2) Hallituksen esitys laeiksi työsopimuslain 1, 2 ja
         13 luvun, tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista
         työvoimaa käytettäessä annetun
         lain 4 ja 6 §:n sekä työturvallisuuslain
         3 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevan asian tausta
            on se, että tarkoituksena on parantaa vuokratyöntekijöiden
            asemaa saattamalla lainsäädäntö paremmin
            vastaamaan vuokratyön erityispiirteitä. Tämä pohjautuu
            hallitusohjelman linjauksiin ja kolmikantaiseen valmisteluun. Kyse
            on kolmesta muutoksesta, ensinnäkin siitä, että kun vuokratyöntekijä siirtyy
            käyttäjäyrityksen palvelukseen, mahdollisesta
            koeajasta vähennetään aika, jonka työntekijä on
            ollut vuokrattuna käyttäjäyrityksessä.
            Toisena kohtana on se, että vuokratyöntekijälle
            tulee oikeus saada kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista
            myös alle kuukauden jatkuvissa vuokratyösuhteissa.
            Kolmantena kohtana on se, että luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun
            tiedonsaantioikeutta parannetaan. Heillä on vuokratyöntekijän
            valtuutuksella oikeus saada vuokrayritykseltä ja käyttäjäyritykseltä kaikki
            tiedot, jotka tarvitaan vuokratyöntekijän palkasta
            tai työsuhteeseen liittyvien lakien tai sopimusten soveltamisesta
            syntyvän erimielisyyden selvittämiseksi.
         
         
         Valiokunta pitää ehdotettuja lainmuutoksia tarpeellisina
            ja katsoo niiden parantavan vuokratyöntekijöiden
            asemaa ja selventävän vuokrayrityksen ja käyttäjäyrityksen
            välistä suhdetta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä on hyvä samalla
            kertoa myöskin hieman siitä, kun valiokunta samassa
            yhteydessä tarkasteli hieman laajemmin myöskin
            koko vuokratyön käyttöä. On
            tullut tavaksi, että vuokratyövoimaa käytetään
            merkittävällä tavalla rekrytointikanavana
            eli vuokratyö toimii monille työntekijöille
            keinona päästä vakituiseen työhön
            käyttäjäyritykseen. Vuokratyö voi
            olla sopiva tapa tutustua alaan, hankkia lisäansioita ja
            sellaista työkokemusta, josta on hyötyä ammattitaidon
            säilyttämisessä tai karttumisessa. On
            myös niin, että vuokratyö sopii moniin elämäntilanteisiin;
            erityisesti opiskelijat usein toimivat vuokratyössä opiskelun
            ohessa ja loma-aikoina.
         
         
         Vuokratyöntekijöiden keskuudessa on myöskin
            tehty varsin kattava tutkimus siitä, miten vuokratyöntekijät
            itse kokevat vuokratyöntekijänä toimimisen.
            Sen on tehnyt Henkilöstöpalveluyritysten Liitto,
            ja ne tulokset ovat pääosin positiivisia. Toki
            on silti myös niin, että vuokratyöntekijöinä on
            sellaisiakin henkilöitä, jotka haluaisivat päästä vakituiseen
            työsuhteeseen, mutta vuokratyö on yksi keino nimenomaan
            tähän vakituiseen työsuhteeseen pääsemiseksi,
            kuten tässä aiemmin jo mainitsin. Sen takia on
            hyvin merkittävää, että Suomessa
            säilyy vuokratyöjärjestelmä ja
            että se kehittyy ja pystyy vastaamaan nopeasti työelämän
            tarpeisiin ja sitä kautta myöskin mahdollistaa
            ihmisille siirtymisen alalta toiselle varsinkin sellaisina aikoina,
            jolloin työllisyystilanne on nykyistä huonompi.
         
         
         Valiokunta kiinnitti huomiota samassa yhteydessä myös
            harmaan talouden torjuntaan. On kiistatta käynyt ilmi,
            että vuokratyöhön liittyy myöskin
            negatiivisia piirteitä. Suomessa toimivat järjestäytyneet
            vuokratyöyritykset toimivat hyvin pitkälti vakiintuneiden
            sääntöjen ja lakien mukaan, kuten myös
            osa ulkomaisista vuokratyönvälittäjistä,
            mutta valitettavasti sitten osa ulkomaalaisista vuokratyöyrityksistä ei
            ole noudattanut pelisääntöjä,
            ja ne asiat ovat nousseet myöskin julkisuuteen sillä tavalla,
            että työehtoja ei ole noudatettu lain mukaisesti.
         
         
         Valiokunta kiinnitti tähän asiaan voimakkaasti
            huomiota, kuuli erityisesti Rakennusliiton ja rakennusalan ihmisiä,
            ja valiokunta myöskin lausumaehdotuksessaan toteaa seuraavasti:
            "Eduskunta edellyttää, että hallitus
            antaa eduskunnalle esityksen työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeuksien
            parantamisesta vuoden 2009 valtiopäivien alkuun mennessä."
            Tällä ajetaan takaa sitä, että tällä hetkellä työsuojeluviranomaisten
            ja verottajan välinen tiedonkulku ei ole ongelmaton ja
            sen tiedonkulun parantaminen voisi merkittävällä tavalla
            poistaa niitä ongelmia, jotka tällä hetkellä ovat
            liittyneet sellaisen vuokratyön teettämiseen,
            joka ei ole toivottavaa, eli nimenomaan näitä ongelmatilanteita.
         
         
         Haluan kuitenkin korostaa sitä, että valtaosa vuokratyöstä ja
            nimenomaan näitten kotimaisten järjestäytyneiden
            vuokratyöyritysten välittämä vuokratyö on
            täysin kunniallista toimintaa ja niillä on erittäin
            suuri vaikutus siihen, että työllisyystilanne
            on kehittynyt positiivisesti.
         
         
         Valiokunnan mietintöön sisältyy myöskin vastalause,
            jossa lakiehdotusta ehdotetaan hylättäväksi.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni olisi ollut erittäin hyvä,
            jos nyt tässä valiokunnan puheenjohtaja Satonen
            olisi käsitellyt tai sitten muuten mietinnössä olisi
            käsitelty terveyden- ja sairaanhoidon piirissä käytössä olevaa
            vuokratyövoimaa, koska se on muodostumassa omalla tavallaan
            ongelmaksi. Se estää terveydenhoidon kehittämisen
            ja sairaanhoidon kehittämisen normaalilla tavalla. Se vaikuttaa
            myös potilaiden hoitoon sillä lailla, että nämä pistäytyjälääkärit,
            jotka käyvät esimerkiksi päivystämässä,
            eivät siirrä sitä yön aikana saatua
            tietoa potilaan tilasta sitten päivätyötä jatkaville.
            Se heikentää hoitoketjua ja samalla antaa ikään
            kuin tekosyyn sitten terveyskeskuksille olla hankkimatta kylliksi
            vakituista työvoimaa.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen otti esille tämän
            kysymyksen siitä, miten terveydenhuollossa tämä vuokratyövoimatilanne
            toimii. Tässähän on sillä tavalla
            hyvin erilainen tilanne, että terveydenhuollossa vuokratyötä käytetään
            nimenomaan työntekijöiden tahdosta eli monet työntekijät,
            erityisesti lääkärit, haluavat näitten
            reppufirmojen kautta itsensä työllistää ja
            sitten taas terveyskeskukset ja sairaalat ovat joutuneet siihen tilanteeseen,
            että he joutuvat käyttämään
            näitä. Itse asiassa terveydenhuoltosektorilla
            on nimenomaan niin, että työntekijät
            ovat tässä vuokratyöfirmassa omasta tahdostaan
            ja heidän työmarkkina-asemansa on itse asiassa
            parempi kuin niiden, jotka ovat normaalissa palveluksessa. Sinänsä tämä kyllä tavallaan
            kuuluu tähän. Mutta kun lakiesityksellä nyt
            edistetään vuokratyöntekijöiden
            asemaa, niin ne ongelmat, jotka siellä ovat olleet, eivät
            kyllä koske tätä sektoria, minkä ed. Tiusanen
            mainitsi.
         
         
       
      
         
         Jukka Gustafsson /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vaikka määräaikainen
            vuokratyö sopii joillekin, esimerkiksi opiskelijoille,
            ja vuokratyöllä voi olla myös työllistävää vaikutusta,
            on huolestuttavaa, että vuokratyön käyttö on
            voimakkaasti kasvanut ja laajentunut alueille, joille sitä ei
            alun perin ole tarkoitettu. Tältä osin esimerkiksi
            ed. Tiusasen esille nostama asia koskien terveydenhoitoa ja potilaiden
            hoitoa ja turvallisuutta on mielestäni ihan relevantti
            ja tärkeä huomio.
         
         
         Hallitus on toteuttanut pieniä positiivisia uudistuksia.
            Työsuhteen keskeisiä ehtoja koskevan selvityksen
            antamatta jättäminen tuli rangaistavaksi syksyllä,
            ja nyt lakiin tehdään muutoksia, jotka parantavat
            vuokrayrityksen ja käyttäjäyrityksen
            välistä tiedonsaantia: vuokratyöntekijälle annettu
            oikeus saada kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista
            myös alle kuukauden jatkuvissa vuokratyösuhteissa,
            samoin käyttäjäyrityksen luottamusmiehen
            ja työsuojeluvaltuutetun tiedonsaantioikeuden parantaminen
            sekä käyttäjäyrityksen henkilöstön
            edustamisoikeus. Hyviä uudistuksia, mutta hallituksen lainmuutosesitykset
            eivät tarjoa mitään olennaisia käytännön
            työkaluja vuokratyöntekijöiden oikeuksien
            polkemisen estämiseen. Niiden yritysten kohdalla, jotka
            hoitavat velvoitteensa, ei vuokratyö ole ongelma, mutta
            vuokratyötä käytetään
            paljon harmailla ja pimeillä markkinoilla, ja erityisesti ulkomaisen
            vuokratyön käyttö on usein holtitonta.
            Mielestäni lähtökohtaisesti vuokratyö uusintaa
            työmarkkinoiden epävarmuutta ja epävakautta.
            Vuokratyöntekijöiden kohdalla lyhyitä määräaikaisuuksia
            ketjutetaan yleisesti ja ilman mitään erityistä perustetta.
            Vuokratyöntekijä on monasti vain tavara.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
            aivan pakko kajota myöskin näihin työsuojelun
            voimavaroihin, joita hallitus ei ole pidemmällä aikavälillä turvaamassa.
            Nykyisillä voimavaroilla työsuojeluvalvonnan piirissä on
            vuosittain Suomen noin 240 000 työpaikasta noin
            13 000 työpaikkaa. Työsuojelutarkastuksia
            tehdään vuosittain noin 20 000. Nykyinen
            valvontakenttä edellyttää kuitenkin entistä suurempaa
            valvontapanostusta. Työsuojelupiirien tulossopimuksissa
            on sovittu tarkastusmäärien lisäämisestä 50
            prosentilla vuoteen 2011 mennessä, mikä edellyttää jo
            nykyisellään tarkastajakohtaisten tarkastusmäärien
            lisäämistä. No, mitä tekee hallitus?
            Se ei lisää työsuojeluresursseja vaan
            päinvastoin osana Alku-hankkeitaan ja tuottavuusohjelmiaan
            aikoo entisestään vähentää työsuojelutarkastajien
            määrää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton ja sosialidemokraattien ja
            kristillisdemokraattien mietintöön on kirjattu
            mielestäni tärkeitä perusteluita. Kuten
            vastalauseessamme tuodaan esiin, jäävät
            hallituksen esittämät lainmuutokset auttamatta
            pelkiksi kauniiksi eleiksi. Hallitus ei ole vaivautunut
            etsimään kokonaisvaltaisempaa ratkaisua vuokratyöntekijöiden
            ongelmiin. Vuokratyöntekijöistä valtaosa
            kokee työsuhdeturvansa puutteelliseksi, ja oikeassa ovatkin.
            Vuokratyöntekijä jää usein ilman
            palkallista äitiyslomaa ja sen aikana kertyvää työeläkettä, äitiysloman
            aikana kertyvää vuosilomaa, lomaltapaluurahaa, sairausajan
            palkkaa, pekkaspäiviä, pyhätyökorvauksia,
            tulokseen sidottuja palkanlisiä, käyttäjäyrityksen
            tasoista työterveyshuoltoa, työpaikkakohtaisia
            etuja sekä henkilöstökoulutusta.
         
         
         Porvarihallituksen perusluonne näkyykin välinpitämättömyydessä jälleen
            yhtä yhteiskunnan poljettua ryhmää kohtaan.
            Ehkäpä hallitus ei todellisuudessa haluakaan taistella
            työntekijöiden oikeuksien puolesta, onhan vuokratyöfirmojen todettu
            tekevän kannattavaa bisnestä. Suomeen on valitettavasti
            syntynyt ja syntymässä työssäkäyvien
            köyhien luokka.
         
         
         Allekirjoittamassamme vasemmistoliiton lakialoitteessa ehdotetaan
            takuupalkan käyttöönottoa. Takuupalkka
            turvaa työntekijän toimeentulon silloin, kun vuokratyötä ei
            ole tarjolla. Se myös asettaa vuokratyöyritykset
            samalle viivalle muiden yritysten kanssa normaalin yrittäjäriskin piiriin.
            Takuupalkka on käytössä Ruotsissa, ja siellä se
            on hillinnyt vakituisia työsuhteita korvaavan vuokratyövoiman
            käyttöä. Viime vaalikauden lopulla vuokratyötä pohtineen,
            SAK:n jäsenliittojen edustajista koostuneen työryhmän
            tavoitteisiin kuului, että vuokratyötä olisi
            pääsääntöisesti tehtävä vakituisessa
            työsuhteessa vuokratyöyritykseen, ja työryhmä mainitsi
            keinoina esimerkiksi takuupalkan.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vasemmistoliitto, sosialidemokraatit ja kristillisdemokraatit
            jättivät valiokunnassa yhteisen vastalauseen.
            Me tunnustamme sen, että tässä hallituksen
            esityksessä tehdään ihan pieniä parannuksia
            niin työsopimuslakiin, työturvallisuuslakiin kuin
            myös lakiin, jolla säädellään
            vastuuta ulkopuolisen työvoiman käytöstä.
            Näitä pieniä parannuksia liittyy koeaikaan,
            sen laskentaan, siihen että myös alle kuukauden
            työsuhteista saa kirjallisina työnteon keskeiset
            ehdot, jos niitä pyydetään, tiedonkulkua
            parannetaan ja annetaan myöskin työvoiman käyttäjäyrityksen
            työntekijöitten edustajalle oikeus saada tietoja
            vuokratyöntekijöihin liittyen.
         
         
         Mutta on muistettava se, että vuokratyö on
            aivan oma lajinsa tehdä ja teettää työtä ja
            oleellista siinä on se, että siinä eriytetään
            työnjohto-oikeus työnantajan muista vastuista.
            Vuokratyö ei ole ongelma niiden yritysten kohdalla, jotka
            hoitavat velvoitteensa asianmukaisesti. Valiokunnan puheenjohtajan
            ed. Satosen puheesta saattoi saada sen kuvan, että jotkut
            olisivat vaatimassa vuokratyövoiman käytön
            kieltoa, mutta niin ei ole. Me haluamme vaan tiukemmat ehdot sille, niin
            kuin monissa muissa maissa on tehty.
         
         
         Valitettavasti vuokratyötä käytetään
            työvoimapuskurina, myöskin semmoisena koko työvoiman
            liikkuvana osana, jolle ei löydy erityisiä perusteita.
            Onpa jopa niin, että monet vuokratyötä käyttävät
            työnantajat ja ne yritykset, jonne vuokratyövoimaa
            siirretään, ovat sanoneet, että se ei
            aina ole edes halvempaa mutta vuokratyövoimasta pääsee
            helpommin eroon, ja se on kyllä huolestuttavaa.
         
         
         Vuokratyöongelmat esiintyvät puhtaaksi viljeltyinä silloin,
            kun halutaan kiertää asianmukaisia työehtoja,
            laistaa työnantajamaksuja, kiertää veroja
            ja harjoittaa työsyrjintää. Erityisen
            paha ongelma tämä on niissä ulkomaisissa
            vuokratyöfirmoissa, jotka toimivat Suomessakin. Esimerkiksi
            rakennusalalta on syytä huomauttaa, että on arvioitu,
            että valtion verotulomenetykset harmaan ja pimeän
            talouden vuoksi tuolla sektorilla ovat puolen miljardin euron luokkaa.
            Samaan aikaan kuitenkin, niin kuin ed. Gustafsson totesi, työsuojeluviranomaisten
            toimintamahdollisuuksia heikennetään. Valtion
            tuottavuusohjelmaan liittyen on esitetty, että jopa sata
            kenttätason työntekijää poistuu
            valvontatyöstä. Jokainen näistä työntekijöistä on
            kyllä oman palkkansa ansainnut.
         
         
         Me olemme jo viime kesäkuussa tehneet lakialoitteen,
            jossa on allekirjoittajia kaikista oppositioryhmistä, ja
            siinä on keskeistä se, että menisimme
            hyvin lähelle Ruotsin-mallia, jossa ei ole erityistä lainsäädäntöä mutta
            vuokratyövoiman käytöstä on
            sovittu työehtosopimuksissa. Oleellista siinä on
            takuupalkka ja vaatimus toistaiseksi voimassa olevasta työsopimuksesta. Takuupalkka
            tulisi sekä toimeksiantojen aikana että niiden
            ulkopuolella. Ei ole asiantuntijakuulemisessakaan, ei työnantajapuolelta
            eikä muutenkaan, tullut esille se, että Ruotsissa,
            jossa on käytetty työehtosopimusjärjestelmää,
            ja esimerkiksi Itävallassa, jossa on säädelty
            tiukemmin suoraan lainsäädännön
            kautta, olisi työmarkkinoille syntynyt mitään
            semmoisia ylipääsemättömiä ongelmia,
            että ne olisivat vieneet työmarkkinoitten jouston.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vaikka tämä hallituksen esitys
            on käsitelty kolmikantaisesti, se ei suinkaan tarkoita
            sitä, että kolmikannan eri osapuolet olisivat
            nykytilanteesta olleet samaa mieltä. Esimerkiksi Rakennusliitto
            omassa lausunnossaan toteaa, että työryhmän
            yksimielisyys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että työntekijäpuolella
            katsottaisiin vuokratyöntekijöitten aseman Suomessa
            olevan mitenkään erityisen kehuttava tai että se
            tällä hallituksen esityksen hienosäädöllä sanottavasti
            paranisi. Vuokratyö voi olla käypänen vaihtoehto
            sille, joka tekee sitä omasta valinnastaan, ja varsinkin
            silloin, jos ne ovat tietyn tyyppiset läpikulkutyömarkkinat,
            jotka johtavat pysyvään työllistymiseen,
            ja jos vuokratyöfirma hoitaa velvoitteensa.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa on tehty olettamus, että työvoiman
            vuokraamiseen ei tarvita rajoituksia, ja se ei kyllä pidä paikkaansa. Saman
            toteaa Rakennusliitto ja moni muukin, jotka lausuntoja antoivat.
            Rakennusliiton lausunnossa korostetaan erityisesti ulkomaalaisen
            työvoiman vuokrausta ja sen voimakasta lisääntymistä viime
            vuosien aikana. Rakennusliitto toteaa, että ulkomaiset
            vuokratyönantajat voivat käyttää hyväkseen
            EU:n monimutkaisia sosiaaliturvasäännöksiä,
            tulkinnanvaraisia verosopimuksia, ja tosihan on, että me
            emme tiedä, maksavatko ulkomaalaiset vuokratyöntekijät
            tai ulkomaalaiset työntekijät ylipäätään
            veroja mihinkään maahan. Se on valitettavasti
            totta. Kuvaavaa on, että Rakennusliitto sai asiat jollakin
            lailla kuntoon ydinvoimalatyömaalla vasta silloin, kun he
            olivat työtaistelutoimilla uhanneet. Illalla yhdeksän
            maissa ratkaisu löytyi, kun työt olisivat pysähtyneet
            aamulla. Tämä osoittaa sen, kuinka pitkälle
            tietyt firmat ovat valmiit venyttämään omien
            velvollisuuksiensa hoitamista.
         
         
         STTK toteaa omassa lausunnossaan, että syrjimättömyyden
            periaate ei kuitenkaan kaikilta osin toteudu, kun vuokratyöntekijän
            oikeuksia korostettaessa syntyy eroja suhteessa muihin määräaikaisiin
            työsuhteisiin. Tässä on ehkä osasyy
            siihen, että kolmikantaisen valmistelun jälkeen
            myöskään työnantajajärjestöt
            eivät rummuta tämän lakialoitteen puolesta
            varauksettomasti mutta tunnustavat kyllä sen, että tässä lakialoitteessa
            on monia sellaisia ehdotuksia, joita kohti pitää mennä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Joka tapauksessa vuokratyö on sellainen
            ongelma suomalaisilla työmarkkinoilla, eritoten ulkomaalainen
            vuokratyö, että se on asia, johon pitää puuttua.
            Ihmettelen sitä, kun esimerkiksi työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnassa käydään näitä asioita
            läpi ja kun puhutaan harmaan ja pimeän talouden
            torjunnasta, että periaatteellinen kanta on kyllä yksi
            yhteen pöydän vastakkaisilla puolilla mutta silloin,
            kun pitäisi tehdä jotain konkreettista sen suhteen,
            että hämäräfirmat saadaan pois
            työmarkkinoilta, alkaa tietyn tyyppinen italialainen lakko,
            että ollaan tekevinään jotain asian eteen
            mutta mihinkään konkreettiseen ei kuitenkaan ryhdytä.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos ed. Mustajärvi sai puheestani
            sellaisen käsityksen, että väitin jonkun tekevän
            ehdotuksen, joka kieltäisi vuokratyövoiman, niin
            sitä en väittänyt. Sen sijaan sitä mieltä kyllä olen,
            että jos ed. Mustajärven lakialoite tulisi hyväksytyksi,
            niin toimintaedellytykset vuokratyötoiminnalta Suomessa
            häviäisivät, mikä ehkä lieneekin
            se lakialoitteen tarkoitus.
         
         
         Se takuupalkka tarkoittaa takuuvarmasti sitä, että monet
            vuokratyöntekijät jäisivät työttömiksi ja
            se mahdollinen polku vuokratyön kautta vakituiseen työsuhteeseen
            olennaisesti heikentyisi. Tämä on aivan kiistatta
            tuotu esille kaikkien vuokratyöyritysten taholta myöskin
            valiokunnan kuulemisissa, ja se on sikäli tässä hyvin
            olennainen periaatteellinen kysymys. Meidän näkökulmamme
            on se, että kehitetään ja parannetaan vuokratyöntekijöiden
            asemaa, mutta ei tehdä järjestelmää sellaiseksi,
            että se vaarantaa koko sen toimivuuden.
         
         
       
      
         
         Jari Larikka /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärven puheet olivat hyvin
            paljon samanlaisia kuin valiokunnassa, ja tässä nyt
            täytyy pystyä se erottamaan, että vuokratyö ei
            ole mikään vakituinen työ. (Ed. Kuoppa:
            Se olisi uutinen, jos se olisi!) Ja tuntuu siltä, että nämä vuokratyöläiset
            itse ymmärtävät sen huomattavasti paremmin
            kuin vasemmistoliitto. Tutkimusten mukaan 86 prosenttia vuokratöitä Suomessa
            tekevistä ihmistä on tyytyväisiä siihen
            omaan valinnanvapauteensa, joka heillä on sitä työtä kohtaan,
            ja he tekevät sitä ihan mielellään.
         
         
         Toinen asia. Tuossa äsken sai pikkuisen semmoisen kuvan,
            että vuokratyön tekeminen tai teettäminen
            on jollain tavalla laitonta. On ihan selvä asia, että jos
            laittomuuksia tehdään, niin sehän pitää kitkeä muualtakin
            kuin vuokratyön tekemisestä. Aina, kun tehdään
            laittomuuksia, se on eri asia. Oikein hoidettuna näillä työmarkkinoilla
            vuokratyö on erittäin hyvä ja kätevä tapa hoitaa
            suomalaista työllisyyttä.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Puhemies! Jos valiokunnan puheenjohtaja, ed. Satonen, kuunteli
            tarkkaan, niin minä en väittänyt hänen
            väittäneen, vaan sanoin, minkä kuvan
            siitä saattoi saada. Ja tämän voi tarkastaa
            varmasti myöhemmin pöytäkirjasta.
         
         
         Mutta kun puhutaan vuokratyöstä, kyllä minä haluan
            vielä korostaa sitä, että totta kai me
            yritämme lakialoitteella ja lainsäädäntöä kehittämällä ohjata
            niin, että vuokratyöhön liittyvät
            väärinkäytökset, huonot tavat
            ja suoranaiset lainvastaisuudet poistuvat, ja yritämme
            toimia niin, että lainsäädäntö ohjaa
            käyttämään enemmän
            pysyvää työvoimaa. Totta kai se on meidän
            tavoitteemme.
         
         
         Mutta minusta on vieläkin aika ihmeellistä se, että kun
            on kiistatta asiantuntijalausuntojen ja myöskin verohallinnon
            asiantuntijalausunnon mukaan selvää se, että valtava
            määrä taloudellista hyötyä jää valtiolta
            saamatta menetettyinä verotuloina, kun näihin
            lähinnä ulkomaalaisiin vuokratyöfirmoihin
            ei päästä mistään kulmasta käsiksi,
            niin kyllä kai sen ongelman pitäisi olla yhteinen
            oikealla ja vasemmalla laidalla, ettei anneta tilaa pimeille (Puhemies:
            Minuutti on kulunut!) firmoille eikä pimeälle
            työvoimalle.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Satoselle voisi todeta, että Ruotsissa
            on käytössä muuten takuupalkka, ja kun
            Suomessahan on monesti otettu esimerkkiä Ruotsista, miten
            siellä hommat hoituvat, niin ihmettelen, miten ed. Satonen
            voi sanoa, että Suomesta loppuisi kokonaan tämä vuokratyö.
            Tässä olisi syytä sitä kyllä vähentääkin,
            se on ihan totta, mutta ei se loppuisi kokonaan, eikä täälläkään,
            vasemmalla laidalla olla sitä mieltä, että sen
            kokonaan pitäisi loppua.
         
         
         Sitten toisaalta ed. Larikalle voisi todeta sen, jotta siellä kuitenkin
            on tietty osa porukkaa, joka ei ole tyytyväisiä siihen
            hommaan, ja me olemme niiden puolella, ketkä eivät
            ole tyytyväisiä ja ovat vuokratyössä vastentahtoisesti,
            haluaisivat olla pysyvässä työsuhteessa,
            jotta olisi pysyvämpi turva. Mutta aina mennään
            enemmistön taakse, jotta ei se mitään,
            kun nämä voivat hyvin, niin antaa noiden toisten
            voida pahoin.
         
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies:
            
            Myönnän vielä vastauspuheenvuorot
               edustajille Laxell ja Kuoppa, että tulee tasaparit, ja
               sen jälkeen puhujalistaan.
            
            
          
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tilapäisesti käytettynä vuokratyö on
            tuotantolaitoksille esimerkiksi erittäin tärkeä suhdannehuippujen
            tasaaja, usein jopa yrityksen toimintojen pelastaja esimerkiksi
            uhkasakkojen ollessa kyseessä.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Täällä ed. Laxell
            totesi, että tilapäisesti, lyhytaikaisesti vuokratyö voi
            olla perusteltua, mutta kyllä minä näen
            tämän vuokratyöasian Suomessa niin, että tässä tapahtuu
            niin, että yrittäjäriski siirretään
            työntekijälle. Se yrittäjäriski,
            joka normaalisti kuuluisi yrittäjälle, vuokratyön
            avulla siirretään työntekijälle.
            Se on aivan puhtaasti yrittäjäriskin siirtämistä ja
            vastuun siirtämistä työntekijöille
            hyvin useissa tapauksissa.
         
         
         Mitä tähän tyytyväisyyteen
            tulee, niin ainakin kun tuolta Palvelualan ammattiliiton taholta
            on tullut viestiä, niin ne vuokratyöntekijät
            eivät ole alkuunkaan tyytyväisiä niihin
            työehtoihin, joita vuokratyönantajat käyttävät.
            Siellä on nollatyöaikaa, ihminen on jatkuvasti
            valmiudessa, mutta ei hän koskaan tiedä, koska
            hänet kutsutaan työhön. Tämä ei
            ole mitään vapautta, se on orjuutta.
         
         
       
      
         
         Katja Taimela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Vuokratyö on
            yleistynyt hyvin nopeasti, ja monessa kohdassa huomaakin, että lainsäädäntö ei
            ole ihan pysynyt tässä kehityksessä välttämättä mukana.
            Tästä seuraa monia ongelmia, ja vuokratyön
            paikoin räikeäkin väärinkäyttö on
            päässyt rehottamaan monin paikoin. Työntekijälle,
            joka tekee vuokratyötä puhtaasti omasta tahdostaan,
            ja toisaalta vuokratyötä käyttävälle yritykselle,
            joka toimii asianmukaisesti, vuokratyöjärjestelmä on
            varmasti ihan toimiva ja hyödyllinen. Silti ajateltaessa
            asiaa työmarkkinoiden kannalta on todettava, että vuokratyö luo
            aina tietynlaista epävarmuutta ja epävakautta
            niin yksilötasolla kuin laajemminkin yhteiskunnassamme. Samaten
            sillä on tietynlainen työsuhdetta pirstaloiva
            vaikutus, kun valta ja vastuu johtamisesta ja työnantajavelvoitteista
            ikään kuin erotetaan toisistaan. Vuokratyö on
            siis ongelmallinen järjestelmä, vaikka kaikki
            osapuolet hoitaisivatkin velvoitteensa ja toimisivat vapaaehtoisesti
            ja vilpittömästi. Tämän lisäksi
            lainsäädännön porsaanreiät
            ja epäselvyydet luovat pohjan väärinkäytöksille.
         
         
         Työvoiman kohtaanto-ongelmat ja yritysten toimintatapojen
            muutokset ovat viime vuosina merkittävästi lisänneet
            vuokratyövoiman käyttöä. Vuokratyötä on
            valitettavan helppo käyttää väärin.
            Sen avulla yrityselämään kuuluvat joustot
            ja riskit pystytään siirtämään
            yksittäisen työntekijän kannettaviksi,
            niin kuin ed. Kuoppa hyvin tomerasti täällä äskettäin
            totesi. Vähintäänkin kyseenalaista on
            myös se, että monet yritykset eivät ole
            valmiita satsaamaan rekrytointiprosesseihin, vaan käyttävät
            surutta ainoastaan vuokratyövoimaa rekrytointikanavana.
            Ed. Satonen piti tätä oikeana, minä henkilökohtaisesti
            en.
         
         
         Monella tapaa vuokratyöjärjestelmä eliminoi suomalaisen
            ammattiyhdistysliikkeen kymmenien vuosien ansiokkaan työn
            työmarkkinoidemme kehittämiseksi sellaiseksi kuin
            ne tänä päivänä ovat
            suurimmaksi osaa. Vuokratyön myötä yhteiskuntamme
            ottaa jatkuvasti pitkiä harppauksia taaksepäin
            työntekijöiden kohtelussa ja nakertaa näin
            sitä luottamusta, jolle taloutemme perustuu. Vuokratyölainsäädäntö kaipaa
            perusteellista tarkastelua ja suuriakin muutoksia nopealla aikataululla.
            Koen, että tämä hallituksen esitys tähän
            tilanteeseen ei juurikaan parannusta tuo.
         
         
         
       
      
         
         Työministeri Tarja Cronberg
         
         Arvoisa puhemies! Tulkitsen tämän keskustelun
            hengen sellaiseksi, että vuokratyö hyväksytään
            ja että se on tullut pysyäkseen työmarkkinoille,
            vaikka sekin, totta kai, heijastaa sitä tiettyä epävarmuutta,
            joka on osa tämän päivän työmarkkinoita.
            Mutta vuokratyö sopii tiettyihin elämäntilanteisiin,
            ja useissa työehtosopimuksissa on tietyllä toimialalla
            määritelty edellytykset, joilla vuokratyötä voidaan
            käyttää. Tässä varmaan
            on syytä myös muissa työehtosopimuksissa
            ottaa tämä asia esille.
         
         
         Silloin, niin kuin tässä tuli esille, kun
            lakeja ja sopimuksia kierretään, on asiaan totta
            kai puututtava. Tässähän on tilaajavastuulaki
            ja laki lähetetyistä työntekijöistä,
            jotka pyrkivät näin tekemään.
            Näissä on vielä ongelmia. Yksi tämmöinen
            vaihtoehto, jota on ehdotettu, on nimenomaan käänteinen
            arvonlisävero, jonka kautta tilannetta voitaisiin parantaa.
            Hallitus seuraa tällä hetkellä Ruotsin
            kokemuksia, ja keväällä katsomme, onko
            tähän ajankohtaista siirtyä. (Ed. Kuoppa:
            Katainen vastustaa!) — Kyllä tiedämme,
            että valtiovarainministeriössä on tiettyä vastustusta
            sen takia, että se tuottaisi monimutkaisen järjestelmän,
            mutta tässä kuitenkin etenemme ja katsomme selvityksiä keväällä.
         
         
         Mutta suomalaisessa käytännössä yhdenvertaisuusperiaate
            on kuitenkin se, jonka tulisi olla vallitseva. Tämä esitys,
            joka nyt on täällä keskustelussa, ei
            tietenkään ratkaise vuokratyön kokonaisvaltaisia
            ongelmia, mutta tässä kuitenkin tuodaan tiettyjä parannuksia,
            ja kun hallitus on sitoutunut kolmikantayhteistyöhön,
            niin tämä esitys heijastaa sitä, mihin
            kolmikantayhteistyössä tällä hetkellä päästiin.
         
         
         Tiedän, että työryhmä on
            keskustellut takuupalkasta. Siitä on käyty pitkääkin
            keskustelua. Siinä toisaalta on olemassa tietenkin riski
            siitä, että työttömyys lisääntyy,
            jos takuupalkka otetaan käyttöön, tai,
            kuten täällä toisin sanottiin, vuokratyön
            käyttöä rajoitetaan. Se on ehkä sama asia
            vähän eri tavoin sanottuna. Mutta on myös niin,
            että takuupalkan määrittelyssä on
            ollut paljon erilaisia ongelmia: työttömyysturva,
            miten sovitellaan päivärahoja jnp. Nyt on niin,
            että johtamassani joustoturvatyöryhmässä,
            joka tällä hetkellä jatkaa työtään,
            nimenomaan vuokratyöhön liittyvät lainsäädännölliset
            ongelmat ja kokonaisvaltaiset ratkaisut tulevat esille. Toisin sanoen
            työ jatkuu.
         
         
       
      
         
         Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On tärkeää ja syytä arvostaa,
            että ministeri on paikalla, kun tästä asiasta
            keskustellaan ja nimenomaan tästä laajemmasta
            viitekehyksestä käsin. En minä esimerkiksi kiellä sitä,
            että ajatellessani vuokratyötä pyrin siihen,
            että sen käyttö rajoitettaisiin mahdollisimman
            vähäiseen. Jos tämä takuupalkka
            ikään kuin nostaa tätä kynnystä,
            niin hyvä näin. Eli pyrimme tällaisiin
            hyviin, normaaleihin työsuhteisiin niin, että vuokratyö vain
            olisi niitä todellisia aukkopaikkoja täyttämässä.
         
         
         Sitten ministeri otti esille tämän käännetyn
            arvonlisäverojärjestelmän, joka oli meidän
            sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetissa. Olemme sitä mieltä,
            että se olisi jo nyt kypsä toteutettavaksi. Olisin
            nyt vielä oikeastaan perännyt vahvemmin ministerin
            henkilökohtaista kantaa. Oletteko valmis, nimimerkillä Tositarkoituksella,
            (Puhemies: Minuutti kulunut!) taistelemaan tämän
            käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
            puolesta?
         
         
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Takuupalkkajärjestelmä antaisi perusturvan
            vuokratyössä olevalle työntekijälle. Täytyy
            muistaa, että silloin kun vuokratyöntekijälle
            ei ole tarjota työtä, niin hänhän
            on työtön. Se takuupalkka merkitsisi sitä,
            että entistä suurempi intressi tällä vuokratyöfirmalla
            olisi järjestää työt niin, että niillä työntekijöillä olisi
            jatkuvasti työtä, jos olisi takuupalkkajärjestelmä,
            koska se olisi sitten työnantajalta poissa, jos ei se pysty
            järjestämään sitä työtä.
            Tätä kautta tämä vuokratyöntekijän
            asema olisi paljon turvatumpi. Ja mielestäni mieluummin
            olisi otettava takuupalkkajärjestelmä kuin työttömyyskorvaus,
            jonka yhteiskunta pitkälti kustantaa.
         
         
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Liittyen siihen, mitä ed. Kuoppa äsken
            sanoi, kyllähän tälläkin hetkellä nimenomaan
            vuokratyöyrityksellä on motiivi järjestää työtä sille
            väelle, joka siellä on. Nimenomaan näinhän
            se on, koska siitähän vuokratyöyritykset
            saavat oman elantonsa.
         
         
         Sitten haluaisin sen korjata, kun tässä on
            puhuttu tästä, että valiokunta ei ottaisi
            vakavaa asennetta tähän harmaaseen talouteen.
            Nimenomaan niin me olemme tehneet, kun täällä on tämä lausuma,
            jossa nimenomaan tiedonsaantioikeutta verottaja- ja työsuojelupiirin
            väellä parannetaan. Se on merkittävä asia
            tällä sektorilla. Se on myöskin se, mitä Rakennusliiton
            taholta ensisijaisesti vaadittiin, eli siihen valiokunta on reagoinut.
         
         
         Ei varmaankaan ole niin, että on ainoana rekrytointikanavana
            vuokratyö, mutta on se aika hyvä keino, koska
            silloin sekä työnantaja että myös
            työntekijä näkee, sopiiko se työ hänelle
            ja onko se hänelle oikea valinta, missä yrityksessä hän
            on töissä.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Nämä mainitut nollasopimukset
            ovat työsopimuksia sieltä pahimmasta päästä,
            jatkuva valmius töihin lähtöön,
            mutta ilman mitään varmuutta siitä, että työtarjous
            tulee. Mutta jos ajatellaan sitä, että vuokratyö todella
            on halvempaa teettää, niin mistä se halpuus
            sitten syntyy? Syntyykö se siitä, ettei noudateta
            vuosilomalakia, onko palkkataso alhaisempi? Sitten näihin
            ketjutettuihin määräaikaisiin työpätkiin
            liittyen, työntekijähän ei niissä koskaan
            ole niin sanottu vanha työntekijä.
         
         
         Mutta ministeri Cronbergille, kun hän on, hyvä,
            että on paikalla: Ettekö näe mitään
            positiivisia seikkoja siinä, että tulisi tämän
            lakialoitteen mukainen käytäntö? Eikö koulutus
            tulisi silloin kiinnostavaksi vaihtoehdoksi, jos vuokratyöfirmalla
            ei niin sanottuina luppoaikoina olisi tarjota töitä?
            Silloinhan työntekijöitten yleinen osaaminen paranee.
            Ettekö näe mahdollisena sitä, että naisten
            tasa-arvo työmarkkinoilla lisääntyisi
            lisääntyneen työsuhdeturvan kautta ja
            esimerkiksi he pystyisivät suunnittelemaan perheensä tulevaisuutta
            paljon vankemmalla pohjalla?
         
         
         Vielä sitten ed. Satoselle se, että ei lausumalla pystytä kyllä kovinkaan
            paljon muuttamaan moottoripyöräjengien toimintaa
            työmarkkinoilla. Heitähän on tullut esiin
            mielenkiintoisilla työmailla.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihmetyttää tosiaan. Kun
            viime kaudella Kesärannan pääministerin
            virka-asunnon työmaalla ja Kallion virastotalon työmaalla
            tavattiin järjestäytyneen rikollisuuden ilmentymiä,
            niin olisi pitänyt tämän nykyisen hallituksen
            ymmärtää asian vakavuus. Kun lokakuussa
            2006 tehtiin neljäs talousrikostorjuntaohjelma, jossa oli
            käännetty arvonlisäverojärjestelmä muun
            muassa, jolla päästään kiinni
            aliurakointiketjuihin pureutuneisiin järjestäytyneen rikollisuuden
            elementteihin, jotka pyrkivät elinkeinoelämän
            ja liiketoiminnan, laillisen liiketoiminnan osaksi, niin tämä hallitus
            ei ole pelkästään jarruttanut näitten
            ohjelmien toteuttamista, vaan on vastustanut yksimielisesti Euroopan unionissa
            esitettyä Saksan käännetyn arvonlisäveron
            laajennetun pilotin etenemistä. Tämä on selkeä linjaus
            tältä hallitukselta. Eihän näitä enää arvioida
            ja harkita tarvitse. Te olette systemaattisesti asettuneet vastaan.
            Työsuojeluhallinnon sadan tarkastajan vähentäminen
            heikentää työehtojen valvontaa. Samaan
            aikaan maahanmuuton osalta haluatte saatavuushommat pois. Te haluatte
            luoda myös tältä puolelta halpatyömarkkinoita,
            joita ei kunnolla valvota. Nämä ovat aika vakavia
            asioita myös ihmisoikeus- ja ihmiskauppanäkökulmasta.
         
         
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minäkin puutun tähän harmaan
            talouden asiaan ja pidän erinomaisena sitä, että tässä on
            tämä tiedonsaantioikeutta koskeva parannusehdotus,
            ja sitähän tässä on kaivattu.
            Tässä juuri äskettäin ministeri
            Brax Helsingin Sanomissa oikein vastasi tähän
            yleiseen keskusteluun omalla kannanotollaan ja ilmoitti, että puolueemme
            on kovasti tällä asialla. Olinkin odottanut, että arvoisa
            toinen ministerimme olisi vastannut siihen, että kun tässä tehdään
            selvä ehdotus ponsilauselman muodossa, niin oletteko valmis
            tuomaan tämmöisen esityksen tällä aikavälillä,
            koska tässä on kysymys juuri siitä, mitä meidän
            puolueemme on yrittänyt ajaa eteenpäin.
         
         
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Puutun tähän ministerin
            mainitsemaan yhdenvertaisuusperiaatteeseen, joka on tietysti erittäin
            tärkeä. Kun olen vieraillut vaikkapa metallityöpaikoilla
            Uudenmaan alueella, joilla on pysyvästi vuokratyöntekijöitä ja
            pysyviä työntekijöitä, niin
            kyllä se on selvä kastijako. Se on selvä kastijako.
            He ovat monista käytännön eduista ulkona.
            He ovat vähän niin kuin reppanoita siellä pysyvän
            henkilöstön joukossa. Sen lisäksi, jos
            ajatellaan työelämän kehittämistä myöskin
            yrityksen kannalta, niin ei ole varmasti samanlaista motivaatiota
            sellaisella vuokratyöntekijällä kuin
            pysyvällä, turvallisen työsuhteen omaavalla
            työntekijällä myöskin kehittää omaa työtään
            ja tuotantoaan. Sen takia tämä on nimenomaan iso
            yhdenvertaisuuskysymys ja tässä pieniä askeleita
            otetaan, mutta ei tietenkään riittäviä.
         
         
         Mitä tulee vielä käännettyyn
            arvonlisäverojärjestelmään,
            niin siinä kyllä kannustan. Pistäkää todella
            tiukasti ministeri Kataiselle hanttiin, jos hän tätä jaksaa
            vastustaa.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä tiedonsaanti veroviranomaisten
            ja työsuojelupiirien välillä on ollut
            ongelma. Mutta mitä sillä tiedolla tekee, kun
            tässä ollaan vähentämässä hallituksen
            toimesta työsuojelupiirien tarkastajien määrää?
            Niin kuin Hurmalainen tuolla valiokunnassa totesi, pitää jatkossa
            ilmeisesti keskittyä pelkästään
            henkeen ja terveyteen. Siis nämä muut ovat sivuseikkoja kaikki.
            Se on ihan sama, mitä tietoa sieltä kerätään,
            jos hallitus toteuttaa sen aikomuksen, mitä on tulossa
            ainakin näissä etukäteistiedoissa.
         
         
         Sitten toinen juttu tähän liittyen, mikä liittyy tähän
            takuupalkkasysteemiin ja siihen, mitä ed. Satonen totesi
            tuossa, että työnantajilla on intressi kyllä pitää niitä ihmisiä jatkuvasti
            työssä. Totta kai, koska siitä tulee
            heidän tulonsa, mutta sillä ihmisellä ei
            ole mitään turvaa siinä olemassa. Tämä pitää saada
            sillä tavalla, että sillä ihmisellä on
            myös turva, koska ihminenhän heitetään,
            se on valmis olemaan aina valmiudessa siinä kovinkin lyhkäseksi
            ajaksi, firma ottaa niistä jokaisesta tunnista kyllä sen
            liksan, (Puhemies: Minuutti kulunut!) voiton itselleen, mutta se
            ihminen on tyhjän päällä koko
            ajan.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Esimerkiksi yrityksissä vuokratyövoiman
            hyvä kohtelu kaikin puolin on tietysti yritykselle hyvin
            tärkeää. Hyvä henkilö on
            haluttu, ja huonomaineisesta yrityksestä kello kuuluu varmasti
            kauas. Lisäksi myös kysymys siitä, kun
            mahdollisesti työsuojelutarkastajien määrän
            muutos on vielä kesken ja koskee aikaisintaan vuosia 2012—2015.
            Miten ministeri suhtautuu asiaan?
         
         
       
      
         Toinen varapuhemies:
         Tässä tuli useampia kysymyksiä. Annetaan
            vaikka 3 minuuttia vastauspuheenvuoroa, ministeri Cronberg!
         
       
      
         
         Työministeri Tarja Cronberg
         
         Arvoisa puhemies! Tässä ensinnäkin
            käänteisestä arvonlisäverosta
            sen verran, että otin positiivisesti kantaa käänteiseen
            arvonlisäveroon jo silloin, kun Uudenmaan työsuojelupiirin
            tulokset tästä tilaajavastuulain valvonnasta tulivat
            esille, ja näin ollen olen vakavasti sen kannalla. Se ei
            vaan kuulu toimivaltaani. 
         
         
         Totta kai hallituksen tavoitteena on rajoittaa niin määräaikaisia
            työsuhteita kuin vuokratyötä silloin,
            kun edellytykset ovat olemassa vakituiselle, toistaiseksi voimassa
            olevalle työsuhteelle. Tämä on myös
            lainsäädännön tavoite. Tässä positiivista
            tietenkin on se, että vuokratyöstä ihmiset
            siirtyvät myös pysyviin työsuhteisiin.
            Se on ehkä katsottava erityisen positiiviseksi asiaksi. En
            muista tarkkaa prosenttilukua, kuinka suuri se on, mutta se on kuitenkin
            huomattava, toisin sanoen tämä on myös
            kanava pysyvään työsuhteeseen.
         
         
         Suomessahan työehtosopimukset ovat kuitenkin yleisesti
            voimassa, joten tämmöistä halpatyövoimamarkkinaa
            sinänsä ei ole tarkoitus kehittää eikä mahdollistakaan
            kehittää.
         
         
         Yhdenvertaisuusperiaatteesta totean sen verran, että myönnän,
            että tässä on ongelmia käytännössä.
            Se ei toteudu kaikkialla vielä, ja tulemme tekemään
            parhaamme edellytysten parantamiseksi, että käyttäjäyrityksissä kaikkia
            työntekijöitä kohdellaan yhdenvertaisina.
         
         
         Työsuojeluviranomaisten tuottavuusohjelmasta totean,
            että se todellakaan ei kuulu työministerin toimialaan,
            vaan on ministeri Hyssälän alaisuudessa. Tällä hetkellä käydään
            hallituksen piirissä keskustelua niin työsuojeluviranomaisten
            kuin myös työvoimaviranomaisten tuottavuusohjelmasta.
            Nimenomaan valvontatehtävien ja työtehtävien
            lisääntyminen asettaa tuottavuusohjelman vaatimukset
            ehkä hiukan kyseenalaisiksi.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kolmen edellisen vaalikauden aikana aika
            monta kertaa täältä puhujakorokkeelta
            olen puhunut harmaan talouden syövästä elikkä siitä,
            minkälainen syöpä suomalaiselle yhteiskunnalle
            on harmaa talous. Tässä mietinnössähän
            todetaan, että sillä on kaksi kielteistä vaikutusta.
            Se vie suoraan verovaroja. Se vie niitä varoja, jotka olisivat
            tarpeen hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen rakenteiden rahoittamiseen,
            ja se vääristää kilpailua, koska
            ei tietenkään rehellinen yrittäjä ja
            rehellinen työntekijä voi pärjätä,
            jos samoilla markkinoilla toimivat yrittäjät,
            jotka laiminlyövät velvoitteensa sekä työntekijöitä että yhteiskuntaa
            kohtaan.
         
         
         Mutta tässä mietinnössä on
            unohtunut tai ei ole tullut mieleen se kolmas seikka, joka harmaaseen
            talouteen liittyy, ja se on se, että harmaa talous rehottaessaan
            ja laajentuessaan murentaa tämän yhteiskunnan
            moraalia ja työmarkkinoiden moraalia ja etiikkaa, ja se
            on sellainen asia, että jos se kerran murenee, niin sitä ei
            pystytä rakentamaan pitkään pitkään
            aikaan, tuskin koskaan, ja nämä kaikki kolme seikkaa,
            taloudelliset menetykset, kilpailun vääristyminen
            ja moraalin heikentyminen, pitää ottaa huomioon
            silloin, kun harmaan talouden vastaista kamppailua käydään.
         
         
         Vuokratyöntekijöistä totean, että vuokratyöntekijät
            ovat yksi keino vilunkiyrittäjille toimia. Sen vuoksi kaikki,
            mitä pystytään tekemään vuokratyöntekijöiden
            väärinkäyttämisen ja koko vuokratyöinstituution
            pienentämiseksi, ovat tarpeen. Tässä lakiehdotuksessa
            pieniä parannuksia tehdään, mutta niin
            kuin täällä on puheenvuoroissa todettu,
            ei suinkaan riittäviä, ja siinä mielessä tämä ei
            kelpaa hyväksyttäväksi lakiehdotukseksi.
         
         
         Yhdyn myös siihen huoleen, että jos valvontaa
            pyritään lisäämään,
            annetaan suurempia tiedonsaantioikeuksia, parempia työkaluja,
            niin silloin pitää olla myös ne resurssit,
            joilla hoidetaan ne työkalut, ja täysin ristiriitaisia
            ovat tuottavuusohjelmaan liittyvät henkilöstövähentämissuunnitelmat
            samassa yhteydessä, kun eräällä tavalla
            tehtäviä ja työkaluja annetaan toisaalta
            lisää. Sen vuoksi tarvittaisiin todellisia uudistuksia
            niin kuin tämä takuupalkkajärjestelmä.
         
         
         Kuten äsken totesin tuossa repliikkipuheenvuorossani,
            kysymys on todella ihan käytännössä siitä,
            että jos samalla työpaikalla, jos nyt ajatellaan
            vaikka konepajaa, on esimerkiksi 30 pysyvää työntekijää ja
            sitten siellä on jatkuvasti kymmenen—viidentoista
            joukko vuokratyöntekijöitä, niin kyllä heidän
            asemansa on aivan toisella tasolla. Tuskin työnantaja heille
            jakaa kulttuuriseteleitä tai liikuntaseteleitä,
            tuskin jakaa rannekelloja kymmenen vuoden palveluksen jälkeen
            tai tuskin ohjaa heitä koulutukseen tai muuhun yhteistoimintaan
            työpaikalla samalla tavalla kuin pysyviä työntekijöitä,
            ja tuskin nämä vuokratyöntekijät
            samalla tavalla ovat motivoituneita myöskään
            kehittämään sitä omaa työtään
            ja tuotantoa. Niin kuin vanha sanonta sanoo, henkilöstö on
            yrityksen tärkein voimavara. Kyllä silloin tietenkin
            koko henkilöstö, joka yrityksessä toimii,
            pitäisi saada voimavarana käyttöön.
            Sen vuoksi nämä asiat ovat laajempia. Ne ovat
            myöskin koko työelämän ja tuotantoelämän
            kannalta tärkeitä juttuja.
         
         
         Täällä on sanottu, että vuokratyö soveltuu
            joihinkin elämäntilanteisiin. Se on ihan hyvä,
            enkä käytä tätä puheenvuoroa
            sen vuoksi, että haluaisin vuokratyön poistaa
            kokonaan. Se on joustava. Se tuo joustavuutta. Se on monessa tapauksessa
            rekrytointikanava myöskin pysyviin työsuhteisiin.
            Mutta silloin kun se on vastentahtoista, se on laajempaa kuin näissä tehtävissä on
            tarpeen elikkä rekrytointimielessä tai sitten
            joustavuuden tuomisessa, niin silloin se on liian laajaa ja väärää.
         
         
         Vielä tuohon käännettyyn arvonlisäverojärjestelmään
            totean, että varmaan kaikki, jotka ovat harmaan talouden
            vastaista työtä ja talousrikollisuuden vastaista
            työtä pyrkineet tekemään ja
            tehneet, ilahtuivat ministeri Braxin myönteisestä kannanotosta
            käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
            käyttöönotosta, ja nyt ministeri Cronberg tuki
            sitä. Nyt on vaan sitten meidän kaikkien pidettävä huoli,
            että tämä ei jää kauniitten
            puheitten ja pyrkimysten varaan, vaan tässä asiassa
            todella edetään ja katsotaan sitten, kuinka tiukalle ed.
            Pulliaisen hallituspuolue nyt tässä on valmis menemään,
            jotta asiassa päästään todella
            eteenpäin. (Ed. Lahtela: Kyllä ministerinpallit
            ovat kalliimmat kuin mikään periaate!)
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kyllä tässä nyt
            on tästä asiasta saarnattu niin monta kertaa,
            että taitaa tulla maailmanennätys. Mutta antaumuksella
            tätä hommaa olen tehnyt, kun jo varsin varhaisessa
            vaiheessa, jos nyt uskallan sanoa, edustajaurallani havaitsin, että nämä yhteiskunnan
            perusrakenteet murtuvat, jos epärehellisyys yritystoiminnassa
            voittaa. Eihän rehellisellä yrittäjällä ole
            mitään mahdollisuutta kerta kaikkiaan, ei ole
            mitään motivaatiota, jos toinen vieressä epärehellisyydellä vie
            kaiken. Elikkä tämä oivallus oli ihan äärimmäisen
            yksinkertainen, hyvin selvä, ja siinä on sekä tämän
            rehellisen yrittäjän asiasta kysymys että työntekijän
            asemasta kysymys. Silloin kun on rehellinen yrittäjä,
            voi hoitaa hyvin myöskin työnantajaroolinsa, suhteensa
            työntekijöihinsä. Näinhän
            se asianlaita on.
         
         
         Tällä kertaa tässä paletissa
            on tämä vuokratyönantajuus. Tämä on
            aika jännittävä asia sikäli,
            että sekä poliittisessa oikeistossa että vasemmistossa
            on oltu omalla tavallaan oikeassa tässä keskustelussa.
            Ensin, mikä koskee työnantajaroolia. On aivan
            selvä asia, että juuri niitten ruuhkahuippujen
            ajamisessa, sakkotilanteessa jnp., jos pystyy nopeasti rekrytoimaan
            vuokratyöfirmasta ammattilaisen palvelukseensa, pelastaa paljon,
            todella ison potin, ehkä sen vuosituloksen peräti
            sillä kerralla. Tämä puoli on aivan selvä asia.
            Kun tämä asia on näin, niin se merkitsee käytännössä sitä,
            ja tästä seuraa, että vuokrafirmat, työnantajat
            ovat tulleet, yritykset ovat tulleet jäädäkseen
            juuri tämän takia. Sen takia sitten täällä toisella
            puolella pitää myöskin pitää huoli
            kolmikannan ja kaikkien muitten mekanismien kautta siitä,
            että pelisäännöt ovat mahdollisimman
            järkevät ja oikeudenmukaiset. Tämä peliasetelma
            on harvinaisen selvä.
         
         
         Sitten tähän palettiin tulee siis aivan puhdas harmaa
            ja musta talous, kerta kaikkiaan. Ja juuri tähän
            saumaan pilaamaan koko sen hyvän, mikä vuokratyöfirmoissa
            on, on harmaa ja musta talous tullut pilaamaan kerta kaikkiaan perusteellisesti
            juuri sen osan tästä pois, mikä on kaikkein parasta
            ja hyvää tässä koko hommassa.
            Sen takia on erittäin hyvä, minusta on loistavaa
            suorastaan, että valiokunnasta on tullut tämä ponsiesitys
            ja että siinä ovat nyt ymmärtääkseni
            kaikki poliittiset ryhmät takana. Minä tulkitsen,
            vaikka tässä oppositio esittää hylättäväksi
            hallituksen esitykseen sisältyvät lakiehdotukset,
            niin minä ymmärrän, että siinä ei
            kuitenkaan ehdoteta tätä ponsiehdotusta hylättäväksi,
            joka silloin olisi aika kohtalokas juttu näitten puheitten
            valossa, joita tässä olemme kuunnelleet tämän
            illan aikana.
         
         
         Valtion tulotalouden kannalta nämä 300—500 miljoonan
            euron veromenetykset pelkästään tästä osiosta,
            ovathan ne nyt aika tavalla merkitykselliset. Jos ne muutetaan markka-aikaiseksi,
            niin pari miljardia markkaa verotuloja pois, on se aika paljon.
            Kaikki se on silloin pois rehellisestä yrittäjyydestä,
            jos niin voidaan sanoa, siis sen hyväksi toimimisesta.
            Isoista asioista tässä on kysymys. Minä haluan
            nyt uskoa vakaasti siihen, että käännetty
            arvonlisäverojärjestelmä tulee ja tämän
            ponnen mukaisesti nämä tiedonsaantimahdollisuudet
            parannevat, mikä merkitsee silloin käytännössä sitä,
            että voidaan rekistereitä ajaa ristiin. Sehän
            tässä se koko idea on, muuten ei ole mitään.
            Sillä yksisuuntaisella listalla ei ole vielä mitään
            merkitystä, vasta sitten, kun ne rekisterit ajetaan ristiin,
            silloin saadaan olennaiset asiat esille.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Työelämässä yhä enemmän
            puhutaan siitä, että ihmiset eivät jaksa,
            ja etsitään keinoja siihen, millä tavalla
            työurat voisivat olla pitempiä ja miten vähemmän
            olisi sairauslomia työelämän puolella.
            Valiokunnassa kuunneltiin asiantuntijoita. Siellä oli Työterveyslaitokselta
            ja Tekesiltä ja mistä kaikesta niitä mahtoi
            ollakaan, ja siellä tämä oli yksi keskeinen
            asia. Sitä taustaa vasten tämä vuokratyö,
            minä väitän, jotta tässä on
            semmoisia elementtejä osassa vuokratyötä ja
            ne koskevat osaa vuokratyöntekijöitä,
            jotta siellä työssäjaksaminen on ongelma,
            koska siellä eletään epävarmuudessa.
            Niin kuin edellä on puhuttu, osa firmoista ei välttämättä noudata
            pelisääntöjä.
         
         
         Tässä on vähän yksipuolisesti
            kuvattu sitä, että tämä voi
            olla väylä pysyvään työsuhteeseen. Nimittäin
            totuus on myös toisin päin. Tiedän firmoja,
            joissa on tehty niinkin päin, että määräaikaiset
            työsuhteet, jotka on tehty ensin määräajaksi,
            työntekijät onkin sitten siirretty vuokrafirman palvelukseen.
            On ilmoitettu, että teillä ei jatku, mutta teidän
            voisi olla mahdollista jatkaa. Se sama emofirma palkkaa sitten nämä ihmiset
            mutta tämän vuokrafirman kautta. On aika isojakin firmoja,
            joissa on 60—70 työntekijää ja
            joissa puolet tekee vuokratyötä koko ajan. (Ed.
            Mustajärvi: Ja toisella työehtosopimuksella!) — Just näin,
            se tehdään eri turvalla, sanotaan näinpäin ihmisille,
            eri liksat.
         
         
         Siinä mielessä, kun tässä on
            puhuttu siitä, niin kuin ed. Pulliainen puhui, jotta vuokratyö on
            hyväksyttävää siinä tilanteessa,
            kun on kyse ruuhkahuipuista. Okei! Mutta minusta tuntuu, että tuolla
            oikealla laidalla ollaan sitä mieltä, että tämä voi
            olla pysyvä ilmiökin. Ed. Satosen, valiokunnan
            puheenjohtajan, puheesta ymmärsin, että tämä on
            erittäin suositeltavaa ja jopa ihannoitava seikka, jotta
            tämmöistä on olemassa. Mutta minä olen
            voinut käsittää tämän
            myös väärin, koska minullakin on ymmärryksessä vajavaisuutta
            ja koulutuspohjassakin sen verran, jotta en ole niin pitkälle
            lukenut, että ymmärtäisin kaikkia puheita
            niin kuin aina jotkut viisaammat puhuvat, koska minä en
            ymmärrä, mitä sanotaan.
         
         
         Tiedän tapauksen, joka oli aika yllättävä, myös
            Pohjois-Karjalassa, joka tässä kolme vuotta sitten
            tapahtui. Eräs yritys tuotannollisista ja taloudellisista
            syistä siirsi kaikki työntekijänsä vuokratyöfirman
            palvelukseen tai ilmoitti, että voitte siirtyä sinne.
            Osa ei lähtenyt sinne, ja heille tuli tietysti karenssi
            siitä. Mutta tämmöistäkin tapahtuu,
            että ei pidä puhua, että tämä on
            väylä pysyviin työpaikkoihin. Kyllä tämä on
            semmoisten firmojen väylä hoitaa asioita, joissa
            saadaan ihmiset epävarmempaan asemaan.
         
         
         Myös työssäjaksamisen näkökulmasta
            pitää miettiä, miten ne ihmiset kokevat
            sitten elämässään tämän
            koko yhteiskunnan, miten uskotaan näihin rakenteisiin ja
            systeemeihin, jotta nämä säännökset
            jollakin tavalla turvaavat heidän asemansa. Sen takia tässä on
            hirveän iso paketti olemassa, joka vaatisi tilkkimistä yhä edelleen.
            Yksi tietysti on tämä pieni vähäinen
            asia, takuupalkka. Tiedän yhden firman, joka on jopa lehtien palstoilla
            kirjoittanut, jotta se ei ota kymmentä työntekijää enempää töihin,
            sillä on yhdeksän tällä hetkellä,
            koska sitten tulee lisää velvoitteita työsuojelupuolen
            osalta. Hän käyttää vain vuokratyötä.
            On kirjoittanut yrittäjien lehdessä, mikä tämä Neuvokas
            mahtaa olla, tämä Pohjois-Karjalan yrittäjien
            lehti. Tämä kuvastaa sitä henkistä asennetta.
            Sehän lähtee siitä näkökulmasta,
            jotta työntekijöillä olisi jotain oikeuksia,
            on edusmiehiä olemassa, ja tässä kierretään
            sillä se säännös, jotta ei tarvitse
            olla sitten sen kummempaa työsuojeluorganisaatiota, kun
            on vähän työntekijöitä.
         
         
         Sen takia ehdottomasti kannatan sitä, mitä tässä meidän
            yhteisessä vastalauseessamme on esitetty.
         
         
         Yksi asia vielä vuokrafirmoista. Minusta ensinnäkin
            vuokratyötä voisi verrata jollakin tavalla pikavippijärjestelmään.
            Tämä on vähän samanlainen. Pikavippijärjestelmä laskettiin
            muutama vuosi sitten rönsyämään,
            se laskettiin kasvamaan, sitä on vaikea enää hallita.
            Tämä vuokratyö on vähän
            samanlainen. Se on laskettu liian pitkälle, ja sen saaminen
            aisoihin on nyt aika hankalaa.
         
         
         Toinen asia tähän liittyen on tietysti, jos
            vertauksia käyttää, miettiä,
            millainen yrittäjä on vuokravälittäjä.
            Sehän on orjakauppaa. Sillä ei tarvitse olla mitään
            muuta kuin konttori, ei mitään tuotantovälineitä tarvitse
            olla, se välittää vain ihmisiä.
            Se ottaa voitot välistä, sillä ei ole
            mitään vastuuta niistä ihmisistä,
            kun ei ole takuupalkkaakaan. Se käärii vaan siitä tuohet
            itselleen, ja puhelimella voi hoitaa nätisti koko homman
            ja sillä sipuli. Siinä mielessä se on
            valkoista ja värillistä orjakauppaa. Minä olen
            sitä mieltä, että kaikki keinot, millä tämä saadaan
            siihen mittaan, mikä tämä ajatuskin on,
            ruuhkahuippujen tasaamiseen, niin silloin tämä vuokratyövoima
            on hyvä, mutta yhteiskunnan ei pidä sallia sitä,
            että sillä teetetään pysyviä töitä jatkuvasti.
         
         
       
      
         
         Jari Larikka /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä on varmaan
            molemmilta puolilta sanottu aika pitkälle kaikki se oleellinen
            ja mikä ei myöskään asiaan ehkä liittyisikään,
            mutta haluaisin muutaman asian vielä tuoda esille.
         
         
         Ensinnäkin sen, että tämähän
            oli kolmikantaisen työryhmän esitys, ei ehkä kaikki
            ole saaneet kaikkea sinne läpi, mutta esityksissä on
            yleensä pohjalla sopimus ja silloin aina joku joutuu jostain
            vähän tinkimään. Mutta tosiasia
            on kuitenkin se, että esitys parantaa vuokratyöntekijän asemaa.
            Minusta on erittäin tärkeää,
            että erilaisia työllistämisen muotoja
            pyritään kehittämään, koska
            tulevaisuudessa tarvitaan kaikenlaisia työmarkkinoita.
            Ja se, mitä tuossa välillä jo sanoin, että vuokratyöntekijät
            ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä ja pääsevät
            itse valitsemaan työajan ja työpaikan, ja nämä huonot
            esimerkit siitä, että ei voisi valita itse, että täytyy
            odottaa sitä työtä tai on pakko ottaa
            vastaan, niin saattavat olla joissain tapauksissa mahdollisia, mutta
            pääsääntöisesti sinä voit
            itse kertoa, lähdetkö siihen työhön
            vai etkö lähde siihen työhön
            ja sillä selvä. (Ed. Lahtelan välihuuto)
         
         
         Sitten toinen asia, jota ei ole tarpeeksi minun mielestäni
            painotettu, on se, että tämä toimii erittäin
            hyvänä rekrytointikanavana. Tällä hetkellä on
            jo semmoinen tilanne, että työvoimatoimistot eivät
            läheskään niin paljon välitä sitä työtä,
            jota välittävät nämä vuokratyöfirmat.
            Työvoimatoimistot huolehtivat omalla tavallaan siitä työvoiman
            hoidosta, mutta näillä on työllistävä merkitys
            aivan toisenlainen.
         
         
         Sitten täällä tuli esille hieman,
            muutaman kerran se, että ikään kuin semmoinen
            työnantaja, joka käyttää vuokratyövoimaa,
            ei olisi rehellinen. Se on minun mielestäni vähän
            ikävä piirre tässä keskustelussa,
            koska se on yksi tapa tehdä tulosta suomalaisessa yhteiskunnassa.
            Se, että sitten ruvetaan puhumaan samalla myös,
            niin kuin ed. Lahtela, orjakaupasta ja että tämä on
            järjestäytynyttä rikollisuutta ja harmaata
            taloutta. Tämä sama asiahan on kaikilla meidän
            aloillamme, (Puhemies: 2 minuuttia on kulunut!) että mikäli
            on rikollista toimintaa, niin se täytyy vaan poistaa, mutta
            ei voi kategorisesti sanoa, että vuokratyövoima
            olisi jotain kamalaa.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa keskustelua
            on tosiaan aika paljon jo sanottu. Ehkä minusta ed. Uotila
            sanoi varsin hyvin sen asian, että henkilöstö on
            yrityksen tärkein voimavara, ja ehkä tämä näkemysero,
            joka on tässä vähän niin kuin
            eri puolella salia, lähtee siitä, että meillä on
            vähän erilainen käsitys siitä, millä tavalla
            se työnantaja toimii. Kun olen itsekin ollut työnantajana,
            niin kyllä minä sen tiedän, että silloin,
            kun minun työntekijäni ovat tyytyväisiä siihen
            tapaan, millä asiat hoituvat, myöskin työntekijät
            antavat parhaimman panoksensa. Ja se ei johda suinkaan siihen, että tässä haettaisiin
            aina ikään kuin sitä halvinta muotoa
            tai muuta, vaan päinvastoin, koska meiltä suuret
            ikäluokat poistuvat työelämästä,
            niin meille tulee pulaa työvoimasta hyvin monilla aloilla.
            Se olennaisesti parantaa työntekijöiden neuvottelumahdollisuuksia.
            Me nyt jo tiedämme, mikä on tilanne esimerkiksi
            lääkärien osalta. Ja kuten aiemmin totesin,
            siellä nimenomaan nämä vuokratyöyritykset
            ovat syntyneet työntekijöiden halusta työskennellä niille,
            ja tällä tavalla voi tulla käymään
            myöskin muilla aloilla myöhemmin. Eli tässä on
            se olennainen ero ehkä meidän näkemyksessämme.
            Siinä mielestäni ed. Larikka sanoi aivan erinomaisesti,
            että me tarvitsemme erityylisiä työn
            tekemisen muotoja, jotta mahdollisimman moni suomalainen ylipäätään
            työllistyy ja jotta mahdollisimman moni voi myöskin
            valita sieltä itselleen soveltuvimman työn tekemisen muodon.
         
         
       
      
         
         Petri Pihlajaniemi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vuokratyö on usein hyvä askel
            vakituiseen työsuhteeseen, koska työnantajalla
            on hyvä mahdollisuus tutustua vuokra-aikana työntekijään
            ja vuokratyö vähentää harmaata
            työvoimaa. Ja pitää myös muistaa,
            kun täällä on puhuttu takuupalkasta,
            että pieni yrittäjä, toiminimi, tekee
            alihankintatöitä ja hän on myös
            osittain niin kuin vähän pätkätyöläinen
            tai vuokratyöntekijä. Ei hänkään
            voi tietää oikeastaan, onko hänellä välttämättä huomenna
            töitä, puhumattakaan yrittäjän
            sosiaaliturvasta.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
          Herra puhemies! Ensinnäkin tähän,
            että vuokratyön kautta saa työpaikan.
            Se on tietenkin hyvä. Ja on puhuttu, että sitä kautta
            pääsee työelämään
            ja työnantaja ja työntekijä näkevät,
            minkälaista se työ on. Meillä on olemassa
            kyllä koeaikajärjestelmä laissa, ja voidaan
            aivan hyvin sopia siitä, että on määrätty koeaika,
            jonka aikana voidaan katsoa, sopiiko se kyseinen työ sille
            työntekijälle ja samoiten myöskin työnantajan
            puolelta, onko työntekijä sopiva siihen. Ei siihen
            tarvita vuokratyötä. Tämmöinen
            on olemassa, ja sen johdosta ei tarvita vuokratyösysteemiä.
         
         
         Mutta itse asiassa tämän puheenvuoron pyysin
            tämän käännetyn arvonlisäverojärjestelmän johdosta.
            Kyllähän tilanne on niin, että erityisesti
            joissakin näissä vuokratyöyrityksissä käytetään
            häikäilemättä hyväksi
            olemassa olevia aukkoja, jätetään lähes
            kaikki sosiaaliturvamaksut maksamatta ja niin kauan, kun sitä voidaan
            pyörittää, sitä pyöritetään
            erilaisen kuittikaupan avulla, ja useimmiten nämä ovat
            nimenomaan vuokratyötä tarjoavia yrityksiä.
            Siis nämä yritykset, jotka ovat pysyviä,
            eivät pelaa tämmöistä peliä,
            ja tämä vääristää tavattomasti
            kilpailua. Ne rehelliset yrittäjät, jotka maksavat
            ja hoitavat kaikki velvoitteensa, ovat tässä paljon
            huonommassa asemassa, ja tämän johdosta pitäisi
            ehdottomasti saada tämä tukittua. Elikkä yksi
            keino on siihen tämä käännetty
            arvonlisäverojärjestelmä. Ja sen johdosta
            ihmettelen, miksi kokoomus — kun kokoomus puhuu itsestään
            yrittäjäpuolueena — niin nihkeästi
            tähän suhtautuu, koska luulisi, että myöskin
            heidän, jos he ovat kerran todella yrittäjien
            puolella, intresseissään olisi, että tämmöinen
            porsaanreikä, jossa voidaan kiertää veroja
            ja maksuja ja tämmöinen epäterve kilpailutilanne
            saada aikaiseksi, voitaisiin estää.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minäkin olen toiminut 150 ihmisen
            työnantajana, eikä minulla ollut mitään
            erityistä tarvetta käyttää vuokratyövoimaa
            palkatakseni uusia työntekijöitä. Kyllä he
            tulivat ihan normaalisti töihin, kun pani ilmoituksen lehteen.
            Haastattelin heidät ja valitsin parhaan ja sitten koeajalla
            katsoin, oliko edellytyksiä vai ei. Mutta itse asiassa
            työnantajana oli paljon helpompaa toimia tietenkin omien
            työntekijöitten kanssa, koska oli selvää,
            että kaikkiin heihin piti ja voi noudattaa samoja työehtoja.
            Ei tarvinnut olla huolissaan siitä, tulivatko työnantajan
            velvoitteet esimerkiksi sosiaalimaksujen tai muun vastaavan osalta
            hoidettua. Ennen kaikkea tietysti ainakin minulla nyt oli se tuntuma,
            että niistä työntekijöistä lähes
            kaikki olivat tyytyväisiä ainakin siihen, että heillä oli selkeä,
            varma ja jatkuva työsuhde, jossa ehdot olivat myöskin
            yksiselitteiset. Minä uskon, että heidän
            työpanoksensa — vaikka tietenkään
            nyt vertailukokemuksia ei ole, kun ei tullut vuokratyövoimaa
            käytettyä — oli parempi ainakin sen takia,
            että heillä oli varmuus siitä, että se
            työ ja sen ehdot ovat yksiselitteisemmät kuin
            vuokratyönantajan palveluksessa. Tietenkin kysymys aivan
            lyhytaikaisesta työvoimasta on tietysti toinen, mutta en
            minä nähnyt mitään vaikeutta
            hoitaa sitäkään ilman vuokratyövoimaa.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, se toinen ongelma, johon on kiinnitettävä huomiota,
            on kysymys työsuojeluresurssien leikkaamisesta. On käsittämätöntä,
            että hallitus on leikkaamassa voimavaroja siltä viranomaiselta,
            joka lähes ainoana pystyy puuttumaan harmaaseen talouteen
            poliisin lisäksi.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan, kun ed. Satonen kuvasi,
            miten jatkossa työntekijät voivat kaikki valita
            vapaasti, mitä työtä tekevät,
            tai vaan menevät ja sanovat, että en minä viitsi
            tuota työtä tehdä, kun minä haluan
            tehdä tuota työtä. Tässä näkyy
            kyllä aika iso ero kokoomuslaisen ajattelun ja oikein perusduunarin
            ajattelun välillä käytännön
            elämässä. Nimittäinhän
            ed. Satonen totesi tuossa, jotta lääkärit
            jo tänä päivänä tekevät
            näin. Se sattuu olemaan semmoinen aika säännelty
            juttu. On hyvin tiukat rekisterit, kuka voi olla lääkäri.
         
         
         Toivon mukaan ajatte sitä eteenpäin, jotta
            olisi puusepillä myös tiukka rekisteri, kuka saa mennä puusepän
            töihin, ja sinne eivät sivulliset voi tulla sitten.
            Tai metsureilla. Kun aikanaan olin tuolla metsätöissä,
            niin vanha jätkä istui siellä kannon
            päässä — se oli vähän
            huonossa kunnossa — ja sanoi: "Kuule, Lahtela, kyllä se
            kuule vielä tulloo aika, jotta jätkän
            hiki se maksaa painonsa kultoo. Olisiko tässä nyt
            se tulos jo tässä, kun kokkoomuksella nämä Toivotalkoot
            on, semmoinen aika vielä, jotta jätkätkin
            rekisteröitäisiin, että sinne ei sitten
            kukkaan muu sua mennä kuin se miärätty
            rekisteröity jätkä."
         
         
       
      
         
         Jyrki Yrttiaho /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen perusteluissa
            ja myöskin tässä mietinnössä on
            mielestäni väärä perusolettamus,
            se, että työvoiman vuokraamiseen ei tarvittaisi
            rajoituksia. Tämän tyyppisiä puheenvuoroja
            tässä on sieltä oikealta kuultu. Mutta
            todellisuudessa meillä kuitenkin tällä hetkellä vuokratyötä käytetään
            pääsääntöisesti epäterveessä merkityksessä.
            Minun mielestäni on epätervettä vuokratyövoiman
            käyttöä se, että esimerkiksi
            Nokia Salossa käyttää lähes
            jatkuvasti 500—700:aa vuokratyöntekijää.
            Ei kylläkään työllistä yhdenjaksoisesti
            kaikkia, mutta pääosan. Miksi Nokia ei palkkaa
            suoraan heitä palvelukseensa? Miksi Nokia teki niin, että lopetti noin
            400 määräaikaisen työntekijän
            työsopimukset ja otti heidät palvelukseensa vuokrafirman kautta?
         
         
         Sama epäterve tilanne on telakoilla. Meillä on 5 000
            ulkomaista vuokratyöntekijää. Ei heitä palkata
            määräaikaiseen työsuhteeseen,
            eivätkä he ole myöskään
            vuokrafirmoissa pitkissä työsuhteissa. Heitä kierrätetään
            muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen. Aina miehitys vaihtuu, ja
            se on johtanut valtaviin laatuongelmiin ja aikatauluongelmiin telakoilla,
            puhumattakaan siitä, että siellä rikotaan
            röyhkeästi ja härskisti työehtosopimuksen
            minimiä ja siellä harmaa talous saa rehottaa.
            Tämä on ihan selkeä poliittinen valinta,
            ja tälle tilanteelle hallitus eikä kukaan tässä maassa
            halua todella tehdä mitään.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiinnitti pikkuisen vielä huomiota,
            kun ed. Uotila aikaisemmin mainitsi, että vuokratyövoimaa
            kohdellaan huonommin esimerkiksi juhlatilaisuuksissa, huomionosoituksissa
            ja muissa kuin vakituista työntekijää.
            Minä kyllä väitän, että hyviä ihmisiä kohdellaan
            varmasti samalla lailla.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.