Esko-Juhani Tennilä /vas :
Herra puhemies! Rikkaassa Suomessa on surullisen paljon jälleen köyhiä,
EU-tilaston mukaan 575 000. Tämä ryhmä muodostuu
neljästä erilaisesta lähtökohdasta:
pitkäaikaistyöttömistä, pienituloisista
eläkeläisistä, opiskelijoista ja sairauden
vuoksi köyhtyneistä. Mitä hallitus lupaa
köyhyyspaketissaan? 17 senttiä eläkeläisille.
Ajatelkaa, 17 senttiä päivälle saavat
eläkeläiset ensi vuoden syksyllä. Toimeentulotuen
leikkaus perutaan, mikä on oikea asia, mutta muuta siinä paketissa
ei olekaan. Kokonaan unohtuvat opiskelijat ja köyhyyden
puolelta suurin ryhmä, pitkäaikaistyöttömät. Miten
se näin meni? Miksi ne työttömät
unohtuivat? Miksi työmarkkinatuen korotus unohtui, tai ei
unohtunut vaan raakattiin siellä hallituksen korkeimmassa
johdossa? Minä ymmärrän niin, että työministeri
aivan tosissaan oli ajamassa työmarkkinatukeen korotusta,
mutta herrat Kalliomäki ja Vanhanen tämän
kaatoivat. Herra pääministeri, minulla on teille
kysymys:
Paljonko työmarkkinatuki tällä hetkellä on,
ja miten te itse selviäisitte sillä rahalla?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallituksen toimenpiteet budjettiesityksessä kaikkein
pienituloisimpien ja vähävaraisimpien aseman parantamiseksi
tunnetaan, ja ne tulevat eduskunnan käsiteltäviksi.
Siinä on toimenpiteitä, jotka kohdistuvat myös
ainakin osaan työttömistä. Toimeentulotuen
ja asumistuen kohdalla omavastuun poistaminen kohdistuu hyvin monien
työttömien kohdalle. Myös eläkeläisten
kohdalla ratkaisuksi tuli kansaneläkkeen tasokorotus 5
eurolla, edellinen korotushan tehtiin tälle vuodelle 7
euron suuruisena. Eivät ne ole suuria summia, mutta asteittain
on edettävä. (Ed. Zyskowicz: Paljonko lupasitte
vaaleissa?)
Ministeri Mönkäre voi esitellä paketin
muutoin.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tuo hallituksen nyt tekemä päätös
niin sanotusta köyhyyspaketista perustuu sosiaalipolitiikan
asiantuntijoiden käsitykseen siitä, ketkä ovat
kaikkein kiireisimmän avun tarpeessa. Näistä toimeentulotuen
saajista hyvin suuri osa on pitkäaikaistyöttömiä,
heidän elämäänsä vaikuttaa
tämä asumismenon omavastuun poistaminen. Sen lisäksi
pitkäaikaistyöttömille on tässä kaavailtu
oikeus terveystarkastukseen ja, jos siinä yhteydessä todetaan
päihdeongelma, oikeus kuntoutukseen, jota heillä ei
aikaisemmin ole ollut, ja tuon kuntoutuksen ajalta kuntoutusraha,
joka motivoi heitä myöskin osallistumaan kuntouttavaan
toimintaan ja sitä kautta työllistymään.
Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös työmarkkinatukiuudistus
ja muutosturva, ja nämä kaikki vaikuttavat työttömien
tulevaisuuteen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Minä huomaan, että pääministeri
ei tiedä, paljonko työmarkkinatuen taso täsmällisesti
on. Kiertelitte asiaa. Kerron teille, että se on 23 euroa
24 senttiä päivälle. Miten te todella
itse eläisitte sillä rahalla? Tuskin mitenkään.
Kyllä sitä sydäntä pitää olla
muillekin.
Mitä tulee ministeri Mönkäreen puheenvuoroon,
kaikki, mikä paranee, on oikein, mutta suorin tie Suomessa
köyhyyteen on työmarkkinatuen ja peruspäivärahan
pienuus. Se tekee Suomeen köyhiä, ja nyt te sivuutatte
tämän ydinasian tässä paketissanne.
Minä odotan, että työministeri painaa
edelleen päälle ja koettaa saada sen korotuksen
aikaan. Eduskunnassa varmasti on siihen tahtoa, sillä se
on köyhyyden aiheuttajana Suomen ehdottomasti suurin ongelma,
tämä työmarkkinatuen pienuus.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta asenteen pitää olla
kyllä se, että suurin köyhyyden aiheuttaja
on työttömyys. Toimenpiteitä tarvitaan
siihen, että myös nämä työmarkkinatuella
olevat hakeutuvat aktiivitoimin töihin. Tämän
osalla on tehty useita uudistuksia, joista työmarkkinatukiuudistus
jo kerrottiin. Samoin budjettiesityksessä tullaan esittämään
toimia, jotka tähtäävät heikon
tuottavuuden alan työn kysynnän lisäämiseen,
niin sanottu matalapalkkatukiuudistus, jonka senkin mittaluokka
on kaiken kaikkiaan noin 150 miljoonaa euroa ja jolla tähdätään
juuri siihen, että nämä heikoimmassa
asemassa olevat voisivat saada sellaisia työpaikkoja, joihin
heidän koulutuksensa ja osaamisensa yltäisi, yhdessä niiden
muiden toimenpiteiden kanssa, joita muun muassa työnvälitystoiminnan
tehostamiseksi on tehty.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tuossa budjettiesityksessä on kuitenkin toimenpiteitä,
jotka kohdistuvat työttömiin. Esimerkiksi nuorten
työttömien kohdalla lisäpanostukset ovat
25 miljoonaa, millä toteutetaan nuorten yhteiskuntatakuu
niin alle 25-vuotiaiden kohdalla kuin vastavalmistuneidenkin kohdalla,
ja sen lisäksi pitkäaikaistyöttömille
rakennetaan lisää aktiivitoimia. Noiden aktiivitoimien
aikana ihmisillä on mahdollisuus parempaan toimeentuloon
ja sitä kautta myös parantaa paitsi omaa elämänlaatuansa
myös työllistymismahdollisuuksiansa.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Kun köyhyyspakettia valmisteltiin,
sen taustalla oli selvityksiä, jotka osoittivat muun muassa,
että erityisesti yksinhuoltajaperheissä on paljon
niitä, jotka elävät hyvin pienillä tuloilla.
Siksi kysyisinkin:
Miksi tähän köyhyyspakettiin ei sisällytetty esimerkiksi
lapsilisän yksinhuoltajakorotusta tai ylipäätänsä täsmätoimia
yksinhuoltajaperheiden tilanteen parantamiseksi?
Toinen kysymys: Kun monet joutuvat odottamaan työttömyysturvaansa
jopa kuukauden ja ylikin, mikäli ottavat lyhytaikaista
työtä vastaan, onko tämän sovitellun
päivärahan osalta parannuksia tiedossa?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Toimeentulotuen saajista hyvin suuri osa on
yksinhuoltajia. Ne suurimmat ryhmät ovat pitkäaikaistyöttömät
ja yksinhuoltajat, joten tämä toimeentulotuen
asumisen omavastuun poistaminen, joka vie hyvin ison rahasumman,
palvelee nyt näitä kahta kaikkein hankalimmassa
asemassa olevaa kohderyhmää.
Totta kai meidän ongelmamme on se, että perheet
ovat nykyisin hajonneet ja on yhä enemmän yksinhuoltajaperheitä,
ja myöskin se, että yksinhuoltajaperheen huoltaja
ei välttämättä voi mennä töihin,
ei jaksa mennä töihin, mikä olisi se
lopullinen parannus hänen toimeentuloonsa. Me toivomme,
että tuo työelämästä poissaolo
on kuitenkin väliaikainen vaihe, mutta siihen sitten tarvitaan
myös sellaista työtä, jota he voivat
ottaa vastaan.
Mitä tulee soviteltuun päivärahaan,
siihen ei tässä yhteydessä ole mitään
uusia ehdotuksia. Työttömyyskassojen johtajien
kanssa olen keskustellut tuon sovittelun joustavoittamisesta, siitä,
että nykyaikaista tietotekniikkaa käytettäisiin entistä paremmin
ja käytettäisiin myös tätä ennakoivaa
soviteltua päivärahaa, niin etteivät
ihmiset joutuisi takaisinperintäkierteeseen. Siellä on joitakin
työttömyyskassoja, jotka tekevät sen
hyvin, mutta eivät kaikki.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Jatkaisin ed. Perhon aiheesta ja yksinhuoltajista.
Ministeri Mönkäre on aivan oikeassa siinä, että hallitus
on selvästi lähtenyt näistä Stakesin selvityksistä ja
pyrkinyt sillä rahalla löytämään parhaan
ratkaisun, mutta nyt on jo viitteitä, kun on tehty uusia
laskelmia, että yksinhuoltajajoukosta osa, eivät
toki kaikki yksinhuoltajat, on kuitenkin entistä suuremmassa
ahdingossa ja että lapsiperheiden keskuudessa tuloerot
ovat suuremmat kuin missään muussa ryhmässä tässä maassa.
Todelliset köyhät löytyvät osasta
lapsia tässä maassa. Meillä on syntynyt
lasten luokkayhteiskunta. Kysymys kuuluu:
Jos tieteelliset selvitykset tässä nyt puolen vuoden,
vuoden sisällä osoittavat, että arvio
ei sittenkään mennyt oikein, valitsemanne ratkaisut
eivät sittenkään osuneet kaikista köyhimpiin lapsiperheisiin,
joista hyvin monet ovat yksinhuoltajaperheitä, niin oletteko
valmiita faktojen, tieteellisten perusteiden, perusteella tarkistamaan
kantaa, jos kerta vilpitön tarkoitus on osua kaikista heikoimmassa
asemassa oleviin, löytää heille parempia
ratkaisuja?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tämä valmistelu oli pitkä ja
perustui asiantuntijoitten työhön. Nämä asiat,
jotka nyt tehtiin, olivat kaikkien mielestä ne, jotka pitää ensin
tehdä. Varmastikaan ei osoittautunut vääräksi
toimeentulotuen saajien osalta se, että heidän
toimeentuloaan nyt ihan reaalisesti parannetaan. Mutta eihän
tämä ole mikään lopullinen ratkaisu.
Koko ajan täytyy mennä eteenpäin ja,
kun hyvinvointi lisääntyy, korjata niitten ihmisten
asemaa, jotka eniten apua tarvitsevat. Toivoisin myös sitä,
että muistettaisiin, että Unicefin mukaan Tanskassa
ja Suomessa on kuitenkin vielä vähiten lapsiköyhyyttä.
Se ei millään tavalla poista tätä ongelmaa,
koska hyvinvoinnin maassa suhteellinen köyhyys on ihan
tosiasia, en ollenkaan kiellä sitä, mutta nyt
oli aloitettava siitä, mikä oli kiireellisintä.
Jos me olisimme tehneet jotakin muuta, niin aivan varmasti kaikki
olisivat todenneet, että tämä toimeentulotuen
korjaus olisi ollut ykkönen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Asumistuen saajien joukossa, joita tämä omavastuun
poistaminen koskee, asuu yli 110 000 lasta tällä hetkellä.
Aivan kuten ministeri Mönkäre totesi, toimenpiteet
kohdistuvat hyvin voimakkaasti kaikkein pienituloisimpiin, myös
lapsiperheisiin. Tämähän on vain yksi
ratkaisu, ensi vuonna se on hieman yli 30 miljoonan euron suuruinen
ja 2007 kokonaan voimassa ollessaan noin 90 miljoonaa euroa vuositasolla eli
mittava paketti sinällään. Mutta hallituksessa on
jo aikaisemmin tehty tulonsiirtoihin kohdistuvia ratkaisuja, joiden
painotus on ollut voimakkaasti lapsiperheissä. Siellä on
pienimpien äitiyspäivärahojen korottaminen
yli 90 eurolla kuukaudessa, siellä on lapsilisien korottaminen,
siellä on kotihoidon tuen merkittävä korottaminen, eli
meillä koko hallituksen tulonsiirtopolitiikan painopiste
on selkeästi tällä vaalikaudella ollut lapsiperheissä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Pienen köyhyyspaketin vaikutukset
kumoutuvat helposti, jos samaan aikaan köyhien kipeästi tarvitsemiin
palveluihin kohdistuvaa maksurasitetta lisätään.
Lehtitietojen mukaan sosiaali- ja terveysministeriön
asettama työryhmä on ehdottamassa ensi vuoden
alusta tuntuvia korotuksia sosiaali- ja terveyspalvelumaksuihin
ja niiden sitomista indeksiin. Nyt kysyn ministeriltä:
Onko teidän mielestänne oikein, että Suomessa,
jossa jo entuudestaan potilaiden omavastuuosuudet ovat noin 20 prosenttia
terveyspalvelumaksuista, näitä maksuja lähdettäisiin
korottamaan, ja onko se oikein, että ne sidottaisiin indeksiin,
kun vastaavia etuuksiakaan, esimerkiksi pienintä sairauspäivärahaa,
opintotukea, lapsilisiä, kotihoidon tukea, ei ole sidottu
indeksiin? Toivon, että lupaisitte tässä meille,
että tällaista indeksiin sitomista ei tapahdu.
Jos ajatellaan vaikkapa kansaneläkkeen (Puhemies koputtaa) pientä tasokorotusta,
niin yksi mummonmarkka päivässä hupenee
helposti tähän.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän pysymään minuutin rajoissa!
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tuo maksutyöryhmä kuuluu
ministeri Hyssälän vastuulle, ja varmasti tässä hallituksessa
kollegani sitten tulevat jatkossa arvioimaan, mikä on oikein.
Voin sanoa, että Suomessa asiakkaat maksavat terveyspalveluista
suhteessa enemmän kuin monessa muussa maassa.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhanen, siis
teidän hallituksenne on tehnyt sellaisen linjauksen valtiovarainministeriön
johdolla, että varallisuusveron poisto voidaan toteuttaa
ensi vuoden alusta. Siis kaikkein rikkaimmille ollaan valmiita antamaan
helpotuksia vuoden alusta. Kaikkein köyhimpien osalta nämä pienet,
todellakin vähäiset, muutokset toteutetaan vasta
loppuvuodesta.
Eikö teidän omaatuntoanne ollenkaan ole kolkuttanut
se järjestys, jolla tämä hallitus etenee? Ettekö te
vielä voisi siirtää vuodella varallisuusverouudistusta
ja toteuttaa ensi vuoden alusta edes nämä pienet
korotukset näihin kaikkein köyhimpien etuuksiin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nämä ovat eri kysymyksiä,
ja aikataulut on erikseen ratkaistu. Varallisuusverotuksen, yleensä verolakien,
kohdalla on hyvä käyttää koko
verovuotta, siinä kesken vuotta voimaantulo ei ole perusteltua.
Varallisuusveroratkaisulla tähdätään
suomalaisen omistajuuden ja yrittäjyyden lisäämiseen.
Se on osa sitä politiikkaa, jolla pyritään
suomalaista työllisyyttä parantamaan, joka helpottaa
myös köyhyyttä ja joka on lopultakin
ainoa keino köyhyyden hillitsemiseen.
Edustajat Tarja Cronberg ja Rosa Meriläinen merkitään
läsnä oleviksi.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä aiemmin
viitattiin siihen, että monet perheet elävät
köyhyydessä, työttömyydessä ja
vaikeissa oloissa. Me tiedämme, että sen myötä äkkiä seuraa
myös vaikeuksia lasten kasvussa, häiriökäyttäytymistä ja
tarpeita erityisiin toimenpiteisiin. Kunnat ovat 90-luvulla laiminlyöneet
näitä, ja siksi 1999 eduskunta hyväksyi
valtionosuuteen korvamerkinnän lastensuojelun tasauksesta
näitten kalliiden toimenpiteiden osalta. Nyt tässä vaiheessa,
kun valtionosuusuudistuksen korjaava lakiesitys on tulossa käsittelyyn,
näyttää siltä, että joku
hallituksesta on sitä mieltä, että lastensuojelun
toimenpiteet olisi nyt tässä palveluturbulenssissa,
joka maassamme on menossa, turvattu. Katsotteko, valtiovarainministeri
Kalliomäki, että on oikein tässä valtion
tilanteessa poistaa tämä pelastusrengas hädässä olevien
lasten kaulasta?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Valtionosuusuudistus, sen ensimmäinen osa,
on tullut eduskunnan käsittelyyn. Silloin katsotaan, että hallitus
on yksimielinen tämän esityksensä kanssa,
ja sen yksityiskohtia sitten puidaan eduskunnan kanssa. Tämä asia
ja monet muut ovat sellaisia, jotka sisältyvät
uudistuksen aika kirjavaan vyyhteen, jossa tehtiin useita pieniä muutoksia.
Mutta haluan korostaa sitä, että tämä ykkösosa
on nimenomaan ensimmäinen osa ja toinen osa on se suuri
valtionosuusuudistus. Siihen vielä sitten saattaa liittyä kunta-
ja palvelurakenneuudistus. Meillä on iso urakka edessä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Tästä aiheesta on vielä runsaasti
lisäkysymyksiä, mutta myönnän vielä yhden
ed. Korhoselle, ja sen jälkeen siirrymme uuteen kysymykseen.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä maassa on, herra
pääministeri, 575 000 ihmistä,
jotka elävät pienituloisuuden rajan alapuolella.
Kun nyt tulee 30 miljoonaa euroa köyhyyspaketissa ensimmäisessä vaiheessa heidän
ongelmiensa hoitoon, niin sehän pitää suhteuttaa
siihen, mitä te annatte rikkaille. Te annatte rikkaille
sen noin 100 miljoonaa euroa vuositasolla, joka menee karkeasti
20 000—30 000 ihmisen saataville. Onko
teistä oikea tällainen jakosuhde, että tätä näin
lähdetään hoitamaan? Te sanotte, että köyhyyspaketti
on sellainen, jolla köyhyyttä voidaan estää.
Se on, herra pääministeri, murusia. Eikö se
omatunto ollenkaan kolkuta, edes illalla nukkumaan pannessa sen
verran, että miettisitte, mihin sitä rahaa käytetään?
Ja aivan oikeasti, kun se eduskunnassa on käsittelyssä,
ne painopisteet voitaisiin täällä vielä muuttaa,
ei se sen kummempi ongelma ole. Kukaan ei itse asiassa häviäisi
niin, että se vastaisi hänen elämäänsä,
niin kuin nyt tässä tapauksessa tulee käymään.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Pitää nyt kuitenkin muistaa
se, että ne lisäykset, joita budjettiin tehdään,
ovat lisäyksiä jo budjetissa entuudestaan olevien
tukien päälle, eli tässä mielessä näiden
summien vertailu minusta ei ole mielekästä.
Ne uudistukset, joita tehdään yrittäjyyden
ja suomalaisen omistajuuden parantamiseksi Suomessa, ovat myös
välttämättömiä. Jos
me mielimme, että myös Suomessa yritystoiminta
kannattaa, täällä uusia työpaikkoja
tuotetaan, niin myös siitä pitää kantaa
vastuuta. Meillä on vankka arvio siitä, että tässä kansainvälisessä verokilpailussa
myös meidän on tarkasteltava varallisuuden verottamista.
Siitä lähtökohdasta käsin on
päädytty siihen, että varallisuusvero
poistetaan. Tässä seuraamme useimpien muiden maiden
esimerkkiä.