Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä on
tehnyt talousarvioaloitteen liittyen tilanteeseen, jossa hallitus
on tuonut oman täydennysesityksensä vuoden 2012 talousarvioon.
Hallituksen esitykseen, siihen täydennykseen, on löytynyt
59 miljoonaa euroa lisää rahaa tilanteessa, jossa
hallitus paikkaa omaa virhettään, 59 miljoonaa,
joka muodostuu 25 miljoonan euron suuruisesta rahasta ansiosidonnaisen
työttömyysturvan korottamiseen, 26 miljoonan euron
suuruisesta rahasta työmarkkinatuen korottamiseen ja 7
miljoonan euron suuruisesta määrärahasta
peruspäivärahan korottamiseen, tarkkaan ottaen
indeksitarkistuksiin, joka on siis se virhe, joka jäi tekemättä.
Täällä on jo käsitelty laki
siitä, että työmarkkinatuki ja työttömän
päiväraha nousee 100 eurolla kuussa. Mikäli
tätä indeksitarkistusta ei olisi tehty, olen ihan
varma, että me oppositiossa olisimme päässeet
sanomaan, että niin, indeksitarkistukset on lakiin sidottu
oikeus, joka olisi pitänytkin tehdä, ja tuo todellinen
päivärahan korotus olisi ollut jotakin muuta kuin
100 euroa.
Miksi 59 miljoonaa euroa tässä kohtaa on olennainen?
Olennainen ei niinkään ole se, onko se miljoona
sinne tai tänne. Olennainen se on siksi, että täällä on
puhuttu viimeisen 3 viikon aikana useita kertoja työmarkkinatuen
tarveharkinnasta, työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamisesta.
Me olemme saaneet hallituksen riveistä ja valtiovarainministerin
suulla kuulla, miten on tehty arvovalinta siinä, että työttömien
päivärahat ja työmarkkinatuen korotus
ensi vuoden budjettiin on kyetty, että sosiaaliturvaan
on pystytty korotus — näinä sinänsä vaikeina
aikoina tai näköpiirissä olevina vaikeina
aikoina — tekemään. Mutta se olennainen
asia tässä on se, että on puhuttu kaikkein
heikoimmassa asemassa olevien ihmisten elämäntilanteen
parantamisesta, kun on puhuttu näistä korotuksista,
joihin käytetään kaiken kaikkiaan noin
300 miljoonaa euroa rahaa.
Jos väittämä siitä, että kaikkein
heikoimmassa asemassa olevien ihmisten elämäntilanteeseen
puututaan, pitäisi tässä yhteydessä paikkansa,
se tarkoittaisi myös sitä, että niiden
nollapäivärahalla olevien työttömien,
joiden päivärahaan työmarkkinatuen tarvehankinta
puree, osalta olisi toimittu.
Keskusta esittää tämän talousarvion
täydennyksen yhteydessä 45 miljoonan euron lisämäärärahaa
työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamiseen puolison osalta,
ja tällä 45 miljoonalla eurolla kyetään
tekemään tuo tarveharkinnan poisto myös
vanhempien tuloihin perustuvan tarveharkinnan osalta eli niiden
lasten osalta, jotka asuvat vanhempiensa luona kotona.
Noin laajemmin sosiaalipoliittisesti kyse on siitä,
että keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että työmarkkinatuki
tulee muuttaa yksilölliseksi perusturvaksi, joka ei ole
riippuvainen perheenjäsenten tuloista. Tuloharkinnan poistaminen työmarkkinatuesta
olisi oikeudenmukaista ja johdonmukaista, peruspäivärahaa
ja ansiosidonnaista päivärahaa saavien kohdalla
puolison tai vanhempien tulot kun eivät vaikuta työttömän etuuksiin.
Voi hyvällä syyllä kysyä,
miksi meillä tässä maassa on kolmen kategorian
työttömiä. On niitä, joiden
päivärahat ovat ansiosidonnaisia, niitä, joiden
päivärahat ovat peruspäivärahaa
ja niitä, joiden päivärahat ovat työmarkkinatukea,
joka sisältää tarveharkinnan, mistä seuraa
se, että tarveharkinnan purressa osa työttömistä,
joitakin tuhansia työttömiä, jää nollapäivärahalle.
Tarveharkinta kohdistuu useimmiten työttömiin
naisiin. On siis kyse myös tasa-arvokysymyksestä. Vuonna
2010 Kelan antamista 4 631:stä niin sanotusta
nollaratkaisusta, jolla työmarkkinatuki leikkaantuu kokonaan
pois, 3 721 koski naisia.
Toisekseen, kun on käyty arvokeskustelua, täällä on
kokoomuksen eduskuntaryhmän suunnasta esitetty, että tämä tarveharkinta
pitäisi jatkossakin olla, mutta ollaan valmiita tulorajoja nostamaan.
Se on toki oikeansuuntainen puheenvuoro sikäli, että jos
ollaan tilanteessa, että sitä rahaa, jota tarveharkinnan
kokonaan poistamiseen tarvittaisiin, joka siis on 45 miljoonan euron suuruinen,
ei löydy, niin toki näiden tulorajojen nostaminen
olisi perusteltua.
Mutta pitää muistaa, että tänä päivänä ollaan tilanteessa,
missä lapsettomalla työnhakijalla työmarkkinatuki
alkaa pienentyä, jos puolison tulot ovat yli 1 704
euroa kuussa. Tarveharkinnan takia työmarkkinatukea ei
makseta lainkaan, jos puolison kuukausitulot ylittävät
2 786 euroa. Eli suomeksi, pääkaupunkiseudulla
vuorotyötä tekevän linja-autonkuljettajan
palkalla puolison osalta jo työmarkkinatuki leikkaantuu
kokonaan pois. Asialla olisi myös kannustinvaikutuksia.
Keskustan eduskuntaryhmä pitää epäoikeudenmukaisena
sitä, että kun työttömyysturvan peruspäivärahaa
ja työmarkkinatukea korotetaan, suurin korostus tulee suurimpiin
ansiopäivärahoihin. Miksi meillä on kolmen
kategorian työttömiä, arvoisa herra puhemies?
Keskustelu päättyi.