7) Laki velan vanhentumisesta annetun lain muuttamisesta
Kauko Juhantalo /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Laki velan vanhentumisesta annetussa määräajassa
on toki eri laki kuin laki ulosotosta, mutta meillä oli
ulosottolain kokonaisuudistuksen oikeastaan viimeinen vaihe täällä keväällä 2004,
ja yritin silloin kovinkin tehdä työtä,
käytin useita puheenvuoroja, olin myös valiokunnassa
kuultavana, koska mielestäni siihen lakiin jäi
sellaisia sammakoita, jotka tulee voida korjata, ja tekemäni
lakialoite on siitä yhden pienen osan korjausehdotus.
Silloinhan meillä lähennyttiin täällä monessa lakialoitteessa
aikaisemmin ollutta esitystä Suomeenkin saatavasta mahdollisuudesta
velan lopulliseen vanhentumiseen, mutta se ei joistakin asennesyistä ole
onnistunut. Arvostan suuresti ministeri Luhtasta, joka on ollut
aktiivinen ja koko valtioneuvosto siten, että ilmeisesti
niistä puheista ja esityksistä, joita täällä pidettiin
ja tehtiin laajasti ulosottolain uudistamisen yhteydessä,
on jäänyt jotain korvaan.
Kuten sanoin, tämä koskee vain yhtä pientä osaa.
Silloin ensimmäisen kerran saatiin ulosoton täytäntöönpanoon
20 vuoden määräaika, ja silloinhan meillä oli
täällä kova halu saada samalla siihen
yhdistettyä saatavan lopullinen vanhentuminen.
Olen korostanut aina, ettei vaan tule väärinkäsitystä:
sivistyneeseen valtioon kuuluu myös tehokas ulosotto. Sen
täytyy vaan olla oikeudenmukainen, ja sen pitäisi
olla myös vertauskelpoinen muun lainsäädännön
kanssa, erityisesti rikoslain säädösten.
Meillä on nyt aivan liian suuri ammottava aukko siihen
nähden, mitä todella pahoistakin henkirikoksista
seuraa tuomioita. Ne ovat toki pitkiä, mutta järjestelmän
kautta ne ovat käytännössä lyhyitä,
ellei ole pakkolaitostuomio. Tällaiset henkilöt
saavat sitten olla meillä jälleen kansalaisoikeuksilla,
heittomerkeillä varustettuna, kaikessa mukana. Mutta tämä meidän järjestelmämme
tuolla saatavien puolella on sellainen, että se on ollut
ikuisesti uusittavissa ja monet yrittäjät ja kunnon
ihmiset ovat ikuisesti siinä kierteessä, että saatava
ei milloinkaan lopu.
Tämä antoi aiheen uudistaa tätä asiaa.
Kuten sanoin, ministeri Luhtanen on toiminut tässä asiassa
hyvin. Alussa ehkä huomaamattakin tämä oli
menossa talousvaliokuntaan, mutta lakivaliokunta on juuri oikea
elin, koska se käsittelee muutoinkin vastaavia asioita.
Haluan muistuttaa sitä, että silloin vuosina 91—97
Suomessa meni konkurssiin 44 000 yritystä ja meillä ovat
jäänteinä sieltä — valitettavasti
nyt tulee nuorisolle sellaisia pikkusaatavia — satojentuhansien
asiakirjat niin sanotusti pyörimässä ulosoton
hallinnon puitteissa, mikä aiheuttaa valtavasti turhaa
työtä johtamatta kuitenkaan, vaikka
muodollisia päätöksiä on tehty, paljonko
saadaan takaisinperintään, reaalisiin tuloksiin.
Ehdotukseni perustuu siihen, kun nyt meille on täällä 15
vuoden määräaika tulossa saliin muutoinkin
vanhentumisesta, että poikkeuksellisesti siinä alkupäässä lyhennettäisiin
tätä vanhentumisaikaa ja lopetettaisiin tällainen
aivan turha ihmisten roikottaminen ja pitäminen siellä ulosoton
hallinnossa ja aivan turhan työn teettäminen avustavilla
ulosottomiehillä. Se ei ole eettistä eikä sivistynyttä,
kun ei siinä ole enää kyse lain kunnioittamisen
vahvistamisesta eikä saatavan odottajalla ole reaalisia
mahdollisuuksia saada sieltä mitään.
Erittäin arvostetut professorit ovat lausuneet, että meillä todennäköisesti
on tuhansittain käytännössä rauenneita
takaajan velvoitteita edelleen ulosotossa, kun nämä takaajat
ovat uupuneet matkalla. Osa on jättänyt kaiken
tekemättä, ja vain osa jaksaa odottaa päästäkseen
uudelleen yrittämään tai hankkimaan itselleen
asunnon jne.
Takausvelkahan vanhenee kymmenessä vuodessa päävelan
vanhentumisesta. On erittäin monia oikeustapauksia, joita
nyt oikeuslaitoksen kautta vielä joutuu kierrättämään
monta vuotta, jotta todetaan, että jo edesmenneen yrityksen
ura on silloin päättynyt. Velkojat — pankithan
myivät nämä saatavat perimisyhtiöille — ovat
kyllä hakeneet takaajilta koko ajan saataviaan mutta unohtaneet
taikka eivät ole huomanneet sitä, että sitä olisi
pitänyt hakea yritykseltä, siltä, joka
velkaa olikin, ja ellei sitä ole kymmeneen vuoteen lain
mukaisella tavalla tehty — usein se on mahdotontakin, koska
yritystä ei ole eikä yrityksen vastuuhenkilöitä — niin
takaajien vastuu on päättynyt. Mutta niitä on
meillä edelleen siis tuhansittain myös ulosottohallinnossa.
Kun tämä asia tulee nyt uudelleen, katsoisin ulosottolainsäädännön
yhteydessä meillä olleita tilastoja, joiden mukaan
meillä vuosituhannen vaihteessa oli 300 000—400 000
asiaa ulosotossa. Tälläkin hetkellä ulosotossa
on reippaasti yli 300 000 asiaa, siis 300 000—400 000.
Tällainen työmäärä,
kun sinne tulee jatkuvasti lisää näitä pieniä ulosottoja,
ei vastaa sitä oikeudenmukaisuutta, että sieltä vanhasta
päästä mittaviin suhteisiin yltävät,
siis täysin epärealistiset, saatavat putsattaisiin
pois. Täällähän on tehty useitakin lakiesityksiä yleisestä kymmenen
vuoden määräajasta vanhentumisessa. Meillä oli
hallituksen ohjelmassakin henkilökohtaisen konkurssin selvittäminen.
Edellinen oikeusministeri ei ollut siinä ollenkaan aktiivinen,
ja on suuri vahinko, että se on jäänyt
kokonaan selvittämättä. Se pitäisi välttämättä meillä tehdä.
Vanhentumisen yksi ongelmatiikka on myös se, milloin
alkaa vanhentuminen, koska meillä usein puhutaan lainvoimaisesta
tuomiosta ja lainvoimaisen tuomion odottamiseen saattaa mennä kymmenen
vuotta asian kulkiessa eri oikeusasteissa monien menettelyjen kautta.
Sitten kun riita-asia lopulta tulee useimmiten täysin muuttumattomana,
vasta silloin pääsee odottamaan tulevaa vanhentumisaikaa.
Toivon, että lakivaliokunta hyvin huolella keskittyy myös
tähän yksityiskohtaan siten, että maksuperusteen
pitäisi lähteä siitä, milloin
velka tai saatava on erääntynyt, ja tuosta ehdottomasta
erääntymisestä — tarkoitan ehdottomalla
sitä, että se on sopimuksen mukainen erääntyminen — alkaa
vanhentumisaika, ei siitä, miten se asia venyy ja venyy.
Mehän tiedämme aivan kohtuuttomia tilanteita myös
tulevista perikunnista, joissa läheisen perheenjäsen
on ollut takaamassa yritystä. Yrittäjä itse
on koettanut kärsiä sen menettämällä omaisuutensa eikä ole
etsinyt niiltä läheisiltä takauksia,
ja sitten kun perikuntiin tulevat aivan uudet ihmiset, niin sieltä pulpahtaakin
esiin vielä mahdollisuus, että täällä on
tämmöinen takaus, ja alkavat katkerat riidat niistä asioista.
Olen kovin myönteisesti odottavalla kannalla, että lakivaliokunta
löytää esitykseensä, tietysti ministerin
kanssa yhteistyötä tehden, mahdollisuuden tehdä näitä tarkistuksia,
joihin muun muassa osaltaan viittaa tekemäni lakialoite.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Juhantalon tekemä lakialoite
velkojen lopullisesta vanhentumisesta on sisällöllisesti
perusteltu, ja tässä suhteessa on tärkeää,
että me täysistunnossakin tämän
lähetekeskustelun käymme. Lähtökohtanahan
on se, että erityisesti 90-luvun alussa meillä oli
talouskriisin seurauksena valtaisa joukko syyttä suotta,
suoraan sanottuna, ylivelkaantuneita kotitalouksia, henkilöitä,
jotka jopa takausjärjestelyjen kautta olivat joutuneet
pysyvään velkavankeuteen. He eivät ole
syrjäytyneet, vaan he ovat pikemminkin syrjäytettyjä ihmisiä nyt
tällä hetkellä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Velkajärjestelyn piirissähän meillä on noin
50 000 ihmistä, ja toistakymmentätuhatta
ei edes ole otettu velkajärjestelyn piiriin.
Ongelma on myöskin se, että useimmiten se velka,
jota tässä peräänkuulutetaan,
on todellisuudessa virtuaalivelkaa. 18 prosentin korolla 5 vuodessa
velka kaksinkertaistuu. Kun siihen tulee sitten perintätoimistojen
kulut, pankkien kulut, asianajajakulut ja ulosottoonkin liittyvät
kulut, niin useimmissa tapauksissa nämä ylivelkaantuneet
ihmiset todellisuudessa omaisuutensa menettäneinä joka
tapauksessa kantavat sellaista virtuaalivelkataakkaa, jolla ei ole
ollut itse sen alkuperäisen rahasaatavan kanssa edes reaalista
tekemistä.
Tämä on merkinnyt sitä, niin kuin
ed. Juhantalo totesi, että meillä on kymmeniätuhansia
ihmisiä Suomessa, jotka periaatteessa ovat elinvoimaisia
ja voisivat antaa panoksen suomalaiseen yhteiskuntaan. He tosiasiassa
eivät sitä voi tehdä, ja osittain myöskin
meidän harmaa taloutemme, sen tietyt piirteet, selittyy
tästä ongelmasta. Aihe on siis tärkeä,
ja siinä mielessä ed. Juhantalo on tarttunut oikeaan
aiheeseen.
Samanaikaisesti, arvoisa puhemies, meillä on nyt kuitenkin
ulosottolaissa tapahtunut se muutos, että 15 vuoden jälkeen
ulosoton perintä laukeaa. Se ei kuitenkaan ratkaise sitä dilemmaa, sitä ongelmaa,
että itse velka ei laukea. Se jää edelleenkin
luottorekistereihin, se jää kuolinpesien kuormaksi,
ja näin ollen meillä on nämä häiriöelementit
olemassa joka tapauksessa riippumatta siitä, että varsinainen
ulosotto laukeaa. Sen vuoksi keskustelu siitä, että tämä velan
lopullinen vanheneminen lainsäädäntöteitse
kohdistuen 1990-luvun alkuun, on hyvinkin perusteltu.
Arvoisa puhemies! Tältä osin meillä on
kuitenkin, ja ed. Juhantalo hyvinkin tietää sen,
tehty lakialoite vuonna 2003. Olin ensimmäinen allekirjoittaja
lakialoitteessa, jossa toistasataa kansanedustajaa on asettunut
tukemaan sitä, että nimenomaan tämä velan
vanhentuminen kirjattaisiin lainsäädäntöön
selkeästi. Valitettavasti tämä lakialoite
on levännyt aika pitkään valiokunnassa,
mutta nyt se on herännyt henkiin. Nyt se on herännyt
henkiin. Meillä on ulosottokaaren muutosesitys lakivaliokunnassa
käsittelyssä, ja talousvaliokunnasta tämä lakialoite
on jo siirretty lakivaliokunnan käsittelyyn, ja tavoitteena
olisi perustuslakivaliokunnan lausunnon jälkeen, että vielä tämän
vaalikauden aikana tämä lakialoite, yli
sadan kansanedustajan tekemä lakialoite, saisi elinvoiman
ja me voisimme tästä velkakuormasta, joka nimenomaan
on syntynyt 90-luvun alussa, vapautua. Siinä suhteessa
pidän hyvin tärkeänä sitä,
että ed. Juhantalo on tehnyt nyt tämän lakialoitteen,
joka omalla tavallaan tahtoo nostaa tämän teeman
uudestaan esille ja antaa potkua sille, voisiko sanoa, laajemmalle
yleisemmälle prosessille, joka tässä talossa
on käynnissä. Toivon todella, että tämä eduskunta
pystyisi tämän velkaongelman tältä osin
ratkaisemaan. Tätä on aivan turha siirtää vaalikaudesta
toiseen ja pitää ihmisiä velkavankeudessa
sellaisessa prosessissa, joka ei luontevalla tavalla kuulu kyllä sivistysvaltioon.
Meidän täytyy päästä tästä irti.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ulosottokaari on käsittelyssä tällä hetkellä lakivaliokunnassa,
ja toivottavasti lausuntovaliokunnat antavat pikaisesti lausuntonsa,
jotta tämä voidaan käsitellä näillä valtiopäivillä.
Uusi ulosottokaari ei vanhenna lopullisesti muita kuin täytäntöönpanon
alaisia velkoja. Kaikki muut velathan jäävät
edelleen elämään lain puitteissa.
Lakia velan vanhenemisesta, mitä ed. Kiljusen aloite
erityisesti koskee, pitää muuttaa, ja sitä on
mahdollista muuttaa tässä yhteydessä,
kun ulosottokaarta käydään läpi.
Se on eduskunnan enemmistön tahto myös.
Laman myötä on syntynyt hyvin paljon sellaisia
velallisia takausten myötä, joille on syntynyt regressisaatavia
toisiaan kohtaan, ja nämä saatavat eivät
vanhenekaan, koska niihin ei ole monista henkilökohtaisista
syistä haettu tai osattu hakea vielä tässä vaiheessa
täytäntöönpanoa, eli ne ovat
uinuvia velkoja, jotka vielä pullahtavat esiin.
Meillä on mahdollisuus ulosottokaaren yhteydessä puuttua
velan lopulliseen vanhenemiseen, jos valiokunnan enemmistö siihen
päätyy ja oikeusministeriö sen siunaa
ja eduskunnan sali lopullisesti.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Juhantalon aloite velan vanhenemisesta
annetun lain muuttamisesta on erinomainen. Kuten jo kuulluissa puheenvuoroissa
on todettu, asia on
ollut ajankohtainen jo vuosikaudet täällä,
mutta vaan johtuen oikeusministeriön haluttomuudesta tätä asiaa
ei ole saatu järjestykseen. Kun kuuntelin ed. Juhantalon
puheenvuoroa 2004 keväältä, jolloin tässä asiassa
olisi ollut mahdollisuus tehdä ratkaisu kirjoittaen niin,
että se velka olisi lopullisesti vanhentunut, niin saamani
tiedon mukaan lakivaliokunnan enemmistö oli selkeästi
sitä mieltä, mutta löytyi jostakin sosialidemokraattien
johtaman oikeusministeriön kanta, missä todettiin,
että tätä ei voida kirjoittaa eikä sinne
laittaa. Näin häpeällisesti valiokunnan enemmistön
viisaus, miten sanottiin, hovissa muutettiin ja oltiin eri mieltä.
Katsoisin niin, että niiltä ajoilta ehkä periytyy
tämä oman poliittisen katsantokantani kirkkaus
ja selkeys siihen todeten, ettei täällä eduskunnassakaan
aina viisaus pääse pintaan, vaan siinä jotkut
muut suuremmat voimat vaikuttavat ja tekevät.
Kun tietenkin ajatellaan, että itse yrittäjänä enempi
olen tässä perintäpuolelle, kuten ehkä nyt ulkonäöstäkin
näkee, että silmät ovat vähän
tummemmat, kuin perittävänä, mikä saattaisi
olla myöskin se mahdollista, niin tämä aihe
on kuitenkin sellainen, että tämä koskettelee
koko kansaa. Kun tähän samaan operaatioon liittyen
on myöskin todettu, että nenä on siirtynyt
viime maanantaina vähän vasemmalle, olen tämänkin katsonut
voitokseni, että kun haistelen vasemmalta tuulia, niin
katselen oikealle enempi silmilläni, ja silloin tämä suurempi
osuus tästä kansan kokonaisuudesta, ketä tämä koskettelee
ja kehen tämän vaikuttaa, on tullut itseäni
lähemmäksi.
Näin arvellen ja näin nähden toivon,
että se ymmärtämys, mikä tähän
syntyisi ja tulisi tämän ed. Juhantalon aloitteen
kautta, se, että velka erityisesti alkuvaiheessa vanhenee
12 vuodessa ja sen jälkeen 15 vuodessa, niin tällä pelastettaisiin ne
ihmiset vielä elämän pariin, kellä elämästä on jotain
jäljellä olemassa.
Kun maailmaa ajatellaan ja arvellaan sen ulosottolain uudistuksen
osalta, niin vaikka ulosoton perintä keskeytettiin ja aika
päättyi, niin velka jäi kuitenkin elämään
lopullisesti sinne kuolinpesään saakka. Täytyy
ihmetellä eduskuntaa, ehkä joitakin valiokuntien
jäseniä ja muitakin, jotka ovat sen verran kaukana
tästä maailmasta, ettei ymmärretä,
mitä se tarkoittaa ja mitä se tekee. Tämän
pohjalta suuri kiitos, niin kuin ed. Juhantalokin sanoi, oikeusministeri
Luhtaselle, joka esikuntineen on osoittanut asiassa ymmärtämystä ja
lähtenyt rakentamaan uutta lakia hallituksen esityksessä eduskunnalle
ulosottokaareksi ja laiksi verojen ja maksujen täytäntöönpanosta sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi, missä tästä asiasta
pääosa on tullut järjestykseen ja kuntoon. Mutta
se esitys sellaisenaan ei vielä ratkaise kaikkia ongelmia,
niin kuin ed. Sjöblom puheenvuorossaan totesi.
Siinä esityksessä, mitä talousvaliokunta
parhaillaan pui, käsitellään ja päätetään
velan vanhenemisesta 15 vuodeksi tai viimeistään
20 vuodeksi tai sitten niin, että oikeus voi palauttaa
velan vielä kymmeneksi vuodeksi sen jälkeen, jos on
niin sanotusti vilpillisestä peittelystä kysymys
ja sen osalta on pelättävissä, että velallinen peittelee
ja on hävittänyt omaisuuttaan. Mutta siinäkin
perusteluissa myöskin todetaan, että oikeuden
ei tule myöntää lupaa tähän
jatkamiseen, jos se on velalliselle kohtuuton. Mielestäni
se on erinomaisen hyvä asia.
Mutta siinäkin vielä on jäänyt
sellainen asia, mikä oleellisesti liittyy tähän
nyt käsittelyssä olevaan lakialoitteeseen, missä todetaan,
että velka vanhenee lopullisesti. Siinä esityksessä,
mikä on suhtkoht paksu kirjanen, todetaan ja annetaan ymmärtää,
että velka vanhenee sen mukaan kuin tuomio on tullut täytäntöönpanokelpoiseksi
ja jollei tuomiota ole, niin velka ei vanhenekaan koskaan. Näin
arvellen näyttää tietenkin virkamiestasolta
katsottuna selkeältä, että eihän
semmoista velkaa olekaan, mille ei olisi tuomiota haettu, vanhentunuthan
se on joka tapauksessa. Mutta niin kuin ed. Juhantalo puheenvuorossaan totesi,
on monia semmoisia sukulaisuus-, ystävyys- ja muita suhteita,
mitkä estävät sen, että sitä tuomiota
ei ole haettu tai ei ole katsottu järkeväksi hakea.
Mutta kun olen tätä asiaa miettinyt, niin ymmärtäen
sen, kuinka kekseliäitä ovat juristit, perintätoimistot
ja muut vastaavat. Ne löytävät kyllä tavan,
millä tämä yrittäjä myy muutamalla
prosentilla tämän saatavansa, mikä on
suhtkoht toivoton, kun sitä tuomiotakaan ei ole haettu,
löytävät järjestelmän,
millä tämä asia keksitään
niin, että sen jälkeen se palautetaan taas sinne
kuolinpesään vainajan veloiksi ja tämä asia
ei siltä osin toteudukaan, niin kuin tämä eduskunnan
henki ja tahto tulisi täällä olemaan.
Näin ajatellen ja arvellen tämä ed.
Juhantalon aloite, missä todetaan, että velka
vanhenee lopullisesti, on kiistaton ja selkeä. Tiedän
ja ymmärrän, että tässä eräitten
tahojen osalta mietitään, että siinä voisi
olla kuitenkin niin sanotusti joillekin keinottelijoille mahdollisuus
päästä velasta eroon. Mutta jos näin
on, en osaa itse keksiä, ja jos olisinkin niin kekseliäs,
että tietäisin, miten se toimii, niin varmaan
tekisin tätä pientä huijausta tuolla
pitkin kujia enkä täällä olisikaan
puhumassa. Mutta jos 99 prosenttia on sellaisia, mitkä menevät
oikein, kun tämä perintä lopullisesti
päättyy ja velka vanhenee, ja jos siinä on
joku promillen osa semmoisia, jotka pääsevät
tästä asiasta läpi ja välistä,
niin tässä yhteiskunnassa jotkut muutkin onnistuvat
keinottelemaan eri pykälien välistä sillä lailla,
että se käytännön elämä toteutuu
toisin kuin lain henki ja tarkoitus on ollut olemassa. Tämä on
inhimillistä, ja sellaista asiaa, missä kaikki
reiät viimeiseen saakka tukittaisiin, ei ole olemassa eikä ole
löytymässä.
Herra puhemies! En aio nyt pitää mitään
erityisen pitkää saarnaa, mutta toivon, että näillä muutamilla
lyhyillä ajatuksilla tämä asia tulee ymmärretyksi,
menee loppuun ja että lakivaliokunta ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin
niin, että tämä esitys tällaisenaan
joko korjattuna taikka alkuperäisenä tulee käsitellyksi
vielä näillä valtiopäivillä,
niin että tästä asiasta päästään
lopullisesti eroon ja tämä suuri häpeä,
mikä suomalaisella yrittävällä yhteiskunnalla
on näitä epäonnistuneita kohtaan, tulee
korjattua ja hoidettua ja nekin yrittäjät, jotka
ovat joskus epäonnistuneet, pääsevät
lopullisesti jatkamaan sitä asiaa eikä siellä ole
sitten joku epämääräinen ulkomailta, Euroopasta,
tuleva perintätoimisto jossain yhteydessä sen
kuolinpesän takana taikka jossain muussa takana hoitamassa
tätä peliä, kun todetaan, että tämä tuomio
on jäänyt hakematta ja velka on sen osalta jäänyt
ikään kuin elämään
tämän hallituksen esityksen mukaan, vaan tämän ed.
Juhantalon esityksen mukaan se on lopullisesti vanhentunut ja asia
on loppuun käsitelty. Toivon syvästi, että näin
tulee tapahtumaan ja toteutumaan, ja jos lakivaliokunta on tehtäviensä tasalla,
näin myöskin tapahtuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisikohan siitä nyt pari viikkoa
aikaa, kun viimeksi käytiin tämä sama
keskustelu, ja tämä asia on niin vakava, että sitä asiaa
kannattaa käsitellä parin viikon väliajoin
täällä aivan hyvin siihen saakka, kunnes
näillä valtiopäivillä tämä asia
tulee lopullisesti kuntoon. Käytetyissä puheenvuoroissa
on käynyt hyvin ilmi se, että kaikki mahdollisuudet
eduskunnan hoitaa tämä asia nyt pois päiväjärjestyksestä on.
On riittävästi lakialoitteita, elikkä pykälät
ovat auki, hallituksen esitys on käsittelyssä,
ja siitä syntyy se kokonaisuus, että tämä asia
voidaan hoitaa kuntoon, ja toivon todellakin, että näin
tapahtuu.
Tässä on oikeastaan viimeinen mahdollisuus hoitaa
tämä asia pois johtuen siitä, että aika
tekee tehtävänsä ja tekee sen varsin
kurjalla tavalla sekä inhimillisellä tasolla että sitten
sukulaisten tasolla, omaisten tasolla, vähän kaikilla
tasoilla. Kysymyshän on pohjimmaltaan siitä, että tehdään
vuosien 1991—1995 eräänlainen henkinen tilinpäätös,
jossa on aineellisia ulottuvuuksia, ja sille on korkein aika. Minä hartaasti
toivon, että näitä valtiopäiviä ja
tätä eduskuntaa muistetaan siitä, että se
hoiti tämän asian kuntoon.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Täällä on pidetty
monta viisasta puheenvuoroa, ja yhdyn niihin. On todella tärkeää,
että nyt hoidetaan tätä lamanaikaista
velka-asiaa ja mahdollisimman nopeasti loppuun asti. Tämä käsittelyssä oleva
ed. Juhantalon aloite on varmasti hyvin viisaasti tehty. Tässä on
12 vuoden raja, ja kun laskee tässä tuohon 2008:aan
maaliskuun alkuun, niin se kattaa silloin ne lama-ajan ongelmat,
ja näin päästäisiin siltä osin
tämän esityksen pohjalta varmasti varsin hyvään
lopputulokseen.
Niin kuin täällä on todettu, nyt
ulosottokaari on eduskunnan käsittelyssä. En tiedä varmaksi, onko
siitä johtuen vai onko muustakin syystä, että nyt
kentältä kuuluu sellaista tietoa, että pankit
ovat nyt alkaneet käydä läpi hyvin tarkkaan lainojen
vakuuksia ja kiristämässä niitä,
joita tässä on muutamina vuosina taas aika löysästi
annettu. Haluan tässä nostaa sen esille ja toivon, että talousvaliokunta
ja lakivaliokunta hieman tarkastaisivat ja tarkastelisivat myös
tältä kannalta asiaa, onko nyt käymässä niin,
että kun on suuria lainoja otettu ja vakuudet eivät
aivan välttämättä ole kaikilta
osin ihan kunnossa olleet, nyt niitä olemassa olevia vakuuksia
ruvetaan kesken matkan kiristämään ehkä kohtuuttomasti,
jolloin sitten saadaan taas näitä ongelmia. On
tietysti väärin, että on annettu liian
isoja lainamääriä riittämättömillä vakuuksilla,
mutta tämän lainsäädännön
voimaantulo, joka nyt on käsittelyssä, ulosottokaari,
ei saisi johtaa tällaiseen tilanteeseen.
Mutta ed. Juhantalon aloitetta kyllä pidän
hyvin kannatettavana.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä matkan varrella on
tullut esiin, että suomalaisten maksumoraali voisi rapautua.
Se ei ole sitä tehnyt tämän velkajärjestelylain
voimassa ollessa, enkä usko, että se myöskään
siitä muuttuu.
Perintäyhtiöt osaavat katsoa hyvinkin nopeasti
uudet keinot, niin kuin ed. Lahtela sanoi, joten nimenomaan velan
lopullinen vanheneminen on tärkeää ja
se, että sillä on selvä lähtöpäivä,
kuten ed. Juhantalo sanoi, eräpäivä on
selkeä, mistä sen vanhenemisen pitää lähteä kulumaan.
Uskon, että myös vihreillä on merkitystä tässä asiassa,
koska heillä on valiokunnan puheenjohtajuus, siis valiokunnan,
joka tämän lain käsittelee.
Mutta lopuksi, arvoisa puhemies: Kuten hallitusohjelmassa on
esillä ollut, yrittäjän henkilökohtainen
konkurssiasia pitäisi selvittää. Se pitäisi
edelleen selvittää, niin kuin hallitusohjelmassa
on sanottu. Väitän, että henkilökohtaisen konkurssin
mahdollisuus on tehokkain tapa kannustaa uudelleenyrittäjiä ja
se ehkäisee tehokkaasti harmaata taloutta.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Tässä on tullut monella tavoin
valaistuksi nyt monet lähtökohdat. Silloin, kun
pyysin puheenvuoroa, halusin lämpimästi todella
muistaa ed. Kiljusen aloitteen, jota me tuimme täällä,
enemmistö, joka sitten hautautui. Siinä on vielä lyhyempi
määräaika muistaakseni. Myös
ed. Kiljunen oli tehnyt hyvin perustellun aloitteen, ja on aivan
hienoa, jos se nyt saadaan pykälien avauduttua tuonne pöydälle
käsittelyyn.
Ed. Sjöblom korosti sitä myös mainitsemaani: Tuo
lähtöpäivän tarkka määritelmä,
realistinen määritelmä, on hyvin tärkeä.
Yleismaailmallisesti pitää muistaa se, katsomatta
nyt USA:n muuta politiikkaa, että siellä on talouskasvu
ollut erittäin vahva koko ajan ja siellähän
on aivan erilainen järjestelmä siinä,
miten yrittäjä voi uudelleen alkaa yritystoiminnan:
suhtaudutaan henkilökohtaisen konkurssin tai muun menetelmän
kautta hyvin nopeasti, parissa kolmessa vuodessa on kaikki valmiina,
voi aloittaa uudelleen. Meillä on erilainen ajattelutapa
ollut. Kyllähän meillä on nyt hyvistä yrittäjistä huutava
pula, koska heitä kaivataan Suomen taloudessa, tässä nyky-yhteiskunnassakin,
erityisen paljon.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluaisin ed. Juhantalolle
kertoa, että siinä lakialoitteessa todella, joka
on vuonna 2003 jätetty, velan vanhentumisen määräajan
osalta on lähdetty liikkeelle siitä, että lainvoimaisesta
tuomiosta se olisi 15 vuotta, ja kuten te omassa puheenvuorossanne
aikaisemmin korostitte, tämä on usein aika huono
referenssi. Järkevämpää olisi
lähteä eräpäivästä liikkeelle,
erääntymisestä liikkeelle. Tässä lakialoitteessa
lähdetään siitä, että se
eräpäivä on 20 vuoden päässä.
Nämähän ovat yksityiskohtia, joita joutuu
lakivaliokunta käsittelemään, jos se
ottaa tämän lakialoitteen sillä tavalla
vakavasti, että tätä velkojen vanhentumista
ruvetaan todella katsomaan kokonaisvaltaisesti, niin kuin ed. Sjöblom
täällä sanoi, ei ainoastaan ulosottotuomioon
liittyvissä tilanteissa.
Mutta, arvoisa puhemies, minun puheenvuoroni liittyy oikeastaan
ed. Seppo Lahtelan täällä käyttämään
puheenvuoroon, jossa hän totesi vuonna 2004 tehdyistä ratkaisuista
ja viittasi siihen, että sosialidemokraattinen ryhmä jollain
tavalla tässä olisi toiminut epäkelvosti
suhteessa eduskunnan enemmistön kantaan. Minusta tuntuu
oudolta tämä syytös ottaen huomioon sen, että sosialidemokraatit
jos ketkä ovat olleet hyvin aloitteellisia ja myöskin
aktiivisia tässä kokonaisuudessa. Viittaanpa vain
edellisiin, pääministeri Lipposen hallituksiin,
joissa velkajärjestelyohjelmat käynnistettiin,
yrityssaneerausjärjestelyt käynnistettiin, velkasovinto-ohjelma
käynnistettiin ja myöskin ulosoton täytäntöönpanokelpoisuuden
määräaikaistaminen toteutettiin. Nämä olivat
kaikki Lipposen hallitusten aikana saatuja, ja sosialidemokraatit
olivat erittäin keskeisessä asemassa noissa hallituksissa.
Myöskin nykyinen hallitus, niin kuin ed. Juhantalo totesi, oikeusministeri
Luhtasen aloitteesta on nyt hyvinkin tarmokkaasti tähän
tarttunut, ja sen vuoksi muun muassa ulosottokaari on täällä nyt
juuri parhaillaan käsittelyssä.
Minusta tämä on eduskunnan yhteinen asia. Minusta
on tarpeetonta tätä puoluepolitisoida mihinkään
suuntaan. On järkevää se, että me
tämän asian pystymme koko eduskunnan voimin yhdessä ratkaisemaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kimmo Kiljusen puheenvuoro oli sinänsä rakentava
ja kohtelias, enkä nyt aio sitä oikein kokonaan
kumota, mutta sen verran toistan ja kerron, kuinka lakivaliokunnassa
tämä asia tapahtui ja kävi ja kuinka
se asia siellä kääntyi ja kuinka tämä ei
tullut loppuun saakka.
Sen verran voisi sanoa, että sosialidemokraateissakin on inhimillisiä ihmisiä
ja
sitten sellaisia, jotka eivät ole niin kovin inhimillisiä. Jostakin
syystä on sellainen henki jossain olemassa taustalla, että velallinen
voisi jotenkin onnistua keinottelemaan näitä rahoja
taskuunsa, jos perintä jotenkin päättyy.
Suurkiitos oikeusministeri Luhtaselle, että hän
on ottanut tämän asian esille ja vienyt eteenpäin
ja saanut valmisteltua semmoisen esityksen, että tämä ainakin
tulee vähän paremmaksi kuin se oli aikaisemmin.
Kaikista oikeusministereistä ei tämmöistä voi
sanoa, mutta en muista nyt tarkkaan heidän nimiänsä.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Useampi toimikunta on esittänyt
mietinnöissään tällä vuosikymmenellä velan
lopullista vanhenemista. Vasta nyt ministeri Luhtanen toi tänne
tämän esityksen. Edelliset ministerit eivät
tuoneet, vaikka toimikunnat olivat sitä esittäneet.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä pitää nimenomaan
paikkansa, mitä ed. Sjöblom sanoi, että tästä asiasta
on useiden toimikuntienkin kanta eikä ainoastaan eduskunnassa
oleva kanta.
Ed. Lahtela totesi, että tämmöisiä keplottelijoita
ja väärinkäyttäjiä myöskin
tällaisissa prosesseissa on. Niitä on. Lähtökohtahan
on kaiken kaikkiaan joka tapauksessa, että teemme minkälaisen
tahansa lainsäädännön täällä,
se tulee varmistaa, että laissa selkeästi kirjataan,
että nimenomaan väärinkäyttötilanteissa
tämä laki ei ole pätevä, eli
ne väärinkäyttötilanteet pitää pystyä eliminoimaan
pois, ja se on näissä lakialoitteissakin hyvin
selkeästi esillä, sekä ed. Juhantalon
että tässä omassa lakialoitteessani,
jonka todella on eduskunnan enemmistö allekirjoittanut.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Pikkasen inhimillisempääkin
joukkoon. Täytyy muistaa 90-luvun alun 20- ja 30-vuotiaita,
jotka joutuivat ahdinkoon silloin usein tietämättään. Vielä on
mahdollista saada heistä kelpo kansalaisia kaikin puolin
tuottamaan ja elämään elämisen
arvoista elämää ja välttyä monelta
tragedialta ympäristöineen kaikkine kuluineenkin
heidän läheisilleen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Kimmo Kiljuselle muistutan, että kyllä se
oli Ahon hallitus ja ministeri Pokka, joka velkajärjestelylainsäädännön
alun perin jo toi. Muistan sen oikein hyvin, kun tasavallan presidentti saneli
eriävän mielipiteen pöytäkirjaan,
koska hän ei pitänyt tämän tyyppisestä lainsäädännöstä.
Näin tapahtui jo siinä vaiheessa, eli siitä lähdettiin
alkuun.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Ed. Kankaanniemi on tässä kyllä oikeassa,
kun toimimme yhdessä, mutta en minä tällaisia
vastalauseita halua muistella. Tätä ei kannata
politisoida nyt puolueiden väliseksi riidaksi, koska tämä koskee
kaikkia Suomen kansalaisia. Näissä on minun mielestäni
vältettävä turhaa muistelua. Nyt on hyvä draivi
päällä. Ministeri Luhtanen on saanut
täällä paljon tunnustusta, ja hän
tekee muutenkin nyt hyvää työtä siellä ministeriössä, on
kääntänyt vanhat paperit muutaman kerran aktiiviseen
asentoon, ja sellaisia ministereitä meillä kaivataan.
Halusin vielä todeta yhden yksityiskohdan vain lakivaliokunnan
käsittelyä varten. Samassa yhteydessä kyllä pitäisi
katsoa muitakin semmoisia kummajaisia, mitä on jäänyt,
muun muassa maakaaren ikuisen vanha säännös
panttioikeudesta. Ed. Sjöblom on ansiokkaasti selvittänyt,
miten perikunnissa tulee yllättäen esiin vanhoja
velkoja. Meillähän on noin lyhyesti sanoen
tilanne, että vaikka velka olisi aikapäiviä sitten
vanhentunut, sieltä löytyykin joku vanha panttioikeus
ja kaikki tämä virittyy, aktivoituu, uudelleen
ja alkaa aivan sama ihmiskohtaloa koskettava hirveä vaihe.
Tämä olisi syytä myös nykyaikaistaa, katsoa nykyaikaiselle tasolle.
Keskustelu päättyy.