Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lain ensimmäisen käsittelyn
            yhteydessä jäi esittelypuheenvuoro pitämättä.
            No, nyt ei tarvitse esitellä, nyt voi vain todeta ihan
            joitakin keskeisiä näkökohtia tästä itse
            väylämaksulakiesityksestä ja sitten sen
            perusteella tehdystä mietinnöstä.
         
         
         Kun tämä vaalikausi alkoi, niin liikennevaliokuntaa
            kannanotoillaan työllisti aivan erityisesti kaksi asiaa:
            toinen oli tienpidon ongelmat ja toinen väylämaksulain
            käytäntöön soveltaminen. Tilanne
            meni niin vaikeaksi, että valiokunta joutui ottamaan itselleen
            tehtävän, joka sille ei normaalikäytännön
            mukaan kuulukaan, elikkä selvittämään,
            mitä oikein näissä väylämaksuasioissa
            käytännössä on tapahtunut ja
            tapahtuu suorastaan päivittäin. Meillähän
            on olemassa täällä jääpeite
            vielä laajassa osassa meriväyliä ja sisäväyliä suuren
            osan vuotta, jolloinka nämä väylämaksuasiat
            saavat aivan erityisen merkityksen, ja me jouduimme valiokuntana
            selvittämään näitä asioita
            perusteellisesti, niin perusteellisesti, että jouduimme
            pyytämään Tullihallitukselta ja Merenkulkulaitokselta
            asianomaisia asiakirjoja haltuumme voidaksemme selvittää näitten
            asioitten perimmäistä luonnetta ja sitä,
            mitä on tapahtunut.
         
         
         Ensimmäinen selvitys kolmen vuoden työn tuloksena
            saatiin valmiiksi muutama viikko sitten. Se osoitti, että sen
            otoksen aluksia, joka oli otettu selvitykseen, osalta oli jäänyt
            väylämaksutuloja valtiolta saamatta noin 8 miljoonaa
            vanhaa markkaa, siis ei ollenkaan vähäpätöinen
            määrä rahaa. Kysymys on siis vain otoksesta
            eikä mistään kokonaisselvityksestä.
            Näiden asiakirjojen saaminen haltuun tietysti oli jo oma
            tarinansa. Siinä sitten valiokunta joutui toistamiseen
            muistuttamaan ministeriötä, että ne asiakirjat
            olisi syytä toimittaa meille pikapikavauhtia. Nyt tällä hetkellä on
            lisäselvityspyyntö ministeriössä sisällä ja
            toivomme, että selvitys saadaan elokuun loppuun mennessä,
            jonka jälkeen voidaan sitten ryhtyä tilanteen
            vaatimiin erityisiin toimenpiteisiin. Siihen sitten palaamme syyskuussa
            tänä vuonna.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä on nyt kysymys siitä,
            että on haluttu tätä jääluokkatodistuskäytäntöä,
            niin kuin uusi termi kuuluu, selventää niin, että poistuu
            muun muassa niin sanottu kikkailu konetehoilla eli se, että aluksella
            on useampi jääluokkatodistus erilaisia käyttötarkoituksia
            varten. Alus on ihan se sama, sillä on sama koneteho, mutta
            sillä on erilaisia todistuksia. Niitä saa ostaa
            muun muassa Saksan liittotasavallasta tällaisilta luokitustoimistoilta,
            että tarpeen mukaan kun maksaa, niin saa tämmöisiä todistuksia.
            Nyt sitten näitä asioita, niin kuin arvoisat edustajat ovat
            lukeneet, on tässä selvitetty, ja uskon, että tämä ensimmäinen
            vaihe väylämaksulakimuutoksessa on askel selvästi
            selvempään ja parempaan suuntaan, ja toivoa vain
            sopii, että tämä kokonaisuus saa aivan
            uuden todellisuuden vielä tämän vaalikauden
            aikana.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.