Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime keväänä hallituksen
Eurooppa-politiikka koki täydellisen katastrofin: EU:n
perustuslaki kaatui. Silloin hallitus sanoi, että ratifiointiprosessia
jatketaan, voimaansaattamista jatketaan. Hallitus seisoi kuin tolppa
tuulessa. Mitään ei tapahtunut, se ei kuullut
mitään, se ei nähnyt mitään.
Minä odotin syyskauden aluksi nyt sitä, että hallitus
tulisi esiin tämän Eurooppa-politiikan kautta
jo syyskuussa. Nyt kansanedustajille on kerrottu, että mahdollisesti
marraskuussa annetaan selitys.
Oletteko te nyt virallisesti hyväksynyt, että perustuslaki
on saattohoidossa, keksitte sille vain sanamuotoa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä jo alkukesästä,
vai oliko se loppukeväästä, kerrottiin,
että hallitus ei tältä erää tule esittämään
eduskunnalle perustuslakisopimuksen ratifiointia, mutta sen sijaan
tulemme antamaan eduskunnalle selonteon, joka avaa tämän uuden
sopimuksen sisällön, analysoi sen ja antaa eduskunnalle
mahdollisuuden käsitellä sitä. Tämä tullaan
antamaan selontekona tänä syksynä, alkusyksystä.
Meillä on muistaakseni neljä eri selontekoa tulossa
eduskuntaan, ja ne rytmitetään. Tämä Eurooppa-aiheinen
selonteko on muistaakseni hallituksen ohjelmassa tähdätty tuonne
lokakuun loppupuolelle, ja riippuu sitten vähän
eduskunnankin aikataulusta, koska eduskunta ottaa sen vastaan, mutta
se on tulossa tämän syksyn aikana tänne
ja antaa mahdollisuuden eduskunnan puitteissa tämmöisen
laajan Eurooppa-keskustelun käymiseen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tiedän, että EU käy
kalliiksi, mutta voisitteko kertoa, kuinka kalliiksi se Suomen puheenjohtajuus
nyt käy, kun esimerkiksi sosialistien lehdessä tänään
sanotaan, että 10 miljoonaa ainakin tarvitaan enemmän
kuin mihin on varauduttu, koska tämän perusteella
köyhyyspaketti alkaa vaikuttaa jo laihemmalta kuin EU-puheenjohtajuuden
kustannukset.
Paljonko tämä EU-puheenjohtajuus tulee Suomen
kansalle maksamaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! EU-puheenjohtajuus on samanaikaisesti sekä tehtävä että velvollisuus
ja kuuluu siihen järjestelmään, jolla
unionia johdetaan. Unionia johtaa vuorollaan aina yksi sen jäsenmaista,
ja se on osa sitä järjestelmää,
josta siihen liittyessämme sovimme. Me hoidamme sen mahdollisimman
hyvin ja tarkkaan. Lopullinen lasku sitten aikanaan nähdään.
Nyt siihen on varattu 38 miljoonaa euroa. Se on vähemmän
kuin edellisellä kerralla. Meillä on kokemusta
enemmän, ja koetamme tehdä tarkasti tarkan euron
periaatteella myös tämän puheenjohtajuuden,
mutta se on meille samaan aikaan sekä velvollisuus että kunnia,
että hoidamme sen mahdollisimman hyvin, ja se on jokaisen
jäsenmaan vuorollaan tehtävä.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri on kuitenkin
jonkin verran ottanut kantaa perustuslailliseen sopimukseen, vaikka hän
toteaakin, että hallitus tulee esittämään
nämä linjauksensa selonteossa. Olette todennut
muun muassa sen, että tästä perustuslaillisesta
sopimuksesta ei voi irrottaa osia, että se täytyy
katsoa kokonaisuutena, mutta kuitenkin on jo tehty päätöksiä joidenkin
kokonaisuuksien irrottamisesta ja arvioimisesta. Muun muassa solidaarisuuslauseke
otettiin käyttöön Madridin pommi-iskujen
jälkeen.
Pääministeri, eikö ole mahdollista,
jos jäsenvaltiot haluavat, myös katsoa muita keskeisiä osioita,
joita katsotaan tarkoituksenmukaisiksi ottaa esille sieltä,
vai onko teidän mielestänne parempi ratkaisu,
kuten ed. Soini täällä hyvin kysyi, että EU
käy keskustelua itsensä kanssa vuoden 2004 kevääseen
tai todennäköisesti vuoden 2007 kevääseen,
koska sen jälkeen Ranskassa ja Hollannissa on olemassa
uudet hallitukset ja mahdollisesti valtionpäämiehet,
jotka ovat valmiit keskustelemaan asiasta? Voiko teidän
mielestänne Eurooppa käydä debattia loputtomasti, ilman
että otetaan konkreettisia kysymyksiä esille?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä on hyvin tiedossa se, minkä muun
muassa Hollanti ilmoitti, että ennen heidän vuoden
2007 vaalejaan nykyinen parlamentti ei tule käsittelemään
sitä. Tässä on nyt aika pitkä tuumaustauko
joka tapauksessa käynnissä, ja sopimuksen pilkkominen
ei tuottaisi mitään erityistä tulosta.
Sen tärkeimpiä osia unionin tulevaisuuden kannalta
luonnollisesti ovat nämä institutionaaliset ratkaisut,
toisaalta ne ratkaisut, joilla päätöksentekokykyä lisätään.
Tietysti, jos tällaiset olennaiset kysymykset voitaisiin
siellä toteuttaa, hyvä olisi, mutta juuri tästähän
itse sopimuksessa on kyse.
Olen ottanut kantaa itse sopimukseen ja sanonut, että se
on minusta selvästi parempi kuin nämä vanhat
sopimukset ja olisi sekä Suomen että Euroopan
edun mukaista, että otettaisiin parempi sopimus käyttöön.
Tällä hetkellä emme tiedä, pystymmekö koskaan
saamaan sitä voimaan. Meillä on nyt tuumaustauko
käytössä, ja ei ole kenelläkään
vastausta siihen, millä tavalla tässä nyt
edetään. Sen tähden on hyvä käydä keskustelua,
koska lopullinen ratkaisu, (Puhemies koputtaa) kun se tehdään,
voi tulla voimaan vain sen kautta, että kaikki sen hyväksyvät.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tehnyt aivan oikean ratkaisun
sen suhteen, että pelkästään
perustuslakisopimuksesta eduskunnan informoiminen ei ehkä ole
järkevää, vaan on hyvä liittää tähän
vähän laajempi Euroopan unionin politiikkaa käsittelevä kokonaisuus,
eli sen, mitä me itse haluamme tältä EU-nimiseltä apparaatilta,
esille ottaminen on erittäin tärkeää.
Hallitus on myös käsitellyt Suomen EU-puheenjohtajakauden
painopisteet. Kun tänään ulkoasiainvaliokunnassa
saimme sen tiedoksi, niin totesimme, että ne monet huomautukset,
joita valiokunta aikoinaan esitti, on otettu siinä huomioon,
eli tämä eduskunnan ja hallituksen vuoropuhelu
EU-asioissa on hyvä.
Onko tässä selonteon yhteydessä,
arvoisa pääministeri, mahdollisuus myös
käsitellä eduskunnan toimesta laajemmin näitä Suomen
puheenjohtajuuskauden painopisteitä, vai aikooko hallitus
tuoda Suomen EU-puheenjohtajuuskauden preferenssit jollain muulla
tavalla eduskunnan käsittelyyn?
Pääministeri Matti Vanhanen
Puhemies! Kyllä puheenjohtajakauden preferenssit on
syytä käsitellä omina kohtina. Nyt on
tämä lähtökohtapaperi tuotu
eduskunnalle. Varmastikin lokakuussa tulemme toimittamaan niin sanotun
asialista-arvion, joka koskee ministerineuvostoittain tapahtuvaa
tärkeimpien aiheiden nostamista, ja sitten lähempänä puheenjohtajakautta,
kun nähdään, miten eri asiat ovat unionissa
edenneet, tullaan tekemään sitten lopullinen prioriteettilista, ja
tämä kaikki tehdään vuorovaikutuksessa
eduskunnan kanssa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Kun pääministeri kesäkuussa
2004 antoi eduskunnalle ilmoituksen EU:n perustuslain sisällöstä,
niin te sanoitte tähän tyyliin, että Suomen
lähes kaikki tavoitteet saavutettiin, eli olitte kovin
tyytyväinen siihen sisältöön,
ja siihen sisältöön kuului muun muassa
turvatakuut.
No, jos Suomi nyt on asettanut tärkeän tavoitteen
ja on saavuttanut sen tavoitteen, niin miksi te olette nyt sitä mieltä,
että tätä tärkeätä tavoitetta
ei kannata enää tavoitella, kun on esitetty, että ryhdyttäisiin
keskustelemaan erikseen turvatakuista? Nyt te ette enää pidä sitä tärkeänä tavoitteena,
mutta vuosi sitten kesäkuussa se sisältyi niihin
tavoitteisiin, jotka me teidän mielestänne olimme
saavuttaneet. Mikä on muuttanut tämän tilanteen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! En valitettavasti oikein ymmärtänyt
kysymystä, koska juuri äsken sanoin, että minusta tämä uusi
sopimus on selvästi parempi kuin vanhat sopimukset, kokonaisuudessaan
parempi, ja sitä kannattaa myös kokonaisuudessaan
viedä eteenpäin. Näiden niin sanottujen
turvatakuiden osalta ei ole erimielisyyttä, ne saatiin
sovittua unionissa yhdessä. Uskon, että kaikkien
valtionpäämiesten ja pääministerien,
jotka olivat sopimassa sitä, sana pitää.
Se sana pitää, ja kyllä se tahto on olemassa.
Mutta kysymys on tässä sopimuksessa paljon muistakin
asioista.
Meidän tavoitteenamme on nyt kuitenkin pyrkiä selvittämään
se, että saataisiin koko sopimus tavalla tai toisella eteenpäin.
Vielä emme tiedä, miten se tapahtuu, mutta unioni
tarvitsee jossain vaiheessa uuden sopimuksen. Viimeistään
siinä vaiheessa, kun 28. jäsenmaa tulee, me olemme sen
tosiasian edessä, että täytyy olla jonkinlainen
uusi sopimus, jonka kaikki jäsenmaat ovat hyväksymässä.
Laajentuminen ja päätöksenteon tehokkuuden
turvaaminen edellyttävät uutta sopimusta.
Ulla Anttila /vihr:
Herra puhemies! Te, herra pääministeri, olette
edustanut kantaa, että mitään osia ei
pidä erottaa ainakaan tässä vaiheessa perustuslakisopimuksesta.
Olette korostanut kuitenkin sitä, että ulko- ja
turvallisuuspolitiikassa ikään kuin jatketaan
sillä linjalla, jota on viitoitettu sekä perustuslakiprosessissa
että esimerkiksi päätöksissä nopean
toiminnan joukoista. Olette vastustanut turvatakuiden erillistämistä.
Onko tämä kantanne tulkittavissa niin, että EU ryhtyy
harjoittamaan ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ikään
kuin perustuslakisopimus olisi hyväksytty, ilman että tehdään
näitä institutionaalisia muutoksia?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nopean toiminnan joukot voidaan perustaa nykyisten
sopimusten perusteella. Se on jäsenvaltioiden välistä yhteistoimintaa,
ja kannattaa edetä siinä. Ei se edellytä uutta
sopimusta. Samoin me pystymme unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
kehittämään nykyisten sopimusten pohjalta
paljon. Ulkoministeriyttä ei tule ilman uutta sopimusta,
ellei sitten jollain konstilla näitä kahta niin
sanottua hattua yhdistetä, mutta siihen tarvittaisiin uusi
sopimus. Samoin tätä EU:n presidenttiyttä,
pysyvää presidenttiä, ei tule, ellei
tule uutta sopimusta.
Sanoisin, että tämä eriyttämiskeskustelu
on aika lailla tällaista suomalaista keskustelua. Minä en
ole, sen verran paljon olen puheissa eurooppalaisten kollegojen
kanssa, missään muualla kuin Suomessa oikeastaan
tavannut tätä keskustelua, että pitäisi
poimia joitakin yksittäisiä osia sieltä sopimuksesta
ja niistä nyt erikseen sopia, varsinkaan aiheita, joilla
ei mitään erityistä ajankohtaisuutta
tai akuuttisuutta ole. Tässä suhteessa tämä turvatakuukeskustelu
on kovin kotimainen keskustelunaihe. En tiedä, miksi sitä tässä muodossa
käydään.