Täysistunnon pöytäkirja 92/2006 vp

PTK 92/2006 vp

92. TORSTAINA 28. SYYSKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

6) Hallituksen esitys laeiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 53 §:n ja vapaasta sivistystyöstä annetun lain 16 §:n muuttamisesta

 

Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan valtionapuviranomaistehtävien siirtoa opetusministeriöltä lääninhallituksille. Valiokunnan mielestä on tarkoituksenmukaista vahvistaa alueellista asiantuntemusta viranomaistoiminnoissa. Nykyistä selkeämpi työnjako opetusministeriön ja lääninhallitusten välillä poistaa myös tällä hetkellä vallitsevan osittaisen päällekkäisyyden oppilaitosrakentamisen tehtävien hoitamisessa, kun yksityiskohtainen perehtyminen hankkeisiin keskitetään pääosin yhdelle hallinnon tasolle.

Valiokunta pitää tärkeänä, että lääninhallitukset edelleenkin ottavat tasapuolisesti huomioon kuntien tarpeet. Valiokunnan mielestä muutoksen jälkeen kunnan kannalta on myönteistä, että kunta koko hankkeen ajan on yhteydessä lääninhallituksen kanssa. Tämä tekee asioiden hoitamisen kunnalle nykyistä selkeämmäksi.

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että perustamishankkeiden rahoitussuunnitelman valmisteluun ei ehdotettu päätösvallan delegointi tuo muutoksia. Opetusministeriö vahvistaa edelleen rahoituslain 40 §:ssä tarkoitetun perustamishankkeiden rahoitussuunnitelman, joka on pohjana valtionapuja myönnettäessä. Opetusministeriö jakaa edelleen määrärahat ja valtuudet lääninhallituksille sekä vahvistaa perustamishankkeiden yksikköhinnat.

Valiokunta kiinnittää tässäkin yhteydessä huomiota siihen, että perustamishankkeiden valtionosuusmäärärahat valtion vuotuisissa talousarvioissa ovat olleet viime vuosina huomattavasti pienemmät kuin kuntien hanke-esitykset edellyttäisivät. Eduskunta on useana vuonna ollut huolestunut perustamishankkeiden määrärahojen riittävyydestä ja myös lisännyt mahdollisuuksien rajoissa määrärahoja talousarvioon. Tästä kaikesta me olemme tietysti huolissamme, että rakennushankkeet pitkittyvät ja pitkittyvät edelleen.

Sivistysvaliokunta kuitenkin ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.

Matti Kangas /vas:

Arvoisa rouva puhemies! Sivistysvaliokunta kiinnittää mietinnössään huomiota perustamishankkeitten valtionosuusmäärärahoihin, jotka ovat olleet, aivan niin kuin valiokunta sanoo, liian pienet jo monta vuotta kuntien hanke-esityksiin nähden. Useana vuonna hallitus on yrittänyt pienentää määrärahoja ja eduskunta on joutunut niitä palauttamaan talousarvioon. Tällainen kehitys on minun mielestäni huolestuttavaa.

Ajattelen asiaa pienten kirjastojen näkökulmasta. Omassa kotikunnassani ollaan lakkauttamassa kahta lähikirjastoa, ja siitä on noussut kova keskustelu. Tilanne on se, ettei kunnilla ole varaa pitää yllä kattavaa kirjastoverkkoa, kun valtio on tässäkin suhteessa ajanut kunnat ahtaalle. Samaten kirjastojen hankintamäärärahat ovat muutamassa vuodessa romahtaneet. Paikoin ne on jopa nollattu. Kirjastoissa ei voida tehdä juuri mitään uusia hankintoja. On syytä pitää mielessä, että kirjastot ovat käytetyin kulttuuripalvelu Suomessa. Mielestäni jokaisessa kaupunginosassa ja pienessäkin kunnassa pitää olla oma kirjasto ja ilmaiset kirjastopalvelut. Se on lähtökohta. Lähikirjasto on monelle ihmiselle myös kokoontumispaikka, jossa voi tavata ihmisiä. Kirjastopalvelut ovat tärkeitä lapsille, nuorille, mutta kyllä lähikirjasto on myös henkireikä monelle eläkeläiselle ja työttömälle.

Kirjastojen heikko tilanne on seurausta hallituksen kuntapolitiikasta, kun kuntien rahatilanne on päästetty niin pahaksi, että monissa paikoissa joudutaan nyt karsimaan ihan peruspalveluista. Tässä ollaan nyt suoraan sanottuna romuttamassa maailman parasta kirjastojärjestelmää.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Kiinnitän erääseen pikanttiin yksityiskohtaan huomiota, joka havainto koskettaa hyvin suurta periaatteellista linjavalintaa. Ei tässä ole kuin muutama vuosi sitten aikaa, kun oltiin lääninhallituksia lakkauttamassa ja katsomassa, että niitten aika on ollut ja mennyt. Mutta kuinka ollakaan, nyt istuva hallitus on päättänytkin, että nyt tehtäviä ministeriöistä siirretään lääninhallituksille, ja tämähän merkitsee käytännössä lääninhallitusten roolin vahvistumista, valtionhallintoa hoidetaan entistä enemmän lähempänä kohteita, ja näin taas tämä heiluriliike heilahtaa yhdestä reunasta toiseen reunaan. Minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään tätä vastaan, että näin tehdään, mutta toteanpahan vaan, että mikään ei näytä olevan trendinä ikuista.

Matti Kauppila /vas:

Arvoisa rouva puhemies! Kiinnitän samaan huomiota. On pitkään puhuttu lääninhallitusten tarpeettomuudesta, ja yhtäkkiä löytyykin tehtäviä. Se on mielenkiintoinen asia.

"Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena." Tähän voisi kysyä, että nyt kun meillä on tämä hallituksen esitys laiksi kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta, niin liittyvätkö nämä nyt jotenkin toisiinsa, lääninhallitus, tämä palvelurakenneuudistus ja sitä kautta sitten kuntien pihteihin saaminen näitten hankkeitten kohdalla entistä tehokkaammaksi.

Ensimmäinen varapuhemies:

Koska puheenvuorolista on näin lyhyt, niin toivon, että pyydätte varsinaisia puheenvuoroja.

Matti Kangas /vas:

Puhemies! Sitä myös ihmettelen, vaikken puheessani sitä ottanut esille, että takaisin lääninhallituksille annetaan tehtäviä. Minun mielestäni olisi mieluummin parempi, kun lääninhallitukset ajettaisiin alas. Ne eivät tule oikeastaan lähemmäksi, jos ne viedään lääninhallituksiin. Esimerkiksi Keski-Suomessa Pihtiputaalla, joka on pohjoisessa Keski-Suomessa, kaikkien muitten läänien pääkaupungit ovat lähempänä kuin oman läänin pääkaupunki Turku, että en tiedä, kuinka lähellä se sitten on. Kyllä minun mielestäni tämä on väärä suunta.

Mikko Alatalo /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Lähikirjastojen kohtalo huolestuttaa minuakin. Kunnat ovat priorisoineet monia asioita, ja kirjastot tulevat tässä aika siellä loppulistalla. Toivottavasti nämä valtion kunnilta ottaman pakkolainan takaisinmaksatukset auttavat kuntia siten, että esimerkiksi maaseudulla tärkeät kirjastot säilyvät.

Mielenkiintoinen asia on tässä läänikysymyksessä, oliko ylipäänsä tämä läänijako alun perin oikea ratkaisu, kun vähennettiin näitä läänejä. Tiedostan hyvin pitkälle tämän saman ongelman, mitä ed. Kangas sanoi. Kyllä meille tamperelaisillekin on käsittämätöntä, että Turku on meidän läänin pääkaupunki. Elikkä monet asiat ovat liian kaukana. Uskon, että tämä maakuntien Eurooppa on tulossa takaisin tavalla tai toisella. Se on kuin vesi, joka juoksee sieltä vapaasta reiästä: samalla tavalla palataan luonnollisiin maakunnallisiin toimintoihin. Tässä vaiheessa täytyy olla se tieto siellä maakunnassa, kun esimerkiksi koulu- ja kirjastolaitosta uudistetaan.

Kaarina Dromberg /kok:

Arvoisa puhemies! Me olimme ed. Pulliaisen kanssa samassa valiokunnassa, kun tämä lääniuudistus tehtiin, ja todettiin, että tarvitaanko läänejä ollenkaan. Olen edelleenkin vahvasti sitä mieltä, että mikä se rooli ja roolijako on. Mutta nyt kuitenkin tässä ta- pauksessa nämä esitykset tulevat lääninhallitukselle, ja se katsoo, ovatko ne oikeassa järjestyksessä. Ne lähetetään opetusministeriöön, ja kun siellä vaan leimataan, siellä ei ole tapahtunut vuosiin mitään muutoksia siihen, niin on katsottu, että se on parempi sillä tasolla, missä ne alun perin tehtiin, ettei kaksinkertaista työtä ole.

Mutta kirjastot: Ihmettelen, että hallitus ei ole myöskään ottanut ensi vuodelle yhtään kirjastohanketta. Nyt minä sanoisin, että hallitus ryhdistäytyköön. Meillä on suuri tarve kirjastoista ja nimenomaan niistä rakentamishankkeista. Ihmetyttää hallituksen ylimielisyys kyllä näitä kirjastoja kohtaan, joka on meidän sivistyksemme yksi peruskivi, joka myöskin kerää eri-ikäiset ihmiset yhteen. Kuntaliitto ja kunnat kyllä purnasivat tätä järjestelmää, että tuleeko liian vahva ohjausvalta sitten tämän jälkeen myöskin kuntiin. Se oli kyllä yksi semmoinen, mitä siellä aika vahvasti keskusteltiin.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Totta kai elämme hyvin ongelmallista aikaa, kun lasten määrä vähenee ja täytyy miettiä, kuinka opetus viedään läpi kouluissa ja missä niitä kouluja on. Mutta täytyy kyllä sanoa, että itse olen ainakin saanut sen suuntaista palautetta, että tämä valiokunnan lausunto on ihan oikean suuntainen, sen suuntainen, mitä tuolla ihmiset ja työntekijät ovat mieltä. Eli lääninhallitukset osaavat laatia sen kiireellisyysjärjestyksen yhteistyössä sitten tietenkin niitten tahojen kanssa, jotka toimivat siellä kunnissa. On ihan, niin kuin valiokunta täällä toteaa, "tarkoituksenmukaista vahvistaa alueellista asiantuntemusta viranomaistoiminnoissa". Kyllä minun mielestäni tämä vastaa aika lailla sitä, mikä on käytäntö tuolla kentällä. Tietenkään tämä ei tarkoita sitä, etteikö siellä olisi ongelmia.

Matti Kauppila /vas:

Arvoisa rouva puhemies! Tietysti kun puhutaan koko kulttuurista, täytyy muistaa, että kun meillä on teatteritaloilla aikamoiset ongelmat, kaupunginorkesterit, monet muut, joilla on halu rakentaa jotakin taikka remontoida, niin tässä kyllä tulee mahdollisuus myöskin niihin karsintoihin, joita niillä sektoreilla on pelätty.

Yleiskeskustelu päättyy.