4) Kansallisen ihmiskaupparaportoijan kertomus 2014
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
vähemmistövaltuutetun kertomus eduskunnalle ihmiskaupan
vastaisen toiminnan tilasta ja seksuaalisen hyväksikäytön
kohteeksi joutuneiden ihmiskaupan uhrien oikeuksien toteutumisesta
rikosprosessissa on järjestyksessään
toinen. Ensimmäinen kansallisena ihmiskaupparaportoijana
toimivan vähemmistövaltuutetun vas-taava kertomus
annettiin eduskunnalle vuonna 2010. (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Anteeksi, ministeri, rauhoitetaan salia. — Pyydän edustajia
siirtämään mahdolliset neuvonpidot tuonne
salin ulkopuolelle ja keskittymään tähän asiaan,
joka meillä on käsittelyssä ja joka on
erittäin tärkeä asia, ihmiskaupparaportoijan
selvitys. — Ministeri, olkaa hyvä.
Kiitos, herra puhemies. — Tämä vuonna
2010 annettu kertomus kartoitti tarkasti ihmiskaupan vastaisen työn
kehittämistarpeet ja asetti tavoitteita muun ohella lainsäädännön
muuttamiseksi. Tämän kertomuksen julkaisemisen
yhteydessä vähemmistövaltuutettumme on
toiminut jo viisi vuotta kansallisena ihmiskaupparaportoijana.
Suomen mallin mukainen ihmiskaupparaportin säännöllinen
parlamentaarinen käsittely on kansainvälisesti
ainutlaatuinen menettely, vaikka sinänsä Euroopan
unionin lainsäädäntö edellyttääkin
kansallisen raportoijan tai tätä vastaavan rakenteen
luomista. Ja voimmekin olla ylpeitä laadukkaasta ihmiskaupparaportoinnistamme, jossa
myös eduskunta on kattavasti mukana.
Valtioneuvostossa on edellisen kertomuksen jälkeen
jatkettu ahkerasti ihmiskaupan vastaista työtä,
jonka yhteensovittamisesta vastaa sisäisen turvallisuuden
ministeriryhmä. Esimerkkinä tästä työstä mainittakoon
tässä sekä oikeus- että sisäministeriössä eri
työryhmien myötävaikutuksella tehty lainvalmistelu
ja selvitystyö. Tämän osalta voidaan
ensinnäkin mainita sisäministeriön vastuulla
oleva ihmiskaupan uhrien auttamista koskevan lainsäädännön
toimivuuden ja sen kehittämisvaihtoehtojen selvittäminen,
jonka osalta hallituksen esitys on parhaillaan viimeisteltävänä,
ja se on tarkoitus tuoda vielä eduskunnan käsittelyyn.
Toiseksi on syytä mainita oikeusministeriön vastuualueelle
kuuluvien ihmiskauppakysymysten tarkastelu, jonka pohjalta on annettu
hallituksen esitys 103/2014 muun muassa rikoslain muuttamiseksi.
Kolmanneksi mainittakoon myös sisäministeriön
selvitys ihmiskaupan vastaisen toiminnan poikkihallinnollisen seurannan
ja koordinoinnin järjestämisestä valtioneuvostossa.
Tämän pohjalta sisäministeriössä aloitti
1. kesäkuuta tänä vuonna ihmiskaupan
vastaisen toiminnan koordinaattori.
Kansallisen raportoijan tämänkertaisessa kertomuksessa
on arvioitu erityisesti seksuaalisen hyväksikäytön
tunnistamista ja hyväksikäytön kohteeksi
joutuneiden ihmiskaupan uhrien oikeuksien toteutumista rikosprosessissa.
Raportoija pitää tärkeänä myös
ihmiskaupparikollisuuden ennaltaehkäisyä. Raporttiin
on liitetty 20 numeroitua suositusta, jotka koskevat laajasti eri
ihmiskaupan vastaisen toiminnan puolia ja eri ihmiskaupan vastaisen
toiminnan sektoreilla työskenteleviä viranomaisia.
Ihmiskaupparaportoija suosittelee esimerkiksi uuden ihmiskaupan
vastaisen toimintasuunnitelman laatimista.
Kansalaisjärjestöjen rooli ihmiskaupan vastaisessa
työssä on tärkeä nyt, ja se
on sitä myös tulevaisuudessa. Suosituksissa tuodaan
esiin myös kansalaisjärjestöjen ja Joutsenon
auttamisjärjestelmän yhteistyön kehittäminen.
Keskeinen haaste on, että yhä useammat kansalaisjärjestöjen
tunnistamat ihmiskaupan uhrit ohjautuisivat tähän
viralliseen auttamisjärjestelmään.
Suosituksiin on myös otettu mukaan joitakin perinteisen
ihmiskaupan vastaisen työn ydinalaa laajemmalle meneviä suosituksia,
jotka liittyvät muun muassa kotoutumiseen ja ulkomaalaisten henkilöiden
marjanpoimintaan.
Toivon tälle kertomukselle perusteellista valiokuntakäsittelyä.
Monipuolisen poliittisen keskustelun pohjalta voimme saada uusia
näkemyksiä myös valtioneuvostossa tehtävän
ihmiskaupan vastaisen toiminnan suunnittelun pohjaksi.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! De som är offer för
människohandel är vår tids slavar fast
vi trodde att slaveriet var avskaffat för länge
sedan, och så borde det vara. Men människans uppfinningsrikedom är
oändlig när det gäller att utnyttja andra
människors svaghet. I slutsatserna till den här
berättelsen konstateras det att den förra, och
också den första berättelsen med åtgärdskrav,
betydligt har främjat verksamheten mot människohandel
och offrens rättigheter. Det visar att arbetet ger resultat.
Detta gäller särskilt på området
arbetsrelaterad människohandel, men här är
det viktigt att förundersöknings- och åklagarmyndigheterna
får tillräckliga resurser och har tillräcklig
kunskap för att snabbt kunna avslöja, utreda och åtala
den här typen av brottslighet. Jag vill här passa
på att påpeka hur viktigt det är med
språket, att människor behandlas på sitt eget
språk och att inte tolkningar sker via andra språk.
Det krävs resurser på det här området.
Vad sedan gäller människohandel för
sexuella ändamål så konstateras det i
rapporten att det förekommer betydligt mer människohandel
för sexuella ändamål än vad
man förmår ingripa i. Potentiella människohandelsoffer
vägleds inte till hjälpsystemet, och det sexuella
utnyttjandet som har drag av människohandel det utreds, åtalas
och döms i huvudsak som koppleri.
Vad som för många antagligen är
förvånande är att människohandel
inte bara är utlännings- och brottsbekämpningsproblem.
En betydande del av offren är unga finska kvinnor och flickor som
behöver bättre social- och hälsovårdstjänster.
Det handlar inte bara om utländska offer, men dessa är
naturligtvis särskilt utsatta. Våld och exploatering
inom prostitution och annan sexhandel förblir oidentifierad
och outredd. På grund av detta blir offren utan hjälp
och utnyttjarna undgår straff.
Finland är som på så många
andra områden ett föregångsland. Vi har
en oavhängig rapportör, och hade det som det första
landet i Europa. Men Finland saknar ett åtgärdsprogram
för förebyggande arbete mot människohandel
trots att EU:s människohandelsdirektiv förpliktar
medlemsländerna att förebygga människohandel
och ingripa också i den efterfrågan som leder
till människohandel.
I går hade vi ett seminarium här i riksdagen om
Cedaw-konventionen om avskaffande av all slags diskriminering av
kvinnor. Det är ett internationellt bindande avtal med
rapporteringsskyldigheter, och vi hade Finlands rapportör,
professor Ruth Halperin-Kaddari från Israel på plats och
lyfte fram många av Finlands tillkortakommanden. Det finns
mycket vi behöver åtgärda. På människohandelsområdet
har man valt att lyfta fram några punkter. Kommittén
säger att vi måste bedöma risken hos
offer för människohandel, risken för
att de blir utvisade med stöd av utlänningslagen
och vi bör ändra den om det så krävs. Vi
bör granska vår lagstiftning om människohandel
och se till att definitionerna av människohandel och koppleri är
klara och att förövare verkligen döms
enligt bestämmelserna om människohandel.
Vi bör också säkerställa
att kvinnor och flickor som är offer för människohandel,
oberoende av deras förmåga och vilja att vittna
mot förövarna, har tillgång till medicinsk
vård, rättslig och psykosocial rådgivning,
adekvat boende, utbildning, rehabilitering och så vidare.
Vi ska också, säger Cedaw-kommittén,
vidta åtgärder för att kriminalisera
och förhindra efterfrågan på prostitution.
I det sammanhanget lyfter de särskilt fram att Finland är
det enda landet i sin region, som man säger, som inte har
ett förbud mot prostitution, eftersom det har de andra
nordiska länderna, och man bedöms utgående
från det uppenbarligen.
Slutligen säger kommittén att vi ska sammanställa
differentierade data om kvinnor som är involverade i prostitution
i syfte att utarbeta strategier, och det är antagligen
just den europeiska planestrategin man tänker på,
för att förhindra att kvinnor börjar
med prostitution och hjälpa de kvinnor och flickor som
vill sluta med prostitution.
Jag väljer att särskilt lyfta fram Cedaw-konventionen
därför att den är alltför okänd
och den är som sagt var bindande för Finland,
och det är det sätt man i Cedaw-konventionen behandlar människohandel
och prostitution. Nå, än så länge är
Finland ett land där det inte är särskilt
utvecklat, men det finns alla risker om vi inte ser till att stoppa
det här i tid.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihmiskaupan vastainen työ on
tärkeätä, ja Suomessa ei aina ole ymmärretty
ja nähty ihmiskauppaa silloin, kun sitä esiintyy.
Muistan, että kun joskus kymmenisen vuotta sitten — voi
olla, että siitä on enemmänkin aikaa — Yhdysvalloissa
muistaakseni joku kongressin alatyöryhmä selvitti
ihmiskauppaa eri puolilla maailmaa ja raportissaan päätyi
arvioimaan, että myös Suomessa ihmiskauppa on
ongelma, niin Suomessa tämä raportti herätti
yleistä hämmennystä eikä sen
arvioita pidetty oikeina. Sen jälkeen on paljon tietoisuus
tästä ongelmasta kasvanut ja tähän
ongelmaan on tietysti suhtauduttu ihan eri vakavuudella.
Minulla on kuitenkin ministerille pari konkreettista kysymystä:
Ensimmäinen on se, että mediassa kerrottiin, että Suomessa
ihmiskaupan auttamisjärjestelmän piiriin hakeutuvien
nigerialaisten naisten määrä nousi yhtäkkiä satoja
tai, sanottaisiinko, tuhansia prosentteja. Eli kun aikaisemmin — näin
ymmärsin — oli tullut ihan harvoja yksittäistapauksia,
niin yhtäkkiä meille ilmestyi ilmeisesti kymmeniä nigerialaisia
naisia muista EU-maista — muistaakseni lähinnä Ranskasta — joissa
pitäisi olla toimivat auttamisjärjestelmät. Kysyn
ministeriltä: mistä tässä ilmiössä on
kyse?
No, sitten tähän ilmiöön
liittyy sellainen ikävä sivujuoni, että poliisiviranomaiset
ja ilmeisesti eräät muutkin viranomaiset epäilivät,
että osa näistä nigerialaisista naisista,
jotka ovat toimineet prostituoituina esimerkiksi Ranskassa, olisi jatkanut
prostituutiotoimintaa myös Suomessa. Ja kun tätä julkisuudessa
epäiltiin, niin Vähemmistövaltuutetun
toimiston edustaja kertoi mediassa, että nämä epäilyt
ovat aivan ehdottomasti täysin aiheettomia. Nyt kysyn:
tietääkö ministeri, mistä Vähemmistövaltuutetun
toimistolla oli näin paljon parempi tieto kuin muilla viranomaisilla?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja kuulemme ministeri Räsäsen vastauksen.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tästä nigerialaistilanteesta
on käyty kyllä keskustelua myös sisäisen
turvallisuuden ministeriryhmässä.
Sen verran totean, että tähän ihmiskaupan
uhrien auttamisjärjestelmään, nimenomaan
tuonne Joutsenon vastaanottokeskuksen yhteyteen hakeutuu ja otetaan
henkilöitä, joitten kohdalla sitten tietyillä kriteereillä,
tiettyjen epäilyjen pohjalta, tutkitaan, onko kysymys ihmiskaupasta
vai ei. Kaikkien kohdalla tietenkään ei ole sitten
lopulta kysymys ihmiskaupasta, mutta mikäli on kysymyksessä uhri,
niin hän sitten pääsee näitten
erilaisten auttamisjärjestelmien piiriin. Toki on mahdollista
sekin, että joku ihmiskaupan uhri sitten saattaa jatkaa
prostituoituna myöhemmin. Se ei ole mahdotonta, että näin
käy, mutta en tietenkään nyt yksilökohtaisesti
lähde minkään kansallisuusryhmän
kohdalta näitä yksilöimään. Mutta
toki sitten vähemmistövaltuutetun kohdalla, joka
on ihmiskaupparaportoijana, täytyy sanoa, että hänellä on
mahdollisuuksia kyllä myös seurata näitä tilanteita,
joten kyllä hänellä on myös
tietoa.