2) Hallituksen esitys laiksi Suomen perustuslain 84 §:n
muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
perustuslain säännöksiä valtion
talousarvion täydellisyysperiaatteesta ja tasapaino- eli
kattamisvaatimuksesta. Talousarviosta voitaisiin jättää pois
nykyisin vaadittu arvio valtionvelan ottamisesta ja määräraha
valtionvelan lyhentämiseen. Talousarviossa tulisi kuitenkin
aina osoittaa, miten alijäämäisen talousarvion
edellyttämä rahoitustarve katetaan.
Muutoksen tavoitteena on lisätä talousarvion kattamisen
läpinäkyvyyttä ja mahdollistaa valtionvelan
hallinnointi nykyistä tehokkaammin. Valtionvelkaa voitaisiin
ottaa ja lyhentää joustavasti eduskunnan antaman
lainanottosuostumuksen asettamissa rajoissa ja säästää näin
myös lainojen korkokuluissa. Näette hallituksen
esityksestä, että puhumme kuitenkin merkittävistä säästömahdollisuuksista,
jotka on arvioitu esityksen perusteluissa. Muutos ei vähentäisi
eduskunnan budjettivaltaa, sillä eduskunta voisi edelleen
niin halutessaan ottaa talousarvioon arvion valtion lainanotosta
ja valtionvelan lyhennysmäärärahan. Tarkoitus
on, että muutos tulisi voimaan 1. syyskuuta 2011, jolloin
sitä voitaisiin soveltaa varainhoitovuodelle 2012 hyväksyttävään valtion
talousarvioon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Braxin selvityksen jälkeenkään
ei oikein ainakaan minulle tullut selväksi se, miksi pitäisi jättää pois
arvio valtion lainoista tai määräraha valtionvelan
lyhentämiseen. Joka tapauksessa realismia pitäisi
olla.
Toinen asia, arvoisa puhemies ja arvoisa ministeri, mikä puuttuu
talousarviosta, on talousarvion vaikuttavuus ja sen eri momenttien
yhteisvaikuttavuus ilmastonmuutoksen hillintään.
Sitä on pyytänyt muun muassa ympäristövaliokunta ja
kiinnittänyt siihen huomiota. Se ei ole kehittynyt. Päinvastoin
nyt on todettu esimerkiksi ympäristövaliokunnalle,
että tällaista arviota on erityisen hankala tehdä.
Uskoisin, että asia ei ihan näin ikävä ole.
Todella on syytä toivoa, että tämä mainittu
näkökulma olisi myös Suomen talousarviossa,
niin että nämä summat voitaisiin esittää myös
kansainvälisessä keskustelussa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokuntajärjestelmällä on
väliä. Se vihdoin viimein varmasti rupesi kirkastumaan
siinä vaiheessa, kun tarkastusvaliokunnasta päästiin
eduskunnassa yksimielisyyteen. Täällä esitettiin
silloin kaikenlaisia arvailuja siitä, onko tämä kovasti tarpeeton
instituutio, ja erikoisesti ed. Ukkola, joka sittemmin on kuulemma
kääntänyt takkinsa, mikä on
erittäin positiivinen ilmiö, on lausunut erittäin
voimakkaita vastalauseita tarkastusvaliokunta-instituutiosta, mutta
nyt sitten on päätynyt oikealle tielle.
Tässä on malliesimerkki siitä, mitä se
merkitsee käytännön tasolla: käydään
muun muassa valtion talousarviojärjestely läpi,
katsotaan, onko siellä todellisia turhakkeita, jotka vielä kaiken
lisäksi tulevat erinomaisen kalliiksi. Minä olen ymmärtänyt
niin, että jos budjettikirjassa sanotaan, että 5
miljardia euroa otetaan velkaa — kun siellä lukee
näin — se pitää ottaa. Näin
minä olen ymmärtänyt sen. Ja se tarkoittaa
sitä, että se on muuten kallis operaatio, kun
5 miljardia euroa otetaan ja hoidetaan se asia sitten taas tasapainoon.
Siinä katsannossa pitää olla rationaalinen järjestely,
jotta ei niille välittäjille ulkomailla näitä rahoja
kylvetä. Joka tapauksessa se, mitä ed. Tiusanen
totesi, että tasapainoperiaatteen pitää toteutua,
on ihan itsestäänselvää, ja
mitä läpinäkyvämmin sen parempi,
mutta ei sillä tavalla, että se turhakkeilla tehdään äärimmäisen
kalliiksi.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Me emme täällä ole
ihan pienistä summista puhumassa, kun katsomme, mitkä lainanottovaltuudet
olemme eduskunnasta antaneet. Olemme antaneet 110 miljardiin euroon
asti lainanottovaltuudet.
Valtion lainan käsittely tulona on ollut erikoinen
tapa. Laina on lainaa, joka on jossain vaiheessa maksettava pois.
Tuloista ei makseta korkokuluja, mutta lainasta ne aina tulevat.
Nykyinen toimintamalli on ollut joustamaton. Onneksi ne pahimmat
virheet on jo korjattu. Aikaisemmin otettiin turhaa lainaa pelkästään
sen takia, kun se oli määritelty otettavaksi.
Sitä ei onneksi enää tehdä.
Tietyllä tavalla tämä annettu uusi
laki muuttaa käytäntöä tietenkin
joustavaksi. Lainaa voitaisiin ottaa ja lyhentää joustavasti
lainanottosuostumuksen rajoissa. Tietenkin on pohdittava sitä,
mitä muuta tästä seuraa kuin se, että pystymme
noin 20 miljoonaa euroa säästämään
korko- ja lainanottokuluissa. Läpinäkyvyyttä varmasti tulee,
koska valtion velkaantuminen tulee näkymään
silloin suoraan miinuksena tulojen ja menojen erotuksen myötä tai
varsinaisten tulojen ylijäämä.
Mutta silti esityksessä huolestuttaa se, että velan
ja vastuiden määrä voi unohtua eduskunnassa.
Velkaa ja pitkäaikaisia vastuita tulisi käsitellä nykyistä enemmän.
Yksi jatkopolku talouden hallinnan kehittämisessä on
ottaa käyttöön kunnistakin ja myös
yrityksistä tutut tulos-, tase- ja rahoituslaskelmat. Lisäksi
tänä päivänä valtion Keltaisessa
kirjassa jätetään hyvin merkittäviä eriä käsittelemättä.
Näkisin, että jatkossa eduskunnassa tulisi käsitellä valtiota
konsernina, jolloin myös muun muassa liikelaitokset tulisivat mukaan
käsittelyyn.
Tulos- ja taselaskelman pohjana voisivat vallan mainiosti olla
ifrs-pohjaiset laskelmat. Taselaskelmassa esimerkiksi tulisivat
mukaan leasingvastuut, pitkäaikaiset sopimusvastuut ja myös
korottomat eläkevastuut, jotka ovat valtiolla erittäin
merkityksellinen erä. Valtion eläkevastuut, jotka
ovat kattamattomia, nousevat lähes 90 miljardiin euroon.
Tänä päivänä niitä ei käsitellä tässä talossa
oikeastaan laisinkaan muuten kuin tilintarkastuskertomuksen yhteydessä.
Miltä tase näyttäisi, jos me käsittelisimme
sitä konsernitaseena? Nykymuotoinen tase vuonna 2008 näytti
noin 15 miljardia miinusta. Jos me tekisimme ifrs:n mukaisen taseen,
joka olisi konsernista, niin se olisi näyttänyt
51 miljardia miinusta vuonna 2008. Se tarkoittaa sitä,
että vaikka koko valtion omaisuus ja rahat käytettäisiin
velkojen ja vastuiden maksamiseen, niin sen jälkeen jäisi
vielä velkoja ja vastuita katettavaksi yli 50 miljardia
euroa. Nämä luvut ovat huomattavasti suurempia
tämän vuoden lopussa ja ensi vuoden lopussa. Meidän
miinusmerkkimme kasvaa lähes 30 miljardia euroa. Veikkaan,
että olemme lähes 80 miljardissa eurossa vuonna 2011.
Arvoisa puhemies! Eduskunnan tulisi jatkossa käsitellä budjetin
yhteydessä tulos-, tase- ja rahoituslaskelmat. Lisäksi
talouden tunnuslukuja tulisi kehittää. Nykyinen
tapa mitata valtionvelkaa suhteessa bruttokansantuotteeseen ei kerro tosiasiassa
mistään muusta kuin löyhästi
valtion potentiaalisesta kyvystä maksaa velkoja takaisin,
hyvin teoreettisesti. Sen sijaan suhteuttamalla velat tuloihin päästäisiin
todellisuutta paremmin kuvaavaan mittariin. Valtion tuloilla velkoja voidaan
maksaa, jos ylipäätään jotain
jää ylitse. Mittariehdotuksia jatkoa ajatellen
ovat omavaraisuusaste, velkaprosentti, nettovelkaprosentti. Hyvä tunnusluku
on myös korkojen suhde tuloihin. Laskin äsken,
että se on noin 5 prosenttia meidän viimeaikaisista
tuloistamme tälle vuodelle.
Taseen ja rahoituslaskelman käsitteleväksi
tahoksi sopisi vallan mainiosti valtiovarainvaliokunta, jonka vastuulla
olisi samalla käsitellä pitkän ajan taloudellista
kestävyyttä sekä siihen liittyviä toimenpiteitä.
Nyt tulevaisuus jää vain valtiovarainministeriön
käsiin. Poliittista vastuuta tulevaisuuden taloudesta ei
kanna kukaan.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin pitää tulla
puhujapönttöön asti kiittämään
hallitusta edellisestä esityksestä ja tästä esityksestä. Molemmat
ovat tärkeitä ja kuljettavat kutakin asiaa oikeaan
suuntaan. Nyt kysymys on asiallisesti ottaen valtion kassanhallinnasta,
ja niin kuin kansanedustaja Pulliainen tässä totesi,
tarkastusvaliokunta käsitteli valtion kassanhallintaa ja
sen ongelmia vuonna 2007 käsitellessään
Valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta. Tarkastusvirasto oli
käsitellyt valtion kassanhallintaa ja ennen kaikkea valtion
lainanottoon liittyvää problematiikkaa budjettitalouden
kannalta.
Valtion kassanhallinnan valinta tuolloin tarkastusviraston tarkastuksen
kohteeksi perustui kassanhallinnan valtiontaloudellisiin merkityksiin
ja tarkastuskohteeseen liittyviin suuriin riskeihin. Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomuksen mukaan, jota siis valiokunta käsitteli
ja josta teki myös mietinnön, valtion kassanhallintaa
voitaisiin toteuttaa nykyistä tarkoituksenmukaisemmin.
Se oli johtopäätös. Tarkastuksen perusteella
havaittiin kassanhallinnan vahva sidonnaisuus ja vahva yhteys valtion
talousarvion valmisteluun, velanottoon ja budjettilainsäädäntöön.
Valtion kassatilanteen todettiin maksuvalmiuden sijasta määräytyvän
talousarviotalouden kassanpitotarpeen ja velanoton vaikutusten perusteella.
Kassatilanteen määräytyessä muiden syiden
kuin maksuvalmiuden perusteella voidaan kassanhallinnan näkökulmasta
joutua toimimaan epätarkoituksenmukaisessa kassatilanteessa,
jonkalainen esimerkiksi tämän vuoden valtion kassatilanne
ilman muuta on. Maksuvalmiuden selvästi ylittävä kassa
asettaa myös vaatimuksia tästä aiheutuvalle
riskienhallinnalle.
Kassavarojen määrään liittyy
verrattain suuri vuodensisäinen vaihtelu. Valtion maksuvalmius on
ollut erittäin hyvällä tasolla koko 2000-luvun ehkä yhtä poikkeusta
lukuun ottamatta. Valtion kassan koko on vaihdellut 6 miljardista
12 miljardiin vuositasolla. Nyt eduskunnassa käsiteltävänä olevassa
valtion talousarvioesityksessä valtion lainanottotarpeeksi
esitetään 8:aa miljardia ja valtion kassa taitaa
olla — ministeri Katainen ehkä sen paremmin tietää — noin
12 miljardia euroa. Tästä voi jo todeta sen, että kassa
vastaa valtion nykyisen budjetin liitteenä olevasta valtion
taseesta noin 15—20:tä prosenttia, ja liitteenä olevassa
valtion budjetin taseessa ei lainkaan kerrota, ei lähellekään,
kaikkea valtion taseeseen kuuluvaa valtion varallisuutta. Sieltä uupuvat osakeyhtiöt
ja arvokiinteistöt ja sieltä uupuu paljon paljon
tavaraa, mutta nyt valtiovarainministeriö tarkastusvaliokunnan
kannanoton perusteella on myös käynnistänyt
projektin tämän valtion tasehallinnon kuntoonsaattamiseksi,
mikä on äärettömän
tärkeä asia, jotta kansalainen ja ennen kaikkea
nyt edes kansanedustaja voi lukea, mikä on valtion todellinen
taloudellinen asema. Nyt sitä ei pysty tuon budjettikirjan
perusteella hahmottamaan.
Siis nyt puhutaan todellakin isosta tärkeästä periaatteesta,
joka on perustuslaissa säädetty ja jonka tulkinnan
valtiovarainministeriö on omaksunut, että kun
eduskunnan täytyy kattaa kaikki menot, jotka talousarviossa
säädetään, niin tämä velanotto
on katsottu sellaiseksi asiaksi, että kun eduskunta säätää tänä vuonna
8 miljardia euroa velanottoa 12 miljardin kassaan — ja
jos verotulot vielä positiivisesti kehittyvät
verotuloennusteen yli — niin voidaan ilman muuta puhua
ylilikvidin kassan ongelmasta. Ja tämä aiheuttaa
sitten monia erityisiä ongelmia valtiovarainministeriölle
ja sen rahoitusosastolle ja sen toimeksiannosta toimivalle Valtiokonttorille.
Tarpeettoman suuri kassan koko, herra puhemies, vielä haluan
todeta, lisää merkittävästi luottoriskiä,
sillä ylimääräinen likviditeetti
on sijoitettava mahdollisimman turvaavasti rahamarkkinoille. Valtiokonttori
sijoittaa kassavarat suoraan hyvän luottokelpoisuuden omaaviin
eurovaltioihin ja saa vakuutena samojen valtioiden velkapapereita,
mutta nyt vallitsevan rahoitusmarkkinakriisin aikana on entistä haasteellisempaa
ensinnäkin sijoittaa rahat turvaaville rahamarkkinoille.
Vuoden loppuun mennessä toteutettu bruttovelanotto,
lainanotto, nostaa kassavarat tarpeettoman suuriksi suhteessa lyhytaikaisiin
valtion velvoitteisiin. Tämän bruttolainanottovelvoitteen
toteuttaminen vuoden lopulla ei myöskään paranna
maksuvalmiutta pidemmällä aikavälillä,
sillä kun nyt eduskunnan säätämä lainanotto tapahtuu
vuoden loppuun mennessä, niin tuo laina luonnollisesti
korkokustannuksista johtuen maksetaan heti vuoden alussa pois. Tarkastusvaliokunnalle
vuonna 2007 kerrottujen asiantuntija-arvioitten mukaan tästä aiheutuu
sekä korko- että transaktiokustannuksia valtiolle
useita miljoonia euroja vuodessa, enimmillään
yli 10 miljoonaa euroa vuositasolla. Jos se asetetaan kymmenen vuoden
janalle, niin tullaan siis lähes 50—100 miljoonan
suuruiseen summaan. Kun eduskunta vuosittain muuttaa talousarvioesitystä noin
40—50 miljoonalla eurolla ja sitä pidetään suurena
muutoksena, niin kaikki ymmärtävät, että tällainen
lyhytaikainen luotonotto sen takia vain, että perustuslain
täydellisyysperiaatetta noudatetaan kirjaimellisesti, johtaa
hassuihin, etten sanoisi valtion varoja tuhlaileviin menettelyihin.
Nyt tämä esitys korjaa tätä tilannetta.
Herra puhemies! Haluan lopuksi todeta ainoastaan sen, että kun
valiokunta käsitteli tarkastusviraston kertomusta 2007,
niin valiokunta esitti eduskunnalle kannanoton, joka kuuluu seuraavasti:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
antaa eduskunnalle selvityksen valtion kassanhallinnan kehittämislinjauksista
ja lainsäädännön muutostarpeista
liittyen valtion talousarvioon ja budjettiperiaatteisiin." Nyt tässä hallituksen
perustuslain muutosehdotuksessa on annettu vastaukset. Eri vaihtoehtoja
on arvioitu tässä hallituksen esityksessä ja
päädytty sitten tähän ehdotukseen,
jota periaatteessa täytyy tervehtiä suurella tyydytyksellä.
Toivottavasti sekä valtiovarainvaliokunta että myös
tarkastusvaliokunta antaessaan perustuslakivaliokunnalle lausunnon
paneutuvat siihen, onko tämä näistä vaihtoehdoista paras.
Joka tapauksessa se vie asiaa oikeaan suuntaan.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Suuret kiitokset palautteesta koskien
tätä perustuslakimuutosesitystä. Tarkastusvaliokunnan
puheenjohtaja hyvin kattavasti esitteli oikeastaan keskeisimmät
muutokset, en niitä käy toistamaan.
Kyseessä on aika merkittävä maalaisjärjen
lisäämisen muutosesitys. Ei tämä nykyinenkään lainsäädäntö ole
pahuuttaan väärässä ollut. Se
on ollut kaiken vara -lainsäädäntöä,
mutta nyt tässä otetaan jo vähän
dynaamisempi ote. Eli suomennettuna kysymys on siitä, että ei
ole pakko nostaa sitä lainaa, joka budjetissa on päätetty,
jos ei ole tarve, siitä on kysymys.
Toiseksi voisi todeta, että käytännössä se
tarkoittaa sitä, että kun valtion maksuvalmius
ei yleensä edellytä tätä koko
lainanottoa, koska meillä on kassassa muitakin eriä,
niin esimerkiksi tämä joustavuus on tarpeen silloin,
kun siirtomäärärahoja käsitellään.
Vuodelle 2009 tehdyistä budjettipäätöksistä siirtomäärärahoista
johtuen vuodelle 2010 siirtyi noin 3 miljardin euron kattamisvastuut,
eli 3 miljardia euroa vähemmän tarvittiin 2009,
koska kysymys oli siirtomäärärahoista,
ja nyt sitten puolestaan 2010 tarvittiin sen verran enemmän.
Lisäksi tässä valtion kassassa on
talousarvion ulkopuolisia varoja, tämmöisiä vieraan
pääoman luonteisia varoja: on muun muassa talousarvion ulkopuolisten
rahastojen kassavarat, kunnille ja muille veronsaajille tilitettävät
varat sekä erinäiset talletetut vieraat varat.
Valtiontalouden kannalta on eduksi, jos myös nämä erät
olisivat käytettävissä tilapäisesti
valtion maksuvalmiuden hallintaan, toisin sanoen näitä erilaisia
eriä voitaisiin käyttää valtionvelan
hallintaan joko lainanottoa vähentämällä tai
velan kuoletuksia lisäämällä.
Näin toimimalla säästäisimme
valtionvelan koroissa aika paljon, kuten puheenjohtaja Ahde muun
muassa äskeisessä puheenvuorossaan laskeskeli.
Tämä esitys ei kavenna eduskunnan budjettivaltaa,
koska eduskunnalla edelleenkin olisi mahdollisuus määritellä lainanoton
tarve ja toimia niin kuin tällä hetkellä toimitaan,
jos näin haluttaisiin toimia joissakin tietyissä tapauksissa, mutta
toisaalta sitten esitys mahdollistaisi joustavamman käytön,
ja näin ollen tämä itse asiassa lisää läpinäkyvyyttä.
Niin kuin ed. Lauslahtikin puheenvuorossaan totesi, menojen ja tulojen
ero on se olennainen tieto. Se, että päätämme
ottaa joulukuussa seuraavalle vuodelle velkaa tietyn määrän,
ei kerro sitä, tarvitaanko sitä velkaa, ja siinä mielessä voidaan
todeta jo, että ei tämä nykyinenkään
menettely ole paras mahdollinen läpinäkyvyyden
kannalta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä luvataan,
että muutoksella lisätään talousarvion
kattamisen läpinäkyvyyttä ja luotaisiin
edellytykset tehostaa valtionvelan hoitoa. Läpinäkyvyyden
lisääminen on tietysti hyvä asia, jos
siihen todella voidaan päästä, samoin
valtionvelan hoidon tehostaminen on tärkeä tavoite.
Pitkään kuntapolitiikassa olleena muutenkin olen
seurannut valtion eri yksiköiden talousarvion hoitamista
viimeisten vuosien aikana. Minua huolestuttaa eniten se, että tämä läpinäkyvyys
alkaa häipyä kokonaan verrattuna siihen tilanteeseen,
joka vallitsi vaikka parikymmentä vuotta sitten, jolloin
selkeästi pystyttiin yksilöimään erilaisia
menokohteita. Nykyään myönnetään vaan
tällaisia suuria könttäsummia, joitten
alla on sitten lukuisia ehkä vähemmän
pakollisia menokohteita, joihin on eri tasoilla erittäin
vaikea tarttua. Minä toivoisin, että myös
tähän menopuolelle saataisiin enemmän
läpinäkyvyyttä, niin kuin ennen vanhaan
on ollut.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Tätähän on käsitelty
tässä vain teknisenä kysymyksenä,
ja ilmeisesti siinä siltä näkökulmalta
kassahallinnan kannalta onkin etuja. Toisaalta minusta velanotossa
on toinenkin puoli. Minusta julkisen talouden pitäisi mahdollisimman
vähän velkaantua. Ymmärrän,
että on toisenlaisiakin käsityksiä, mutta
minusta velanotto tarkoittaa aina edeltäkäsin
syötyjä verotuloja. Siinä mielessä päinvastoin
tämmöinen joustavuus, joka mahdollistaa suuremman
velan oton, ei ainakaan ole suositeltavaa. Tässähän
pyritään siihen, että vähennettäisiin
näin teknisessä mielessä, mutta tässä myös
on mahdollista se, että budjettivalta edelleen siirtyy
pois eduskunnalta, niin kuin valtiovarainministeriö sanoo.
Ei poistu, jos eduskunta ei sitä tahdo, mutta ilmeisesti
näin saattaisi käydä.
Ymmärrän hyvin, että monet poliitikot
ajattelevat, että velanotossa ei ole mitään
vaaraa, eikä varsinkaan valtion velanotossa, mutta itse
kuulun kyllä toiseen ryhmään. Olen ollut
niin täällä eduskunnassa kuin kuntataloudessakin
hyvin pidättyväinen velanoton suhteen. Tietysti,
mitä vähemmän on velkaa, sitä paremmat
mahdollisuudet sitten on, jos tulee kriisitilanne, ottaa sitä velkaa.
Mutta normaalitalousaikana sitä ei pitäisi ottaa.
Sitten itse tekniseen kysymykseen, jota tässä on
tarkasteltu, ja varmasti tarkastusvaliokunnan rooli on tarkastella
sitä. Minusta sen olisi paremmin voinut toteuttaa perustuslain
tulkinnalla. Minusta perustuslaissa ei ehkä tähän
päivään sovellettuna ole kattamisvaatimuksella
edes tarkoitettu sitä, että lakia pitäisi
muuttaa. Sitä on nyt vain tulkittu jostain syystä hölmöllä tavalla.
Sitten perusteluissa sanotaan, että hallitus ei yksin voi muuttaa
tulkintaa. Ei tietenkään yksin, mutta esimerkiksi
talousarvion yhteydessä se voi muuttaa sitä esittämällä uuden
tulkinnan. Jos eduskunta hyväksyy talousarvion, niin sitä kautta
tämä olisi hoidettu. Minusta (Puhemies: 2 minuuttia!)
perustuslain tulkinta teknisillä syillä ei ole
hyvä keino.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Taxellin komiteassa, joka viime talvena luovutti perustuslain
uudistusta koskevan mietintönsä, tätä asiaa
käsiteltiin, niin kuin täällä sanotaan, viime
kesäkuussa valtiovarainministeriöstä tulleen
kirjelmän perusteella. Tuossa komiteassa todettiin kyllä keskustelussa,
että tämä asia on sellainen, joka kannattaa
toteuttaa, viedä eteenpäin, mutta ajanpuutteen
vuoksi komitea ei tähän ottanut kantaa, vaan jätti
sen erillishankkeeksi. Nyt on tietysti hyvä ja erinomaista,
että hallitus on tämän esityksen tehnyt.
Komiteassa pohdittiin myös tätä mahdollisuutta,
mihin ed. Kuisma viittasi, että perustuslakivaliokunta
esimerkiksi valtiovarainvaliokunnan esityksestä ottaisi
tulkinnan tässä asiassa. Mutta ehkä on
selkeintä, että kun on perustuslain 84 §:ää tulkittu
tähän asti näin kuin on tulkittu, niin
sitä ihan tarkistetaan tältä osin. Silloin
ei ole ainakaan mitään epäselvyyttä,
noudatetaanko perustuslakia vai ei, kun se on selkeällä pohjalla.
Mitä itse tähän esitykseen tai muutokseen
tulee, niin tämä täydellisyysperiaatteen
muuttaminen tältä osin on mielestäni
hyvin perusteltua. Tämä, niin kuin tarkastusvaliokunnan
puheenjohtaja Ahdekin totesi, on pienoinen säästölakikin,
eli turhia lainanottokuluja saadaan pois. Vuosien mittaan siitä kertyy
kohtuullinen summa, ja siten tämä järkevöittää tilannetta.
Uskon kyllä, että eduskunta pitää kiinni
budjettivallastaan niin, että tässä ei
mitään vallansiirtoa tapahdu mihinkään
suuntaan.
Eli kaiken kaikkiaan hyvin järkevä ja kannatettava
esitys, joka on syytä viedä eteenpäin
ja loppuun asti.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin on onniteltava ja kehuttava
hallitusta, kannatan tätä esitystä ihan
varauksetta. En koe, että kyseessä on eduskunnan
budjettivalta, jos valtio organisaationa hoitaa likviditeettiään
mahdollisimman taloudellisella tavalla. Niinhän kunnatkin
tekevät, niinhän jokainen yritys tekee, ja jokainen
ihminen pyrkii tekemään niin omassa taloudessaan,
että hoidetaan likviditeettikysymyksiä taloudellisella
tavalla. Eduskuntahan voi ja sen pitääkin antaa
hallitukselle ne valtuudet, missä rajoissa hallitus ylipäänsä voi
taloudessa liikkua. Niinhän tässä on
valtuuksia annettu pitkin matkaa, milloin miljardeja ja milloin
vähän pienempiä, mutta valtuudet on haettu
tästä talosta. En koe, että maksuvalmiuden
hoitaminen liittyisi budjettivaltaan oikeastaan millään
lailla. Tässä budjettikirjassahan, joka minulla
on tässä pöydällä,
on se budjettivalta, ja senhän eduskunta sitten hyväksyy
niine muutoksineen, mitä se kulloinkin tekee.
Tässä budjettikirjassa olisi muutenkin kehittämisen
varaa. Täytyy kuitenkin positiivisesti sanoa, että sivulta
690 alkaa taloudellinen katsaus ja sille suunnalle toivoisi vielä kehittämispanoksia.
Se auttaa tosi moneen lähtöön, että sieltä saa asioista
kiinni. Vaikka siellä sanotaankin, että se ei
enää ole eduskunnan budjettivallan piirissä,
se on tällaista lisäinfoa, niin sillä on
kyllä käyttöarvoa kansanedustajan työssä ja
varmaan muuallakin.
Kun hallituksen esityksessä todetaan, että lainatulon
määrä — siis käytetään
vielä hallituksen esityksessäkin tällaista
termiä kuin "lainatulo", vaikka olen kokenut, että kyllä se
menoksi tuppaa kääntymään. — on
nostettu kokonaan viimeistään varainhoitovuoden
lopussa riippumatta siitä, olisiko lainanotto ollut tarpeen
valtion maksuvalmiuden kannalta. Kuinka kauan ja kuinka moneen kertaan
tässäkin salissa kokeneemmat kansanedustajat ovat
tämän asian perään puhuneet,
tästä löytyy aika paljon historiankirjoista merkintöjä.
Vihdoinkin tämä esitys tulee!
Tämän Keltaisen budjettikirjan osalta todella kannustan
meidän nuorekasta valtiovarainministeriämme etenemään
uudistusten tiellä. Otetaan nyt vaikka seuraavaksi tavoitteeksi,
että käyttötalousmenot erotetaan investointimenoista,
ettei täällä ole makroinvestoinnit ja
rautanaulat samoilla momenteilla. Se on nykyaikaa, ja se voisi olla
esimerkiksi seuraava vaihe. Tässä on muutenkin
kehittämisen varaa.
Sitten kun tässä nyt ollaan luomassa edellytyksiä valtionvelan
tällaiselle taloudelliselle hoidolle, että likviditeetin
hoitoa parannetaan ja tällä tavalla säästetään
valtionvelasta maksettavia korkomenoja, ja kun tätä laidasta
laitaan varmaan kannatetaan, niin kyllä on pakko vielä kuitenkin
vähintään retorisesti kysyä,
miten on mahdollista, että tällainen keksitään
vasta nyt. Viittaan vähän siihen, että tästä on
todella puhuttu pitkään, että tämän
esityksen antaminen on viimeistään nyt ollut tarpeen.
Puutun tähän säästöpuoleen,
johon myöskin täällä on viitattu,
siihen että Valtiokonttori arvioi, että 20 miljoonaa
voidaan tällä tavalla säästää.
Kun jätetään tämmöinen
lainsäädäntöön — jos
se sitten on lainsäädännöstä johtuva,
sen on kyseenalaistanut muun muassa valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
Manninen ja todennut, että siinä perustuslakia
tulkitaan väärin, että nykyinenkin laki
antaisi myöden tulkita toisin — tämän
tulkinnan hinta on noin 20 miljoonaa euroa vuodessa, ja se on se
vuodesta toiseen. Se on ollut budjettipohjissa, ja 12 miljardin
kassalla — se on muuten kolmen kuukauden maksuvalmius noin
tasaisella vauhdilla valtion menoja ajatellen, se on aika vahva
kassa — tällainen tulkinta on tullut todella kalliiksi,
ja hyvä, kun se nyt korjataan niin, että se oikein
perustuslakiin kirjataan. Se mahdollistaa järjen käytön
ja taloudellisen maksuvalmiuden hoitamisen.
Kiinnitän huomiota myöskin siihen hallituksen
esityksen kohtaan, että joissakin olosuhteissa, jos vuodenvaihteessa
on jouduttu maksimoimaan lainanotto sen tähden, että on
tulkittu lakia näin, se on voinut vaikuttaa myöskin
valtion luottoriskilisään. Senkin hallitus toteaa
omissa perusteluissaan, ja sillä on silloin jo aika kova hintalappu,
jos luottojen hinnat nousevat sen tähden, että valtio
on teknisistä syistä joutunut ottamaan turhaa
lainaa.
Mutta lämpimästi tätä kannatan
ja motivoin meidän valtiovarainministeriämme uudistamaan kaiken
kaikkiaan tätä talousarvioasiakirjaa ja koko valtion
budjetin rakennetta. Siinä työssä varmaan
saa apua kaikilta meiltä kansanedustajilta, mutta ennen
kaikkea tämä villakoiran ydin on valtiovarainvaliokunnan
ja tarkastusvaliokunnan suunnalla. Hyvä esitys!
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Laki on erittäin hyvä,
koska se säästää valtiolta korko-
ja muita lainanhoitokuluja 20 miljoonaa euroa, mutta samaan aikaan
on kuitenkin pohdittava sitä, miten pitkälle se
vie asioita. Väittäisin, että jäämme
hieman puolitiehen tässä kohdin. Siltä osin
meillä valtiovarojen käsittelyyn jää aika
paljon pohdinnan paikkoja esimerkiksi siitä, miltä osin
eduskunta jatkossa käsittelee tasetta ja missä muodossa.
Mielestäni ehdottomasti pitäisi saada konsernitase
ja se, että se on ifrs-muotoinen, ja ehdottaisin sitä,
että kun meillä joka kevät käsitellään
kehystä ja 4 vuoden kehystä, niin siinä yhteydessä myös
pohdittaisiin, minkälainen tase meillä on esimerkiksi
10 vuoden kuluttua, 20 vuoden kuluttua, ja käytäisiin
niitä taseen eriä läpi, miten me hallitsemme
pitkällä aikavälillä meidän
valtion taloudellista tilaa. Siltä osin meillä on
kyllä huomattava petraamisen paikka. Toivottavasti seuraavaan
hallitusohjelmaan saadaan myös näkyviin valtiontalouden pitkän
aikajänteen hallinta, ja näen myös siinä eduskunnan
roolin vahvistamisen paikan.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Noin valtiosääntöoikeudelliselta
kannalta tämän eduskunnan tärkeitä tehtäviä ovat
lainsäädäntö ja budjetin tekeminen,
lainsäädäntövalta ja talousarvioon
liittyvä valta, ja sitten kansainväliset sopimukset.
Tässä kuitenkin on tarpeetonta sääntelyä.
Jos kerran valtion maksuvalmius ei edellytä välttämättä niin
paljon kuin tuo kattamisvaatimus edellyttää lainanottoa,
niin siksi tällaisen yksityiskohtaisen sääntelyn
purkaminen on varmastikin perusteltua.
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Sehän on tärkeää minunkin
mielestäni, että tätä tulkinnalla
ei kuitenkaan nyt hallitus halunnut hoitaa, koska on vuosikymmeniä itse
asiassa toimittu tämän käytännön
mukaan, ja jos sitten yhtäkkiä hallitus päättää näin
keskeisen periaatteen tulkinnalla muuttaa, niin en pitäisi
sitä oikeana. On tärkeää, kun
perustuslaissa on kuitenkin säädetty nämä periaatteet,
että ne tuodaan perustuslain muutoksena eduskuntaan. Tätä pidän
tärkeänä asiana.
Sitten tämmöisenä yleisenä kommenttina
tähän keskusteluun: Tämän tarkoituksena
on vähentää kuitenkin sitä tarvetta
vuosittain, että valtio ottaa ylivelkaa vahvan kassatilanteen
olosuhteissa. Tässä tullaan lähemmäs
kuntien käytäntöä, jossa kuitenkin
se velanotto on valtuus ottaa ja sitten loppuvuodesta arvioidaan,
tarvitaanko sitä. Sillä tavalla talonpoikaisjärki
on saanut pienen lisäaskeleen Suomen parlamentarismissa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Käytän vielä tilaisuutta
hyväkseni, kun ministeri on myös täällä ilonamme,
mille annamme suuren arvon, että hän jaksaa tämän
asian kanssa meidän kanssamme täällä jumpata.
Mistä vielä voisi säästää?
Suurista investoinneista. Meidän suurin investointimme,
joka nyt on meneillään, on Seinäjoki—Oulu-rataosuus. Asiantuntijoiden
mukaan epätarkoituksenmukaisella tavalla rahaa käyttäen,
pätkärahoituskulttuurilla, se voi tulla noin 200
miljoonaa euroa kalliimmaksi kuin se tulisi niin sanotusti talonpoikaisjärkeä käyttämällä.
Ministeri Katainen, oletteko tästä tietoinen ja
miten te aiotte toimia, ettei tällaisia tapahdu?
Nämä jos mitkä ovat sivukuluja, ja
nämä ovat turhia kuluja, ja se on yhteistä rahaa.
Yksityinen raha ei varmaankaan näin käyttäytyisi.
Vain tällainen isännätön, yhteinen
raha voi tulla näin epätarkoituksenmukaisella
tavalla käytetyksi. Toivoisin, että jollakin lailla
avaisitte ajatteluanne, miten tällaiset isot investoinnit,
joita valtio tekee, voitaisiin ja haluttaisiin toteuttaa sillä tavalla,
että hinta—laatu-suhde olisi mahdollisimman taloudellinen,
eikä niin, että meille asiantuntijat paitsi surevat
myös vähän ilkkuvat, että kun
valtio tekee, niin siinä on hintalappu aina maksimissaan.
Tähän toivoisin vähän kommentteja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti kommenttina.
Ensinnäkin, näyttää olevan
yksi asia, josta edustajat ovat erimielisiä, ja se on tämä perustuslain
84 §:n tulkinta, että riittäisikö tulkinta
tässä yhteydessä vai muuttuuko pykälä.
Ed. Kuisma oli sillä mielellä, että tämä olisi
suhmuroitavissa tulkinnalla. Olen toista mieltä. Olen hallituksen esityksen
linjoilla, elikkä että pykälä muutettakoon,
se on selvä peli. Ja sillä viitoitetaan myöskin
tietä siihen, että perustuslaki voi tässä katsannossa
olla dynaaminen laki. Aikaisemminhan se oli lähtökohtaisesti äärimmäisen
konservatiivinen laki. Silloin, kun tänne eksyin 1980-luvulla, se
oli niin konservatiivinen laki kuin yleensä laki voi konservatiivinen
olla.
Toinen asia, josta haluan kommentoida, on se, että täällä on
mainittu nämä riskilisät. Se on varmasti
semmoinen asia, että nyt on oikea aika konseptien muuttua
sen takia, että mennäänpäs reilu
vuosi eteenpäin, niin riskilisillä on hirmuisen
suuri merkitys kaikessa velkaliikenteessä, oli se mihinkä suuntaan
tahansa.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän perustuslain luonteeseenkin
kuuluu, että se on muuttumaton ja konservatiivinen. Ei
sitä pitäisi vähällä muuttaa.
Tietysti tässä keskustelussa tuli esiin koko tämä valtion
talousarvion ja tilinpäätöksen erilaisuus
verrattuna yritystalouteen. Aikaisemmin lähdettiin julkisessa
taloudessa siitä — taitaa olla vieläkin
jossain laissa, kunnallislaissa, määräys — että ensin
arvioidaan menot ja sitten veroprosentti määrätään
sen mukaan, että tulot kattavat menot, ja pikkuhiljaa on
sitten menty tähän, että otetaan lainalla
merkittävästi ja sitten on investoinnit erotettu.
Eli alun perinhän on ajateltu julkista taloutta, että sillä kassavirralla
maksetaan niin käyttömenot kuin investoinnit. Todellisuus
on siitä irtaantunut, ja varsinaisestihan ei lainsäädäntömuutoksiakaan
siinä ole tehty. On tulkittu, ja kun on ollut lainanottomahdollisuus,
niin on menty aika kauas siitä alkuperäisestä todellisuudesta,
jossa lainanotto ilmeisesti oli sitten tämmöinen
poikkeus ja se rinnastettiin tuloihin.
Eli sitten, jos lähdetään tähän
keskusteluun, että tehdään taseet ja
investointimenot erotetaan jne., niin sitten varmasti täytyy
perustuslakiakin ehkä muuttaa ja käytäntöjä.
Onko se sitten hyvä asia, että eduskunta ja julkinen
talous ovat samojen lakien alla kuin yritystoiminta, niin en ole täysin
vakuuttunut. Tällä julkisella taloudella ja julkisella
toimilla on aivan eri päämäärät
kuin yritystaloudella, vaikka tietysti niillä on myös yhteisiä intressejä.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden sääntelyyn
ja eduskunnan budjettivaltaan liittyvien asioiden pitää olla
omastakin mielestäni, aivan kuten ed. Matti Ahde sanoi,
selkeitä, kirjoitettuja eikä tulkintakysymyksiä.
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä ihan lyhyt kommentti tähän
velanottoon. Se, että vuoden lopussa tehdään
tällainen merkittävä lisävelanotto
ilman, että se tarve on niin suuri, vaikuttaa Suomen julkikuvaan
merkittävästi, koska Euroopan unioni esimerkiksi
tilastoi valtioitten velkamäärän vuodenvaihteen
tilanteen perusteella, ja kun tämä 3 prosentin
velkasääntö, jota Suomi haluaa noudattaa,
on tärkeä asia, niin on senkin kannalta tärkeää,
että syntyy ulos oikea kuva valtiosta, tämän
velan tosiasiallisesta määrästä ja tarpeesta.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuismalle hieman pohdintaa. Ei ole kyse
siitä, että me lähdemme tekemään
yritysmäistä toimintaa, koska kysymyshän
on kuitenkin inhimillisestä, poliittisesta päätöksenteosta,
mutta samaan aikaan meidän päättäjien
tehtävä ei ole pistää päätä pensaaseen
ja olla tietämättä tosiasioita, jotka
meidän tulee tietää, kun mietimme pitkän
ajan talouden hallintaa. Jos me siirtyisimme konsernitaseen käyttöön
ja tuloslaskelmiin, niin se johtaisi siihen, että meidän
valtiontalouden läpinäkyvyys lisääntyisi
ja myös meidän oma tietoisuutemme siitä,
miten meidän päätöksemme vaikuttavat
talouden tilaan, parantuisi.
Keskustelu päättyi.