Aulis  Ranta-Muotio  /kesk:
               		
            
             Arvoisa rouva puhemies! Osoittaisin kysymykseni liikenneministerille:
               Autoilijat ovat varsinkin tänä talvena valittaneet
               teiden huonosta talvikunnosta. Syynä on tietysti se, että kelit
               ovat olleet hyvin vaikeat ja vaihtelevat. Tilastot kuitenkin näyttävät,
               että esimerkiksi tammikuun liikennekuolemat ovat viime
               vuosien aikana olleet kasvusuunnassa.
            
            
            Onko liikenneministeriö asiasta tietoinen? Jos on,
               onko valmius käyttää tienpidon varoja
               entistä enemmän talvikunnossapitoon?
            
            
          
         
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
            
            Arvoisa puhemies! Ensinnäkin meillä on ministeriössä hyvin
               tiedossa se, että rahat teiden kunnossapitoon ovat rajoitetut.
               Meillä on myöskin hyvin tiedossa se, että liikennekuolemat
               ovat lisääntyneet viime vuoden aikana. Myönteinen kehitys,
               mikä liikennekuolemissa oli koko 90-luvun ajan, on kääntynyt
               nyt huolestuttavaan suuntaan. Tältä osin ehkä keskeisin
               tekijä on se, että tiestömme on ruuhkautunut
               entistä enemmän eikä meillä ole
               ollut riittävästi rahoja kunnossapitoon.
            
            
            Tilanne kuitenkin paranee jossain määrin siitä syystä,
               että kun Tieliikelaitos on muodostettu ja hoitourakoita
               kilpailutetaan, niitten hintataso on nyt jossain määrin
               parempi ja saamme myöskin yhteiset normit kaikkialle maahan
               siitä, mitä tasoa pitäisi kaikissa tilanteissa
               noudattaa. Uskomme, että tätä kautta
               tilanne säilyy kohtalaisen hyvänä. Mutta
               totuus on se, että nykyisillä resursseilla ei
               kyetä kaikissa olosuhteissa, varsinkaan jos kelit olennaisesti
               muuttuvat, hyvää hoitotasoa säilyttämään.
            
            
          
         
         
         
            Aulis   Ranta-Muotio   /kesk:
               		
            
             Rouva puhemies! Kysyisin: Onko jako viiteen talvihoitoluokkaan
               aiheuttanut sen, että kantatietasoa alempia teitä ei
               hiekoiteta eikä aurata enää läheskään
               tarvetta vastaavasti?
            
            
          
         
         
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
            
            Arvoisa puhemies! Lähtökohtana kaikessa tienpidossa
               on se, että tiet ovat kaikissa olosuhteissa liikennöitävässä kunnossa
               ja että aina voi päästä perille
               jokaista tieverkon tietä pitkin. Tämä on
               ollut tavoitteena, mutta on täysin selvää,
               että resursseja joudutaan uhraamaan varsinkin muuttuvissa
               sääolosuhteissa sinne, missä liikennemäärät
               ovat suurempia.
            
            
          
         
         
         
            Antti   Rantakangas   /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Tieliikenteen verotusta kaavaillaan uudistettavaksi.
               Ministerille luovutettiin maanantaina työryhmän
               esitys. Sen tavoitteena on lisätä tieliikenteen
               käyttömaksujen osuutta. Kysyisin ministeriltä:
            
            
            Miten näette kuorma-autoyrittäjien reagoinnin,
               jossa he vastustavat tulevaa uudistusta nimenomaan perustellen sillä,
               että Suomen kilpailukyky heikkenee, koska pitkät
               kuljetusetäisyydet ja ohuet tavaravirrat johtaisivat siihen,
               että suhteellisesti tavaraliikenne joutuisi maksamaan suurempia
               veroja? Mikä on ministerin kanta tähän?
            
            
          
         
         
         
            
            Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
            
            Arvoisa puhemies! Weckströmin työryhmä tosiaan
               luovutti mietintönsä maanantaina. Kyseessä on
               valmistautuminen keskusteluun EU:n puitteissa liikenteen rahoituksesta
               ja siitä, millä tavalla rahoitus hoidetaan kaiken
               kaikkiaan. Voi sanoa, että pitkällä tähtäimellä EU:ssa
               tulee tavoitteena olemaan se, että kustannus kohdistetaan
               entistä enemmän niille, jotka tietä käyttävät, ja
               mahdollisimman oikeudenmukaisesti.
            
            
            Työryhmän ehdotuksessa yhtenä tulevaisuuden
               visiona on se, että gsp-järjestelmän
               kautta olisi jatkuvasti tieto siitä, missä määrin
               tiestöä käytetään,
               ja maksu olisi tiestön käyttämisen mukainen
               ottaen myöskin huomioon liikenteen raskaus ja ympäristöpäästöt.
               Mutta täytyy sanoa, että tällainen mahdollisuus
               meillä ilmeisesti on vasta noin kymmenen vuoden kuluttua.
               Ensi vaiheessa voi sanoa, että polttoainevero on yksi kätevä tapa
               pitää huolta siitä, että ajomäärät
               ja ympäristöystävällisyys otetaan
               liikenteen verotuksessa huomioon.