5) Laki työttömyysturvalain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Merja Kyllönen /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kyseinen aloite on vasemmistoliiton
            eduskuntaryhmän ehdottamaa toimeentuloturvan vähimmäisetuuksien
            yhtenäistämistä ja tuloköyhyyden
            vähentämiseen tähtäävää sosiaalipoliittista
            linjausta. Ajatuksena vähimmäisturvan osalta vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ehdottaa
            perusturvan etuuksien yhtenäistämistä ja
            korottamista tällä hetkellä yksinäiselle
            tarkoitetun täyden kansaneläkkeen tasolle verottomana.
            Lisäksi ehdotamme, että näin korotettuja
            vähimmäisturvaetuuksia ja kansaneläkettä edelleen
            korotettaisiin 100 eurolla kuukaudessa 1.7.2009 lukien.
         
         
         Tällä hetkellä käsittelyssä olevassa
            aloitteessa ehdotetaan työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamista
            osana toimenpidekokonaisuutta, jolla niin sanottuja aitoja köyhyysloukkuja
            pyritään purkamaan ja lisäämään
            työstä saatavien ansiotulojen käteen
            jäävää osaa samalla, kun perhe
            on vähimmäisetuuksien saaja.
         
         
         Tällä hetkellä työmarkkinatuki
            on tarveharkintainen, mikä merkitsee sitä, että saajan
            ja hänen puolisonsa tai avopuolisonsa tulot pienentävät
            työttömänä olevan osapuolen
            työmarkkinatukea. Jos vanhempien kanssa samassa taloudessa asuva
            työtön ei täytä työssäoloehtoa,
            vanhempien tulot vaikuttavat työmarkkinatukeen. Tuki maksetaan
            silloin osittaisena, ja se on 50 prosenttia tuesta, jonka saaja
            muutoin saisi.
         
         
         Voimme esittää kysymyksen, onko suomalainen
            kansalainen, joka olisi oikeutettu työmarkkinatukeen, täysivaltainen
            Suomen kansalainen, jos hänen tulonsa ovat täysin
            riippuvaisia toisesta henkilöstä; miehestä,
            vaimosta, äidistä, isästä.
         
         
         Työmarkkinatuen tarveharkinta on todettu tutkimuksissa
            ja ihan arjen elämässä yhdeksi suurimmaksi
            köyhyyttä aiheuttavaksi tekijäksi Suomessa.
            Myös naisköyhyys on tutkitusti aika pitkälti
            juuri työmarkkinatuen tarveharkinnan aiheuttamaa. Samoin
            perheköyhyydessä sillä on iso merkitys.
         
         
         Aiheuttaa usein hyvin pitkälle menevää epätasa-arvoisuutta
            perheessä, jos toinen puolisoista saa kohtuullista palkkatuloa
            ja toinen ei sen toisen palkkatulon vuoksi saa minkäänlaista
            tuloa. Olen törmännyt monenlaisiin ongelmiin niin
            yhteisessä perhe-elämässä kuin
            parisuhteessa lähipiirissä silloin, kun toinen
            osapuoli ei saa mistään penniäkään.
            Siinä äkkiä rakkaus lentää ikkunasta
            tai ovesta tai vaikka takapihalle savuluukusta, mutta yleensä perheiden
            ongelmien taustalla on usein puhtaasti raha ja sen riittämättömyys.
         
         
         Suomessa ja useissa muissa maissa kannustin-ajattelu läjähti
            sosiaalipolitiikan keskiöön 1990-luvun laman myötä,
            ja se on vähän jäänyt sinne, jämähtänyt
            paikoilleen. Tuolloin Suomen työttömyysaste kasvoi
            kolmessa vuodessa 3:sta 18:aan prosenttiin. Syyllisiä etsittiin
            kissojen ja koirien kanssa, ja niitähän löydettiin.
            Laajalti esiintyi syyttelyä anteliasta työttömyysturvaa
            kohtaan: nyt ei työnteko kannata. Ikään
            kuin yhdessä yössä sadattuhannet työntekijät
            olisivat tajunneet, että työtä tekemättä saa
            paremman toimeentulon kuin työtä tekemällä.
            Järjestelmähän ei ollut kuitenkaan muuttunut
            sitten 1980-luvun täystyöllisyyden, mutta arveltiin
            ihmisten asenteiden muuttuneen yhdessä yössä.
         
         
         Kannustinloukkuja on tutkimusten mukaan, ja ihan ei tarvitse
            lukea tutkimuksiakaan, kun menee tuonne kadulle, tapaa ihmisiä ja
            kuulee otteita heidän elämästään
            tai otteita lähipiirin ihmisten elämästä.
            Varsinkin pieni- ja keskituloisten lapsiperheiden keskuudessa köyhyys
            on lisääntynyt ja lisääntyy
            koko ajan.
         
         
         Tässä salissa on puhuttu paljon yksinhuoltajien
            köyhyydestä ja myös vähimmäisturvan
            riittämättömyydestä. Kummallista,
            me puhumme, me puhumme, mutta mitään ei tapahdu.
            Ei tarvitse ihmetellä, jos kansalaiset uskovat meidän
            puhuvan lämpimiksemme.
         
         
         Puolison palkkatulojen merkitys perheessä on iso silloin,
            jos toinen osapuoli on tipahtanut työmarkkinatuelle. Puoliso
            on toisen armoilla. Kuten jo aiemmin mainitsin, usein tällaisissa
            tilanteissa hiipuvi rakkaus, kylmenee kodin lämmin liesi
            ja tulee eteen ylitsepääsemättömiä vaikeuksia
            niin siinä lähisuhteessa kuin muissakin ihmissuhteissa,
            ja yleensä sijaiskärsijöinä näissä perheissä toimivat
            lapset, jotka todennäköisesti ovat aika lailla
            syyttömiä perheen senhetkiseen tilanteeseen tai
            yhteiskunnan senhetkiseen tilanteeseen.
         
         
         Pääministeri Matti Vanhasen toisen hallituksen
            ohjelmassa korostetaan hyvinvointipolitiikkaa, mennään
            kannustaen ja välittäen 2010-luvulle, halutaan
            kannustavaa ja oikeudenmukaista sosiaaliturvaa. Tässä salissa
            kuluneen kohta kahden vuoden aikana, ei ihan reilun puolentoista
            vuoden aikana, olen kuullut monta kysymystä liittyen sosiaaliturvaan,
            liittyen tuloloukkuihin, vähimmäisturvan korottamiseen,
            ja aina vastaus on: Sata-komitea, Sata-komitea, Sata-komitea. Minä odotan
            sitä päivää, jolloin Sata-komiteasta Sadan
            viisaat ilmoittavat meille, millä tavalla nämä ongelmat
            ratkaistaan ja kenen kukkarosta ne rahat kaivetaan näitten
            asioitten hoitamiseen.
         
         
         Haluan lopuksi teille kertoa suomalaisesta kannustinkäsitteistöstä.
            Meillä tällä hetkellä on yleiskäsitteenä kannustinpulmille
            kannustinloukku, tuloloukku, työttömyysloukku
            ja köyhyysloukku. Mutta voin kertoa teille, rakkaat kollegat,
            jotka täällä ahkerasti edelleen istutte, että köyhälle,
            todella köyhälle kansalaiselle, tässä yhteiskunnassa
            ei monesti jää kouraan yhtään mitään
            muuta kuin kärpäsloukku ja sillä olisi
            tultava toimeen. En ihmettele, että niitä kansalaisia ei
            paljon naurata ja he käyvät jo eduskunnan edustajien
            kraiveliin tuolla kaduilla. En ihmettele.
         
         
       
      
         
         Johanna Karimäki /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa on esitetty eräs
            tärkeä seikka, työmarkkinatuen tarveharkinnan
            poistaminen. Se on asia, joka on vihreiden tavoitteissa muun muassa
            Sata-komitean työssä. Ed. Kyllönen jo
            viittasikin Sata-komitean työhön, johon sisältyy
            paljon odotuksia mutta myös pelkoja. Se työ on
            ollut kovin salamyhkäistä, ja toisaalta asia on
            niin valtava ja suuri ja se korjaamisen tarve on niin suuri, että tavallaan
            ehkä jonkinlainen hetken työrauha ei ole niin
            kovin kummallinen asia. Siksi tämä aloite tuleekin
            hyvään aikaan, koska Sata-komitea valmistelee
            sosiaaliturvan uudistusta ja sen parantamista. Sosiaaliturvan puutteista
            onkin tärkeää keskustella juuri nyt.
         
         
         Kuten aloitteessa on esitetty, tukien pitäisi olla henkilökohtaisia
            eikä sidottuja perheenjäsenten tuloihin. Lisäksi
            tarvitaan pienimpiin etuuksiin korotusta, sillä tuet ovat
            30 prosenttia alhaisemmalla tasolla kuin 1990-luvulla. Sen vuoksi
            köyhyys ja eriarvoisuus ovat lisääntyneet
            lamavuosista lähtien talouskasvusta huolimatta. Täytyy
            todeta tähän, että hyvään
            alkuun hallituksen työssä on päästy
            sillä, että minimivanhempainrahoja ja minimisairauspäivärahoja
            on korotettu 170 euroa kuukaudessa eli tämänkin
            asian eteen on otettu pieniä askelia, pieniä kädenojennuksia erityisesti
            niitä köyhimpiä lapsiperheitä kohtaan, köyhiä pikkulapsiperheitä kohtaan.
         
         
         Todella tärkeä mielestäni tähän
            Sata-komitean työhön liittyen on myös
            työllisyys ja sen edistäminen, se, että työnteko
            olisi aina kannattavaa, kaikesta työstä pitäisi
            saada käteenjäävä korvaus. Työttömällä,
            osa-aikatyökykyisellä, eläkeläisellä,
            kaikilla heillä pitäisi heidän omien
            mahdollisuuksiensa mukaan olla mahdollisuus osallistua siten, että tulot
            eivät toisaalta vähene. Tämä kannustavuus
            tulee nimenomaan taloudellisten kannustimien kautta, ja se vähentää myös
            harmaata taloutta, ja sitä kautta saisimme verotuloja ylläpitää tätä hyvinvointiamme.
         
         
         Viimeinen tärkeä seikka, jonka haluan nostaa sosiaaliturvan
            uudistuksesta, on se, että se tavoittaisi paremmin ihmiset
            ja kohtaisi heidät heidän tarpeidensa ja heidän
            elämäntilanteidensa mukaan. Nyt meillä on
            liikaa sosiaaliturvan väliinputoajia.
         
         
         Vielä työllistämisnäkökohdista
            haluan ottaa esiin työllistämisen palkkatuen,
            jota saa siis maksimissaan yhdeksi vuodeksi. Se on erittäin
            tärkeä ihmiselle. Se antaa elämänsisältöä,
            työyhteisön ja merkityksen. Siksi sen merkitys
            onkin valtava. Vaikka itse työntekijälle käteenjäävä osuus ei
            ole sen suurempi kuin työttömyyskorvaus, nurinkurista
            tässä on se, että jos henkilö ei
            sitten työllistykään tämän
            jälkeen pysyvästi, hänen tulee olla kaksi
            vuotta työttömänä, jotta saisi
            uudestaan tätä työllistämisen
            palkkatukea. Tästä johtuen työtön
            voi joutua tällaiseen oravanpyörään — työtön,
            tukityöllistetty, työtön, tukityöllistetty — ja
            haasteena olisikin työllistää nämä työttömät
            lopullisesti. Tarvitsemme räätälöityjä vaihtoehtoja,
            yhteistyötä yritysten kanssa, on tuettava sosiaalista
            yrittäjyyttä, ja pitää hakea
            kaikki mahdolliset parhaat ratkaisut, että löytyy
            pysyvä ratkaisu ihmisten elämäntilanteiden
            parantamiseen. Sillä on merkitystä sekä työllistettävälle että hänen
            läheisilleen, puolisolleen, lapsilleen, ennen kaikkea lapsille,
            sillä huono-osaisuuden on todettu periytyvän,
            huono-onnisuus periytyy. Tämä epäonnen
            kierre on saatava pysähtymään. Me tarvitsemme
            parempia lähtökohtien tasa-arvoa kuin nyt on.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä työmarkkinatukijärjestelmähän
            kaiken kaikkiaan on osoitus siitä kastijakoisesta järjestelmästä,
            joka viime vuosikymmenellä luotiin. Jaettiin työttömien
            ryhmäkin niin moneen osaan; ansiosidonnaisella eläviin,
            peruspäivärahalla toimeen tuleviin ja työmarkkinatukilaisiin ja
            vielä työmarkkinatukeakin saavat moneen eri ryhmään.
         
         
         Tämä työmarkkinatuen tarveharkinta
            on semmoinen järjestelmä, joka johtaa avioeroihin,
            parisuhteitten hajoamiseen, riitaisuuksiin perheissä, koska
            se pakottaa puolison elämään toisen tuloilla
            ilman, että itse saa pienilläkään
            tuloilla omaa rahaa käyttöön ensinkään.
            Mitään perustetta sille, että työttömyysturvalla
            elävät ovat eri asemassa kuin työmarkkinatuella
            elävät, ei ole olemassa, vaan tämä työmarkkinatukijärjestelmä ja
            vielä tämä tarveharkinta erikseen tehtiin sen
            takia, että kyseessä oli puhtaasti säästölaki. Tulothan
            lähtevät pienenemään jo vähän
            päälle 500 euron kuukausituloista, ja kun yhteiset
            tulot puolisoilla ovat vähän alle 1 900
            euroa, niin silloin tätä työmarkkinatukea
            ei makseta olleenkaan.
         
         
         Tänä päivänä viimeksi
            työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa oli
            apurahansaajien työttömyysturva ja siellä perusteena,
            että haluttiin yhdenmukaistaa käytäntöjä,
            ja tämmöistä järjestelmää kuitenkin
            halutaan pitää yllä, jossa tasa-arvon
            näkökulmastakaan ei ole olemassa mitään
            perusteita.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärvi totesi juuri työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisesta, miten jotenkin tuntuu
            omituiselta se, kun siellä on näitä tieteilijöiden
            ja taiteilijoiden edustajia ja he ovat tavallaan tyytyväisiä tähän
            tilanteeseen, joka pitää sisällään
            tämän tarveharkinnan. Minusta se kuvaa tietysti
            jotenkin semmoista toivottomuutta, että ilmeisesti koetaan,
            että tämmöistä ei pystytä muuttamaan.
            Kuitenkin kaikki nämä säännöt, mitkä ovat
            olemassa, ovat tässä salissa muutettavia pykäliä.
         
         
         Ennen kaikkea tässä tarveharkintakysymyksessä on
            kyse semmoisesta asiasta, josta edelliset puhuivat, tosi isosta
            asiasta, joka repii perheitä. Sen takia aina oikeus omaan
            rahaan pitää saada ajoiksi. Nyt tässä aloitteessa
            esitetään sitä, jotta olisi oikeus työmarkkinatukeen,
            että ei olisi riippuvainen sillä tavalla toisesta,
            niin kuin tänä päivänä on.
         
         
         Ihan veres esimerkki, joka tässä on viikon
            sisällä ollut. Olen pyörittänyt
            sitä ja yrittänyt saada ratkaistua, mutta näyttää siltä,
            jotta tämän hetken säännösten
            mukaan sitä ei pystytä oikaisemaan. Se on se,
            jotta tässä Pääkaupunkiseudulla on
            yksi taksiyrittäjä, jonka puoliso on ajanut taksia.
            Siis vaimo on ajanut taksia 15 vuotta, mutta hän sairastui
            vuonna 2006. Nyt hän on ollut sitten kaksi vuotta saamatta
            mistään mitään, ei saa eläkettä,
            koska katsotaan, että ei ole niin työkyvytön,
            että jotain muuta voisi tehdä, koska taksikortti
            on otettu pois. Mutta kun ei terveydentila salli muuta eikä ole
            muuta työtä saanut, niin hän on, totta
            kai, työnhakijana nyt. Ainut konsti tässä ilmeisesti
            on enää, kun kaikki pykälät
            käydään läpi, jotta hänen
            täytyy erota tai hänen miehensä pitää lopettaa
            se taksiyritys, jomminkummin.
         
         
         Mitään muuta vaihtoehtoa tämänhetkisten
            pykälien kohdalla ei ole olemassa. Siis on lähdettävä erikseen
            asumaan, otettava ero, koska he ovat naimisissa, tai sitten on lopetettava
            se yritys, koska hän on ollut töissä pitempään
            kuin puoli vuotta siinä firmassa. Sitä ei kuulemma
            tämänhetkisten säännösten
            mukaan saa poikki. Yhtään ennakkotapausta ei ole
            olemassa näissä valitusasteissa, jotta se olisi
            muuttunut, vaikka työvoimatoimiston ja Kelan taholta sanovat,
            että no, valittakaa siitä. Mutta kun sitten selvitin
            tapauksen, niin on turha valittaa, koska yhtään
            tulkintaa vielä tähän mennessä ei
            ole tullut muuta.
         
         
         Sen takia se vaatisi sen, jotta silloin poliittinen tahto pitää olla,
            että todetaan, että jos ei koko tätä pumpsia
            saada vielä muutettua kertaheitolla, niin tämän
            tyyppisissä tapauksissa, mitä äsken kerroin,
            pitäisi olla sillä tavalla tulkintaa, jotta jos voi
            osoittaa, että hän ei enää työskentele
            siinä oman puolisonsa firmassa, niin pitäähän
            se nyt jollakin tavalla saada poikki eikä pidä loputtomiin
            killuttaa siinä tilanteessa, jotta joutuu kerjäämään
            rahaa. Siinä käy, niin kuin ed. Kyllönen totesi,
            että siinä äkkiä kyllä alkavat
            tunteet kylmetä, ja voi olla, että joutuu olemaan
            siinä asennossa, polvillaan rukoilemassa, saako vaaterahaa
            tai mihin hyvänsä muuhun rahaa.
         
         
         Sitten, kun puhuttiin muutenkin vähän laajemmin
            näistä asioista, minusta mielenkiintoinen näkökulma,
            joka tässä viikonloppuna uutisoitiin, oli se,
            kun työministeri esitti sitä, jotta pitää tehdä vähemmän
            töitä. Minulle on jotenkin jäänyt semmoinen
            mielikuva, jotta en tiedä, onko siinä nyt ratkaisu
            sitten tähän kysymykseen, jotta kaikille riittäisi
            työtä siinä. Kun tehdään
            vähän laiskemmin ja vähemmän,
            niin useampihan pitää tietysti työmaalla
            olla ihmisiä. En tiedä, mutta tämä jäi
            minulle vaan aivoitukseksi tässä. En ole esittämässä missään
            tapauksessa sitä, mitä työministeri esitti,
            mutta tiedän, jotta se voi olla aika vaikea toteuttaa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Karimäki jo vihreitä aatoksia
            tämän aloitteen johdosta esitteli. Olen tietysti
            niitten ajatusten kanssa yhdenmukaisessa linjassa. Totean vaan,
            että tämän lakialoitteen vankimpia perusteita
            ymmärtääkseni on se, että tämä rakenteellisesti
            tuottaa eriarvoisuutta, joka kuitenkin kanavoituu viime kädessä yhteiskunnan
            yhteisestä kukkarosta maksettavaksi, mutta se tapahtuu
            sillä tavalla, että se kumuloi sitä laskua
            eikä edes pidä sitä samana, ja tällä perusteella
            toivottavasti Sata-komitea tässä tuottaa asiallisen
            tuloksen.
         
         
       
      
         
         Merja Kyllönen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää kollegoja
            rakentavasta keskustelusta, ja illan kunniaksi kehittelin tässä pienen,
            tilanteeseen sopivan runonpätkän, jonka haluan
            kiitokseksi teille lausua: "Ka, riittääkö perheessä rakkaus,
            silloin kun on jääkaapissa vain lihaliemipakkaus.
            Ei lämmitä lämpö lemmen, kun
            katkaisi Vorttumi virrankin tullen ja mennen. Nyt ootetaan koholla
            kourin, että Sata-komitea järkeä tilanteeseen
            tuopi ja ihmisarvonnii vielä köyhällehi
            kansalle suopi."
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tuohon ei olisi pitänyt enää mitään
            jatkaa, mutta kiitoksia hienosta runosta. Mutta sen verran tähän,
            kun äsken unohtui vielä tuossa pöntöstä puhuessani, jotta
            minusta tässä logiikan pitäisi toimia
            sillä tavalla, kun meillä on kuitenkin olemassa
            erillisverotus ja jokainen maksaa niistä tuloistaan veroja niin
            kuin kuuluupi, että samalla tässä asiassa
            pitäisi olla sillä tavalla, jotta myös
            molemmilla puolisoilla pitää olla siis erillistulot
            olemassa tai sitten pitää kääntää se
            niin päin, että sitten pannaan yhteisverotus,
            jotta perheen tulot pannaan yhteen ja katsotaan sitten, mikä se
            verotus on. Sitten se menee synkassa tämän vero-
            ja työttömyysturvajärjestelmän
            kanssa.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.