2) Perustuslain 115 §:n mukainen muistutus
pääministeri Jyrki Kataisen virkatoimen lainmukaisuuden
tutkimisesta
Johannes Koskinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pöydille on jaettu perustuslakivaliokunnan
mietinnön lisäksi tehty 10 kansanedustajan muistutuskirjelmä ja
siihen saadut pääministerin lausunto ja vastine,
ja myöskin muu aineisto on ollut edustajien tutustuttavana. En
käy sitä tarkemmin läpi, vaan käyn
pääkohdat tuosta mietinnöstä.
Mehän hankimme tätä lisäselvitystä oikeuskansleri
Jaakko Jonkan kautta. Häntä kuultiin henkilökohtaisesti,
ja sitten hän kokosi näiden eri rahoittajatahojen
selvitykset valtioneuvoston kansliasta, Suomen Akatemiasta, Suomen
itsenäisyyden juhlarahasto Sitrasta ja Tekesistä,
teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksesta. Tuon
aineiston pohjalta perustuslakivaliokunta kuvaa tosiseikat, jotka
tässä asiassa ovat oleellisia ministerin oikeudellisen
vastuun selvittämiseksi.
Tutkimushankkeen sopimusosapuolet allekirjoittivat yhteistyösopimuksen
helmikuun lopun ja maaliskuun alun 2012 välisenä aikana.
Valtioneuvoston kanslian puolesta sopimuksen allekirjoittaja oli
alivaltiosihteeri Timo Lankinen neuvottelevan virkamiehen Riitta
Kirjavaisen esittelystä. Tutkimushanketta ei kilpailutettu.
Valtioneuvoston kanslian mukaan yhteisrahoitteista tutkimushanketta
ei tarvinnut kilpailuttaa, koska hankintalain 8 §:n
1 momentin 6 kohdan mukaan hankintalakia ei sovelleta palveluhankintoihin,
jotka koskevat tutkimus- ja kehittämispalveluja, paitsi
jos niistä saatava hyöty koituu yksinomaan hankintayksikölle
sen toiminnassa käytettäväksi ja hankintayksikkö korvaa
suoritetun palvelun kokonaan.
Valtioneuvoston kanslian antaman selvityksen mukaan tutkimushanketta
koskevan yhteistyösopimuksen virkamiesvalmistelun yhteydessä tehtiin
siis virkamiesvoimin oikeudellinen arvio siitä, onko tutkimushanke
kilpailutettava hankintalain mukaisesti. Soveltamistulkinnasta ei
tehty erillistä päätöstä.
Kanslian mukaan tulkinta vahvistettiin viime kädessä kanslian
edustajan allekirjoittaessa sopimuksen. Kilpailutusta koskevaa oikeudellista
tulkintaa ei saatettu erityisesti pääministerin
tietoon. Näin ollen tuo kilpailuttamista koskeva laintulkintakysymys
koskee virkamiesten toimintaa ja se on oikeuskanslerin selvitettävänä sinne
tehtyjen kantelujen pohjalta.
Valtioneuvoston jäsenen rikosoikeudellista vastuuta
arvioitaessa perustuslain 114 §:n mukaan syytteen
nostamisesta valtioneuvoston jäsentä vastaan päättää eduskunta
saatuaan perustuslakivaliokunnan kannanoton valtioneuvoston jäsenen
menettelyn lainvastaisuudesta. Tämä taas edellyttää,
että on kysymys tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
tehdystä, olennaisesta ministerin tehtävään
kuuluvien velvollisuuk-sien rikkomisesta tai että ministeri
on menetellyt muutoin virkatoimessaan selvästi lainvastaisesti.
Sitten pitää löytyä vielä selvät
rikosoikeudelliset normit, joita koskevat tunnusmerkistöt
olisivat täyttyneet.
Valiokunnan tulee ottaa kantaa siihen, onko asiassa menetelty
lainvastaisesti, ja jos näin on, onko kysymys sellaisesta
lainvastaisuudesta, jota tarkoitetaan perustuslain 116 §:ssä tuon
kynnyksen ylittävästä lainvastaisuudesta
ja joka voi johtaa syytteen nostamiseen valtakunnanoikeudessa. Sen
sijaan valiokunta ei arvioi toiminnan tarkoituksenmukaisuutta, joka
kuuluu poliittisen vastuun piiriin. Nyt esimerkiksi lehdistössä on ollut
kirjoittelua, että perustuslakivaliokunta siunaisi erilaiset
hyvä veli -suhmuroinnit, kun ei ryhdytä oikeudellisiin
toimenpiteisiin tässä asiassa. Edellä totesin,
että tämä kilpailuttamista koskeva laintulkinta
tulee oikeuskanslerin selvitettäväksi virkamiesten
menettelyn osalta. Ja sitten taas se, että kuinka järkevää on
tilata 700 000 eurolla tuollainen tutkimus ja kuinka hyvä vastine
saadaan rahalle sitä kautta, on tarkoituksenmukaisuuden
arviointia, se on poliittisen vastuun piirissä, ja sitä koskevaa
poliittista debattia sopii toki käydä ja kritisoida.
Mutta juuri tässä julkisessa uutisoinnissa on
herkästi mennyt sekaisin se, että jos on joku
asia, joka herättää kritiikkiä,
niin onko sitten saman tien kysymys lainvastaisuudesta ja pitäisikö nostaa
oikeudellisia toimia. Näin ei ole, vaan on pidettävä selvä ero poliittisen
vastuun ja oikeudellisen vastuun välillä.
Valiokunta selvitti tarkemmin esteellisyyttä esitetyn
väitteen johdosta. Valiokunta katsoo, ettei Katainen ollut
hallintolain 28 §:n 1 momentin nojalla esteellinen,
kun hän on vuonna 2011 eri tavoin osallistunut toimiin,
jotka johtivat sopimukseen kansainvälisen tutkimushankkeen
toteuttamisesta. Pääministeri Kataisen ja tutkija Pekka
Himasen lähinnä virka- ja työtehtävien pohjalta
syntynyt tavanomainen tuttavuussuhde ei perusta esteellisyyttä.
Muistutuksessa ei ole esitetty eikä saadussa selvityksessä ole
tullut esille myöskään muita tekijöitä,
jotka olisivat kokonaisuutena arvioiden vaarantaneet luottamuksen
pääministerin puolueettomuuteen.
Edelleen tarkistimme sitten hyvän hallinnon periaatteiden
noudattamisen tuossa menettelyssä. On merkityksellistä arvioida,
onko kilpailuttamatta jättämisellä mahdollisista
tavanomaisista menettelytavoista tai hyvän hallinnon periaatteista
poikettu tutkimushanketta koskevassa päätöksenteossa
Himasen suosimistarkoituksessa. Tätä selvitettiin
myöskin sekä kirjallisten että suullisten
keinojen avulla, ja perustuslakivaliokunnan päättelyketju
on seuraava: Pääministerin ja hänen johtamansa
valtioneuvoston kanslian tehtäviin kuuluu tulevaisuus-
ja muu yhteiskuntapoliittinen suunnittelu mukaan lukien valtioneuvoston
tulevaisuusselonteon valmistelu. Pääministeri
on ollut tuossa mietinnössä tarkemmin kerrotuin
tavoin aloitteellinen ja aktiivinen, jotta tulevaisuusselonteon
valmistelua tukeva kansainvälinen tutkimus tilattaisiin
professori Himasen tutkimusryhmältä ja sille järjestettäisiin
rahoitus valtioneuvoston kanslian ulkopuolelta. Hän antoi
valtioneuvoston kanslian virkamiehille tehtäväksi
neuvotella Himasen, Sitran, Suomen Akatemian ja Tekesin kanssa tutkimushankkeen
toteuttamisesta ja rahoittamisesta.
Suomen Akatemian edustajien lausunnoista ilmenee, että pääministerin
ja valtioneuvoston kanslian osallistuminen tutkimushankkeen valmisteluun
on vaikuttanut Suomen Akatemian hallituksen päätöksentekoon
ja päätöksen valmistelijoiden liikkuma-alaan.
Suomen Akatemia ei ilmeisesti olisi osallistunut tutkimushankkeen rahoittamiseen
ilman pääministerin ja valtioneuvoston kanslian
taholta esitettyjä arvioita tutkimushankkeen merkityksellisyydestä.
Rahoittajatahojen edustajat ovat kuitenkin olleet mukana sopimusneuvotteluissa
ja osallistuneet sopimuksen valmisteluun, sekä lopuksi
sopimusosapuolet ovat omissa päätöksentekomenettelyissään
itsenäisesti päättäneet osallistumisestaan
hankkeen rahoittamiseen. Valiokunnan tehtävänä olevaan
ministerin virkatoimien lainmukaisuuden tutkimiseen ei kuulu sen
selvittäminen, ovatko tilaajan ja rahoittajaosapuolten
virkamiehet menetelleet tutkimushankkeen valmistelussa ja päätöksenteossa
asianmukaisesti. Virkamiesten toimintaa arvioi oikeuskansleri heitä koskevien kanteluiden
johdosta annettavissa ratkaisuissa.
Tästä yhteenvetona saadun selvityksen perusteella
pääministerin aloitteellisuus ja vahva rooli tutkimushanketta
koskevan sopimusvalmistelun alkuvaiheessa on ollut ratkaisevan tärkeää sille, että
rahoittajatahot
ovat lähteneet mukaan. Valiokunnan saamasta selvityksestä ei
ole ilmennyt, että Katainen olisi henkilökohtaisista
syistä pyrkinyt vaikuttamaan sopimusosapuoliin tai sopimuksen
valmisteluun valtioneuvoston kansliassa tai että hänen
toimensa olisivat muutoin olleet tarkoitussidonnaisuusperiaatteen
vastaisia tai myöskään laajasti ymmärretyn
hyvän hallinnon periaatteiden vastaisia.
Johtopäätöksenä perustuslakivaliokunta
katsoi, että saadussa selvityksessä ei ole ilmennyt seikkoja,
joiden perusteella olisi syytä epäillä pääministeri
Jyrki Kataisen menetelleen muistutuskirjelmän tarkoittamissa
virkatoimissa lainvastaisesti, ja edelleen esittää perustuslain 114 §:ssä tarkoitettuna
kannanottonaan, että pääministeri Jyrki
Katainen ei ole kysymyksessä olevassa asiassa menetellyt
virkatoimissaan lainvastaisesti.
Tästä syystä esitän, että eduskunta
ei päätä syytettä nostettavaksi
10 kansanedustajan muistutuskirjelmän johdosta.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Kataisen
tilaama tulevaisuusselonteko filosofi Pekka Himaselta on farssi
sanan todellisessa merkityksessä, ja se tuo mieleen tässä salissa
1990-luvun alussa käsittelyssä olleen Kauko Juhantalon
koplausjutun. (Kokoomuksen ryhmästä: Ohhoh!) Juhantalo
ilmoitti hoitavansa SKOPin intressit, siis pankille valtion varoja,
jos pankki huolehtii hänen intressistään.
Pääministeri Jyrki Katainen antoi Suomen Akatemian
ymmärtää, että jos he ryhtyvät
rahoittamaan Pekka Himasen hanketta eli hoitavat pääministerin
ti-laustutkimuksen, Akatemia saa edelleen tutkimusrahaa valtiolta.
(Ben Zyskowicz: No, eihän näin ole missään
todettu!) — Ei pääministeri tätä suoraan
sanonut, edustaja Zyskowicz, mutta näin Suomen Akatemiassa
ymmärrettiin asia. (Pertti Salolainen: Se on heidän
vikansa!)
Tiedehallinnon keskuselin laitettiin maksamaan suuri summa rahaa
tutkimuksesta, joka ei millään ilveellä olisi
koskaan läpäissyt sen omia valintakriteerejä.
Perustuslakivaliokunta tutki tapauksen oikeudellisuutta ja varmaankin
teki sen pohjalta aivan oikean päätöksen.
(Matti Saarinen: Yksimielisesti!) No, olipa valiokunnan päätös
oikein tai ei, niin mielestäni pääministeri
on toiminut väärin. On huomioitava, että Himaselta tehtyyn
tilaukseen liittyy läheisesti myös moraalinen
puoli, josta pääministeri Katainen muistaa itsekin
usein mainita. Olisikin luullut, että perustuslakivaliokunta
olisi löytänyt edes pienen nuhtelun tai huomautuksen
aiheen pääministeri Kataisen toiminnasta, mutta
mitä vielä.
Valiokunnan päätös on mielestäni
ennakkotapauksen luonteinen, (Matti Saarinen: Montako teillä on
jäsenenä siellä?) sillä tulevaisuudessa valtioneuvoston
jäsenet voivat tilata jopa 700 000 euron sepustuksen
vaikka rahapulassa olevalta anopiltaan kenenkään
voimatta puuttua asiaan. (Pertti Salolainen: Voi hirveätä!)
Siunaus on sille nyt annettu, ja sillä siisti. Tuleekin
mieleen, että tilatessaan mieleisensä tutkimuksen tuttavaltaan
pääministeri Katainen halusi varmistaa sen, ettei
selontekoon tulisi liikaa perussuomalaisten linjauksia vaan linjaukset
olisivat hänen oman maailmankatsomuksensa mukaisia.
Perustuslakivaliokunnan ratkaisun myötä tulivat
julki myös oikeuskanslerin asiassa tekemät selvitykset.
Niissä Suomen Akatemian edustajat lyttäävät
Himasen tutkimuksen. Oikeuskanslerin mukaan pääministeri
sekä valtioneuvoston kanslia vaikuttivat ratkaisevasti
siihen, että Suomen Akatemia saatiin Himas-hankkeen rahoittajaksi.
Akatemian entisen strategiajohtajan Leena Treuthardtin mukaan Akatemian
hallituksessa oltiin huolissaan väleistä valtioneuvoston
kansliaan.
Arvoisa herra puhemies! Koska pääministerin
tulevaisuusselonteon tilaamiseen liittyy paljon moraalisesti tuomittavia
ja kyseenalaisia piirteitä, olisi enemmän kuin
aiheellista tehdä pääministeriä vastaan
epäluottamuslause, mutta koska perustuslakivaliokunnassa
oli päätöstä tekemässä myös
kaksi perussuomalaista kansanedustajaa, (Perussuomalaisten ryhmästä:
Kolme!) niin jätän epäluottamuslauseen
tällä erää tekemättä,
vaikka niin kovasti mieli tekisi. (Välihuutoja) Mahdollisen
epäluottamusäänestysesityksen teen, kun
oikeuskansleri Jaakko Jonkan selvitykset aikanaan valmistuvat.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy pari asiavirhettä oikaista.
Ensinnäkin yksimielistä perustuslakivaliokunnan
mietintöä tekemässä ei ollut
kaksi vaan kolme perussuomalaisten kansanedustajaa. Toiseksi edustaja
Oinonen lähti siitä, että kun on muistutuskirjelmä tehty,
pitäisi aina löytää jotakin,
edes pikkunuhteita annettavaksi muistutuksen kohteesta. Tällainen
vanha lautamiesperiaate on laitettu vitsiksi, että pikkusakko
on aina paikallaan. Perustuslakivaliokunta ei voi lähteä tästä periaatteesta,
vaan meidän pitää arvioida, onko todella
mitään lainvastaista tapahtunut, ja sen mukaan
tehdä esitys suurelle salille ja täysistunnolle.
Tässä, kuten totesin, hyvin laajalla yksimielisyydellä ja
hyvässä yhteistyössä tämä ratkaisu
löytyi. Kukin edustaja toki itsenäisesti tekee
sen harkintansa perustuslakivaliokunnassa, siellä ei ryhmäpäätöksiä tehdä,
ja tässä tapauksessa myös kolme perussuomalaisten
edustajaa tähän samaan lopputulokseen päätyi.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Koskinen tuossa totesi, niin
perustuslakivaliokunta on perusteellisen selvityksen pohjalta yksimielisesti
katsonut, ettei ole ilmennyt seikkoja, joiden perusteella olisi
syytä epäillä pääministeri
Jyrki Kataisen menetelleen muistutuskirjeen tarkoittamissa virkatoimissa
lainvastaisesti, joten kannatan edustaja Koskisen tekemää esitystä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä asiassa ja
ehkä varsinkin siitä käydyssä julkiskeskustelussa
on ollut paljon aika masentavia piirteitä. Edustaja Oinosen äsken käyttämä puheenvuoro
edustaa tätä tyylisuuntaa.
Julkinen keskustelu on hyvin paljon arvostellut tehtyä tutkimusta,
jota siis ei ole vielä olemassakaan. Tämä tiedoksi
kaikille niille julkiseen keskusteluun osallistujille, jotka ovat
sen lytänneet. Toinen julkisessa keskustelussa erittäin
paljon esiintynyt kritiikin kohde on ollut se, että tämä tilattiin
professori Himaselta ja hänen tutkijaryhmältään
kilpailuttamatta.
Minun mielestäni tämä arvostelu — siis
puhun nyt julkisesta keskustelusta, tätä arvostelua ei
niinkään ole tässä muistutuskirjelmässä — on perustunut
lähinnä väärinkäsitykseen.
Jos tässä haluttiin saada maailman parhaimpiin
kuuluvilta asiantuntijoilta, kuten Manuel Castellsilta, ajatuksia,
jotka liittyvät Suomen tulevaisuuden menestystekijöihin,
ja jos nämä asiantuntijat olivat professori Himasen
verkostossa, niin oli aivan luonnollista, että se tilattiin
silloin sieltä. Siis on väärinkäsitys
minun mielestäni tässä yhteydessä puhua
kilpailuttamisesta. Itse näen niin, että jos haluttiin
näiden ihmisten ajatuksia Suomen tulevaisuudesta hyödyntää,
niin silloin tutkimus todellakin tilattiin sieltä. Olen
joskus julkisuudessakin rinnastanut tätä siihen,
että jos halutaan Karita Mattila laulamaan, niin silloin
tilataan Karita Mattila laulamaan, vaikka joku, esimerkiksi Sibelius-Akatemian
opiskelija, laulaisi aivan samat aariat paljon halvemmalla. (Naurua)
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Me emme, edustaja Zyskowicz, valitettavasti, ehkä valitettavasti,
ole kirjoittaneet kilpailulakia kuitenkaan tutkimuksen osalta samalla
tavalla kuin laulun osalta. Laulun osalta edustaja Zyskowicz on
aivan oikeassa. Perustuslakivaliokunnan näkökulmasta
tässä asiassa on oleellista se, että pääministeri
on toiminut virkamiesten esittelystä myös tässä kilpailutusasiassa
saamansa selvityksen pohjalta ja niin kuin virkamiehet ovat sanoneet,
että kuuluu tehdä. Saattaa hyvin olla, että arvio
oli väärä, mutta me emme Suomessa eikä meidän
lakien mukaan pääministerin kuulu vielä yöllä kello
2 epäillä jokaista virkavastuulla saamaansa ohjetta
ja alkaa niitä itse vielä uudelleen tarkistamaan.
Tältä osin oli aivan selvää,
että jos valtioneuvoston kansliassa, samoin myös
näissä rahoittajatahoissa olevat vastuuhenkilöt
ovat toimineet väärän arvion suhteen
siitä, olisiko tämä pitänyt kilpailuttaa,
niin sitä ei sen tiedon varassa, mitä valiokunta
on saanut, voi mitenkään sälyttää virkavastuulla
toimivan pääministerin harteille. Tältä osin
mielestäni on syytä vielä kerran sanoa,
että pääministerillä ei ole
sellaista vastuuta eikä voi olla sellaista vastuuta, että hän
epäilisi korkeiden virkamiesten valmistelun laittomuutta,
jos ei siihen ole ollut pienintäkään
aihetta.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Valiokunnan mietintö on hyvä,
jollei jopa loistava. On kiittäen ylistettävä tätä uutta
toimintamallia, joka on valiokunnan mietinnössä sekä sen selvityksissä tuotu
julki. Uuden toimintamallin viesti tieteentekijöille on
selkeä. Poliitikkojen kanssa kannattaa olla hyvissä,
ellei jopa fantastisissa väleissä.
Keskustelu päättyi.