Oras Tynkkynen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tampere siirtyy pormestarijärjestelmään
heti ensi vuoden alussa eli 1. tammikuuta. Tietysti pormestari-nimikkeellä on ollut
ja on yhäkin suomalaisessa kuntajärjestelmässä päättäjiä,
mutta Tampereen malli perustuu muokatun kuntalain mahdollistamaan
uuteen pormestarimalliin. Kuntalakiahan muutettiin nimenomaan Tampereen
kaupungin aloitteesta.
Kuntalaissa säädettiin, että pormestarin
valitsee valtuusto. Ajatuksena oli kaiketi se, että valtuuston
valitsema pormestari toimisi paremmin yhteistyössä valtuuston
kanssa, ja valtuuston asema kunnan ylimpänä päätöksentekoelimenä haluttiin
näin turvata. Hallituksen esityksen perusteluissa mainittiin
sellainenkin aika yksinkertainen perustelu, että mikään
kunta ei vain esittänyt mitään muuta
valintatapaa ja sen takia päädyttiin tähän,
että valtuusto pormestarin valitsee.
Itse ajattelen, että mallin taustalla on hieman erikoinen
käsitys demokratiasta ja sellainen käsitys demokratiasta,
jota en itse jaa. Pormestaristahan tulee kunnan ylivoimaisesti vaikutusvaltaisin
ja merkittävin päättäjä.
Itse katson, että demokratiassa olisi hyvin luontevaa,
että tämän kunnan vaikutusvaltaisimman
päättäjän valitsisivat ne ihmiset,
joita tämän samaisen henkilön päätökset
suoraan koskevat eli kuntalaiset. Meillä Suomessa kansa
valitsee kunnanvaltuutetut, kansa valitsee kansanedustajat ja nykyään
kansa valitsee suoraan myös presidentin, kun valitsijamiesjärjestelmästä siirryttiin
suoraan kansanvaaliin, niin kuin perusteltua ja järkevää oli.
Demokratiassa lähdetään siitä,
että kansalaiset itse tietävät yleensä parhaiten,
kuka on sopivin ja oikein henkilö edustamaan heidän
asiaansa ja ajamaan heille tärkeitä arvoja ja
tavoitteita. Itse myös uskon, että suora kansanvaali
voisi lisätä kuntalaisten kiinnostusta ylipäätään
kunnan asioihin ja jopa nostaa äänestysaktiivisuutta. Yleensä,
kun politiikassa puhutaan henkilöistä ja henkilövalinnoista,
silloin päästään sen varjolla puhumaan
myös itse asioista ja kansalaistenkin kiinnostus ehkä siinä lisääntyy.
Lakialoite on sinänsä hyvin yksinkertainen
ja puhuu varmaan puolestaan. Sitä haluaisin vain tähdentää, että esitys siis antaisi
kunnalle mahdollisuuden
valita pormestari myös suoralla kansanvaalilla, mutta edelleen
olisi se mahdollisuus olemassa, että valtuusto pormestarin
valitsee. Eli tämä lakialoite tähtää siihen,
että kunnan vaihtoehdot tässä pormestarijärjestelmässä lisääntyisivät,
eikä suinkaan rajoitettaisi kuntia tai pakotettaisi niitä kaikkia
siirtymään suoraan kansanvaaliin pormestarin valinnassa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni ed. Tynkkysen aloite
on erittäin hyvä. Se antaa kunnille mahdollisuuden,
ja se on nykyaikaa. Varmasti saataisiin vähän
vipinää politiikkaan ja ihmisiä enemmän
vaaliuurnille, kun pormestarinkin voisi valita suorassa vaalissa.
On myös järkevää pitää se
mahdollisuus auki, että valtuutetut valitsevat pormestarin,
mutta kyllä vaihtoehtoja täytyy tarjota myös
politiikassa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Sellaisessa kaupungissa asuvana, jossa nyt
sitten on pormestari valittu, mieluusti haluan tukea sitä ajatusta,
minkä tässä ed. Tynkkynen toi, että lisättäisiin
vaihtoehtoja. Me olemme nyt jo kuntien itsehallintoa monella tavalla
ikään kuin rajanneet määrättyjen
päätösten myötä, ja
sitä, että voisi valita, millä tavalla
pormestarin valinta tapahtuu, että siinä olisi
vaihtoehtoja muitakin kuin se, että valtuusto sen valitsee,
pidän erittäin hyvänä. Perustelutkin
siinä ovat, että se olisi silloin koko kunnan
tai kaupungin oma asia ja siihen innostuttaisiin ja kiinnostuttaisiin äänestämään
ja näkemään se myös semmoisena
demokraattisena asiana, että jokainen saa olla mukana vaikuttamassa
siihen, mihinkä suuntaan kaupunkia kaiken kaikkiaan kehitetään.
Tämän lakialoitteen sisältö,
että vaihtoehdot lisääntyisivät,
on todella kannatettava jo siitäkin syystä, että kunnille
annetaan tätä itsehallinto-oikeutta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Tynkkysen lakialoite on hyvä ja
kannatettava. Tampereella on nyt kokemusta näistä valtuustovaaleista.
Siellä on aina uhkana se, että asioita pyritään
kuitenkin etukäteen sopimaan kabineteissa ja tehdään
erilaisia kauppoja. Aina tällainen mahdollisuus siis on.
En sano, että näin juuri nyt on tehty, mutta mahdollisuus
tällaiseen yleensä on olemassa, jotenka kansanvaali
tällä lailla on kaikkein läpinäkyvin,
ja suora vaali on myös demokraattisin, jolloinka tämä mahdollisuus
olisi erittäin tärkeä ja hyvä.
Suomi muutenkin käyttää ja kuntamme
käyttävät liian vähän
kunnallista kansanäänestystä. Se mahdollisuus
on nyt kuntalaissa, mutta sitä valitettavan vähän
käytetään. Se on neuvoa-antava. Siitä huolimatta
sitä käytetään hyvin vähän. Tällaista
suoraa vaikuttamista pitäisi pyrkiä lisäämään.
Keskustelu päättyy.