3) Hallituksen esitys eduskunnalle tietoyhteiskuntakaareksi sekä laeiksi
maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n
ja rikoslain 38 luvun 8 b §:n muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
sai viime viikolla valmiiksi mietintönsä tietoyhteiskuntakaaresta
noin 7,5 kuukauden hyvin intensiivisen asian käsittelyn
jälkeen. Tämä käsittää yhteensä kahdeksan
lakia, ja kokonaisuus käsittää 352 pykälää.
Keväällä kesken jääneitä kysymyksiä työstettiin
myös kesäkuukausien aikana eteenpäin.
Haluan ensiksi kiittää ministeri Kiurua ja myöskin
ministeri Viitasta viestintäministerinä toimiessaan
erinomaisesta yhteistyöstä asian käsittelyssä eri
vaiheissa valiokunnan kanssa.
Herra puhemies! Tietoyhteiskuntakaaren vaikuttavuutta lakina
voidaan nyky-yhteiskunnassa pitää varsin laajana.
Viestintäverkoilla, viestintäpalveluilla ja erilaisilla
muilla sähköisillä palveluilla on huomattava
merkitys kansalaisten ja yritysten arjen ja käytännössä kaikkien
yhteiskunnan sektorien kannalta. Näiden palveluiden mahdollisuuksia
ei ole vielä lähimainkaan kaikilta osin hyödynnetty,
ja lainsäädännön tulee pyrkiä osaltaan
luomaan tähän mahdollisuuksia.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on pitänyt
tietoyhteiskuntakaarta koskevaa lakihanketta yleisesti ottaen onnistuneena
ja kannatettavana ja uskoo, että sääntelyn
kokoaminen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi voi lisätä ennustettavuutta,
edistää alan toimijoiden toimintaedellytyksiä ja markkinoiden
kehittymismahdollisuuksia sekä helpottaa myös
sääntelyn jatkokehittämistä.
Esitykseen sisältyy useita tavoitteiltaan hyviä ja
kannatettavia kuluttajien oikeuksia ja myös yksityisyydensuojaa
edistäviä ehdotuksia. Kuluttaja voisi esimerkiksi
kääntyä tietyissä mobiilimaksamisen
ongelmatilanteissa myös palvelun tai tavaran laskuttamisesta
huolehtivan teleyrityksen puoleen yleispalvelusääntelyä täydentämään,
ja myös markkinoiden sääntelyllä tähdätään
viime kädessä palvelujen saatavuuden ja laadun
parantamiseen.
Valiokunta on pitänyt tietoyhteiskuntakaaren yhtenä keskeisimmistä tehtävistä yksityisyydensuojan
ja luottamuksellisen viestin suojan turvaamista. Valiokunta korostaakin
mietinnössään, että nykyisestä suojan
tasosta ei tule jatkossakaan tinkiä ilman välttämättömiä perusteita.
Arvoisa puhemies! Esityksen käsittelyyn valiokunnassa
toi oman voimakkaan vivahteensa huhtikuussa 2014 tullut EU:n tuomioistuimen ratkaisu,
jossa yllättäen tietyn esitykseen sisältyvän
sääntelyn pohjana oleva direktiivi todettiin pätemättömäksi.
Samalla tuomioistuimen ratkaisussa asetettiin tällaiselle
sääntelylle varsin tiukkoja edellytyksiä yksityisyydensuojan
turvaamiseksi. Kyse oli säännöksistä,
joiden perusteella teleyrityksillä on nykyisin velvollisuus
säilyttää viestintään
liittyviä tietoja vakavan rikollisuuden selvittämisen
tarpeita varten. Valiokunta joutui melko poikkeukselliseen tilanteeseen,
jossa oli pohdittava osin kokonaan uudenlaisia lähestymistapoja
kyseiseen sääntelyyn ja samalla jouduttiin arvioimaan
asiaa keskeisiltä osin kansalliselta pohjalta.
Valiokunta ehdottaa mietinnössään,
että vakavan rikollisuuden selvittämistä koskevien
viranomaisten toimintaedellytysten kannalta välttämätön
sääntely on tarpeen hyväksyä,
mutta sääntelyn lähtökohtia
tulee arvioida osin perusteellisesti uudelleen, ja esitykseen tulee
tehdä olennaisia rajauksia ja muutoksia. Säilyttämisvelvollisuus
rajataan valiokunnan muutosehdotuksilla EU:n tuomioistuimen ratkaisussa
ja perustuslakivaliokunnan lausunnossa edellyttämällä tavalla vain
siihen, mikä on välttämätöntä sääntelyn
tarkoituksen kannalta.
Valiokunta ehdottaa, että laissa rajataan ja yksilöidään
ne palvelut, joista tietoja säilytetään. Jatkossa
tietoja säilytettäisiin vain matkapuhelinverkon
puhelu- ja tekstiviestipalveluista, internet-yhteyspalveluista ja
internetpuhelinpalveluista. Esimerkiksi lankapuhelinverkon puheluista
tai sähköpostipalveluista tietoja ei säilytettäisi jatkossa
viranomaisten tarpeisiin. Keskeistä on lisäksi
huomata, että käytännössä teleyrityksen tulisi
kuitenkin säilyttää laissa luetelluista
tiedoista viranomaistarpeisiin vain ne tiedot, jotka se säilyttää muutoinkin
omiin tarpeisiinsa esimerkiksi laskutusta varten.
Valiokunta korostaa, että viestien sisältöä ei velvollisuuden
perusteella säilytetä jatkossakaan. Lisäksi
valiokunta ehdottaa, että säilytettävät
tiedot yksilöidään tyhjentävästi
laissa. Tietojen säilyttämiselle valiokunta ehdottaa
säädettäväksi aikarajat 6, 9
tai 12 kuukautta sen perusteella, miten hyödyllisiä kyseisen
palvelun tiedot ovat vakavien rikosten selvittämisen kannalta.
Tietoja saa käyttää vain pakkokeinolaissa
tarkoitettujen vakavien rikosten selvittämiseksi ja syyteharkintaan
saattamiseksi. Riippumatta siitä, miten komissio tulee
reagoimaan asiaan aikanaan, esimerkiksi uusin säädösehdotuksin,
kotimaiseen säätelyyn voidaan joutua tekemään
siinä vaiheessa muutoksia. Jatkossa on muutoinkin tärkeää arvioida,
onko mainittuja säännöksiä tarpeen
muuttaa esimerkiksi palvelujen käyttäjämääriin
tai viranomaisten tarpeisiin liittyvistä muutoksista johtuen.
Arvoisa puhemies! Sähköinen viestintä on
yhä enemmän globaalia toimintaa. Tietoyhteiskuntakaaren
myötä eräät yksityisyydensuojaan
ja tietoturvaan liittyvät säännökset
koskisivat jatkossa myös viestintään
käytettäviä kansainvälisesti tarjottavia
palveluja. Toimijoiden, joilla on Suomessa sijaitsevia palvelin-
tai vastaavia laitteita tai jotka tarjoavat Suomeen suunnattuja
palveluja, tulisi tietyin edellytyksin ottaa nämä vaatimukset
huomioon.
Valiokunta ehdottaa mietinnössään
säännökseen useita täsmentäviä ja
ehdotettua sääntelyä rajaavia muutoksia.
Näiden ehdotusten tarkoituksena on rajata sääntelyn
soveltaminen kansainvälisluonteisissa palveluissa vain
sellaisiin riittävän täsmällisesti
määriteltyihin tilanteisiin, joissa toimijalla
on selkeä ja konkreettinen yhteys Suomeen. Valiokunta pitää mietinnössään
tätä säännöstä periaatteellisesti
merkittävänä liikkeellelähtönä pyrittäessä vastaamaan
muun muassa haasteisiin, jotka liittyvät verkkoympäristössä erilaisiin
kansainvälisesti tarjottaviin viestintään
käytettäviin palveluihin. Ehdotus myös tasapuolistaa
sääntelyä markkinoiden toimijoiden kannalta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan säännöksellä ei
arvioida olevan olennaisia vaikutuksia ulkomaalaisten palveluntarjoajien
investointeja tai toiminnan sijoittamista koskeviin ratkaisuihin.
Herra puhemies! Tietoyhteiskuntakaaren myötä Viestintäviraston
toimintavalmiudet markkinoiden sääntelyssä lisääntyvät
tietyiltä osin olennaisestikin. Valiokunta pitää hyvänä,
että kyseinen sääntely antaa välineitä selkeisiin
markkinoiden toiminnan epäkohtiin puuttumiseen. Valiokunta
kuitenkin katsoo mietinnössään, että toimintavalmiuksia
on tärkeä käyttää oikeasuhtai-sesti.
Viestintämarkkinoiden sääntelyssä ja
tietoyhteiskuntakaaren toimeenpanossa tulee pyrkiä keskeisinä lähtökohtina
sääntelyn ja hallinnollisen taakan vähentämiseen,
palvelukehityksen mahdollistamiseen ja alan investointien edistämiseen.
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä on ehdotettu verkkoneutraliteettia
koskevaa sääntelyä, jolla pyritään
turvaamaan käyttäjän oikeutta valita
vapaasti internetliittymänsä kautta käytettävät palvelut.
Valiokunta on pitänyt kyseistä sääntelyä periaatteellisesti
hyvin tärkeänä. Valiokunta korostaa mietinnössään,
että verkkoneutraliteetin tulee olla internet-yhteyspalvelussa
selkeä lähtökohta ja laissa säädellyt
mahdollisuudet asettaa rajoituksia ovat aina poikkeuksia tähän pääsääntöön.
Verkkoneutraliteetin periaate ei voi kuitenkaan olla ehdoton.
Teleyritysten on tarpeen voida toteuttaa muun muassa palvelujen
toimivuuden ja tietoturvallisuuden kannalta välttämättömät
liikenteen hallinnan toimenpiteet. Valiokunta ehdottaa, että näiden
lisäksi verkkoneutraliteettia koskevia rajoituksia voisi
asettaa, jos ne ovat välttämättömiä internet-yhteyspalvelun
laadun ja muiden palvelusopimuksessa määriteltyjen
palvelujen keskeisten ominaisuuksien toteuttamiseksi. Tällaiset
ominaisuudet ja rajoitukset tulisi määritellä selkeästi
ja kattavasti palvelusopimuksessa ja huomioida ne myös
palveluiden markkinoinnissa, jotta mahdollisten rajoitusten merkitys
palveluiden käytön kannalta on käyttäjien
tiedossa.
Valiokunta katsoo mietinnössään,
että internetliittymien käyttäjien mahdollisuudet
käyttää haluamiaan internetin sisältöjä ja
palveluja tulee turvata. Valiokunta pitää myös
keskeisenä, että kokonaan ilman käyttäjän
valinnanmahdollisuuksia vähentäviä rajoituksia
olevia internet-liittymiä tulee olla markkinoilla jatkossakin
saatavilla. Lisäksi on olennaista huolehtia, että muun
muassa terveyteen ja turvallisuuteen liittyvien internetin julkisten
palvelujen käyttömahdollisuudet varmistetaan aina
myös jatkossa.
Arvoisa puhemies! Lyhytaikaisilla radiotoiminnan luvilla on
käytännössä joissain tapauksissa
harjoitettu myös jatkuvaluonteista radiotoimintaa, mikä ei
ole ollut sääntelyn alkuperäinen tarkoitus.
Valiokunta on pitänyt tarkoituksenmukaisena, että näiden
lupien ketjuttaminen ei enää jatkossa olisi esityksen
mukaan mahdollista. Sen sijaan esitykseen sisältyvää lyhytaikaisen
radiotoiminnan mainonnan kieltoa valiokunta ei pidä perusteltuna.
Valiokunta katsoo mietinnössään, että kyseinen
ehdotus voi heikentää alalle tulon edellytyksiä,
ja ehdottaa näin ollen sen poistamista. Yhtenä keskeisenä näkökohtana
valiokunta on pitänyt hyvin tärkeänä,
että monilta osin hiipuneen paikallisradiotoiminnan elpymiseen pyritään
löytämään myös jatkossa
keinoja.
Alan ja tekniikan nopea kehittyminen ja markkinoiden kansainvälistyminen
asettaa tietoyhteiskuntakaarelle jatkuvaluonteisen haasteen. Myös
tietoyhteiskuntakaaren laajuudesta johtuen valiokunta korostaa sääntelyn,
seurannan ja vaikutusten arvioinnin merkitystä jatkossa.
Valiokunta katsoo mietinnössään, että erityisesti sääntelyn
vaikutuksia tulee arvioida verkkoneutraliteetin, alan investointien
ja yksityisyydensuojan näkökulmista.
Herra puhemies! Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
kuusi lausumaa, jotka löytyvät tavanomaiseen tapaan
mietinnön lopusta. Tässä puheenvuorossa
en niitä ajankäytöllisistä syistä ala
erittelemään.
Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä lopuksi vielä kiittää valiokuntaa
ja sen virkamiehiä varmasti tämän vaalikauden
valiokunnan vaativimmasta lainsäädäntökokonaisuudesta,
joka on vaatinut paljon työtä. Se on sujunut erittäin
mallikkaasti.
Ja vielä lopuksi: valiokunnan mietintö on
yksimielinen.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tietoyhteiskuntakaari on aivan poikkeuksellisen laaja
ja myös haastava lakihanke. Kaareen on onnistuttu kokoamaan
jo melkoinen siivu tietoyhteiskuntaa koskevasta lainsäädännöstä,
vaikkakaan ei vielä ihan kaikkea. Liikenne- ja viestintävaliokunta
myös teki hallituksen esitykseen poikkeuksellisen paljon
muutoksia. Arvioisin, että valiokunta teki juuri sen työn,
joka sille demokratiassa kuuluu, siis punnitsi hallituksen esitystä,
korjasi sieltä teknisiä virheitä ja myös
teki kohtuullisen merkittäviä parannuksia sisällöllisesti,
toki hyvässä yhteistyössä ministeriön
kanssa.
Tietoyhteiskuntakaaren laajuuden takia keskityn nyt vain kahteen
kokonaisuuteen eli teletunnistetietojen tallennusvelvoitteeseen
ja verkkoneutraliteettiin, joita valiokunnan puheenjohtaja, edustaja
Jokinen tuossa edellä jo käsitteli.
Laissahan oli vanhastaan kohta teletunnistetietojen säilyttämisestä,
ja sillä velvoitettiin yritykset säilyttämään
käytännössä kaikki tunnistetiedot
kaikilta käyttäjiltä siltä varalta,
että poliisi saattaa niitä jossain vaiheessa tarvita
rikosten selvittämisessä. Kesken tietoyhteiskuntakaaren eduskuntakäsittelyn
tuli kuitenkin EU-tuomioistuimen päätös,
joka oli aika suorasukaista ja karuakin luettavaa. Jos sieltä poimii
vain yhden lainauksen, "kyseisellä direktiivillä",
siis tällä teletunnistetietojen tallentamisvelvollisuuden
taustalla olevalla direktiivillä, "puututaan yksityiselämän
suojaa ja henkilötietojen suojaa koskeviin perusoikeuksiin
laajamittaisesti ja erityisen vakavasti, eikä puuttuminen
rajoitu ehdottoman välttämättömään".
No, tuomioistuimen päätöksen myötä direktiiviltä putosi
pohja ja sitä myöten siltä kansalliselta
lainsäädännöltä, joka
tämän direktiivin perusteella oli meillä kirjattu.
Oli välttämätöntä rukata
tietoyhteiskuntakaarta. Periaatteessa olisi voitu tehdä niin,
että poistetaan koko tallennusvelvoite laista. Minkä takia näin?
Sen takia, että teleyritykset joka tapauksessa säilyttävät
käyttäjiltään tunnistetietoja
jo omiin tarpeisiinsa ja poliisilla olisi ollut mahdollisuus oikeuden
päätöksellä saada näitä tietoja joka
tapauksessa riippumatta siitä, mitä lakiin on kirjoitettu.
Valiokunta ei kuitenkaan päätynyt tälle
kannalle sen takia, että pelkona oli, että jos tällainen
velvoite poistuu, niin jotkin tiedoista poistetaan yritysten järjestelmistä varhemmin
ja sitä kautta poliisilta saattaa mennä mahdollisuus saada
joitakin rikosten selvittämisessä tärkeitä tietoja
omaan käyttöönsä. Niinpä liikenne-
ja viestintävaliokunta päätyi rajamaan
tätä tunnistetietietojen tallennusvelvollisuutta
kahdessa olennaisessa suhteessa: ensinnäkin sen suhteen,
mitä tietoja tallennetaan, ja toiseksi, kuinka kauan niitä täytyy
tallentaa.
Voi varmaankin todeta, että yksityisyydensuojan näkökulmasta
valittu ratkaisu ei ole ihanteellinen, mutta se on yhtä kaikki
askel parempaan suuntaan. Siinä on selvästi rajattu
teletunnistetietojen tallennusvelvollisuutta siinä hengessä,
mitä varmaankin EU-tuomioistuin on tavoitellut. Meneekö se
riittävän pitkälle, siitä voidaan
keskustella, mutta suunta ainakin on oikea. Mitä vähemmän
ihmisiä kytätään, sen parempi.
Toiseksi, arvoisa puhemies, verkkoneutraliteetista. Tietoyhteiskuntakaaren
verkkoneutraliteettia koskevat kohdathan pulpahtivat taannoin ihan
julkiseen keskusteluun asti, ja hyvä niin, koska kyse on
hyvin keskeisestä asiasta. Verkkoneutraliteetin voi suomeksi
ehkä tiivistää niin, että siinä on
kyse siitä, että kaikkea liikennettä verkossa
kohdellaan samalla tavalla. Www:n keksijä Tim Berners-Lee
on kuvannut, että jos verkkoneutraliteetista luovutaan,
silloin menetetään verkko sellaisena kuin olemme
sen oppineet tuntemaan. Verkon vahvuus on juuri sen vapaus, ja se
vapaus mahdollistaa paitsi ihmisten perusoikeuksien toteutumisen
myös monenlaiset innovaatiot, ja sen takia siitä vapaudesta
kannattaa pitää kaksin käsin viimeiseen
asti kiinni.
Liikenne- ja viestintävaliokunta otti ilahduttavasti
mietinnössä topakasti kantaa verkkoneutraliteetin
puolesta. Valiokunta totesi muun muassa, että verkkoneutraliteetin
pitää olla aina lähtökohta ja
kaikkien rajoitusten siihen hyvin perusteltuja poikkeuksia. Valiokunta
myös edellytti, että jos tästä neutraliteetista
joissakin palveluissa poiketaan, niin silloin se pitää kuluttajalle
kertoa selväsanaisesti. Ja valiokunta vieläpä velvoitti,
että juurikin verkkoneutraliteetin toteutumisesta pitää pitää aivan
erityistä huolta, kun nyt tietoyhteiskuntakaarta lähdetään
eduskunnan hyväksynnän jälkeen toimeenpanemaan.
Liikenne- ja viestintävaliokunta siis joiltakin osin paransi eli
tiukensi hallituksen esitystä verkkoneutraliteetin puolustamisessa,
ja olen siitä iloinen. Tämä on oikea
valinta, ja liikenne- ja viestintäministeriön
tulee sitä noudattaa.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tietoyhteiskuntakaari on laaja kokonaisuus
sähköisen viestinnän kokonaisuudistuksesta.
Työtä on tehty koko tämä vuosi
ja työ on saatettu lähestulkoon päätökseen.
Tästä on vallinnut laaja yksimielisyys, miten
ja mihin suuntaan tietoyhteiskuntakaarta kaarretaan tässä Suomessa.
Olemme saaneet lainsäädännön
harppauksen 2020-luvulle, ja sähköisen viestinnän
palveluiden kehittymisen ja kehittämisen pitää olla
koko ajan keskiössä. Maailma muuttuu koko ajan
ympärillä ja sähköistyy, ja
kun puhumme esimerkiksi sote-uudistuksesta, niin tietoyhteiskunta
on koko ajan läsnä, kun kehitämme sosiaali-
ja terveyspuolen palveluita.
Me käytämme puhelinta, matkaviestintää,
internetiä, radiota, televisiota päivittäin
työssämme, vapaa-ajalla. Ne ovat läsnä koko
ajan missä, milloin ja mihin aikaan tahansa. Tietoyhteiskunta
on kaikkialla, ja kun tätä tietoyhteiskuntakaarta
on käsitelty, niin on väistämättä tullut
se tosiasia eteen, että yli hallintokuntien meidän
pitäisi miettiä tietoyhteiskunnan tilaa, että se
olisi kaikkien ulottuvilla, saatavilla ja myöskin jokainen pysyisi
mukana tässä kehityksessä.
Meille sähköisten palveluiden käyttäjille
erityisen tärkeää on sovellettavan tekniikan
osalta se, että se on ajantasaista, turvallista, helppokäyttöistä ja
kaikkien ulottuvilla ja että se on myöskin kohtuuhintaista.
Kun puhumme laajakaistasta joka kotiin, niin ennen kaikkea alleviivaan kohtuuhintaisuutta
tässä tapauksessa. Tulevalla sääntelyllä ja
tällä hallituksen esityksellä ja valiokunnan
mietinnöllä pyritään siihen,
että turvataan sähköisen viestinnän
tarjonta. Laajakaistat ja internet-yhteydet valitettavasti eivät
kuitenkaan esimerkiksi ole kaikkien ulottuvilla, puhumattakaan siitä,
että matkapuhelinverkko, tämä vanha ja
tarvittava, olisi jokaisen saatavilla.
Teknisesti meillä on erittäin paljon vielä tekemistä.
Perusinfraa nämä laajakaistayhteydet ovat totta
vieköön, ja kun aiomme toteuttaa erilaisia hankkeita
Suomessa esimerkiksi tämän sote-uudistuksen mukaisesti,
niin palveluiden sähköistymisen ja palvelujen
saamisen joka puolella Suomea pitää olla turvattuna.
Olemme yleensä puhuneet siitä, että kaiken
tämän laajakaistatoiminnan pitää olla
toteutusneutraalia, niin että mobiilit ja kiinteät
valokuidut voisivat olla mahdollisia. Silti alleviivaan sitä,
että tulevaisuudessa, kun laajakaistahanke etenee, myöskin
valokuitu olisi mahdollinen esimerkki siitä, että jos
ja kun me haluamme sähköisistä palveluista
esimerkiksi vientituotetta, niin meillä pitää olla
perusinfra kunnossa, ja sitä se ei tällä hetkellä ole.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan lausumaehdotus 3 sisällyttää paljon
viisaita ajatuksia siitä, että tietoyhteiskuntakaaren
toimeenpanossa pyritään lähtökohtaisesti
sääntelyn ja hallinnollisen taakan vähentämiseen,
joka on hyvä asia toteuttajien kannalta, ja palvelukehityksen
mahdollistamiseen sekä siihen, että alan investointeja
toteutetaan ja niitä edistetään. Tämä on
hyvä lausumaehdotus.
Arvoisa puhemies! Moni meistä kansanedustajista on
käynyt maanpuolustuskurssin, ja olen omalta osaltani sen
myöskin suorittanut. Olen siellä viisastunut sen
verran, että yhteiskuntamme uhkia ja haavoittuvuuksia ovat
muutkin kuin maailman sodat. Sotien sijaan meidän on varauduttava
entistä paremmin kyberhyökkäyksiin ja sähköisten
palvelimien teknisiin ongelmiin. Kun me menemme tähän
tietoyhteiskuntaan oikein syvälle, niin silloin myöskin
uhkat ovat monenlaisia. Häiriötilanteet ja kriisiajan
viestintä teleyrityksen osalta tarkoittaa sitä,
että me tarvitsemme yhteistyötä viranomaisten
puolella erittäin laajasti.
Tietoyhteiskuntakaarta käsiteltäessä yksityisyydensuoja
ja tietoturva olivat äärimmäisen kovasti
meillä tapetilla, ja siitä sen verran, että lausumaehdotuksessa
4 erittäin hyvin pureudutaan siihen, että yksityisyydensuojan
ja luottamuksellisen viestin suojan säilymisestä huolehtimisen keinoja
sähköisissä palveluissa ja verkkoympäristössä on
korostettava ja niitä kehitettävä. Edustaja
Tynkkynen edellä puhui erittäin hyvin tästä yksityisyydensuojan
vaalimisesta ja sen kehittämisestä.
Valiokuntakäsittely kokonaisuudessaan oli varsin laajaa
ja perusteellista, ja toimijoiden kanssa käytiin monenlaisia
hyviä keskusteluja. Tämän vuoden aikana
tuli myöskin todellakin EU:n lainsäädännöstä erilaisia
viestejä ja direktiivejä, joita meidän
tuli sitten soveltaa, ja saimme tähän käsittelyyn
ne mukaan, ja se on erittäin edistyksellistä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitän ministeriä hyvästä yhteistyöstä. Oli
erittäin isosta asiasta kysymys, ja kun tätä alkuun
tarkasteli — oli kymmenkunta lakia, ja niistä piti
vääntää sitten yksi lakiesitys — niin ihan
alkuun hirvitti.
Mutta tietoyhteiskuntakaariesitys on todellakin laaja sähköisen
viestinnän uudistus. Siitä johtuen valiokunta
käsitteli mietinnössään vain
keskeisimpiä asian käsittelyssä ja asiantuntijakuulemisessa
esille nousseita kysymyksiä. Ensimmäinen, mikä nousi
perustusvaliokunnassa, oli lain nimike, ja ehkä eräät
asiantuntijatkin kritisoivat lain nimikettä, sitä,
että se ei kuvaa oikeastaan sitä todellista, että on
laista kysymys. Mutta liikenne- ja viestintävaliokunta
päätyi kumminkin ministeriön esitykseen,
elikkä nimi on tietoyhteiskuntakaari, elikkä se
hyvin kuvaa kumminkin erittäin laajaa kokonaisuutta.
Arvoisa puhemies! Nostan tässä muutamia kohtia
esille. Ensinnäkin tämä niin sanottu
2 §, eli esityksen 2 §:ään
sisältyy säännös, jonka kautta
esityksen yksityisyydensuojaa ja luottamuksellisen viestin suojaa
sekä tietoturvaa koskevat säännökset
ulotettaisiin koskemaan tietyin edellytyksin myös sellaisia
kansainvälisluonteisia viestinnän välittämistä sisältäviä palveluja, joilla
on esityksessä määritelty yhteys Suomeen — esimerkiksi
Googlea.
Valiokunta pitää säännöksen
tavoitetta kansalaisten yksityisyyden suojaamisesta erittäin
kannatettavana. Toimintaympäristön tekniseen ynnä muuhun
sellaiseen kehittymiseen ja kansainvälistymiseen liittyviin
muutoksiin tulee tarvittaessa pyrkiä reagoimaan myös
lainsäädännöllisin keinoin.
Lähtökohtaisesti on myös perusteltua, että samanlaista
toimintaa harjoittavia toimijoita koskee myös sama sääntely.
Muutettu 2 § on yhteensopiva asiaan liittyvien
EU-säädösten kanssa, mitä täällä on
jo hyvin todistettu.
Arvoisa puhemies! Verkkoneutraliteetti: Internet-yhteyspalveluissa
tulee olla selkeänä lähtökohtana
verkkoneutraliteetti. Verkkoneutraliteetissa on kyse periaatteessa
kaikkien viestintäverkon sisältöjen ja
palvelujen tasapuolisesta kohtelusta ja käyttäjän
kannalta ennen kaikkea verkkojen ja palvelujen käytön
rajoittamattomuudesta sekä toisaalta käyttäjien
valinnanvapaudesta. Erilaisten internetin sisältöjen
ja palvelujen tarjoajien kannalta kyse on syrjimättömyydestä ja
tasapuolisista toimintamahdollisuuksista.
Lisäksi asiakkaan tulee voida käyttää internet-yhteyspalveluja
kaikkiin niihin tarkoituksiin, joihin käyttäjällä on
palvelusopimuksen ja palvelusta annettujen tietojen perusteella
ollut perusteltu aihe olettaa sitä voitavan käyttää.
Sopimusehtojen ja annettavien tietojen tulee olla selkeitä ja
kattavia siten, että asiakas ymmärtää mahdollisen
rajoituksen merkityksen ja sen vaikutuksen palvelun käytön
kannalta.
Valiokuntahan sitten esitti kaiken kaikkiaan kuusi kappaletta
lausumaehdotuksia. Niihin on viitattu täällä,
mutta nostan vielä erään kuluttajansuojaa
koskevan sääntelyn. Viestintäpalvelussa
olevat virheet kiusaavat niiden käyttäjiä.
Se näkyy erityisesti kuluttajaviranomaisille suuntautuneissa
kysymyksissä. Kysymysten kirjo on valtava, ja niiden määrää selittää myös
se, että ala on jatkuvassa muutoksessa, kun uusia ja uudenlaisia
palveluita syntyy koko ajan. Siksi alalle myös tarvitaan
säännöksiä, jotka täsmentävät
ja selkeyttävät yleistä kuluttajansuojasääntelyä. Tällä hetkellä tämä sääntely
löytyy pääosin viestintämarkkinalaista.
Kuluttajan asemaa pyritään parantamaan uudistuksessa
monilla eri tavoilla. Erityisesti kuluttajansuojasääntelyä parannettaisiin
teleyritysten yhteisvastuuta, korvauksia ja sopimusehtoja koskevalla
sääntelyllä.
Yksityisyydensuoja ja viestinnän luottamuksellisuus:
Yksityisyyden suojaamisesta ja tietoturvasta on muodostunut ohittamaton
ja olennainen osa sähköistä viestintää.
Niiden merkitys yhteiskunnassa nousee sen myötä,
kun uusia sähköisiä palveluja innovoidaan
markkinoille. Erityisesti kansainvälisyys ja uudet tavat
toimia herättävät kysymään,
kuka tiedoillamme saa tehdä ja mitä ja kuinka
tiedot on suojattu.
Yksityisyydensuojaa ja viestinnän mahdollisuuksien
suojaa koskevilla säännöksillä tarkennetaan
perustuslain asianomaisia säännöksiä. Sääntely
antaa raamit sille, kuinka ja missä tilanteessa muut kuin
viestinnän osapuolet saavat käsitellä viestejä ja
niihin liittyviä tietoja. Asiaa koskevat säännökset
sisältyvät nykyään sähköisen
viestinnän tietosuojalakiin.
Arvoisa puhemies! Minä kiitän myös
valiokunnan jäseniä, ennen kaikkea valiokunnan
virkamiehiä ja valiokuntaneuvosta. Hän teki tässä erittäin
merkittävän työn, ja lopputulos on todella
hyvä. — Kiitos.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitykseen tietoyhteiskuntakaaresta on koottu
keskeiset sähköistä viestintää koskevat
säädökset, se sisältää peräti
360 pykälää. Kiitos valiokuntaneuvokselle
ja koko valiokunnalle tästä muokkaamisesta. Päällekkäisyyttä nykyisiin
lakeihin on poistettu ja sääntelyä on
selkeytetty.
Tärkeä asia on ollut koko ajan viestinnän
luottamuksellisuus ja yksityisyydensuoja ja tietoturva. Se on myös
kilpailukykytekijä, että me saamme kansainvälisiä firmoja
tänne muun muassa paremmin kuin Ruotsiin.
Toisaalta on sitten ollut yksi puhuttava asia tämä rikosten
tutkimisen kannalta edellytetty viestinnän teletunnistetietojen
säilyttäminen viranomaisen tarpeisiin. EU-tuomioistuinhan
oli hyvin kriittinen tästä. He sanoivat, että puututaan
vakavasti ihmisten yksilönsuojaan. Toisaalta tuomioistuin
vakavan rikollisuuden torjumisen vuoksi sallii ei sisältöjen
mutta siis televälitystietojen tallentamisen. Tallennusvelvoite
olisi voitu tosiaan tästä tietoyhteiskuntakaaresta
poistaa, koska teleyritykset tallentavat muutenkin näitä tietoja,
mutta viestintävaliokunta rajasi kuitenkin sitten teletunnistetietojen
tallennusvelvoitetta. Tätä asiaa täytyy
totta kai myös seurata.
Otan vain ihan muutaman asian, koska tämä on
niin laaja kokonaisuus. Laajakaistasta sen verran, että teleyritysten
tekemät investoinnit vaikuttavat välillisesti
koko yhteiskunnan toimintaan ja erityisesti aluekehitykseen.
Itse tein kirjallisen kysymyksen juuri äskettäin
siitä, että ely-keskus Tampereella laskuttaa kovasti
rahaa siitä, kun valokaapelia rakennetaan, ja tämä ei
edistä kyllä millään tavalla
tätä valokaapelin levittämistä.
Me kuitenkin kaapelia tarvitsemme, koska siellä on sitä kapasiteettia riittävästi.
Lähivuosina matkaviestinverkkojen käytössä tullaan
siirtymään nykyistä enemmän
kiinteiden kuukausimaksujen sijasta datamääräiseen
palvelun käytöstä laskuttamiseen. Tämänkaltainen
kehitys saattaa vaatia paljon kapasiteettia ja sisältöjen
lisääntyessä entisestään
korostaa tätä valokaapelia ja verkkojen rakentamisen
tarvetta.
Toisaalta asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille myös
se, että osa 700 megahertsin taajuusalueesta tulisi aikanaan
myöntää langattoman laajakaistan käyttöön,
ja toivottavasti näin sitten voidaan täällä täydentää tuota
valokaapelia.
Multicasting oli tärkeä asia. Siinähän
on kyse siitä, että voidaan laajakaistaverkkojen
kapasiteettia riittävästi kasvattaa niin, että televisiolähetyksiä ja
muuta verkon kapasiteetin kannalta haastavaa sisältöä,
sanotaan vaikka elokuvia, voidaan jatkossa lähettää ilman,
että siellä naapurilla pimenee sitten mökissä nettiyhteys.
Tämä multicasting on sitä tulevaisuutta,
jossa televisio ja tietokone siis yhdistyvät ja voidaan
katsoa sitten tosiaankin erilaista sisältöä,
muun muassa Yle Areenaa, television kautta eikä tarvitse
sitä tietokoneesta katsoa. Mutta tämä tulee
olemaan todella tärkeä asia, että se
on tässä nyt mukana ja me edistämme sitä.
Mutta emme tietenkään puutu näihin tekijänoikeusneuvotteluihin,
ne pitää sitten erikseen neuvotella.
Televisio-ohjelmien siirtovelvoite, must carry, on tietysti
minulle taiteilijalähtöisenä edustajana
tärkeä, että siellä myös
olisi tämä tekijänoikeus huomioitu. Suomihan
on ainoa maa Euroopassa, missä nämä kaapeliyhtiöt
eivät maksa tästä edelleenlähettämisestä mitään,
ja sitähän on muun muassa EU:n komissio edellyttänyt
ja tehnyt huomautuksen tästä asiasta.
Paikallisradiotoiminta totta kai on tärkeää ja se
rikkaus, mikä sieltä tulee paikallisesti. Nyt
on vain valitettavasti käynyt niin, että useamman hallituksen
aikana on tapahtunut kova keskittyminen ja ulkomaalainen omistus
ja ketjuuntuminen näissä paikallisradioissa ja
siellä ei juuri ole paikallista ohjelmaa. Olisin halunnut
tähän vahvemmin esille tämän
paikallisuuden, mutta siihen ei meillä valiokunnassa riittänyt
kuitenkaan ihan poliittinen tahto. Mutta se oli hyvä asia,
että näille lyhytaikaisille radioille voidaan
antaa mahdollisuus myydä myös mainoksia. Sitähän yrittivät
lobbarit tietysti kieltää, nimenomaan suurten
radioketjujen suunnasta. Mutta tämä on hyvä asia,
että voidaan kuitenkin alalle tulla kokeilemaan, voiko
tällä lyhytaikaisella radiolla olla menestystä,
ja sitten ehkä hakea sitä pitkäaikaisempaa
lupaa.
Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että tämä on ollut
valtava sivistyskokemus jokaiselle edustajalle, koska tässä on
niin paljon tulevaisuuden tietoyhteiskuntaa, ja täällähän
ovat hyvät nämä lausumaehdotukset, että seurataan
tätä tietoyhteiskuntakaaren toimeenpanoa.
Se täytyy sanoa, että muutokset ovat niin
suuria viestintäalalla, että tämä TYKKI
on jo syntyessään hieman vanhentunut, koska tässä tulee niin
suuria muutoksia. Mutta meidän täytyy todella
olla valmiita harppaamaan digipalveluissa esimerkiksi siihen, mitä Ruotsi
on tehnyt, että telepalveluja edistetään
voimakkaasti ja siirrytään sillä tavalla
voimakkaammin palveluyhteiskuntaan myös pilvipalveluilla
ja nettikaupassa ja niin edelleen. Tämä on tärkeää siinä mielessä,
että me valmistaudumme tämmöisellä lakikokonaisuudella
tulevaisuuden säännöksiin.
Me palaamme tähän sitten palautekeskusteluissa
aikanaan, ja silloin voidaan vielä lisää ottaa
muutamia kohtia esille. — Kiitoksia.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän myös liikenne- ja
viestintävaliokuntaa erittäin hyvästä työstä.
Tässä on useita lakikokonaisuuksia saatu yhteen
ja saatu toimiva säädöstö aikaiseksi,
ja tietenkin myös ministeriölle ja ministerille
kiitokset tästä paketista. On tietenkin toimintojen
kannalta tärkeätä, että sääntely muodostaa
yhden johdonmukaisen kokonaisuuden.
Muutamia asioita nostan. Tämä teknologianeutraliteetti,
joka täällä mainitaan, tuo mahdollisuuksia
uusiin avauksiin ja teknologiaan. Tässä edellä mainittu
verkkoneutraliteetti on avainasemassa, kun palveluita kehitetään
käyttäjälähtöisiksi.
Haluan nostaa esille täältä valiokunnan
kannanoton tähän laajakaistarakentamiseen. Olen siitä ollut
huolissani ja tehnyt varmaan muutaman kirjallisen kysymyksenkin
sen edistämisen osalta. Meillä täällä eduskunnassa
aika monessa selonteossa, kuten tulevaisuusselonteossa, on monta
kertaa "digi, digi". Sote-uudistuksessa meillä lukee "digi,
digi". Valtion palvelujen uudistamisessa ja keskittämisessä on
"digi, digi, digi", maataloustuotteiden ja -palvelujen kehittämisessä "digi,
digi", ja kuntien säästöissä sanotaan,
että sielläkin on "digi, digi" -palvelut.
Kun tämä digitaalisuus tulee niin monen kautta,
niin olen todella huolissani, kuinka me kohtaamme tällä haja-asutusalueella
sitten nämä ihmiset ja olemmeko tasavertaisessa
ja tasa-arvoisessa asemassa sitten näitten palvelujen ääressä.
Laajakaistarakentaminenhan meni aika hyvin Manner-Suomen maaseudun
rahoittamisen osalta ja myös osaltaan tämän
Laajakaista joka kotiin -hankkeen osalta, mutta nyt kun nämä rahoituslähteet
ovat muuttuneet, niin tämä markkinaehtoisen alueen
ulkopuolinen maaseutualue on jäänyt kyllä lapsipuolen
asemaan tällä hetkellä varsinkin tämän
valokuituverkon rakentamisessa. Se olisi erittäin tärkeätä myös
muun muassa vanhustenhuollon, vanhusten turvallisuuden osalta, että laajakaistaverkot
olisivat toimivia. Ongelmia näen tässä tämän
rahoituksen suhteen. Tämä Laajakaista joka kotiin
-hanke, valtion hanke, ei tuo riittävän lähelle
sitä laajakaistaa. Koska siellä on paljon katvealueita
tai alueita, jotka lasketaan markkinaehtoisesti toimiviksi alueiksi,
niin nämä kylät jäävät
sitten kuitenkin näitten tukien ulkopuolelle. Meillä Pirkanmaallakin
on 6—8 hanketta, joiden rahoitus on jäädytetty.
Sitten edustaja Alatalo toi tuossa esille, että on tullut
muuta harmia näille paikallisille puhelinyhtiöille.
Esimerkiksi aikaisemmin tämmöinen lupa, kun laajakaistaverkkoa
on vedetty tien viereen, on maksanut noin 160 euroa kappale, ja
nyt niitten hankkeitten hinta on noin 2 000 euroa kappale.
Siellä tarvitaan kuusi-, seitsemänkohtaisia erilaisia
selvityksiä, ely-keskus vaatii. Tämä hidastaa,
tämä kallistaa tätä toimintaa.
Jollain tavalla täytyisi saada järkeväksi
ja yhdensuuntaiseksi tämä ely-keskuksen toiminta.
Vai haluaako ely-keskus nyt sitten vain rahoittaa tätä omaa budjettialijäämäänsä tämmöisellä
toiminnalla?
Toinen on tämä verkkotoimijoiden ja sähköyhtiöiden
ja näitten yhteistyö. Sitä ei varmaan tällä tietoyhteiskuntakaaripaketilla
voida avittaa, mutta näkisin, että siihen pitäisi
saada kanssa yhdenmukaista säännöstä,
että niihin aventoihin voitaisiin yhtäaikaisesti
vetää valokaapelit ja yhtä lailla sitten
sähköjohtoja.
Meillä on maaseudulla tarve teollisuuden, yritystoiminnan,
palveluiden osalta ihan merkittävä. Vaikka meillä tulee
olemaan verkkopalveluja, myös muita palveluja, niin eivät
ne 3G-pisteet ole aina täysissä voinneissa siellä meidän haja-asutusalueilla.
Sitten ehkä kolmas asia vielä tähän
digitalisaatioon liittyen. Niin sanotuilta sähköallergisilta
ihmisiltä ja näiltä säteilyallergisilta
ihmisiltä on myös tullut paljon viestiä siitä,
että valokuitu olisi, ja onkin, se ratkaiseva tekijä,
ja se vähentää myös osaltaan
tätä meidän niin sanottua säteilysaastetta
Suomessa.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tietoyhteiskuntakaaren tavoite on kerätä yhteen
tietoyhteiskunnan toimintaan ja sen rakenteisiin vaikuttavaa lainsäädäntöä.
Tämä on erittäin hyvä asia:
tarvitaan poikittaisuutta, ei vain siiloissa tapahtuvaa muutosta.
Tavoite on yksinkertaistaa säätelyä.
On tärkeätä huolehtia tässä yhteydessä myös
yksityisyydensuojasta ja huolehtia siitä, että julkiset
palvelut toimivat ja ovat kaikkien saatavilla. Edustaja Pirttilahti
totesikin, että digitalisaatio todellakin jyrää Suomessa,
ja tällöin huoli on se, että ihmisten
taidot ovat kovin erilaisia käyttää eli
päästä palveluiden ääreen,
kun palveluita digitalisoidaan.
Koulutusalan ihmisenä näen suuret mahdollisuudet
uusien oppimisympäristöjen, oppimisteknologioiden
ja oppimisprosessien käyttöönotossa,
kun siirrymme maailmaan, jossa tieto ja toiminta digitalisoituvat.
Tietoyhteiskuntakaari vaikuttaa kouluihin ja siihen, että oppilaat
voivat omaksua 2000-luvun taidot siinä, kuinka hakea tietoa,
kuinka tuottaa yhdessä uutta tietoa.
On tärkeätä, että sähköiset
oppimispalvelut ovat edullisia ja helppokäyttöisiä.
Oppilailla on oltava tasa-arvoiset mahdollisuudet päästä tiedon
maailmaan joka puolella Suomea. Samalla on myös huolehdittava
siitä, että seurataan sekä reagoidaan,
jos altistuminen radiotaajuussäteilylle kasvaa. Säteilyturvakeskuksen
mukaan näin ei ole tapahtunut, vaikka sähköinen
viestintä on lisääntynyt.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten muutkin valiokunnan jäsenet
ja puheenjohtaja, minäkin yhdyn kiitoksiin sekä ministerin
että ministeriön suhteen että ennen kaikkea
valiokunnan ja valiokunnan virkamiesten suhteen. Tämä on
ollut suunnaton työ, ja moninaisten keskustelujen jälkeen
tästä on saatu yksimielinen ja toivottavasti Suomea
eteenpäinvievä kokonaisuus.
Nykypäivänä tietotekniikka hallitsee
ihan meidän perustarpeitamme ja perusinfraa. Tässä samaan
aikaan, mitä enemmän tietotekniikka hallitsee
meidän vesiverkostoamme, viemäriverkostoamme,
sähköverkostoamme, on muistettava, että tämä maailma
on myös haavoittuva. Siinä suhteessa on aina silloin
tällöin palautettava mieleen, että perusinfran,
perustarpeiden äärellä pitää olla
se plan B elikkä ihan vaikka manuaalinen karvalakkiversio
siitä, miten tämä yhteiskunta sitten
poikkeustilanteessa pyörii.
Kun tämä meidän arkemme on joka tapauksessa
tietotekniikan hallitsema, on samaan aikaan kyettävä hallitsemaan
tämä kybermaailma mutta myös pidettävä yksityisyydensuojasta kiinni,
koska sehän on ensinnäkin meidän kaikkien
oikeutemme mutta myös semmoinen vetovoimatekijä,
millä voidaan houkutella erilaisia isoja toimijoita ja
investoijia Suomeen ja tuomaan Suomeen kaivattuja verotuloja.
Kuten aloitin, niin tämän tietoyhteiskuntakaaren
paras puoli on se, että nyt on koottu kasaan useista laeista
yksi iso kokonaisuus. Moni asia tässä on hieman
semmoisen kyseenalaisen tulevaisuuden valossa, ei tiedetä ihan,
mihin suuntaan ollaan menossa. Monessa on pikkasen vielä viilaamisen
varaa, ja kuten edustaja Alatalo sanoi, osa on jo vanhentunuttakin.
Tämä tarkoittaa sitä, että monia
asioita ja tätä koko ympäristöä on seurattava
ja kyettävä linjanmuutoksiin, lainmuutoksiin ja
nopeutettava reagointia. Niin tai näin, tämä on
tämmöinen mahdollistava iso paketti, millä me
pystymme elämään nykypäivänä ja
kehittämään toimintojamme.
Yhteen yksityiskohtaan tahdon tässä pikkasen puuttua — muutenhan
tämä oli tämmöinen isolla pensselillä maalattu
puhe. Tämä lyhytaikaisen radioluvan ketjutuksen
kielto poistaa radiotoiminnasta epäkohtia, mitkä ovat
tällä hetkellä olleet siellä sekoittavana
tekijänä. Toisaalta, kun tämä ketjutus
kiellettiin, myös sallittiin sitten mainostaminen, joka
toimii erinomaisena ponnahduslautana sitten uusille toimijoille
alalle. Tämän yksityiskohdan pyrkimyksenä kokonaisuudessa
on se, ettei kermaa päästä kuorimaan niiltä paikallisradioilta,
mitkä toimivat siellä pienin varoin, pienin resurssein,
eli kyseessä on tämmöinen oikeudenmukaisuuden
tavoite.
Tässäkin kohtaa on seurattava sitä,
miten tämä nyt toimii. Oikaiseeko se esimerkiksi
tämmöisiä epäkohtia, missä osa
radiokanavista toimii hieman paikallisluvan ja valtakunnan luvan
välimaastossa ja sekoittaa pakkaa? Sitten on myös semmoinen
asia tähän kerman kuorintaan liittyen, että ylettyykö se
ketjutuksen kielto myös semmoiseen vuosittaiseen toistoon,
joka tapahtuu vaikka Pori Jazzien aikaan tai jonkun muun ison festivaalin
aikaan, sillä aina sen vuotuisen toistuvan festivaalin
aikaan pieni lyhytaikainen radiolupa anotaan ja saadaan ja näin
kuoritaan kerma. Tämä on yksi semmoinen yksityiskohta, mitä tulee
seurata.
Mutta niin tai näin, maailma on tietotekniikan ympärillä,
maailma muuttuu, nopeus on valtavaa. Meidän on seurattava
tilannetta ja pystyttävä reagoimaan nopeasti.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yksi periaate tämän
lain valmistelussa on ollut toimilupajärjestelmän
tehostaminen ja yksinkertaistaminen. Siinä on hyviä näkökulmia
tai hyviä periaatteita se, että esimerkiksi kaikki
halukkaat saavat toimiluvan silloin, jos taajuuksia vain on käytettävissä.
Se lisää viestinnän tasapuolisuutta ja
myös sananvapautta Suomessa. Se on hyvä periaate.
Taajuuksien käyttöä tehostetaan niin,
että esimerkiksi vanhoista matkaviestintätaajuuksista peritään
markkinaehtoista taajuusmaksua. Markkinaehtoinen taajuusmaksu peritään
myös televisiotaajuuksista ja sitten myös keskustelua
herättäneistä Puolustusvoimien taajuuksista.
Lain valmisteluvaiheessa oli keskustelussa myös se, tulisiko
nykyisin käytössä olevat taajuudet alistaa huutokauppamenettelyyn
ja sitä kautta tehostaa tätä toimintaa,
mutta siitä ihan perustellusti luovuttiin, ja sitten tämä markkinaehtoinen
taajuusmaksu on ikään kuin korvauksena siitä,
miten näitä taajuuksia käytetään.
Puolustusvoimien osalta on siirtymäaika vuoteen 2024
asti, ja siihen saakka Puolustusvoimilla on oman suunnitelmansa
mukaan tarkoitus siirtyä niin sanotuille sotilastaajuuksille,
jotka ovat sitten maksuttomia. Mikäli Puolustusvoimat sitten
edelleen käyttää näitä nykyisiä niin
sanottuja siviilitaajuuksia, niin tuo maksu on alennetun laskentakaavan
mukainen.
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana digitaalisesta jäämistöstä.
Tuossa asiantuntijakuulemisessa nousi esille kuolleen henkilön
sähköisessä muodossa olevan omaisuuden
oikeudellinen asema. Tällä hetkellä se
ei ole tarpeeksi selkeä ja vaatii arviointia, mutta valiokunta
totesi, että se kuuluu jäämistöoikeuden
piiriin, ja siinä mielessä tässä lainsäädäntövaiheessa
ei lähdetty sitä linjaamaan. Valiokunta kannustaa
kuolleen henkilön sähköisessä muodossa
olevan omaisuuden oikeudellisen aseman selvittämistä,
jotta tämä oikeustila selviintyy.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten ministeri Kiuru, olkaa hyvä. Viitisen minuuttia.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Eduskunnalla on tämän vuoden
alusta asti ollut käsiteltävänä kyllä varsin kova
paketti. Täytyy sanoa, että jos viime hallituskaudella
aluehallintouudistus oli se iso paketti, niin tällä kaudella
varmasti tänään on ollut se merkittävä lainsäädäntöuudistus
käsittelyssä, koska viestintäpoliittisesti
merkittävin uudistus on se, että hallitusohjelmassa
luki tuoreelle ministerille, että uudistetaan koko viestinnän
lainsäädäntö. Kyllä siinä hetken
joutui miettimään, että työtä tässä riittää,
koska Yle-uudistus ja tämä viestinnän
lainsäädännön uudistaminen olivat aika
isoja hallituskirjauksia, joista nyt molemmat ovat tulleet jo näin
pitkälle.
Tämä merkittävä uudistus
on tietysti ollut käsittelyssä asianomaisessa
valiokunnassa, mutta myös muut valiokunnat ovat laajalla
pensselillä antaneet lausuntonsa, eli sekä perustuslakivaliokunta,
hallinto-, puolustus-, sivistys- että talousvaliokunta
ovat asiaa käsitelleet. Ja tämä kertoo tietysti
siitä, kun valiokuntien määrä on
näin valtava, kuinka kattavasta hankkeesta on ollut kysymys.
Kysymys on siis siitä, että koko sähköisen viestinnän
kenttä on nyt käyty läpi, perattu, ja
siltä osin tehty juuri sitä, mikä eduskunnan
keskeisimpänä työnä on, eli
perattu keskeisimmät asiat läpi. Minusta tässä edustaja
Vehkaperä oli oikeassa, että nyt byrokratiatalkoot
on täällä käyty läpi,
koska pykälien määrää on
merkittävästi vähennetty ja olennaistettu
sanomaa lainsäädännössä.
Ja siksi minä haluan kiittää liikenne-
ja viestintävaliokuntaa. Te olette tehneet valtavan työn, 7,5
kuukautta tämän asian ympärillä,
ja voin sanoa, että olemme lukuisia kertoja kyllä edestä ja takaa
tavanneet tätä isoa pakettia. Ja myös
puheenjohtajalle lämmin kiitos, niin kuin valiokuntaneuvoksellekin,
te olette tätä myös ansiokkaasti vieneet
eteenpäin. Jokainen kansanedustaja on joutunut kyllä tekemään
todella paljon työtä tässä monipuolisessa
ja asiantuntevassa käsittelyssä. Nyt on mietintö selkeä,
tarkkaan harkittu ja tasapainoinen kokonaisuus, ja olen siitä valtavan ylpeä.
Kiireestä huolimatta, valiokunnalla kun muitakin töitä on
ollut, olette varsin nopealla aikataululla saaneet läpi
tämän prosessin, ja nyt ne uudistusehdotukset,
jotka on tuotu eduskunnan käsittelyyn, on kaikki katsottu
ja sitten hyvässä yhteisymmärryksessä on
puututtu asioihin, joissa on ollut vielä viilattavaa.
Minusta edustaja Piirainen hyvin luonnehti tätä koko
kuvaa, eli yksin jo nimestä voidaan olla niin montaa mieltä.
Kun me puhumme tietoyhteiskuntakaaresta, tarkoitetaan koko sitä lainsäädännön
eri lakien kokonaisuutta, jotka on laitettu vanhalla nimikkeellä yhteiseen
kaareen, jossa kerrotaan siitä, että tietoyhteiskunnalla
on oma lainsäädäntönsä.
Tietenkin ymmärrän myös kritiikkiä siinä suhteessa,
mutta on hienoa, että valiokunta tämän
saman ajatuksen tässä nyt sitten myöskin
otti.
No, haluan edelleen myöskin kiittää eduskuntaa
siitä, että tässä on ollut hyvin
yllättäviä vaiheita tämän
valmistelun suhteen, ja yksi yllättävä vaihe
oli se, että Euroopan unioni sanoi sanasensa tuomioistuimen
päätöksellä, kun keväällä tuli
tunnistamistietojen tallentamista koskeva tuomio, ja tätä kautta
myös Suomi joutui sitten arvioimaan omaa lainsäädäntöään
yhtenä EU-maista. Tätä kautta kuitenkin
tärkeää on, niin kuin tässä edustajat
Jokinen ja Tynkkynen peräänkuuluttivat, tämä teletunnistetietojen
rajaus ja sen pohtiminen, mikä on yksittäisen
viestin luottamuksellisuuden suojan näkökulmasta
mutta myöskin sitten kokonaisedun kannalta yhteiskunnassa
sitä tavoiteltavaa. Olemme saaneet aikaan kuitenkin erittäin
eheän kokonaisuuden, ja olen kiitollinen siitä,
että saimme sen yhdessä tällaiseen asentoon
viilattua.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys perustuu
hyvin poikkeuksellisen laajaan ja avoimeen valmisteluun. Meillä on
valtava joukko ihmisiä, lähes 150—200:kin
ihmistä, pyörinyt tämän työn
pohjalta. Pohjatyö on myöskin näkynyt
sitten siinä, että hallituksen esityksen eduskuntakäsittely
on sujunut varsin mutkattomaksi, eli kyllä täällä vastakkaiset
näkemykset ovat olleet hyvin tiedossa. Silloin kun tätä sorvattiin
sille kierrokselle, josta sitten tänne tultiin, nämä osapuolet
puhuteltiin hyvin moneen kertaan. Meillä oli hyvin yhtenäinen
näkemys myöskin siitä, mistä sitten
pitäisi keskustella, ja se on näkynyt näissä vaiheissa.
Hyvät kollegat, tietoyhteiskuntakaarella valmistetaan
se, että sähköisen viestinnän
palveluja on saatavilla kaikkialla Suomessa, ja me luomme myös
tällä paremmat edellytykset keskenään kilpailevalle
liiketoiminnalle, viestintäteknologian kehitykselle ja
innovaatioille. Meillä on valtava mediamurros meneillään
tällä hetkellä, ja sitä kautta
monet haasteet liittyvät myöskin lainsäädäntöön,
ja tätä kautta, toimilupamenettelyn kautta, esimerkiksi
on pyritty yksinkertaistamaan asioita ja tekemään
myöskin mahdolliseksi se, että alalle on helpompi
tulla. Ja myös erityisiä televisio- ja radiotoimintaan
liittyviä kysymyksiä on pohdittu, joista jo valiokunnan
jäsenet tässä äsken puhuivatkin.
(Puhemies koputtaa) Eli monia tulevaisuuden haasteita.
Arvoisa puhemies! On hyvä kuitenkin lopuksi todeta,
että meillä on myös täällä lainsäädännön sisällä yksi
iso asia, johon monet teistä edustajista viittasivat. Minusta
on hienoa se, että me olemme pystyneet myöskin
katsomaan sitä, että tuodaan uutta pykälää eli
2 §:ää siltä osin tähän keskusteluun,
että se on ensi askel siihen, että meillä on
toimijaneutraalimpi sääntely internetmaailmassa.
Tämä on ollut iso juttu, lähdetäänkö tähän
vai ei, ja nyt eduskunta on omalta osaltaan näyttänyt
tietä siihen, että tällaisessa maailmassa toimijat
ovat kyllä globaaleja mutta käyttäjän odotukset
palveluille ovat hyvin paikkasidonnaisia, ja se tarkoittaa sitä,
että me olemme sekä kuluttajansuojan että yksityiselämän
suojan näkökulmasta hakeneet ratkaisuja riippumatta
siitä, missä maassa näitä palveluita
tarjotaan. Eli miksei silloin sääntelynkin pitäisi
olla sama, ja nyt näitä pieniä päänavauksia
ollaan ottamassa. Ymmärrän sen, kuinka monimutkainen
vyyhti tähänkin kietoutui, mutta valiokunta sen
hyvin kuulemisissaan kävi läpi, mistä todellisuudessa
on kysymys.
Arvoisa puhemies! Minä kiitän siitä,
että olen saanut puhua näin isosta lainsäädännöllisestä muutoksesta
tämän viisi minuuttia. Ja kiitän vielä kerran
teitä kaikkia asianosaisia ja yhdyn siihen, mitä edustaja
Alatalo tässä äsken sanoi. Tämä on
meille kaikille ollut varsinainen tällainen digitaalisen
sivistyksen prosessi, ja uskon, että se tuo takaisin myöskin
kuluttajille yhä paremmat palvelut tällä sähköisellä alalla.
Ensimmäinen varapuhemies Pakka Ravi:
Kiitoksia, ministeri Kiuru. Se oli 7 minuuttia, mutta se sallittakoon.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain yhteydessä,
tuossa esityksen 28 luvussa, otetaan kantaa myös siihen,
että sähköinen viestintä on
yhteiskunnalle ja sen kansalaisille elintärkeä palvelu.
Siinä 28 luvussa säädetään
teleyritysten oikeudesta sijoittaa telekaapeleita, tukiasemia ja
radiomastoja tietyin edellytyksin maa-alueille ja kiinteistöihin
ja siinä tuodaan nyt sähköinen viestintä perinteisen
sähköverkon tärkeyden rinnalle.
Tämä keskustelutti valiokunnassa paljon ja tuossa
kuulemisessa myös, miten siinä yksityisen omaisuuden
suojaan kajotaan, kun on oikeus sitten sijoittaa tietyin edellytyksin
näitä laitteita sinne maa-alueille tai kiinteistöihin.
Valiokunta korosti siinä, että tämä tulee
tehdä pääasiassa neuvottelemalla ja sopimalla
ja hakea yhteistä näkemystä siinä,
miten tämä sijoittelu ratkaistaan. Varmaan siinä hyvään
tulokseen päästäänkin. Siinä myös
maankäyttö- ja rakennuslakiin tehtiin muutos.
Tämä on ihan tärkeää,
että laajakaistayhteyksien saatavuus ja sitten moitteeton
toiminta voidaan tätäkin kautta turvata. Sehän
on edellytys sille, että yhteiskunnan palveluja voidaan
yhä enemmän sähköistää,
ja se taas tuo kansalaisille tasapuolisuutta, vähentää sitä eriarvoisuutta
siinä, että riippumatta asuinpaikasta olet mahdollisesti
myös palvelujen ulottuvilla, kun sähköiset palvelut
tavoittavat ja tietoverkot toimivat.
Yksi näkökulma ja -kanta, johon valiokunta otti
kantaa ja jota se halusi kiirehtiä, oli se, että näiden
telekaapeleiden sijoittaminen tuonne maastoon saadaan mahdollisimman
pian digitaaliseen muotoon. Se myös sitten nopeuttaa tätä kaapelointien
tekemistä ja muuten näitä muutostöitä,
ja ne ovat helposti sitten urakoitsijoiden saatavilla digitaalisessa
muodossa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokuntahan itse asiassa mietinnössään
lievensi maanomistajan kannalta tätä alkuperäistä lausuntoa,
elikkä siinä pitää ottaa huomioon,
mihin sijoitetaan esimerkiksi näitä teleantenneja,
ja näin yhteistyössä sitä tehdään.
Olisin sen verran vielä palannut tuohon siirtovelvoitteeseen,
kun en ehtinyt tuossa varsinaisessa puheessani sitä sanoa,
että sehän on toki tekijänoikeuslakiin
liittyvä laki ja se täytyy sitten jossain vaiheessa
varmasti säätää. SiV on pitänyt sitä lausunnossaan
tärkeänä, koska komissio on tehnyt huomautuksen,
että tekijöille, esittäjille ja tuottajille
taataan oikeus korvaukseen jakeluvelvoitteen alaisten kanavien edelleenlähettämisestä.
Itse olen sitä mieltä, että ainoastaan
Yleisradio kuuluu tähän must carryn piiriin, mutta
siihen täytyy palata.
Olisin kuitenkin vielä kysynyt ministeriltä: Missä määrin
seuraatte paikallisradiotilannetta? Sehän on kovin keskittynyt
ja ulkomaiseen haltuun. Ja millä me voisimme mahdollisesti
tulevaisuudessa tätä tietoyhteiskuntakaarta sillä tavalla
päivittää, että me luomme mahdollisuuksia alalle
tuleville yrittäjille? Nythän muun muassa näissä lyhytaikaisissa
luvissa emme lobbareita kuunnelleet vaan annoimme luvan myydä mainoksia
eikä vain sponsorointia. Tässä mielessä sananvapauden
kannalta ja alueiden tiedonvälityksen kannalta olisi tärkeää maakunnissa,
että siellä on semmoisia todellisia kaupallisia
radioita, jotka lähettävät myös
paikallista ohjelmaa, ettei se jää pelkästään
Yleisradion harteille.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Puheenjohtaja nosti tuossa esille tämän
telemastojen sijoituksen, ja tahdon siihen vain todeta, että valiokunta
teki erittäin vahvan viittauksen myös terveysvaikutuksiin
tältä osalta. Sekin on huomioitava.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Paikallisradiotoiminta keskustelutti
aika paljon, ja näissä kuulemisissa tulivat esille
paikallisradiotoiminnan ongelmat tällä hetkellä.
Radiot ovat ketjuttuneet, niin kuin edustaja Alatalo tuossa puheenvuorossaan
toi esille huolen siitä, ja valiokunta pohti sitä,
miten tätä paikallisradiotoimintaa voitaisiin
edistää, onko paikallisen ohjelmatuotannon vaatimus
se tapa, jolla lisätään paikallista radiotoimintaa,
koska kansalaiset kuitenkin odottavat sitä. Nämä ketjuradiot,
joiden paikallinen ohjelmatuotanto on hyvin niukkaa ja joilla ei
ole kontaktia siihen paikalliseen väestöön,
eivät vastaa väestön odotuksiin. Elikkä ihmiset
haluavat paikallisesti tuotettua ohjelmaa, joka kertoo sen alueen
tapahtumista, ja tämä ongelmakysymys jäi
edelleen ikään kuin työn alle, ja valiokunta
kyllä edellytti, että pitää selvittää, miten
paikallisradiotoimintaa voidaan edistää. Toivoisinkin
ministeriltä kommenttia: onko teillä näkemystä,
mitkä ovat niitä keinoja, joilla tätä voidaan
edistää? Tämä liittyy oikeastaan
myös sitten tähän lupakysymykseen, eli
on tilanteita, joissa halukkaita radiotoiminnan aloittajia on mutta
kuitenkaan ei niitä lupia ole sitten järjestynyt.
Nyt yksi kysymys vielä: Tässä käsittelyssä nousi
esille, että nyt niille, jotka ovat ikään
kuin vakiinnuttaneet toimintansa näillä ketjutetuilla lyhytaikaisilla
luvilla, tulisi taata mahdollisuus saada pysyvä lupa. Onko
tämä asia nyt kunnossa ja se selvitys menossa,
että ne, jotka ovat ikään kuin ketjutetuilla
luvilla vakiinnuttaneet toimintansa mutta eivät ole pysyviä lupia
saaneet, tulevat sen saamaan?
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tietokone ja televisio välineinä ovat
yhdistymässä. Älytv:t pystyvät
lähettämään muun muassa Yleisradion
Areenaa ja erilaisia katsojapalveluita, ja on tärkeää,
että laajakaistaverkkojen kapasiteetti on riittävä ja
että televisiolähetyksiä ja muuta verkon
kapasiteetin kannalta haastavaa sisältöä voidaan
lähettää laajakaistaverkkojen välityksellä yhtäaikaisesti
myös suurille katsojaryhmille. Itsekin olen muun muassa
Netflixin asiakas, ja se vie kapasiteettia todella paljon, koska se
on teräväpiirtokuvaa siellä. Näin
kaupunkipaikassa tämä onnistuu, mutta mitenkä sitten
maaseudulla?
Olennaista on, että löydetään
pikaisesti malli, jossa suomalaisten verkko-operaattoreiden verkoissa
pystytään lähettämään
teräväpiirtolähetyksiä ja muuta
paljon kapasiteettia vievää sisältöä.
Myös Yleisradion taholta tuli tästä kovasti toivomuksia,
että tämä multicasting kehittyisi mahdollisimman
pitkälle ja että he voisivat tulevaisuudessa luottaa
siihen, että myös tosiaan netinkin kautta voidaan
televisio-ohjelmia vastaanottaa, olkoonkin että myös
perinteisten muotojen täytyy säilyä,
ihan antenni- ja kaapelitalouksien.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, ja ministeri Kiuru sitten, napakat vastaukset, 2 minuuttia
sieltä paikaltaan.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa tulee
hyvin selkeästi julki se, että valiokunta on hyvän työn
tehnyt siinä, että tätä digitaalista
tulevaisuutta on katsottu joka kulmasta. Olen iloinen siitä,
että teidän puheenvuoroissanne on todella käyty
keskustelua kuluttajien oikeuksista, mikä käy
tässä ilmi. Eli jokaisella asialla on kääntöpuolensa,
ja myöskin kuluttajan oikeudet ovat erittäin tärkeitä.
Sitä linjaa on täällä puolustettu, niin
kuin viestinnän luottamuksellisuuttakin. Olen erittäin
iloinen ja ylpeä siitä, että näin
todella on.
Mutta on myös katsottu liiketoiminnan edellytyksiä,
ja tämä radiolupakeskustelu liittyy juuri siihen,
että meidän pitäisi pystyä suomalaisessa viestintäpolitiikassa
tekemään sitä, mitä ihmiset tilaavat.
Emme me voi kansakuntana tarjota jotain muuta kuin sitä,
mitä ihmiset täällä haluavat.
Sen takia on tärkeätä, että kun
me tiedämme, että nämä kotimaiset,
paikalliset sisällöt ovat tärkeitä,
meidän pitäisi pystyä ohjaamaan myöskin meidän
viestintäpolitiikkaa siihen suuntaan, että me
arvostamme sitä kansalaisten tahtotilaa. Ja minusta tässä lainsäädäntöpaketissa
nyt puututaan niihin tiettyihin keskeisiin asioihin jo, ja nytten
kehitettävää jää, koska
meillä on tulossa näitä toimilupakierroksia,
maakunnallisia kierroksia. Millä tavalla me ylipäänsä siihen
kokonaisuuteen pureudummekaan, niin minä toivoisin, että me
voisimme, kun me valiokunnan kanssa tapaamme nyt, ottaa — huolimatta
siitä, että on tarkoitus tietysti olla tyytyväinen
myöskin jo tehtyyn työhön — näitä uusia
asioita esille. Eli siltä osin jatkaisimme sitä radiolupakeskustelua.
Toisaalta tässä oli hyviä esimerkkejä siitä,
että on myös muita lainsäädäntöjä,
jotka liittyvät meidän lainsäädäntöön
ja joita nyt tähän pakettiin ei otettu, koska
hallitusohjelman rajaus oli selvä ja yksiselitteinen. Sitä kautta
nämä tekijänoikeuskysymykset jäivät
sinne kulttuuriministerin tontille, mutta me voimme niihin palata
kansanedustaja Alatalon kanssa vielä erikseen. Olen niistäkin
tietoinen.
No, sitten tärkeä kysymys on se, haluammeko me
nähdä, minkälaisilla pienillä teoilla
me voimme tulla alalle. Ja ei vain tälle radioalalle, vaan myöskin
sitten iso juttu on se, kun rakennetaan verkkoa, olemmeko me tosissamme
siinä, että sitä oikeasti voidaan rakentaa.
Mutta samalla pitää katsoa, että myöskin
kuluttajat kestävät ne ratkaisut, ja minusta siinä valiokunta
on tehnyt esimerkillistä työtä.
Ja aivan lopuksi, arvoisa puhemies, haluan vain todeta, että minusta
on hienoa, että tämä iso linja tulevaisuuden
suhteen on valiokunnalla hyvin tiedossa ja hallussa ja halu nähdä maailma sellaisena,
että me lainsäädännöllisesti
pystymme ponnistamaan kohti uusia digitaalisia mahdollisuuksia,
on otettu vakavasti. Yksi esimerkki on tämä, mikä tässä nostettiin
jo esiin multicastingista, mutta on paljon mahdollisuuksia, ja meidän
pitää pystyä ne ottamaan niillä sanoilla, millä Pirttilahti,
Lipponen ja monet muut teistä täällä kävivät
keskustelua näistä uusista kuvista, mitä maailmassa
on. Mutta myös täytyy sanoa, että edustaja
Jokisella oli hyvä kommentti siitä, että tässähän
tehtiin valtavan iso palvelus myöskin nykyisille liiketoiminnan
harjoittajille, (Puhemies koputtaa) koska vanhat luvat eivät
menneet kaupan. Ja minusta se on todella iso juttu ja suuri, suuri
ojennus liiketoiminnalle tällä hetkellä,
että — jää monesti alleviivaamatta — tässä yhteiskunnassa
on jouduttu tekemään valtavia säästöjä mutta
siihen ei lähdetty edes talouspoliittisista syistä vaan
viestintäpoliittisesti tämä palveli sitä isoa
linjaa, joka meillä on jo aikaisemmin valittu.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä on
monesti todettu, tämä on ollut valtava työmäärä sekä ministeriölle
siellä valmistelussa että valiokunnalle täällä eduskunnassa
ja myös monille sidosryhmille. Silloin kun kahdeksan lakia
kootaan yhteen yhden kaaren alle ja 352 pykälää laitetaan
kansiin, niin siinä on hyvin moni ihminen tehnyt paljon
työtä, ja siitä tässä lopuksi
vielä haluan kiittää.
Samaan aikaan pitää muistaa, että me
olemme tämän lain kanssa alati muuttuvassa kansainvälisessä kentässä,
jota sähköinen viestintä on. Se muuttuu
koko ajan. Tämänkin keskustelun aikana varmasti
uusia innovaatioita ja ideoita sähköisen viestinnän
alalta jossain päin maailmaa kehitellään.
Samaan aikaan meidän tulee muistaa, että tämä kokonaisuus
tulee varmasti olemaan monta kertaa meidän pöydällä.
Siihen tuodaan lisäyksiä, tehdään
muutoksia, ehkä liitetään vielä kokonaisia
lakeja tämän kaaren alle, ja niin tulee ollakin.
Pitää reagoida niihin tarpeisiin, joita tämän
sähköisen viestinnän kentällä on,
jotta se palvelu ja se viitekehys palvelee kansalaisia ja alan yrityksiä parhaalla
mahdollisella tavalla ja tietoyhteiskuntakehitys menee eteenpäin.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
että ministeri on ymmärtänyt totaalisesti
tämän, että ihmisiä täytyy
kuulla ja myös viestintäpolitiikassa täytyy
taistella tällaisia keskittymis- tai kansainvälistymisomistamisen
trendejä vastaan. Täytyy olla myös kotimaista
omistusta.
Olen itse tällaisen informatiivisen ohjelmapolitiikan
lapsi. Olin toimittajana Yleisradiossa silloin, kun ei ollut kuin
kaksi kanavaa ja katsoakseen viihdeohjelmaa piti katsoa välillä vähän
asiaakin. Tuskin me enää pääsemme
siihen, että väkisin informoimalla ihmisiä täytyy
kouluttaa. Mutta se, että ihmisille tarjotaan vaihtoehtoja, että "ai,
tällaistakin ohjelmaa on olemassa" ja "tällainenkin
radio on olemassa" — se on minusta tärkeää,
että ihmiset voivat sitten tehdä niitä valintoja.
Jos se on vain yhtä ketjua, jossa yhdestä paikasta
lähetetään koko valtakunnan ohjelmaa,
niin ei se palvele sitä tarkoitusta, mikä on sananvapauden
merkitys ja mikä on sen sivistyksellisyyden merkitys. Tässä mielessä,
vaikka meillä ei ole paluuta enää sinne
väkisin sivistämiseen ehkä, pikkasen
sitä peräänkuuluttaisin, että ihmisillä olisi
mahdollisuus oppia. Tämähän koskettaa
erityisen paljon Yleisradio-politiikkaa. Yleisradionhan täytyy
tehdä kaikki se, mitä muut eivät tee,
ja nyt tietysti on vielä tiukka tilanne, kun on yt-neuvottelut
ja näin. Mutta kyllä tässä minun
mielestäni kaupallisellakin kentällä jonkunlaista
vastuuta, jonkunlaista etiikkaa pitäisi olla sen suhteen,
mitä ihmisille lähetetään vai onko
se pelkkää jukeboxia, jota sieltä tulee.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, vielä ministeri Kiuru, mutta aika lyhenee koko
ajan. Nyt on vain minuutti käytettävissä.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minä olen erittäin iloinen
siitä minuutista, koska nyt päästiin
siihen lopulliseen, oikein isoon kuvaan. — Yleisradion
aikoinaan keskeisenä tehtävänä,
vaikkei sitä varmaan niin ääneen sanottukaan,
oli kansan sivistäminen myös siinä, että tuli
urheilua ja vähän viihdettäkin, jotta
sitten tuli myös asiaohjelmaa. Sitä kautta kansan
sivistäminen on ollut yksi suomalaisista hienoimmista keksinnöistä,
eikä se kuulu vain koululaitokselle, vaan erityisesti viestintävälineet
ovat sitä tehtävää varten aina
jalostettuja. Meidän on tärkeää pitää huolta
siitä, että meillä säilyy monialainen,
moniääninen lehdistö, meillä säilyy
monialainen media tässäkin murroksessa, jossa
me olemme. Sen takia meidän täytyy myös
pitää omissa käsissämme sitä regulaatiota, että me
voimme ohjata tätä prosessia siihen, että vähän
katsotaan myöskin, miten maailma makaa. Tämä on
minusta se iso juttu, että tässä on myös
isossa kuvassa kansan sivistämisestä kuitenkin
kysymys, koska miljoona suomalaista yhä on ilman digitaalisia
kansalaistaitoja. Nämä kaikki liittyvät
toisiinsa, ja siksi kuluttajien oikeudet ja nämä ovat
erittäin tärkeitä juttuja.
Yleiskeskustelu päättyi.