Paula Risikko /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ajattelin tulla ihan tänne
            korokkeelle puhumaan museolain muutoksesta entisenä kulttuurilautakunnan
            puheenjohtajana.
         
         
         On erittäin hyvä, että tätä museolakia
            nyt uudistetaan. Lain 1 §:ssä museoille asetetaan
            aika tiukat kriteerit siitä, mitkä ovat niiden
            tehtävät, mutta toisaalta nämä suhteellisen
            tiukat kriteerit selkeyttävät museoiden tehtäviä.
         
         
         Museoiden tehtävä ei ole ainoastaan lisätä kansalaisten
            tietoutta kulttuuristaan, historiastaan ja ympäristöstään.
            Uusi laki edellyttää, että museot myös
            vahvistavat väestön ymmärrystä näistä.
            Tämä on erittäin vaativa tehtävä ja
            edellyttää museoilta sekä henkisiä että aineellisia
            lisäresursseja. Herääkin hieman kysymys,
            miten pienet museot voivat täyttää nämä vaatimukset. Tietysti
            riippuu vähän siitä, miten nämä vaatimukset
            tulkitaan jne.
         
         
         Kaiken kaikkiaan ehdotuksessa, lain 1 §:ssä, aukikirjoitetaan
            ne tehtävät, jotka ammatillisilla museoilla on
            aina ollut, mutta nyt ne osoitetaan kaikille valtionapua saaville,
            mikä antaa eri lailla päätöksenteollekin
            siellä kuntatasolla vahvuutta.
         
         
         Tämä lakiesitys vie ammatillisia suomalaisia museoita
            samalle tasolle EU:n vastaavien laitosten kanssa. Laki saattaa merkitä myös
            sitä, että museoiden ylläpitäjät,
            kuten kunnat, säätiöt, yhteisöt,
            joutuvat varaamaan entistä enemmän varoja museotyöhön
            ja varsinkin, jos tätä lakitekstiä tulkitaan
            tiukasti. Museosektorille tämä kuitenkin merkitsee
            hyvää tulevaisuutta. Eli jos nämä kaikki
            tehtävät saadaan toteutettua, niin hieno asia.
            Mutta tietysti aina herää kysymys, pystyykö ylläpitäjä vastaamaan
            tähän haasteeseen tässä taloudellisessa
            tilanteessa, jossa esimerkiksi nyt ollaan, kun kunnissa peruspalvelujen
            rahoituksestakin on kova pula ja entistä enemmän
            tullaan peruspalveluihin tarvitsemaan varoja. Sitten tietysti, jos
            pieniä yhden ammatillisen henkilön museoita putoaa
            pois valtionavun piiristä, niin kyllä varmasti
            tarvitaan lisää harkinnanvaraista valtionavustusta
            ja ehkä lain siirtymäaikaa on pidennettävä.
         
         
         Hieman 2 §:stä kommentteja. Siinä kuvataan valtionosuuden
            saamisen edellytyksiä. Kaikki nämä, mitä siinä kuvataan,
            on toki edellytetty tähänkin saakka, mutta nyt
            asiat, kun ne ovat siinä paperilla ja lakitekstinä,
            on helppo osoittaa kuntapäättäjille,
            koska ne on yksityiskohtaisesti tässä laissa nyt
            lueteltu. Museoissa olen kuullut, että museotyöntekijät
            ja asiantuntijat ovat iloisia tästä lakiesityksestä,
            koska toiminnan tärkeät kulmakivet on nyt lakiin
            kirjoitettu. Mutta kuten tuossa totesin, jos tätä lakia
            tulkitaan hyvin tiukasti, ylläpitäjät
            ovat tulevaisuudessa vastuussa hyvin monista uusista investoinneista
            ja herääkin kysymys, onko siihen varaa.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.