16) Hallituksen esitys laiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta
ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun
lain muuttamisesta
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
liittyy siihen kokonaisuuteen, josta aiemmin jo täällä vilkkaasti
keskusteltiinkin, eli harmaan talouden torjuntaan.
Tässä esityksessä on kysymys aika
yksinkertaisesta asiasta eli siitä, että tilaajavastuulain sanktioita
korotetaan siten, että kun tilaajavastuulaki on ollut voimassa
vuoden 2007 alusta, niin tehdään yksi kertakorotus
sillä tavalla, että sanktiot enemmän
tai vähemmän vastaavat sitä, mitä ne
ovat olleet silloin, kun lakia on säädetty vuonna
2007, ja sitten lakiin myös tehdään sellainen
muutos, että näitä sanktioita voidaan
määräajoin ilman lain muuttamista korottaa.
Eli sanktiot sidotaan indeksiin, mikä sitten tarkoittaa
sitä, että nämä sanktiomaksut
eivät jää jälkeen tai että niiden
reaaliarvo ei käytännössä pienene.
Sanktiothan ovat tällä hetkellä 1 500
eurosta 15 000 euroon, ja nyt tässä esitetään,
että ne olisivat 1 600 euron ja 16 000
euron välillä, eli tällaiset korotukset
ovat kyseessä.
Tilaajavastuulakia kokonaisuudessaan on arvioitu. Sitä on
ollut arvioimassa tällainen kolmikantainen työryhmä,
joka omassa arviossaan tuli siihen tulokseen, että tilaajavastuulaki
on toiminut kohtuullisen hyvin. Siinä arviossa erityisesti nähtiin,
että sekä verotilitykset että eläkemaksutilitykset
ovat parantuneet tämän lain myötä,
että myönteisimmät vaikutukset nähtiin
nimenomaan näillä osa-alueilla. Sitten taas niinkään
ei nähty, että olisi onnistuttu siinä,
että työehtojen noudattamista olisi onnistuttu
tämän tilaajavastuulain avulla parantamaan merkittävästi.
Tässä aikaisemmassa keskustelussa jo pohdittiin
tai tuotiin esille ainakin ed. Gustafssonin taholta sitä,
että tilaajavastuulaissa olisi enemmänkin arvioitavaa
laajemmasta perspektiivistä. Olen tästä asiasta
samaa mieltä, että tässä on
nyt varmaan syytä aloittaa laajemmasta näkökulmasta
semmoinen työ, vaikka tämä kolmikantainen arviointi
päätyi niinkin myönteisiin tuloksiin kuin
se päätyi. Mutta luulen, että tästä harmaan talouden
näkökulmasta, rakennusalan tilanteesta lähtien
olisi hyvä nyt lähteä sitten arvioimaan
sitä, onko muita muutostarpeita kuin ihan näiden sanktioiden
ajanmukaistaminen ja tiukentaminen.
Keskustelussahan on ollut erityisesti tämän
tilaajavastuun osalta se, että tämä vastuun
ketju ulottuisi pidemmälle kuin se nyt ulottuu meidän lainsäädännössämme.
Se on ollut varmasti se asia, joka on ollut eniten esillä.
Meillä taitaa Euroopassa olla hollantilainen esimerkki,
jota sitten ehkä voitaisiin katsoa, millä tavalla
se on toiminut, jossa nimenomaan tämä ketjuvastuu
ulottuu pidemmälle kuin meidän lainsäädännössämme
tällä hetkellä.
Muita pohdittavia asioita varmasti olisi sitten myös
se, kuinka suuria sanktiomaksuja meillä todella tulisi
olla. Nyt tämä esitys lähtee siitä,
että ne ovat sen kaltaisia kuin mitä on ollut
silloin, kun tätä lakia on alun perin säädetty,
mutta varmaan tässäkin on pohtimista, ja sitten
luulen, että myös näiden eri viranomaisten
roolien ja heidän välisensä tietojenvaihdon
ja ehkä tarkastusoikeuksien — niistä on
esitetty keskustelussa erilaisia näkemyksiä — pohtiminen
varmasti on paikallaan. Mutta meillä nyt ministeriössä katsotaan
sitä, keitä kaikkia voitaisiin sitten kutsua pohtimaan
sitä, millä tavalla tätä tilaajavastuulakia
katsottaisiin vähän laajemmalla näkökulmalla
kuin mitä tähän mennessä on
tehty.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten tiedossamme hyvin on, niin työehtojen
ja palkkojen polkeminen on erityisen yleistä rakennus-,
kuljetus- ja palvelualoilla. Mielestäni harmaan talouden
ongelmia ei voida estää, ellei myös tilaajavastuulakia
laajenneta niin, että tilaaja on todellisessa vastuussa
koko alihankintaketjun toimista. Tähänhän
ministeri Sinnemäkikin äsken viittasi. Myös
rangaistukset tilaajavastuun laiminlyönneistä on
saatava kovemmiksi. Muutaman vuoden kuluessa tämä tilaajavastuulaki
on osoittautunut tarpeelliseksi avaukseksi oikeaan suuntaan, mutta
lain vaikutukset ovat aivan liian vähäiset, vaatimattomat.
Minulla on tässä mukanani — himmeä teksti — työ-
ja elinkeinoministeriön julkaisu viime vuodelta. Nimi on
"Valvontaa ja vastuuta ulkopuolisen työvoiman käyttöön — tutkimus
tilaajavastuulain toteutumisesta". Lainaan tätä ministeriön
raporttia: "Työehtojen noudattamisen osalta tilanne ei
näytä kovin myönteiseltä. Suurempi osuus
alihankkijavastaajista oli arvioinut työehtojen noudattamisen
pysyneen ennallaan kuin parantuneen tilaajavastuulain säätämisen
jälkeen. Tilaajayrityksistä vajaa puolet (39 prosenttia)
ilmoitti valvovansa vain harvoin (27 prosenttia) tai ei koskaan
..." — siis anteeksi — " ... ilmoitti valvovansa
vain harvoin (27 prosenttia) tai ei koskaan (12 prosenttia) vuokrausyritysten
ja alihankkijoiden työntekijöiden työehtojen
toteutumista." Eli siis — sotkin itsekin — harvoin
27 prosenttia, ei koskaan 12. "Alihankkijoista ja vuokratyövoiman
välittäjistä 14 prosenttia arvioi tilaajayritysten
valvovan harvoin heidän yritystensä työntekijöiden
työehtojen toteutumista ja 21 prosenttia totesi, ettei
näin tapahdu koskaan." — Prosentit on hankalia.
Arvoisa puhemies! Nykyisen lain mukaan työn tilaajan
velvollisuus on tarkistaa alihankkijansa toiminnan moitteettomuus,
mutta se ei siis todellakaan ulotu alihankkijan omiin alihankintoihin.
Laki ei myöskään aseta tilaajalle todellista
vastuuta alihankkijan laiminlyönnistä, ja tarkistamisen
laiminlyönnistäkin tämä enimmäissakko
on siis ollut vaatimattomat 15 000 euroa.
Oma henkilökohtainen arvioni on se, että tuo haarukka
voisi hyvin ulottua maksimissaan 30 000:een, jopa 40 000
euroon. Se voisi olla näinkin korkea juuri tämän
ennalta ehkäisevän vaikutuksen takia. Sitten laissahan
on tällainen kohtuullistamispykälä, koska
ymmärrämme hyvin sen, että jos on pienistä yrityksistä kysymys, niin
tämmöinen 40 000 euron sakkokin, sanotaan
näin, voi kaataa firman tai aiheuttaa kohtuuttomia hankaluuksia.
Varsinkin rakennusalalla kaksista työmarkkinoista on
puhuttu pitkään. Rakennusliiton toisen puheenjohtajan
Kyösti Suokkaan mukaan urakoiden siirtyminen mahdollisimman
halvalla saataville alihankkijoille, usein ulkomaalaisille, on huonontanut
rakennustyön tasoa ja vienyt työt suomalaisilta
yrittäjiltä. Varsin dramaattisia yksittäisten
pienten yritysten edustajien selvityksiä olen saanut kasvoista
kasvoihin kuunnella, kun he toteavat, ettei ole mitään
mahdollisuutta pärjätä esimerkiksi näitten
virolaisten firmojen kanssa, jotka kiertävät niin
palkat, sotu- kuin veromaksutkin. Se on tosi ikävä tilanne.
Siis rehelliset suomalaiset yrittäjät kärsivät.
Tämän Rakennusliiton toisen varapuheenjohtajan
Kyösti Suokkaan mukaan suomalaiset pörssifirmatkin
ketjuttavat työnsä niin monille alihankkijoiden
alihankkijoille, että ketjujen loppupäässä työehdoilla
ei ole enää mitään tekemistä Suomen
säädösten kanssa.
Eli yhteenvetona, arvoisa puhemies, tämä hallituksen
esitys on oikean suuntainen, mutta hyvin vaatimaton, kun se koskettaa
pelkästään näitä sakkorangaistusrahoja
eikä tee niistä mitenkään todellisia.
Ymmärrän näin, että työmarkkinajärjestöt
eivät ole näissä neuvotteluissa saaneet
työnantajilta ja tuskin sitten hallitukseltakaan tukea.
Minusta tässä yhteydessä oltaisiin voitu
tehdä ihan jo kunnollinen remontti tähän
lakiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! "Se karua ol’ kuultavaa", voisi
sanoa ed. Gustafssonin äskeisen puheenvuoron sisällöstä.
Jos ajatellaan pikkuisen pitemmälle tätä savottaamme, niin
näihin kysymyksiin, jotka tässä äskeisessä puheenvuorossa
tulivat esiin, pitäisi saada semmoinen ajantasainen tieto,
joka kertoo, mikä on näitten tilaajaporukoitten
todellinen valmiustila, ja onko nyt mahdollisuutta esimerkiksi virolaisten
viranomaisten kanssa keskustelemalla päästä johonkin
keskinäiseen diiliin siitä, millä tavalla ohjeistetaan
käytäntö. Eri asia on, että toimiiko se
sitten. Täällä eduskunnan remonttityömaalla rakennustoimikunta
saattoi todeta, että ero tarjouksissa on olemassa. Siinä oli
neljänneksen, kolmanneksen ero palkkatasoissa, jos minä oikein muistan,
jnp. Ja se, mitä ed. Gustafsson sanoi, missä se
sitten huipentuu, on siellä ketjun alapäässä.
Niin kuin sanoitte, kukaan ei enää välitä yhtään
mistään, ja tässä on viestiä ministerillekin,
että työmaata riittää.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Edustajien Pulliainen ja Gustafsson puheenvuoroissa
eittämättä totta on se, että tällä saralla
todellakin riittää vielä työmaata
ja tehtävää. Tämän
tilaajavastuulain kokonaisarvioinnin lisäksi tähän
asiaanhan liittyy se äskeisessä, tai muutamaa
asiakohtaa aikaisemmassa, keskustelussa esillä ollut tilaajavastuutietojen
julkiseksi saattaminen, julkiseen rekisteriin saattaminen, joka
tällä hetkellä on pohdinnassa sosiaali-
ja terveysministeriön ja valtiovarainministeriön
välillä. Monethan näistä harmaan
talouden vastaisista toimenpiteistä linkittyvät
yhteen ihan sellaisella järkevälläkin
tavalla.
Arvoisa puhemies! Sitten ehkä yhtenä huomiona
tai yksityiskohtana ed. Gustafssonin puheenvuoroon. Omasta mielestäni
meidän kannattaa olla tarkkoja siinä, että me
emme harhaanjohtavasti anna ymmärtää,
että harmaassa taloudessa tai sääntöjen
kiertämisessä olisi kysymys jotenkin yksinomaan
tai välttämättä edes suurimmalta
osin ulkomaalaisista henkilöistä. Niistä rakennusfirmoista,
jotka kiertävät olemassa olevia säädöksiä,
aika monet ovat suomalaisten henkilöiden omistamia, kylläkin
ehkä niin, että nämä yritykset
ovat rekisteröityjä Viroon. Mutta toivoisin, että näissä keskusteluissa
ei annettaisi sellaista kuvaa, että on täydelliset,
lakia noudattavat, hyvät, puhtaat suomalaiset ja sitten
pahat ulkomaalaiset. Meillä on ongelmallisia lakia kiertäviä toimijoita
sekä ulkomaisten yrittäjien että suomalaisten
yrittäjien piirissä, ja itse ainakin ajattelen
niin, että lainsäädännön
kiristämisen ja sääntöjen tarkemman
valvomisen tulee kohdistua kansallisuudesta riippumatta niihin toimijoihin,
jotka eivät lakia noudata. Samalla tavalla ajattelen niin,
että suojelemme työntekijöitä tai
yrityksiä, sekä niitä, jotka ovat ulkomaisten että niitä,
jotka ovat kotimaisten omistajien käsissä ja sekä ulkomaisia
että suomalaisia työntekijöitä.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä oli tärkeä puheenvuoro,
jonka ministeri Sinnemäki käytti, ja olen teidän
kanssanne aivan samaa mieltä tästä suomalaiset
versus ei-suomalaiset. Muistuupa tässä mieleeni
eräs asiantuntijakuuleminen työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, jossa jopa esitettiin näin eksakti
ja tarkka luku, että kun Virossa on rekisteröitynä noin 100 000
yritystä, niistä on 20 000 suomalaista, osoitteet
ja muut ovat täällä Suomessa, mutta mikä ikävintä,
meille kerrottiin näin, että merkittävä osa
näistä on toimenpidekiellossa Suomessa. Tältä osin
nyt ehkä tämmöinen syventävä tieto
vielä tuohon ministeri Sinnemäen puheenvuoroon.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä tulikin justiinsa
se, mistä ensin ministeri puhui, ettei pelkästään
ole ulkomaalaisista kysymys, ja toisena se, mitä ed. Gustafsson
sanoi, että siellä on todellakin paljon suomalaisia
ja ne, joilla ei ole enää puhtaita papereita täällä,
ovat toista kautta sitten mukana.
Keskustelu päättyi.