4) Laki raskauden keskeyttämisestä annetun
lain muuttamisesta
Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni koskee raskauden keskeyttämistä koskevan
lain muuttamista. Aloitteessa esitetään, että lääkäreiden
ja muun terveydenhoidon ammattihenkilöstön oikeuksia toimia
omantuntonsa ja vakaumuksensa mukaan parannettaisiin. Ehdotamme
oikeutta vakaumuksen perusteella kieltäytyä tekemästä lupapäätöstä raskauden
keskeyttämiselle ja oikeutta kieltäytyä raskauden
keskeyttämisestä, jos nämä tehtävät
eivät muodosta olennaista osaa virkatehtävistä ja
jos tehtävät on mahdollista hoitaa työnjaollisin
järjestelyin vaarantamatta potilaan oikeuksia.
Tiedämme, että läntisen Euroopan
maista ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa terveydenhuollon henkilöstöllä ei
ole lakiin perustuvaa oikeutta kieltäytyä vakaumuksen
perusteella suorittamasta abortteja tai laatimasta niihin liittyviä lausuntoja.
On kestämätöntä puolustaa omantunnon vapauden
puutetta sillä, että näin vaikeutettaisiin aborttioikeuden
toteutumista, koska missään muualla näissä,
joissa tämä lupa on, ei kuitenkaan näin
ole käynyt. Siis EU:n 25 jäsenmaasta tämä mahdollisuus
toimia omantunnon syistä näin, että kieltäytyy
osallistumisesta raskaudenkeskeytyksiin, on olemassa, ja Euroopan
neuvoston 47 jäsenmaasta vain kuudessa maassa tervey-denhuollon
työntekijät eivät saa kieltäytyä osallistumisesta.
Aborttikysymyksessähän on vastakkain voimakkaita
eettisiä argumentteja. Kun aborttilainsäädäntö suojaa
lähinnä niiden vakaumusta, jotka katsovat ihmisen
elämän alkavan vasta lapsen syntyessä,
on suuri vaara, että aborttiin negatiivisesti suhtautuvat
terveydenhuollon ammattihenkilöt joutuvat syrjinnän
kohteeksi uskonnosta tai muusta syystä johtuvan oman vakaumuksensa vuoksi.
Puuttuvan kieltäytymisoikeuden vuoksi ollaan erittäin
lähellä syrjintää esimerkiksi
niiden lääkäreiden kohdalla, jotka eivät
vakaumuksensa vuoksi voi erikoistua gynekologiaan. Kuitenkin käytännön
työssä toimiminen olisi täysin mahdollista
suorittamatta raskaudenkeskeytyksiä.
Lääkärin toimiessa virkamiehenä hänen
keskeisin yleinen velvollisuutensa on suorittaa virkatehtävät
henkilökohtaisesti, eikä hän saa siirtää tehtäviään
toiselle virkamiehelle, ellei erityissäännös
tähän anna mahdollisuutta. Tällöinkin asiasta
päättää ylempi viranomainen
toimivaltansa puitteissa. Virkamiehellä on samat perusoikeudet
kuin kaikilla muilla henkilöillä, eikä pelkkä virkamiesasema
tee mahdolliseksi virkamiehen perusoikeuksien rajoittamista.
Arvoisa puhemies! Perusoikeussäännökset ovat
erityisen merkityksellisiä lainsäätäjän
toiminnassa, ja niistä voidaan johtaa eduskuntaan lainsäätäjänä kohdistuvia
aktiivisia toimintavelvoitteita. Koska oikeus kieltäytyä abortista
koskee erittäin keskeistä eettistä periaatetta,
elä- män suojelua, terveydenhuollon henkilökunnan omantunnon
ja vakaumuksen suoja tulisi toteuttaa lainsäädännöllä eikä jättää sitä tapauskohtaisena
yksittäisten henkilöiden toteutettavaksi tai riippuvaiseksi
hallinnollisista järjestelyistä. Tämän hallituksen hallitusohjelmassa onkin
kirjaus, että selvitetään, onko tarvetta
ja mahdollisuuksia säätää sosiaali-
ja terveydenhuollon ammattihenkilöstölle oikeus
eettisin perustein kieltäytyä jonkin työtehtävään
kuuluvan toimenpiteen suorittamisesta ja miten asiakkaiden ja potilaiden
turvallisesta hoidosta ja palveluista tuol-loin huolehditaan.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on jo perusoikeusuudistuksen
yhteydessä todennut, että terveydenhuollon henkilökunnan
uskonnollista ja muuta vakaumusta on kunnioitettava. Jo perusoikeuskomitea
puolsi, että viranhaltijan tai työntekijän vakaumusta
raskauden keskeyttämiseen liittyvissä tehtävissä terveydenhuollossa
suojattaisiin hallinnollisin järjestelyin. Hallitus totesi
esitykseen HE 309/1993 vp, että uskonnon- ja omantunnonvapaus
puoltaa yleisesti työnjaollisia tai muita hallinnollisia
järjestelyitä, joilla vältettäisiin
henkilön velvoittaminen vakaumustaan loukkaavaan tehtävään.
Hoitotoimenpiteestä kieltäytyminen tulee kysymykseen
siinä tapauksessa, että on muita vaihtoehtoja.
Tällaisissa tapauksissa työn järjestelyillä tai
muilla vastaavilla toimenpiteillä tulee varmistaa asianmukainen hoito
ja huolto muun henkilön suorittamana. Myös perustuslakivaliokunta
on yhtynyt tähän näkemykseen silloin
90-luvun alussa.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tässä ottaa esille,
että Euroopan neuvoston päätöslauselmassa
1763 vuodelta 2010 todetaan, että hoitohenkilökunnalla
on oltava oikeus ilman mitään sanktiota tai syrjintää kieltäytyä tekemästä tai
avustamasta abortin tai eutanasian suorittamisessa. Neuvoston jäsenmaiden
tuleekin kehittää säädöksensä niin,
että ne turvaavat henkilöstön omantunnonvapauden.
Tiedämme, että etiikka on hyvän ja
pahan ja oikean ja väärän pohtimista
eikä vain oikeudellisten normien noudattamista. Kun lääketieteen yhä kehittyessä lääkäreiltä
ja
myös muilta ter-veydenhuollon ammattihenkilöiltä edellytetään yhä enemmän
eettistä pohdintaa, heillä tulisi olla myös
oikeus toimia tämän pohdinnan tulosten mukaisesti
silloin, kun potilaan perusoikeudet, henki ja mahdollisuus saada
tarvitsemaansa hoitoa eivät tästä syystä vaarannu.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Minä itse kannatan nykyistä laajempaa
aborttioikeutta. Samalla minä kuitenkin kannatan ihmisille mahdollisuutta
noudattaa omaa vakaumustaan ja toimia omantuntonsa mukaan. Erityisesti
kannatan sitä silloin, kun tämä vakaumus
jotenkin oleellisesti poikkeaa omastani, ja se sillä lailla voisi
jollakin lailla kyseenalaistua.
Minä en usko, että kieltäytymismahdollisuus käytännössä aiheuttaisi
merkittäviä ongelmia. Meillä on hyvin
tavanomaista jo nykyisessä terveydenhuoltojärjestelmässä,
että joku tekee jotakin ja joku erikoistuu johonkin muuhun.
Ei siellä korvalääkäri mitään
abortteja tee jnp. Kysymys on enemmänkin käytännön
järjestelyistä, ja niin kauan kuin henkilön
oikeus saada abortti silloin, kun se on ajankohtaista, ei vaarannu
toisen henkilön oikeudella saada kieltäytyä tekemästä aborttia
tai päättämästä siitä vakaumuksensa vuoksi,
niin kauan minä en ymmärrä, miksi nämä kaksi
eivät voisi elää rinnakkain.
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä aiheestahan on parhaillaan
lausuntokierros, käsittääkseni vieläkin,
meneillään, ja myös sosiaali- ja terveydenhuollon
eettinen neuvottelukunta on siinä yksi lausuja, ja sieltä lausuntoa
on odotettavissa tähän erittäin eettiseen kysymykseen.
Itselleni kuitenkin, kun näitä kuulemisia
olen ollut Etenen jäsenenä kuulemassa, tuli se
käsitys, että julkisen terveydenhuollon piirissä ei
ole mitään operaatiota, mitä henkilökunta
voisi kieltäytyä tekemästä tällä hetkellä.
Lähden siitä, että ei voida ajatella,
että lääkärit ja hoitajat voisivat alkaa
valita, mitä tekevät ja mitä eivät
tee. Erityisesti pienissä kunnissa ja pienissä yksiköissä tämä ei
olisi käytännössä mahdollistakaan.
Aina tulee kysyttäväksi se kysymys, että entä jos äidin terveys
on uhattuna ja henkilökunta kieltäytyykin toimenpiteestä.
Toisaalta sitten myöskin on tärkeää,
etteivät henkilökunnan asenteet ylipäätään
näy siinä prosessissa, koska meidän aborttilakikin
lähtee siitä, että valinta on nimenomaan
perheen oma, ja koska kyse on näin sensitiivisestä asiasta
ja vaikeasta päätöksestä jo
varmaan lähtökohtaisestikin, niin on erittäin
tärkeätä, että henkilökunta suhtautuu
näihin tilanteisiin neutraalisti eikä yhtäkkiä esimerkiksi
ilmoita, että "minun vakaumukseni estää tämän
toimenpiteen suorittamisen".
Pelkään myös, että jos tällainen
laki olisi, hoitohenkilökunnan mahdollisuus kieltäytyä abortista,
niin se voisi olla avaus valikoivalle tekemiselle noin muutenkin.
Valitaanko tulevaisuudessa sekin, että hoidanko jotakin
jonkin vakavan rikoksen tehnyttä henkilöä tai
hoidanko itse aiheutettuja elämäntapasairauksia
vai onko sekin jollain tavalla tämmöinen omantunnon
kysymys? Lähden siitä, että lääkärien
ja muun terveydenhuollon henkilökunnan elämä on
täynnä vaikeita tehtäviä, vaikeita
päätöksiä ja ei pidä hakeutua työelämässä sellaisiin
tehtäviin, joita ei lain antamissa raameissa pysty hoitamaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Yli puolet raskaudenkeskeytyksen läpikäyneistä oli
masentuneita ja alakuloisia vielä vuosi keskeytyksen jälkeen
ja 2 prosenttia sairastui vakavaan masennukseen. Tämä on
vain yhdestä tutkimuksesta, jossa on tutkittu raskaudenkeskeytyksen
läpikäyneitä henkilöitä.
Se lisää syyllisyydentunnetta ja nostaa itsemurhariskiä myös
monessa tapauksessa, joten kysymys on myös henkisesti vaikeasta
päätöksestä, jos tällaiseen
lähtee.
Missä vaiheessa sikiö on ihminen, ei ratkea tässä keskustelussa
tänään. Mielenkiintoista on kuitenkin
tietää pari asiaa sikiön kehityksestä,
ja erityisesti haluan tämän kertoa odottavalle äidille
Grahn-Laasoselle: 17 päivän ikäisenä sikiöllä on
omat verisolut. 24 päivän ikäisenä sydän
sykkii jo säännöllisesti. 6 viikon ikäisenä luusto
on täysin kehittynyt, refleksit toimivat ja sen aivotoimintaa
voidaan rekisteröidä. 8 viikon ikäisenä sen
vatsa, munuaiset, maksa ja aivot ovat täydessä toiminnassa.
12 viikon ikäisenä sikiö nielee ja oksentaa
lapsivettä. 4 kuukauden ikäisenä sen
sukupuoli on selvästi nähtävissä.
Se pystyy tarttumaan käsillään, uimaan,
potkimaan ja tekemään kuperkeikkoja.
Arvoisa puhemies! Itse ainakin olen heikomman puolella, ja lapsi äidin
kohdussa on sellainen. Varsinkin kun se on syntynyt, riippumatta millä tavoin,
on sen hentoa elämää aina suojeltava.
Koska sikiö on myös usean terveydenhoitohenkilön
mielestä ihminen siinä kuin syntynyt lapsi on,
olisi eettisesti oikein myös suoda heille oikeus olla osallistumatta
raskaudenkeskeytykseen. Tässä asiassa on mielestäni
tärkeämpää kuulla Jumalan antamaa
omaatuntoa enemmän kuin työnantajaansa ilman rangaistuksen
pelkoa.
Arvoisa puhemies! En voi myöskään
ymmärtää sellaisia kannanottoja, kuten
edustaja Grahn-Laasonen mainitsi, että terveydenhuollon
henkilön ei tulisi ajautua semmoiseen tehtävään,
jossa joutuu toimimaan vastoin omaatuntoa. Tämä on aivan
käsittämätön perustelu asialle.
Minun vaimoni itse on kätilö, hän on
ollut vuosia synnytyssairaalassa töissä. Hän
tekee kaikkensa puolustaakseen syntymätöntä ja
syntyvää lasta. Olisi kohtuutonta häntä vaatia
osallistumaan aborttiin sen johdosta, että hän
on kouluttautunut kätilöksi, ja sanoa, että ei
olisi pitänyt kouluttautua tälle alalle, jolla
suojellaan elämää.
Lääkärin valakin velvoittaa suojelemaan
elämää, ja jos näin huonoon
tilanteeseen ollaan Suomen lainsäädännössä päädytty,
että ihmiset heittelevät mielipiteitä tästä asiasta
ja sen perusteella säätävät
tai eivät säädä lakeja, niin
sanon, että ollaan aika huonolla rappion tiellä.
Se ei ole oikeudenmukaista, että terveydenhuollon henkilö ei voi
olla osallistumatta aborttiin, jos se on hänelle omantunnon
kysymys.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Olisin toivonut, että edustaja Grahn-Laasonen
nimeltä mainittuna olisi saanut vastauspuheenvuoron, mutta
ehkä sen aika tulee myöhemmin.
Toisin kuin edustaja Niikko minä yritän lähestyä tätä esitystä muuta
kautta kuin sen kautta, miten itse näen abortin asiana.
Minä ymmärrän hyvin edustaja Grahn-Laasosen
esiin tuomat huolet siitä, mihin tämä voisi
kehittyä, mutta tämä on hyvin rajattu
esitys. Tässä puhutaan yhdestä nimenomaisesta
asiasta.
Jos minä olen moneen otteeseen täällä puolustanut
jokaisen oikeutta omaan vakaumukseen ja sitä, että sitä tulee
kunnioittaa, niin tässä kohtaa se tarkoittaa sitä,
että jokaisella on oikeus aborttiin, se on jokaisen oma
päätös, mutta niin pitää olla
myös hoitohenkilökunnan valinta osallistua tähän
toimenpiteeseen. Siinä on äärimmäisen
tärkeää se, mitä edustaja Kontulakin
alleviivasi ja mikä mielestäni esityksessä tulee
kyllä esiin, että se ei saa millään
tavalla vaikuttaa siihen, että toimenpiteen hakija ei saa
hyvää ja laadukasta huolta ja palvelua. Se ei
saa johtaa siihen, että häntä moralisoidaan
tai syyllistetään tai painostetaan toisenlaiseen
ratkaisuun. Mutta minä uskon myös, tai toivon,
että jos tällä valiokuntakierroksella
pystytään näyttämään
ja miettimään, miten tämä voisi
toteutua niin, että työpaikkojen työnjako
toimii, toimenpidettä tarvitseva tai haluava saa laadukkaan
palvelun ja henkilöiden valintaa toimia oman vakaumuksen
mukaisena pystytään kunnioittamaan, niin en näe
syytä, minkä takia tätä lakiesitystä ei
voisi kannattaa.
Aiemmalla kyselytunnilla ministeri Ihalainen peräänkuulutti
sitä, että meidän yhteiskuntamme tarvitsee
enemmän suvaitsevaisuutta, ja minä olen siinä aivan
samaa mieltä hänen kanssaan. Meidän on
pakko luoda keinoja, miten me pystymme elämään
yhdessä, tekemään töitä yhdessä,
kunnioittamaan toinen toisemme vakaumuksia. Sen ei pitäisi
olla keneltäkään mitään
pois, miten toinen asian näkee ja kokee. Yhteiset palvelut
voidaan silti järjestää tasavertaisesti
jokaiselle.
Sanni Grahn-Laasonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikko teki tästä nyt
jotenkin turhankin henkilöivän keskustelun. Me
keskustelemme nyt tästä yhdestä lakiesityksestä,
joka koskee abortin tekemistä ja hoitohenkilökunnan
osuutta siinä.
Lähdin lähinnä lähestymään
tätä asiaa siitä näkökulmasta,
miten henkilökohtaisesta asiasta on kysymys silloin, kun
perhe tällaista harkintaa tekee. Kun meillä tehdään
noin 10 500 aborttia vuodessa, niin niistä 92
prosenttia tehdään sosiaalisista syistä,
ja siinä on hyvin vaikea lähteä arvioimaan
toisten puolesta, mitkä ne perheen mahdollisuudet ovat
vastaanottaa tähän maailmaan uusi asukas, uusi
ihminen.
Lähdin siitä, että aborttilaki nykyisellään
jo on aika tiukka. Siihen vaaditaan pääsääntöisesti kahden
lääkärin hyväksyntä,
ja kuitenkin se toteutetaan sillä tavalla terveydenhuollossa
nykymallilla turvallisesti, että en kyllä ymmärrä...
Oikeastaan haluaisin sanoa Niikolle sen, että hän ottaisi
huomioon sen, että tämä asia on niin
sensitiivinen, että sellaiset ylimalkaiset heittelyt eduskunnan
pöntöstä eivät välttämättä tunnu
hyvältä kaikista niistä ihmisistä,
joita itsekin luettelit, jotka näitä mahdollisesti
myöskin jälkikäteen sitten punnitsevat,
oliko se valinta oikea vai miten kävi.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymys ei ole mistään
tunteellisesta heittelystä puhujapöntöstä,
vaan kysymyshän, niin kuin itsekin sanoit, on lakialoitteesta,
ja puhutaan terveydenhoitoalan henkilökunnan oikeudesta
osallistua siihen. Nythän ei puhuta siitä, ettei
saataisi aborttia suorittaa tai tehdä. Nythän
ei ole tämä keskustelu menossa tässä, vaikka
siihenkin olisi varmaan minulla oma kantani. Mutta se, että abortteja
tehdään sosiaalisista perusteista yli 90 prosenttia,
ei ole mikään peruste sille, että se
on oikeutettu, jos tätä yritit esittää. Minun
mielestäni sosiaalinen syy Suomessa voi olla se, että rahat
ei riitä etelänmatkaan, jos minä synnytän
lapsen ja rupean hoitamaan sitä. Tämä on
aivan totta ja tilastoitua faktaa. Sosiaalinen syy voi olla ihan
mikä tahansa tänä päivänä saadakseen
abortin tehtyä. Tälle keskustelutasolle, jos mennään,
niin tämä on yhtä leveätä kuin
tämä on pitkääkin.
Annika Saarikko /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koen kyllä nyt velvollisuudekseni
nuorena naisena täällä puolustaa edustaja
Grahn-Laasosta.
Minullekin tuli sellainen kokemus, että edustaja Niikko
tätä asiaa lähestyessään
katsoi tätä ei niinkään nyt
vain kokonaan terveydenhuollon näkökulmasta ja
terveydenhuollon henkilöstön näkökulmasta,
niin kuin edustaja Rauhala esityksessään hyvin
asiantuntevasti ja perustellusti teki. Tämä nyt
ikään kuin lipsahti pikkuisen sille moraalipuolelle,
miten oikeutettu abortti ylipäätään
ottaen on, siitä henkilökunnan oikeutuksesta.
Näihin tutkimustuloksiin vetoamisesta: Ette ensinnäkään,
edustaja Niikko, kertonut, mistä tutkimuksesta on kysymys,
kun arvelitte, että abortin tehneen naisen elämässä voi
käydä niin, että se aiheuttaa ahdistusta
ja masentuneisuutta; siihen ei varmasti edes tarvita minkäänlaista
tutkimustakaan, että voimme todeta, että se on
niin raskas päätös, oli kyse minkälaisesta
sosiaalisesta elämäntilanteesta tahansa. Edustaja
Niikko, taustalla voi olla esimerkiksi raiskaus, ja siksi totean,
että en lähtisi ylimalkaan arvioimaan tutkimustuloksia,
joihin ette pysty toteamaan parempaa katetta, kun kysymyksessä on
hyvin henkilökohtainen ratkaisu, ja toivoisin, että keskustelu keskittyisi
nyt (Puhemies koputtaa) terveydenhuollon asemaan.
Sanni Grahn-Laasonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minuakin kiinnostaisi kuulla näistä tutkimuksista
enemmän. Kun viittasitte näihin sosiaalisiin syihin,
että se syy voi olla ihan mikä vain, niin se on
kyllä ihan totta käytännössä.
Tänä päivänä terveydenhuollon
henkilökunta sanoo, että pääsääntöisesti,
lähtökohtaisesti kaikki halukkaat Suomessa saavat sosiaaliset
syyt -kriteerillä alkuvaiheen, ensimmäisen
kolmanneksen, raskausviikoilla abortin. Se on mielestäni
ihan oikein, koska silloin on mahdoton toisen ihmisen toisen puolesta
arvioida sitä omaa henkilökohtaista tilannetta,
mikä siellä kotona ja muutenkin on.
Minä painottaisin vielä sitä, mitä ensimmäisessä puheenvuorossani
totesin, että on erittäin tärkeätä,
että ne hoitohenkilökunnan asenteet ovat neutraaleja.
Saattaa olla, että jos meillä tällainen
mahdollisuus olisi kieltäytyä näistä operaatioista,
niin se saattaisi tätä neutraliteettia kyllä vaarantaa,
että siinä henkilökunta alkaisi itse arvioida,
että minä en pysty sitä tekemään,
koska minulla on tällainen eettinen vakaumus. Eli olisi erittäin
tärkeätä, että siinä ei
tällaista pohdintaa ja harkintaa tulisi sen asiakkaan (Puhemies
koputtaa) tietoon nimenomaan, koska sen päätöksen pitää olla
ehdottomasti sen perheen oma.
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Abortti on hyvin herkkä asia, eikä ratkaisu
varmasti ole koskaan kenellekään helppo.
Edustaja Saarikko sanoi, että Niikko lipsahti hieman.
Ei lipsahtanut, vaan meni roimasti yli. Jos yksikään
ihminen, joka on tähän vaikeaan toimenpiteeseen
joskus joutunut, kuuntelee tätä keskustelua, siitä kumpuaa
se ahdistus ja masennus, edustaja Niikko, teidän puheestanne.
Tämmöinen syyllistäminen, väheksyminen
ja moralisoiminen ei edistä tätä asiaa
ollenkaan.
Edustaja Grahn-Laasosen esittämä huoli ja toive
siitä, että henkilökunnan pitää olla
neutraalia, on erittäin tärkeä. Se on
juuri näin. Sen takia minä palaan aikaisemmassa
puheenvuorossani sanomaani: meidän on löydettävä keinoja,
joilla me voimme yhdessä toisiamme kunnioittaen elää yhdessä ja
tehdä töitä yhdessä toistemme
vakaumuksia kunnioittaen.
Minä toivoisin, että puhemies pitäisi
keskustelun asiallisella tasolla.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Minähän juuri luin vain faktaa
siitä, millainen on sikiön kehitys. En minä ottanut
kantaa siihen, että syyllistin tai en syyllistänyt
ketään ihmistä. (Välihuutoja)
Tämähän on selkeä tunne sillä terveydenhuollon
henkilökunnalla, joka kokee pakotettuna joutuvansa osallistumaan
aborttiin. Tämähän on heidän
tunteensa, että he kokevat, että se on lapsi,
jonka he joutuvat saattamaan maailmaan kuolemaan. He kokevat, että he haluaisivat
olla erossa siitä prosessista. Tästähän on
lakialoitteessa nyt kysymys, ja se, miksi tämä keskustelu
meni näin lavealle, johtuu siitä, että samanlainen
lakialoite on minulla tulossa seuraavana tämän
lakialoitteen keskustelun jälkeen.
Mutta niihin tutkimustuloksiin: Yksi tutkimustulos on Söderberg-nimisen
tutkijan, ja siinä yli puolet keskeyttämisen läpikäyneistä oli
masentuneita ja alakuloisia vielä vuosi keskeytyksen jälkeen.
Sitten toinen tulos oli Stakesin Gissler—Hemminki—Lönnqvist,
suomalainen tutkimus, jossa naisten itsemurhariski raskauden keskeyttämisen
jälkeen arvioidaan kolminkertaiseksi synnyttäneisiin
naisiin nähden. (Puhemies koputtaa) Elikkä onhan
näitä tuloksia vaikka kuinka paljon, mutta tämä ei
ollut minun argumenttini ydin.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Nyt sitten siirrytään puhujalistaan.
Peter Östman /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Abortti on hyvin herkkä asia,
niin kuin edustaja Modig äsken totesi. Haluaisin lisätä,
että aborttiasia on liian vakava asia, että se
oikeuttaisi ketään syyllistämään
tai moralisoimaan, mutta on hyvä, että voidaan
käydä asiallista keskustelua aborteista.
Lähetekeskustelussa on tänään
myös toinen lakialoite aborttilakiin tällä hetkellä sisältyvän niin
sanotun eugeenisen pykälän kumoamisesta. Eugeeninen
pykälä mahdollistaa raskauden keskeyttämisen
sikiön vammaisuuden perusteella 24. raskausviikon loppuun
asti. Terveiden lasten kohdalla ehdoton yläraja abortille
on 20 raskausviikkoa.
Arvoisa puhemies! Nykyinen laki raskauden keskeyttämisestä tuli
voimaan vuonna 70. Lakia on sittemmin viikkorajojen osalta muutettu
ja eugeeninen pykälä lisättiin siihen
vuonna 86. Muutoksen tarvetta perusteltiin muun muassa silloisten
sikiödiagnostisten menetelmien ongelmilla. Lapsivesitutkimuksessa
mahdollisesti paljastuva kromosomipoikkeavuus saatiin usein selville vasta
20. raskausviikon jälkeen, jolloin aborttia ei enää voitu
suorittaa. Tutkimuskäytännöt ovat kuitenkin
noista ajoista kehittyneet, ja myös tulokset on mahdollista
saada aikaisemmassa raskauden vaiheessa. Myös ennen 24.
raskausviikkoa syntyneitä keskosia on pystytty pitämään hengissä.
Lisäksi tänä päivänä WHO:n
suosituksen mukaisesti 22. raskausviikolla syntynyt rekisteröidään
lapseksi, syntyypä hän elävänä tai kuolleena.
Nykyinen lainsäädäntö asettaa
vammaiset ja niin sanotusti terveet ihmiset eriarvoiseen asemaan.
Vammaisjärjestöt totesivat tämän
jo lakimuutosta tehtäessä 80-luvulla. Esimerkiksi Down-syndrooman
perusteella tehtävien aborttien määrä onkin
lakimuutoksen jäljiltä kasvanut.
Lainsäädäntö antaa viestin,
etteivät vammaiset ihmiset ole tervetulleita keskuuteemme. Tämä viesti
on väärä. Tänään
käsittelemämme aihe on herkkä ja vakava.
Siitä huolimatta asiasta on uskallettava puhua ääneen.
Emme voi vaieta siitä, että toiset saavat syntyä ja
toiset eivät. Ihminen on arvokas riippumatta hänen
ominaisuuksistaan tai kyvyistään. Ja koska monia
päätöksiä tänä päivänä perustellaan
taloudella, on ehkä hyvä myös muistuttaa,
että ihminen on arvokas huolimatta siitä, tuoko
hän yhteiskunnalle verovaroja vai viekö hänen
hyvinvointinsa järjestäminen rahaa. Me kristillisdemokraatit
haluamme muistuttaa, että ihmisarvo on aina markkina-arvoa
tärkeämpää. Kuka meistä olisi
riittävän hyvä syntymään,
jos se kovilla arvoilla mitattaisiin?
Arvoisa puhemies! Sairauden tai vamman perusteella suoritetun
raskauden keskeyttämisen ehdotonta takarajaa tulee mielestämme
laskea vähintään 20. raskausviikkoon.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Naisen seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvät
oikeudet ovat hyvin tärkeitä ja perustavia ihmisoikeuksia,
joilla on tärkeä merkitys naisen itsemääräämisoikeudelle
ja jotka ovat edellytys sille, että jokainen lapsi voisi
syntyä tähän maailmaan toivottuna. Jos
ajatellaan maailmanlaajuisesti, niin näillä oikeuksilla
on erittäin suuri merkitys muun muassa köyhyyden
voittamisessa.
Edustaja Rauhalan lakialoite lääkäreiden
ja terveydenhuollon henkilöstön oikeudesta kieltäytyä abortista
koskee erittäin keskeistä eettistä periaatetta:
elämän suojelua. Terveydenhuollon henkilökunnan
omantunnon ja vakaumuksen suoja tulisikin toteuttaa lainsäädännöllä eikä jättää sitä
tapauskohtaisena
yksittäisten henkilöiden toteutettavaksi tai riippuvaiseksi
hallinnollisista järjestelyistä, niin kuin edustaja
tässä aloitteessaan toteaa.
Tärkeää kuitenkin tässä on
se, että tästä hoitotoimenpiteestä kieltäytyminen
tulee kysymykseen vain siinä tapauksessa, että on
muita vaihtoehtoja. Tällaisissa tapauksissa työn
järjestelyillä tai muilla vastaavilla tavoilla
sitten voidaan taata potilaan asianmukainen hoito ja tehdä se
muun henkilön suorittamana. Tämä on hyvin
tärkeää. Toisaalta sellaisesta teosta,
joka on sitten hyvin merkittävä osa sitä virkatehtävää,
ei sitten kumminkaan voisi kieltäytyä.
Kiinnitin huomiota siihen, että tässä esityksessä kerrotaan,
että Euroopan neuvoston päätöslauselmassa
vuodelta 2011 todetaan, että tämmöinen
oikeus myöskin pitäisi olla, ja myöskin
Lääkäriliitto toteaa, että olisi
hyvä olla olemassa tällainen omantunnon oikeus.
Yllättävää oli se, että Euroopan
maista ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa ei ole tällaista
oikeutta olemassa. Näin ollen minä pidänkin
edustaja Rauhalan esitystä hyvänä elikkä sillä tavalla,
että oikeus olisi kieltäytyä tästä raskauden
keskeyttämisestä ja muista siihen liittyvistä asioista,
jos nämä tehtävät eivät muodosta
olennaista osaa virkatehtävistä ja ne on todellakin
mahdollista hoitaa työnjaollisin järjestelyin
vaarantamatta potilaan oikeuksia. Tärkeänä pidän
sitä, että potilaan oikeudet todellakin menevät
sitten tämän oikeuden edelle, eli kannatan esitystä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
jo monessa puheenvuorossa tullut esille, niin juuri tässä lakialoitteessa
on nimenomaan kysymys mahdollisuudesta toteuttaa vakaumusta siinä työssä,
missä terveydenhuollossa tai sosiaalihuollossa ollaan.
Tietenkin, niin kuin täällä edustaja
Grahn-Laasonen sanoi, että jos ei pysty lain puitteissa
toimimaan, niin ei pidä sitten sellaisille aloille mennä,
pyrkiä tai kouluttautua, niin tämä on
juuri se ongelma, jos jollakin on, ei sen tarvitse olla mikään
muu kuin ehkä oma näkemys omista taidoistaan ja
kyvyistään ja siitä, että haluaa
tulla esimerkiksi lääkäriksi ja haluaa
toteuttaa ammattia lääkärinä ja
kouluttautua lääkäriksi. Silloin siinä olisi
jo eriarvoinen asema, että hän ei voisi tämän
vakaumuksensa vuoksi kouluttautua lääkäriksi,
jos hän näkee, että sen myötä hän
pystyisi tässä elämässä toteuttamaan
itseänsä. Minusta se ei ole hyvä peruste, että silloin
sanotaan näille, että te ette saa sitten lääkäriksi
lähteä kouluttautumaan.
Samoin syntyy se ajatus, että yhtäkkisesti
joutuu, niin kuin edustaja Grahn-Laasonen sanoi, valitsemaan tilanteen,
että ei teekään, että ilmoittaa
yhtäkkisesti, että ei teekään
tätä toimenpidettä. Nyt ehkä syntyy
näitä yhtäkkisiä tilanteita, mutta
juuri, jos me saamme tähän lakiin muutoksen, että kaikilla
työyhteisössä, työnjohdossa
ja työtovereilla, on kuva siitä, minkälaisiin
tehtäviin itse kukin on valmis, niin minä uskon,
että sillä voitaisiin semmoista työyhteisössä hyväksyntääkin
myös aikaansaada, että ei siellä tule mitään
yllättäviä tilanteita vaan kaikille on
hyväksyttävänä tilanteena laki,
(Puhemies koputtaa) että voi vakaumuksen puolesta kieltäytyä.
Näen tässä myös hyvin tärkeänä sen,
että niille, jotka haluavat kieltäytyä,
siinä on kysymys myös siitä, (Puhemies
koputtaa) millä tavalla sikiö nähdään
jo ihmiseksi.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluaako edustaja jatkaa?
Minä tulen toisen puheenvuoron käyttämään.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä edelleen kiittää kristillisdemokraattisia
edustajia tämän asian hyvin vakavasta mutta asiallisesta
lähestymistavasta. Koska kaikki tiedämme, että tässä aiheessa
on niin suuri riski ja mahdollisuus kiihkoiluun, joka ei ainakaan
niiden ihmisten mielestä, joiden elämää tämä aihe on
koskettanut joko abortin suorittavana henkilökunnan jäsenenä tai
aborttiratkaisuun päätyneenä naisena — näissä asioissa
meiltä vaaditaan erityistä herkkyyttä.
Jäin paljon pohtimaan edustaja Modigin puheenvuoroa,
jossa hän ihmisten oikeuteen omaan vakaumukseen ja sen
mukaan elämiseen vedoten kannatti tätä edustaja
Rauhalan esitystä. Minusta siinä kannatuspuheenvuorossa
oli syvä viisaus. Pohdin tätä asiaa myös
sen aborttiin päätyvän naisen ja ehkä myös
hänen puolisonsa näkökulmasta, mutta
ennen muuta sen naisen näkökulmasta, miltä hänestä tuntuu
kohdata sellainen henkilökunnan jäsen, joka eleillään
ja pahimmassa tapauksessa katseella tai sanoilla osoittaa, että "en
ratkaisuasi hyväksy". Se tilanne tuskin on kummallekaan
osapuolelle mieluisa.
Yhtenä näkökulmana on ehkä vielä syytä nostaa
esiin se, että me turhan kapeasti ehkä ajattelemme
tämän lainsäädännön,
jos sellainen tästä syntyisi, koskevan vain meitä suomalaisia
kantaväestön koulutettuja terveydenhuollon ammattilaisia.
Meillä on yhä enemmän ja jatkossa meillä täytyy
olla yhä enemmän muualta tulleita lääkäreitä,
terveydenhuoltoalan ammattilaisia, joiden oma uskonnollinen vakaumus
todennäköisesti ja monissa paikoin on joku muu
kuin evankelisluterilainen. Heidän maailmankuvassaan saattaa
olla vieläkin jyrkemmät suhtautumiset tähän,
ja siten se on esteenä työnteolle ainakin tietyssä kohdin tässä maassa.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Grahn-Laasonen ei pitänyt
hyvänä sitä, että terveydenhoitohenkilökunta
voisi valikoida, mitä tekee ja mitä ei. Hänen
mukaansa ei pidä hakeutua alalle, jolla ei pysty toimimaan. Täytyy
muistaa, että yksi keskeinen motiivi lääkäriksi
hakeutuvilla on halu puolustaa elämää. On
täysin perusteltua sanoa, että esimerkiksi abortti
tai eutanasia ei suoranaisesti ole elämän puolustamista,
oltiin abortista tai eutanasiasta sinänsä mitä mieltä hyvänsä.
Oma etiikkani kyllä venyy hyväksymään
molemmat. Joissain tilanteissa tietenkin abortti tehdään äidin
terveyden puolustamiseksi, mutta yli 90 prosentissa tapauksista
näin ei ole.
Esimerkiksi Britanniassa on todettu, että muslimitaustaisella
farmaseutilla on oikeus olla myymättä kondomeja
ja muslimitaustaisella sairaanhoitajattarella oikeus olla hoitamatta
miespotilaita. On katsottu, että asiakkaan oikeudesta saada ostaa
kondomeja ei seuraa jokaisen yksittäisen farmaseutin velvollisuus
myydä niitä. Tärkeintähän
on, että asiakkaan oikeus toteutuu, ei se, että työntekijää kyykytetään
pakottamalla hänet toimimaan mielestään
sopimattomalla tavalla. Suomessa tästä ei vielä ole
ennakkotapauksia, mutta odotan kyllä mielenkiinnolla, miten
niihin tullaan suhtautumaan: saavatko vähemmistökansalaisten
eettiset rajoitteet kenties enemmän ymmärrystä osakseen?
Abortti tai eutanasia on eri kaliiperin kysymys. Kuten sanottua,
hyväksyn abortin pitkin hampain, mutta silti pidän
sitä ihmisen tappamisena. Minun mielestäni ketään,
ja kaikkein vähiten elämän suojelemiseen
sitoutunutta lääkäriä, ei pitäisi
velvoittaa ihmisen tappamiseen. Jos kyse on terveestä sikiöstä ja
terveestä äidistä, kuten yleensä on,
ja jos muitakin tehtävään kykeneviä henkilöitä on
saapuvilla, kuten yleensä on, pitäisin tällaista
pakkoa lähinnä sadismina.
Edustaja Kontula piti minun mielestäni asiasta hyvän
puheenvuoron, johon pääosin yhdyn. Pidän
myös lakialoitetta hyvänä.
Anna Kontula /vas:
Puheenjohtaja! Koska tämän pykälän
kohdalla keskustellaan myös parin seuraavankin asioista,
niin minä haluaisin lyhyesti kuvata sitä, miten
monimutkainen asia abortista säätäminen
on. Silloin kun tätä keskustelua 60—70-,
osittain 80-luvulla käytiin, niin ensinnäkin
käytiin keskustelua siitä, onko abortti ylipäätään
hyväksyttävää vaiko ei, ja tämä on ensimmäinen
osapuolia jakava asia. Siinä välissä on
erilaisia tasoja: millä ehdoin abortti voisi olla hyväksyttävä,
jos se on hyväksyttävä, millä aikataululla
ja millaisissa tilanteissa jne.
Toinen kysymys sitten kokonaan on, jos ajatellaan, että abortti
ei ole toivottavaa — oli se hyväksyttävää tai
ei, mutta se ei ole toivottavaa yhteiskunnallisesti, niin kuin varmasti
suurin osa myös aborttioikeuksien kannattajista ajattelee — millä keinoin
me parhaiten tässä yhteiskunnassa estämme
abortteja, vähennämme abortteja mahdollisimman
paljon. Tämä on sitten erillinen keskustelu abortin
eettisyyteen nähden, ja tästä meillä on
kansainvälisesti aika paljon informaatiota, että ne
maat, joissa abortin saaminen on kaikkein helpointa, ovat yleensä myös
maita, joissa abortteja kaikkein vähiten tehdään
ja joissa aborttien terveysvaikutukset ovat kaikkein vähäisimpiä,
usein myös maita, joissa naisten lisääntymisoikeudet
muuten ovat verrattain hyvällä mallilla.
Tämän kaiken lisäksi haluaisin tähän
vielä korostaa myös aborttia tekevän
henkilön oikeuksia suhteessa tähän Rauhalan
tekemään aloitteeseen. Minä luulen, että jos
minä joutuisin jossakin tilanteessa tekemään
abortin, niin minä toivoisin, että siellä olisi
sellainen henkilökunnan jäsen vastassa, joka suhtautuu
vähintäänkin neutraalisti tähän
asiaan, ei ainakaan kovin hostiilisti minuun ja päätökseeni,
(Puhemies koputtaa) ja että tällä tavalla
myös...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluatko jatkaa? Sitten puhujakorokkeelle.
En, puhemies, luulen, että asia tuli jo selväksi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että keskustelu on
tasoittunut. Se oli jossain kohtaa osin syyttelevää ja
moralisoivaa. Uskon, että abortin tekeminen on varmasti
niin raskas päätös, ettei enää ulkopuolista
tuomiota tarvita, ei keneltäkään, ja
kaikkein vähiten varmasti siltä henkilökunnalta,
joka on juuri sillä hetkellä terveydenhuollossa
vuorossa ja töissä.
Itselläni ei ole asiaan tiukkaa kantaa. Ymmärrän
molemmat lähestymistavat, joilla tätä nimenomaista
lakialoitetta on nyt lähestytty, mutta olen myös
taipuvainen katsomaan asiaa edustaja Grahn-Laasosen näkökulmasta
viitaten siihen, kun hän totesi, että missä sitten
menee tavallaan tämän hoidosta kieltäytymisen
raja. Nyt tuntuu mahdottomalta, että joku kieltäytyisi
vaikkapa elämäntapasairauksien vuoksi sairastuneen
hoidosta, mutta mitä viiden tai kymmenen vuoden kuluttua?
Voiko tällainen itse hankittu sairaus olla niin vastentahtoinen
hoidettava, että se on kieltäytymisperuste? Tästä syystä,
vaikka ymmärrän, että kyseessä on
periaatteellinen kysymys, muutan sen pragmaattiseksi ja kysyn, kuinka
isosta ongelmasta tässä on kysymys. Eikö asia ole
hoidettavissa nimenomaan työaikajärjestelyin ja
niin, että ne henkilöt, joilla tällainen
vakaumus on, eivät joudu näihin tehtäviin
työpaikallaan?
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tätä keskustelua
olen täältä takarivistä nyt
jonkin aikaa seurannut, ja kyllä tähän
asti tämän keskustelun järkyttävin
ylilyönti ja siinä ehdottomuudessaan ihan omaa
luokkaansa oli tämä edustaja Grahn-Laasosen puheenvuoro, jossa
hän sanoi näin, että ei pidä hakeutua
alalle, jos ei ole valmis tällaista toimenpidettä eli
aborttia lääkärinä suorittamaan.
Minusta se oli kyllä kaikkein ehdottomin, ja siihen ei
näköjään lopulta kovin monellakaan
edustajalla ollut sitten jostain syystä selkärankaa
puuttua, mutta minä kyllä ajattelin, että puutun,
ja minusta se ei ole kyllä mitään moralisointia.
Tuen tätä edustaja Rauhalan aloitetta ja koen
näin, että en tässä halua syvemmin
lähteä tätä asiaa analysoimaan.
Mielestäni tässä on aika epätasapainoisesti
puututtu erilaisiin argumenteissa esiintyviin kärjistyksiin,
ja koen, että keskustelu ei näin ole ollut kauhean mielekästä seurattavaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! En haluaisi tässä yhteydessä enkä muuallakaan
lähteä arvioimaan meidän ammattihenkilökuntaamme
terveydenhuollossa, että he ovat niin sanottuja valikoivia
työntekijöitä, että he niin
sen kaiken koulutuksen, vahvan ammatillisen koulutuksen, kuin eettisten
periaatteitten mukaan, miten he sitä työtä tekevät,
valikoisivat töitänsä, mitä he
haluavat tehdä ja mitä he eivät halua.
Meillä, jotka olemme tämän lakialoitteen
allekirjoittaneet, ei ole missään tapauksessa
ollut lähtökohtana se, että on kysymys
valikoinnista yleensä, työn valikoinnista, mitä teen
ja mitä en tee, vaan tässä on kyse paljon
syvemmästä, niin kuin täällä on
tullut, ihmisen vakaumuksesta ja omastatunnosta kieltäytyä sellaisista
tehtävistä, jotka rikkovat hänen ihmiskuvaansa
ja sitä, miten hän ihmiselämän
näkee, sikiön elämän ja sen elämän
arvokkuuden, ja sitä kautta, niin kuin Hippokrateen valassa
jo sanotaan, lääkärit vannovat, että en
tule antamaan kenellekään mitään kuolettavaa
myrkkyä, samoin en tule antamaan naiselle sikiötä tuhoavia
aineita. Eli Maailman lääkäriliiton vuonna
48 antamassa ja Geneven julistuksessa se kunnioitus ihmiselämään
alkaa alkiosta, ihmiselämän alkaminen alkaa hedelmöittymisestä,
ja siitä alkaa ihmiselämän kunnioittaminen,
sitä ei tuhota. Ja tähän vakaumukseen
perustuu se, ettei voi olla siinä aborttitilanteessa mukana
mutta kunnioittaa siis ihmistä. Niin kuin täällä jo
tuotiin esiin, tässä kunnioitetaan toisenlaisenkin
ajattelun ja ihmiskuvan omaavaa ihmistä. Tietenkin, se
on nimenomaan eettisesti oikein.
Haluan tässä vielä nostaa esille
sen, mitä edustaja Östman toi tästä ihmisarvon
kunnioituksesta, että tämä toinen lakialoite,
jossa alennetaan tätä abortin tekemisen rajaa...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Sitten täytyisi tulla puhujakorokkeelle. — No
niin, sitten edustaja Niikko.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä palata tuohon aikaisempaan
puheenvuorooni. Puheessani en ottanut kantaa siihen, onko abortti
hyväksyttävää vai ei. Kerroin
vain esimerkin tavoin sen, että monen terveydenhoitajan ja
sillä alalla työskentelevän näkemyksen
mukaan sikiö on lapsi eivätkä he halua
osallistua sen surmaamiseen abortin keinoin. Tämän
johdostahan tässä omantunnonvapausasiassa keskustellaan.
Elikkä itse en tietenkään tuomitse
ketään, joka tekee tai harkitsee abortin tekemistä vaikkapa
sosiaalisin syin, kuten täällä todettiin,
että yli 90 prosenttia tekee sen sen johdosta. Se on aina
suuri tragedia, siinä on monta ihmiskysymystä menossa,
ja me emme niitä tunne, mutta toivoisin sitä,
että me voisimme myös tukea niitä raskaana olevia äitejä,
jotta ei liian helposti synny tilannetta, että he ajautuvat
ainoastaan elämäntilanteen takia siihen raskauden
keskeyttämiseen, joten tämäkin olisi
hyvä muistaa, että me voimme myös niinä vaikeina
hetkinä tukea heitä.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rauhala kyllä pitkälti
jo sanoi sen, mitä itsekin haluan nyt sanoa vielä kertaalleen.
Edustaja Grahn-Laasonen ja sen jälkeen edustaja Karhu
pohtivat sitä, johtaisiko lääkärin omantunnonvapaus
aborttikysymyksessä laajempaan valikointiin, seuraisiko
siitä esimerkiksi lääkärin oikeus
kieltäytyä hoitamasta itse aiheutettuja sairauksia.
Minun mielestäni tässä ei ole mitään
harmaata vyöhykettä. Lääkärin
perustehtävä, niin kuin aiemmassa puheessani sanoin, tai
hänen keskeinen motiivinsa on halu puolustaa ja ylläpitää elämää.
Abortti on elämän lopettamista, hyväksyttiin
se tai ei. Se on tässä mielessä jyrkästi
ristiriidassa lääkärin perustehtävien kanssa,
minkä vuoksi se on mielestäni mitä suurimmassa
määrin erityiskysymys.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan oikeastaan vastata tai
jatkaa siitä, mitä edustaja Karhu hyvin kysyi,
kuinka paljon näitä on ja eikö tämä hoidu
työnjohdollisin kysymyksin.
Ymmärrän, että kysymyshän
ei ole tuhansista tai monista, vaan riittävän
monista sillä lailla, että sille yksittäiselle
henkilölle se on kuitenkin ainutkertainen ja tärkeä asia,
oli se sitten vaikka yksi tai kaksi, mutta tiedämme, että näitä on
käytännössä. Jatkuvasti on ainakin
itselleni tullut hyvinkin niitä, että miten raskasta
se on, kun sitä ei voi tehdä. On tieto myös
siitä, miten joku on erotettu virastaan ja on viety oikeusasteisiin
saakka. Tiedän, että esimerkiksi 70-luvulta on
tämänlaisia. Sen vuoksi, että me emme
joudu tämänlaisiin tilanteisiin, kun työnjohdolliset
keinot eivät auta, niin me saisimme tällä lailla
sen turvattua, että jokainen voisi turvallisesti tehdä sitä työtä oman
eettisen vakaumuksensa ja osaamisensa perusteella.
Kaiken kaikkiaan minusta silloin, kun me puhumme abortista ja
nyt myös ihmisten vakaumuksesta, siinä on kyse
ihmiselämän kunnioituksesta ja arvokkuudesta,
että millä tavalla kaikki ovat arvokkaita, myös
se syntymätön lapsi.
Keskustelu päättyi.