Paula Lehtomäki /kesk:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluaisin kiittää.
               Meitä keskustalaisia ilahduttaa, että hallitus
               on päättänyt toteuttaa keskustan pitkään
               esillä pitämän kotikunta—maakunta-mallin
               täällä pääkaupunkiseudulla
               kotikunta—metropoli-mallina.
            
            
            Täällä pääkaupunkiseudulla
               peruspalveluita ja kaavoitusta ryhdytään entistä laajemmin
               toteuttamaan kuntien välisenä yhteistyönä aluetasolla, ja
               ilmeisesti me helsinkiläiset ja uusimaalaiset pääsemme
               jopa äänestämään alueellista
               valtuustoa, joka päättää näistä tärkeistä asioista.
               Toki tässä on paljon kysymysmerkkejä vielä olemassa,
               niin kuin kaikissa rakennepaketin asioissa, mutta niitä varmasti
               syksyn mittaan ratkotaan.
            
            
            Mutta, arvoisa pääministeri, kun täällä pääkaupunkiseudulla
               olette päättänyt hyväksyä ja tukea
               kuntien väliseen yhteistyöhön perustuvaa vaihtoehtoa,
               niin miksi tämä malli ei kelpaa muualla Suomessa?
               Miksi muilla suomalaisilla kaupunkiseuduilla te olette päätynyt
               pakkoliitosten tielle? Miksi kunnallinen ja alueellinen demokratia
               saa vahvistua täällä pääkaupunkiseudulla
               mutta ei muualla Suomessa?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa herra puhemies! Kunnallisen demokratian pitää vahvistua
               nimenomaan kaikkialla Suomessa, ja sitä vahvistetaan pääsääntöisesti
               sillä, että meillä on elinvoimaisia kuntia
               eli semmoisia, joilla on aidosti sen verran vahva taloudellinen
               tilanne, että ne kykenevät myös ikääntyvässä Suomessa
               tarjoamaan palvelut. Siihen me tarvitsemme niitä laajempia
               hartioita, niin kuin olemme monta kertaa täällä puhuneet.
            
            
            Aivan yhtä lailla olemme monta kertaa puhuneet, että yhteistyötä kuntien
               välillä tarvitaan joka tapauksessa, ja näin
               tulee tapahtumaan. Eli me halusimme varmistaa, että kaupunkiseuduilla,
               missä asuu valtaosa ihmisistä, missä on
               infrastruktuuri jo olemassa, missä suurimmat rahat pyörivät,
               saadaan riittävästi myös kuntaliitoksia aikaan.
               Uskon, että näin tapahtuu nimenomaan vapaaehtoisesti,
               ja haluamme sen varmistaa, että näin tapahtuu,
               ja se mahdollistaa nimenomaan sen kunnallisen demokratian vahvistamisen
               eri puolilla Suomea. Metropolialue, joka on monella tavalla omalaatuinen
               kooltaan ja väestömäärältään,
               vaatii varmasti sekä kuntaliitoksia että sitten
               metropoliratkaisuja.
            
            
          
         
         
            Paula Lehtomäki /kesk:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Myös täällä pääkaupunkiseudulla
               on taloudellisesti heikkoja ja taloudellisesti vahvoja kuntia, kuten
               muillakin kaupunkiseuduilla, joten siinä mielessä tämä vahvojen
               peruskuntien perustelu ei aivan toimi.
            
            
            Tärkeää on mielestäni kuitenkin
               myös se, että te, herra pääministeri,
               totesitte lokakuussa 2012 kuntavaalien alla, että hallituksessa
               on suuri yksimielisyys siitä, ettei pakkoliitoksiin ryhdytä. Valtiovarainministeri
               Urpilainen, te vertasitte viime vuoden keväällä pakkoliitoksia
               pakko-avioliittoihin ja totesitte, että ne eivät
               toimi, ja vakuutitte, että SDP:n kanta ei muutu. Ja nyt
               hallitus on päättänyt pakkoliitoksista.
            
            
            Jos tämä taloustilanteen heikkeneminen on ajanut
               teidät näihin ratkaisuihin, niin paljonko ajattelette,
               että näillä pakkoliitoksilla säästetään?
               Kuinka suuri siivu kestävyysvajeesta on tarkoitus täyttää kuntien
               pakkoliitoksilla, ja milloin eduskunta saa nämä laskelmat
               eteensä, joita se kyseli jo ainakin kesäkauden
               alkupuolella?
            
            
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Korjataan ensinnäkin asiavirhe:
               Hallitus ei ole päättänyt yhdenkään
               kunnan pakkoliitoksesta, mutta hallitus on päättänyt,
               että hallitukselle tulee toimivalta tehdä myös
               pakkoliitoksia siinä tapauksessa, että niitä liitoksia
               ei muuten tapahdu. (Välihuutoja) Eli tässä on
               aika iso ero sen takia, että aika monessa kunnassa tapahtuu
               vapaaehtoisesti, ja me haluamme varmistua, että nimenomaan
               kaupunkiseuduilla näin tapahtuu.
            
            
            Taloustilanne on muuttunut, ja olisi ihme, jos hallitus tai
               myöskään oppositio ei tarkistaisi omia
               kiveen hakattuja totuuksiaan. Me emme kuntavaalien alla itse asiassa
               tienneet muun muassa sitä, että meidän
               pitää karsia normeja ja palveluja miljardin euron
               edestä. Nyt se tiedetään. (Välihuuto
               keskustan ryhmästä) — Jos keskusta tiesi,
               niin ihme, kun te ette ole esittäneet yhtäkään
               norminpurkua ettekä palvelun lopettamista. Tehkää se,
               sillä nyt on kiire. Eilenhän minä pyysin
               teitä tekemään. Tehkää se
               nyt, jos te tiesitte sen jo kaksi vuotta sitten.
            
            
            Eli tämä aika vaatii sitä, että meidän
               pitää löytää myös
               uusia keinoja, semmoisia keinoja, joihin aiemmin emme ole olleet
               valmiita, jotta Suomea voidaan uudistaa. Jos pysyy koko ajan siinä, mitä kymmenen
               vuotta sitten on sanonut, voi kyllä tietää sen,
               että se porukka ei tätä maata uudista.
            
            
          
         
         
            Tapani  Tölli  /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
               että hallitus aikoo ottaa pakkokeinoja eri asioihin, ensinnä tähän
               kotihoidon tukeen ja nyt tähän kuntaliitosasiaan.
               Te vannoitte moneen kertaan, että pakkoliitoksia ei oteta
               käyttöön. Mitä tapahtui tässä,
               että te olette nyt ne ottaneet aseeksi tai aiotte ottaa?
               Taloudellisia laskelmia tämän perusteeksi ei voi
               esittää, niin kuin me olemme niitä monta
               kertaa pyytäneet. Ei ole tullut. Ei yhdyskuntakriteeri
               voi olla pakkoliitoksen peruste.
            
            
            Te olette, pääministeri Katainen, sitten todennut
               sen, että ei saa liikaa nojata perustuslakiin. Perustuslaki
               lähtee siitä, että kaikessa yhteiskunnallisessa
               toiminnassa on noudatettava lakia ja toiminnan pitää tarkoin
               perustua lakiin. Te olette syyttäneet legalismista. Nyt
               tässä tämä alueellinen, seudullinen
               kansanäänestys on aika vakava asia, että keskuskunta
               voisi päättää muiden kuntien
               liittämisestä keskuskuntaan. (Mauri Pekkarinen:
               Aivan käsittämätön juttu!) Millä te
               tätä perustelette kansalaisten yhdenvertaisuuden
               näkökulmasta?
            
            
            Ja lopuksi: Kun te tiedätte sen, (Puhemies koputtaa)
               että tämä hallitus ei ehdi tehdä yhtään pakkoliitospäätöstä,
               niin miksi tämä asia otetaan tällä tavalla
               esille? Tuleva hallitus tuskin tekee yhtään myöskään.
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Kun tämä on syksyn ensimmäinen kyselytunti,
                  niin yritetään päästä näihin
                  minuutin rajoihin, niin ehdimme ottaa useamman puheenvuoron.
               
               
             
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tölli sanoi, että olen
               sanonut, että ei pidä nojautua perustuslakiin.
               En todennäköisesti koskaan ole sanonut näin.
               Jostakin syystä edustaja Tölli halusi kuitenkin
               näin sitten sanoa. Me voimme asioista olla eri mieltä.
               Minusta olisi reilua, niin kuin edustaja Sipilän kanssa
               kesällä totesimme, että ei ymmärretä tahallaan
               toisiamme väärin. (Hälinää — Naurua)
               Kuvittelisin, että edustaja Tölli voisi pitää vähän
               kurinpalautusta keskustan ryhmälle tässä suhteessa.
            
            
            Mutta mitä tulee sitten näihin laskelmiin:
               Ei kuntaliitos itsessään säästöä tuo,
               mutta vahvempi, elinvoimaisempi kunta, jolla on myös omia tuloja,
               pystyy järjestämään muun muassa
               palveluja tehokkaammalla tavalla. Sen takiahan luotiin uusi Oulu.
               Sen takiahan tässä maassa tapahtuu paljon kuntaliitoksia,
               koska haetaan tehokkuutta, haetaan turvallisuutta palvelujen tuottamiseen,
               haetaan kykyä olla aluepolitiikan moottoreita. Sitä kautta
               se kuntien vahvuus ja palvelutuotannon vahvuus syntyy.
            
            
          
         
         
            Petteri Orpo /kok:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin on ehkä hyvä aloittaa
               siitä, että ainut pakkoliitos, mitä on
               toteutettu, oli Sipoon liittäminen Helsinkiin ja sitä esitti
               ja tuki Matti Vanhanen.
            
            
            Mutta se, miksi ehkä sanaa "pakko" tässä salissa
               eilenkin käytettiin monta kertaa, johtuu siitä,
               että on pakko tehdä jotain. Suomen taloustilanne
               on dramaattisen huono, ja siitä seuraa se, että meidän
               kuntien, useiden kuntien, tilanne on myös dramaattisen
               huono taloudellisesti, ja se tarkoittaa sitä, että suomalaisten
               peruspalvelut ja tasavertainen oikeus hyviin peruspalveluihin ovat
               vakavasti uhattuina. Siksi täytyy mennä eteenpäin
               kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa, mutta se ensisijainen tie
               on vapaaehtoisuuden tie, selvittämisen tie, johon kuntarakennelakikin perustuu.
            
            
            Nyt me toivomme sitä, että erityisesti kaupunkiseuduilla
               päästään eteenpäin,
               koska kaupunkiseuduilla on kaikkein suurin potentiaali. Me olemme
               kaikki kateellisia Oulun seudulle, varsinkin Turun seudulla, siitä,
               että Oulussa mennään eteenpäin,
               tehdään uutta Oulua ja rakennetaan uutta kasvua.
               Se lähtee siitä, että seudulla on löydetty
               yhteishenki ja (Puhemies koputtaa) vapaaehtoisuuden kautta tämän
               pitäisi löytyä. Jos syntyy yhdyskuntarakenteen
               kannalta epätarkoituksenmukaisia ratkaisuja, niissä tilanteissa
               voi olla käytössä silloin lain pakkopykälä,
               (Puhemies koputtaa) mutta se on hyvin hyvin kaukana tulevaisuudessa
               ja saattaa olla jopa tulevien hallitusten pöydällä.
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Oliko kysymystä, edustaja Orpo? — Ministeri
                  Virkkunen löysi kysymyksen, olkaa hyvä. (Naurua — Ben
                  Zyskowicz: Ei, kun hän löysi vastauksen!)
               
               
             
            
          
         
         
            
            Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Kyllä hallitus hakee nimenomaan onnistuneita
               kuntien yhdistymisiä, ja tiedämme kaikki, että parhaiten
               ne toteutuvat silloin, kun kuntien valtuustot, päättäjät,
               viranhaltijat ovat yhdessä suunnittelemassa uutta kuntaa.
               (Mauri Pekkarinen: Ja nyt teillä on alueellinen kansanäänestys!)
            
            
            Kuitenkin kuntarakennelain yksi tärkeimpiä näkökohtia
               oli se, että nyt ei haeta myöskään
               pelkästään yksittäisten kuntien
               näkökulmasta mahdollisimman edullisia ratkaisuja,
               vaan sellaisia ratkaisuja, jotka ovat laajemmin koko alueen näkökulmasta
               kestävällä pohjalla. Sitä taustaa
               vasten on perusteltua se, että valtioneuvostolle annettaisiin
               tietyissä, rajatuissa tapauksissa mahdollisuus käyttää toimivaltaa,
               mikäli alueella ei päästäisi
               kokonaisuuden kannalta hyvään ratkaisuun, mutta
               uskon, että se tulee olemaan erittäin korkean
               kynnyksen takana, että tuota toimivaltaa käytettäisiin.
               Nyt kuntarakennelaissa on jo mahdollisuus valtioneuvostolla käyttää toimivaltaansa
               silloin, jos kunnan talous on niin pahasti kriisiytynyt, että se
               ei voisi enää järjestää palveluja
               asukkailleen. Ja lausuntokierroksella tuo toimivallan laajennus
               sai kuntakentältä varsin myönteisen vastaanoton.
            
            
          
         
         
            Mari Kiviniemi /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! On sinänsä ikävää,
               että joutuu näitä vääriä tietoja aina,
               joka ikinen kerta, kun keskustellaan kunta-asioista, korjaamaan.
            
            
            Edustaja Orpolle sanon, että Sipoo-asiassa oli kyse
               osakuntaliitoksesta, joka on lain mukaan mahdollista, (Ulla-Maj
               Wideroos: Siellä oli pakko!) ja yksikään
               puolue ei ole esittänyt vuosikymmeniin sitä, että osakuntaliitoksista
               luovuttaisiin, tai olisi vastustanut kaikkia osakuntaliitoksia,
               joita tässä maassa on tehty. Sellaista puoluetta
               ei siis löydy. (Ben Zyskowicz: Edustaja Kiviniemi, oliko
               se pakko?)
            
            
            Toiseksi pääministeri Kataiselle: Ihmettelen sitä,
               että kokoomus ei huomannut viime ja toissa vaalikaudella
               sitä tosiasiaa, (Hälinää — Puhemies
               koputtaa) että näitä Normitalkoita on
               ollut käynnissä jo pidempään.
               Tämä on ollut tunnustettu ongelma. On hämmentävää ja
               hämmästyttävää, että pääministeri
               ja hallitus huomaavat sen nyt vasta.
            
            
            Kolmanneksi kysyn sitä, että missä ovat
               ne laskelmat, jotka osoittavat, että pakkoliitokset näillä kaupunkiseuduilla
               tuovat taloudellista hyötyä. Totuus on se, että sellaisia
               ei ole eikä tule. Ja ihmettelen myös sitä,
               miten pääministeri voi väittää,
               että tämäntyyppiset kunnat kuin Naantali,
               Raisio, Mustasaari, muutamia esimerkkejä mainitakseni,
               ovat sellaisia, jotka eivät ole vahvoja peruskuntia eivätkä ikään
               kuin tulisi toimeen omillaan.
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Esimerkiksi uusi Oulu, mistä edustaja Sipilä tulee,
               niin siellä kuntapäättäjät
               katsoivat... (Naurua) — Ai niin, anteeksi, edustaja Sipilä ei tulekaan
               sieltä, mutta lähiseudun kunnat menivät yhteen,
               koska ne uskoivat tulevaisuuteen. — Eli siellä uskottiin
               siis laajempaan uuteen Ouluun, joka kykenee olemaan ei pelkästään
               Pohjois-Suomen vaan koko Pohjoismaiden johtava, kehittyvä aluepolitiikan
               moottori. Jos se puhe, että kuntaliitokset johtavat vain
               huonoon ja pahaan, olisi totta, niin minkä takia uuden
               Oulun päättäjät sitten niin
               tekivät?
            
            
            Se on totta, mitä edustaja Kiviniemi sanoi, että ei
               ole mahdollista esittää etukäteen laskelmia, siis
               euromääräistä laskelmaa, että joku
               kuntaliitos tuottaa jotakin hyötyä tai tuottaa
               jotakin haittaa. Mutta yleensä on niin, että jos
               on vahvempia kokonaisuuksia, se pystyy järjestämään
               palvelut tehokkaammin ja tuomaan sitten myös sitä aluepoliittista
               voimaa.
            
            
          
         
         
            Pirkko Mattila /ps:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Ei se uusi Oulu nyt aivan niin suuri menestystarina ole,
               ja kaikki tiedämme, että tällaisessa
               kuntaliitoksessa lähtevät suuret voimat liikkeelle,
               ja varmasti uuden Oulun tällaisena pakkoliitosalueena on
               hyvin vaikea lähteä lisäliitoksiin. Ja
               jos ajatellaan uutta Oulua, niin kyllä siellä ensin
               tehtiin rajat ja sen jälkeen lähdettiin tekemään
               palvelurakennetta, ja siellä on tullut melkoisia yllätyksiä. Olen
               iloinen siitä, että Kempele ja myös Muhos jättäytyivät
               tämän liitoksen ulkopuolelle.
            
            
            Ja, arvoisa pääministeri, ottakaa vain ihan
               reilusti oppositio mukaan parlamentaariseen valmisteluun, niin saadaan
               niitä ideoita paremmin liikkeelle eikä tarvitse
               muistella, mitä Sipilän kanssa on tullut sitten
               kesällä keskusteltua. (Naurua)
            
            
            Mutta, arvoisa kuntaministeri, haluaisin kysyä: aiotteko
               te kuulla kuntia ennen pakkoliitoksia, koska eiväthän
               pakkoliitokset ole olleet lain tasolla vuosikymmeniin?
            
            
          
         
         
            
            Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Näissä kysymyksissä nousi
               esiin juuri sen tärkeys, että kuntaliitoksen onnistuminen
               riippuu hyvin paljon siitä, kuinka se toteutetaan, ja tiedämme,
               että näissä talouden olosuhteissa on
               erityisen tärkeää se, että kuntien
               yhdistymiset toteutetaan niin, että niistä alusta
               saakka saataisiin hyötyä sekä palveluiden järjestämiseen
               että alueen elinvoiman kehittämiseen. Sen johdosta
               valtiovalta suuntaa erityisesti kunnille tukea nyt sekä tuohon
               selvitysvaiheen tekemiseen että itse uuden kunnan suunnitteluun ja
               toteutukseen, muun muassa ict-järjestelmien uudistamiseen,
               muutosjohtamiseen, talouden suunnitteluun, siihen, että uudet
               kunnat lähtisivät alusta saakka mahdollisimman
               vahvalta pohjalta eteenpäin.
            
            
            Tuon valtioneuvoston toimivallan laajentamisen pykälä on
               vasta hyvin alkuvaiheen valmistelussa, eli tämän
               syksyn aikana tullaan tarkasti suunnittelemaan nuo menettelytavat
               ja kriteerit, millä tavoin tuohon menettelyyn sitten voitaisiin mennä,
               mutta tässä vaiheessa ei vielä valmistelu ole
               tältä osin kovinkaan pitkällä.
               On vasta tuo poliittinen linjaus tehty, minkä reunaehtojen
               sisällä näin voitaisiin toimia.
            
            
          
         
         
            Antti  Lindtman  /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Keskustelu lähti tästä metropolivaltuustosta,
               ja voin ilokseni todeta, että metropolivaltuuston synnyttäminen
               tälle seudulle on ollut jo pitkään sosialidemokraattien
               tavoite ja suuri haave, ja nyt se on tullut todeksi, ja kiitos siitä hallitukselle.
               Olen
               kyllä iloinen siitä, että keskusta on
               myös tullut tätä tukemaan.
            
            
            Mutta toisin kuin edustaja Lehtomäki sanoi, metropolimallissa
               kyseessä ei ole kuntien välinen yhteistyö.
               Se ei ole kuntien metropoli. Se ei ole Hyvinkään,
               Järvenpään, Vantaan ja Helsingin metropoli.
               Se on kuntalaisten metropoli. Se on hyvinkääläisten,
               järvenpääläisten, vantaalaisten
               ja helsinkiläisten, (Hälinää — Naurua)
               ja idea on nimenomaan siinä, että kun kuntien
               välinen yhteistyö (Hälinää — Puhemies
               koputtaa) näissä monitoimikuntayhtymissä ei
               ole toiminut, niin sen takia tarvitsemme metropolivaltuuston, jonka
               kansalaiset saavat valita suoraan, ja tällä olisi iso
               mahdollisuus nimenomaan asumisessa (Hälinää) — jos
               arvoisat keskustan kollegat voivat vielä kuunnella — liikenteessä,
               maankäytössä. Kysynkin asuntoministeri
               Viitaselta: näettekö, että tällä metropolivaltuustolla,
               jolla olisi vahva ote asumisessa, olisi vaikutusta asumisen hintaan
               ja asuntojen saatavuuteen, koska se on suurin ongelma tällä seudulla?
            
            
          
         
         
            
            Asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen
            
            Arvoisa herra puhemies! Tämä on erittäin
               tärkeä kysymys, ja myös minä tervehdin
               ilolla sitä linjanvetoa, että hallitus on päättänyt
               omissa rakenneratkaisuissaan ajaa vahvaa metropolihallintoa ja myös
               metropolikaavaa. Tämän avulla voidaan hyvin järkevästi
               suunnitella yhteistyössä kuntarakennetta, joka
               on kestävä, joka palvelee parhaiten juuri niitä kuntalaisia,
               kuten edustaja Lindtman tässä paljon luetteli.
               Kaiken kaikkiaan tällä saadaan varmasti aikaan
               tasapuolista asuntorakentamista, voidaan ehkäistä asuinalueiden
               eriarvoistumista. Se on minusta hirveän tärkeää,
               että pystymme tänä päivänä tekemään
               tätä ja tukemaan kaikin puolin tasapuolista aluekehitystä.
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Ministeri Tuomioja on löytänyt tästä omaan
                  toimialaan kuuluvan vastauksen. — Olkaa hyvä.
               
               
             
            
          
         
         
            
            Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
            
             Arvoisa puhemies! 25 vuotta sitten toimin seutuhallintokomitean
               puheenjohtajana, joka esitti juuri sen kaltaista vahvaa suorilla
               vaaleilla valittuihin päättäjiin perustuvaa
               seutuhallintoa pääkaupunkiseudulle. Sille mietinnölle
               ei tapahtunut yhtään mitään,
               koska puuttui riittävä tahto sekä alueen
               kunnilta että hallitukselta toteuttaa sitä, mitä jo
               silloin ja paljon aikaisemmin tiedettiin välttämättömäksi
               pääkaupunkiseudun olosuhteiden ja elinvoiman kehittämiseksi.
            
            
            Ja jos meillä nyt on hallitus, joka on valmis käyttämään
               lainsäädäntöä edistämään
               tätä asiaa, niin kyllä se panee myöskin
               kuntia ajattelemaan ja tekemään työtä,
               yhteistyötä, niin, että me saamme todellisia
               tuloksia. Meillä ei ole varaa odottaa toista 25:tä vuotta
               ilman, että mitään tapahtuisi, eikä se
               88:n mietintö edes ollut ensimmäinen laatuaan.
            
            
            Ja haluaisin sanoa myöskin pakosta. Me täällä emme
               tee mitään muuta kuin pakkopäätöksiä. Lait
               ovat sitovia, mutta ei kukaan puhu siitä, että täällä tehdään
               pakkolakia siitä tai pakkolakia tästä.
               (Puhemies koputtaa) Me hoidamme asioita sillä demokraattisella
               valtakirjalla, jonka Suomen kansa on meille antanut. (Miapetra Kumpula-Natri:
               Ulkoministeri on nähnyt paljon metropoleja!)
            
            
          
         
         
            Timo V.  Korhonen  /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Edustaja Lindtmanille ja ministeri Viitaselle
               voin tässä todeta, että kehuitte muuten äskeisissä puheenvuoroissanne
               Kainuun maakuntakokeilua. (Martti Korhonen: Näin se on!)
            
            
            Mutta sitten muutoin tässä rakennepoliittisessa
               paperissa minun näkökulmastani hallitus ehkä pääkaupunkiseutua
               lukuun ottamatta jatkaa aika tavalla sitä tämän
               hallituskauden omaa kuntauudistus- ja sote-uudistuspolitiikkaansa
               eli tällaista ideologista keskittämistä,
               pakkoliitosuhkaa perustuslakia pilkaten, valtionosuusleikkauksia, etenemistä hallinto
               ja rakenteet edellä, ja nytkään teillä ei
               näytä valitettavasti olevan oikein laskelmia siitä,
               mitä näillä kuntien liitoksilla oikein
               nyt sitten taloudellisesti saadaan aikaan.
            
            
            Mutta ehkä kuntaministerille kysymys: miten te nyt
               arvioitte sitten näitten mahdollisesti pakkoliitettävien
               kehyskuntien kehittymistä palvelujen ja asukkaitten näkökulmasta
               liitoshetken jälkeen? Mitä asukkaille, asukkaitten
               palveluille, asukkaitten elämisen ympäristölle
               tulee tapahtumaan?
            
            
          
         
         
            
            Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Kyllä kaikkien suomalaisten julkiset
               palvelut ovat vaarassa, ellemme tee erittäin isoja rakenteellisia
               ja toimintatavallisia muutoksia. Se on varmasti kaikilla tiedossa
               tässä salissa. Tänä päivänähän
               kuntalaisten välillä on jo todella suuria eroja
               sekä verotuksessa että palveluiden saatavuudessa.
               Nuo erot uhkaavat yhä kasvaa, kun aluerakenne eriytyy eri puolilla
               Suomea, mutta kaiken kaikkiaan koko julkisen talouden taustalla
               on se ongelma, että rahoitus meillä ei ole riittänyt
               nyt enää moneen vuoteen palveluiden järjestämiseen.
               Kuten tiedämme, olemme velkaantumisen tiellä,
               ja totta kai se on kestämätön tie. Kaikki
               tiedostavat sen.
            
            
            Hallitus lähtee siitä, että kuntien
               osalta tuota velkaantumisen kierrettä pystyttäisiin
               katkaisemaan siten, että noin miljardilla eurolla todellakin
               kevennettäisiin erilaisia normeja, velvoitteita, tehtäviä ja
               toinen miljardi katettaisiin sitä kautta, että pystymme
               uudistamaan kunta- ja palvelurakenteita ja myös tätä kautta
               lisäämään tuottavuutta kuntien
               toimintaan. Mutta tiedämme, että siellä koko
               ajan ikään kuin se maali liikkuu sitä kautta,
               että palveluiden tarve kasvaa jatkuvasti. On ennakoitu,
               että noin 5 miljardin euron lisäpaine (Puhemies
               koputtaa) on kuntien palveluissa seuraavina vuosina aivan väestön ikärakenteen
               johdosta.