Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kuopiossa te-toimiston työnhakijoille
tekemät työtarjoukset johtavat 82-prosenttisesti
työllistymiseen, eli työnantaja palkkaa henkilön,
jolle te-toimiston virkailija on työtä ehdottanut.
Te-toimistojen valtakunnallinen onnistumisprosentti on noin 20 prosenttia.
Kuopiossa virkailijoille annetaan henkilökohtaiset tulostavoitteet,
virkailijat jalkautuvat pk-yrityksiin kohtaamaan työnantajia
ja etsimään työpaikkoja, joihin te-virkailija
joko tietää heti osaajan tai voi lähteä etsimään
tätä. Te-palveluista on kuitenkin leikattu kolmessa
vuodessa 500 työpaikkaa. Jäljellä on 2 500,
mutta leikkaukset jatkuvat edelleen.
Arvoisa ministeri, miten on tarkoitus ratkaista tämä yhtälö:
työttömyys kasvaa, te-virkailijoita vähennetään,
mutta te-keskusten palveluja olisi samaan aikaan parannettava, jotta
työpaikat ja työnhakijat kohtaisivat toisensa?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Se on totta tietysti, että kun työttömyys kasvaa,
niin siellä te-toimistojen virkailijoidenkin työmäärä kasvaa.
Nämä 2 500 ihmistä siellä tekevät
parhaansa joka päivä.
Viittasitte Kuopion alueeseen. Se liittyy siihen hienoon oivallukseen,
että siellä on lähdetty jalkatyöhön,
avattu yrityksien ovia ja sitä kautta haettu avoimia työpaikkoja,
piilotyöpaikkoja, ja siellä työn tarjontaa
on merkittävästi lisätty. Meillä tehdään
nyt 40 000 työtarjousta joka kuukausi. Me olemme
lisänneet työtarjouksien määrää,
ja nämä meidän hienot virkailijat ovat
tämän työn ottaneet vastaan.
Täytyy muistaa, että meillä on vuositasolla semmoinen
800 000 asiakasta te-toimistoissa, ja nämä ihmiset
tekevät todella parhaansa näissäkin olosuhteissa.
Me olemme nyt lisänneet 100 henkilötyövuotta
budjettineuvottelujen yhteydessä meidän te-toimistoihin,
mutta totta se on, (Puhemies koputtaa) että ensi vuonna
on 85 ihmistä vähempi kuin tänä vuonna
te-toimistoissa, mutta kuitenkin 2 500 käsiparia
tekee sydämellään sitä työtä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää tästä aiheesta
lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan nousemalla seisomaan
ja painamalla V-painiketta.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Onko siis mahdollista, että tämän
Kuopion mallin mukaisiin toimintatapoihin voitaisiin velvoittaa
kaikki te-keskukset? Kuinka suuren esteen tälle muutokselle
aiheuttaa se, että henkilöstöä samaan
aikaan vähennetään? Miten te näette
tämän vähentämisen merkityksen?
Jos te-keskuksen työntekijän aikaansaama työllistyminen säästää kuitenkin
joka tapauksessa julkiselle taloudelle enemmän kuin hänen
palkkakulunsa, niin onko tässä vähentämisessä järkeä?
Ja mitä teidän mielestänne pitäisi
tehdä tämän vähentämisen
sijaan koko valtakunnassa?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Nythän myös tutkittiin
työnantajien arvostusta te-toimistojen palvelujen suhteen,
ja ne saivat yllättävän hyvät
arvosanat: 70-prosenttisesti yritykset käyttävät
te-toimistojen palveluja hakeakseen työvoimaa ja kokevat
sieltä saavansa hyvää palvelua. Tämä Kuopion,
Pohjois-Savon malli on sellainen, mitä me olemme nyt levittämässä koko
maahan, eli nämä te-toimiston virkailijat jalkautuvat,
lähtevät yrityksiin, hakevat sieltä työpaikkoja.
Se on se konsepti, jolla me voimme saada työpaikkoja. Ja
sitten lisätään sähköisiä palveluja.
Yritykset käyttävät melkein 80-prosenttisesti
tänä päivänä sähköisiä palveluja. Työntekijöissä on
paljon semmoisia, jotka eivät pysty käyttämään
sähköisiä palveluja. He tarvitsevat henkilökohtaisia
palveluja.
Vaikka nämä ihmiset ovat ahtaalla — onneksi siellä ei
ole väkeä irtisanottu eikä lomautettu — niin
kyllä me kuitenkin tälläkin joukolla
erittäin hyvää tulosta tulemme saamaan.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kaikki kunnia tälle Kuopion mallille,
ja sieltä on hyvä ottaa oppia, mutta ei tämä nyt
ihan ainutlaatuinen keksintö ole. Esimerkiksi omassa kotikunnassani
Sastamalassa on nyt jo yli kymmenen vuotta toimittu tällä samalla
menetelmällä ja on saavutettu hyviä tuloksia,
jopa niin pitkälle, että työvoimatoimiston
virkailija ja yrityspalveluhenkilö yhdessä haastattelevat
työnhakijat, jotta voidaan sitten ottaa yhteyttä yritykseen
ja tarjota sellaista työntekijää, joka
sinne soveltuu.
Mutta ongelmaksi on nyt tullut se, että näiltä pienemmiltä paikkakunnilta
on jouduttu voimakkaasti keskittämään
näitä palveluita maakuntakeskustasolle. Silloin
vaarana on, että se paikallistuntemus häviää tai
se ainakin heikkenee, joten kysynkin, mikä on viisasta:
jos näitä lisäresursseja ei voida antaa,
niin onko kuntien vastuuta näiden asioiden hoidossa tarpeen
lisätä ja antaa sinne resursseja, jotta voidaan
palvella yksilöllisesti paikallisesti?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tänne eduskuntaan on tulossa tänä syksynä erittäin
iso nippu lakeja, jotka käsittelevät erityisesti
pitkäaikaistyöttömien palvelua ja sen parantamista.
Se tarkoittaa sitä, että me teemme semmoisen monitoimipalvelukeskusverkoston koko
maahan, lakipohjalle, jossa yli vuoden työttömänä olleet
ovat ne, joita siinä tuetaan, samoin nuoret, jotka ovat
ylittäneet kuuden kuukauden työttömyyden.
Siellä palvelupisteessä ovat Kelan, kunnan sosiaalitoimen
ja te-toimiston palvelut yhtä aikaa käytettävissä.
Me yritämme tällä tavalla saada näille
ihmisille sitä palvelua, mitä he oikeasti tarvitsevat
päästäkseen työhön
kiinni. Tämä on yksi tällainen iso muutos,
joka on nyt tässä tulossa.
Näitä resursseja voidaan varmaan allokoida
ja katsoa, miten niitä voidaan jakaa sillä alueella, mutta
antaisin väärän lupauksen, jos sanoisin, että me
voimme työvoimatoimistojen henkilöstöresursseja
määrällisesti lisätä näinä ankeina
aikoina. Mutta siitä olemme pitäneet huolta, (Puhemies
koputtaa) että se porukka ei nyt tästä ole enää vähentynyt.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sellaiset pitkäaikaistyöttömät,
jotka ovat olleet useamman vuoden työttömänä ja
jotka käyvät vain kerran vuodessa työvoimatoimistossa
saadakseen perustoimeentulotuen, olivat ennen 0900-sarjaiset, mutta
nyt siinä on uusi nimi.
Mitä mieltä olette, arvoisa ministeri, pitäisikö heidät
siirtää työttömyyskortistosta
sosiaalipuolelle, kokonaan täysin toiselle momentille?
Tämähän pienentäisi esimerkiksi
kuntien velvoitetyöllistämistä, kun tiedetään,
että heille ei oikeasti edes koskaan haeta työtä eikä kukaan
anna työtä, koska he eivät mahdollisesti
kykenisi siihen työhön, mikä heille annettaisiin.
Onko tähän asiaan tulossa sellaista muutosta,
joka olisi todellinen rakenteellinen muutos? Pääsisimme
kiinni niihin oikeisiin työttömiin, jotka ovat
työikäisiä, työkykyisiä ja
työhaluisia.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tässä salissa on tullut
useamman kerran kannettua siitä huolta, että tämä meidän
työttömyyden rakenne on mennyt tosi haastavaan suuntaan.
Puolet, vähän yli, kaikista työttömistä on
nyt sellaisia pitkäaikaistyöttömiä,
toistuvaistyöttömiä ja työttömiä,
jotka ovat näissä toimenpiteissä mutta
eivät ole saaneet työpaikkaa, siis vaikeammin
työllistettäviä. Meillä on yli
91 000 siis vuoden työttömänä olleita
ja tämän sisällä yli kahden
vuoden työttömyysjaksoissakin olleita ihmisiä erittäin
paljon ja vielä pidemmässä työttömyydessä.
Tosiasia on se, että osa näistä ihmisistä on
väärässä putkessa. He eivät
tule koskaan työllistymään. Sitten joudutaan
miettimään, mikä se inhimillinen ratkaisu
näiden ihmisten kannalta voisi olla, kun se työlinja,
niin monelle kuin me sen haluamme, ei ole todellisuudessa näitten
ihmisten vaihtoehto. Mutta me tiedämme... (Jukka Gustafsson:
Lex Taipale!) — No, Lex Taipale oli tässä suhteessa
hyvä tämmöinen lääketieteellisiin
kriteereihin perustuva niin kuin valikoitu juttu. Jonkun 2000-luvun
Lex Taipale kakkosen me tarvitsemme, mutta sekin on aika arvokasta
ta-loudellisesti, ja täytyy tarkkaan miettiä,
mihin meillä resursseja on. — Mutta meillä on
paljon siellä ihmisiä, jotka ovat tosiasiallisesti
väärässä paikassa eivätkä koskaan
tule juuri tästä pitkittyvästä työttömyydestä (Puhemies
koputtaa) ja elämänhallinnastaan työllistymään.