2) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2003
Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio
Arvoisa puhemies, hyvät kansanedustajat! Eduskunnan
oikeusasiamiehen toimintakertomus vuodelta 2003 on annettu eduskunnalle.
Sen lähetekeskustelun aluksi minulla on tilaisuus muutamalla
sanalla esitellä kertomus eduskunnalle.
Kertomuksesta käy ilmi, että kanteluiden määrä on
viime vuosina liikkunut noin 2 500:n paikkeilla. Saapuneiden
kanteluiden kokonaismäärä ei muuttunut
mainittavasti myöskään viime vuonna.
Oikeusasiamiehen tutkintaa edellytti kuitenkin suurempi osuus asioista
kuin aikaisemmin. Tämä ilmenee muun muassa oikeusasiamiehen
toimenpiteiden eli esitysten, huomautusten ja käsitysten
määrän kasvusta. Tässä yhteydessä on
syytä mainita, että kuluvan kevään
aikana kanteluiden määrät ovat olleet
selvästi nousussa.
Kanteluiden käsittely on oikeusasiamiehen lakisääteinen
velvollisuus, vieläpä hyvin kattava sellainen.
Kanteluiden käsittelyssä panostettiin edelleen
monin toimin pitkään vireillä olleiden asioiden
määrän vähenemiseen. Tässä pyrkimyksessä edettiin
viime vuonna, mutta erityisesti kuluvan kevään
aikana nämä toimet näyttäisivät kantavan
selvästi hedelmää. Myös muun
muassa henkilöstön koulutukseen ja heidän
jaksamiseensa työssä panostettiin, mitä pidän
tärkeänä pitkällä tähtäimellä laillisuusvalvonnan
korkean tason turvaamiseksi.
Viime vuonna panostettiin myös aikaisempaa enemmän
oikeusasiamiehen omasta aloitteesta tapahtuvaan perus- ja ihmisoikeuksien
valvontaan. Tarkastukset ja omat aloitteet ovat tässä pyrkimyksessä hyvä keino,
samoin yhteydet kansalaisjärjestöihin, joita yhteyksiä on
parin viime vuoden aikana kehitetty, mitä viime vuonnakin jatkettiin.
Tarkastuksia tehtiin viime vuonna selvästi aikaisempaa
enemmän ja myös omien aloitteiden määrä kasvoi.
Tarkastukset muun muassa puolustusvoimien yksiköihin, vankiloihin,
poliisilaitoksille ja psykiatrisiin sairaaloihin ovat tärkeä osa
oikeusasiamiehen työtä ja perinteisesti eräs tämän
työn painopistealue. Selvää on, että niin sanotuissa
suljetuissa laitoksissa ulkopuolinen valvonta on tarpeen. Tarkastusten
ja valvonnan merkitystä puolustusvoimissa käsittelee
tämän kertomuksen puheenvuorossaan apulaisoikeusasiamies
Petri Jääskeläinen.
Viime vuonna, kuten edellisinäkin vuosina, ratkaistiin
eniten sosiaaliturvaa koskevia asioita, seuraavaksi eniten poliisia,
terveydenhoitoa, vankeinhoitoa ja tuomioistuimia koskevia asioita.
Myös telepakkokeinojen käytön valvonta
on osoittautunut merkittäväksi erityistehtäväksi.
Sosiaaliturvaan liittyvät asiat koskivat yleensä laajasti
kunnallisia sosiaalihuollon palveluita, useimmiten toimeentulotukea,
vammaispalveluita ja lastensuojelua. Perustoimeentulon turvaan liittyvät
kysymykset olivat paljon esillä, näistä ehkä eniten
sosiaalietuuksien käsittelyajat, terveydenhuollossa perusterveydenhuollon
ja erikoissairaanhoidon saatavuuteen liittyvät asiat. Olen omassa
kertomuspuheenvuorossani muun muassa tästä syystä käsitellyt
jälleen tätä kysymystä eli terveydenhuollon
palveluiden saatavuutta, jossa lain tulkinta on omalta osaltaan
ollut johtamassa puutteisiin ihmisten oikeuksien toteutumisessa.
Poliisin toiminnassa pakkokeinojen käyttö ja esitutkintaan
liittyvät kysymykset ovat vuodesta toiseen paljon oikeusasiamiehen
arvioitavana. Erityisesti poliisin toimintaan liittyen apulaisoikeusasiamies
Ilkka Rautio koskettelee puheenvuorossaan vallan ja vastuun kohtaamista.
Hänen arvionsa mukaan puutteet toiminnassa johtuvat usein
virastojen työjärjestelyistä ja toimintatavoista,
mutta myös osaksi ilmeisesti aidoista resurssipuutteista.
Hän korostaa esimiesten ja esimiesvirastojen velvollisuutta
valvoa toiminnan asianmukaisuutta ja ihmisten perusoikeuksien toteutumista.
Laillisuusvalvonta näyttää perusoikeusuudistuksen
jälkeisen pian kymmenen vuoden aikana kehittyneen nimenomaan
hallintoa ohjaavaan ja kehittävään suuntaan
ja julkisten tehtävien hoidossa olevien järjestelmien
puutteiden havainnoimiseen. Tämä näkyy
oikeusasiamiehen toimenpideratkaisujen määrissä ja
sisällössä.
Toivon, että eduskunta voi tämän
kertomuksen avulla arvioida hallinnon ja lainkäytön
tilaa maassa ja siinä havaittuja puutteita sekä myös tietysti
oikeusasiamiehen toimintaa viime vuoden aikana. Kertomuksen rakennetta
on edelleen kehitetty sillä tavoin, että tietyt
temaattiset ongelmat eri hallinnonaloilla ja asiaryhmissä tulevat aikaisempaa
paremmin esille.
Niin kansanedustajien kuin kansalaisten ajantasaiseen seurantaan
antavat toivottavasti aikaisempaa paremmat mahdollisuudet myös
oikeusasiamiehen keväällä uudistetut
verkkosivut, joilta löytyvät oikeudelliselta tai
yleiseltä kannalta mielenkiintoiset ratkaisut anonymisoituina
ja myös muuta ajankohtaista tietoa oikeusasiamiehen toiminnasta.
Verkkosivujen lisäksi myös Oikeusasiamiehen kanslia
on entistä helpommin kansalaisten saavutettavissa. Tähän
antavat kanslian uudet, erinomaiset työtilat mahdollisuuden.
Arvoisa puhemies! Kiitän tästä tilaisuudesta saada
esitellä kertomus eduskunnalle.
Puhemies:
Eduskunta kiittää oikeusasiamiestä puheenvuorosta.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämä eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomus toiminnastaan on vuodelta 2003, mutta itse asiassa monet
näistä asioista ovat sellaisia, että ne vuodesta
toiseen toistuvat, ja vaikka Oikeusasiamiehen kanslia niihin kiinnittäisi
huomiota, niin asiat eivät silti tunnu paranevan.
Sinänsä tästä kertomuksesta
voisin todeta, että mielestäni nämä kertomukset
muuttuvat vuosi vuodelta mielenkiintoisemmiksi nimenomaan näiden
puheenvuorojen ansiosta, joita on tässä alussa.
Vuoden 2002 kertomuksessa oikeusasiamies Paunio otti kipeän
ja vaikean asian esille ja kirjoitti silloin perheväkivallasta,
joka on piilotettua ja joka ei ole havaittua ja johon sen takia useinkaan
ei voida puuttua.
Vuoden 2003 kertomuksessa oikeusasiamies Paunio on ottanut esille
terveydenhuollon ja kysymyksen siitä, miten kansalaiset
saavat näitä palveluita. Itse asiassa itse ainakin
ymmärtäisin näin, että myös
tässä apulaisoikeusasiamies Raution puheenvuorossa
jatketaan sitä samaa ongelmaa toisesta näkökulmasta,
mutta selitän kohta, mitä tällä äskeisellä tarkoitin.
Terveydenhuollon osalta eduskunta on nyt hyväksynyt
tämän hoitotakuujärjestelmän,
ja sen vuoksi on oletettavissa, tai toivottavaa, tai mahdollista,
että tämän tyyppiset valitukset siitä,
että kansalaiset eivät saa perustuslaissa ja muussa lainsäädännössä taattuja
oikeuksia, vähenisivät. Kuitenkin ydinkysymys
niin terveydenhoitopalveluissa kuin muissakin kuntien järjestämissä palveluissa
on se, riittävätkö rahat näiden
palveluiden tuottamiseen. Kauniit muotoilut perustuslaissa ja uudet
pykälät lainsäädännössä eivät
voi asialle yhtään mitään, jos
käytäntö ei sitten ole sellainen, että kansalaiset
näiden oikeuksiensa perään voisivat kysyä ja
voisivat niitä sitten saada.
On totta, että vuosi toisen jälkeen oikeusasiamies
joutuu käsittelemään nimenomaan sellaisia kanteluita,
jotka johtuvat viime kädessä siitä, että poliittiset
päättäjät eivät ole
ymmärtäneet velvollisuuttaan. Usein nimenomaan
terveydenhuollon ja sosiaaliturvan palvelujen viipymisessä ja
siinä, että kansalaiset eivät niitä saa,
ei kyse niinkään ole siitä, että pahantahtoinen
valtion tai kunnan virkamies ei näitä haluaisi
toteuttaa, vaan kyse on siitä, että kunnanvaltuusto
tai vaihtoehtoisesti sitten usein eduskunnan enemmistö tai kunnanvaltuuston
enemmistö ei ole riittäviä määrärahoja
halunnut tämän toiminnan järjestämiseksi
antaa.
Yhtenä esimerkkinä voisin kertoa omasta kotikaupungistani
Turusta, jossa muistaakseni ihan 90-luvun loppupuolelta lähtien
on ollut sama ongelma toimeentulotuen asiakkaiden osalta, että he
joutuvat kohtuuttoman pitkään nyt tämän
alkuvuoden aikana, jopa viisi kuusi viikkoa, odottamaan sitä,
että he pääsevät sosiaalitoimiston asiakkaiksi
ja saavat päätöksen ja saavat vielä rahatkin
tästä toimeentulotuesta. Käytännössä keskustelu
Turussa — ja tiedän, että myös
lääninhallitukselle ja oikeusasiamiehelle on tehty
asiasta kanteluita — kilpistyy usein siihen, että syyllistetään
näitä virkamiehiä, mutta viime kädessähän
kyse on juuri valtuutettujen kykenemättömyydestä priorisoida
asioita ja antaa riittävästi rahaa sosiaalitoimistoon,
jotta se pystyisi näitä jonoja käsittelemään
ja pystyisi asiakkaita sitten kohtuullisessa ajassa palvelemaan.
Miksi sitten sanoin, että itse asiassa myös
apulaisoikeusasiamies Ilkka Rautio käsittelee samaa asiaa?
Hänhän toteaa tässä, että eri
hallinnonaloilla tehtävät säästötoimenpiteet
saattavat nakertaa ihmisten oikeusturvaa, ja pelkää,
että puutteelliset voimavarat voivat pahimmillaan johtaa
virkamiesetiikan hiljaiseen murentumiseen. Väitän
kyllä, että varmasti näin on, mutta viime
kädessä kyse on totta kai siitä, että eduskunta
ei oikealla tavalla ymmärrä priorisoida määrärahoja
silloin, kun päätämme rahojen sijoittamisesta
eri toimintoihin.
Rautio, jonka toimialaan sitten kuuluu muun muassa poliisin
toiminnan valvonta, ottaa yhtenä esimerkkinä tästä säästöjen
aiheuttamasta vaarasta ihmisten oikeusturvalle ja kansalaisten oikeuksien
toteutumiselle poliisin kotietsintäkynnyksen mataloitumisen.
Muistan itsekin, että joitakuita aikoja sitten tässä oli
isoja lehtiotsikoita siitä, miten poliisi laittomasti ja
ilman oikeita valtuuksia oli suorittanut kotietsintää.
Tarkoituksena on ollut se, että nopeutetaan ja sujuvoitetaan
tätä poliisin toimintaa ja sillä tavalla
sitten saadaan säästöjä. Kuitenkin
on totta, että aina oikeusvaltion ylläpito ja
se, että kansalaisten oikeusturvasta huolehditaan, ei ole
ilmaista. Suoraviivainen toiminta, jossa ei kysellä perus-
ja ihmisoikeuksien perään, voi olla halvempaa,
mutta uskon, että me emme sellaista yhteiskuntaa halua
vaan haluamme sitten, että on riittävästi voimavaroja
myös näiden perusoikeuksien ylläpitoon.
Sen vuoksi juuri, että tämä oikeusasiamiehen kertomus
on mielestäni hyvin viime vuosina ja myös vuoden
2003 osalta ottanut näitä asioita esille, on aika
surullista huomata, että vaikka me täällä keskustelemme
asiasta ja toivottavasti luemme ja paneudummekin asiaan, siitä huolimatta
käytäntöön ei ole tulossa muutosta.
Oikeusasiamiehen työ tuntuu varmasti aika turhalta ja turhauttavalta,
jos eduskunta ei sitten johdonmukaisesti vaadi, että näitä havaittuja
virheitä lähdetään korjaamaan.
Viime kädessä kyse on siitä, että meillä on
poliittinen vastuu rahojen riittävyydestä, mutta
hallituksella on myös velvollisuus valvoa sitä,
että näitä vääriä käytäntöjä korjataan,
ja hallitushan meille tänne eduskuntaan valmistelee ne
esitykset, joten hallituksen velvollisuus on myös huolehtia
siitä, että oikeusasiamiehen kertomuksessa esille
nostettuja ongelmia lähdetään korjaamaan
joko niin, että lainsäädäntöä muutetaan,
tai sitten niin, että määrärahoja
lisätään ja käytäntöjä muutetaan.
Allekirjoitan täysin tämän apulaisoikeusasiamies
Raution väitteen siitä, että ei riitä,
että lainsäädäntö kehitetään
vastaamaan perus- ja ihmisoikeusvaatimuksia, jos sitä ei
voida panna täytäntöön voimavarojen
puuttumisen vuoksi.
Toivon nyt, kun tässä vielä ehkä nyt
keväällä käsitellään
perustuslakivaliokunnan mietintöä oikeusasiamiehen
kertomuksesta vuodelta 2002, jossa otetaan esille näitä ongelmia,
ja samalla sitten, kun tätä vuoden 2003 kertomusta
käsitellään, että nämä puutteet,
havaitut ongelmat ja väärät toimintatavat
ja niistä murehtiminen eivät jää huitaisuksi
ilmaan vaan että hallitus sitten tuo tänne esityksiä ja
myös valvoo virkamiesten käytäntöä,
niin että voidaan todella sanoa, että emme pelkästään
lue ja keskustele näistä asioista vaan että myös
näille tehdään jotain, niin että kansalaiset
voivat uskoa, että me myös yritämme luoda parempaa
hallintokäytäntöä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä oikeusasiamiehen kertomus
on ollut varsin mielenkiintoista luettavaa ja hyvin kirjoitettu,
niin että tätä on helppo lukea ja helppo
omaksua sitä sanomaa, mikä tässä on
välitettäväksi tarkoitettu.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomoita vain pariin asiaan,
joista toinen on perustuslain 20 § elikkä Vastuu
ympäristöstä -pykälä.
Nykyiseltä oikeuskanslerilta saamani todistuksen mukaan tämän
pykälän juonto lähtee siitä lakialoitteesta, jonka
tein 87—91 eduskunnassa, jonka lakialoitteen allekirjoitti
noin 150 kansanedustajaa silloin. Perusoikeustyöryhmä käsitteli
tätä asiaa, ja nykyinen oikeuskansleri vaikutti
paljon siihen, että tämä Vastuu ympäristöstä -pykälä tuli
perustuslakiin ja uuteenkin perustuslakiin.
Tässä on mielenkiintoinen tapaus, nimittäin
Ilmailulaitosta kuritetaan tässä sanallisesti
siitä, että eräässä meitä useimpia
kansanedustajiakin koskettavassa asiassa, sanotaanko, menettely valmistelussa
on ollut suorastaan kiusallinen. Kysymys on ilmiselvästi
Helsinki—Vantaan lentoaseman uusien kiitoteitten rakentamishankkeesta,
jossa jätettiin käytännöllisesti
katsoen kokonaan uuden reitistön alle jäävän
asutuksen kuuleminen ulkopuolelle, siis siihen ei minkäänlaista
huomiota kiinnitetty. Kun asianomaiset asukkaat olivat juuri saaneet
valmiiksi omakotitalonsa sun muut siellä Nurmijärven
puolella, kaiken kuntoon, sen jälkeen paljastuikin, että aha,
se uusi lentoreitti kulkeekin meidän yläpuoleltamme.
Tällä tavalla näille asukkaille tuli
pysyvä meluhaitta, ja tietysti asuntojen arvo romahti tämän
seurauksena.
Siinä oikeustaistelussa, mihin nämä asukkaat ryhtyivät,
käännyttiin varsin monen kansanedustajan puoleen.
Vaikka kysymys ei ollut meidän vaalipiiristämme,
sain myöskin postia ja olin yhteydessä näihin
henkilöihin useaan, hyvin moneen eri otteeseen. Nyt sitten
se, minkä silloin saatoimme epäoikeudenmukaiseksi
käyttäytymiseksi tulkita Ilmailulaitoksen kohdalla,
todistetaan tässä oikeusasiamiehen kertomuksessa
juuri sellaiseksi. Toivottavasti tulevaisuudessa ei tämmöistä huomauttamisen
sijaa Ilmailulaitoksen käyttäytymisessä ole.
Toinen asia, johon kiinnitän lyhyesti huomiota, on
vammaispalvelulain ja -asetuksen mukainen käyttäytyminen
subjektiivisten oikeuksien kohdalla. Niin kuin ed. Lapintie totesi,
tässä ovat aina ne tietyt asiat, jotka toistuvat
kerta toisensa jälkeen. Voisi kuvitella, että jo
nyt tässä tilanteessa subjektiivisten oikeuksien
kohdalla ei olisi huomauttamisen sijaa sosiaalityöntekijöitten, sosiaalijohtajien
jnp. käyttäytymisessä, vaan niinpä on
koko ajan. Jälleen kuvataan tapaus, tämä on
Porin kaupungin tapaus ja niin selvä tapaus, oikein oppikirjatapaus
sieltä aikaisemmilta ajoilta, että ei kerta kaikkiaan
kunnioiteta subjektiivisia oikeuksia. Nyt on jo muodostunut sellainen
systeemi, että tässä on tullut eräänlaista
kansalaistoimintaa, kansalaisjärjestötoimintaa.
Jos haluat saada itsellesi kannattajakunnan, ryhdy ajamaan hallinto-oikeuteen
näitä asioita. Varma voitto tulee, tulee myöskin
oikeusasiamiehen toimistosta, ja asia korjaantuu. Sillä tavalla
keräät pinnoja, mutta mitään
järkeä tässä hommassa ei ole,
ei järjen hiventäkään.
Se, mitä tässä vaan toivoisi, on
lyhyesti se, että jollakin tasolla, jollakin tavalla saatettaisiin
harvinaisen selvästi tietoisuuteen sosiaalitoimistoille,
-virastoille ja -työntekijöille, että subjektiivisten
oikeuksien kanssa ei temppuilla. Nyt kun vielä on tämän
alan lainsäädäntö kodifioinnin
ja uudistamisen kohteena, tämä asia tulee vielä entistä suurempaan
arvoon arvaamattomaan.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.