Lyly Rajala /kok:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Annetaan ministeri Manniselle rauha
               ja tullaan 500 kilometriä etelään päin.
               Ministeri Huoviselle:
            
            
             Hallitus esittää ensi vuoden talousarviossa
               perustienpidon määrärahojen leikkaamista.
               Näillä määrärahoilla
               huolehditaan teiden ylläpidosta ja kunnosta. Leikkauksen
               seurauksena liikenneturvallisuus maanteillä vääjäämättä heikkenee.
            
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen, miten
               perustienpidon määrärahoja leikkaamalla
               parannetaan liikenneturvallisuutta?
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa puhemies! Hallitus ei leikkaa tierahoja tässä eduskunnalle
               tuodussa budjetissa. (Välihuutoja) Päinvastoin
               perustienpitoon saimme riihessä kehykseen nähden
               50 miljoonaa lisäystä näihin perusväylänpidon
               asioihin. Te tiedätte, kaikki edustajat täällä,
               että hallitus itse ja myöskin eduskunta on lisännyt
               rahaa näihin tärkeisiin kohteisiin, ja on kyse
               nyt siitä suhteesta, mitä lukuja itse kukin tässä vertaamme.
               Hallitus puhuu kuitenkin siitä tasosta, joka on kehykseen nähden
               tehty. Se korjaus tehtiin riihessä, ja näillä rahoilla
               tienpitoon pystymme huolehtimaan tieverkolla ja myöskin
               rataverkolla päivittäisen liikennöinnin
               turvaamisesta ja myöskin liikenneturvallisuutta parantamaan
               huomattavasti.
            
            
          
         
         
            Lyly Rajala /kok:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Koska hallitus leikkaa perustienpidon määrärahoja, mikä on
               totta, siis me emme vertaa mihinkään kehyksiin,
               on esimerkiksi talvinopeusrajoituksia ollut pakko alentaa. Tänään
               tulleen tiedon mukaan liikenne- ja viestintäministeriö on
               päättänyt muuttaa vuodesta 2004 voimassa
               olleet alennetut talvinopeusrajoitukset pysyviksi, eli hallitus ei
               aiokaan parantaa tiestöä. Suomi on suuri maa ja
               välimatkat ovat pitkät. Suomi-neidon suonet eli
               tiet surkastuvat, jos niissä ei veri kierrä, eli
               ei niillä voi kulkea kunnolla.
            
            
            Arvoisa puhemies! Meidän tiestömme arvo on 15
               miljardia euroa, ja se on valtion taseen suurin omaisuuserä.
               Kansalaiset turhautuvat tähän pelleilyyn, kun
               hiljaisillakin tieosuuksilla joutuu köröttelemään
               kahdeksaakymppiä. Lisäksi näitä kahdeksankympin
               tieosuuksia on runsaasti lisätty. Niitä pitäisi
               ehdottomasti vähentää.
            
            
            Eikö olisi, ministeri Huovinen, rehellistä myöntää,
               että nopeusrajoitusten alentaminen on seurausta hallituksen
               leikkauslinjasta ja että punamullan liikennepolitiikka
               on näiltä osin täysin epäonnistunut?
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa puhemies! En kyllä henkilökohtaisesti
               pidä liikennepolitiikan epäonnistumisena sitä,
               että ensi vuoden aikana tässä maassa käynnistyy
               kymmenen uutta väylähanketta. Se on enemmän
               kuin vuosikymmeniin. Sen lisäksi pystymme huolehtimaan
               tieverkon ja kaiken meidän väylästömme
               päivittäisestä liikennöitävyydestä.
               Me parannamme liikenneturvallisuutta esimerkiksi siten, että kaikille
               näille uusille hankkeille tulee keskikaidoitettu ohituskaistatie, joka
               on aivan keskeinen keino pyrkiä vähentämään
               meidän aivan oleellista onnettomuustyyppiämme
               päätieverkolla, joka on kohtaamisonnettomuudet.
               Viime viikolla, kun kävimme täällä keskustelua
               budjetin yhteydessä liikennehankkeista ja koko tästä perusväylästöstä myöskin,
               totesin, että emme me kaikkia niitä haasteita
               pysty kertaheitolla korjaamaan, joita eittämättä jää myöskin
               tämän budjetin jälkeen perusväylänpidossa.
               Ei kukaan sitä väitä, etteivät
               nämä haasteet olisi merkittäviä,
               mutta sellaisen käsityksen kyllä haluan kiistää täydellisesti,
               ettei tämä hallitus (Puhemies: Minuutti!) olisi
               liikennepolitiikkaan panostanut. (Puhemies koputtaa: Aika!) Muistutan:
               kymmenen uutta liikennehanketta.
            
            
          
         
         
         
            Rosa Meriläinen /vihr:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Tässä salissa on aina suurin
               poru kyllä näistä autoteiden määrärahoista,
               mutta se, mikä olisi olennaista, olisi saada yksityisautoilun
               kasvu kääntymään laskuun ja
               saada joukkoliikenteen matkustajamäärät
               kasvuun, lisää määrärahoja
               kaupunkien joukkoliikenteeseen ja perusradanpitoon.
            
            
            Arvoisa puhemies! Miten ministeri aikoo saada Suomen raiteille?
            
          
         
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa puhemies! Viime viikolla puhuimme pitkään
               myös tästä asiasta, ja joukkoliikenteen
               toimintaedellytyksien turvaaminen on aivan yhtä tärkeää.
               Kukaan mielestäni täälläkään ei
               ole väittänyt sitä, ettei meillä ole
               myös joukkoliikennepuolella kehittämisen tarpeita.
               Saimme jo nyt valtiovarainministeriön esityksessä 8
               miljoonaa euroa lisää siihen kehyksen pohjalle
               ja sillä pystymme tämän joukkoliikenteen
               palvelutason turvaamaan sellaisena kuin se on tänä päivänä.
            
            
            Mutta haluan kyllä tässä yhteydessä nostaa myös
               meidän jokaisen käyttäjä- ja
               kuluttajavalinnat esille. Kyllä joukkoliikenteen valintojen
               tekeminen on myös meidän vastuullamme. Näitä vuoroja
               kyllä tuetaan esimerkiksi valtion varoista todella eri
               puolilla Suomea, myös suurissa kaupunkikeskuksissa, joissa
               volyymi on luonnollisestikin suurempi. Mutta meidän täytyy
               kyetä turvaamaan joukkoliikenneyhteyksiä myös muualla
               maassa, ja tähän hallitus on määrätietoisesti
               pyrkinyt.
            
            
          
         
         
            Markku Laukkanen /kesk:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Ministeri Huovinen, teidän
               johtamanne ministeriö saattoi tänään
               julkisuuteen tiedotteen, joka on herättänyt aika
               paljon hämmennystä ei vain tässä salissa
               vaan myöskin kansalaisten keskuudessa. Ministeriö ilmoittaa
               säätävänsä pysyväksi
               talviliikennenopeusrajoituksen. 
            
            
            Mitä tämä pysyvyys nyt tarkoittaa?
               Elikkä ajetaanko kesälläkin talvinopeuksia?
               Mitkä ovat ne todelliset nopeudet talvella ja millä teillä?
               Eli tämä vaatii nyt kyllä, ministeri,
               hieman tarkennusta, olette selityksen velkaa. Mitä tämä tiedote ja
               päätös oikein tarkoittavat?
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin. Olen saanut
               jo lukuisia yhteydenottoja kansanedustajilta tästä STT:n
               informoimasta asiasta, että nyt olisimme säätämässä talvinopeusrajoitukset
               myöskin kesäajaksi. Tämä väite
               ei pidä paikkaansa. Jotakin mekin sentään
               tuolla ministeriössä mietimme, ennen kuin näitä asioita
               tänne tuomme eteenpäin. Meidän tiedotteemme
               oli otsikoitu nimenomaan niin, että nopeusrajoitukset pysyvät
               ennallaan. Tämä on nyt hyvä pitää mielessä.
            
            
            Kyseessä on talvinopeusrajoitusten osalta Konginkankaan
               jälkeen tehty ratkaisu siitä, että talvella
               täytyy nopeusrajoituksia kyetä myöskin hillitsemään.
               Tämä on ollut kaksivuotinen, määräaikainen
               ratkaisu, ja nyt se on umpeutumassa. Tiehallinnon yleisohje tältä osin
               piti uudistaa, ja nämä nykyiset, voimassa olevat
               nopeusrajoitukset siis pysyvät. Mikään
               ei tältä osin muutu.
            
            
          
         
         
            Kari Uotila /vas:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Totuus on se, että perustienpidosta
               leikataan tämän vuoden budjettiin nähden
               14,2 miljoonaa, perusradanpidosta 17 miljoonaa plus yksityisteiden
               valtionavusta. Jos sen lisäksi kustannustason nousu huomioidaan,
               niin tienpidosta itse asiassa leikataan lähes 50 miljoonaa
               euroa. Mutta on hyvä, että ne uudet kehittämishankkeet,
               jotka eivät vielä ensi vuonna tuo kuin noin 17
               miljoonan menoerän, kuitenkin päätettiin
               laittaa liikkeelle. Ongelmana on tietenkin tämä tiukka
               menokehys. Elikkä hallitus teki juuri niin, että laittoi
               sellaisia hankkeita liikkeelle, jotka rasittavat seuraavaa kehyskautta,
               seuraavan hallituksen päättämiä kehyksiä.
               Mutta ongelmana on se, että perustienpito, perusradanpito
               ja yksityisteiden valtionavut leikkautuvat ensi vuonna tämän
               vuoden tasosta.
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa puhemies! Toistan vain sen, että hallitus ei
               leikkaa siihen tasoon nähden, mikä on ollut aikaisempien
               vuosienkin kehyksen taso, vaan siihen saatiin riihessä lisää.
               Sitten me olemme tuoneet tämänkin budjetin nyt
               eduskunnan arvioitavaksi. Tässä salissa kai lopulta
               sitten tehdään päätöksiä siitä,
               minkälaisella tasolla tämä on. (Välihuutoja)
               Mutta sen kiistän, että tällä rahalla
               nyt Suomen tieverkosto ajautuisi täydelliseen rappiotilaan.
               Se ei pidä paikkaansa. Meillä on isoja haasteita,
               meillä on isoja haasteita, ja tämän toistin
               jo viime viikolla. Mutta sen kiistän, että tässä olisi
               kyse joistakin suurista ongelmista tämän rahamäärän
               kanssa, kun riihessä saimme 50 miljoonaa lisää.
            
            
            Sitten ed. Uotila viittaa tässä siihen, että nyt käynnistetään
               näitä hankkeita, mistä itsekin totesitte,
               että se on hyvä asia, mutta tuli kuitenkin tämmöinen
               pieni kritiikinpoikanen, että se kohdistuu nyt sitten seuraaville
               hallituksille. Olemme noudattaneet tässä tämän
               eduskunnan ainoaa yksimielistä pontta viime vuoden talousarvion osalta,
               jossa edellytitte meiltä, että ykköskori
               on saatava liikkeelle. Tämän olemme tehneet.
            
            
          
         
         
            Pekka Kuosmanen /kok:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Hallituksen tiedonanto lähti
               siitä, että asetuspohjaisesti rajoitetaan talviliikennenopeuksia
               satasesta kahdeksaankymppiin 2 600 kilometrin matkalla,
               pääasiassa alemmalla tieverkostolla. Tämä merkitsee
               käytännössä sitä, että laatuluokka
               putoaa ykkösestä kolmoseen, kun nopeusrajoitukset
               laskevat ja samalla liikenneturvallisuus vaarantuu. Teitä ei
               aurata samalla tavalla kuin aikaisemmin, ja kaikki muu kunnossapito alenee
               kolmanteen luokkaan. Säästö on noin 10 miljoonaa
               euroa vuodessa Tiehallinnolle. Kysyn ministeri Huoviselta:
            
            
            Mitä aiotte tehdä, että liikenneturvallisuus
               ei alene tämän teidän hölmöytenne
               takia?
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan nopeusrajoitukset ovat yksi
               keino parantaa teillämme liikenneturvallisuutta. Tämä meidän
               täytyy ihan rehellisesti kaikkien tässä salissa tunnustaa.
               Niin kansallisten kuin kansainvälistenkin tutkimusten mukaan
               liikenneonnettomuuksien ehdottomasti tärkein mittari on
               juuri nopeus. Kyllä meillä täytyy olla
               keinoja hillitä teillä semmoista käyttäytymistä,
               joka aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä. Lähes
               400 henkeä joka vuosi menetämme tässä maassa
               näissä onnettomuuksissa. Korostan nyt sitä,
               että nämä rajoitukset, tämä nyt
               tänään tehty päätös
               ei muuta mitään nykykäytännöstä.
               Konginkankaan jälkeen teimme nämä ratkaisut,
               joilla talvinopeuksia alennettiin. Nyt kaksi vuotta on tämä määräaikainen
               ollut voimassa. Mikään ei estä meitä esimerkiksi
               vuoden tai kahden jälkeen palaamasta tähän
               asiaan, mutta kaksi vuotta on aivan liian lyhyt aika tehdä johtopäätöksiä siitä,
               minkälaisia tuloksia tällä kokeilulla
               on saatu. Tähän mennessä erittäin
               myönteisiä. Liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet.
            
            
          
         
         
         Ed. Tarja Cronberg merkitään
            läsnä olevaksi.
         
         
         
         
            Hannu Hoskonen /kesk:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Vielä tuosta Konginkankaan kysymyksestä.
               Siitä tuli mieleeni se, kun arvoisa liikenneministeri nosti
               esille tämän kyseisen onnettoman, traagisen onnettomuuden,
               onko todella tutkittu sitä niin syvällisesti,
               että voi sanoa suoraan, että se oli onnettomien,
               heikkojen tieolosuhteiden tapahtuma, joka on aivan ainutlaatuinen
               koko Suomen tieliikennehistoriassa. Voiko tästä todella vetää sen
               johtopäätöksen, että ne ihmiset,
               jotka ajavat hyvin harvaan liikennöidyillä teillä,
               jotka ovat kuitenkin kohtuullisen kuntoisia, pannaan kärsimään
               seuraavat kymmenen vuotta eteenpäin, luoja tietää vaikka
               pitempään? Onko tämä mielestänne
               oikein?
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa puhemies! Korostan, että tässä on
               kyse vain yleisohjeesta, jonka ministeriö antaa Tiehallinnolle.
               Tienpitäjän tehtävä on sitten
               tehdä nämä tiekohtaiset määrittämiset
               ja näiden nopeuksien asettamiset. Minusta on aivan selvää,
               ettei täältä käsin voida yksittäisten teiden
               kuntoa ja muuta arvioida, vaan se täytyy tehdä siellä maakuntatasolla,
               ja näin on tehty ja näin tullaan tekemään
               jatkossakin.
            
            
            Varmasti tämä Konginkankaan onnettomuus sinänsä oli
               monien yhteensattumien ikävä lopputulos monista
               eri syistä johtuen. Mutta kuten jo äsken totesin,
               myös nopeudet ovat keskeisessä roolissa silloin,
               kun puhumme siitä, minkälaisia onnettomuuksia
               ja kuinka paljon Suomen tieverkolla tapahtuu.
            
            
          
         
         
            Raija Vahasalo /kok:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Perustienpidon määrärahat
               ovat erittäin tärkeitä liikenneturvallisuuden
               kannalta, mutta muitakin keinoja on vielä käytettävissä,
               ja yksi uusi liikenneturvallisuutta parantava keino on tämä alkolukko.
               Sitä on suunniteltu ja mietitty koululaiskyyteihin. Kysyisinkin
               ministeriltä:
            
            
            Milloin ajatellaan, että se olisi pakollinen koulukyyteihin?
               Onko ajateltu, että lukko tulisi pakolliseksi myös
               vaarallisten aineiden kuljetuksiin, ja onko meillä ajatuksia
               Ruotsin mallin mukaan, että se tulisi pakolliseksi kaikkiin
               uusiin autoihin vuonna 2012?
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa puhemies! Suomi on ollut tukemassa Ruotsin tavoitetta
               siitä, että uusiin autoihin alkolukko voitaisiin
               saada ensi vuosikymmenen puolella. Tämä on tietenkin
               asia, jota valtiovalta ei pysty pelkästään
               eikä EU-tasoisestikaan päättämään,
               vaan tässä on tehtävä yhteistyötä myöskin
               autonvalmistajien kanssa. Me olemme nyt tämän
               liikenneturvallisuuspäätöksen perusteella,
               jonka hallitus viime keväänä teki, käyneet
               keskusteluja Kuntaliiton kanssa muun muassa siitä, että voisimme
               asettaa tämän alkolukkovaatimuksen koulukuljetuksiin,
               niihin busseihin, joilla lapsia kyyditään koulumatkoilla,
               sen hankinnan, sen kilpailuttamisen yhdeksi ehdoksi. Tämä keskustelu
               on käynnissä, ja toivon, että tässä asiassa
               voisimme saada myös nopeita tuloksia aikaiseksi, koska
               se on mielestäni aivan keskeinen asia silloin, kun lapsia
               kuljetellaan. Valitettavasti meillä on huonojakin esimerkkejä siitä,
               että myös näiden kuljetusten osalta aina
               eivät ole nämä asiat olleet aivan oikealla tolalla.
            
            
            Mutta kaiken kaikkiaan alkoholionnettomuudet ovat valitettavan
               yleisiä edelleen Suomenkin teillä, ja sen vuoksi
               tämä asia on erittäin tärkeä. Uutta
               teknologiaa tarvitsemme myös tässä.
            
            
          
         
         
            Marjukka Karttunen /kok:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Kyllä mielestäni
               tässä tilapäisten nopeusrajoitusten jättämisessä pysyviksi
               ja tällaisessa kikkailussa on kyse siitä, ettei
               budjetissa ole riittävästi rahaa perustienpitoon,
               jotta sujuva liikenne toimisi meillä talvellakin ja logistiikka pelaisi
               ja teollisuuden kuljetukset kulkisivat. Mutta tässä ei
               suinkaan ole vielä kaikki. Tässä on myös
               ympäristöasioista kyse.
            
            
            Tiehallinnon mukaan meillä on noin 120 kilometriä tietä,
               jolle tarvittaisiin kiireesti pohjavesien suojaus. Kyseisillä tieosuuksilla
               veden suolapitoisuus on noussut tai se on nousussa ja suolan on
               voitu osoittaa olevan peräisin tieltä. Tiehallinnon
               mukaan kaikkein kiireisimpiä kohteita on 12 kappaletta,
               joiden kilometrimäärä on noin 30. Näiden
               osuuksien pohjavesisuojauskustannus olisi noin 18 miljoonaa euroa.
            
            
            Aikooko hallitus korjata tienpidon määrärahoja
               sellaiselle tasolle, että Suomessa, pitkien etäisyyksien
               maassa, talvellakin liikenne sujuu, logistiikka pelaa ja ympäristöstä voidaan
               pitää huolta hallitusohjelmaan kirjatulla tavalla?
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa puhemies! Tiehallinnolla on meneillään
               pohjavesiohjelma, jota toteutetaan kyllä myöskin
               näillä nyt saaduilla lisärahoilla tämän
               hallituksen toimesta. Kuten jo sanoin, niin en ole missään
               vaiheessa kiistänyt sitä, etteikö tämänkin
               jälkeen meidän perusväylästömme
               pidossa olisi ongelmia, mutta kyllä pidän tätä nyt saavutettua
               budjettiratkaisua erittäin hyvänä myös
               liikenteen perusväylästön pidon kannalta.
            
            
          
         
         
            Sinikka Hurskainen /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Tässä budjetissa on saatu
               läpi erittäin merkittäviä tiehankkeita
               ja erityisesti ministeriössä on ymmärretty,
               voi sanoa, Itä-Suomen ongelmat. Tästä kiitos
               ministerille! Mutta nyt täällä ovat esillä perustienpito
               ja liikenneturvallisuus, ja siihen liittyen olisin kysynyt:
            
            
            Kuinka merkittäväksi ministeri näkee
               näissä liikenneturvallisuuskysymyksissä valistuksen
               ja mahdollisesti koulutuksen? Onko tällä puolella millaisia
               hankkeita ministeriössä?
            
            
          
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa herra puhemies! Tässä valtioneuvoston
               periaatepäätöksessä — sitähän
               tehtiin hyvin laaja-alaisesti eri ministeriöiden kanssa
               yhdessä — on otettu huomioon myös tämä erittäin
               tärkeä valistus ja koulutus. Ainakin oma mielipiteeni
               on se, että tämän työn pitäisi
               alkaa paitsi sieltä kotoa niin jo päiväkodista
               ja kouluista, jotta voisimme näitä liikennetottumuksia
               ja tapoja nuorille ja lapsille jo hyvin varhaisessa vaiheessa opettaa
               ikään kuin heidän normaaliksi tottumuskäyttäytymisekseen
               tuolla tien päällä. Mutta kyllä olen
               korostanut myös meidän aikuisten, kaikkien aikuisten,
               roolia siinä, että miettisimme sitä,
               kun siellä autonratissa olemme, minkälaisen mallin
               annamme siellä takapenkillä istuville tulevaisuuden
               tienkäyttäjille. Kyllä tässä meillä kaikilla
               on oma roolimme myöskin nuoremman sukupolven kouluttamisessa
               oikeille liikennetavoille ja asenteille. Jokaisen pitäisi
               miettiä näitä asenteitaan aina silloin
               tällöin, miten hyvin ne tuolla liikenteessä sitten
               toimivat.