13) Hallituksen esitys työterveyshuoltolaiksi sekä laiksi
työsuojelun valvonnasta ja muutoksenhausta työsuojeluasioissa
annetun lain 4 ja 11 §:n muuttamisesta
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tulen varmuuden vuoksi korokkeelle, jos
menee yli ajan, ettei joudu heti ensimmäisessä istunnossa
luokalle.
Käsittelyssä on esitys työterveyshuoltolaiksi ja
laiksi työsuojelun valvonnasta. Esityksen pääasiallisessa
sisällössä todetaan, että tässä "määritellään
hyvän työterveyshuoltokäytännön
periaatteet ja työpaikkojen työkykyä ylläpitävän
toiminnan periaatteet lainsäädäntöön
siten, että työterveyshuolto voisi sisällöltään
parhaalla mahdollisella tavalla suunnata toimenpiteensä työntekijöiden
työ- ja toimintakyvyn seurantaan ja tukemiseen koko työuran
ajan". Tämä on erinomaisen hyvä tavoite.
Kun tiedetään mahdollisesti jatkossa tulevat ongelmat
meidän väestömme ikääntymisen
osalta ja sen aiheuttamat haasteet ihmisten pysymiseksi työkykyisinä ja
halukkaina pysyä työelämässä mahdollisimman
pitkään, kaikkia sellaisia toimenpiteitä,
joilla sitä voidaan edistää, pitää tukea.
Meillä on ollut siinä mielessä varsinkin
90-luvulla hyvä käytäntö, jossa
on lähdetty hyvin pitkälle liikkeelle niistä tarpeista
ja mahdollisuuksista, mitä yksittäisellä työpaikalla
on, eli otetaan huomioon työpaikan rakenne, siellä oleva
henkilöstö ja ne mahdollisuudet, miten voidaan
parhaalla mahdollisella tavalla vaikuttaa tähän
asiaan.
Nyt on saatu tänä kesänä,
7.8., korkeimmalta hallinto-oikeudelta päätös,
jossa todetaan, että yhtiö ei saanut vähentää henkilökuntansa
vapaa-ajalla tapahtuvaa liikuntaa varten ostamiensa erilaisten tavaroiden
ja palveluiden, kuten uimahallien, kuntosalien ja jumppatuntien
sisäänpääsymaksujen sekä kuntoiluvälineiden,
hintoihin sisältyvää arvonlisäveroa — ennakkoratkaisu ajaksi
14.6.2000—31.12.2001.
Tässä on ollut yhtiö, joka tarjosi
koko henkilökunnalleen säännöllisiä työkykyä ylläpitäviä liikuntapalveluita,
ja yhtiö oli ottanut tyky-toiminnan edistämisen
erityisen kompensaation kohteeksi siten, että henkilöstölle
jäi osa tai joissakin tapauksissa ei mitään
maksettavaksi esimerkiksi uimahallin lipuista, kuntosalin sisäänpääsymaksuista
ja jumppamaksuista. Yhtiön työn-tekijöilleen
suuntaaman liikuntatoiminnan rungon muodosti liikuntaohjelma, eli
yhtiössä oli laadittu selkeä ohjelma
työkykytoimintaan, joka sisälsi myöskin
nämä asiat, mitä päätöksessä sanotaan.
Yhtiön tekemän ohjelman tavoitteena oli vastata
kaikkien työntekijöiden liikunnallisiin tarpeisiin
ja muun muassa luoda liikuntamahdollisuuksia passiivisesti ja satunnaisesti
liikkuville. Liikuntatapahtumiin pääsääntöisesti
osallistuttiin vapaa-ajalla, ja tämän vuoksi yhtiö ei
ollut vakuuttanut tapahtumiin osallistujia.
Päätöksessä on otettu kantaa
siihen, ovatko työkykytoimintaan liittyvät kulut
vähennyskelpoisia arvonlisäverotuksessa uimahallin
ja kuntosalin käyttömaksu-, lippu-, kenttä-
ja salimaksuista, erilaisten liikuntalajien perusopetusmaksuista,
pelivälineiden hankintakustannuksista ja kuntostarttikurssimaksuista.
KHO on todennut, että kulut eivät ole arvonlisäverotuksessa
vähennyskelpoisia, koska yhtiön henkilökuntansa
liikuntaa varten ostamia liikunta- ja majoituspalveluita ei ole
pidettävä yhtiön verollista liiketoimintaa
varten hankittuina vaan henkilökunnan yksityiskulutukseen
liittyvinä hankintoina.
Tämä päätös tarkoittaa
toisin sanoen sitä, että säännöllisen
liikuntaohjelman puitteissa työkykytoimintaan sisältyvä henkilökunnan
vapaa-ajalla järjestetty liikunta ei ole vähennyskelpoista.
Sen sijaan KHO:n päätös ei muuta sitä,
että työnantajan järjestämä yrityksen
koko henkilökunnalle tai yksikölle tarkoitettu
yhteisliikuntatapahtuma yrityksen määräämänä ajankohtana on
vähennyskelpoinen KHO:n vuonna 98 antaman virkistyspäätöksen
mukaisesti.
Tuntuu aika ihmeelliseltä nykypäivän
maailmassa, että tilanne voi olla tällainen. Jos
yrityksen henkilökunta ja yritys ovat valmiit yhteistoimin
laatimaan liikuntaohjelman sillä tavalla, että se
mahdollisimman hyvin palvelee sekä yrityksen tarpeita että henkilökunnan
tarpeita, miten voidaan sitten oikeuden päätöksellä evätä mahdollisuus
vähentää tällaisten kulujen
arvonlisävero?
Olisi toivottavaa, että valiokunta pystyisi tässä tapauksessa
myöskin tarkastelemaan tätä puolta asiasta,
ja kun ymmärrän, että lain tarkoitus
on se, että kaikilla mahdollisilla keinoilla pyritään
tyky-toimintaa viemään eteenpäin, myöskin
tarjoamaan yritykselle mahdollisuuden tällä tavalla
joustavasti järjestää asiat niin, että se
palvelee sitä tavoitetta, mikä sekä henkilöstöllä että yrityksellä on.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys n:o 114 uudeksi
ehdotukseksi työterveyshuoltolaiksi on tietysti sinänsä aivan
tärkeä asia. Siihen on tiettyjä muutospaineita
olemassa, koska vanha lakihan, joka nyt edelleen on voimassa tällä hetkellä,
tuli voimaan vuonna 79 eli siis yli 20 vuotta sitten. Tietenkin
meillä on lainsäädännössä sen
jälkeen tapahtunut muutoksia, myöskin suomalaisessa
työelämässä on tapahtunut, ja
on tiettyjä kansainvälisiä paineita ja
EU:n normistoa. Tätä kautta vasten jo ymmärrän
sen, että tämä laki on nyt uudistuksen
kohteena.
Siis selviä tarpeita on, ja keskeisiä muutoksiakin
on. Lakitekstistä voimme lukea, että siellä on useitakin
tämmöisiä asioita, joista mainitsen nyt vain
muutaman. Työterveyshuollon sisältöä määritetään
työpaikkakohtaisesti työympäristön ja
työyhteisön ja työntekijöiden
terveydentilan perusteella tapahtuvan tarvearvioinnin näkökohdin.
Tämä muun muassa on kuitenkin semmoinen seikka,
joka on vanhankin lain mukaan tehtävissä suurin
piirtein samalla lailla. Minusta myöskin muut keskeiset
muutokset ovat aika lailla saman suuntaisia kuin vanhassa laissa.
Tämän takia tulin oikeastaan tänne
muutaman asian puhumaan, sillä tämä lakihan
koskee työnantajaa ja työntekijää ja
siinä välissä olevia toimintamahdollisuuksia,
työelämän riskejä, työstä koituvan
terveydenmenettämisen vaaraa, miten siihen suhtautua.
Uusina elementteinä itse asiassa lainsäädännössä taidetaan
esittää tyky-toimintaa, joka on tosi tärkeää,
tarpeellista ja myöskin hyvää työterveyshuoltokäytäntöä.
Mutta muuten koen jotenkin, että tämä laki
olisi voitu kirjoittaa ehkä vielä vähän
parempaan muotoon. Täytynee muistaa muun muassa se, että meidän
työntekijämme kaikki ovat hengissä 24
tuntia vuorokaudessa ja 8 tuntia siitä tehdään
töitä normaalisti ja 16 tuntia tehdään
jotain muuta, altistutaan muille asioille, jotka välttämättä eivät
ole työelämän asioita mutta vaikuttavat
ihmisten terveyteen.
Kokonaiskäsitys olisi voinut ehkä tässä olla vähän
parempi. Kun esitys nyt menee valiokuntakäsittelyyn, ajattelin
täällä pyytää, että ne
edustajat, jotka haluavat tähän paneutua, yrittäisivät verrata
nyt voimassa olevaa lakia ja uutta ehdotusta keskenään,
jotta ehkä vähän paremmin teksteistä saataisiin
esille se, mikä tosiaan niin sanotussa uudessa laissa on
uutta. Itse asiassa hämmästyin sitä,
että aika vähän on selkeää uutta.
Ymmärrän, että rahoituksen suhteen on
tiettyjä asioita, jotka pitää tehdä toisin,
ja on tiettyjä puutteita, joita esimerkiksi ed. Mäki-Hakola
aivan ansiokkaasti äsken esitti. Mutta useimmat seikat
olisivat olleet järjestettävissä myöskin vanhan
lainsäädännön puitteissa.
Nämä näkökohdat halusin
tuoda esille.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Tässä laissa ei tavattoman paljon
ole uutta sen takia, että vanha lakikaan ei nyt aivan huono
ole. Niin kuin ed. Akaan-Penttilä sanoi, sitäkin
kehittämällä olisi voitu ehkä toimintoja
edesauttaa. Se, mikä tässä muuttuu, on se,
että ennalta ehkäisevän työterveyshuollon
järjestäminen tulee nykyistä velvoittavammaksi. Suurissa
yrityksissä ei käytännössä tule
tapahtumaan oikeastaan mitään uudistusta, mutta
pienten yritysten osalta, joissa tämä toiminta
on joskus ollut vähän vajaatehoista, on tehtävä nykyistä enemmän.
Tähän tulee myös kuulumaan se, että yrityksissä on
oltava työterveyshuollon toimintasuunnitelma. En tiedä,
uskallanko nyt suoraan luvata, että ed. Mäki-Hakolan
esille ottama ongelma tämän suunnitelman myötä poistuisi,
koska oikeuden päätökset ovat aina oikeuden
päätöksiä, mutta pitäisin
aika yllättävänä, jos tämmöiseen
suunnitelmaan kuuluva toiminta ei sitten olisi verotuksessa vähennyskelpoista.
Se vaatisi minusta jo tuomioistuimelta aikamoista mielikuvitusta kirjoittaa
sellaiset perustelut. Tässä suhteessa uskon, että tuo
suunnitelma ja sen hyväksyminen kiteyttää sen,
mitä voidaan katsoa yrityksen toimintaan kuuluvaksi menoksi
ja mitä ei voida.
Ed. Akaan-Penttilä on aivan oikeassa, että ihmiset
ovat muutakin kuin työntekijöitä. Meillä on
kuitenkin katsottu tarpeelliseksi, että meillä on
erikseen työsuojelulaki ja sitten erikseen kansanterveyslaki,
jolloin kansanterveyslaki sitten huolehtii siitä muusta
ajasta. Voidaan tietysti kysyä, onko terveydenhuollon tiettyä eriarvoisuutta
se, että meillä tavallaan aktiiviväestön,
työssä olevan väestön, terveydenhuollosta
ja esimerkiksi sen sairausvakuutuskorvauksista on säädetty eri
tavalla kuin muun väestön, jakaako se terveydenhuoltoamme
liiaksi kahtia. Toisaalta käytännön syyt
puoltavat näitä näkökohtia.
Työpaikka on kuitenkin erilainen ympäristö.
Kotona ihmiset ovat vapaaehtoisesti, ovat itse vastuussa siitä ympäristöstä,
missä ovat. Työelämässä tavallaan ollaan
sen työnantajan määrittämässä ympäristössä,
jolloin tietysti lainsäädäntö siitä,
kuka on vastuussa mistäkin, on tältä osin
erilaista.
Ed. Akaan-Penttilä on aivan oikeassa siinä, että samalla
tavalla kuin työympäristö altistaa ihmisiä sairauksille,
olemme havainneet, että muutkin ympäristöt
altistavat ihmisiä sairauksille. Voisi olla huomattavasti
taloudellisempaa huolehtia näistä muista ympäristöistä kuin
hoitaa niitä sairauksia.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Työterveyshuoltolaki on ollut aika
edistyksellinen Suomessa. Siinä mielessä varmasti
monet asiat ovat olleet paremmassa kunnossa kuin monessa muussa
maassa. Nyt kun tätä lakimuutosta on pitkään
valmisteltu kolmikantaisesti, on päädytty tällaiseen
ratkaisuun, että tämä kirjoitetaan uudelleen.
Tietenkin sitä voi arvioida, miten nykyisin voimassa oleva
laki, kohtuullisen hyvä laki on käytännössä toiminut.
Niin kuin ministeri mainitsikin, isoissa yrityksissähän
ei tämä kovinkaan paljon muutoksia tuo, koska
monissa isoissa yrityksissä asiat on hoidettu jo tähän
asti ja nähty ennalta ehkäisevän työsuojelun
merkitys.
Mutta miten käytännössä sitten
pienten yritysten asiantuntemus, tiedonsaanti ja ehkä johdonmukaisuus
näissä asioissa saadaan toimimaan, on iso kysymys
jatkossakin. Uudella lailla me emme pysty sitä turvaamaan,
ellei meillä työsuojeluviranomaisten rooli ole
sellainen, että he eivät ole pelkkiä "tarkastajia",
jotka tulevat nuhtelemaan yrityksiä, vaan että heille
tulisi toisenlainen rooli, joka voisi olla myös opastavampi. Ehkä sitä kautta
me pystyisimme paremmin myös käytännössä noudattamaan
näitä hyviä lakeja, joita täällä teemme.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ennalta ehkäisevän toiminnan
merkityksen korostaminen on todella tärkeä asia,
mutta yksi muutos tässä on. Se on 3 §:ssä 3
ja 4 kohdassa, joissa määritellään
ammattihenkilöt ja asiantuntijat. Ammattihenkilöiksi
ei tässä katsota enää fysioterapeutteja.
Kun tässä laissa todetaan, että asiantuntijan
käytöstä päättää ammattihenkilö eli tarve
käyttää asiantuntijoita perustuu ammattihenkilön
arvioon, siinä on se vaara, että näitä ei sitten
aina käytettäisikään. Näin
ainakin työfysioterapeutit itse pelkäävät.
Täällä todetaan, että näin
ei ole tarkoitus tapahtua. Mutta kuinka tämä todella
turvataan eli se, että työfysioterapeutteja, joiden
tehtävänä on nimenomaan tuki- ja liikuntaelinvaivojen
ehkäisy, ergonomiaan ja kuntoutukseen liittyvät
asiat, todella käytetään jatkossakin
eikä tapahdu niin, että heidän käyttönsä vähenee?
Toivon, että tähän asiaan kiinnitetään
jatkossa asian käsittelyssä huomiota.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Peruspalveluministeri Soininvaaran käyttämä puheenvuoro
oli rohkaiseva siinä mielessä, että uskon,
että tämä ongelma, joka on todella, kun
puhutaan esimerkiksi isoista yrityksistä, suuren luokan
markkamääräinen, euromääräinenkin,
kysymys jatkossa. Tuntuu todella ihmeelliseltä, että jos
on vahvistettu säännöllinen liikuntaohjelma,
sitä ei voida pitää sitten sellaisena
suunnitelmana, jonka perusteella tällaiset vähennykset
voitaisiin antaa.
Uskon, että ministeri omalla arvovallallaan myöskin
vaikuttaa siihen, että tämä ongelma tulee
poistumaan. Niin kuin totesitte, oikeuden päätökset
ovat oikeuden päätöksiä, mutta
niitä valitettavasti yritys joutuu kuitenkin tässä vaiheessa
toteuttamaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin kiitän
ministeriä hänen kommenteistaan, ja koska hän
on vielä paikalla, niin haluan kiinnittää esimerkinomaisesti
huomiota yhteen asiaan, joka minusta vanhassa laissa oli paremmin
kuin tässä uudessa. Vanhassa sanottiin niin, että työelämän
vaarojen selville saamiseksi työterveyshenkilöstö on
velvollinen käymään työpaikalla,
tutustumaan kaikkiin siellä oleviin altisteihin, tekemään
niistä tarpeelliset muistiinpanot sekä informoimaan
työväestöä ja tämän
jälkeen järjestämään
määräaikaiset terveystarkastukset.
Nykyisessä laissa näin selkeästi
tätä asiaa ei sanota. Se on kätketty
vähän taitavammin 4 §:n sisälle,
mutta minusta se edellyttää kyllä hyvin taitavaa
ammattihenkilöstöä jatkossa, että voidaan
tehdä niin kuin aikaisemminkin on tehty tältä osin.
Siinä mielessä ed. Rahkosen kommentit ammattipätevyydestä olivat
ihan oikeaan osuneita.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Jo hallituksen esityksen n:o 106 kohdalla viittasin
tänään tähän asiaan.
Nimittäin siinähän todetaan, että työsuojeluhenkilörekisteriin
ilmoitetaan työterveyshenkilöstö. Nyt
työterveyshenkilöstöä ollaan
siten sisällöllisesti muuttamassa, että kuntoutusta
antava fysioterapia jäisi ulkopuolelle muodollisesta työterveyshenkilöstöstä. Tässä
asiassa,
niin kuin täällä aikaisemminkin on puhuttu,
on oltu varsin paljon liikkeellä ja käännytty
kansanedustajien puoleen.
Mutta ennen muuta ongelmahan lienee siinä, että jos
nämä palvelut todellakin vain ulkoistetaan työterveydenhoidossa,
siinä on aina pieni kynnys, taloudellinenkin kynnys, hankitaanko palveluja
ja annetaanko työterveyshuollon toimesta kuntoutuspalveluja
samalla tavalla kuin tähän saakka on tehty. Asia
on vakava ja tärkeä ja koskettaa ei ainoastaan
näitä fysikaalisen hoidon työntekijöitä vaan
toki ennen muuta terapiaa vaativia ihmisiä eli yritysten
työntekijöitä.
Keskustelu päättyy.