Henrik Lax /r:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies, ärade fru talman! Hallituksen
            esitys n:o 80 edellisiltä valtiopäiviltä,
            joka koskee menettämisseuraamuksia, on osa rikoslain kokonaisuudistusta.
            Tähän asti menettämisseuraamusta koskevat
            säännökset ovat olleet hajallaan eri
            laeissa ja osittain sisällöltään
            keskenään epäjohdonmukaisia. Tässä lakiehdotuksessa
            tämä epäkohta korjataan ja kaikki menettämisseuraamusta
            koskevat säännökset kootaan keskitetysti
            rikoslain yhteen ja samaan lukuun, 10. lukuun.
         
         
         Tässä uudistuksessa on kysymys paljolti myös nykyisen
            lainsäädännön kielellisestä modernisoinnista
            ja oikeuskäytännön kirjaamisesta lakiin.
            Peruslähtökohtanahan on, että rikollinen teko
            ei saa olla kannattava ja että tämän
            vuoksi rikoksen tuottama hyöty on aina pyrittävä tuomitsemaan
            valtiolle. Uudistuksen tärkein ja samalla myös
            kiistanalaisin säännös on kriminaalipoliittinen
            uudistus, uudistus, joka mahdollistaa niin sanotun laajennetun hyödyn
            menettämisen. Keskitynkin tässä oikeastaan
            vain kommentoimaan tätä yhtä ja uutta
            tärkeätä asiaa. 
         
         
         Ärade fru talman! Som ett led i reformeringen av vår
            strafflagstiftning har vi nu för behandling ett förslag
            som moderniserar våra bestämmelser som gäller
            förverkandepåföljder. Vi får
            nu en konsekvent, följdriktig och enhetlig lagstiftning som
            skall tillgodose det att brott inte skall löna sig och
            att vinning som en gärningsman genom ett brott kan få också skall
            kunna dömas förbruten till staten. 
         
         
         Reformförslaget innehåller en kriminalpolitisk
            nyhet som också har varit rätt kontroversiell och
            ganska svår att handlägga i lagutskottet. Det har
            varit svårt att hitta lagtekniska lösningar som också svarar
            mot grundlagens olika krav. Jag skall i det följande koncentrera
            mig på att enbart kommentera denna fråga. 
         
         
         Rouva puhemies! Laajennettu hyödyn menettäminen
            tarkoittaa seuraavaa: Rikoksentekijä ja siihen osallinen
            sekä se, jonka puolesta tai hyväksi hän
            on toiminut, voidaan tuomita menettämään
            omaisuus siltä osin kuin hän ei pysty saattamaan
            todennäköiseksi, että se on saatu laillisesti.
            Edellytyksenä on, että rikoksentekijä todetaan syylliseksi
            rikokseen, josta voidaan tuomita vankeutta vähintään
            neljä vuotta, tai tällaisen rikoksen rangaistavaan
            yritykseen. Laajennettu hyödyn menettäminen voidaan
            tuomita myös, kun kysymyksessä on kätkemisrikos,
            salakuljetus, huumausainerikos, ja joissakin muissakin tapauksissa.
            Lisäedellytyksenä on, että rikoksesta saattaa
            seurata huomattavaa taloudellista hyötyä. 
         
         
         Kysymys on toisin sanoen siitä, että kun henkilö on
            tehnyt säännöksessä mainitun
            rikoksen, joka tyypillisesti tuottaa huomattavaa taloudellista hyötyä,
            katsotaan, onko henkilöllä alkuperältään
            selvittämätöntä omaisuutta,
            ja konfiskoidaan se. Uusi rikos ikään kuin laukaisee
            konfiskaation, joka koskee aikaisempaa rikollista toimintaa. Tämän
            tyyppinen säännös on ilmeisen tarpeellinen
            rikoshyödyn nykyistä tehokkaamman menettämisen
            toteuttamiseksi. Nykyisin esimerkiksi huumausainekauppa taikka taloudellinen
            rikollisuus eri muodoissaan tuottaa suurta taloudellista hyötyä.
            Samalla nykyisin on helppo aikaisempaa tehokkaammin kätkeä varallisuutta eri
            tavoin. Voidaan todeta, että taloudellinen hyöty
            on nimenomaan tämän tyyppisten rikosten tavoite. 
         
         
         Perinteisen rikollisuuden, esimerkiksi varkauksien ja petoksien,
            osalta nykyiset säännökset ovat toimivia,
            mutta uuden tyyppinen rikollisuus edellyttää myös
            uusia menetelmiä. Esimerkkiä on haettu myös
            muiden maiden lainsäädännöstä. Joissakin
            maissa tämmöinen laajennettu hyödyn menettäminen
            on myös mahdollinen, esimerkkeinä Tanska, Norja
            ja Saksa. 
         
         
         Niin onkin monen asiantuntijan lausunnossa tämän
            säännöksen tarpeellisuus kyllä todettu, mutta
            toisaalta on myös esitetty vakavaa arvostelua hallituksen
            esityksessä muotoiltua säännöstä vastaan.
            Lakivaliokunnassa on ollut todella hankalaa löytää toimiva
            lainsäädäntöratkaisu, joka myös
            olisi sopusoinnussa perustuslain erityyppisten vaatimusten kanssa.
            Tässä on jouduttu näitä eri
            oikeushyviä tasapainottamaan keskenään.
         
         
         Myös perustuslakivaliokunta on esittänyt lausunnossaan
            vakavia huomautuksia hallituksen esityksen johdosta. Perustuslakivaliokunta
            arvioi säännöstä erityisesti
            perustuslain omaisuussuojan, rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen ja
            myös oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeiden
            kannalta. Perustuslakivaliokunta totesikin, että ehdotettu
            laajan hyödyn menettäminen on uutuus, jonka lainsäädäntöteknisiä yksityiskohtia
            samoin kuin sen suhdetta erityisesti rikoshyödyn menettämistä koskevaan
            pääsääntöön, siis
            normaalitapaukseen, on vielä arvioitava.
         
         
         Perustuslakivaliokunta totesi myös, että pykälästä tulisi
            käydä ilmi, että konfiskaation kohteena
            voi olla vain sellainen omaisuus, joka on hankittu rikoksella tai
            jonka tällaista alkuperää on perusteltua
            syytä epäillä. Vastaajan oikeusturvan
            vuoksi todistustaakkaa perustuslakivaliokunnan mukaan ei pitäisi
            siirtää vastaajalle, ellei omaisuuden rikollista
            alkuperää koskeva väite ole objektiivisesti
            arvioiden perusteltu ja riittävin tosiseikoin tuettu. Todistustaakan
            siirtymisen kynnys olisi perustuslakivaliokunnan mukaan asetettava
            menettämisseuraamuksen tuomitsemista harkittaessa riittävän
            korkealle.
         
         
         Samalla kun arvioitiin tämän uuden säännöksen
            suhdetta perinteiseen konfiskaatiosäännökseen,
            perussääntöön, nousi esille
            eräs kysymys. Jotkut asiantuntijat näkivät
            tässä oikeusvoimaongelmia. Meillähän
            on periaate, että kun kerran tuomio on annettu, langettava
            tai vapauttava, sen jälkeen asiaa ei revitä auki.
            Asianosaisten ja yhteiskunnan on voitava luottaa siihen, että se
            asia on tullut lopullisesti ratkaistuksi, ja vain äärimmäisissä poikkeustapauksissa
            siihen voidaan myöhemmin palata. Nyt heräsi kysymys,
            onko mahdollista, että tällä uudella
            säännöksellä puututaan aikaisempiin
            lainvoimaisiin ratkaisuihin. Lakivaliokunnan mietinnössä on
            tarkemmin selostettu, millä perusteilla valiokunta loppujen
            lopuksi päätyi siihen, että näin
            ei ole eikä tämä uusi säännös
            siten ole perinteisen oikeusvoimaoppimme kanssa ristiriidassa.
         
         
         Ongelma, jonka kanssa valiokunta painiskeli aivan loppuun asti,
            liittyi nimenomaan näyttökynnyksen korkeuteen.
            Perustuslakivaliokunta oli mietinnössään
            nimenomaan todennut, että pitäisi olla perusteltua
            syytä epäillä, että kysymyksessä oleva
            omaisuus on hankittu rikoksella. Suuren tunnontuskan jälkeen
            valiokunta jätti lakitekstistä pois sanan perusteltu.
            Tiedämme, että vastaavanlainen sanonta on esitutkintalaissa
            ja että sen ympärille on kehittynyt vakiintunut
            oikeuskäytäntö. Valiokunnan oli mahdoton
            etukäteen arvata, millä lailla mahdollisesti oikeuskäytäntö ottaen
            huomioon esitutkintalain tulkintakäytännön
            voi kehittyä, eikä — ja se oli varmasti viisasta — valiokunta
            yrittänytkään sen tarkemmin tähän
            puuttua, vaan oikeuskäytännössä jää nähtäväksi,
            miten näyttökynnys asettuu. Alhainen se kyllä on.
            Ainakin esitutkintalain tulkintakäytännöstä voidaan
            ehkä näin maallikonomaisesti sanoa, että kysymyksessä on
            alle 50 prosentin todennäköisyys.
         
         
         Samalla kun valiokunta pohti oikeusvoimakysymyksiä,
            keskusrikospoliisi toi esille ajatuksen, että pitäisi
            olla mahdollista myös erillisessä oikeudenkäynnissä käsitellä rikoksen
            hyödyn konfiskointia. Perusteluna keskusrikospoliisi esitti, että piiloon
            jäänyt hyöty ei aina ole selvitettävissä varsinaista
            rikollista tekoa koskevassa oikeudenkäynnissä,
            vaan jälkikäteen saadaan tietoa ja näyttöä,
            joka silloin vasta oikeastaan paljastaisi, mistä on kysymys.
         
         
         Tässäkin nousee oikeusvoimaproblematiikka esille.
            Tähän nimenomaiseen kysymykseen valiokunta ei
            voinut ottaa kantaa, koska asia tuli niin myöhään
            esille. Todettakoon tässä kuitenkin, että valiokunnassa
            käyty pohdiskelu johti siihen, että oikeusministeriö asetti
            toukokuun 22. päivä työryhmän
            rikosasioiden oikeudenkäyntimenettelyä pohtimaan
            nimenomaan käräjäoikeuden kannalta. Yhtenä kohtana
            työryhmän toimeksiannossa oli nimenomaan se, että sen
            tulee pohtia tuomiopurun mahdollisuutta syytetyn vahingoksi pelkän
            menettämisseuraamuksen osalta. Ilmeisesti vielä tämän
            vuoden lopussa saadaan välimietintö, jossa jotain
            tästä asiasta lausutaan.
         
         
         Loppujen lopuksi kuitenkin lakivaliokunta totesi, että säännös
            siten kuin lakivaliokunta oli sen kirjoittanut uuteen asuun on tarpeellinen.
            Todettiin kuitenkin, että siihen liittyy epävarmuustekijöitä,
            joita on vaikea arvioida etukäteen. Tämän vuoksi
            valiokunta ehdottaa, että eduskunta, samalla kun se hyväksyy
            tämän lain, hyväksyisi myös
            lausuman, jossa edellytetään, että hallitus tarkoin
            seuraa laajennettua hyödyn menettämistä koskevan
            uuden lainsäädännön soveltamista
            ja ryhtyy tarvittaessa toimiin mahdollisten epäkohtien
            poistamiseksi. 
         
         
         Fru talman! Som det har kommit fram har det varit mycket svårt
            att finna en balans mellan de olika intressen som grundlagen skyddar
            och det är med en stor tvekan som lagutskottet stannade inför
            den formulering som nu föreligger för godkännande. 
         
         
         Man kan säga att det kriminalpolitiska trycket var
            så stort att lagutskottet vågar sig på detta
            försök, eftersom det till utskottets kännedom
            har kommit och det i offentligheten ofta förekommer berättelser
            om så kallade utblottade personer som det oaktat lever
            ett ganska lyxigt liv. Det är svårt för
            vanliga medborgare att förstå att egendom som
            i sådana här sammanhang kan brukas och åtnjutas
            inte skall kunna förklaras förbruten till staten. 
         
         
         Lopuksi, rouva puhemies, sanoisin, että professori
            Erkki Havansi Oikeuskulttuuripäivän juhlatilaisuudessa
            viime vuoden marraskuussa lausui muutaman ajatuksen, jotka aika
            hyvin kuvastavat sitä jaakobinpainia, jossa lakivaliokunta
            on synnyttänyt tämän lopputuloksen. Professori
            Havansi sai siinä yhteydessä Allan Serlachius
            -säätiön palkinnon ja kiitospuheessaan
            hän kysyi seuraavasti: "Oikeusturva — voiko sitä olla
            liikaakin?" Keskeinen lause hänen kiitospuheessaan kuului
            seuraavasti: "Onko oikeusturvan nimissä parempi, että kymmenen
            kymmenestä ilmeisesti rikoksen kautta syntyneestä miljoonahyödystä pysyy
            oikeusjärjestyksen ulottumattomissa, kuin että kymmenen
            kymmenestä selittämättömällä tavalla äkkirikastuneesta
            henkilöstä syytetyn lähipiirissä joutuu
            tekemään selkoa äkkirikastumisestaan."
            Niin hän päätyikin vastaamaan omaan kysymykseensä:
            "Oikeusturvaa voi kyllä olla liikaakin, oikeudenmukaista
            oikeusturvaa sen sijaan ei."
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri   Johannes   Koskinen
         
          Arvoisa puhemies! Oikeudenmukaista oikeusturvaa tosiaan kaivattaisiin.
            Tuoreessa tutkimuksessa kansalaisten enemmistö kokee huumerikollisuuden
            ja siihen liittyvän rikollisuuden suurimmaksi huolenaiheeksi
            suomalaisessa yhteiskunnassa. Oikeusministeriössä on
            valmisteltu täsmätoimia, joilla puututtaisiin
            juuri siihen, mikä tätä laajaa taloudellista
            ja huumeisiin liittyvää rikollisuutta pyörittää.
            Sehän on viime kädessä yksityinen voitonpyynti,
            ja juuri siihen pitää pystyä lainsäädännön
            ja oikeuslaitoksen keinoin puuttumaan.
         
         
         Hallituksen esityksessä oli haettu eurooppalaisittain
            tehokas keino, käännetty todistustaakka silloin,
            kun on selittämätöntä omaisuuden
            lisäystä ja siihen liittyvää rikollista
            toimintaa näytettynä jo aiemmin olleen. Eduskunnassa
            lakivaliokunta halusi huomattavasti tarkemmin syynätä tätä tilannetta,
            eli siellä asiantuntijat löysivät sellaisiakin
            ongelmia, joita meidän mielestämme tuohon esitykseen
            ei sisältynyt eikä sisälly. Mutta kaikkinensa
            esitys on nyt vuoden käsittelyn jälkeen sitten
            lakivaliokunnasta valmistunut ja hyvä sinänsä,
            että tässä muodossakin se saadaan eteenpäin.
         
         
         Valiokunnan puheenjohtajan Laxin selostaman laajennetun rikoshyödyn
            konfiskaation ohella esityksessä oli lukuisa joukko muita
            asioita, eli kysymys on konfiskaatiota, menettämisseuraamusta,
            koskevasta kokonaisuudistuksesta, sen kirjoittamisesta ajan tasalle
            ja sijoittamisesta yhteen rikoslain lukuun.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotettiin käännettyä todistustaakkaa
            eli tiettyjä vakavia rikoksia tehneen omaisuus olisi voitu
            tuomita kokonaan tai osaksi valtiolle, jollei vastaaja olisi saattanut todennäköiseksi,
            että omaisuus on saatu laillisesti. Sille oli lisäksi
            ne reunaehdot, että on näytettyä rikollista
            toimintaa taustalla, josta voidaan olettaa tuon omaisuuden karttuneen.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan ja osan asiantuntijoista suhtauduttua
            varauksellisesti ehdotukseen lakivaliokunta yhdessä oikeusministeriön
            kanssa muotoili pykälää uudelleen niin,
            että käännetystä todistustaakasta
            luovuttaisiin ja päädyttäisiin laajennettuun
            rikoshyödyn menettämisseuraamukseen.
         
         
         On syytä korostaa, että perustuslakivaliokunta
            katsoi lausunnossaan, että hallituksen esittämässäkin
            muodossa esitys olisi ollut hyväksyttävissä tavallisessa
            lainsäätämisjärjestyksessä.
         
         
         Menettelyn tehokkuuden takaamiseksi lakivaliokunta ei kuitenkaan
            ehdottanut syyttäjälle yhtä korkeaa näyttövelvollisuutta
            kuin rangaistukseen tai pidemmälle menevään
            rikostutkintaan vaaditaan, aivan kuten ed. Lax kertoi. Lakivaliokunnan
            muotoilun mukaan tiettyjä vakavia rikoksia tehneen omaisuus
            voidaan tuomita valtiolle kokonaan tai osaksi, jos on syytä olettaa omaisuuden
            olevan kokonaan tai osaksi peräisin rikollisesta toiminnasta,
            jota ei ole pidettävä vähäisenä.
         
         
         Laajennettu hyödyn menettäminen koskisi myös
            sivullista, jolle omaisuus on siirretty. Tässä on
            ehdotettu myös täsmennystä. Konfiskointi sivulliselta
            olisi mahdollinen, jos on syytä olettaa, että omaisuus
            on "menettämisseuraamuksen tai korvausvelvollisuuden välttämiseksi"
            siirretty.
         
         
         Näiden muutosten jälkeenkin pykälää voidaan
            käyttää tehokkaasti erityisesti taloudellista rikollisuutta
            ja huumausainerikollisuutta vastaan. Alkuperäisessä muodossaan
            se olisi ollut tietysti vielä tehokkaampi keino. On ehkä pelättävissä,
            että syyttäjät liiaksikin arveksuvat
            tämän keinon käyttöä sen
            takia, että siellä nämä sanonnat
            muistuttavat jo syytekynnystä, mutta varmasti koulutuksessa
            ja asian informoimisessa pystytään korostamaan
            tätä, että siinä on kuitenkin
            selvästi nykyisestä laajennettu säännös
            kyseessä ja että se myös auttaa pureutumista
            näihin laajalla talous- ja huumerikollisuudella hankittuihin
            erikoishyötyihin ja omaisuusmassoihin.
         
         
         Lakivaliokunnan mietinnön valmistumisen jälkeen
            on tullut juuri Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomio heinäkuulta
            2001. Se koski Yhdistynyttä kuningaskuntaa. Tuomio vahvisti sen
            jo hallituksen esityksessä lähtökohdaksi
            otetun näkemyksen, että nyt Suomeen tulossa olevan
            kaltaiset tehostetut konfiskaatiosäännökset eivät
            loukkaa Ihmisoikeussopimusta; ei olisi loukannut se hallituksen
            esityksen muotoilussakaan, saati sitten tämä hiukan
            vesitetty lakivaliokunnan hyväksymä muotoilu.
            Tärkeätä on, että tosiaan tästä koulutetaan
            poliisia, syyttäjäkuntaa, tuomioistuinlaitosta,
            että nämä laajennetun menettämisseuraamuksen
            säännökset saadaan hyötykäyttöön
            ja että ne saadaan puremaan mahdollisimman pikaisesti.
         
         
         Kokonaisuutena siis tämä luku on saanut ajan tasalle
            konfiskaatiosäännökset ja on merkittävä paikkaus
            rikoslain kokonaisuudistuksessa ja on yksi näistä viimeisistä osista.
            Vielä tämän vuoden mittaan saadaan erikoislain
            yleistä osaa koskeva hallituksen esitys, ja silloin voidaan
            sanoa, että koko erikoislain neljännesvuosisadan
            kestänyt uudistusprosessi alkaa lähestyä niitä viimeisiä kalkkiviivoja.
         
         
       
      Yleiskeskustelu päättyy.