6) Laki alkoholilain 33 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Päivi Räsänen /kd (esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa ehdotan,
            että alkoholin mielikuvamainonta kiellettäisiin
            kokonaan eli sallittaisiin vain tuoteselosteen kaltainen mainonta.
            Totean tässä, että olen allekirjoittanut
            myös ed. Inkeri Kerolan lakialoitteen, joka upeasti keräsi
            yli 100 kansanedustajan tuen, mutta tätä lakialoitetta
            olin jo valmistelemassa, ennen kuin ed. Kerolan lakialoitteesta
            tiesin ja siihen nimeäni laitoin, ja sen vuoksi haluan osaltani
            myös tällä lakialoitteella olla tuota
            hanketta viemässä eteenpäin ja odotan
            sitä, että ministeri Paula Risikko tarttuisi tähän
            myönteisellä tavalla, vaikka onkin käynyt
            niin, että sosiaali- ja terveysministeriön alkoholimainonnan
            rajoituksia selvittänyt työryhmä kääntyi
            hyvin niukalla enemmistöllä vastustamaan tätä hanketta,
            mikä oli tietysti erittäin suuri pettymys. Nimittäin
            kyllä pidän täysin selvänä sitä,
            että on vahingollista, että lapset ja nuoret altistuvat
            alkoholin mainonnalle. Ja miksi ylipäänsä olisi
            tarpeen mainostaa, jos mainonnalla ei pyrittäisi edistämään
            tuotteen myyntiä? Erityisen ongelmallisena pidän
            sitä, että näitä positiivisia
            harhaanjohtavia mielikuvia käytetään
            mainonnassa sillä tavoin, että kohderyhmänä ovat
            ilmiselvästi nuoret kuluttajat.
         
         
       
      
         
         Jari Larikka /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ei todellakaan ole ensimmäinen kerta,
            kun tätä lakialoitetta mielikuvamainonnan
            kieltämisestä kokonaan käsitellään
            täällä, mutta aloite on edelleen mitä kannatettavin.
            Tässähän rajattaisiin mainostaminen pelkästään
            tuotetietoon, ja siinä mielessä tämä olisi
            hyvä. Tällä asialla on merkitystä pitkällä aikavälillä.
            Pitkällä aikavälillä tämmöinen
            sallittavuuden rajoittaminen toimii kyllä meidän
            nuorisollemme. Meidän täytyy muistaa sellainen
            erityinen asia tässä, että alkoholiteollisuus
            panostaa tähän kasvavaan sukupolveen ja suurin
            kasvu on juuri lapsissa ja nuorissa. Me aikuiset ihmiset emme edes
            ymmärrä niitä mainoksia, mikä se
            juju on, minkä takia sille mainokselle pitää nauraa,
            mutta se on lapsista hauskaa ja se tuo sen kuvan siihen, että tämä on
            kannatettavaa.
         
         
         Toinen tämmöinen iso kasvava ryhmä,
            johonka tätä mielikuvamainontaa lähdetään
            kohta rakentamaan, on ikääntyvät ihmiset.
            Heillä on vapaa-aikaa. Heille halutaan myös luoda
            sellaisia mielikuvia, jotka tavallaan tekevät siitä eläkkeelläolemisesta
            rennompaa, kun nautitaan alkoholia. Tietysti se, mikä kannattaa
            myös muistaa tässä, on, että tämä on
            vain yksi keino kansanterveystyön eteen tehtävistä toimenpiteistä. Kyllä meidän
            pitäisi pystyä myös rajoittamaan saatavuutta.
            En voi oikein ymmärtää, minkä takia R-kioskeilla
            ja huoltamoilla on alkoholia. Varsinkin R-kioskeilla on ihan sama
            kohderyhmä, nämä lapset ja nuoret, ja
            se ei ole semmoinen asia, että ... Itse vanhana ravintoloitsijana tykkäisin
            semmoisesta politiikasta, että me veisimme takaisin ravintoloihin
            tämän anniskelun. Silloin sillä samalla
            rahamäärällä saisi vähemmän
            alkoholia ja sitä ei koskaan nautittaisi yksin. Se olisi
            semmoinen erittäin hyvä kohde, mihin voitaisiin
            viedä tätä meidän alkoholipolitiikkaa.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen ed. Larikan kanssa täysin samaa
            mieltä, ja todellakin mainonnan rajoittaminen ei ole ainoa
            eikä edes tärkein keino. Maailman terveysjärjestön arvion
            mukaan kaikkein tärkein keino vähentää alkoholihaittoja,
            jotka ovat suorassa suhteessa alkoholin kulutukseen, on alkoholin
            hintaan vaikuttaminen, seuraavaksi tärkein keino on vaikuttaa
            saatavuuteen ja kolmanneksi tähän mainontaan.
            Ja mielestäni näitä kaikkia keinoja tulee käyttää,
            niitä on osittain käytettykin tämänkin vaalikauden
            aikana. Mutta tuosta saatavuuden rajoittamisesta olen kyllä huolestunut
            esimerkiksi juuri huoltoasemien osalta. Varsinkin kun huoltoasemat
            liittyvät nimenomaan autoilijoiden huoltamiseen, niin on
            aika ristiriitaista, että siellä samanaikaisesti
            merkittävä osa katteesta tulee nimenomaan alkoholin
            myynnistä.
         
         
       
      
         
         Juha Mieto /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oon allekirjoottanu ed. Kerolan lakiesityksen,
            ja ed. Larikka ja ed. Räsänen pitivät
            tuos erinomaaset puheenvuorot. Olen kans täysin samaa mieltä, että mainonta
            pitää kieltää, ja ennen kaikkia
            viäl korostaasin, että monetkaan vanhemmat ei
            tierä sitä, mitä meirän nuoriso
            jo hyvin nuorena katteloo. Ne on paljo meitä vikkelämpiä ja
            saavat sieltä mielikuvia. Ja kun ne näköö tällaasia
            mielikuvamainoksia ja varsinki eläviä nuoria,
            jokka näiren hörhöjen kans pelaa, ne
            saa väärän kuvan tulevaa elämää ajatellen.
            Mutta seki, että meillä jo vuosikymmenet varmahan
            on korostettu sitä moneski kodis, jotta ku isi ja äiti
            antaa lapselle, heirän nähren otetahan sielä yhdessä viiniä esimerkiksi,
            on jo sellasta väärää mainontaa,.
            Kyllä nämä kaikki pitää periaattees
            lähtiä kodista, ja soon kaikkien meirän
            isien ja äitien ja ennen kaikkia vanhojen velvoite. Ja
            oon myös sitä mieltä, niin ku ed. Räsänen
            sanoo, että ku tuolta huoltoasemilta sun muilta saa keskiketterää eikä se tartte
            olla aina keskiketterää, vähän
            siiderintapaasia juomia, ja ne osaa käyttää sitä jo.
            Se on se puskamainonta, joka villiinnyttää nuoret,
            jotenka eherottomasti tämän lakiesityksen, minkä ed. Kerola
            on allekirjotuttanu meillä muilla, pitääs mennä läpi.
         
         
       
      
         
         Jari Larikka /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jäi tuossa edellisessä puheenvuorossa
            vielä tärkeästä asiasta huomauttamatta:
            meidän pitää nyt päättää,
            haluammeko tehdä parempaa kansanterveystyötä vai
            tukea alkoholiteollisuutta. Tässä salissa on oikeastaan
            aika helppo lähteä tätä kansanterveystyötä tukemaan.
            Meillähän on Suomessa alkoholin kohdalla monopoli,
            ja sitä perustellaan tällä kansanterveystyöllä.
         
         
         On aika vaikea ymmärtää sitä,
            että kun me perustelemme alkoholimonopolia sillä,
            että me teemme parempaa kansanterveystyötä,
            niin meillä alkoholinkulutusluvut nousevat ihan pystysuoraan
            ylöspäin ja näillä perinteisillä alkoholinkulutusmailla,
            viinimailla Italialla ja Ranskalla, luvut tulevat alaspäin,
            ja heillä tätä ei ole rajoitettu.
         
         
         Jos me emme nyt täällä Suomessa ala
            tehdä oikeasti kunnon kansanterveystyötä,
            niin ne perusteet, minkä takia meillä tämä monopoli
            saa olla, alkavat purkautua. Eli meidän on oikeasti alettava
            tehdä semmoisia ratkaisuja, joilla me pystymme vaikuttamaan
            ihmisten kulutustottumuksiin ja joilla on jotain merkitystä.
            Vain ne myyntiluvut ratkaisevat.
         
         
         Kun ed. Räsänen sanoi alkoholin hinnasta, niin
            sillä hinnalla on merkitystä, mutta me olemme
            jo nyt huomanneet, että kun Suomessa ilmoitetaan, että veroa
            nostetaan, niin ei ihmisiä edes kiinnosta, milloin se vero
            nousee, vaan me alamme heti ostaa entistä enemmän
            meidän naapurivaltiostamme, kuten tällä hetkellä Virosta.
            Sanoin tässä jo vuosi sitten, että Virossa
            laivayhtiöt ovat vaihtaneet pienemmät laivat isompiin
            laivoihin, jotta saadaan myytyä enemmän. Eli tämä alkoholin
            hinta on hieman hankala kuvio suomalaisten kannalta, mutta alkoholin
            saatavuuden ja tämän mainostamisen rajoittaminen
            ovat ehkä niitä keinoja, joista olisi kaikkein
            helpoin aloittaa.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen edellisten puhujien kanssa aivan samaa
            mieltä. Yksi huomio, minkä olen tässä vuosien
            aika tehnyt, on se, että alkoholin mainonta on aina vain taitavammin
            ja näyttävämmin tehty, elikkä alkoholi
            on tehty myöskin houkuttelevammaksi.
         
         
       
      
         
         Juha Mieto /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jäi äsken vielä sellaanen
            tärkiä huomio sanomata, nimittään
            meirän pitää muistaa se, että Suomi
            on hyvinvointivaltio, ja jos ajatellaan sitä, että meirän
            nuorissa ja lapsissa on tulevaisuus, niin näiren pitää olla
            joskus kuitenki energisiä työntekijöötä.
            Jos ajatellaan, jotta tänä päivänä lapset liikkuu
            luontaisesti muutenkin huomattavasti vähemmän
            kuin me ennen, nii ei näil oo fyysistä kuntoakaa,
            meleko nuorena rappeutuu niin fyysinen ku psyykkinen kunto, tuloo
            erimoisia sairauksia. Niin ku lääkäri
            Räsänen varmaan hyvin tietää nämä lääketieteelliset
            puolet, niin on tärkiä, jotta tämä lakiesitys
            mänöö tällä lailla
            läpi.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Ensinnäkin olen ilahtunut siitä,
            että eduskunnasta löytyy niin laajaa tukea tälle
            ed. Inkeri Kerolan lakialoitteelle ja tälle hankkeelle,
            jota tällä omallakin lakialoitteellani tuen. Siinä suhteessa
            olen toiveikas, että vielä tällä vaalikaudella
            saataisiin muutos tähän asiaan.
         
         
         Pidän kyllä merkillisenä sitä,
            että Ranskassa, joka on tunnettu viinimaa, on jo useita
            vuosia ollut tämä mielikuvamainonnan kielto voimassa
            eli siellä on pelkästään tämä tuotetietojen
            mainostaminen sallittua ilman näitä mielikuvallisia
            elementtejä. Miksi se on niin vaikeaa Suomessa saada aikaan,
            koska kyllähän myös Ranskassa alkoholibisneksellä on
            iso vaikutus? Mutta tässä tarvitaan nyt poliittista
            voimaa ja poliittista vääntöä.
            Kun täällä kokoomuslaiset edustajat ovat niin
            hyviä puheenvuoroja käyttäneet, niin
            varmasti pystytte kokoomuslaiseen peruspalveluministeri Risikkoon
            vaikuttamaan myönteisellä tavalla.
         
         
       
      
         
         Jari Larikka /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Juuri näin niin kuin ed. Räsänen
            sanoi. Yksi asia, joka tämän lakimuutoksen perusteluista
            on jäänyt pois ja joka olisi ehkä hyvä liittää sinne
            tai joka tulisi ottaa huomioon, on se, että tässä erityisesti
            tarkoitetaan keskiolutta ja tällaisia juomia, mutta tällä hetkellä tulee
            Suomeen tämmöisiä aivan uusia makeita
            juomia, joista ei oikeasti edes tiedä, että ne
            ovat alkoholia. Ne eivät maistu alkoholilta, ne ovat kivan
            värisiä, ne ovat lähinnä parannettuja
            painoksia meidän vanhoista limonadeista, jotka on nyt vaan
            tuotu hienoilla kuvilla ja mainoksilla esiin, ja ne erehdyttävästi
            kyllä muistuttavat kaikkea muuta kuin alkoholipitoista
            juomaa. Tässä on siis paljon muutakin takana, tämä alkoholiteollisuus,
            että jos emme pysty tähän mielikuvamainontaan
            nyt puuttumaan, kyllä vääntää meidät
            selälleen tässä asiassa, niin että kyllä tähän
            kannattaa puuttua.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.