18) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2009 
       
         					jatkui
      
      
         
         Jacob Söderman /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensiksi kai pitää valittaa,
            että jouduttiin vaivaamaan valtion oikeuskansleri vielä tänne
            uudestaan ja näin myöhään illalla,
            mutta se oli sikäli oikeastaan hänen omaa syytään,
            että hänen esiintymisensä täällä viimeksi
            ja etenkin televisio jälkeenpäin innostivat oikeastaan
            tähän puheenvuoroon.
         
         
         Nämä kuntapäättäjien
            sidonnaisuudet ovat olleet esillä vaali- ja puoluerahoitusta
            uudistaneessa Tarastin työryhmässä, ja
            työryhmä esitti, että uudessa kuntalaissa
            velvoitettaisiin myös kuntapäättäjiä ilmoittamaan
            sidonnaisuutensa. Sysäyksenä tähän
            oli se, että oli keskusteltu ja muutamassa virallisessa
            selvityksessäkin todettu, että näillä suurilla
            kauppaketjuilla käytännössä näyttää olevan
            omat edustajansa kunnallisvaltuustoissa ja -hallituksissa ja ne
            saavat sitten liikehuoneilleen erittäin hienoja paikkoja
            kunnissa. Sitä ovat pienyrittäjät arvostelleet
            hyvinkin rankasti, että näin on menetelty.
         
         
         Edellisen esiintymisensä jälkeen oikeuskansleri
            ilmoitti, että hän haluaa, että sekä kuntapäättäjän
            esteellisyys että jääviys selvitetään,
            ja piti suurena vaarana, että näillä kuntien
            päätöksentekijöillä on
            kytköksiä, jotka vaarantavat päätöksenteon
            riippumattomuuden. Sen sijaan hän piti ministereiden jääviyssäännöksiä hallintomenettelylaissa
            huomattavasti selvempinä.
         
         
         Näitä osuuskauppaliikkeiden hallintoneuvostojahan
            ei ole pidetty kovin vakavina asioina esteellisyyden kannalta, kunnes
            huomattiin, että joissakin osuusliikkeissä hallintoneuvoston
            jäsenillä on liikkeen henkilökunta-alennukset,
            jotka saattavat nousta, jos ostaa auton tai vaatteita tai ruokatarvikkeita
            koko vuoden, merkittäviksi eduiksi ja sitovat henkilön
            lähemmäksi sitä osuusliikettä kuin
            itse pelkkä hallintoneuvoston jäsenyys, ja tästähän
            sitten käytiin keskustelua, että asialle tarttis
            tehdä jotain.
         
         
         Nyt nämä ministerit, jotka ovat tässä vastuussa,
            ministerit Tölli ja Brax, ovat lehtitietojen mukaan tavanneet
            sitten MetropoliAreenan tapahtumassa Kuntamarkkinoilla ja siellä ilmoittaneet, että
            eivät
            aio esittää lakimuutosta koskien kuntapäättäjien
            sidonnaisuuksia esimerkiksi S-ryhmän osuuskauppojen edustustoissa,
            mitä siis eniten on moitittu. Kuitenkin sitten Brax korosti, että sekä puolueet
            että kunnanvaltuustot itse voisivat vapaaehtoisuuden pohjalla
            puuttua tähän ja kunnat voisivat ylläpitää sidonnaisuusluetteloita julkisesti
            ja voisivat siis mennä siihen vapaaehtoisesti. Tietysti
            tässä on se puute, että näitä kunnallisia
            päättäjiähän ei voi
            niihin pakottaa. Brax ilmeisesti hiukan katuen puheenvuoroa Areenalla
            sitten blogissaan laajensi tätä asiaa ja vaati
            jo sitten siinä, että kuntalain uudistusta valmisteleva
            virkamiestyöryhmä, jonka ministeri Tölli
            taas on asettanut, ottaisi tämän kysymyksen esiin.
            Samaa Tölli on sitten jälkeenpäin sanonut,
            että uudessa kuntalaissa tästä pitäisi
            olla selvät säännökset. Näin
            tämä asia liikkuu.
         
         
         Olisin kysynyt valtioneuvoston oikeuskanslerilta, onko teillä jollain
            tavalla tarkoitus kehittää tätä asiaa.
            Minusta tämä mahdollisuus, että uuteen
            kuntalakiin tulee tästä selvemmät esteellisyysmääräykset
            ja määräys siitä, että tärkeimmät sidonnaisuudet
            merkitään, niin voisi tietysti olla ratkaisu,
            jolla tässä päästäisiin
            eteenpäin. Mutta kun kulkee tuolla maailmalla ja menee
            Suomessa pitkin pitäjiä ja keskuksia, niin on
            kyllä joskus merkillepantavaa, kuinka hyvässä paikassa
            aina siellä on joku ABC-huoltamo. Tässä voi
            olla jokin kytkentä, johon pitäisi puuttua.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olisin puhunut vielä yhdestä asiasta,
            joka saattaa olla vakavampi. Se on kysymys korruptiosta. Nythän
            tämä hallitus on ollut aika toimelias siinä,
            että se puuttuu niin sanottuun harmaaseen talouteen eli
            kysymykseen siitä, että kansalaiset ovat valmiita
            naruttamaan valtiolta verotuloja eri konsteilla ja tällä tavalla kiertämään
            yhteiskunnallisia velvollisuuksia. Mutta korruptiohan on jotain
            toista. Korruptiohan on sitä, että jollakin ihmisellä on
            valtaa ja vaikutusvaltaa ja hän käyttää sitä väärin
            joko omaksi hyödykseen tai sitten jonkun ystävän
            tai järjestön hyödyksi. Minusta tähän
            nyt ei ole puututtu kovin hyvin.
         
         
         Ministeri Brax on kyllä tuonut näitä Grecon vaatimia
            lakiehdotuksia, minusta osittain puutteellisina mutta kuitenkin,
            tänne eduskuntaan. Mutta sitä Grecon vaatimaa
            erityisyksikköä, joka paneutuisi korruptioon ja
            yrittäisi estää sitä, ei ole.
            Siitä ei ole minkäänlaista esitystä.
            Hän on nimittänyt tämmöisen
            verkoston kaikista niistä tahoista, jotka toimivat korruption
            kohdalla, niin kuin keskusrikospoliisi, joka tekee sitä hyvinkin vakuuttavalla
            tavalla, ja valtiovarainministeriö ja ties kuka, mutta
            tässä verkostossa ei oikeastaan ole päästy
            keskusteluja pidemmälle.
         
         
         Kauan siellä suunniteltiin semmoista Ruotsin mallin
            mukaista korruptioselvitystä, jossa asiantuntijat olisivat
            selvittäneet, missä tilanteessa korruptiota voi
            esiintyä; minä en tiedä. Mutta aina kun
            on kysymys esimerkiksi luvista, niin silloin on virkamiehellä mahdollisuus
            edellyttää tai toivoa tiettyä voitelua.
            Rakennusalalla, kaavoituksessa sitä on tavattu hyvin paljon
            ja nyt sitten valitettavasti myös valtion eri liiketoiminnoissa.
         
         
         Jos otetaan ihan tämä aika lähihistoria,
            niin meillä on ollut siis vakavia korruptiotapauksia Afganistanin
            suomalaisjoukoissa, Patrian kaupoissa Sloveniassa, Suomen kehitysavussa
            Costa Ricassa ja nyt sitten Destiassa ja Merenkulkuhallituksessa
            ja aika paljon vaalirahoituksessa sekä säätöissä että Nova
            Groupissa. Tästä huolimatta oikeastaan tähän
            ei ole reagoitu sillä tavalla, että olisi pohdittu,
            millä tavalla tämä voitaisiin estää.
         
         
         Suomi oli silloin, kun tämä hallitus lähti
            liikkeelle, maailman vähiten korruptoitunut maa Transparency
            Internationalin mukaan; nyt se on ollut kaksi vuotta kuudentena.
            (Välihuuto vasemmistoliiton ryhmästä) — Se
            on pientä luisua alaspäin, mutta minä pidän
            aika selvänä, että korruptiota on paljon
            enemmän kuin uskomme. — Tämmöinen
            korruptioselvitys Ruotsin tapaan voisi löytää ne
            paikat, joissa sitä esiintyy, ja sitten yrittää estää sitä ennakolta,
            ja se olisi hyvin hyödyllinen.
         
         
         Minä ehdotin sitä kerran yhdessä demokratiaseminaarissa.
            Korruptio kuuluu sikäli demokratiaan, että jos
            korruptio etenee niin kuin Latinalaisessa Amerikassa monessa maassa
            on tehnyt, niin demokratia on suuressa vaarassa. Puheenvuoro johti
            siihen, että tämän korruptioverkoston
            puheenjohtaja ja Keskuskauppakamaria edustava jäsen siinä verkostossa
            vastustivat tätä ehdotusta, ja vaikka olivat itse
            sitä puuhanneet vuosikaudet siellä. Tämän
            korruptioverkoston edustaja sieltä Keskuskauppakamarista
            selitti minulle jälkeenpäin, että se
            olisi niin kamalan syyllistävää. Mutta
            minä pidän kyllä paljon parempana sitä,
            että etsitään nämä paikat,
            joissa korruptiota esiintyy, ja yritetään estää se,
            kuin sitä, että annetaan sen tapahtua, koska kun
            korruptio pääsee näihin rakenteisiin
            kiinni, siitä on hyvin vaikea päästä irti.
            Minä toivon, että oikeuskansleri voisi jossain
            muodossa yrittää edistää sitä,
            että tämmöinen korruption vastustamiseen erikoistunut
            elin voitaisiin asettaa meidän maassamme.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En ole aivan varma, mitä yksiselitteisesti
            ed. Söderman esitti tehtäväksi näitten
            osuuskauppojen ja vastaavien hallintoneuvostojen kohdalla. Oletan,
            että tarkoititte edustajistoja. Minulla ei ole mitään
            sitä vastaan, että läpinäkyvyyttä lisättäisiin
            tältä osin. Voitaisiin edellyttää esimerkiksi valtuutetuilta
            selvitystä yhteyksistään näihin edustajistoihin.
            Mutta ikinä en ole ollut osuuskaupan edustajistossa. Itse
            asiassa, sanotaan, olen ollut valtakunnallisessa edustajistossa,
            mutta en näissä paikallisosuuskaupoissa. Todennäköisesti
            ehkä olisin tullut valituksi, jos olisin asettunut ehdokkaaksi.
            Sen sijaan osuuspankissa olen ollut ja haluan kyllä korostaa
            sitä henkilökohtaisen kokemuksen perusteella,
            että kyllä osuuskauppojen ja osuuspankkien edustajistojen jäsenet
            ovat niitten kyseisten yritysten, jotka ovat siis osuuskuntia, niitten
            osuuskuntien jäsenten edustajia siellä osuuskuntiensa
            hallinnossa valvomassa sitä toimivaa johtoa sen sijaan,
            että he olisivat ensisijaisesti siellä ikään
            kuin osuuskauppojensa ja osuuspankkiensa agentteja kunnallishallinnossa.
         
         
         Voi olla, että tietysti tämmöistäkin
            pyrkimystä esiintyy, mutta siis heidäthän
            on valittu sinne vaaleilla, jäsenistön valitsemina
            vaaleilla, ja jos siitä esimerkiksi seuraisi esteitä osallistua
            kunnalliseen vallankäyttöön, niin sitä en
            oikein pidä suotavana. Mutta en nyt näe mitään
            estettä sille, etteikö sitä voisi julkaista
            tai julkistaa, jos joku on esimerkiksi S-kaupan edustajistossa,
            koska kyllä hän nyt kertoo siitä julkisesti
            ainakin sinne pyrkiessään, (Puhemies: 2 minuuttia!)
            kun vaalilistoilla kerran on nähtävissä.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Rouva puhemies! Todella on hienoa, että oikeuskansleri
            on paikalla. Se on tärkeätä eduskunnalle,
            että näitä keskusteluja kuitenkin käydään.
            Tämä ed. Södermanin viittaus ABC:hen
            on ihan vakava asia. Ne ovat levinneet kuin muinainen Elanto ja
            nimenomaan laadullisesti kyllä parhaille paikoille, myöskin usein
            niin, että alkoholiliikkeen toimipiste on siinä mukana
            perässä, häntänä aina
            näihin menee.
         
         
         Mutta sitten erikokoiset kunnat ovat varmasti vielä tässä korruption
            kaltaisessa tilanteessa eri tavalla haavoittuvia, pienet aina mielestäni enemmän
            kuin suuremmat, ja monissa paikoissa on vain esimerkiksi käytännössä yksi
            rakennusliike, jonka kaavatoiveisiin suhtaudutaan lähes automaattisesti
            myönteisesti ja kritiikittä. Ainahan voi olla
            toki myönteinen, jos asia sen ansaitsee, mutta esimerkiksi
            maankäyttö- ja rakennuslain mukaan pitäisi
            aina olla kuitenkin enemmän kuin yksi vaihtoehto, tuoda
            esiin muita vaihtoehtoja, nollavaihtoehto, esimerkiksi rakentamisen tai
            purkamisen kohdalla.
         
         
         Mutta tällainen paine on etenkin työllisyysnäkökohtana
            esitettynä näissä kunnissa usein kestämätön,
            ja siinä sitten saadaan hyvin helposti usein maankäyttö-
            ja rakennuslakia oikoen ja ehkä polkienkin myönteiset
            lopputulokset. Näin ollen tämä ei ole
            mikään ongelmaton asia tämä kuntakorruptio
            ja se, että Suomessa monet asiat todella ovat maan tapoja.
            Kun hiukan raaputtaa, niin sieltä sitten kuitenkin tulee
            se korruptio vastaan.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olin eilisiltana saarnareissulla vaalipiirin
            koillisosassa, ja ennen tilaisuuden alkamista siinä oli
            jo paikalla paikallista väkeä ja aiheena ABC,
            uuden ABC-aseman sijoittuminen. Kaikki ei jäänyt mieleen,
            se ihmeellisyys, mitä ihmiset kertoivat siitä,
            millä tavalla tämä paikan valinta oli
            tapahtunut ja minkälaisia ajatuksia se oli herättänyt paikallisissa
            ihmisissä. Asia varmasti kannattaa jossakin yhteydessä ehkä tutkia.
         
         
         Sitten toinen asia, joka liittyy tähän korruptiojuttuun,
            viime vaaleihin. Minua on harmaan talouden ja veroparatiisien vihollisena
            hämmästyttänyt se rohkeus, millä merkittävät
            suomalaiset poliitikot ottavat vastaan vaalirahoitusta veroparatiiseista.
            Niistä ilmestyi kirja. Eräässä kirjassakin
            osa tässä jo pari vuotta sitten liittyy viime vaaleihin.
            Ne eivät aiheuta minkäänlaista reaktiota
            missään. Pitäisikö näissä tapauksissa
            kiinnittää oikeuskanslerin huomiota tai oikeusasiamiehen
            huomiota siihen, että tämmöinen kirjallisuusviite
            on olemassa, jos käyttäisi tämmöistä tieteellistä ilmaisua?
         
         
       
      
         
         Jacob Söderman /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minusta on ihan selvä, että varmaan
            suurin osa näistä luottamushenkilöistä,
            jotka toimivat osuuskunnissa — edustajistoissa, niin kuin
            tässä oikein korjattiin — toimivat hyvin
            vilpittömästi ja pyrkivät valvomaan jäsenistön
            etuja. Mutta siihen solidaarisuuteen tietysti liittyy sekin, että toimitaan
            niin, että liike toimisi mahdollisimman hyvin.
         
         
         Se, miksi tässä tuli tämmöinen
            huolestuttava piirre näihin henkilöihin, oli kyllä minusta
            se, kun ilmeni tämä henkilökunta-alennus,
            joka on siis todella tuntuva, jos ostaa auton tai todella keskittää kaikki
            ostokset. Siinä on jo semmoinen rahaetu, että luulisi
            sen johonkin velvoittavan. Sen vuoksi pitäisin nyt aivan
            selvänä ainakin, että pitää ilmoittautua
            esteelliseksi. Mutta joka tapauksessa on olennaista, että tätäkin
            ryhdytään nyt selventämään.
            Kaikki tämmöinen ennakoitavassa mielessä tehtävä julkisuus
            ja sidonnaisuuksien ilmoittaminen olisi minusta paras tie eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Johannes Koskinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aivan viime vuosina ei ole tehty selvitystä siitä, mitenkä voitaisiin
            tätä ylintä laillisuusvalvontaa Suomessa
            tehostaa. Minusta olisi tässäkin esiin tulleiden
            seikkojen valossa aika tehdä kokonaisselvitys siitä,
            mitenkä Suomessa laillisuusvalvontaa voitaisiin saada osuvammaksi.
         
         
         Ennen kaikkea on kysymys siitä, että reagointitapoja
            olisi enemmän juuri siinä, että ihmiset pääsisivät
            oikeuksiinsa, että se ei tulisi pelkkänä myöhäisenä huomautuksena
            vaan että todella pyrittäisiin siihen, että oikeus
            toteutuisi. Ennen kaikkea tällainen tarve kasvaa koordinaatiosta
            ja uudelleenmiettimisestäkin myös tämän
            työnjaon osalta. Samalla kun mietitään
            tätä kansallista ihmisoikeuselintä, koordinoivaa
            elintä, olisi hyvä aika ehkä miettiä koko
            oikeuskanslerin, oikeusasiamiehen roolia tältä kannalta,
            miten voitaisiin siihen alkuperäiseen ideaan palata, että kohtalaisen
            nopeasti myös nämä ihmiset, jotka kantelevat,
            saavat oikeutta. Siinä eduskunnan oikeusasiamies teki pari
            vuotta sitten kertomuksessaan katsauksia siihen, minkä tapaisia
            eräänlaisia oi-keuksien palauttamiskeinoja tai
            neuvottelumenettelyjä ja vastaavia olisi käytössä muissa
            maissa. Mutta selvästikin kaivattaisiin vähän
            kokonaisvaltaisempaa arviota siihen, mitä vielä voitaisiin
            tehdä laillisuusvalvonnan tehostamiseksi tässä meikäläisessä mallissa,
            jossa on sekä oikeuskansleri valtioneuvoston puolelta että eduskunnan
            oikeusasiamies ja sitten kasvava joukko näitä erillisiä asiamiehiä,
            jotka valvovat myöskin eri sektoreilla lainsäädännön
            toteutumista ja kansalaisten pääsemistä oikeuksiinsa.
         
         
       
      
         
         Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
         
          Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Oikeuskanslerin
            kertomuksen lähetekeskustelussa on tuotu esiin useita arvokkaita
            näkökohtia. Tavalla tai toisella ne ovat sellaisia, joita
            kertomuksessamme on jo kosketeltu. Keskustelussa viitattiin muun
            muassa lainvalmistelun tasoon ja EU-asioiden tuomiseen eduskunnan
            käsiteltäväksi. Näitä molempia
            kysymyksiä käsitellään kertomuksessa
            varsin laajasti.
         
         
         Lainvalmistelun tasoon on usein oikeuskanslerinvirastossa jouduttu
            puuttumaan. Käytännön syistä ja
            jo roolimmekin mukaisesti tarkastamme hallituksen lakiesityksiä lähinnä siltä kannalta,
            täyttääkö esitys perustuslain
            asettamat edellytykset. Laadunvalvontaan emme voi ryhtyä.
            Ongelmana näyttäisi olevan monesti liian kiireelliseksi
            mitoitettu valmisteluaikataulu, mikä johtaa hätäiseen
            lainvalmisteluun. Tällöin myös eri tahojen
            kuuleminen saattaa jäädä lähinnä muodollisuuden
            asteelle.
         
         
         Myös päätöksentekijöiden
            sidonnaisuudet on keskustelussa tuotu usealtakin taholta esille. Olen
            kertomukseni puheenvuorossa itsekin pohtinut sitä, että erilaiset
            kytkökset on syytä ottaa vakavasti. Näin
            voitaisiin paremmin välttyä esteellisyystapauksilta
            ja luottamusta vaarantavilta tilanteilta ja jopa rikosoikeudellisten
            seuraamusten harkitsemiselta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiitän tilaisuudesta saada seurata
            hyödyllistä lähetekeskustelua.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.