5) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
9 luvun 3 §:n muuttamisesta
Outi Ojala /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys sinällänsä on
hyvä eli se, että työmarkkinatukea saavan
puolisoa koskevaa tarveharkintaa lievennetään
ja kohtuullisen hyvinkin. Haluaisin kuitenkin tässä yhteydessä vielä kerran
todeta sen, että vasemmistoliiton tavoitteena on, että tämä tarveharkinta
kokonaan poistetaan.
Tässä yhteydessä haluaisin vielä kiinnittää huomiota
siihen, että myöskin perustuslakivaliokunta on
omassa lausunnossaan viime vuonna kiinnittänyt tähän
huomiota ja todennut kyllä aika lievästi, että tämä "tarveharkinta
ei ole vaivatta sopusoinnussa perusoikeuksien yksilöllisen
luonteen kanssa". Tämä on aika lievästi
sanottu, mutta todellisuushan on todellakin se, niin kuin valiokuntakin
toteaa, että paras tapa olisi se, että tarveharkinta
kohdistuu ainoastaan työttömän omiin
tuloihin, koska todellakin tässä nyt katsotaan,
että aviopuoliso on automaattisesti elättäjä työttömän
osalta, mitä ei kuitenkaan automaattisesti edellytetä esimerkiksi
silloin, kun ollaan avioliitossa ja molemmat töissä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Työmarkkinatuki on tarveharkintainen
etuus, jossa harkinta ulottuu työttömän
omien tulojen lisäksi myös hänen puolisonsa
tuloihin. Aivan niin kuin ed. Outi Ojala edellisessä puheenvuorossaan
viittasi, tähän asiaan perustuslakivaliokunta
kiinnitti viime kaudella huomiota sikäli, että kyseinen
toimintamalli "ei ole vaivatta sopusoinnussa perusoikeuksien yksilöllisen
luonteen kanssa". Tämähän on selvä viesti
ollut silloin ja on selvä viesti edelleen meillekin, kuinka
tässä asiassa tulee toimia.
Toisaalta, kyse on myös toiminnasta köyhyyden
ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja siitä työstä,
mitä tällä politiikanlohkolla tehdään.
Hallitus on tuonut esityksen, joka — osoitus siitä on,
että se ei sisällä vastalauseitakaan — on
vähintäänkin oikean suuntainen. Sillä,
että tulorajan muutos on noinkin suuri, uskotaan olevan
myös käytännössä aivan
suurikin merkitys.
Kolmanneksi, tässä kysymyksessä on
myös tasa-arvonäkökulma, koska tämä kohdistuu
erityisesti työttömiin naisiin muun muassa miesten ja
naisten palkkaeroista johtuen. Eli hallitus on saanut aikaan hyvän
esityksen, ja se on nyt eduskunnan hyväksyttävänä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on mielestäni
työttömyysturvan ja koko sosiaaliturvan yksi suurimpia
kannustinloukkuja. Tämä nimenomaan, siis työmarkkinatuessa
puolison ja omienkin tulojen tarveharkinta, aiheuttaa tilanteen,
jossa määrätyissä tilanteissa
ei kannata hakeutua osa-aikatyöstäkään
kokoaikatyöhön, koska perheen tulot silloin pienenevät.
Tässä olisin tietysti toivonut, että on
...
Ensinnäkin täytyy kiittää hallitusta
siitä, että se on puuttunut tähän,
jatkanut edellisen hallituksen linjaa, jossa nimenomaan vasemmistoliitto tätä asiaa
vei eteenpäin. Nyt hallitus on tehnyt muutoksen tähän,
mutta muutos ei vieläkään ole riittävä,
koska näillä tulotasoilla vieläkin on
yhä edelleen ongelmia. Tämä aiheuttaa
myöskin osittain niin sanottuja tekaistuja avioeroja ja
kahden eri asunnon hankkimista. Tässä minusta
olisi yksi edullinen keino poistaa kannustinloukkuja. Se olisi tällainen
porkkanaratkaisu keppien sijaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Huotari totesi juuri tämän
ongelmatiikan. Tämähän tekee sen, jotta,
jos katsoo yksittäisissä tapauksissa, mikä eniten
aiheuttaa tämmöisiä teknisiä avioeroja,
jos sitä kuvaisi niinpäin, tämä on se.
Tällä esityksellä, kun nyt väljennetään
tulorajoja, voi olla jossakin tietyssä tapauksessa vaikutusta
siihen, jotta tämmöistä kalliimpaa vaihtoehtoa
ei oteta, siitä yhtenä esimerkkinä vasta
hiljattain yhden henkilön soitto Joensuusta, missä tämmöistä suunniteltiin.
Kun kuvasin, mitä nyt ollaan tekemässä,
paljonko tämä tuloraja väljenee, niin
tässä kyseessä oleva mieshenkilö,
hänen vaimonsa sattuu olemaan sairaanhoitaja, laski, jotta
hänellä taitaa ollakin raja aika lähellä ja jospa
hän vielä jatkaisi sen vaimonsa kanssa elämistä.
Siinä mielessä se kuvasti, miten ihmiset laskevat
tarkkaan. Ei ollut tarkoituskaan oikeasti erota. Tarkoitus oli vaan,
että se mieskin saa jonkinlaisen kohtuullisen tupakkarahan
vai mihin lie hän rahansa käyttääkin,
mutta olisi mennyt teknisesti erilleen asumaan, vaikka asuvat yhdessä,
ja sitten olisi saanut asumistuet ja täyden työmarkkinatuen.
Onhan tämä ihan pöljä homma,
että meidän lainsäädännössämme
on tämmöisiä asioita, jotka tulevat kalliiksi
järjestelmälle.
Sen takia minusta tulot pitäisi erottaa ehdottomasti,
jotta jokaisella on oikeus omaan rahaan, tai sitten meidän
pitää muutta verotusta. Meidän pitää ottaa
se perheverotus, jolloin sieltä kautta onkin se velvoite,
että toista pitää elättää.
Mutta periaatteen kaikessa lainsäädännössä pitäisi
olla se, että pidetään itsestä huolta,
aikuiset ihmiset, eikä tässäkään
pitäisi kytkeä niin, että ollaan kuin toisen
orjana.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa kaikki se, mitä täällä edellä on
sanottu puheenvuoroissa tästä asiasta, sanottiin
myöskin valiokunnassa. Valiokunta laajasti, ed. Rehula mukaan
lukien, oli yhtä mieltä niistä epäkohdista,
jotka tässä ovat nousseet esille.
Se, että en jättänyt vastalausetta
tähän asiaan, vaikka olen sinänsä ihan
samaa mieltä kuin edustajat Outi Ojala ja Anne Huotari,
johtuu myöskin osittain siitä, että mielelläni
jossain kohdassa testaan sitä yhteistä hyväntahtoisuutta,
jonka uskomme hallituksen meihin kohdistavan, kuten ed. Rehula edellisessä puheenvuorossaan
totesi. Katsotaan nyt sitten, toteutuuko tämä valiokunnan
mietintöönsä kirjaama yhteinen tahto
tässä asiassa. Palataan asiaan uudelleen, ellei.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nämä teknisen avioeron
ongelmat ja näkökulmat ehkä ovat pienempiä.
Siihen aikaan, kun työttömyysturva oli varsin
heikko, silloinkin pysyttiin naimisissa. En pidä sitä perustelua
nyt tässä päällimmäisenä,
vaan päällimmäisenä mielestäni
on yksinkertaisesti se, että hyvin matalilla tuloilla puoliso
ei ole saanut työttömyysturvaa. Hän voi
olla mies tai nainen. Näitä on myöskin miehiä toki.
Heidän kohdallaan ikään kuin se rasite
henkisellä puolella on entistä suurempi, kun vaimon
tulot ovat tämä, millä eletään.
Kaiken kaikkiaan tilanne on ollut tietysti hankala. Kaikkea hankaluutta
ei ole poistettu. Mutta yhdyn niihin ajatuksiin, että hallitus
on edennyt hyvään suuntaan. Tässä vaan
seuraavan askelen ottaminen on tarpeellinen, niin kuin ed. Huotarikin
totesi.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajat Huotari ja Esa Lahtela puhuivat
teknisistä avioeroista. Minä kyllä mieluusti
puhuisin niistä nuorista ihmisistä, jotka opintojen
jälkeen eivät välittömästi
pääse työmarkkinoille. Heitähän
tämä hyvin usein koskettaa. Minun mielestäni
hallitus on nyt tiedostanut tämän ongelman ja
tehnyt erinomaisen esityksen parempaan suuntaan ja nimenomaan näitä nuoria
ihmisiä kohtaan. Minun mielestäni on hyvin vaarallista
puhua lain kiertämisestä. Toki näitä henkilöitä löytyy,
mutta valtaenemmistö niistä, jotka työmarkkinatuen
piirissä ovat, on juuri näitä nuoria
ihmisiä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Työmarkkinatuella on hyvin monen
tyyppisessä elämäntilanteessa olevia
ihmisiä. Mutta emme voi sulkea silmiä myöskään
siltä ongelmalta, joka ilmenee, kun puoliso on töissä ja
toisella puolisolla on loppunut ansiosidonnainen työttömyysturva
ja 180 päivää työmarkkinatukea
sen jälkeen. Minä olen tehnyt yhden laskelman
tällaisen kahden lapsen perheen kohdalta, jossa vaimo ilmoitti,
että hän ei elätä enää miestä,
koska mies ei tuo silloin yhtään markkaa perheeseen.
Kun laskettiin se, paljonko tämä ero olisi tullut
maksamaan, se olisi tullut maksamaan yhteiskunnalle yli 10 000
markkaa kuukaudessa, kun olisi pitänyt miehelle hankkia
vuokra-asunto ja siihen asumistuet. Sosiaalitoimisto olisi maksanut
elatustuen ja toimeentulotukea vielä tälle miespuolisolle.
Tämän teoreettisen laskelman mukaan se tuli maksamaan
yli 10 000 markkaa siinä tilanteessa nimenomaan
yhteiskunnalle sekä kunnalle kuukaudessa, ja tietenkin
työmarkkinatuki siinä tilanteessa maksetaan vielä päälle.
Eli käytännössä työmarkkinatuen
hinnalla vältetään näitä,
olivatpa ne teknisiä tai ihan oikeasti todellisia eroja
siinä tilanteessa, kun työttömyys on
jatkunut pitkään ja alkavat talousasiat rassata jo
perhesuhteita ja kaikkea muutakin. Kyllä minusta pitää pyrkiä hakemaan
ratkaisuja, ehkäisemään niitä tilanteita,
jotta perheet pysyisivät paremmin kasassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Moilanen-Savolaiselle voisi todeta
sen, jotta meillä ilmeisesti on eri tuttavapiirit ja yhteydenottajat.
Totta kai nuorissakin on hyvin paljon semmoisia ilman muuta, jotka
ovat työmarkkinatuella ja tätä ongelmaa
syntyy. Mutta ainakin minulla sattuu tässä olemaan
semmoisia ihmisiä, jotka soittavat aika usein, ja joka
viikko varmaan tulee useampi tapaus, jotka ovat juuri tällä tavalla
ratkaisemassa sitä ongelmaa, millä tavalla heidän
taloutensa voidaan hoitaa, koska aikanaan on tehty mahdollisesti
asuntolainaa. Se on kahden henkilön tulojen mukaan mitoitettu,
miten se maksukyky on, ja siihen se eläminen rakennettu ja
vedetty tiukalle sitten pankissa jopa rahoitusneuvojan toimesta,
jotta näin sinä selviät.
Sitten mennään siihen tilanteeseen, jotta
ei saa kuin yhden henkilön tulot, toinen ei saa mistään mitään.
Siinä tilanteessa tehdään niitä ratkaisuja, käydään
ihan laskemaan kylmästi, mikä kannattaa. Ei kysymys
ole siitä, jotta muuten perheessä suhteet olisivat
millään muotoa menneet huonoiksi, vaan siinä käydään
miettimään, miten tätä teknisesti
hoidetaan, ja yhteiskunta joutuu maksamaan, niin kuin ed. Huotari
totesi, usein ison laskun juuri asumistukien muodossa ja kaikkien muiden
tukien muodossa. Nimittäin oli yksikin tapaus, jossa perheessä on
kolme lasta, vaimo lähti erilleen ja otti kolme lasta mukaansa,
ja maksoi aika paljon se homma.
Ed. Tiusanen totesi, jotta tämä miehiä rassaa enemmän.
Siitä on tehty tutkimus. Siinä tutkimuksessahan
on seurattu ja haastateltu, otantaa en muista, paljonko. Siinä todettiin,
että miehiä se koettelee enemmän, koska
perinteisesti kuitenkin odotetaan, jotta mies on niin kuin jotenkin perheenpää.
Silloin miehen pitäisi pitää huolta ja paine
on kovempi, koska perinteisesti taas on semmoinen ajattelu kansan
syvissä riveissä, jotta naisen paikka on enemmän
kotona. Se hyväksytään paremmin taikka
koetaan, että se on niin kuin kuuluukin, kun nainen on
siellä kodissa. Suomessa meillä on muuten murrettu
se raja, ettei enää vaadita sitä. Sen
takia miehelle se on kovempi pala, jos jää toisen,
siis naisen, elätettäväksi. Sen takia
tämä on todellista ja odottaisi, että hallitus
jatkaisi tätä linjaa, mikä tässä nyt
on, että väljennettäisiin tulorajoja
viime kädessä, jotta ei olla kytköksissä toisten
tuloihin ollenkaan.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Huotari, puhuitte puheenvuorossanne siitä,
miten edellisellä vaalikaudella viitoitettiin tietä,
jossa työmarkkinatuen tarveharkintaa puolisojen osalta
lievennetään. Ihan muistin virkistämiseksi
olisin kysynyt, mitkä muutokset vasemmistoliitto tähän
menneen vaalikauden aikana ajoi, että tulee oikea mielikuva
salissa oleville edustajillekin, mitä tapahtui ja mitä erityisesti
vasemmistoliiton toimesta tapahtui. Me täällä olleet
muistamme, että eduskunta käsitteli työttömyysturvalain
kokonaismuutoksen isompana pakettina ja siellä oli yhtenä tämä työmarkkinatuen puolisojen
tarveharkinnan kohta, ja jos oma muistini on vähänkään
oikein, kun käsittelyssä mukana olin, yhtään
vastalausetta ensiksikään kyseiseen lakiin ei
sisältynyt, keskustakaan ei sitä aikanaan tehnyt.
Toiseksi sosiaali- ja terveysvaliokunta ja sitä kautta
eduskunta päätyi lausumaan asiasta. Mutta sitä,
että olisi tehty joitain muutoksia, voisitteko, ed. Huotari,
hieman valottaa, ettei jää salissa oleville edustajillekaan väärää kuvaa?
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Se ei tapahtunut 1.1.2003 tulleen suuren työttömyysturvauudistuksen
yhteydessä vaan sitä aiemmin. Se tuli voimaan
1.8., nyt en muista, oliko se 2002 tai 2001. Se oli 15 prosentin
lievennys työmarkkinatuen tarveharkintaan, ja muistan hallitusneuvotteluissa,
kun esitimme paljon korkeampaa lievennystä tähän,
mutta silloin hallituskumppanimme kokoomus ei siihen suostunut.
Muistan tämän asian erittäin tarkkaan,
koska olin tätä asiaa valmistelemassa.
Yleiskeskustelu päättyy.