Pertti Salovaara /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsitteillä olevassa
aloitteessa esitetään lisättäväksi
tieliikennelakiin 61 a §. Lisäyksen nojalla velvoitetaan liikenneonnettomuuteen
osallinen tienkäyttäjä merkitsemään
varoituskolmiolla sellainen ajoneuvo, joka on taajaman ulkopuolella
jäänyt liikenneonnettomuuden vuoksi ajoradan välittömään
läheisyyteen. Jos onnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä on
tilansa tai muun pakottavan syyn vuoksi estynyt merkitsemästä ajoneuvoa, tulee
poliisin tai pelastushenkilökunnan suorittaa merkintä.
Aloitteen tarkoitus on pyrkiä estämään
pelastuslain velvoitteesta johtuvia, mutta mahdollisesti turhia
ilmoituksia ja tarpeettomia pysähtymisiä yleisille
tieosuuksille.
Pelastuslain 6 luvun 28 §:ssä säädetään
jokaisen toimintavelvollisuudesta. Sen mukaan jokainen, joka huomaa
onnettomuuden tapahtuneen, on velvollinen viipymättä ilmoittamaan
siitä vaarassa oleville, tekemään hätäilmoituksen
sekä ryhtymään kykynsä mukaan
pelastustoimintaan.
Kun tiellä liikkuja havaitsee tieltä suistuneen ajoneuvon,
ei yleensä mikään paljasta sitä,
että kyseinen autokunta on jo saanut avun ja että palo-
ja pelastusviranomaiset ovat jo käyneet onnettomuuspaikalla.
Toisinaan poliisi kyllä merkitsee onnettomuusajoneuvot
keltaisella nauhalla, mutta vain siinä tapauksessa, että viranomaiset
ovat käyneet onnettomuuspaikalla. Tieltäsuistumistapauksissa,
missä viranomaisten apua ei tarvita, ei mikään
viesti siitä, onko ajoneuvossa sisällä vielä kenties
apua tarvitsevia liikuntakyvyttömiä uhreja. Onnettomuusajoneuvon
ulkoiset tunnusmerkit eivät yleensä paljasta,
onko onnettomuus tapahtunut viisi minuuttia vai viisi päivää aikaisemmin.
Ongelma korostuu harvaanasutuilla seuduilla, missä liikennettä ja
avun tarjoajia on vähän.
Pelastuslain mukainen toiminta edellyttää tienkäyttäjältä tilanteen
tarkempaa arviointia pysäyttämällä tai
pysäköimällä ajoneuvo sekä ilmoittamalla
asiasta viranomaisille. Ajoneuvon pysäyttäminen
taajaman ulkopuolella voi olla vaikeaa, vaarallista tai jopa erikseen
kiellettyä. Kansalaiset ovat yleensä kiitettävän
hyvin selvillä pelastuslain mukaisista toiminta- ja ilmoitusvelvollisuuksistaan
sekä toimivat myös näiden velvoitteiden
mukaisesti havaitessaan ajoradan läheisyydessä onnettomuuden
kohdanneita ajoneuvoja.
Hyvän asian kääntöpuoli
on aiheettoman huolestumisen ohella se, että poliisin ja
hätäkeskusten vaihteet saattavat vastaanottaa
lukuisia pelastuslain mukaisia ilmoituksia onnettomuusajoneuvoista.
Jokaisen turhan ilmoituksen käsittely vaikeuttaa osaltaan
muiden ilmoitusten vastaanottamista. Hätäkeskusten
vaihteella on paljon muutakin tekemistä kuin vastaanottaa
turhia ilmoituksia. Myös auttamistarkoituksessa tielle pysäytetty
ajoneuvo saattaa aiheuttaa vaaratilanteita muille tiellä liikkujille.
Mikäli liikenneonnettomuudessa osallisena olleella
tienkäyttäjällä olisi velvollisuus
merkitä onnettomuusajoneuvo, poistuisi poliisilta ja hätäkeskuksilta
useiden turhien ja päällekkäisten ilmoitusten
ongelma. Tämä tapahtuisi luontevimmin asettamalla
varoituskolmio onnettomuusajoneuvon kohdalle näkyvyyden
kannalta sopivimpaan paikkaan. Varoituskolmio on yleensä varmimmin
ajoneuvossa mukana oleva hätävaruste.
Ehdotettu 61 a § koskee tilannetta, missä ajoneuvo
on poissa ajoradalta, mutta kuitenkin sen välittömässä läheisyydessä ja
ajoradalle näkyvissä. Varoituskolmio kertoisi
tässä tapauksessa muille tiellä liikkujille,
että tämän onnettomuuden osalta vaara
on ohi eikä ajoneuvossa enää ole apua
tarvitsevia henkilöitä. Merkintä tulisi
suorittaa pykälän sanamuodon mukaisesti ajoneuvon
kohdalle asetetulla varoituskolmiolla. Nyt ehdotettu 61 a § ei
siis kehota asettamaan varoituskolmiota tielle. Näin ei
myöskään synny sekaantumisvaaraa tieliikennelain
4 luvun 61 §:ssä tarkoitettuun tilanteeseen, jossa
tienkäyttäjiä pyritään
varoittamaan edessä olevasta vaarasta tielle asetetulla
varoituskolmiolla.
Mikäli liikenneonnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä ei
tilansa tai muun pakottavan syyn vuoksi voisi merkintää suorittaa,
olisi onnettomuusajoneuvon merkintävelvollisuus mahdollisten
pelastustoimien päättymisen jälkeen poliisilla
tai pelastushenkilökunnalla.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Salovaaran ensimmäisenä allekirjoittajana
tekemä lakialoite on mielestäni todella hyvä.
Toivon, että lakialoitteessa esitetty muutos ja uusi menettelytapa
voitaisiin lain muotoon mahdollisimman nopeasti kirjata.
Myös henkilökohtaisesti, totta kai, kun työni puolesta
hyvin paljon tuolla maantiellä joudun liikkumaan, on monesti
joutunut tilanteisiin, joita ed. Salovaara kuvasi. Tosiaan nämä pysähtymiset
tietyssä tapauksessa tapahtuvat siinä mielessä ehkä huolimattomasti
tai liiankin nopeasti ja tätä kautta aiheutuu
myös näitä vaaratilanteita, kuten ed.
Salovaara perusteli, ja autokin voi joissakin tapauksissa jäädä huonosti
tien varteen. Todella monella tavalla tämä lakiesityksessä esitetty
merkitsemistapa lisäisi turvallisuutta ja, paitsi että poistaisi
turhia hälytyksiä, olisi siinä mielessä myös
merkittävä. Toivon, että tosiaan tämä lakialoite
johtaa myös sitten muutokseen.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Paljon teillä liikkuville ed. Salovaaran
ym. lakialoitteessa kuvattu tilanne on varsin tuttu. Omalla kohdallanikin
olen useita kertoja pysähtynyt tai jopa ohi ajettuani palannut
katsomaan, onko tien ohessa olevassa autossa vielä joku
apua tarvitseva vai onko asia jo hoidossa. Ei ole vain tullut mieleen tämän
tyyppinen idea, mikä lakialoitteessa nyt nostetaan esille,
että jollakin yksinkertaisella tavalla, esimerkiksi varoituskolmiolla,
kuten tässä ehdotetaan, voitaisiin antaa viesti,
että asia on jo hoidossa, voi jatkaa matkaa.
Tämän tyyppinen lakialoite, jossa viitattiin myös
uuteen pelastuslakiin ja sen ilmoitusvelvollisuuteen, ei sinällään
maksa. Tällä ei ole taloudellisia vaikutuksia
juurikaan, ainakaan kielteisessä mielessä. Pikemminkin
voi sanoa, että on syntymässä säästöjä myös
hätäkeskuspuolelle. Varmaan myös liikenneturvallisuuden
kannalta katsottuna tällä lakialoitteella on toteutuessaan myönteistä vaikutusta.
Mielestäni asia pitää ottaa varteen.
Onko niin, että liikenne- ja viestintävaliokunta
tähän asiaan tarttuu, vai jäävätkö odottamaan
hallituksen valmistelua. Joka tapauksessa tieliikennelain kauttahan
tämä asia olisi varsin hyvin hoidettavissa.
Keskustelu päättyy.