Eila Tiainen /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Huomenna saamme kaksi uutta ministeriä,
               naisia. Onnittelen iloisesti valinnasta, olemme siitä hyvin
               ylpeitä. Pääministeri Stubb, te teitte
               rohkean valinnan, ja siitä todella pisteet. Mutta minua
               ihmetyttää, pääministeri Stubb,
               että annoitte tehtävänkuvauksena ympäristöministerille
               sääntelyn purun. Tällä viikolla
               kuitenkin olemme uutisista saaneet lukea esimerkiksi siitä,
               että Talvivaaran toimitusjohtajaa voi odottaa jopa kuuden
               vuoden vankeusrangaistus, ympäristörikoksista
               nimenomaan. Edellisen ympäristöministerinkin aikana oli
               aika vaikea hoitaa tätä Talvivaaran ympäristökatastrofia.
               Voitteko te, pääministeri Stubb, olla todella
               sitä mieltä, että ympäristösääntelyä pitäisi
               heikentää ja tällaisia katastrofeja ei
               pitäisi estää?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Alexander Stubb
            
            Arvoisa herra puhemies! Ei missään nimessä.
               On ilman muuta selvää, että silloin,
               kun katsotaan sääntelykokonaisuutta, tavoitteena
               ei missään nimessä voi olla ympäristönormien
               purku sillä tavalla, että ne olisivat tavalla
               tai toisella haitallisia ympäristölle tai luonnonsuojelulle.
               Me katsomme lupamenettelyjä kaiken kaikkiaan ja sitä kautta lähdemme
               purkamaan normistoa, joka on haitallista kaiken kaikkiaan.
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
                Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
                  haluavat esittää lisäkysymyksiä,
                  ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
               
               
             
            
          
         
         
            Eila Tiainen /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Te, pääministeri Stubb,
               olette puhunut paljon siitä, että meidän
               ei pidä jättää velkaa lapsillemme
               eli meidän pitää ehdottomasti hoitaa
               lastenlastemme ja lastemme edestä tämä velka-asia.
               Mutta minusta taloudellista velkaa paljon pahempi on se, että me
               jätämme tuleville sukupolville perinnöksi
               pilaantuneet vesistöt, saastuneen ilman ja säteilevät
               jätteet. Eikö ympäristöministerin
               tehtävä ole puolustaa luontoa ja ilmastoa, pikemminkin
               kuin pyrkiä purkamaan meidän vesiä ja metsiä suojelevaa
               sääntelyä? Ely-keskuksissa esimerkiksi
               on juuri yt:t menossa.
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Alexander Stubb
            
            Arvoisa herra puhemies! Olen tismalleen samaa mieltä edustajan
               kanssa. Kun me katsomme ympäristöä ja ympäristöpolitiikkaa
               kokonaisuutena, on ilman muuta selvää, että se
               on yksi meidän sukupolvemme ja yksi ihmiskunnan tärkeimmistä kysymyksistä.
               Sen pitää olla kestävällä pohjalla,
               mikä tarkoittaa energiankäytössä sitä,
               että me käytämme laajaa palettia. Minun
               näkemykseni mukaan siihen kuuluu totta kai uusiutuvaa,
               siihen kuuluu myös tässä tapauksessa
               ydinvoimaa, ja sitten pyrimme pääsemään
               fossiilisista polttoaineista pois. Suomen talouden kannalta esimerkiksi
               biotalous ja bioenergian käyttö on erittäin
               tärkeätä. Emme lähde normien
               purussa siitä, että lähtisimme purkamaan
               ympäristönormeja, jotka suojelevat ympäristöä.
            
            
          
         
         
            Martti Korhonen /vas:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Tavoitteenahan se normien purku tietenkin
               on ihan relevantti, eihän siinä ole mitään,
               ja varmaan sellainen, että siitä voidaan keskustella. Mutta
               kun me menemme ympäristöpuolelle: jos me katsomme
               tätäkin kesää, mitä tässä maailmassa
               ja Suomessa ja hyvin lähiympäristössäkin on
               tapahtunut, sinne on lörähtänyt, milloin
               sinne on mennyt nikkeliä ja milloin sinne on mennyt mitäkin
               ympäristöön, luontoon. Missä kohti
               te konkreettisesti näette, että on varaa mennä purkamaan
               sääntelyä, kun tällä hetkellähän
               sitä puretaan niin, että siellä menee
               yt-neuvottelut käyntiin, joissa itse asiassa sen osaavan
               henkilöstön työpanosta lähdetään
               keventämään? Me olemme toisaalta sitten
               säätäneet valvottava maksaa -periaatteella
               näitä valvontamaksuja, jotta me pystyisimme sinne
               resursseja saamaan. Kun tällä hetkellä ei
               toimi kunnolla lupapuoli eikä valvontapuoli, missä ne
               ovat ne konkreettiset, mitä sieltä puretaan? Mikä on
               sitä turhaa sääntelyä esimerkiksi
               tällä puolella, mihin te olette viitannut?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Alexander Stubb
            
            Arvoisa herra puhemies! Yleensä kun meillä on
               ongelma, meillä poliitikoilla on tapana tehdä kaksi
               asiaa: 1) säännellä laki, 2) kaataa rahaa
               sen lain päälle. Välttämättä en
               itse pidä tätä parhaana ratkaisuna. Kun
               me puhumme normien purusta ja sääntöjen
               purusta, kyse ei ole vain ympäristönormistosta
               vaan sääntelystä ylipäätään.
               Lupamenettelyt ja vaikkapa kauppojen aukioloajat ovat tästä hyviä esimerkkejä.
            
            
            Mitkä ovat ne konkreettiset sääntelyt,
               joita lähdetään purkamaan? Ne ovat niitä,
               joiden takia olen kutsunut eri oppositiopuolueet ja hallituspuolueiden
               edustajat neuvonpitoon siitä, millä tavalla ja
               mitä sääntöjä ja normeja
               lähdetään purkamaan. Ne kuuluvat varmasti
               kaikkien ministereiden toimialaan.
            
            
          
         
         
            Kaj Turunen /ps:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Sääntelyn purku on tärkeä asia,
               ja kyllä minä katson, että tällä Talvivaara-tuomiolla
               ei ole mitään tekemistä tämän
               sääntelyn purun kanssa.
            
            
            Mutta epäonnistuneesta sääntelystä on
               Suomessa hyvä esimerkki tämä jätevesiasetus.
               Se on kerran kumottukin, mutta nyt viime hallituskaudella sitä on
               ajettu kuitenkin eteenpäin. Nyt viimeisimmän tiedon
               mukaan kansliapäällikkö Pokka on ilmoittanut,
               että siihen mahdollisesti harkitaan lisäaikaa.
               Tämä lisäaika ei ole huonon sääntelyn
               ratkaisu, vaan jätevesiasetus on kumottava ja otettava
               pieni tuumaustauko.
            
            
            Nyt kun uusi ympäristöministeri on aiemmin jo
               lausunut tästä epäonnistuneesta jätevesiasetuksesta,
               niin kysynkin pääministeriltä: aiotaanko
               tämä jätevesiasetus kumota ja tuoda sellaiseen
               tilaan, että sitä ei voida käyttää (Puhemies koputtaa)
               rahastuksessa hyväksi?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Alexander Stubb
            
            Arvoisa herra pääministeri! (Naurua — Hälinää — Antti Rinne:
               Kiitos tosta!)
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               En tiedä, pitäisikö kiittää vai
                  ei, mutta ehkä en kiitä.
               
               
             
            
            
            
            Arvoisa herra puhemies! On monta tapaa ostaa lisäaikaa
               vastauksen hakemiseen, ja tämä oli yksi niistä.
            
            
            Kysymys on erittäin relevantti ja hyvä, mutta meillä on
               pieni rakenteellinen ongelma tässä hallituksessa
               tällä hetkellä, edustaja Turunen, ja
               se on se, että virallisesti ympäristöministeri
               ei ole enää täällä läsnä ja
               taas virallisesti uutta ympäristöministeriä ei
               ole vielä tässä vaiheessa nimitetty,
               tai hän ei ole paikalla, (Välihuutoja) mikä käytännössä tarkoittaa
               sitä, että voinemme ottaa tässä kysymyksessä tuumaustauon
               vähintään seuraavalle kyselytunnille.
            
            
          
         
         
            Mauri  Pekkarinen  /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Sääntelyä tarvitaan
               joihinkin asioihin, aika moniinkin asioihin, mutta kyllä monta
               kertaa erilaisten lupien hakijoiden kannalta lupien käsittelyaika
               on ihan kohtuuton. Meillä on esimerkkejä siitä,
               että lupakäsittely voi kestää jopa
               kuusikin vuotta. Kysymys kuuluu: onko hallitus valmis miettimään
               sellaista vaihtoehtoa, mikä eräissä maissa
               on käytössä tällä hetkelläkin,
               että kerta kaikkiaan hallinnon on selvittävä luvan
               käsittelystä tietyn aikaikkunan puitteissa, ja
               jos ei hallinto siitä selviä, niin sitten joko
               lupa katsotaan myönnetyksi tai luvan luonteesta johtuen
               siitä seuraa merkittäviä sanktioita sille
               hallinnolle, joka tätä lupaa käsittelee?
               Tässä kysymys on luvanhakijoitten oikeusturvasta,
               ja monta kertaa sitä tällä hetkellä turmellaan
               oikein kovin käsin. Onko hallitus valmis toimimaan tässä asiassa
               rajojen laittamiseksi?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri  Alexander  Stubb
            
             Arvoisa herra puhemies! Kysymys on yhtä laaja kuin
               lupamenettely. Olisiko kyse vaikkapa ministeri Haglundin alaisuudessa
               olevista vientiluvista, tai onko kyse rakennusluvista tai vastaavista?
               Eli ei ole sellaista yksiselitteistä vastausta tuohon kysymykseen,
               mutta minun mielestäni tiettyjen rajojen määritteleminen
               lupamenettelyille on erittäin harkinnanarvoista, koska
               kuten edustaja tuossa aivan oikein totesi, meidän lupamenettelyjärjestelmä tällä hetkellä
               on
               aika raskas ja aika monimutkainen. Kyllä minun mielestäni
               me suomalaiset olemme sen verran hyviä käyttämään tervettä järkeä,
               että kannattaa todellakin miettiä, millä tavalla
               voidaan koko lupamenettelyä uudistaa.
            
            
          
         
         
            Heikki Autto /kok:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Suomessa osataan tehdä päästötöntä energiaa. Me
               osaamme hoitaa ja käyttää luonnonvarojamme
               niin, että se tapahtuu resurssitehokkaalla ja kestävällä tavalla.
               Tästä hyvänä esimerkkinä ovat
               vaikkapa hyvin hoidetut metsävaramme, jotka kasvavat vuosittain
               lähes tuplasti sen määrän, mitä niitä hyödynnämme,
               vaikka esimerkiksi metsähake on jo nyt kaikkein tärkein
               primäärienergian lähteemme. Tätä taustaa
               vasten voidaan hyvällä omallatunnolla ja ylpeästi
               sanoa, että suomalainen työ on aina globaalisti
               tarkasteltuna ekoteko. Ja mitä paremmin pidämme
               suomalaisen työn puolta, varmistamme, että Suomeen
               tulee investointeja ja työpaikkoja, sitä paremmin
               suojelemme ilmastoa ja ympäristöä niin Suomessa
               kuin myös maailmalla.
            
            
            Tätä taustaa vasten tämä hallituksen
               työ normien purkamiseksi, jolla saamme niitä investointeja
               ja työpaikkoja, on parhainta ympäristönsuojelutyötä samalla,
               kun varmistamme suomalaisten hyvinvoinnin. Kysynkin: Miten hallitus
               aikoo (Puhemies koputtaa) organisoida tämän? Onko
               se vain hallituksen työ, vai tuleeko parlamentaarinen ryhmä tätä äärimmäisen
               tärkeää työtä tekemään?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri  Alexander  Stubb
            
             Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisessä vaiheessa,
               kuten hyvin muistamme, tässä viime viikolla lähdimme
               siitä, että kutsumme eri oppositiopuolueet neuvonpitoon
               siitä, millä tavalla normien tai sääntelyn
               purkua voitaisiin parantaa. Keskustalta esimerkiksi on tullut erinomainen
               lista 101 normista. Näitä on tullut myös
               muualta: työ- ja elinkeinoministeriöstä ja
               vaikkapa myös kokoomuksen eduskuntaryhmästä.
               Se on se ensimmäinen askel tässä työn
               yhteensovittamisessa, ja vasta sen jälkeen katsomme, onko
               tarvetta parlamentaariselle työryhmälle.
            
            
            Minun mielestäni on erittäin tärkeätä,
               että kun me valmistelemme lakeja, niin me tarkkaan mietimme
               niiden järkiperäisyyden ja sitä kautta
               toimimme. Siis kysehän on nyt pitkälti siitä,
               että luvat voivat kyllä olla tiukkoja mutta sen
               varsinaisen menettelyn pitää olla sujuvampi kuin
               se on tänä päivänä.
            
            
          
         
         
            Päivi  Lipponen  /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Osoitan kysymykseni pääministerille,
               ja alkuperäinen kysymyshän liittyi Talvivaaraan.
            
            
            Talvivaara-yhtiön korkeinta johtoa vastaan on nostettu
               syytteet vakavista ympäristörikoksista. Yhtiö on
               ollut kauan kriittisessä tilanteessa sekä ympäristö-
               että rahoitusongelmiensa takia. Talvivaaraa koskevia asioita
               ovat käsitelleet eri ministerit, kuten ympäristö-
               ja omistajaohjausministeri, jotka ovat vihreitä ministereitä eivätkä valitettavasti
               tänään ole täällä paikalla.
            
            
            Valtion panostus Talvivaaraan on merkittävä. Arvoisa
               pääministeri, miten hallitus arvioi Talvivaaran
               johtoa vastaan nostettavien syytteiden vaikuttavan yhtiön
               arvoon ja rahoitukseen, ja mitä hallitus aikoo tehdä,
               jotta luottamus yhtiötä kohtaan palautuisi?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri  Alexander  Stubb
            
             Arvoisa herra puhemies! Tämä on sentyyppinen
               kysymys, että hallitus ei lähde julkisesti arvioimaan yksittäisen
               yrityksen toimintaa tuolla tarkkuudella tässä vaiheessa.
            
            
          
         
         
            Oras Tynkkynen /vihr:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Lupakäsittely todella kestää monissa
               tapauksissa kohtuuttoman kauan, niin kuin edellä on todettu, mutta
               se riippuu monesta seikasta. Se riippuu muun muassa ely-keskusten
               varoista, joita on jouduttu niistämään
               paljon, se riippuu myös hallinto-oikeuksien rahoituksesta,
               ja säästöt näillä sektoreilla
               saattavatkin tulla pitkän päälle aika kalliiksi
               yrityksille ja kotitalouksille.
            
            
            Hallinnolliset esteet kyllä jarruttavat kehitystä aika
               paljon, mutta enemmän ehkä vähän
               toisaalla. Meillä on uusiutuvan energian edistämisessä tukuittain
               erilaisia hallinnollisia esteitä. Tuulivoiman rakentamista
               tässä maassa jarruttavat muun muassa lentoesteluvat
               ja Puolustusvoimain tutkakäytännöt. Aurinkoenergian
               edistämistä jarruttavat muun muassa joidenkin
               kuntien vaatimat rakennusluvat. (Eduskunnasta: Ympäristöministeriön
               lupakäytännöt!) Biokaasun hyödyntämistä jarruttavat
               tulkinnat siitä, mitä voi käyttää lannoitteena
               ja mitä ei. Arvoisa pääministeri Stubb,
               pitäisikö hallituksen tarmon keskittyä enemmän
               vaikka tällaisten uusiutuvan energian edistystä jarruttavien
               hallinnollisten esteiden raivaamiseen kuin ympäristönormien
               karsimiseen?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Alexander Stubb
            
            Arvoisa puhemies! Kyse on todellakin kokonaisuudesta, jossa
               normeja ja sääntelyä katsotaan, olipa
               sitten kyse uusiutuvasta energiasta, kaupan aukioloajoista tai muista
               lupamenettelyistä. Me emme keskitä energiaamme
               vain ja ainoastaan yhteen kokonaisuuteen, vaan katsomme lupamenettelyä ja
               normeja kokonaisuutena.
            
            
          
         
         
            
            Elinkeinoministeri  Jan  Vapaavuori
            
             Arvoisa puhemies! Edustaja Tynkkynen kiinnitti huomiota tärkeään
               kysymykseen.
            
            
            Voi olla niinkin, että toisinaan ongelma on liiallinen
               normiviidakko. Aika usein kyse on siitä, että ongelma
               on epäselvä lainsäädäntö.
               Ei tuulivoiman luvitusta eikä turveluvitusta ole estänyt se,
               että normeja olisi liikaa, vaan se, että ne ovat olleet
               liian epäselviä ja niistä on vallinnut
               erilaisia tulkintakäytäntöjä.
               Ja tässä suhteessa tarvitsemme itse asiassa silloin
               tällöin jopa lisää normeja,
               jotta pääsemme sujuvoittamaan näitä,
               ja uskon siihen, että ympäristönsuojelulaki
               osaltaan selkeyttää tilannetta turvetuotannon
               osalta. Sitten taas mitä tulee tuulivoimakysymykseen, tarvitsemme
               sitovia melusäännöksiä, jotka
               selkeyttävät epäselvää tilannetta
               siltä osin.
            
            
            Kysymys ei aina ole siitä, että normeja on
               liikaa, vaan usein myös siitä, että ne
               ovat liian epäselviä tai että ne eivät
               ole aina synkronissa keskenään, jolloin lupaviranomaisille
               tai tuomioistuimille on hankala tilanne miettiä, mikä niitten suhde
               toisiinsa on. Tässä mielessä ehkä tämmöinen
               sujuvoittaminen, (Puhemies koputtaa) yksinkertaistaminen, parempi
               koordinaatio on tärkeämpi tavoite kuin normien
               purku sinänsä. (Välihuutoja)