4) Hallituksen esitys rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta
         Euroopan unionin ja Amerikan yhdysvaltojen välillä tehdyn
         sopimuksen, Suomen ja Amerikan yhdysvaltojen allekirjoittamaan luovutussopimukseen
         tehdyn pöytäkirjan, Euroopan unionin ja Amerikan
         yhdysvaltojen välillä keskinäisestä oikeusavusta
         tehdyn sopimuksen sekä Suomen ja Amerikan yhdysvaltojen
         välillä tietyistä keskinäiseen
         oikeusapuun rikosasioissa liittyvistä näkökohdista
         tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
         laeiksi niiden lainsäädännön alaan
         kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan mietintö koskee pitkään
            vireillä ollutta asiaa ja melko monimutkaista sopimuskokonaisuutta,
            sen hyväksymistä ja voimaansaattamista. Tähän
            sopimuskokonaisuuteen sisältyvät ensiksikin Euroopan
            unionin ja Amerikan Yhdysvaltojen välillä tehdyt sopimukset
            rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta sekä keskinäisestä oikeusavusta rikosasioissa.
            Lisäksi samaan kokonaisuuteen kuuluvat näihin
            sopimuksiin liittyvät Suomen ja Amerikan Yhdysvaltojen
            välillä tehty kahdenvälinen pöytäkirja
            ja sopimus.
         
         
         Luovuttamista koskevalla sopimuksella laajennetaan luovuttamiskelpoisten
            rikosten alaa nykyisin voimassa olevaan sopimukseen verrattuna.
            Lisäksi sopimuksella yksinkertaistetaan menettelyä luovuttamispyyntöjen
            ja niihin liittyvien asiakirjojen toimittamisessa. Oikeusapua koskeva
            sopimus sisältää puolestaan määräyksiä muun
            muassa pankkitietoihin liittyvästä oikeusavusta,
            yhteisistä tutkintaryhmistä, videoneuvottelusta
            ja oikeusapupyyntöjen toimittamisesta. Lisäksi
            sopimuksessa määrätään
            oikeusapumenettelyssä saatujen henkilötietojen
            käyttämisestä. Lakivaliokunta on mietinnössään
            puoltanut sopimuksen ja niiden voimaansaattamislakien hyväksymistä.
         
         
         Lakivaliokunnan mietinnössä on erityisen huomion
            kohteena ollut kuolemanrangaistus. Koska eräissä USA:n
            osavaltioissa on käytössä kuolemanrangaistus,
            lakivaliokunta on arvioinut luovuttamista koskevien sopimusten hyväksyttävyyttä erityisesti
            tältä kannalta. Tässä suhteessa on
            keskeistä todeta, että hallituksen esityksessä tarkoitettu
            sopimuskokonaisuus ei mitenkään muuta oikeustilaa
            kuolemanrangaistukseen suhtautumisen osalta nykyiseen verrattuna.
            Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen välisen luovuttamissopimuksen
            ja siihen liittyvän Suomen ja USA:n välisen pöytäkirjan
            määräyksistä nimittäin
            seuraa, että myös tulevaisuudessa tältä osin sovelletaan
            Suomen ja USA:n välillä vuonna 1976 tehdyn luovuttamissopimuksen
            9 artiklaa. Sen mukaan luovuttamisesta voidaan kieltäytyä, jollei
            luovuttamista pyytävä valtio anna pyynnön
            vastaanottaneen valtion riittäviksi katsomia takeita siitä,
            että kuolemanrangaistusta ei määrätä tai
            mikäli määrätään,
            sitä ei panna sellaisena täytäntöön.
         
         
         Lakivaliokunta on mietinnössään erityisesti korostanut
            sitä perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenevää seikkaa,
            että perustuslain säännöksistä johtuen
            henkilöä ei missään tapauksessa
            saa luovuttaa Suomesta Yhdysvaltoihin, jos häntä sen
            johdosta uhkaa kuolemanrangaistukseen tuomitseminen. Henkilöä ei
            voi siis luovuttaa Suomesta USA:han, jos häntä uhkaa
            kuolemanrangaistukseen tuomitseminen, vaikka USA sitoutuisikin siihen,
            että tuomittua kuolemanrangaistusta ei panna täytäntöön.
         
         
         Arvoisa puhemies! Jotta tämä tiukka suhtautuminen
            kuolemanrangaistuksen uhkaan näkyisi myös voimassa
            olevasta luovuttamislainsäädännöstä,
            lakivaliokunnan mietintöön sisältyy uusi lakiehdotus.
            Valiokunta ehdottaa, että rikoksen johdosta tapahtuvasta
            luovuttamisesta annetusta laista kumotaan säännös,
            jonka mukaan luovuttamispyyntöön suostuttaessa
            on asetettava ehto, että luovutetulle henkilölle
            tuomittua kuolemanrangaistusta ei saa panna täytäntöön.
            Muutosehdotus perustuu siihen, että lakivaliokunnan mielestä tilanteessa,
            jossa henkilölle on tuomittu kuolemanrangaistus, hänen
            luovuttamiseensa ei perustuslaista johtuvien vaatimusten vuoksi
            voida suostua edes asettamalla ehto siitä, että kuolemanrangaistusta
            ei panna täytäntöön. Lakivaliokunta
            on katsonut, että luovuttamiseen suostuminen tällaisessa
            tapauksessa edellyttää sitä, että kuolemanrangaistus
            on sitovasti muunnettu muuksi rangaistukseksi jo ennen luovuttamista koskevan
            päätöksen tekemistä. Jos näin
            ei ole tehty, Suomen viranomaisten on kieltäydyttävä luovuttamisesta.
         
         
       
      
         
         Paavo Arhinmäki /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää erityisesti
            yhteen asiaan huomiota. Käsittelyn yhteydessä lakivaliokunnan mietintöön
            kirjattiin ne säännökset, jotka koskevat
            edelleen luovuttamista eli sitä, millä perusteella
            Yhdysvallat voi edelleen luovuttaa Suomen sinne luovuttamia henkilöitä,
            ja vuoden 76 luovutussopimuksen mukaisesti edelleen on voimassa
            se periaate, että toiselle valtiolle ei voi luovuttaa,
            jos me luovutamme Yhdysvaltoihin rikoksen vuoksi ihmisiä.
         
         
         Miksi tämä on erittäin tärkeätä,
            että tämä nostettiin esille? Tämä kysymys
            ei noussut mitenkään vahvasti kuin vasta loppuvaiheessa,
            mutta tiedämme, että Yhdysvallat käyttää tukikohtiaan muun
            muassa Guantánamossa, jonkun verran ilmeisesti Afganistanissa,
            kidutukseen ja on luovuttanut Egyptiin rikoksista epäiltyjä,
            paikoissa, joissa hyväksytään kidutus.
            Yhdysvaltain maaperällähän ei hyväksytä kidutusta,
            mutta Yhdysvallat on hyväksynyt politiikan, että vankeja
            voidaan kuljettaa sellaisiin maihin tai viedä sellaisiin
            tukikohtiin, joissa Yhdysvaltain lainsäädäntö ei
            ole voimassa, ja siellä pyrkiä puristamaan näitä tärkeitä tietoja.
         
         
         On hyvä, että tämä nyt nostettiin
            esille, ja kyllähän on selvää,
            että tämän meidän lainsäädäntömme
            perusteella henkilöä ei voi luovuttaa toiselle
            valtiolle. Se on täysin päivänselvää.
            On kysymys siitä, että Yhdysvallat myös
            siirtää tukikohtiinsa vankeja, ei luovuta varsinaisesti
            toiselle maalle, mutta siirtää toisen maan maaperälle, ja
            tämän haluan nostaa esille, että tämä sisältää nähdäkseni — ja
            siksi lakivaliokunta halusi nostaa tämän kohdan
            voimallisesti esille — juuri sen, että emme katso,
            että Suomesta luovutettuja henkilöitä voisi
            viedä pois myöskään Yhdysvaltain
            maaperältä. Tämä on minun mielestäni
            tärkeää, koska laajasti on kritisoitu
            Yhdysvaltoja siitä, että se toimii kansainvälisen
            oikeuden vastaisesti.
         
         
         On minun mielestäni hyvä ja tärkeätä,
            että eduskuntakäsittelyssä, vaikka tämä luovutussopimus
            ei muuta aikaisempia pykäliä edelleen luovuttamisen
            osalta, me nostamme tämän kysymyksen esille ja
            selvästi viestitämme, että me katsomme
            niin, että kansainvälisiä oikeuksia pitää noudattaa
            ja toisen maan maaperällä oleviin sotilastukikohtiin
            ei voi luovuttaa Suomesta luovutettuja henkilöitä.
            Tämä on iso kysymys sen vuoksi, että esimerkiksi
            Yhdysvaltain presidentti George W. Bush on lähtenyt siitä,
            että Cia voi kiduttaa vankeja, kunhan ei tee sitä Yhdysvaltain
            maaperällä.
         
         
       
      
         
         Heidi Hautala /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä asia, jonka ed. Arhinmäki
            otti äsken esiin, on todellakin hyvin tärkeä,
            ja sen merkitystä kuvaa myöskin se, että kun
            tätä asiaa eli EU:n ja Yhdysvaltojen välisiä luovutussopimuksia
            käsiteltiin jo edellisessä eduskunnassa, koska
            tämä alkuperäinen hallituksen esityshän
            on siis vuoden 2005 valtiopäiviltä, niin lakivaliokunta tuolloin
            pyysi ulkoministeriöltä selvityksen näistä epäillyistä Cia:n
            kauttakulkulennoista ja salaisista  vankiloista  Euroopan  unionin
            alueella.
         
         
         On tietysti niin, että tämä asia
            nousi varsinaisesti esiin sen takia, että Euroopan neuvostossa edustaja
            Dick Marty teki yleiskokoukselle vuoden 2006 alussa raportin, jonka
            mukaan ilmeni, että on vahvoja epäilyksiä salaisten
            vankiloiden olemassaolosta, mutta ei vedenpitävää näyttöä. Valitettavasti
            tämänkään jälkeen tietyt
            EU-maat eivät ole sitovasti halunneet osoittaa, etteikö tämä olisi
            voinut todellakin tapahtua jopa Euroopan unionin nykyisissä jäsenmaissa,
            ja erityisesti mielestäni mielenkiinto on tässä kohdistunut
            Romanian ja Puolan kaltaisiin jäsenmaihin.
         
         
         Mutta lakivaliokunta haluaa tällä osoittaa,
            että Suomen tulee kaikissa oloissa puolustaa kansainvälistä oikeutta,
            ja tämän takia myöskin tämä ed. Arhinmäen
            mainitsema asia on kirjattu mietintöön.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.