12) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kunnan peruspalvelujen
         valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta sekä opetus-
         ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Ari Torniainen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ehdotan, että molemmat lakiehdotukset,
            niin kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
            kuin myös opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun
            lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta, hylätään.
            Siltä varalta, että jostain syystä 1.
            lakiehdotus tulisi hyväksytyksi, esitän siihen
            lausumaa saliin jaetun esityksen mukaisena, joka kuuluu seuraavasti:
         
         
         "Eduskunta edellyttää, että valtiovarainministeriön
            on seurattava valtionosuuslakiin tehtävien muutosten tosiasiallisia
            vaikutuksia eri kuntien asemaan ja kuntalaisten palvelujen saatavuuteen.
            Tarvittaessa hallituksen on tehtävä alueellisen
            yhdenvertaisuuden vakavien vääristymien korjaamiseksi
            tarvittavat ehdotukset."
         
         
       
      
         
         Mikko  Savola  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Torniainen teki hyviä esityksiä.
            Kannatan edustaja Torniaisen esittämiä lakiehdotusten hylkäyksiä sekä kannatan
            myös edustaja Torniaisen tekemää esitystä lausumaehdotuksesta.
         
         
       
      
         
         Pirkko Mattila /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tähän lausumaesitykseen
            sinänsä täytyy sanoa, että se
            on varsin kohtuullinen, koska kunnathan ovat viime kädessä ne,
            jotka joutuvat tykönänsä tämän
            valtionosuuksien leikkaamisen sitten toteuttamaan. Minusta se on
            erittäin hyvä, vaikka sinne mietintöönkin
            on jo osin asia kirjattu, ja tällainen seuranta olisi ehdottoman
            tärkeää. Nimittäin tässä esityksessä ollaan
            leikkaamassa aika tärkeää osaa kunnallista
            itsehallintoa eli talouspohjaa. Kyllä minä näen,
            niin kuin olen aikaisemminkin sanonut, että suomalainen
            kansanvalta perustuu edelleenkin siihen kunnalliseen itsehallintoon
            ja paikallisdemokratiaan, jota tuo esitys nyt olisi kaventamassa.
         
         
       
      
         
         Peter Östman /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kuntatalouden lähivuosien näkymiä on
            arvioitu sekä valtioneuvoston selontekoon sisältyvässä peruspalveluohjelmassa
            että vuoden 2012 talousarvioesitykseen sisältyvässä peruspalvelubudjetissa. Tässä
            nyt,
            kun käydään keskustelua siitä,
            pitäisikö kunnilta leikata tai joudutaanko leikkaamaan valtionosuuksia,
            ja ihmetellään sitä, niin haluan jälleen
            kerran muistuttaa sitä, että koko julkisen talouden
            velkataakka lienee tällä hetkellä noin 100
            miljardin paikkeilla ja siinä ovat mukana myös
            nämä sosiaalirahastot. Valtionvelka on siis 52
            miljardia, ja kuntien velkamäärä on 30
            miljardin paikkeilla.
         
         
         On selvä, että yleinen talouskehitys heijastuu myöskin
            kuntatalouteen ja kuntatalouden näkymät kiristyvät
            tästä syystä lähivuosina. Samaan aikaan
            väestön ikääntymisen kuntatalouteen kohdistamat
            menopaineet kasvavat edelleen. Tästä seuraa, että kuntarakenteisiin
            on syytä puuttua. Kansalaisille on tärkeämpää,
            että peruspalvelut toimivat, kuin se, millä etäisyydellä kunnantalo
            sijaitsee. Siksi hallituksen käynnistämä kuntauudistus
            tulee toteuttaa, jotta kunnat pystyvät sen avulla varmistamaan
            kansalaisille laadukkaat peruspalvelut.
         
         
       
      
         
         Reijo Hongisto /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kiinteistöveron poistamisella
            valtionosuuden tasausjärjestelmästä tavoitellaan
            kiinteistöveron osuuden lisäämistä kuntien
            verotuloista. Jos muutos toteutetaan, siitä hyötyvät
            kunnat, joissa on paljon vapaa-ajan asutusta, sekä niin
            sanotut voimalaitoskunnat. Näin kunnat joutuvat maantieteellisen
            sijaintinsa perusteella täysin eriarvoiseen asemaan, sillä joidenkin
            vesistörikkaiden kuntien alueella on mahdollista rakentaa
            vapaa-ajan asutusta ja joidenkin niin sanottujen kuivan maan kuntien
            alueella ei vapaa-ajan asutusta juuri rakenneta. Siis ne kunnat,
            joiden alueella sattumalta on järviä, hyötyvät
            ja järvettömät kunnat kärsivät
            uudistuksesta. Myös pääkaupunkiseudun
            kunnat hyötyvät uudistuksesta, koska alueella
            on runsaasti arvokiinteistöjä. Mielestäni
            tämä on epäoikeudenmukaista, ja tätä epäoikeudenmukaisuutta
            tasoittaisi erinomaisesti tämä kiinteistöveron
            säilyttäminen ennallaan. Suurin yksittäiselle
            kunnalle aiheutuva lisäys on noin 640 euroa asukasta kohden
            ja suurin menetys 114 euroa asukasta kohden.
         
         
         On syytä palauttaa mieliin, että perustuslakivaliokunta
            totesi jo kaksi vuotta sitten, että valtionosuusjärjestelmän
            keskeisenä tarkoituksena on varmistaa, että kaikilla
            kunnilla on olosuhteista ja kuntien tulopohjan eroista huolimatta
            edellytykset selvitä erityisesti lakisääteisistä tehtävistään.
         
         
         Kun edustaja Östman tässä totesi,
            että ei ole tärkeää se, missä kunnantalo
            sijaitsee, vaan se, mistä palvelut saa, niin pelkään
            pahoin, että kun näitä veroja kiristetään,
            kuntaliitoksia tulee ja palvelun tarjoaja etääntyy
            palvelun tarvitsijasta entistä kauemmaksi, ja näin
            ollen on myöskin merkitystä sillä, miltä etäisyydeltä ne
            palvelut saa. Kun viittaan tuohon, mitä äsken
            keskusteltiin polttoaineveron korotuksesta, niin julkista liikennettä ei
            haja-asutusalueilla juuri ole. Niitä yhä kauemmaksi
            loittonevia palveluja joudutaan hakemaan omilla kulkuvälineillä,
            ja niitten hakeminen tulee entistä kalliimmaksi.
         
         
       
      
         
         Pirkko Mattila /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Täällä salissa
            nyt on moneen kertaan muisteltu sitä, mitä edellinen
            hallitus teki, ja minäkin tässä nyt sitten
            pikkusen uskallan pohtia sitä, että Paras-lainsäädännön
            vaihtuminen tähän uuteen rakennelakiin on kyllä aika
            kova muutos. Tarkoitan sitä, että nämä karttaharjoitukset
            ja hallintohimmelit olisivat kyllä vaatineet myös
            ihan toisenlaista strategista lähestymistä, ja
            minua harmittaa, kun porkkanarahoja on ollut jossain vaiheessa käytössä,
            että ne sitten ovat kuitenkin päätyneet
            sillä tavalla hieman huonoihinkin ratkaisuihin, että ne palvelut
            ovat todellakin karanneet ja kuntien välinen yhteistyö ei
            ole sitten onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla.
         
         
         Mutta jos tullaan tähän päivään
            takaisin, niin kuitenkin hallitusohjelma leikkaa kunnilta nettona
            448 miljoonaa, ja kyllä tämä on minusta
            aika merkittävä heikennys kuntien tulopohjaan.
            Minä todella toivoisin, että meillä olisi
            mahdollisuus käyttää Suomea taloudellisesti,
            alueellisesti hyväksi, ihan Lapista tuonne Hankoniemeen
            asti, ja minä näen, että myös
            ruuhkautuminen tulee maksamaan tälle yhteiskunnalle. Ei
            meillä semmoisia laskelmia näy, missä olisi
            laskettu näitä ruuhkautumisen aiheuttamia ongelmia,
            joten näen kyllä nämä kuntarahoituksen
            leikkaukset huonoina.
         
         
       
      
         
         Arto Pirttilahti  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kyllähän tämä on
            yksi tasaveron suuntaan menevä asia jälleen kerran
            täällä tänä iltana.
            Kunnat joutuvat nostamaan omaa veroprosenttiaan. Mänttä-Vilppulan
            kaupungissa jouduttaisiin — ja varmaan keskimäärinkin
            Suomessa tällä hetkellä — nostamaan
            noin 1,5 prosenttiyksikköä juuri valtion omien
            toimenpiteitten ja leikkauksen osalta. Siinä valtio siirtää sitä velkaansa
            ja talousvastuuta kunnille.
         
         
         Tässä on aika problemaattinen myös
            tämä, että tehtiin sata kuntaliitosta
            kaikkinensa Paras-hankkeen aikana, ja siellä annettiin
            määrätynlainen lupaus valtion osalta
            niille kunnille, kun oli ensin, sanotaan, porkkanarahat, mutta nyt
            aika monessa kunnassa ne porkkanarahat on nyt syöty. Nyt
            sitten liipaistaan siitä pois tällä matematiikalla
            se 400 miljoonaa niitten kuntienkin kehittämisestä,
            ja se on erittäin raskasta taloudellisesti niissä liitoskunnissa,
            missä tällä hetkellä ponnistellaan
            sen palvelurakenteen muutoksen kautta. Toinen, mikä siellä on
            olemassa, on juuri tämä työntekijäturva.
            Se on viisivuotinen turva, ja sitä on varmaan useassa kunnassa
            vielä jäljellä. Välineet ovat
            hyvin vähäisiä kunnilla sitten tasapainottaa
            sitä talouttaan. Se on sitten vaan velanottoa lisää tai
            sitten veroprosenttia ylös, sieltä on vaikea leikata
            palvelutuotannosta.
         
         
         Minä toivoisin, että valtio tekisi tämmöisen palvelutakuujärjestelmän
            jollain tavalla näistä lähipalveluista.
            Tämä ei tarkoita pelkästään
            kuntapalveluja, ne ovat paenneet jo aika laillakin hiljaisilta maaseutualueilta
            ja näitten kuntaliitostenkin johdosta, mutta tarkoitan
            myös valtion palvelujen osuutta tässä asiassa.
            Valtion palvelut keskittyvät pelkästään
            näihin keskuskaupunkeihin, ja sitä kautta menettävät
            niin sanotut seutukaupungit ja pienet maaseutukaupungit oman toimintakykynsä niin
            valtion palvelujentarjoajana kuin omien palvelujenkin tuottajana,
            eli asukkaat sieltäkin muuttavat lähimpiin maakuntataajamiin.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Pirttilahden puheenvuoroa kuunneltuani
            tuli mieleen, että jos nyt olisi viime kausi ja olisin
            keskustan eduskuntaryhmän jäsen, niin sanoisin,
            että hallitus antaa kunnille kuitenkin 450 miljoonaa euroa
            enemmän kuin tänä vuonna. Tässä on
            tietenkin se näköharha, että kun mukaan
            lasketaan indeksitarkistukset ja veromenetysten kompensaatiot, niin
            silloin päädyttiin tähän aivan
            samaan ilmiöön, joka tapahtui jo edellisillä kausilla.
            Ongelman ydin: kukaan meistä ei tietenkään
            riemulla näitä kuntiin kohdistuvia leikkauksia
            tee, mutta kaikki me tiedämme myöskin, että 7,5
            miljardia otetaan lainaa. Kysymys on siitä, millä tavalla
            tämä talous saadaan tasapainoon, ja kun tiedämme,
            minkä osuuden valtionosuudet valtiontaloudesta aiheuttavat,
            niin minun on ollut vaikea keksiä keinoa, millä tavalla
            tätä tasausta voitaisiin tehdä niin,
            että kunnatkaan eivät joutuisi jostain tinkimään.
            Miten se tapahtuu oikeudenmukaisesti, se on sitten toinen juttu.
         
         
         Se on kuitenkin sanottava, että kun ikään
            kuin implisiittisesti viittasitte, että kunnallisvero olisi tasavero,
            niin sitähän se nyt ei ole missään
            tapauksessa. Se on prosentuaalinen vero: 100 000 ansaitseva
            maksaa kymmenen kertaa enemmän kuin 10 000 ansaitseva
            tai sata kertaa enemmän kuin tonnin ansaitseva, itse asiassa
            maksaa enemmänkin, koska kunnallisvero on tällä hetkellä progressiivinen
            johtuen näistä perusvähennyksistä,
            ja sitä progressiivisuutta nyt hallitusohjelman mukaisesti
            ensi vuoden budjetti- ja verolakeja vahvistettaessa tullaan entisestään
            vahvistamaan.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaiset eivät myöskään
            voi hyväksyä sitä, että kuntien
            menoja leikataan tällä nettomäärällä 448
            miljoonaa, ja siitä syystä onkin helppo yhtyä edustaja
            Torniaisen esitykseen lain hylkäämiseksi. Toivomme
            myös sitä, että tämä herättää keskustelua
            myös tämän vaalikauden aikana, kun seurataan
            sitä, millä tavalla tämä leikkaus
            vaikuttaa ja kuinka ne kiinteistöverojen tuotot vaikuttavat
            kuntien elinvoimaan, ja tämä tulisi keskusteluun
            hallituskauden aikana vielä uudelleen.
         
         
       
      
         
         Jyrki Yrttiaho /vr:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kunnilta leikataan peruspalvelujen valtionosuuksia
            631 miljoonaa euroa. Kuntien yhteisövero-osuuden supistaminen
            tämänvuotisesta ja yhteisöveron alentaminen
            vähentävät kuntien rahoitusta noin 330
            miljoonaa. Samaan aikaan kuntien tehtävät ja palvelujen
            tarpeet kasvavat. Valtionosuus kuntien rahoituksesta supistuu, mutta sitä yritetään
            peitellä esittelemällä tilanteen parantamiseksi
            se, että kustannustason nousua korvataan osittain valtionosuuksien
            indeksikorotuksilla ja veromuutosten kunnille aiheuttamaa tulojen
            vähenemistä korvataan niin ikään.
            Jopa kuntaverotuksen kiristäminen on joissakin kirjoituksissa
            esitetty harhaanjohtavasti tilanteen parantumiseksi, mutta kaikki
            me, jotka olemme osallistuneet tänä syksynä ensi
            vuoden budjetin laadintaan, voimme kyllä oman kuntamme
            kohdalla todeta tämän tilanteen, minkä tässä kerroin.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.