4) Hallituksen esitys laiksi korkeakoululaitoksen kehittämisestä annetun
lain 3 §:n muuttamisesta
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Anteeksi hämmennykseni, oletin, että valiokunnan puheenjohtaja
ed. Dromberg olisi pitänyt ensin puheenvuoron, ja sen takia
en kiirehtinyt tänne.
Mutta, arvoisa puhemies, minulla on kerrankin ilo kiittää hyvästä valiokuntayhteistyöstä
yli puoluerajojen,
jonka tuloksena yksi pieni sana, mutta paljon sisältöä sille
sanalle, saatiin lisättyä hallituksen esitykseen,
nimittäin sana "vähintään".
Asian lähetekeskustelussa opetusministeri Haatainen aikoinaan
vannoi sen nimeen, että vaikka sitä vähintään-sanaa
ei siellä olekaan eikä vuokrien korotuksia ole
pystyttykään takaamaan ja niitten kompensoimista
yliopistoille, opetusministeriö ja valtiovarainministeriö pystyvät vuosittain
budjettiriihen yhteydessä neuvottelemaan yliopistoille
aiheutuneitten tilakustannusten nousun kompensoinnista.
Valiokuntakäsittelyn aikana kuitenkin paljastui, ettei
valtiovarainministeriö voi nykyisen menoraamin saatikka
Senaatti-kiinteistöille asetettujen tulotavoitteiden seurauksena
taata opetusministeriölle ja yliopistolle tätä kompensaatiota. Siksi
on ollut erinomaista, että valiokunta yksimielisesti lisäsi
aiemmassa versiossakin esiintyneen sanan "vähintään",
jolla toivottavasti taataan, ettei vuosittainen määrärahan
korotus valu pelkästään vuokrien korotukseen,
vaan siitä hyötyy myös todellinen kehitystoiminta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aina, kun on tilaisuus puhua Senaatti-kiinteistöistä,
jos vaan on inhimillisesti ja eläimellisesti katsoen mahdollista,
käytän sen hyväksi. Kun edellisen kerran
puhuin täältä puhujakorokkeelta Senaatti-kiinteistöistä ja
tämän koko järjestelmän vaikutuksesta
yliopistolaitoksen perustehtävien, tieteellisen opetuksen
ja tutkimuksen, edistämiseen, tämän puheen
jälkeen kuulin sitten, kuinka ministeri Kalliomäki
ministeritovereilleen referoi käytyä keskustelua
ja totesi, että ed. Pulliainen piti tätä suurimpana
yliopistolaitosta koskevana möhlänä kautta
aikojen.
Arvoisa puhemies! Olen edelleen samaa mieltä, arvoisa
ministeri Kalliomäki, kuin olin silloin. Kun seuraavan
kerran referoitte käyttämiäni puheenvuoroja,
niin sama kuin edellä riittää tästä asiasta.
Tämä todella on sitä. Siis on aika uskomatonta,
että luodaan järjestelmä, jossa niin yhteiskunnan
kannalta fundamentaalisten asioitten kuin tieteellisen opetuksen
ja tutkimuksen edistämistä, ylläpitämistä,
ei kytketä indeksisidonnaisesti mihinkään
vaan sen sijaan yliopistotilojen vuokrat otetaan tällaiseen
kytkentään. Tämä on aikamoinen
teko. Siis se on niin uskomatonta, että siinä tuntuu
niin, että sillä porukalla, joka tällaisen
järjestelmän luo, ei ole arvoperusteisesti minkäänlaista
elämän eikä kulttuurin eikä sivistyksen
arvoperustaa. On aivan käsittämätöntä suorastaan.
Arvoisa puhemies! Jos yritän sitten ymmärtää,
mistä tässä on kysymys, tässä on
tietysti kysymys siitä, että me olemme itsehallinnollisesti antaneet
erään osa-alueen itsehallinnon yliopistojen johtaville
instituutioille, rehtoreille ja hallituksille, niin että ne
voivat tehdä päätöksen sellaisista
asioista, joita koskevat päätökset itse
asiassa kuuluisivat eduskunnalle. Tarkoitan tässä yliopistojen
suurten rakennuskompleksien toteuttamishankkeita. Kun tämmöinen
vallanluovutus täällä eduskunnassa on
tapahtunut, sitten halutaan ottaa se eräällä tavalla
takaisin niin, että siitä rangaistaan, jos teet
vääriä päätöksiä.
Ei tämäkään ole älyllisesti
kovin fiksua, elikkä tehdään näin
ja tehdään noin ja tehdään milloin
mitenkin päin elikkä annetaan valtaa ja otetaan
valtaa ja rangaistaan jnp. Paljon reilumpaa olisi se, että edelleen
eduskunta päättäisi nämä isojen
rakennuskompleksien hankkeet ja tällä vuokrajärjestelmällä olisi,
niin kuin alun perin sanottiin, markkinaehtoinen perusta. Nythän
järjestelmä on tässä indeksisidonnaisuudessaan
sellainen, että mitä enemmän halpaa viinaa
on markkinoilla ja mitä halvempaa viinaa on markkinoilla,
sitä varmemmin indeksi ei nouse sillä tavalla,
että siitä olisi haittaa, ja sillä tavalla
yliopistot menestyvät tai jotakin sinnepäin. Ei
tässäkään ole mitään
järkeä.
Minä olisin toivonut sitä, että kun
nyt valiokunta on tämän mietinnön tehnyt — se
käsittelee tätä asiaa kappaleessa, joka
alkaa sanoilla "Eduskunta on useissa yhteyksissä esittänyt
huolensa yliopistojen tilakustannusten voimakkaasta noususta" — se
olisi nyt kerta kaikkiaan laittanut tämän asian
reilaan niin, että olisi ehdottanut pontta, jossa todetaan,
että tästä Senaatti-kiinteistöjen
järjestelmästä luovutaan ja siirrytään
järkevämpään menettelytapaan,
koska ei tämä nyt hoidu silläkään,
joka sinänsä on ihan empaattinen teko, että lisätään
tänne 3 §:ään sana "vähintään".
Ei se korjaannu nyt silläkään rakenteellisesti,
koska se "vähintään" ei mitään
muuta merkitse kuin sitä, että se voi olla enemmän,
ja sillä siisti. Tämä on tavallaan vesittynyt
koko hieno ajatus, mikä tässä nyt sitten
kuitenkin valiokunnalla on ollut.
On hyvä, että kiinnitetään
huomiota yliopistoihin ja sanotaan, että yliopistojen tulee
tarkasti harkita rakentamistarpeet. Minä olen tässä asiassa
samaa mieltä, että näin asianlaita on.
Ne perusteet, mitä julkisuudessa arvoisat rehtorit ovat käyttäneet,
yhdenvertaisuusperiaate ja se, että pitää kaikkia
tieteenaloja kohdella samalla tavalla jnp., eivät kestä tässä,
jos ei pörssi noteeraa näitä rakentamishankkeita
ja näin lisääntyneitä vuokrakustannuksia.
Vielä muistutan yhdestä asiasta. Kun ensimmäinen
keskustelu tässä isossa salissa tästä aiheesta
käytiin, silloin vedottiin siihen, että yliopistolliset
laitokset hankkisivat ne tilat sieltä, missä ne
markkinaehtoisesti ovat halvimmat. Näin se todettiin kaikissa
puheenvuoroissa. Arvoisa puhemies! Mitään tällaista
ei ole sen jälkeen tapahtunut, ei vahingossakaan.
Kaarina Dromberg /kok:
Herra puhemies! Ed. Pulliainen toi niitä totuuksia
esille, mistä me olemme vahvasti keskustelleet täällä eduskunnassa
ja myöskin sivistysvaliokunnassa. Tietenkin nämä tilakustannukset
ovat tulleet ongelmaksi, ja se haittaa muun muassa opiskelun kehittämistä,
jopa perustutkimustakin. Siinä mielessä toisaalta
taas opiskelijamäärien lisääntyminen
on ollut myöskin toinen asia, johon olisi kiinnitettävä huomiota,
että resurssit riittävät, koska silloin tarvitaan
myöskin koko ajan lisää tiloja, uudet laitteet.
Siinä mielessä Senaatti-kiinteistöt on
minun mielestäni hoitanut kuitenkin asiansa, että yliopistot
ovat saaneet tarvittavat tilat, uudet tilat. Tällaista
ei olisi tapahtunut ilman Senaatti-kiinteistöjen toimintaa.
Toisaalta ymmärtää myös
sen, että siellä myöskin kerätään
tiettyä rahasummaa peruskorjaukseen ja tämän
tyyppisiin asioihin, mutta todellakin valtiovarainministeriöltä edellyttäisi, että
tämä tasapaino
saavutettaisiin nimenomaan tilojen ja vuokrien osalta, ja tuottovaade
on kyllä äärettömän
korkea verrattuna alueen moneen muuhun saman tyyppiseen toimintoon.
Siinä mielessä nyt kyllä olemme vahvasti
myöskin sitä mieltä, että tässä täytyisi
valtiovarainministeriön työryhmän kautta
pystyä edelleenkin tutkimaan tätä asiaa
niin, että nämä vuokrat saataisiin kohtuulliselle
tasolle. Tiedämme, että monet yliopiston kiinteistöt
sitä paitsi ovat sen tyyppisiä, että niitä ei
voi käyttää mihinkään
muuhun kuin yliopiston tarkoituksiin, ja on lahjoituskiinteistöjä ja
kaikkia muitakin, jotka on otettu Senaatti-kiinteistöjen
haltuun ja sitä kautta ilmaiseksi Senaatti-kiinteistöille
annettu.
Ed. Pekka Nousiainen merkitään
läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Drombergille vaan yksi kommentti, ja se
on sellainen, että silloin kun eduskunnan hyväksymään
budjettiin sisällytettiin nämä suurehkot
rakennushankkeet, eduskunta pystyi säätelemään
tätä asiaa ja jokaisen yliopiston kohdalla jokainen
hanke kävi perusteellisen arvioinnin ja kehitystä tässä suhteessa saattoi
tapahtua ihan normaalilla tavalla. Miksi ei voisi näin
tapahtua nyt, jos niin on systeemi aikaisemminkin toiminut?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella nämä vuokrat, joita
Senaatti-kiinteistöt kerää, ovat usein
kohtuuttomia, joka tapauksessa sitä suuruusluokkaa, että yliopistot
katsovat, että ne eivät olisi sellaisia valmiita,
pystyviä maksamaan. Sehän koostuu myös
pääomavuokraosuudesta, ja sitten toisaalta ylläpito
ja korjaukset, joihin valiokunnan puheenjohtaja ed. Dromberg viittasi,
tulevat siihen lisäksi. Oleellista lienee myöskin
se, mikä korko on siinä pääomavuokrassa.
Käsitykseni mukaan se on 7 prosenttia. Yliopistot olisivat
valmiit 6:een. Tämä korko on juuri vuokraa kumuloivasti
lisäävä tekijä, ja näin ollen
siihen tulisi kiinnittää huomiota.
Kumpulan kampuksella Helsingissä on todella tehty hienoa,
asianmukaista tilaa perustieteille: fysiikka, kemia jne. Mutta mikä sitten
vuokran pitäisi olla vaikkapa Helsingin yliopiston kirjastolla,
joka on Helsingin kaunein rakennus ja Engelin piirtämä uusklassinen
luomus, mikä sen vuokra on? Nämä ovat
tällaisia asioita, joita todella pitäisi selvittää,
ettei rahasteta tiedettä hengiltä näillä vuokrilla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysymys yliopistokiinteistöjen niin
kuin Puolustusvoimienkin kiinteistöjen vuokrista Senaatti-kiinteistöille
on ongelmallinen. Minusta perusvirhe on siinä, että tuo
Senaatti-kiinteistöjen 7 prosentin tuottovaatimus soveltuu
perin heikosti tämän tyyppisiin erityiskiinteistöihin,
joita sekä Puolustusvoimilla että yliopistoilla
on.
Olen ed. Pulliaisen kanssa samaa mieltä, että suurten
yliopistorakennushankkeitten päätännän kyllä tulisi
olla täällä eduskunnassa. On selvää, että yliopistot
haluavat suuria rakennuksia, nykyaikaisia, mutta sitten kun tulee
niistä vuokranmaksun aika, tuleekin ongelmia. Näkisin,
että oikea paikka olisi ollut eduskuntapäätäntä,
ja tämä tulisi voida palauttaa jatkossa myöskin
tänne.
Toivon, että Senaatti-kiinteistöjen tuottovaatimusprosenttia
harkittaisiin madallettavaksi.
Ed. Olli Nepponen merkitään
läsnä olevaksi.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys korkeakoululaitoksen kehittämisestä takaa
yliopistoille vakaan resurssin kehittymisen huolehtia sivistysvaltiosta
yliopistojen ja korkeakoulujen kautta. Vähintään
20 miljoonan vuotuinen lisäys yliopistojen kehittämiseen
merkitsee aikaisemman käytännön jatkumista.
Yliopistot ovat tämän resurssin turvin jopa vakaammassa
asemassa muihin koulumuotoihin nähden. Tämä suotakoon
meidän tiedekorkeakouluillemme.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on monta kertaa lausunut ja hyväksynyt valtiovarainvaliokunnan
lausuman siitä, että Senaatti-kiinteistöjen
korkotuottotavoite on liian korkea. Sitähän laskettiin
7:stä 6 prosenttiin ja silloin oikeastaan toivottiin kovasti
valtiovarainministeriöstä — nyt valtiovarainministeri
Antti Kalliomäki on täällä — että tämä vielä kerran otettaisiin
esille ja katsottaisiin, mikä vaikutus tällä on
esimerkiksi perusopetuksen rahojen vähentämiseen.
On sanottu, että yliopistojen vuokrat eivät ole
nousseet, mutta kyllä minulla on monesta yliopistosta tietoa
ja laskelmia, että se ei pidä paikkaansa. 6 prosentin
tuottotavoite on aika iso, ja sen on valtiovarainministeriö vaatinut.
Näin on nyt sitten toimittu eduskunnan tahdosta huolimatta.
Totta kai sinänsä allekirjoitan, että Senaatti-kiinteistöt
järjestelmänä on hyvä. On hyvä,
että joku keskittyneesti pitää huolta
yliopistojen tiloista. Mutta sitten on paljon yliopistoja, joilla
on turhia tiloja, joita ne eivät saa sitten mihinkään muuta
kuin maksavat niistä vuokraa. Helsingin yliopisto on yksi
oiva esimerkki. On paljon kauniita tiloja, joita ei sinänsä opetuskäyttöön
tarvita, mutta totta kai niistä maksetaan, puhumattakaan
sitten näistä lahjoituksina saaduista tiloista. Se
on se vaikea asia.
Olisin toivonut, että korkeakoulujen kehittämislain
3 § olisi muutettu sellaiseksi, että nämä kohonneet
vuokrat olisivat tulleet huomioiduiksi tässä laissa.
Kaarina Dromberg /kok:
Herra puhemies! Täällä ed. Hänninen
toi tämän summan esille, että nyt kuitenkin
vuosina 2005—2007 määrärahaa
korotetaan vähintään 20 miljoonalla eurolla. Valiokuntahan
sai tähän todellakin tämän vähintään-sanan,
ja toivottavasti se menee sen 20 miljoonan yli, ja oikeastaan me
sitä vaadimmekin, sillä nythän tuli uuden
yliopistolain mukaan vahvennettu kolmas tehtävä myöskin
yliopistoille. Sitä taustaa vasten nämä määrärahat
eivät kyllä riitä siihen kehitystyöhön.
Jos ajatellaan, että tästä otetaan osa
näistä vuokrista, korotetuista vuokrista, ja palkat,
ei jää oikeastaan siihen kehittämistyöhön
ja siihen kolmanteen tehtävään paljon
mitään määrärahoja.
Se on kuitenkin hyvin laaja tehtävä tänä päivänä.
Siinä mielessä hallitukselta nyt odotetaan, että tuo
20 miljoonaa euroa olisi huomattavasti suurempi ja vastaisi niitä uusia
tehtäviä, mitä yliopistoille tulee.
Maija Rask /sd:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä,
että kehittämislaki on nyt eduskunnassa, ja arvokasta
se, että tässä pykälässä todella
sanotaan, että vähintään 20
miljoonaa euroa kunakin mainittuna vuonna lisätään
yliopiston määrärahoja.
Se asia, josta itse olen huolissani, on se, että me
tiedämme, että kun tulevaisuudessa aletaan rakentaa
musiikkitaloa ja siinä on osa yliopistolaitoksen tiloja
eli Sibelius-Akatemian tiloja, me olemme saaneet kuulla valtiovarainvaliokunnan sivistys-
ja tiedejaostossa, että tähän varustamiseen
tarvitaan noin 9 miljoonaa euroa. Se on erittäin suuri
määräraha, ja jos se tapahtuu näiden kehysten
puitteissa, ihan tarkasta vuodestahan ei vielä voi sanoa,
se on aika iso lovi tässä kehittämisrahan
suuruudessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä jälkimmäisestä asiasta,
josta ed. Rask juuri puhui ja jonka unohdin omasta puheenvuorostani:
Tässähän on nyt leikkuri tämän musiikkitalon
tiimoilta ja Sibelius-Akatemian tilojen osalta. Jos ne otetaan nyt
tästä potista pois, siinä nämä 20
miljoonaa euroa menevät eikä piisaakaan, ja kyllä ne
käytännössä täältä menevät kuitenkin.
Sekin kai valtiovarainministeriössä on ajateltu,
että ne käytännössä menevät
täältä. Vaikka sanotaan, etteivät
ne mene sieltä, niin ne käytännössä menevät
sillä kikkailukonstilla täältä.
Ed. Tuloselle: Toivottavasti en ymmärtänyt väärin,
mitä hän sanoi äsken, mutta ajatellaanpa nyt
semmoinen tilanne, että Senaatintorin varressa täällä Helsingin
kaupungissa ovat nämä Helsingin yliopiston päärakennukset,
ja olitte sitä mieltä, että ne ovat aika
arvokkaita rakennuksia. Täällä käytiin
kerran keskustelu, vuosia vuosia sitten, että niidenkin
pitäisi toimia markkinaehtoisesti, niin että Coca-Cola-konserni
ja Suomen valtio kilpailevat niistä tiloista. Minä haluaisin olla
mukana sitä kulttuuripoliittista keskustelua seuraamassa,
kun Helsingin yliopisto karkotettaisiin sen nykyisistä tiloista
Senaatintorin varrelta ja Coca-Cola-mainokset ilmestyisivät
sen seinään ja yliopiston pääkirjaston
samoin.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Vähintään-sana
on siitäkin merkittävä, että se
on myös opetusministeri Haataiselle selkänoja
ja tuki tulevissa talousarvioneuvotteluissa. Nimittäin
tämä 3 § jättää kyllä pari
muttaa tänne, ei pelkästään
tila- ja vuokrakustannukset, joitten korotustarpeen arvioidaan olevan
noin 12 miljoonaa euroa vuodessa, mutta sen lisäksi myös on
se, että 3 §:ssä taataan vain vakihenkilökunnan
palkkausmenoista aiheutuvien kustannusten nousu. Siinä ei
taata sitä suurta joukkoa ja yhä suurenevaa joukkoa,
joka yliopistossa työskentelee määräaikaisissa
tai projektiluontoisissa tehtävissä, joitten palkkaus
myös nousee todennäköisesti tulevina
vuosina. Sekin raha on itse asiassa tästä 20 miljoonasta
pois. Eli tämä vähintään-sana
on vähintäänkin tarvittava, jotta myös
kehittämistoimintaa olisi mahdollista yliopistossa tehdä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Yliopistoilla ja korkeakouluilla on sijaintikuntien
ja ympäristöjen kehitykselle aivan oleellinen
merkitys. Näin on ollut vuosikymmenet taaksepäin
ja tulee olemaan myöskin jatkossa. Olen itse omalta osaltani
sanonut, että esimerkiksi Jyväskylän väestömäärän
voisi jakaa kahdella, ellei Jyväskylässä olisi
yliopistoa — karrikoiden sanottuna, että ymmärretään,
mitä merkitystä yliopistolla on senkin kokoiselle
kaupungille. Tämä meidän tulee muistaa
aina myöskin tulevaisuudessa. Meidän tulee asennoitua
positiivisesti yliopistojen ja korkeakoulujen edelleenkehittämiseen,
kun keskustelemme tästä asiasta.
Haluan puuttua tässä yhteydessä vain
yhteen konkreettiseen asiaan: niihin alueisiin, jotka on lahjoitettu
aikoinaan valtiolle yliopisto- ja korkeakouluverkon rakennusten
rakentamista varten. Lahjoittajina ovat olleet useimmiten kunnat. Vähintä,
mitä voi edellyttää, kun Senaatti-kiinteistöt
laskee vuokraa, on että lahjoitusmaiden osuus ei saa sisältyä siihen
pääomaan, josta vuokra lasketaan. Koska siitä ei
ole asianomainen kiinteistönomistajaorganisaatio myöskään koskaan
maksanut mitään, niin siitä ei tarvitse myöskään
vuokralaisen maksaa mitään.
Ed. Arto Seppälä merkitään
läsnä olevaksi.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Oliko se nyt 23 miljoonaa, mikä velvoitetaan
tämän kehittämislain mukaan lisäpanoksia.
Jos ajatellaan, että siitä menee vuokriin 10 miljoonaa
ja palkkoihin loput, niin 5 miljoonaa jää kehittämiseen.
Kyllä tämä kehittämislaki on
sinänsä ihan väärä nimi.
Ei sillä kauheasti kyllä perusopetusta kehitetä.
Ed. Pulliaiselle: Tarkoitin sitä, että monessa vanhassa
yliopistossa, kuten Helsingin yliopistossa, on sellaisia epätarkoituksenmukaisia
kauniita tiloja, joista he joutuvat maksamaan vuokraa. Totta kai
jokainen maksaisi vain niistä tiloista vuokraa, mitkä todella
tarvitaan opetukseen. En tarkoittanut mitään muuta.
Sen verran, jos saa sanoa vielä, puhemies, Olympiastadionin
kattamisesta, minkä ed. Rask otti esiin: Se on tärkeä asia,
ja toivon mukaan eduskunta käyttää siinä nyt
paljon viisautta.
Ed. Pulliainen, ne rahat todella tulevat veikkausvoittovaroista
eivätkä budjettivaroista, vaikka ne budjetin yhteydessä ovat,
ja silloin käytetään kaikki säästövarat,
mitä Veikkauksessa on olemassa. Toivon mukaan kansa veikkaa
ja saadaan lisää sinne säästövaroihin
rahaa. (Ed. Rask: Ed. Tulonen puhui musiikkitalosta!) — Niin,
musiikkitalosta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tuloselle kerron tosielämän
tosikertomuksen näistä yliopistorahoista.
Kajaanin kaupunki aikoinansa lahjoitti 5 miljoonaa markkaa yliopistotoiminnan
kehittämiseen Oulun yliopiston puitteissa Kajaanin kaupungissa
ja Kainuussa. Sitten tuli seuraava budjettiesitys, ja siellä ei
ollut minkäänlaista mainintaa siitä,
että oli lisäystä tai muuta tällaista,
ei mainintaa, että se on lisäyksenä.
Sitä ruvettiin kysymään, missäs
ihmeessä se on: "No, se on siellä sisässä."
Se oli ministerin ja ministeriön virkamiesten vastaus:
"Se on siellä sisässä." Tosiasiallisesti
Oulun yliopistolta otettiin muusta toiminnasta pois 5 miljoonaa
markkaa ja osoitettiin, koska se piti jo moraalisesti osoittaa,
Kajaaniin, eli kaikki me muut laitokset sijoitimme nämä rahat,
elikkä siis yleiskatteellisesti valtio imaisi sen 5 miljoonaa
markkaa itseensä. Näillä kikkaskonsteilla
näitä hommia hoidetaan käytännön
tasolla.
Puhuu juuri sellainen henkilö, joka on 40 vuotta ollut
tuossa savotassa mukana.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä korkeakoulujen tilakysymys
on pitkän aikavälin ongelma, joka ei suinkaan
ole yhden tai kahdenkaan hallituksen aikainen ongelma, vaan koko
tulevaisuutta ja korkeakoululaitoksen kehittämistä koskeva
kysymys. Syksyllä, kun Senaatti-kiinteistöjen
kanssa neuvotellaan näistä tilakustannuksista,
tulisi kyllä ehdottomasti ottaa huomioon se, että ne
vuokrat ovat kohtuulliset, mutta myöskin yliopistolaitoksen
pohtia hyvin voimakkaasti niitä uusia tilatarpeitaan ja
niitä kustannusvaikutuksia kokonaiskehittämisen
valossa, kuinka paljon rahaa jää yliopistoille
itse sisällön ja opetuksen kehittämiseen,
palkkojen maksuun, jos lisätiloja voimakkaasti rakennetaan.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Yliopistoja on yritetty syyllistää siitä,
että yliopistot ovat voimakkaasti viime vuosina lisänneet
tilojansa, ja on sopivasti unohdettu, että lähes
kymmenen vuotta investoinnit yliopistosektorilla olivat jäädyksissä ja
vasta muutaman vuoden ajan sitä satsausta on ollut. Totta
kai se on heijastunut myös näihin tilakustannuksiin
ja ylläpitokustannuksiin. Eli en nyt syyllistäisi
yliopistoja siitä, mitä on tähän
mennessä tehty, jotta yliopistot pystyvät toteuttamaan
näitä kaikkia kolmea tehtäväänsä,
joista se kolmas tulee huomenna todennäköisesti
viralliseksi ensimmäisen käsittelyn kautta.
Muistuttaisin kuitenkin siitä, että Senaatti-kiinteistöjen
asema tässä tilanteessa on erittäin hallitseva,
koska kolme neljäsosaa yliopistojen tiloista on Senaatilta
ja vain yksi neljäsosa on niiltä kuuluisilta vapailta
markkinoilta, joita käytetään aina vertailukohteina,
että olisihan yliopistoilla mahdollisuus lähteä niille
vapaille markkinoille. Minä haluaisin nähdä sen
päivän, kun Helsingin yliopistollinen sairaala
lähtee vapaille markkinoille tai Oulun yliopisto lähtee
vapaille markkinoille hakemaan vastaavia tiloja, laboratoriotiloja
tai muita, jotka on varta vasten rakennettu sitä toimintaa
varten. Niitä tiloja ei yksinkertaisesti ole. Mielestäni
tämä on asia, jonka valtiovarainministeriönkin
pitäisi ottaa huomioon.
Yleiskeskustelu päättyy.