Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä eduskunnalle laiksi vesilain muuttamisesta
on tarkoituksena parantaa tulva- ja kuivuusriskeihin varautumista
vesilain keinoin. Esitys on osa sääntelykokonaisuutta,
jonka tarkoituksena on parantaa varautumista sää-
ja vesiolojen muutoksiin, erityisesti ääri-ilmiöiden
yleistymiseen, ja edistää näin sopeutumista
ilmastonmuutokseen.
Tämä on varmasti perusteltu ja sinänsä hyvä tavoite.
Voi olla, että tähän lakiin sisältyy
myös ongelmakohtia, joihin valiokuntakäsittelyssä on syytä puuttua,
kun mietintöä tehdään. Erityisin ongelma
mielestäni liittyy kuitenkin siihen, mikä konkretisoituu
hyvin täällä hallituksen esityksen perusteluissa,
joissa puhutaan yritysvaikutuksista ja vaikutuksista elinkeinoelämään.
"Vesistöalueen padotus- ja juoksutusselvityksen perusteella
vesivoimalaitoksen ja säännöstelyhankkeen
lupaa voisi olla tarpeen muuttaa siten, että muutoksesta
aiheutuisi luvan haltijalle tilapäistä vesivoiman
menetystä. Luvan haltija voitaisiin velvoittaa joko vähentämään
tai suurentamaan juoksutusta luvassa määritellyissä tulva-
tai kuivuustilanteissa verrattuna alkuperäisen luvan ehtoihin.
Esimerkiksi juoksutuksen suurentamisesta voi seurata ohijuoksutuksia
tai sähköntuotannon tarpeeseen nähden
hetkellisesti epäedullisen suurta virtaamaa. Ehdotuksen mukaan
luvan haltijalla ei olisi oikeutta saada näissä tilanteissa
korvausta vesivoiman menetyksestä."
Eli, arvoisa puhemies, tähän lakiin sisältyy selvästi
tällainen taloudellisesta näkökulmasta oleva
ongelmakohta, ja siksi ihmettelenkin suuresti sitä, miksei
laajemmassa poliittisessa keskustelussa tätä ongelmaa
pyritä ratkaisemaan siten, miten se esimerkiksi Kemijoen
vesistössä voitaisiin käytännössä täydellisesti
ratkaista ottamalla sulamisvedet keväisin talteen, jolloin
kevättulvat pystyttäisiin estämään,
ja toisaalta, kun vettä olisi näissä altaissa
varastossa, niin silloin myös kuivan kauden aiheuttama
vedenpinnan vaihtelu voitaisiin helpommin tasata. Tästä olisi myös
valtiolle ja tietysti paikallistaloudelle vesivoima-alueilla suurta
hyötyä sitä kautta, että ohijuoksutuksissa
menetetään joka kevät kymmenien miljoonien
eurojen arvosta kaikkein arvokkainta säätövoimaa,
jota vesivoima käytännössä on.
Siksi, arvoisa puhemies, kummastelen ja pahoittelen kovasti
tilannetta, jossa Suomessa ollaan, että maan tärkein
vesivoimatuottaja, suomalaisen vesivoimaosaamisen edustaja Kemijoki
Oy, on joutunut ilmoittamaan koko henkilöstöään
koskevista yt-neuvotteluista, joiden tavoitteena on lähes
koko henkilöstön ulkoistaminen tai irtisanominen.
Pidän tätä erittäin valitettavana
niin suomalaisen vesivoimaosaamisen näkökulmasta,
Suomen kansantalouden näkökulmasta kuin myös
Lapin ja Lapissa erityisesti Rovaniemen kaupungin paikallistalouden
näkökulmasta.
Arvoisa puhemies! Korostan vielä sitä, että Suomessa
on tällä hallituskaudella lähdetty toteuttamaan
määrätietoista kalatiestrategiaa, jolla on
tarkoitus palauttaa vaelluskalat rakennettuihin vesistöihin.
On todella vaikea nähdä, miten vaelluskalat saadaan
palautettua näihin vesistöihin, mikäli
vesivoimasta vastaavan yhtiön toiminta ajetaan hyvin pitkälle
alas. Tämä on erittäin valitettava tilanne.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän käsittelyssä olevan
hallituksen esityksen tarkoitus on parantaa tulva- ja kuivuusriskeihin
varautumista vesilain keinoin.
Mehän tiedämme, että maan eri osissa
tulvariskit ovat hyvin erilaisia. Samaten myös ne keinot,
joilla näihin riskeihin voidaan varautua, vaihtelevat hyvin
suuresti. Tiedämme, että on alueita, joilla ruoppaus
tai pengertäminen voi olla hyvinkin järkevä tapa
varautua näihin tulvariskeihin ja ennaltaehkäistä suuriakin
mahdollisia tulevia tulvia. Sitten on alueita, joilla ei ole taloudellisesti
eikä muutoinkaan järkevää lähteä massiivisiin
ruoppauksiin. Kun puhutaan Lapin alueesta ja siellä esimerkiksi
Rovaniemen seudusta, joka on yksi valtakunnallisestikin ehkä merkittävin
tulvariskialue Kemi- ja Ounasjoen risteyksessä, niin voi
todeta, että taloudellisesti näiden jokien ruoppaaminen
tai pengertäminen ei olisi millään tavalla
tarkoituksenmukaista. Siksi siellä parhaillaan toki työryhmät
miettivät, mitkä ovat ne keinot, joilla tulvariskeihin
voidaan varautua, mutta olisi väärin kyllä jättää tässä vaiheessa
keinovalikoimasta pois tulva-altaiden rakentaminen, joka samalla
toisi meille erittäin arvokasta säätösähköä.
Eivät pelkästään valtakunnalliset
energia- ja ilmastostrategian mukaiset tuulivoimien lisärakentamiset
ole sellaisia, jotka vaativat säätösähköä lisää,
vaan kun olemme siirtymässä tulevaisuudessa älykkäisiin
sähköverkkoihin, jolloin pientuottajat, jopa yksittäiset
kansalaiset kuluttajina voivat aika ajoin syöttää verkkoon
sähköä, niin tämä sähköverkkojen
kuormitus tulee edelleen vaihtelemaan erittäin voimakkaasti
ja nämä älykkäät sähköverkot
vaativat jopa saman verran tätä säätövoimaa
kuin mitä siellä kapasiteettia mahdollisesti lähdetään
syöttämään näihin verkkoihin.
Eli tämä säätövoiman
merkitys tulee ennen muuta meidän verkkojen kannalta kasvamaan.
Nyt me olemme riippuvaisia pohjoismaisesta tuonnista. Jos me
emme Suomessa huolehdi säätövoimasta,
niin me olemme käytännössä norjalaisten
ja ruotsalaisten vesivoiman varassa. Silloin kun hinnat ovat huipussaan,
niin he siellä laskevat vesivoimaa ja rahastavat meiltä ja
meidän elinkeinoelämältä. Ainoa
joustava tekijä on silloin kulutus, ja ketkä silloin
joustavat? Eivät suomalaiset kuluttajat niinkään,
vaan suomalainen teollisuus ja suomalainen yrityselämä.
En haluaisi nähdä sellaista hetkeä, että Suomessa
tehtaita suljetaan sen takia, että sähkön
hinta hetkellisesti nousee niin korkealle. Meillä tänä päivänä ei
valitettavasti ole mitään teknologiaa varastoida
siinä määrin sähköä,
muutoin kuin fyysisesti varastoida sen veden muodossa altaisiin,
että me voisimme tähän ongelmaan ratkaisua
löytää.
Arvoisa puhemies! Me kyselytunnilla käsittelimme lyhyesti
aihetta, joka koskee Kemijoki-yhtiön strategisia linjauksia
käynnistää yt-neuvottelut. Minusta omistusohjauksesta
vastaava ministeri Hautala kyllä hieman harhaanjohtavasti
kertoi, että ei valtio voi vaikuttaa, että hallitus
on tehnyt tällaisia linjauksia yhtiössä.
Valtio omistaa Kemijoki Osakeyhtiöstä yli 50 prosenttia
mää- räysvallasta, ja osakeyhtiölain
mukaan, jos nämä linjaukset — joita hallitus
tekee yhtiön alasajosta, jotka ovat lappilaisena ihmisenä mielestäni järkyttäviä —
eivät
miellyttäisi omistajaa ja omistusohjausministeriä,
niin arvoisa ministeri voisi vaikka lähteä toimenpiteisiin
koko hallituksen vaihtamiseksi. Siis toimenpiteitä on,
jos halutaan vain tehdä tämän eteen,
että halutaan säilyttää meillä vesivoiman
rakentamista ja osaamista.
Toinen ehkä erikoinen ajatus oli se, että meillä ei
enää Kemijoessa olisi rakennettavaa. Tämä ei
siinä mielessä pidä paikkaansa, että meillä parhaillaan
Kemijoki-yhtiöllä on lupaprosessissa Sierilän
voimalaitos, johon odotetaan lupaa hyvinkin pian, toivottavasti
tulee nopeasti, ja siellä voitaisiin käynnistää kahden
voimalaitoksen väliin rakennettava uusi voimalaitoshanke,
joka kyllä toisi taas säätösähköä lisää,
toisi työpaikkoja, puhdasta energiaa. Siinä mielessä olen
kyllä erittäin pettynyt, jos nyt valtio ja Suomen
hallitus ei voimakkaasti lähde reagoimaan tähän omistusohjausministerin
ottamaan linjaukseen, että meillä voidaan Suomessa
ja Lapissa Kemijoki-yhtiö, joka on aikoinaan perustettu
rakentamaan ja ylläpitämään
voimalaitoksia, noin vain ajaa alas. Valitettavasti tämä näyttää siltä,
että tällä hetkellä pörssiyhtiö Fortumin
ja vihreitten ideologiset tavoitteet ovat yhdistyneet ja nyt ollaan
ajamassa merkittävää yhtiötä Suomessa alas.
Keskustelu päättyi.