3) Laki kunnallisten vuokra-asuntojen luovutusrajoitusaikojen
         pidentämisestä ja laajentamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Tämä lakialoite on lähtenyt
            siitä huolesta, mikä on tullut, kun vuokra-asuntoja ei
            tunnu olevan riittävästi. Tämä lakialoite
            on myös vasemmistoliiton eduskuntaryhmän budjettilakialoite
            ja yksi niistä, joita olemme valmistelleet yhdessä meidän
            oikeudenmukaisemman budjettiesityksemme yhteydessä.
         
         
         Vuokra-asuntotilanne on monellakin tapaa huolestuttava, vuokrat
            kohoavat, ne ovat liian korkeat. Mutta eräs erityinen piirre
            on se, että kunnat eivät enää ymmärrä vastuutaan
            vuokra-asuntojen ylläpitäjänä.
            Kunnat omistavat yhteensä noin 300 000 vuokra-asuntoa,
            joissa asuu noin 700 000 ihmistä, eli nämä kuntien
            vuokra-asunnot ovat 700 000 ihmisen koti. Näistä asunnoista valtaosa
            on valtion rahoittamia ja käyttö- ja luovutusrajoitusten
            alaisia. Vuoteen 2015 mennessä aravarajoituksista vapautuu
            noin runsaat 60 000 asuntoa, ja näistä kaikista
            23 000 on kuntien omistamia.
         
         
         Tämä käyttörajoituksista
            vapautuminen on huolestuttavaa, koska siinä tilanteessa
            erityisesti kunnissa tuntuu syntyvän halua päästä näistä irti eikä haluta
            nähdä sitä, mikä merkitys vuokra-asunnoilla
            on kunnan alueella. On tärkeää, että kunnalla
            on riittävä ja monipuolinen asuntokanta, ja vuokratason
            pysyminen kohtuullisena on kaikkien etu. Merkittävä kuntaomistus
            hillitsee yleistä vuokratasoa, mistä hyötyvät
            myös muut kuin kunnan asunnoissa asuvat vuokralaiset. Kunnalliset
            vuokra-asunnot ovat yleensä kannattavia yhtiöitä,
            joiden kaikki kulut vuokralaiset maksavat täysimääräisesti
            vuokrina ja muina maksuina. Kunnallisten vuokra-asuntojen yksityistäminen
            tietäisi siten suoraa tulonsiirtoa kunnalta yksityisille
            yhtiöille.
         
         
         Erityisesti tämän käyttö-
            ja luovutusrajoituksista vapautumisen vuoksi tässä lakialoitteessa esitämmekin,
            että 50 vuodella tästä lain voimaantulosta
            alkaen pidennettäisiin näitä aravavuokra-asuntojen
            ja aravavuokratalojen luovutusaikoja. Tällä tavalla
            halutaan estää kuntien halua päästä eroon
            näistä vuokra-asunnoista. Kaiken kaikkiaan on
            ihan käsittämätöntä,
            että tällaista halua edes esiintyy, mutta koska
            sitä on, niin olemme pitäneet tätä lakialoitetta
            hyvin tärkeänä ja hyvin tärkeänä valtion
            signaalina siitä, että kuntien tulee vastaisuudessakin
            toimia omalla alueellaan vuokratalojen ylläpitäjänä.
         
         
         Tänään kyselytunnilla keskusteltiin
            myös yleisestä taloustilanteesta ja siitä,
            mitä valtio voisi tehdä asuntomarkkinoilla tällaisessa
            kansainvälisessä taloudellisessa kriisitilanteessa.
            Nyt olisi tilaa ja tarvetta kasvua tukeville ja työllisyyttä ylläpitäville
            toimille, ja erityisesti tällaisessa tilanteessa, kun kovan
            rahan asuntorakentaminen hiipuu, tulisi vuokra-asuntojen rakentaminen
            saada liikkeelle, ja tässä erityisesti valtion rooli
            on hyvin tärkeä. Nyt esimerkiksi 10 000 asuntoa
            vapautuu näiden käyttörajoitusten piiristä,
            mikä on tuplasti enemmän kuin mitä uusia tehdään
            tällä hetkellä suunnitelmissa.
         
         
         Itse asiassa tämänhetkisen lain mukaan tämä käyttörajoitus
            on 40 vuotta, ja se ei ole ollenkaan riittävä,
            kuten on nähty. Myös niin vuokratason kuin ylipäätänsä vuokra-asuntojen
            saatavuuden vuoksi pitäisi sen lisäksi, että tämä meidän
            lakialoitteemme hyväksyttäisiin ja nykyisten
            vuokra-asuntojen luovutusrajoitusaikoja pienennettäisiin,
            samanaikaisesti lähteä voimakkaasti rakentamaan
            uusia vuokra-asuntoja, lisää vuokra-asuntoja.
         
         
         Ei ole oikein ajatella niin, että kaikkien ihmisten
            on sidottava rahansa asuntoon, vaan pitää olla myös
            toimivat vuokra-asuntomarkkinat, jolloin voidaan luottaa siihen,
            että se vuokra-asunto on ihan yhtä paljon oma
            koti kuin se omistusasuntokin olisi. Tämän vuoksi,
            yleensä tämän ajattelutavan muuttamiseksi
            niin, että vuokra-asunto ja vuokra-asuminen tulisi aivan
            rinnakkaiseksi vaihtoehdoksi omistusasumiselle, tarvitaan monia
            eri tekijöitä, joiden kaikkien yhteisvaikutuksella
            päästään sellaiseen tilanteeseen,
            että vuokra-asumista pidetään yhtä tärkeänä ja
            yhtä hyvänä vaihtoehtona kuin omistusasumista.
         
         
         Yksi askel tällä tiellä olisi tosiaan
            tämä lakialoite, jolla näitä kuntien
            vuokra-asuntojen luovutusaikoja pidennetään ja
            laajennetaan. Ja toinen yhtä tärkeä tämän
            päivän taloudellisessa tilanteessa olisi valtion
            voimakas tuki uusille vuokra-asunnoille. Sillä tavalla
            päästään pitkälle ja
            ainakin eteenpäin sillä tiellä, mikä on
            toimiva ja oikeudenmukainen ja tasavertainen asuminen Suomessa.
         
         
         Toivon, että valiokunnassa käsitellään
            tätä meidän lakialoitettamme vakavasti
            ja samalla myös keskustellaan siitä, millä tavalla
            valtio voi voimakkaasti nyt tämän päivän
            tilanteessa lähteä tukemaan uusien vuokra-asuntojen
            rakentamista.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Virkavapaalla olevana 11 000 aravavuokralaisen vuokranantajana
            tervehdin lämmöllä tätä ed.
            Lapintien lakialoitetta. Epäilen, että tässä salissa
            ei ole montaakaan, jos yhtään, aravavuokralaista tällä hetkellä,
            mutta te, jotka ette ole ja jotka siis asutte tai asumme omistusasunnoissa,
            niin asian kuvittelemiseksi kehotan miettimään,
            miltä tuntuisi, jos teille ilmoitettaisiin, että kunnan
            talouden korjaamiseksi teidän asuntonne tullaan myymään.
            Miltä kuulostaisi? Siitähän tässä on
            kysymys, siis siinä tilanteessa, jossa kunta päättää myydä omistamansa
            vuokra-asunnot.
         
         
         Helpottaisi ehkä merkittävästi suhtautumista vuokra-asuntojen
            myyntiin, jos asiaa suostuttaisiin ajattelemaan tältä kannalta,
            siis siltä kannalta, johon jo ed. Lapintie tässä viittasi,
            että nämä aravavuokra-asunnotkin ovat
            niissä asuvien ihmisten koteja. Ne eivät ole valtiontalouden
            vakauttajia tai kuntatalouden kuntoonpanijoita, vaan ne ovat niitten
            ihmisten koteja, joita he kaiken lisäksi vuokrissaan maksavat
            aivan samalla tavalla kuin omistusasukkaat omia asuntojaan yhdellä erolla,
            sillä erolla, että kun he ovat asuneet tarpeeksi
            pitkään niissä asunnoissa, maksaneet
            sen asunnon kokonaan, niin se asunto on kuitenkin jonkun muun. Se
            on sen kunnan.
         
         
         Itse asiassa on toinenkin ero, se ero, että kun olet
            ostanut oman asuntosi ja ottanut siihen lainaa pankista, niin saat
            vähentää tämän lainan
            korot verotuksessasi, mutta jos asut vuokra-asunnossa ja kun vuokra-asuntojen
            rakentaminenkin, erityisesti aravavuokra-asuntojen rakentaminen, rahoitetaan
            90- tai 95- prosenttisesti lainoituksella ja kun maksat vuokrissasi
            paitsi niitten lainojen lyhennykset myöskin niitten lainojen
            korot, niin et saa kuitenkaan vähentää sitä korkoa
            verotuksessa. Minusta ensimmäisiä toimenpiteitä, joita
            suomalaisessa asuntopolitiikassa pitäisikin tehdä,
            on se, että vuokra-asukkaille, etenkin erityisesti aravavuokra-asukkaille,
            mutta myöskin muille vuokra-asukkaille, annettaisiin oikeus
            vähentää asunnon omistajan kyseiseen
            asuntoon kohdistuvista lainoista maksettavat korot.
         
         
         Tähän kuntien omistamien aravavuokra-asuntojen
            myyntiin liittyy muutama mielenkiintoinen taloudellinen kysymys.
            Yksi on tietysti se, että kun aravavuokra-asuntojen rahoitus
            menee todellakin niin, että omistaja sijoittaa 5 tai 10
            prosenttia omaa pääomaa ja loput valtio ja rahalaitokset
            lainaavat, ja kun vuokralaiset sitten kartuttavat sitä omaisuutta
            lyhentämällä niitä lainoja, niin
            jos ja kun ne asunnot myydään lunastushintaan,
            joka siis sentään rajoittaa vähän
            sitä, kuinka paljon kunnat voivat niistä saada — toisaalta se
            vaikutus on myöskin toisen suuntainen: ne voivat saada
            siitä vain sen lunastushinnan, joka on indeksillä tarkistettu
            sijoitettu oma pääoma — ja kun ne siirtyvät
            uudelle omistajalle, niin uusi omistaja pystyy perimään
            tämän sijoittamansa lunastuskorvauksen asumaan
            jääviltä vuokralaisilta vuokrissa. Sen
            sijaan kunta luopuu itselleen sinänsä vuokralaisten
            kannalta, voisi sanoa lainausmerkeissä, arveluttavinkin
            keinoin karttuneesta omaisuudestaan esimerkiksi sillä tavalla,
            että sen yhtiön tasearvo, jota itse johdin tässä kymmenisen
            vuotta ennen tänne tuloa, oli noin 1,5 miljardia markkaa.
            Jos ne asunnot olisi myyty, niin kunta olisi saanut niistä vain
            noin 90 miljoonaa. Tietysti "vain" tarkoittaa tässä sitä,
            että suhde siihen omaisuuden tasearvoon, joka käypänä arvona
            on vielä paljon suurempi, on "vain", mutta se osoittaa
            sen, että vuokra-asuntojen myynti on kuin pakkasella housuun
            pissimistä. Vähän aikaa se raha lämmittää,
            mutta siinä luovutaan nimellishintaan arvokkaasta omaisuudesta.
            Sehän on kunnan omaisuuden tuhoamista, puhumattakaan tietysti
            siitä, että kunta menettää asuntopoliittisesti
            ylivoimaisesti tehokkaimman työkalunsa, kunnan omassa määräysvallassa
            olevat vuokra-asunnot.
         
         
         Useimmiten se tarkoittaa myöskin sitä, että paitsi
            taloudellisesti myöskin määräysvallan kannalta
            se tapahtuu asukkaitten kustannuksella. Aravavuokra-asunnoissa on
            kuitenkin voimassa vuonna 1990 säädetty laki yhteishallinnosta,
            joka tarkoittaa sitä, että asukkailla on ihan
            reaalinenkin mahdollisuus vaikuttaa omaa asumistaan koskevaan päätöksentekoon.
            Jos aravarajoitukset ovat purkautuneet ja kysymys on tällaisten asuntojen
            myynnistä, niin silloin se vähäinenkin vaikutusmahdollisuus
            katoaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Asia on niin selvä, että sitä on
            turha todistella pitempään. Olisi vain toivottavaa,
            kun epäilen, että tämä hyvä aloite
            saattaa kuitenkin pysähtyä tuonne ympäristövaliokunnan
            hyllylle, (Ed. Kankaanniemi: Aika todennäköistä!) — aivan
            niin, ed. Kankaanniemi, se on valitettavasti todennäköistä — niin
            toivoisin, että kun asuntoministeri Vapaavuori tuossa kyselytunnilla
            mielestäni suhtautui varsin ansiokkaasti vuokra-asumiseen
            liittyviin kysymyksiin, niin myöskin tämä asia
            voisi kiinnittää ministeriössä huomiota
            sillä tavalla, että ei tarvitsisi odottaa seuraavia
            vaaleja ja seuraavaa hallitusohjelmaa, että tässä voitaisiin
            edetä.
         
         
         Toivottavaa olisi myöskin, että aravavuokra-asuntojen
            asukasdemokratian osalta ministeriössä kiinnitettäisiin
            asiaan huomiota, niin että siihenkin voitaisiin saada selkeitä parannuksia,
            jolla voitaisiin lisätä asukkaitten tuntemusta
            siitä, että kysymys on heidän omasta
            kodistaan, että heillä on itsellään
            vaikutusta omaan asumiseensa. Sillä tavalla pienennettäisiin
            vaihtuvuutta aravavuokra-asunnoissa, joka nyt ei sinänsä välttämättä Helsingissä ehkä
            ole
            toivottavaa, mutta useimmiten se kuitenkin aravavuokra-asunnoissa
            on, ettei synny sellaista kuvaa, että ne ovat vain todellakin
            väliaikaisasuinpaikkoja, ei koteja. Hyvä asuminen
            vuokra-asunnoissa edellyttää sitä, että ihmiset
            voivat tuntea ne omiksi kodeikseen, joihin heillä on samanlaiset
            vaikutusmahdollisuudet kuin omistusasukkaillakin.
         
         
         Lopuksi, arvoisa puhemies: Tähän maahan tarvitaan
            aravavuokra-asuntoja juuri tässä tilanteessa lisää.
            15 vuotta sitten tuonne Huopalahteen rakennettiin talo, joka erottuu
            ympäristöstään erinomaisen hyvin.
            Se rönsyilee eri suuntiin, se rakentaminen. Sellaisen talon
            rakentaminen on aina kalliimpaa kuin niin sanotun tavallisemman
            näköisen talon rakentaminen. Sen talon rakentaminen
            maksoi silloin 4 000 markkaa neliö, 4 000
            markkaa neliö 15 vuotta sitten. Kuvitelkaa nyt Helsingissä asunnon
            hintaa. 4 000 markkaa neliö — 800 euroa.
            Eikö olisi korkea aika suuntautua siihen, että Helsinkiinkin
            voitaisiin joskus rakentaa ihmisille koteja, jos ei nyt ihan hintaan
            800 euroa neliö, niin vaikka nyt edes sitten 1 500
            euroa neliö, koska siihen ei sinänsä ole
            mitään estettä. Sillä hinnalla
            Kuopioon rakennettiin vielä asuntoja silloin, kun minä sieltä tulin
            tänne hommiin.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtanen tuossa lopetti hyvään
            asiaan puheenvuoronsa. Itse olen täällä monesti
            puhunut siitä, jotta meillä tästä asuntotuotannosta
            on tehty hyvin hyvin rankka bisnes. Siinä nämä rahoittajat vetävät
            välistä, tai kaikki tahot vetävät
            välistä rajusti, ja loppujen lopuksi sitten se
            vuokralainen maksaa kaikki viulut. Siinä mielessä meillä tarvittaisiin
            semmoista asuntotuotantoa, jossa nämä välikädet
            olisivat mahdollisimman pienet ja mahdollisimman vähän
            niitä välikäsiä.
         
         
         Minulla ei tähän sinällään
            ole muuta sanomista kuin että kannatan tätä,
            koska tässä on esitetty se asia ja hyvät
            puheenvuorot käytetty, mikä on ongelma. Mutta
            tähän liittyen sama ongelma on myös näissä arava-asunnoissa,
            mitkä ovat firmojen omistuksessa. Siellähän
            on tapahtunut valtavan iso siirto tämmöisille
            pääomasijoittajille, muun muassa UPM:ssä,
            muita yhtiöitä en niin tarkkaan tunne, mutta meidän
            seudulla ainakin kaikki ne asunnot, useita tuhansia asuntoja, on myyty
            sitten, osa tanskalaisille sijoittajille, osa suomalaisille sijoittajille,
            ja siinähän on välittömästi
            käynyt sillä tavalla, jotta vuokrat ovat nousseet,
            kun se sijoittaja on sitten vähän korjannut niitä ja
            sitten on alkanut hilata vuokria ylöspäin. Se
            ihmisten vaikuttaminen, mitä voi tehdä, on ollut
            olematon: joko lähteä maksamaan tai lähteä kävelemään
            siitä kämpästä. Tämä on
            ikävä seikka.
         
         
         Tästä olen useita kirjallisia kysymyksiä aikanaan
            tehnyt, vuosi kaksi kolme sitten, koska se prosessi on ollut käynnissä pitkään.
            Aina näyttää, jotta me olemme voimattomia
            siinä kansanedustajien taholta, ja hallitus vielä vähemmän
            tekee mitään siinä, esteitä siihen,
            jotta tämän tyyppinen näissäkin
            olisi ollut hyvä, niin kuin tässä on
            esitetty kunnallisten asuntojen osalta.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
          Herra puhemies! Ed. Lapintien aloite on hyvä ja tähän
            taloustilanteeseen, tähän asuntopoliittiseen tilanteeseen
            nähden erittäin tarpeellinen. Useat kunnat ovat
            myyneet omia vuokrataloyhtiöitään yksityisille
            tai sitten julkisille suurille vuokrataloyhtiöille. Mutta
            kunnat ovat luopuneet omistusoikeudestaan, ja ne ovat myöskin
            pitkälti luopuneet sitten siitä, minkälaista
            asuntopolitiikkaa kunnassa harjoitetaan. Muun muassa oma kotikuntani
            myi noin 550 asuntoa, ja on todettava, että äänestyspäätös valtuustossa
            aiheutti kyllä paljon keskustelua ja yleisönosastokirjoittelua,
            mutta ne myytiin, ja ostajat ilmoittivat jo heti, että ne
            arava-asunnot, jotka vapautuvat myyntirajoituksista, tullaan myymään
            omistusasunnoiksi, elikkä yhtiö rupesi kuorimaan
            heti kermaa päältä pois. Tämä on minun
            mielestäni täysin väärää asuntopolitiikkaa.
         
         
         Lisäksi täällä kyselytunnilla
            kun keskusteltiin vuokra-asuntojen määrästä,
            niin on muistettava, että yksityisiä kovan rahan
            vuokrataloja on myyty varsin paljon omistusasunnoiksi ja sitä kautta myöskin
            oltu aiheuttamassa vuokra-asuntopulaa Helsingissä ja suurissa
            kaupungeissa. Samalla on myöskin nostettu vuokratasoa,
            joka on noussut, koska asuntopula, vuokra-asuntopula, on olemassa.
            Mielestäni aravajärjestelmä tulisi palauttaa
            kiireesti voimaan, aravalainoja myöntää ja aravalainojen
            ja korkotukilainojen ehtoja parantaa niin, että niillä rakennettujen
            talojen asumiskustannukset ovat sellaisia, että tavalliset
            ihmiset pystyvät niissä asumaan.
         
         
         Lisäksi haluan huomauttaa, että asumistukijärjestelmä kaipaisi
            perusremontin. Se on pahasti jäänyt jälkeen.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.