1) Hallituksen esitys laiksi kokoontumislain 12 §:n
         2 momentin kumoamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Paula Kokkonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on kokoontumislain
            12 §:n 2 momentin eli niin sanotun huvikieltosäännöksen
            kumoaminen. Kumottavaksi ehdotetussa säännöksessä on
            asetettu ajallisia rajoituksia yleisötilaisuuksien järjestämiselle.
            Mainitun lainkohdan mukaan yleisötilaisuutta ei saa järjestää pitkäperjantain,
            ensimmäisen pääsiäispäivän
            ... (Hälinää)
         
         
         
            
            Puhemies:
            
            Kehotan edustajia rauhoittumaan. Ed. Kokkosella on puheenvuoro.
            
          
         
         
         
         ... eikä ensimmäisen joulupäivän
            aattoillasta klo 18:sta alkaen 24 tunnin aikana, ellei poliisi hakemuksesta
            myönnä tähän lupaa. Yleisötilaisuuksia
            koskevasta järjestämiskiellosta huolimatta tilaisuuden
            voi siis järjestää poliisin erikseen
            myöntämällä poikkeusluvalla.
            Säännöksessä on kysymys kirkollisia
            juhlapyhiä koskevasta niin sanotusta huvikiellosta. Säännös vastaa
            aikanaan kumotun julkisista huvitilaisuuksista annetun lain 5 §:n
            1 momenttia ja 6 §:ää. 
         
         
         Hallituksen esityksessä kokoontumislaiksi vuodelta
            98 oli ehdotettu luovuttavaksi kirkollisia juhlapyhiä koskevista
            ajallisista rajoituksista samoin kuin sunnuntaipäiviä koskeneista
            rajoituksista. Rajoitukset olivat hallituksen esityksen perustelujen
            mukaan johtaneet epätarkoituksenmukaisen laajaan poikkeusmenettelyyn.
            Rajoituksia pidettiin vaikeasti perusteltavina myös siksi,
            että esimerkiksi ravintoloiden aukioloaikaa ei enää rajoitettu
            vastaavalla tavalla silloin, kun oli kyse ravintoloiden tavanomaisesta
            toiminnasta, johon huvilakia ei ollut sovellettu. Kirkollisia juhlapyhiä koskeva
            huvikieltosäännös palautettiin lakiin
            eduskuntakäsittelyssä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta yhtyi tuolloin mietinnössään
            hallintovaliokunnan lausuntoon, jossa oli esitetty rajoitusten säilyttämistä.
            Hallintovaliokunnan mietinnössä perusteltiin kiellon
            säilyttämistä väestön
            valtaosan tuntoja syvästi vastaavana ja suomalaisen kulttuurin
            vahvalla kytkennällä kristillisiin perusarvoihin. 
         
         
         
         Käytännössä kokoontumislain
            12 §:n 2 momentin mukainen lupamenettely on tullut sovellettavaksi
            pääsiäisenä, jolloin poliisilaitokset ovat
            myöntäneet vuosittain arviolta sata lupaa yleisötilaisuuksien
            järjestämiseen. Pääsääntöisesti
            poliisilaitoksilta on haettu lupia elokuvien esittämiseen
            joko kiirastorstaina taikka pääsiäislauantaina.
            Muut lupahakemukset ovat liittyneet useimmiten joko teatteriesityksiin
            taikka urheilukilpailujen järjestämiseen. 
         
         
         Säännöksestä puuttuvat kokonaan
            poikkeusluvan myöntämisen perusteet, eikä valiokuntien kannanotoistakaan
            ole saatavissa viitteitä siitä, minkälaisissa
            tapauksissa lainsäätäjä on tarkoittanut
            luvan myönnettäväksi ja millaisissa evättäväksi.
            Lainsäätäjällä tarkoitan
            luonnollisesti tätä salia. Niinpä identtisille
            tilaisuuksille on esimerkiksi voitu myöntää lupa
            Helsingissä ja evätä Oulussa. Yleisötilaisuuksille
            ja muille vastaaville asetettavien rajoitusten tulisi yleensä perustua niistä aiheutuvaan
            haittaan, vahinkoon tai muihin vastaaviin syihin. Kun tilaisuuksiin
            osallistuminen on vapaaehtoista, vain sivulliset tarvinnevat suojaa. 
         
         
         Nyt kysymyksessä olevat pyhät ajoittuvat vuodenaikaan,
            jolloin tilaisuudet järjestetään yleensä sisätiloissa
            eikä niistä siten sinänsä aiheudu
            yleensä häiriötä sivullisille.
            Yleisötilaisuuksien järjestämiseen liittyvää nykyistä kieltoa
            voidaan pitää epäjohdonmukaisena. Huvikieltosäännöksen
            nojalla ei ole rajoitettu esimerkiksi ravintoloiden aukioloajankohtaa
            eikä niiden tavanomaista ohjelmatarjontaa. Tällainen
            tavanomainen ohjelma on voinut olla jopa eroottinen show tai muu
            vastaavan kaltainen esitys, kun taas taidenäyttelyn, runomatinean
            ja lasten elokuvan järjestämiseen on edellytetty
            poliisin lupaa. 
         
         
         Kuten perustuslakivaliokunnan mietinnöstä on
            luettavissa, ei hallituksen esityksen hyväksymistä taikka
            hylkäämistä voida luontevasti argumentoida
            perustuslain säännöksillä. Sen
            suuntaisia yrityksiä tosin ilmeni asiantuntijakuulemisessa.
            Perustuslakikytkennät ovat heikkoja ja etäisiä,
            joten asia on ratkaistava poliittisin perustein. Perustuslakivaliokunta
            on päätynyt puoltamaan lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
            Valiokunnan mietintöön liittyy vastalause. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on tästä "hyväksymistä muuttamattomana"
            -suosituksestaan huolimatta kuitenkin kiinnittänyt vakavasti
            huomiota siihen, että vuoden 1995 perusoikeusuudistuksessa säädetystä elinkeinovapaudesta
            huolimatta majoitus- ja ravitsemusliikkeitä säännellään
            edelleenkin pääosin asetuksella. Käsiteltävänä olevan
            hallituksen esityksen perusteluissa mainittu kysymys ravintoloiden
            ja muiden vastaavien paikkojen tavanomaisista ohjelmista on seikka, johon
            on mahdollista paneutua uudistettaessa nykyistä asetuksen
            tasoista sääntelyä. Kysymys yhteiskunnassa
            juhlapyhien aikana voimassa olevista käyttäytymisnormeista
            on kuitenkin ulottuvuudeltaan laajempi kuin vain ravintoloiden ohjelmistoon
            ja yleisötilaisuuksien järjestämiseen kohdistuva. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että hallituksen piirissä arvioidaan kokonaisvaltaisesti
            ja yhtenäisistä perusteista lähtien,
            millaista juhlapyhiä koskevaa erityissääntelyä tarvitaan
            nykyisten myös rikoslakiin ja säädettäväksi
            ehdotettuun järjestyslakiin sisältyvien säännösten
            lisäksi. Arvioinnin tulee pohjautua perustuslain 11 §:n
            säännöksiin uskonnon ja omantunnon vapaudesta
            sekä muihin perusoikeusäännöksiin. 
         
         
         Valiokunta ehdottaakin hyväksyttäväksi
            seuraavan lausuman asian selvittämisestä: "Eduskunta
            edellyttää, että hallitus selvittää,
            millaista juhlapyhiä koskevaa erityissääntelyä tarvitaan perusoikeussäännöksistä muodostuvat
            lähtökohdat huomioon ottaen."
         
         
       
      
         
         Matti Väistö /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten ed. Kokkonen perustuslakivaliokunnan
            puheenjohtajana totesi, kyseessä on varsin uusi lainsäädäntö,
            edellisen eduskuntakauden lopulla tässä salissa
            päätetty. Mielestäni, ja sen myös hallintovaliokunta
            asiantuntijakuulemisessa totesi, poikkeusmenettely on toiminut hyvin,
            siinä ei ole ongelmaa ilmennyt. Myös perustelut
            luvan myöntämiselle ovat yleensä olleet
            toimivat.
         
         
         Hallintovaliokunnan käsittelyssä päädyimmekin
            lopulta aika tasaväkisen tuloksen jälkeen siihen,
            että hallituksen esitys hylättäisiin.
            Tämä kanta sisältyy hallintovaliokunnan
            lausuntoon, jonka valiokunta antoi siis perustuslakivaliokunnalle.
            Me katsoimme, että kristillisten arvojen kunnioittaminen
            ja perinteisten arvojen säilyttäminen ja, kuten
            perustuslakivaliokunta toteaa, käyttäytymisnormien
            ylläpitäminen on kuitenkin erittäin tärkeää.
            Tämä tuli esille myös hallintovaliokunnan
            käymässä keskustelussa, jossa todettiin,
            että monilta osin näitä arvoja on jo
            liian paljon murennettu. Mutta loppupäätelmä oli
            sitten monilla, että kun tähänkin saakka
            on näitä murennettu, niin tämäkin
            voidaan tehdä.
         
         
         Mielestäni se, mitä perustuslakivaliokunta
            perustelulausumassaan toteaa, on sinällään
            hyvä, mutta tässä vaiheessa katsoisin
            hallintovaliokunnankin lausuntoon liittyen, että nyt tämä ehdotus tulee
            toisessa käsittelyssä hylätä.
         
         
       
      
         
         Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Siihen voin yhtyä, että arvoja on
            jo liiankin paljon suomalaisessa yhteiskunnassa murennettu ja jonkinlainen
            ryhtiliike lienee paikallaan. Mutta tämä lainsäädäntö ei
            mielestäni ole se paikka, jossa tämä ryhtiliike
            nyt pitäisi aloittaa. Nimittäin, vaikka hallintovaliokunnan
            puheenjohtaja ed. Väistö mainitsi, että ongelmia
            ei ole ollut, niin asiantuntijakuulemisessa ja perusteluissa nimenomaan
            tulee esille, että ongelmia on ollut ja ongelmana on juuri
            epäyhtenäinen käytäntö eri
            puolilla maata. Toisaalla kaikki luvat on myönnetty ja
            toisaalla taas on hyvin tiukkaa seulaa käytetty.
         
         
         Niinpä yrittäjiä kohdellaan hyvin
            epäoikeudenmukaisesti, ja kuten totesin omassa puheenvuorossani,
            on minusta hyvin erikoista, että eroottinen show on kyllä mahdollista
            pitää, mutta runomatineaa ei, eikä esimerkiksi
            lasten elokuvaa voi näyttää ilman lupakäytäntöä näinä tiettyinä aikoina.
            Lisäksi tässä on kysymys myöskin byrokratian
            purkamisesta. Me täällä yritämme saada
            poliisille lisää resursseja ja miettiä,
            millä tavalla poliisin resursseja käytettäisiin
            rationaalisesti. Minusta tässä on yksi paikka.
         
         
       
      
         
         Matti  Väistö   /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni on kestämätön
            peruste se, että jos nyt on jo liian paljon annettu periksi
            lainsäädäntöasioissa tapakulttuurissa,
            perinteisten arvojen säilyttämisessä ja
            käyttäytymisnormeissa, niin annetaan nyt vielä mennä tämänkin.
            Mielestäni näinpäin ei pidä ajatella.
            Kuka uskoo, että lainsäädäntöä — harvoin
            se ainakaan onnistuu — kyetään tiukentamaan,
            jos joitakin vapauksia on jo annettu? Mielestäni olisi
            ollut ja on syytä säilyttää tämä ja
            käydä se selvitystyö, mihin perustuslakivaliokunta
            lausumassaan viittaa, läpi ja arvioida sitten siltä pohjalta,
            perinteiset kristilliset arvot säilyttäen ja niitä kunnioittaen,
            kokonaisuus ja muuttaa myös tiukempaan suuntaan, jos on
            tarvetta, niitä menettelyjä, joihin ed. Kokkonen
            täällä viittasi.
         
         
       
      
         
         Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivon, että muut eivät
            ymmärrä puheenvuoroani aivan yhtä yksioikoisesti kuin
            ed. Väistö.
         
         
       
      
         
         Jouko Jääskeläinen /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Meillä on mielenkiintoinen suuri
            pieni asia käsiteltävänä: suomalaisen
            byrokratian purkutalkoiden alku, liekö myöskin
            loppu saman tien.
         
         
         Tänään keskustelemme siis arvoista.
            Päätämme niistä parin päivän
            päästä tältä osin.
            Kukaanhan ei voi väittää, että päättäisimme
            tästä asiasta taloudellisin perustein, koska taloudellinen
            vaikutus tässä asiassa on ollut lähinnä marginaalinen.
            Päätämme siitä, mitä arvoja
            haluamme antaa lapsillemme, minkälaisen perinnön
            annamme.
         
         
         Moni on arvioinut, että olemassa oleva laki on turha.
            Niin voisi tietysti ajatella, ja varmaan niin ajattelee jokainen
            tunteva, arvoja miettivä ihminen, joka tunnustaa ja tunnistaa
            näiden juhlien merkityksen ja toimii fiksusti ilman lainsäädäntöäkin.
            Jokainenhan ymmärtää ilman pykäliäkin, mikä merkitys
            on tällä arvokkaalla perinnöllä, joka
            meillä näissä juhlissa on.
         
         
         Niin kuin kaksikin puheenvuoron käyttäjää ovat
            todenneet, hallitus esitti viime keväänä,
            että näiltä kolmelta keskeisimmältä kirkolliselta
            juhlapäivältä poistettaisiin se erityinen
            suojaus, joka niillä kokoontumislaissa on ollut. Esitystä perusteltiin
            siis muun muassa turhalla byrokratialla. Voisi todeta, että muuallahan
            siitä varmaankin on jo luovuttu, ja voisi perustella myös
            sillä, että paljon sopimattomampaakin ohjelmaa
            voidaan näinä juhlapäivinä ilman
            lupaa järjestää, vaikkapa ravintoloiden
            oheisohjelmaa, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Kokkonen äsken
            totesi.
         
         
         Valiokunnan mietintöön kirjoitettiin hyviä periaatteita
            juhlien, ja ymmärrän niin, että erityisesti
            kirkollisten juhlien, vaikka tuo sana siitä itse asiassa
            poistettiin, asianmukaisesta ja arvokkaasta viettämisestä maassamme.
            Kuitenkaan emme hallituksen taholta saaneet mitään
            konkreettisia lupauksia asioiden korjaamisesta. Monethan näistä tämän
            alan säännöksistä ovatkin eri
            ministeriöiden hallinnonaloilta.
         
         
         Mitään asiaa parantavaa esitystä ei
            ole siis luvassa, vaikka nuo tekstin lauseet olivat kauniita ja
            hyviä. Oikeastaan olisikin johdonmukaisempaa mietintötekstin
            perusteella hylätä tämä lakiesitys
            kuin hyväksyä se. Pääsiäinenhän
            on vanha juhla, kolme ja puolituhatta vuotta vanha juhla, joka sai
            alkunsa Israelin kansan vapautuksesta orjuudesta. Kaksituhatta vuotta
            sitten nähtiin ja koettiin pääsiäisen
            kristillinen täyttymys Vapahtajamme kuoleman ja ylösnousemuksen
            kautta. Nämä elämää ja
            uskoa syvästi koskettavat tapahtumat ovat olleet kansamme
            ja lukemattomien yksilöiden, ihmisten, elämänvoima
            vuosisatojen ajan. Tämä on todella nykyajan termiä käyttäen globaali
            juhla, jokaista ihmistä koskettava juhla. 
         
         
         Joulu, jossa tästä myöskin on kysymys,
            muistuttaa siitä, että sana tuli lihaksi, luomistyössä ollut
            Jumalan poika tuli ihmiseksi. Ansaitsee varmaan ainakin yhden päivän
            miettiä, mitä tuo tarkoitti ja tarkoittaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Voisi todeta, että kaikkea ei voi
            saada yhtä aikaa. Vapaapäivien ja levon perinne
            on ollut suomalaisessa yhteiskunnassa kaikille luokille ja piireille
            pitkälti kristinuskon antama sosiaalinen ulottuvuus. Haittaisiko
            tuo, jos olisi pari kieltoa omaa vapauttamme rajoittamassa, kun
            etu ja lahja kuitenkin ovat näin suuret? Kannatamme mietinnön
            esittämiä parannuksia niihin epäkohtiin,
            joita on havaittu. Valitettavasti niitä ei ole vielä tehty.
            Nyt ehkä muutaman filmimetrin näkemisen merkeissä ollaan
            valmiit muuttamaan lakia. Halutaan siis lisää vapautta. On
            selvää, että sisäistä mielenjuhlaa
            ja kristillistä vakaumusta ei voi lakipykälillä luoda,
            mutta yhteiskunnan lait ovatkin tarkoitetut turvaksi niille, jotka
            ovat ehkä heikkoja, opastukseksi niille, jotka eivät
            toistaiseksi ymmärrä asiaa. 
         
         
         Toivoisin, että tätä lakiesitystä ei
            hyväksyttäisi, ettei luovuttaisi jälleen
            eräästä palasesta siitä, mikä historiassamme
            on arvokkainta. Valitettavasti näitä luopumisen
            kohtia on ollut tämänkin hallituksen taipaleen
            alla. Tämä voitaisiin jättää tekemättä.
         
         
       
      
         
         Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Rouva puhemies! Kuulun siihen sukupolveen ja myöskin
            niihin aloitteentekijöihin, jotka järjestivät
            mielenosoituksia, jotta niin sanottujen rukouslauantaiden tanssikielto
            olisi voitu purkaa. Todellakin tällainen tanssikielto oli
            voimassa vielä 60-luvun lopulla, ja vasta silloisen nuorison
            aktiivisen toiminnan tuloksena tällainen relikti, jäänne,
            kyettiin siirtämään historiaan. Itse
            asiassa nyt tämän lain osalta on kysymys näitten
            viimeisten jäänteiden purkamisesta. Täytyy
            sanoa, että kyllä heikossa ovat, ed. Jääskeläinen,
            kristilliset arvot, jos ne ovat poliisin lupakäytännöstä kiinni.
         
         
       
      
         
         Jouko Jääskeläinen /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ei kristillinen usko tai minun vakaumukseni
            ole, enkä usko, että teidänkään
            vakaumuksenne on, ed. Laakso, poliisin lupakirjasta kiinni. Tässä kuitenkin
            puhutaan parista päivästä yhteiskunnassamme,
            joiden lepopäivä- ja vapaapäiväluonne
            nousee selvästi kristillisestä uskosta.  Me  kaikki
            yhteiskuntaluokasta ja -näkemyksestä riippumatta
            olemme sen pitäneet hyvänä lahjana ja
            asiana, myöskin lepopäivän luonteisena.
            Ei kai tämä pieni säännös
            tässä nyt kovin paljon olisi haitaksi, ed. Laakso. 
         
         
       
      
         
         Nils-Anders Granvik /r:
            		
         
         
          Värderade fru talman! Regeringens propositon nr 249/2001 är
            enligt min uppfattning både dåligt motiverad och onödig.
            De få begränsningar i nöjesförbudet
            som föreslås att upphävas, dvs. långfredagen,
            påskdagen och juldagen, har en så stark ställning
            i den kristna traditionen att den borde respekteras också i
            fortsättningen. Redan nu finns det alla förutsättningar
            att anordna tillställningar med undantagslov. Undantagslovet
            innebär en garanti för att osedliga och sårande
            föreställningar inte ordnas, eftersom myndigheterna
            då har möjlighet att förbjuda desamma.
            Någonting som har haft en självsanerande inverkan
            på programutbudet. 
         
         
         Då frågan behandlades i förvaltningsutskottet samlades
            en bred majoritet bakom den åsikt som undertecknad förfäktade,
            nämligen att lagförslaget skulle förkastas.
            Ordförande Väistö framhöll samma
            sak för en stund sedan. Den rätta ändringen
            skulle ha varit att granska och sätta strängare regler
            för det programutbud som sker nämnda dagar på restaurangerna
            och därigenom åstadkomma en mera jämlik
            konkurrenssituation. Vår samhällsutveckling är
            inte betjänt av en utveckling som sopar undan de värdegrunder
            som vårt samhällssystem bygger på. 
         
         
         Lagförslaget bör förkastas och regeringen
            kan återkomma med justeringar i den riktning som jag ovan
            nämnt, om den nuvarande situationen anses vara konkurrensförvrängande. 
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on käsitykseni
            mukaan sekä huonosti perusteltu että turha. Esityksessä ehdotetaan,
            että kokoontumislain muutamat rajoitukset kumotaan: pitkäperjantai,
            pääsiäispäivä ja joulupäivä.
            Näillä päivillä on niin vankka
            asema kristillisessä perinteessä, että rajoituksia
            näinä päivinä tulisi vastaisuudessakin
            kunnioittaa. Jo nyt on mahdollista järjestää tapahtumia
            erityisluvilla. Erityislupa takaa sen, ettei siveettömiä ja
            loukkaavia esityksiä järjestetä. Viranomaisillahan
            on mahdollisuus kieltää anomukset. Tällä on
            ollut itsessään rajoittava vaikutus ohjelman tarjontaan. 
         
         
         Kun kysymystä käsiteltiin hallintovaliokunnassa,
            suuri enemmistö oli kanssani samaa mieltä asiasta,
            nimittäin, että lakiehdotus hylättäisiin. Oikea
            muutos olisi ollut tarkistaa ja antaa ankarammat säännöt
            ohjelmatarjonnalle mainittuina päivinä ravintoloissa
            ja näin ollen päästä tasa-arvoisempaan
            kilpailuasemaan. Yhteiskuntakehitystämme ei palvele kehitys,
            joka sivuuttaa ne arvot, joille yhteiskuntamme on rakennettu. Lakiehdotus
            tulisi hylätä, ja hallitus voi palata asiaan tarkistamalla
            sitä siihen suuntaan, jonka aiemmin mainitsin, jos nykyistä kilpailutilannetta pidetään
            vääristyneenä. 
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Kuulun perustuslakivaliokunnan enemmistöön ja
            olen siis sitä mieltä, että tämä lupakäytäntö on epäonnistunut
            ja kohtelee todellakin eri tyyppisiä tilaisuuksia hyvin
            eri tavalla. Esimerkiksi pääsiäisenä Lapin
            matkailukeskuksissa minun uskonnollisia tunteitani ja käsitystäni
            pääsiäisestä on jonkin verran
            loukannut riehunta pubien parvekkeilla tai pubeissa laskettelukeskuksissa, se
            musiikki, mitä siellä soitetaan, mutta esimerkiksi
            sitä tämä laki ei koske. Vastaavasti
            elokuviin menon lasten kanssa pääsiäisenä voi
            estää se, että elokuvien esittäminen
            on luvanvaraista. Tällä lailla ei ole osuttu niihin
            tarkoituksiin, mitä on ehkä alun perin tarkoitettu,
            ja asiantuntijakuulemisessa tämä kävi
            hyvin esille.
         
         
         Niinpä olen sitä mieltä, että perustuslakivaliokunnan
            mietinnön mukaisesti hallituksen esitys on syytä hyväksyä,
            mutta on myös syytä ottaa tosissaan perustuslakivaliokunnan
            ponsiesitys siitä, mitkä voisivat olla ne modernit
            keinot toisaalta taata uskonnon- ja sananvapaus, jota meidän kaikkien
            on tietysti kunnioitettava — niin minun on kunnioitettava
            niitä, joilla on eri vakaumus, kuin toivottavasti myös
            minun vakaumustani kunnioitetaan — ja toisaalta meidän
            on löydettävä keinoja, miten selvemmin
            viestiä siitä, että muun muassa rikoslaissakin
            on hyväksytty oikeushyvänä toisen uskonnollisten
            tunteiden kunnioittaminen.
         
         
         Mielestäni se tie, mitä tässä pitää etsiä,
            on enemmänkin ehkä viestinnällinen tie,
            että turhanpäiten, ilman syvempää ilmaisutarvetta,
            ei pitäisi niin räikeällä tavalla
            näihin muutamaan päivään, jotka
            kuitenkin monelle meistä ovat tärkeitä päiviä,
            tuoda röyhkeitä, loukkaavia, silmille hyppiviä elementtejä.
            Sen sijaan taas elokuvateatterin suojassa lasten kanssa elokuvien
            katselusta en oikein jaksa löytää kenenkään
            uskonnollisia tunteita loukkaavia elementtejä.
         
         
       
      
         
         Matti  Väistö  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Varmaan on niin kuten ed. Brax totesi, että nykykäytäntö ei
            ole kaikilta osin onnistunut. Edelleenkin perään
            kuitenkin sitä, että jos tästä nykykäytännöstä,
            sen ohjaavasta vaikutuksesta, luovutaan, niin minkä viestin
            me välitämme kansalaisille tällä menettelyllä.
            Mitä meillä on tarjota tilalle edes nykyisen tilanteen säilymisen
            ja säilyttämisen puolesta?
         
         
         Minä ainakin, arvoisa puhemies, katson, että tällä tavoin
            pienin askelin murennamme sitä kokonaisuutta ja sitä perusarvomaailmaa,
            joka on ollut todella suojaava, tärkeä asia suomalaisessa yhteiskunnassa.
            Toivottavasti on jatkossakin.
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Nykykäytäntö ei
            ole ollut ohjaava, sen me olemme nähneet vaikka kuinka monella
            kerralla. Jos tämä laki säädetään,
            ei se ohjaa senkään vertaa, se on tullut nähdyksi.
         
         
         Aivan oikein, niin kuin ed. Väistökin kysyi, mikä muu
            keino? Mielestäni ei voi mennä vain sen taakse,
            että esittää tätä lakiesitystä hylättäväksi,
            vaan yhdessä olisi oikeasti mietittävä, onko
            olemassa juridisia saati hallinnollisia keinoja tähän
            asiaan vai onko sittenkin kysymyksessä enemmänkin
            kansalaiskeskustelun ja viestinnän paikka aivan samalla
            tavalla kuin oli silloin, kun lähti liikkeelle ehkä urbaani
            huhu, että päiväkodeissa ei muka enää laulettaisi
            Suvivirttä, kun se loukkaa jonkun toisen uskonnollisia
            tunteita. Käsittääkseni ei ensinnäkään
            tällaista päiväkotia löytynyt,
            ja toisekseen se keskustelu, joka käytiin tästä huhusta,
            puhdisti ilmaa siten, että on päivänselvää,
            että meillä on tiettyjä kansallisia kulttuuripiirteitä,
            jotka ovat sallittuja.
         
         
         Mutta vielä en ole kuullut konkreettista esitystä,
            miten tähän lainsäädäntö tai
            lupakäytäntö voisi liittyä.
         
         
       
      
         
         Matti  Väistö  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Vielä nostan esiin sen, tapahtuuko
            nyt, jos perustuslakivaliokunnan mietinnön pohjalta edetään,
            ylipäätänsä yhtään mitään
            sen perustelulausuman, joka sinänsä on varmaan
            perusteltu, pohjalta. Mutta jos edettäisiin niin, että tässä vaiheessa
            hallituksen esitys hylättäisiin ja mietinnössä perusteltaisiin
            näitä hyviä näkökohtia,
            mitä ed. Brax myös toi esille, ja siinä olisi
            eduskunnan vahva viesti, perustelulausuma, hallitukselle, että näitä asioita
            pitää kokonaisuutena tarkemmin miettiä ja
            katsoa, niin päästäisiinkö sillä tavalla
            ehkä paremmin eteenpäin?
         
         
       
      
         
         Jouko Jääskeläinen /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen ed. Braxin kanssa täysin samaa
            mieltä eroottisista show’ista. Onneksi ne eivät
            Lapista asti kuulu Vantaalle eivätkä sikäli
            häiritse.
         
         
         Toteaisin tähän vakavampaan asiaan, että me kyllä nostimme
            tämän kysymyksen valiokunnassa esille, onko tulossa
            esityksiä. Teidän puolueenne on ollut hallituksessa,
            hetki sitten olitte vielä hallituksessa, tässä olisi
            ollut puoli vuotta aikaa tehdä esityksiä. Olisimme
            niitä lämpimästi kiittäneet
            ja kannattaneet. Kun ei ole tullut, niin meille ei nyt jää muuta
            keinoa kuin esittää tätä hylättäväksi.
            Jos tämä hylätään,
            hallitus pika pikaa varmaan tekee uuden ja paremman esityksen ja
            ehdimme sen käsitellä.
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Niin, minä tein nimenomaan
            kysymyksen ministeri Itälälle valiokunnassa, ja
            hän ei tosiaan vielä pystynyt vastaamaan, mutta
            kyllä tässä jo aika monta kuukautta on
            oltu oppositiossa, ja se on ainakin varma, että mielestäni
            oppositiosta käsin ei vain kuulu sanoa, että ei
            käy, ei käy, ei käy, vaan pitää myös esittää,
            mikä olisi oikea ratkaisu. Enkä vieläkään ole
            kuullut järkevää rakentavaa ratkaisua,
            joka perustuisi lupakäytäntöön
            taikka tarkkoihin juridisiin normeihin siitä, mikä milloinkin
            rikkoo uskonnollisia tunteita. Ongelma on olemassa, mutta fiksua,
            rakentavaa ratkaisua en ole vielä kuullut itseltäni
            enkä muiltakaan.
         
         
       
      
         
         Kari Kärkkäinen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Luin ortodoksisen kirkon ja luterilaisen kirkon
            lausunnot, ja niissä puhuttiin uskonnollisten tunteiden
            kunnioittamisesta, ja heidän kantansa lienee asiaan aika
            selkeä. He olisivat toivoneet, että nykykäytäntö olisi
            voinut jatkua eikä olisi vapautettu tätä 12 §:n
            2 momenttia.
         
         
         Huomaan, että tämän hallituksen toimintaa ohjaavat
            hyvin pitkälle markkinalähtöiset ajatusmallit,
            ja osittain tämä on jatkumoa myös sen suuntaiseen
            toimintaan. Edellisen kauden lopussa sama pohja vapautti sunnuntaiaukiolot
            niin, että perheille jää yhä vähemmän
            yhteistä aikaa. Luulen, että monien elokuvaretket
            pysähtyvät tämän lain myötä siltä osin
            myöskin, että myös monia vanhempia on
            elokuvateattereissa töissä. Haluaisinkin kysyä,
            onko tämä yhteiskunta niin hektinen ja niin välttämättä markkinalähtöinen yhteiskunta,
            että se ei malta pysähtyä kolmeksi päiväksi
            vuodessa, pysäyttää hivenen rattaita
            ja hiljentää tahtia ja antaa ikään
            kuin, niin kuin ortodoksinen kirkko toteaa lausunnossaan, pyhiä hetkiä,
            hiljentymisen hetkiä ihmisille, muutakin kuin pelkästään
            elokuvien tai viihdemarkkinoiden kautta.
         
         
         Toinen kysymys on toki se, että olen tähän
            asti pitänyt Suomea kristillisenä yhteiskuntana
            ja sen poliittisia puolueita näitä arvoja kunnioittavina. Kolmen
            eduskuntavuoden aikana olen joutunut toteamaan, että ainakin
            hallituspuolueiden keskuudessa ollaan valmiita heittämään
            kristillinen yhteiskuntapohja aika pitkälti romukoppaan. 
         
         
         Kun hallitus trendikkäästi haluaa olla niin
            moniarvoinen, on se kuitenkin omalla tavallaan mielestäni
            hyvin rasistinen, kun se on poistamassa viimeisetkin kristillisen
            yhteiskunnan rippeet. Osaksi valtakulttuuria ollaan nostamassa jatkuvasti
            uusia alakulttuureita. Onko kenelläkään huolta
            kansamme yhteisistä arvoista, joihin kansakuntamme enemmistö sitoutuu,
            yli 80 prosenttia suomalaisista? Tätä haluan kysyä. 
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Poistamassa viimeiset kristillisen
            kulttuurin rippeet? Ihan oikeasti maailmasta löytyy harvoja
            näin yhtenäiskulttuureja, näin saman
            värisiä, näin samassa kirkossa käyviä ihmisiä,
            näin samalla arvopohjalla vaeltavaa kansaa kuin Suomen
            kansa. On aivan uskomatonta silloin kutsua sitä, että kun
            yksittäinen lupajärjestelmä, jossa ei
            ole ollut käytännössä päätä eikä häntää,
            poistetaan, se merkitsisi kristillisen kulttuurin rippeiden poistamista. 
         
         
       
      
         
         Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä ed. Braxin
            kanssa. Tämän lain hylkääminenhän
            merkitsisi sitä, että nykyinen lupakäytäntö jatkuisi
            eli nykyinen käytäntö jatkuisi eli mikään
            ei muuttuisi. Kaikki tilaisuudet, joihin lupia on haettu, ovat saaneet
            luvan. Mikään ei muuttuisi. Tämä on
            se vaihtoehto, mitä nyt tämän lain hylkääjät
            tässä esittävät. 
         
         
         Täytyy myös ihmetellä ed. Kärkkäistä.
            Kun te tässä kysymyksessä nyt seuraatte
            kirkon lausuntoja, miksette parisuhdelain käsittelyn yhteydessä seurannut
            kirkon lausuntoja?
         
         
       
      
         
         Paula  Kokkonen  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! En halua toistaa sitä, mitä olen
            aiemmin tässä jo sanonut. Sanon vain ed. Kärkkäiselle,
            että ei minun mielestäni tämän
            lain myötä Suomen talous nouse tai kaadu. Tällä ei
            ole mitään merkitystä siihen. 
         
         
         Tällä lailla ei myöskään
            päätetä suomalaisten arvoista. Me keskustelimme
            kyllä perustuslakivaliokunnassakin hyvin laajasti arvoista
            ja totesimme, että tällä lausumalla juuri
            haluamme kiinnittää hallituksen huomiota siihen,
            että asia edellyttää jatkokäsittelyä. 
         
         
         Tämä laki ei velvoita ketään
            osallistumaan minkäänlaisiin tilaisuuksiin. Jokainen
            voi itse edelleenkin valita, mihin osallistuu ja mihin ei. Ainakaan
            minun vakaumuksestani ei päätä poliisi
            tässä maassa. 
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni ed. Kärkkäinen
            puhui alkuosassa puheenvuoroaan ihan asiaa, kun hän puhui hektisyydestä ja
            yhteiskunnan jatkuvasta pyörän pyörittämisestä.
            Ihan vakaumuksesta riippumatta: Kyllä tämäkin
            yhteiskunta on aivan liikaa sellainen, jossa ihmisen asema on kuluttajan
            asema ja liikkeellä pitää olla ja pelin
            pelata vuorokauden läpi 365 päivää vuodessa.
            Siinä mielessä olisi ihan koko tämän
            yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta tärkeätä,
            että olisi myös hiljaisia päiviä, päiviä,
            jolloin ihmiset voivat pysähtyä, ei niin, että aina
            ollaan menossa. 
         
         
         Se loppuosa, arvoisa ed. Kärkkäinen, jossa nostitte
            nämä alakulttuurit: Mielestäni se on
            vähän huonoa, jos siinä viitataan parisuhdelakiin
            ja sen onnistuneeseen käsittelyyn eduskunnassa. 
         
         
       
      
         
         Kari Kärkkäinen /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laakso viittasi parisuhdelakiin. Minä en
            viitannut. Tässä on paljon tapahtunut tällä kaudella
            asioita, joissa ei ole kuultu kirkon lausuntoja, ei ortodoksisen
            eikä luterilaisen kirkon lausuntoja. 
         
         
         Ed. Laaksolle vielä tarkennan sen, että kirkon lausunnossahan
            puhuttiin asuinkumppanuusmallista, tällaisesta belgialaisesta
            mallista. Toivon, että sen tarkennatte myös itsellenne.
            Elikkä sitä vaihtoehtomalliahan me juuri ajoimme,
            jos muistatte. 
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Kokkonen piti puheenvuorossaan merkittävänä ongelmana
            tämän hetken epäyhtenäistä käytäntöä lupamenettelyjen
            suhteen. Mutta eikö toinen mahdollisuus olisi ohjeistaa
            viranomaisia niin, että lupahakemuksia käsiteltäisiin
            entistä yhtenäisemmin riippumatta siitä,
            missä päin Suomea lupia haetaan? Toisaalta ajattelen,
            että ehkä tässä suhteessa voitaisiin
            sallia myös alueellista vaihtelua. Se, mikä tuntuu
            sopivalta Helsingissä, saattaa olla kenties perusteltua
            rajoittaa jollakin toisella paikkakunnalla. 
         
         
         Keskustelussa on niin ed. Kokkosen kuin ed. Braxinkin puheenvuoroissa
            vedottu siihen, että esimerkiksi eroottinen show voidaan
            järjestää ravintolassa pitkäperjantaina,
            vaikka jollekin toisen tyyppiselle tapahtumalle joudutaan hakemaan
            lupaa. Kun tällainen ilmeinen ristiriita todetaan, eikö tässäkin
            tilanteessa toinen mahdollisuus olisi pohtia niitä keinoja,
            joilla esimerkiksi pitkäperjantai tai jouluaatto voitaisiin
            rauhoittaa tämän tyyppisiltä esityksiltä myös
            ravintoloissa? 
         
         
         Lopuksi totean, arvoisa puhemies, että ed. Kärkkäinen
            oli mielestäni analyysissään siinä suhteessa
            oikeassa, että tätä lakia ohjaavat markkinalähtöiset
            tavoitteet. 
         
         
       
      
         
         Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriö oli ohjeistanut
            tämän asian, mutta siitä huolimatta käytäntö on
            ollut epäyhtenäinen, eikä eduskuntakaan
            ole silloin, kun hyväksyi muutama vuosi sitten tämän
            lain, antanut minkäänlaisia ohjeita siitä,
            miten käytäntöä yhtenäistettäisiin.
            Tämä on johtanut ristiriitaisiin ratkaisuihin
            kentällä. 
         
         
         Ed. Räsäselle toteaisin edelleen, kun hän
            katsoi, että eri puolilla maata voi olla erilaisia näkemyksiä siitä,
            mikä on sopivaa, että uskoisin, että ihmiset
            itse pystyvät tämän myöskin
            ratkaisemaan: ovat menemättä tilaisuuksiin, joita
            eivät pidä sopivina. 
         
         
         Kannattaa vielä todeta, niin kuin tässä joku edustajista
            totesi aiemmin, että tämä on jäänyt kuolleeksi
            kirjaimeksi. Siitä syystä tämä on
            syytä kumota. Mutta kiinnitän edelleen huomiota
            siihen, että meidänkin mielestämme hallituksen
            pitäisi kokonaisvaltaisesti miettiä tämä asia
            uudelleen. 
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin itse kyllä käytin
            esimerkkinä sitä, että keskellä päivänvaloa
            ladun varressa keväthangilla törmää lasten
            kanssa hiihtäessä hyvinkin härskiin menoon,
            siitä vain ladun varrelle mennessä. En puhunut
            ravintoloista; niihinhän voi mennä sisälle,
            jos haluaa. 
         
         
         Vielä kysyn ed. Räsäseltä,
            että jos kerta pitää antaa joku ohje,
            niin kovin mielelläni näkisin sen ohjeen. Siitähän
            tässä se ongelma juuri on, että sen kaltaista
            normistoa ei kukaan ole pystynyt kirjoittamaan, jossa olisi joku
            tolkku, jota voisi pokalla lukea, saati että sitä vielä voisi
            samalla tavalla koko valtakunnassa soveltaa. Haluaisin nyt nähdä konkreettisen
            esityksen siitä, millä tavalla paremmin lainsäädännöllä lupaperusteita voitaisiin
            kirjoittaa niin, että näitä nykyisiä ongelmia
            ei enää olisi. En vieläkään
            ole sellaista nähnyt.
         
         
       
      
         
         Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun ed. Räsänen puheenvuorossaan
            penäsi sääntelyn tarvetta ravintolaesitysten
            suhteen, haluan huomauttaa hänelle, että kun lukee
            perustuslakivaliokunnan mietinnön, niin juuri tämä asia
            on mietinnössä tunnistettu, koska kyseessä on
            asetuksen tasoinen sääntely. Lausuma lähtee
            nimenomaan siitä, että kammataan koko tämä kirjava
            säädöskenttä läpi ja
            katsotaan, mihin toimenpiteisiin on tarpeellista ryhtyä.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.