3) Lakialoite laiksi eräiden pitkäaikaisesti työttöminä olleiden
henkilöiden eläketuesta annetun lain 1 §:n
muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain osalta
haluan ihan ensimmäisenä todeta, että tässä on
nyt kysymyksessä yksi lainsäädännön
kummajainen. Näin voidaan hyvällä syyllä sanoa
sen takia, että tätä lakia ja sen ensimmäistä pykälää erityisesti on
jouduttu suhteellisen lyhyen ajan jälkeen, kun laki tuli
voimaan, korjaamaan niin, että ne kansalaiset, jotka olisivat
aikaisemman lain tulkinnan perusteella jääneet
toisarvoiseen asemaan, saatiin mukaan, niin kuin lain alkuperäinen
tarkoituskin oli.
Olen itse tämän lakialoitteen ensimmäinen
allekirjoittaja sen takia, että olen valiokunnan puheenjohtaja.
Haluan tässä yhteydessä antaa erityiset
kiitokset kaikille valiokunnan jäsenille ja haluan todeta,
että tässä ei ole kenenkään
korvamerkkiä ensimmäisenä allekirjoittajana.
Tämä on valiokunnan yksimielinen esitys, jolla
tämä epäoikeudenmukaisuudeksi koettu
asia haluttiin nimenomaan korjata.
Kun olen niiden henkilöiden kanssa henkilökohtaisesti
tämän tulkinnan tultua julki käynyt keskusteluja,
jotka ovat kokeneet tämän epäkohdaksi,
niin toivon, että myöskin ne kansalaiset, jotka
ovat saattaneet jo menettää uskonsa kansanedustuslaitokseen
ja meihin edustajiin, että tämmöiset
asiat eivät korjaannu näin nopeasti tai eivät
ollenkaan, saisivat uskoa vielä tähän
laitokseen, että täällä kuunnellaan
kansalaisten ääntä ja täällä toimitaan
niin nopeasti kuin edellytykset edellyttävät,
että ihmisten oikeudenmukaisuus voidaan turvata, jos lain
sisältöön sisältyy tällaisia
epäkohtia.
Tämä aikaisempi lain sisältöhän
määriteltiin sillä tavoin oikeastaan
tämän lain voimaantulon osalta, että laki
tuli voimaan 1. päivä toukokuuta 2005. Nyt eletään
kuitenkin kesäkuun puolella, ja että tulisi selväksi,
mitä tämän lakialoitteen sisältö lopullisesti
tarkoittaa, niin täällähän viimeisenä voimaantulosäännöksen
osalta todetaan, että voimaantulosäännöksen
mukaan lakia sovelletaan 1. päivästä toukokuuta
alkaen. Kansaneläkelaitos oikaisee viran puolesta niiden
henkilöiden eläkepäätökset,
jotka tulevat lainmuutoksessa oikeutetuiksi eläketukeen.
Tältäkin osin täytyy olla tyytyväinen,
että tässä yhteydessä voidaan
tavallaan kiinnittää näitten ihmisten
kohtalo siihen alkuperäiseen aikatauluun, joka ensimmäisen
lain osalta oli tarkoituskin.
Näissä valiokunnan kannanotoissa on ihan muutama
huomio. Valiokunta käsitteli lausunnossaan sen tietoon
saatettuja lain toimeenpanossa esiin tulleita ongelmatilanteita,
jotka ovat johtaneet eläketuen hakijan kannalta, niin kuin
totesin, kohtuuttomasti etuuden epäämiseen. Tällaisia
tilanteita oli syntynyt erityisesti sen johdosta, ettei eläketukeen
oikeuttaviksi päiviksi ole lain sanamuodon tiukan tulkinnan
perusteella luettu päiviä, jolloin henkilölle
on maksettu sairauspäivärahaa, eikä myöskään
päiviä, jolloin työmarkkinatukeen oikeutetulle
henkilölle ei tosiasiallisesti ole työmarkkinatukea
maksettu esimerkiksi puolison tuloihin kohdistuneen tarveharkinnan vuoksi.
Valiokunta ei luonnollisestikaan pitänyt tällaisia
rajauksia lain tarkoitusta vastaavina.
Valiokunta kiinnitti tässä lausunnossaan lisäksi
huomiota siihen, ettei eläketukeen oikeuttavan 2 500 päivän
täyttymistä laskettaessa oteta huomioon päiviä,
jolloin henkilö on osallistunut työvoimapoliittiseen
toimenpiteeseen. Jos tällainenkin tulkinta olisi siellä sallittu,
niin tavallaan niitä ihmisiä, jotka olisivat aktiivisesti
hakeneet työtä, olisi siitä rangaistu.
Luonnollisesti tämäkin asia haluttiin korjata.
Valiokunnan näkemyksen mukaan nimenomaan tältä osin
oli selvitettävä mahdolliset lainmuutostarpeet,
ja valiokunta piti lausunnossaan välttämättömänä,
että sosiaali- ja terveysministeriö vielä seuraa
tiiviisti lain toimeenpanoa ja ryhtyy toimenpiteisiin, jos lain tarkoitus
jää Kansaneläkelaitoksen tai muutoksenhakuelinten
ratkaisukäytännössä toteutumatta.
Valiokunnan käsittelyyn nyt ottamassa lakialoitteessa
ehdotetaan lain muuttamista juuri valiokunnan lausunnossa tarkoitetuilta
osin.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi totean, että valiokunta
ehdottaa lakialoitteessa ehdotetun 1 §:n lisäksi
lain 21 §:n 2 momentin muuttamista, jotta aloitteessa tarkoitettuja
tai niihin rinnastuvia kohtuuttomia ratkaisuja voitaisiin välttää lain
toimeenpanossa. Kun työvoimatoimiston hakijasta antama
lausunto ei ole Kansaneläkelaitosta sitova, jää Kansaneläkelaitokselle
harkinnan valtaa muun muassa silloin, kun hakijan tilanne juuri
31.12.2004 voisi johtaa kohtuuttomasti etuuden epäämiseen.
Esimerkkinä tässä valiokunnan kannanotossa
todetaan, että tällainen tilanne saattaisi syntyä esimerkiksi
henkilölle, joka on 31.12.2004 osallistunut työvoimapoliittiseen
toimenpiteeseen jääden kuitenkin työttömäksi.
Tällainen henkilö kärsisi aktiivisuudestaan
esimerkiksi suhteessa työstä kieltäytymiseen.
Vielä tämän asian jatkokäsittelyn
mutkikkuudesta haluan todeta, että sosiaali- ja terveysministeriö tietysti
oli pääasiallinen yhteistyökumppani tämän
asian eteenpäin viemiseksi, sen lisäksi työministeriö,
joka antaa Kansaneläkelaitokselle näiden hakijoiden
osalta tällaisen työvoimapoliittisen lausunnon,
luonnollisesti Kansaneläkelaitos, joka tekee lopullisesti
nämä päätökset, ja
tietysti valtiovarainministeriö, joka tämän maan
kirstunvartijana omalta osaltaan on ollut kiinnostunut tämän
lakiehdotuksen taloudellisista vaikutuksista. Ne on lueteltu tänne
valiokunnan kannanottoon, ja haluan tässä yhteydessä vaan
todeta, että loppujen lopuksi näitten 1 700 ihmisen
pelastamisoperaatio maksaa 1,3 miljoonaa euroa valtion nettomenoihin
lisäyksenä.
Sitten vielä, että ne kaksi asiaa, jotka ovat
olleet keskustelunaiheina tämän prosessin yhteydessä,
eivät jäisi epäselviksi, haluan todeta,
että valiokunta toteaa tämän lakiehdotuksen
1 §:n 1 momentin osalta, ettei momentissa enää edellytetä etuuden
maksua työttömyyden perusteella, jolloin muun
muassa työvoimapoliittisen toimenpiteen ajalta kertyneet
päivät otetaan 2 500:n tai 2 000
päivän laskennassa huomioon. Nyt tämä kannattaa
huomioida, mitä sanon seuraavaksi: "Sen sijaan työssäkäyvien
henkilöiden yhdistelmätuki ja matka-avustus jäävät
kertymän ulkopuolelle." Tämä nimenomaan
on tietoinen valinta, joka nyt sitten tulkoon tässä korostetusti
esiin, ettei joku vielä luule, että valiokunta
tätä muutosta käsitellessään
on vielä tällaiseen asiaan erehtynyt.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! On varmasti olemassa pitkäaikaistyöttömiä,
joille tämä eläketuki on perusteltu ratkaisu.
On niin vaikeita tilanteita, että se on sitten se, joka
pitääkin myöntää.
Tämä laki, joka täällä säädettiin
viime vuoden lopulla ja tuli voimaan toukokuun alussa, herätti paljon
toiveita, mutta pettymys on ollut sitä suurempi sitten,
kun se tulkinta tuli sieltä Kelalta, että työmarkkinatuen
saamattomuus on este tämän eläketuen
saamiseen. Se oli hyvin byrokraattinen tulkinta, mutta ilmeisesti
jonkun mutkan kautta tämmöinenkin tulkinta voitiin
ottaa. Ällistyneitä ovat olleet ihmiset, ja varmasti
jokainen kansanedustaja on ollut tämän asian kanssa henkilökohtaisestikin
tekemisissä pettyneiden työttömien yhteydenottojen
pohjalta. Niin olen minäkin ja olen tehnyt valituksenkin
eräälle työttömälle
tästä asiasta.
Pidän erittäin arvokkaana, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on puuttunut tähän asiaan,
ja soisin, että tämä tapa, minkä he
ovat nyt ottaneet, yleistyisi, että kun huomataan joku
selvä ongelma, niin valiokunta arvovallallaan puuttuu siihen
ja esittää korjauksen. Nyt tässä on
toiveita siitä, että tämä toivo
jää elämään ja asia
hoituu. Minä annan suuren arvon valiokunnan puheenjohtaja
ed. Kosken ja valiokunnan menettelylle tässä asiassa.
Tässä on jotakin semmoista, mitä eduskunnan
kannattaa opiskella ja miettiä ja tutkiskella ja käyttää yleisemminkin,
kun vastaava tilanne syntyy, sillä kyllä se byrokratia
joskus yllättää tämänkin
talon, ja silloin se pitää vaan myöntää,
että näin kävi, vaikka tarkoitus
oli toinen. Nyt tässä on minusta hyvä tapa
löytynyt, millä asiaa ainakin selvästi
parempaan suuntaan viedään. Kiitokset valiokunnalle.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen saanut tästä prosessista
vamman sielulleni, ja sen vamman on aiheuttanut tämän
lain toimeenpanija eli Kela. Nyt sitten viimeisen kerran tässä talossa,
toivon mukaan, hankin terapiaa itselleni tässä asiassa
ja hartaasti toivon, että eivät minun eivätkä kenenkään
muunkaan terapian takia ne ihmiset, jotka tätä lakia
ovat tarvinneet ja tarvitsevat, enää joudu siihen
ikään kuin välikappaleiksi.
Arvoisa puhemies! Me olemme nyt siinä hämmästyttävässä tilanteessa,
että me ilmaisemme kantamme — tai oikeastaan,
jos tarkkoja ollaan, niin me sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet ilmaisemme
jo kolmannen kerran, lähes koko eduskunta ilmaisee toisen
kerran — me, jotka olemme sosiaali- ja terveysvaliokunnan
jäseniä, ilmaisemme nyt kolmannen kerran kantamme
tähän samaan asiaan reilun kahdeksan kuukauden sisällä.
Se, mikä on hämmästyttävää,
on se, että meidän kantamme ei ole muuttunut.
Me olemme olleet tätä mieltä koko ajan.
Me olemme olleet sitä mieltä, kuten oli valmistelija
eli sosiaali- ja terveysministeriö, kuten nyt on käynyt
ilmi, kuten oli eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta ja kuten
oli koko eduskunta. Me olimme kaikki yksimielisiä siitä,
että nämä noin 4 000 ihmistä, jotka
90-luvun lama heitti kymmeneksi vuodeksi työttömiksi,
on päästettävä siitä kurjuudesta pois
tai oikeastaan siis siitä, että he joutuvat rimpuilemaan
työvoimahallinnon byrokratian myllyssä saadakseen
itselleen edes välttävän elannon.
Kun me tätä lakia säädimme,
me uskoimme, että me olemme tekemässä hyvän
työn, ja varmasti voimme uskoa edelleenkin. Ongelma on vain
se, että kävi juuri niin kuten valiokunnan puheenjohtaja,
ed. Valto Koski ja ed. Tennilä täällä jo
aiemmin kertoivat, että toimeenpanija Kela alkoi tehdä hylkypäätöksiä,
mitä tuen hakijat eivät käsittäneet,
mutta en käsittänyt minä itsekään
eivätkä käsittäneet myöskään
valiokunnan muut jäsenet. Sen vuoksi me tartuimme, kun
yhteydenottoja alkoi tulla, tähän asiaan ja pyysimme
sosiaali- ja terveysministeriöltä selvityksen
perustuslain antamalla valtuudella siitä, mistä nyt
oikein on kysymys. Saimme sen selvityksen, ja sen jälkeen
me otimme, siis tämän varsinaisen alkuperäisen
lain säätämisen jälkeen, ensimmäisen
kerran eli siis kokonaisuutena toisen kerran kantaa, ja kun olimme
kuulleet sekä sosiaali- ja terveysministeriön
että Kelan ja työministeriön asiantuntijoita,
jotka olivat esittäneet näkemyksensä tästä tulkinnasta
ja olivat todenneet, sekä sosiaali- ja terveysministeriön
edustaja että myöskin Kelan edustaja, että Kelan
tulkinta on kohtuuton, mutta Kela ilmoitti, että se on
oikea, me kirjoitimme sosiaali- ja terveysministeriölle
lausunnon, jossa ilmaisimme selkeästi oman kantamme näihin
kysymyksiin, joka on se sama kanta, jonka nyt toivon mukaan lopullisesti
tulemme hyväksymään lakimuutoksena.
Minä ymmärrän hyvin, että vaikeita
etuuslakeja kirjoitettaessa saattaa sattua sellaisia erehdyksiä,
että tarkoitetaan sitä, mitä ei itse
asiassa ole tarkoitus tarkoittaa. On tietysti vielä ymmärrettävämpää ja
ehkä inhimillistäkin, että me sitten
valiokunnissa emme välttämättä aina
huomaa näitä ongelmia tai näitä puutteita,
ja ne pitää voida korjata. Mutta se, mikä minusta
oli tässä prosessissa ongelmallista, oli se, että kun
me olimme ilmaisseet kantamme noin kaksi viikkoa sitten Kelalle
tämän ministeriölle annetun lausunnon
muodossa, jonka piti olla selvää puhetta, niin
vielä sen jälkeen Kela täytäntöönpanijana
ilmoitti, että he eivät toteuta meidän
tahtoamme eli tulkitsivat meidän kantaamme paremmin kuin me
itse. Se on minusta tilanne, joka kyllä herättää vakavia
kysymyksiä, miten näin voi tapahtua.
No, kun ei kerran lausunto ministeriöllekään auttanut,
niin sitten ei ollut enää muuta vaihtoehtoa kuin
tehdä tämä valiokunta-aloite, josta ed. Valto
Koski äsken kertoi ja joka nyt on tämän
käsittelyn pohjana, ja muuttaa pykälä yksiselitteisesti
sellaiseksi, että mitään tulkinnanvaraa
ei jää. No, tämä pykälä valmisteltiin
sitten ohjeittemme mukaan sosiaali- ja terveysministeriössä ja
Kelassa. Kuvaavaa on tälle prosessille, että vielä aivan
viime vaiheessakin oli käydä niin, että kahdeksan
ihmistä oli vielä jäädä väliinputoajiksi.
Vielä Kelan piti tehdä sellainenkin tulkinta,
että ne, jotka ovat olleet 31.12. työllisyyskoulutuksessa,
eivät olisi tähän oikeutettuja, ja kävi ilmi,
että heitä on kahdeksan. Sen vuoksi meidän piti
nyt tehdä vielä tämä viimeinen
lakimuutos. Eli minusta tämä on näyttänyt
siltä, että Kelassa on ollut äärimmäinen
vastahanka tunnustaa omaa virhettään, oman tulkintansa
virheellisyyttä ja ryhtyä sellaisiin toimenpiteisiin,
jotka poistavat tämän kohtuuttomuuden. Niinpä me
olemme sitten kirjoittaneet tämän lain itse asiassa
nyt kolmeen kertaan paperille, jotka versiot ovat jokainen saaneet
päätöksen voiman tässä talossa.
Toivon kyllä hartaasti, että tällä prosessilla
ja tällä lakimuutoksella, joka nyt tehdään,
on se vaikutus, ettei tämmöistä prosessia
pääse enää tapahtumaan. Siitä olen
kyllä oikeasti ylpeä, kuten ed. Tennilä tuossa
sanoi, että me olemme kuitenkin onnistuneet nopeasti puuttumaan
sellaiseen ongelmaan, jota kukaan ei ole tahtonut, mutta joka on
vain byrokratian myllyjen pyörinnän seurauksena
syntynyt. Olemme sen velkaa niille ihmisille, jotka ovat tämän
etuuden saajia, että heidän avullaan kenties välillisesti
olemme saaneet etuisuuslakien tulkintaan sellaista ajattelua myöskin
toimeenpanijassa, ettei tämmöinen enää toistuisi.
Arvoisa puhemies! Ed. Valto Koski valiokunnan puheenjohtajana
totesi tuossa äsken, että tästä kukaan
ei ansaitse erillistä kiitosta eikä mitään erillistä sulkaa
hattuunsa, ja näin se onkin. Tämä oli
varmasti meidän yhteinen tahtomme, ja uskon, että se
on varmasti koko eduskunnan yhteinen tahto. Mutta siitä huolimatta
haluan tältä paikalta sanoa, että kun
opposition kansanedustajana kenties tiedän vähän
enemmänkin kuin pöytäkirjoista käy
ilmi, niin jos tästä joku erityisen kiitoksen
ansaitsee, hän on ed. Valto Koski. Voi olla mahdollista,
että ilman hänen toimiaan tässä asiassa
ei olisi päästy näin onnelliseen ratkaisuun.
Myöhemmät historiantutkijat, jos tarvetta tuntevat,
tulkitkoot tätä miten haluavat, mutta minun mielestäni
asia on näin ja siinä katsannossa haluan kyllä osoittaa
ed. Valto Koskelle lämpimät kiitokset. En ole
mikään esittämään kiitosta
niiden 500 ihmisen puolesta, jotka ensimmäisellä kerralla
saivat hylkäävän päätöksen,
mutta uskon, että kun he saavat heille kuuluvan etuuden
nyt jälkikäteen, niin ehkäpä heistä nyt
ainakin joku tuntee myöskin kiitollisuutta ed. Valto Koskea
kohtaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! On hyvä, että sosiaali- ja
terveysvaliokunta on puuttunut tähän epäkohtaan,
sillä kiistämätön epäkohtahan
se oli, ja se, että se korjataan näin pian, on
erinomaisen hyvä asia. Tulisi toimia myöskin vastaisuudessa
vastaavan tyyppisissä tapauksissa niin, että valiokunta
itse omalla toiminnallaan oikaisisi epäkohdat. Näitä on
aina silloin tällöin sattunut. Vaikka täällä on
joskus huomautettu, että tässä on tämmöinen
ja tämmöinen aukko, niin se on silti mennyt läpi,
ja sitten jälkeenpäin on surkuteltu sitä,
kun ei sitä tullut korjattua silloin.
Ensinnäkin eläketukilain lähetekeskustelussa, joka
aikoinaan käytiin, nostin esiin nämä aukot, että tässä on
niin tiukkoja rajauksia tämän lain pykälien
suhteen, että ne ihmiset, joille tämä on tarkoitettu,
eivät pääse tämän eläketuen
piiriin. Ikävä kyllä tässä kävi
näin. On tietenkin nyt hyvä todeta, että tämä asia
korjaantuu, ja on syytä muistaa aina, että kun
eri virastojen ja laitosten virkamiehet tulkitsevat lakeja, niin
viime kädessä he kuitenkin katsovat aina pykälää,
pykälän sanamuotoa, ja välttämättä niitä perusteluja,
mitä valiokunta on kertonut lain tarkoituksesta, ei sitten
oikein tiukassa paikassa kumminkaan lueta, vaan se pykälä on
se, mikä ratkaisee. Siinä mielessä ne
sanamuodot ovat hyvinkin tärkeitä, ja on hyvä,
että nyt tässä vielä niitten
muutamien ihmisten kohdalla, joita koskeva ongelma huomattiin, se
pykälän sanamuoto tarkastettiin sellaiseksi, että siinä ei
todellakaan ole tulkintaa ja tämä lainsäätäjien
tarkoitus tulee sitten näin toteutumaan.
Minun mielestäni tätä asiaa pitää seurata
ja tätä pitää tulevaisuudessa
laajentaa, sillä on kohtuutonta roikuttaa edelleenkin kymmeniätuhansia
ihmisiä työttömyyskortistossa, käyttää heitä erilaisissa
koulutuksissa, työnhakukursseilla ja muualla,
kun kuitenkin nähdään, että heidän
ikäisillään ihmisillä ei ole
minkäänlaisia realistisia työllistymismahdollisuuksia.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan itsekin tuoda esille kiitokseni
valiokunnan puheenjohtajalle, ed. Valto Koskelle ja koko valiokunnalle
siitä, miten ripeästi toimittiin. Tämä lakihan
kaiken kaikkiaan oli hyvää tarkoittava laki, jossa
tuli jonkin verran ongelmia johtuen nimenomaan tulkinnasta. Aina
jos lakiin jää tällainen aukko, että voidaan
tulkita se väärin, se on huono asia. Mielestäni
sosiaali- ja terveysvaliokunta osoitti esimerkillistä toimintaa,
kun se reagoi heti, ja siitä todella kiitos puheenjohtaja
Koskelle.
Tässä nyt korjattiin epäoikeudenmukaisesti kohdeltujen
henkilöiden tilannetta, eli eräällä lailla
oli rangaistu niitä, jotka olivat olleet joko aktiivisia
tai sitten sairaita, ja tästä syystä on
hyvä, että heti reagoitiin. Toivon, että valiokunnan toiminta
jatkuu yhtä ripeänä ja tarkoituksenmukaisena.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Myös minä yhdyn kiitoksiin sekä valiokunnan
puheenjohtajalle Valto Koskelle että koko valiokunnalle
siitä, että on saatu tarkennus tähän
lakipykälään. Niin kuin ed. Valto Koski
totesi, 1 700 henkilöä on tietyllä tavalla
pelastettu ja rahaa tarvitaan 1,3 miljoonaa euroa. Se on erinomainen
asia.
Puhemies! Tässä on eräs kysymys,
joka varmasti sitten jää edelleen selvitettäväksi.
Tässä todetaan: "- - pykälän
uusi muotoilu merkitsee, että myös ne henkilöt,
jotka ovat olleet työvoimapoliittisessa koulutuksessa tai
muussa työvoimapoliittisessa toimenpiteessä, tulevat
eläketuen piiriin." Minulle on esimerkiksi tullut muutamia
valituksia siitä, että jos on ollut puoli vuotta
työllistettynä, esimerkiksi kunnan tai valtion
työllistämänä, niin ei pääse
tämän eläketuen piiriin. Tämä nyt
pitää sitten tarkistaa ja sen saa tarkistetuksi
maksutta, niin kuin ed. Koski totesi, pyytämällä lausunnon
tästä, onko henkilö tässä laissa tarkoitettu
pitkäaikaistyötön.
Puhemies! Sen lisäksi haluan kyllä yhtyä ed. Kuopan
näkemykseen siitä, että tämä niin
sanottu Lex Taipale oli hyvä avaus, mutta kun meillä nyt
on kiistämättä 35 000—40 000
henkilöä, jotka eivät enää työllisty
avoimilla työmarkkinoilla, joita pyöritetään
koulutuksessa ja joita kannustetaan työnhakuun jne., niin
väittäisin, että kun nämä 1 700
henkilöä maksavat 1,3 miljoonaa euroa, ei yhteiskunnalle
tulisi yhtään kalliimmaksi, vaikka nämä 35 000—40 000
henkilöä siirrettäisiinkin eläkkeelle,
esimerkiksi yli kaksi vuotta työttöminä olleet,
koska heidän koulutuksensa ja kannustuksensa maksaa myöskin
yhteiskunnalle. On toinen asia, että työeläkejärjestelmä sen
maksaisi, mutta siinäkin varmasti valtion ja työeläkejärjestelmän
välillä päästäisiin
sopuun. Minä toivon, että tätä asiaa
edelleen kehitellään.
Yleiskeskustelu päättyy.