meillä Suomessa
            etenisi entistä nopeammin se, että ylioppilastutkinto
            ja -todistus ja itse asiassa koko lukio-opiskeluaika olisi paremmin
            tienä jatko-opintoihin pääsykokeiden
            sijaan, eli sillä koko kolmivuotisella lukiokoulutuksella ja
            niillä vuosilla olisi enempi vaikutusta siihen, että tie
            olisi tasaisempi jatko-opintoihin ilman turhia välivuosia.
         
         
         Suhtaudun itse hieman kriittisesti ja epäilevästi
            erilaisiin kiintiöihin. Ehkä se tässä on
            perusteltua, niin kuin valiokunta on todennut, mutta valiokunnan
            puheenjohtajalta, edustaja Vahasalolta kysyisin, onko tässä mahdollisesti
            olemassa se vaara, että nuoret eivät ottaisikaan
            vastaan jotain muuta opiskelupaikkaa kuin sitä ykkössijalla
            olevaa toivettaan. Nythän aika usein käy niin,
            että henkilö tavoittelee paikkaa esimerkiksi opiskelemaan
            lääkäriksi ja hän ei sinne ensimmäisellä kerralla
            pääse ja hän valitseekin jonkin toisen
            linjan ja lähtee sitten vuodeksi opiskelemaan sitä. Voiko
            tämä malli ajaa siihen, että ei enää otettaisikaan
            toissijaista opiskelupaikkaa vastaan vaan tämä järjestelmä synnyttäisikin
            ehkä turhia välivuosia? Onko tämä noussut
            valiokunnan käsittelyssä esille?
         
         
       
      
         
         Heikki Autto /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yhdyn tähän edellä puhuneen
            edustaja Heinosen kantaan siitä, että tuon toisen
            asteen koulutuksen pitäisi olla varmempi ja tasaisempi
            ja joustavampi tie jatko-opintoihin kuin erillisen pääsykokeen,
            mutta toki pidän tärkeänä sitä,
            että myös sitten pääsykokeiden
            kautta on mahdollisuus osoittaa kyvykkyyttä ja halukkuutta
            ja motivaatiota jatko-opintoihin.
         
         
         Tällä lainsäädännöllä kehitetään
            hakukäytäntöjä. Kun sivistysvaliokunnan
            puheenjohtaja on keskustelussa mukana, niin kysyisin hänen
            käsitystään siitä, miten pääsykoemenettelyjä on
            ajateltu kehittää niin, että esimerkiksi
            edustaja Kumpula-Natrin edellä kuvaama pääsykoeralli kevään
            ja alkukesän osalta saataisiin paremmin itse tarkoitustaan
            palvelevaksi, että samalla pääsykokeella
            voitaisiin hakea mahdollisimman moneen paikkaan. Toisaalta sitten
            pääsykokeita voitaisiin tehdä myös
            etänä niin, että ei tarvitsisi välttämättä matkustaa
            ympäri maata, varsinkin kun moni nuori pyrkii tietysti
            useampaan eri koulutuspaikkaan, jotta ne opinnot voisivat mahdollisimman
            joustavasti aueta. Jos tätä puheenjohtaja voi
            valottaa, niin arvostaisin kovasti.
         
         
       
      
         
         Raija Vahasalo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiitän edustajia Heinonen ja Autto
            näistä kysymyksistä.
         
         
         Olen samaa mieltä edustaja Auton kanssa siitä,
            että pääsykokeista ei saa luopua kokonaan, koska
            aina voi tulla tilanne, että epäonnistuu, ja meillähän
            ei kuitenkaan saa olla tässä järjestelmässä pussinperiä,
            ja pääsykoe on yksi sellainen keino, jolla voi
            osoittaa sitten sen motivaation ja osaamisen ja halun opiskeluun.
            Sen takia on hyvä, että se on ylipäätään
            olemassa. Pääsykokeita on koko ajan kehitetty
            niin, että ne mahdollisimman tarkkaan voisivat vastata
            sitä, että soveltuvuus sille tulevalle alalle
            olisi mahdollisimman hyvä ja motivaatio kohdallaan. Tämä on
            tämmöinen jatkuva prosessi, tämä jatkuu.
         
         
         Mitä tulee tähän toiseen kysymykseen,
            minkä edustaja Heinonen kysyi, että jos on ottanut
            jonkun paikan vastaan, niin voiko sitten vielä vaihtaa
            tiedekuntaa; esimerkiksi lääkis, menee lukemaan
            fysiikkaa, voiko ottaa sitä fysiikan paikkaa, matikan paikkaa
            vastaan, jos sitten ei enää pääse
            vaihtamaan tiedekuntaa? Sen takia valiokunta halusi kiirehtiä kovasti
            tätä toista vaihetta, koska tässä toisessa
            vaiheessa mietitään näitten muitten hakijoitten,
            tiedekuntaa vaihtavien tai tutkinnon jo suorittaneiden, hakeutumista,
            ja heidän pitäisi olla ihan samanlaisessa yhdenvertaisessa
            asemassa kuin ovat nämä ensikertalaisetkin. Tämä on
            hirveän vaikea asia tehdä käytännössä,
            vaikka se paperilla näyttää erinomaisen helpolta.
            Sen takia voi olla, että yksikään korkeakoulu
            ei vielä ole lähtenyt tähän
            kiintiöajatteluun tässä vaiheessa, mutta
            toisessa vaiheessa sitten katsotaan asia paremmin.
         
         
       
      
         
         Eeva-Johanna Eloranta /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puheenjohtaja! En usko, että vaaraa on sen
            suhteen, ettei nuori ottaisi paikkaa vastaan. Ensiksikin tässä ekassa
            vaiheessa annetaan aika pitkä siirtymäaika, elikkä tämä ei
            koske niitä, jotka ovat ottaneet sen opiskelupaikan vastaan
            keväällä 14 alkaneessa koulutuksessa
            tai sitä ennen. Elikkä tämä ei
            tule voimaan takautuvasti.
         
         
         Sitten näitä siirto- ja vaihtomahdollisuuksia kehitetään
            koko ajan. Tällä hetkellä se ongelma on
            se, että meillä on kyllä periaatteessa
            ihan riittävästi korkeakoulupaikkoja kaikille,
            meidän koko ikäluokalle ja sen ylikin, mutta ongelma
            on se, että niitä paikkoja jää tyhjäksi
            sen takia, koska joku aloittaa opiskelun ja sitten lopettaa sen
            ja voi saada sen toisen paikan itsellensä. Elikkä esimerkiksi
            lääketiede on hyvä esimerkki tästä: moni
            hakee sinne lääkikseen eikä pääse
            ja pääsee kemiaa lukemaan ja sitten lukee kemiaa
            pari vuotta ja pääsee lääkikseen,
            ja se kemian paikka jää tyhjäksi.
         
         
         Elikkä nyt on tarkoitus kehittää järjestelmiä. Esimerkiksi
            siinä kemian aineessa voisi olla sellainen, että on
            nämä lääkikseen siirtyvät,
            ja se järjestelmä muodostetaan semmoiseksi, että sitä tyhjäkäyntiä ei
            sinne enää jääkään.
            Näitä nyt aletaan miettimään,
            jotta tämä meidän järjestelmä toimisi
            paremmin eikä sitä tyhjäkäyntiä pääsisi sinne
            jäämään.
         
         
         Minä uskon, että tämä ei
            johda siihen, että nuoret eivät ottaisi opiskelupaikkoja
            vastaan, päinvastoin. Sitä paitsi, niin kuin sanottu,
            kenenkään mahdollisuuksia ei aiota torpata niihin
            vaihtoihin tai uudelleen hakeutumiseen.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.