13) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
         ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2002
      
       
         					jatkuu:
      
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä on jo kolmas
            kerta, kun jatketaan. Nyt tänä iltana on ilmeisesti
            enemmän aikaa. En tiedä, onko tässä enemmän
            puheenvuoroja salissa.
         
         
         Kaikkien tutkimusten mukaan noin keskimäärin
            Suomessa oikeusturvan pitäisi toteutua suhteellisen hyvin.
            Näin on noin kansainvälisesti katsoen, mutta päivittäin
            kun seuraa sähköpostia ja yhteydenottoja, niin
            kuitenkin kansalaisten näkökulmasta jotenkin siellä on
            hyvin paljon sen tyyppistä ajattelua, jotta siellä ei
            heidän maalaisjärkensä mukaan oikeusturva
            ole toteutunut ja semmoisia oikeusmurhatapauksia sattuu. Sen takia
            ajattelin ihan yleisesti muutaman asian tässä käydä läpi
            siinä mielessä, mitä pitäisi
            tässä tehdä.
         
         
         Itsekään en osaa tarkkaan sanoa siihen, mutta meidän
            pitäisi löytää se ratkaisu,
            millä tavalla hoitaa nämä tämän
            tyyppiset kolarit, sanoisiko niinpäin, joita tuolla oikeuslaitoksessa
            ja valvontapuolella sattuu, koska meillähän on
            moniportainen systeemi, jossa pitäisi kyllä paljastua
            sitten sen, jos joku on mennyt väärille jengoille,
            ja se käännetään sitten oikeille
            kierteille myöhemmin. Mutta valitettavasti, kun asia lähtee
            siinä alussa väärille urille, niin se
            menee sitten loppuun asti, jullottaa niin kuin hukkutukki ja ei välttämättä korjaannu.
            Tietysti vuosikymmenien aikana on tapahtunut ihan muutamia tapauksia, joissa
            on sitten muutosta tapahtunut, ja tietysti pienempiä asioita,
            joissa oikeuskansleri ja oikeusasiamies ovat myös huomauttaneet
            tai puuttuneet asiaan.
         
         
         Itselläni on tässä vaan yksi esimerkki,
            joka tässä salissa on tuttu: Uimaharjussa tapahtunut Sarkkisten
            talokauppatapaus, joka oli aika ikävä paikka.
            Se tuotiin sitten tänne perustuslakivaliokuntaan kymmenen
            kansanedustajan voimin kannanottoa varten. Omasta mielestäni
            siinäkin mentiin väärille jengoille sitten
            taas. Elikkä siellähän todettiin muun
            muassa semmoinen, jotta näiden Sarkkisten asiassa, jotka
            taistelivat siitä, jotta heille ei ole oikeus toteutunut
            siellä käräjäsalissa ja myöhemmin
            valitusasteissa, kaikki on mennyt oikein ja he olisivat saaneet
            saman hyvityksen siitä talokaupasta ilman käräjiä.
         
         
         
         Elikkä missään vaiheessa ei kuitenkaan
            mikään taho siinä välillä puuttunut,
            vaikka valitettiin, siihen jotta heidän asianajajansa ei
            ollut muuttanut vaadetta siitä, mikä oikea vahingon määrä oli
            siinä talossa. Se meni sitten kaikki asteet. Myös
            oikeuskanslerille useamman valituksen tekivät nämä Sarkkiset,
            ja viime kädessä sitten, oliko se vuoden 2004
            lopulla, Asianajajaliiton kurinpitolautakunta antoi yhdelle joensuulaiselle
            asianajajalle siitä huomautuksen. Itse näen, jotta
            oikeuskanslerin tehtävä olisi jossakin vaiheessa
            ollut kyllä aikaisemmin jo puuttua, koska se oli siellä ainakin
            kolme neljä kertaa sitä ennen ollut. Se asia ei
            ole tämän kertomuksen sisällä, mutta
            tämä kuvastaa sitä tilannetta, miten
            ihmiset kokevat oikeuden toteutumisen ja valvonnan, mitä meillä Suomessa
            tapahtuu.
         
         
         Meillä odotetaan, että jokaisen kansalaisen
            pitäisi olla lähes oikeusoppinut, pitäisi
            tietää kaikki nippelit ja nappelit ja pitäisi
            olla rohkeutta puuttua, niin kuin äskeisessäkin
            tapauksessa, siinä vaiheessa, kun asianajaja ei olekaan
            riittävästi heidän etunsa ajaja, ja erottaa
            hänet. Mutta moniko tavallinen kansalainen, joka ei ole
            oikeusoppinut, ymmärtää tehdä sen
            aikanaan? Tai sitten hän on jo asianajaja ja pystyy hoitamaan
            itse asiansa. Sen takia tähän rakoon pitäisi
            löytää semmoinen ratkaisu, jotta pystyttäisiin
            korjaamaan tehty virhe myöhemminkin ja se ei voisi olla
            varallisuudesta kiinni. Tässäkin tapauksessa,
            mistä äsken puhuin, tuli rahakysymys, ei enää uskallettu
            lähteä eteenpäin viemään
            sitä asiaa, koska pelättiin niin isoja sanktioita
            siinä, minkä verran tulee mahdollisesti oikeudenkäyntikuluja,
            koska ei tiedetä, mitä lopullisesti sitten tapahtuukin
            myöhemmissä oikeusasteissa. Tämän
            tyyppiseen asiaan meidän pitäisi löytää ratkaisu.
            Sen takia jotkut kansalaispiiritahot ovat esittäneet sitä,
            olisiko meidän uudelleen kokonaan ylempi valvontaelinjärjestelmä muutettava
            siten, että olisi yksi elin eikä olisi jakautunut
            kahteen, niin kuin tällä hetkellä, eli
            on oikeuskansleri ja eduskunnan oikeusasiamies. Minusta Suomessa
            pitää uskaltaa katsoa tämmöisiä uusia
            asioita.
         
         
         Minä olen aikaisemmin tästä puhunut
            ja tehnyt jopa kirjallisen kysymyksen, ja siinä vastauksessa
            todettiin, miten molempien virastojen tehtävät
            ovat tärkeitä ja on jaettu vastuut, mutta minä näen,
            että aina, kun pannaan hynttyyt yhteen, saadaan tehokkaampi
            putki. On yksi päällikkö eikä ole
            kahta organisaatiota, jotka kuitenkin ovat eri paikoissa ja kuluttavat
            rahaa. Minusta tehokkuusajattelun pitäisi tässäkin
            olla käytössä ja tietysti pääasia
            on, että saadaan oikeita, hyviä päätöksiä sillä tavalla,
            että valvonta toimii, jos on havaittavissa puutteita. Sen
            verran vielä tätä järjestelmää pitäisi
            kyllä muuttaa, että jos huomataan, että virhe
            on tapahtunut, tehtäväkenttää pitää olla
            väljyys laajentaa, että voidaan todeta, että tässä on
            virhe tapahtunut ja päätös pitää saada
            muuttumaan.
         
         
         Sitten ihan kansalaisten kirjeiden pohjalta tiedetään
            ja oikeustapauksiakin on sattunut, joissa selkeästi nähdään,
            jotta on väärä päätös
            ollut. Muun muassa joskus aikanaan Jyväskylässä on ollut
            Laakson tapaus, jossa kaveri syyttömänä joutui
            vaikeuksiin, kun toinen osapuoli syytti, jotta on aiheuttanut kolarin,
            ja kaikki muut tahot, jopa virallinen tavarantarkastaja, todistivat,
            että ei ole mahdollista, että tämä auto
            on voinut tehdä sen. Tämä kaverikin tappeli
            monta vuotta siitä, mutta hän kuoli sitten siinä vaiheessa,
            kun olisi saanut asiansa eteenpäin. Tämä tuntuu
            hassulta, minkä takia siinäkään
            tapauksessa ei löytynyt tahoa, joka olisi voinut oikaista
            asian ja antaa nopeammin periksi. Siinä oli Jyväskylän
            poliisipäällikkö, joka panttasi tietoja,
            ennen kuin antoi Laaksolle riittävät tiedot siinä vaiheessa,
            kun jo oikeastaan oli myöhäistä hänen
            elämäntaipaleensa osalta, että hän
            olisi jaksanut taistella.
         
         
         Pahimpia tapauksia Suomen historiassa lienee pihti-Virtasen
            tapaus, josta, kun olen lukenut sitä, kukaan ei oikeastaan
            ottanut vastuuta eikä missään vaiheessa
            se ole oiennut, vaikka leikkaustapauksessa myöhemmin todettiin,
            että pihdit siellä mahassa oli ja toiset ne joutuivat
            ottamaan pois. Mutta syyllistä ei löytynyt koskaan eikä korvausvastaajaa
            siinä hommassa. Muita en lähde luettelemaan.
         
         
         Meillä olisi hirveän paljon tässä sinällään
            parantamisen varaa. En väitä, että kaikki
            on nykyisen oikeuskanslerin aikaansaannoksia, mutta kyllä odotan,
            että toimintatapojen kehittämisessä meillä olisi
            tahtoa ja viisautta tässä suomalaisessa eduskunnassa.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Olen pari lyhyttä puheenvuoroa
            käyttänyt nyt käsittelyssä olevasta
            perustuslakivaliokunnan mietinnöstä, joka koskee
            vuodelta 2002 annettua oikeuskanslerin kertomusta. Tiedän,
            että huomenna on vuoden 2004 kertomus lähetekeskustelussa,
            mutta kun en ole ihan varma, onko itselläni mahdollisuus
            olla läsnä siinä käsittelyssä, niin
            pohdin yleisellä tasolla ja osittain liittyen vuoden 2002
            kertomukseen asiaa, jonka otin täällä viimeksi,
            kun tätä asiaa käsiteltiin, esille ja johon
            myös oikeuskansleri asianmukaisesti vastasi, eli kuinka
            kauan jotkut asiat viipyvät oikeuden käsittelyssä.
            Silloin oli puhe autoverolain asioista, jotka kestivät
            useampia vuosia.
         
         
         Nyt viikonvaihteessa julkisuuteen tuli väitöskirjatutkimus,
            jota en ole tarkemmin lukenut, mutta jäin pohtimaan, kun — mikäli
            ymmärsin oikein — siinä puhuttiin vammaisten
            asioista, en muista, oliko turvakengät, joiden käsittely
            kesti kolme vuotta, ennen kuin siihen saatiin lainvoimainen päätös.
            Tällä hetkellä kuntien tapa käsitellä asioita
            on sellainen että, vaikka kyse olisi niin sanotusta subjektiivisesta
            oikeudestakin, niin siitä huolimatta saattaa olla, että kunta
            kokeilee, missä raja tällä kertaa menee,
            tulee kielteinen päätös, ja jos siitä valitetaan
            eteenpäin, sitten lainvoimainen päätös
            kestää näin pitkään.
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse olen pohtinut näitä asioita
            hyvin pitkään ja miettinyt osittain sitä,
            mitä ed. Esa Lahtela täällä totesi
            meidän laillisuusvalvontajärjestelmästämme,
            kun on eduskunnan oikeusasiamiehen toimisto ja sitten valtioneuvoston
            oikeuskanslerin oma järjestelmä. Silloin, kun valtioneuvoston
            oikeuskansleri oli täällä talossa kansanedustajana,
            jo keskustelimme tästä ainakin epävirallisesti,
            ja täällä salissakin itse olen ottanut
            vuosien varrella useamman kerran kantaa siihen, olisiko meidän
            sittenkin pitänyt perustuslain uudistuksen yhteydessä siirtyä hieman
            toisenlaiseen järjestelmään, jossa valtioneuvoston oikeuskansleri
            keskittyisi nimenomaan valtioneuvoston asioihin ja toinen järjestelmä olisi
            selvempi, virkamiesten ja kansalaislaillisuuden valvonnan esiintuominen
            nimenomaan kansalaisten osalta.
         
         
         Mutta nyt viimeaikaisten tapahtumien yhteydessä olen
            jäänyt todella pohtimaan sitä, että kun valtioneuvoston
            oikeuskansleri on läsnä valtioneuvoston istunnoissa,
            niin sen kautta toimisto tulee tietoiseksi niistä esityksistä ja
            myös siitä, millä tavoin laillisuuteen
            liittyvät asiat saadaan päätökseen,
            eli pienetkin asiat voivat viedä kolmekin vuotta, jonkun
            vammaisen asiat, niin kuin kuvataan tässä, arvoisa
            puhemies, jos nyt muistan oikein, Siitari-Vanteen väitöskirjassa.
            Tällaiset asiat jättävät pohtimaan
            sitä, elämmekö me todella kuitenkaan
            sellaisessa yhteiskunnassa, jossa ihmiset saavat tasavertaisesti
            laillisuutta. Varmasti asia käsitellään
            perin pohjin, mutta kun se kestää näin
            pitkään, jää kysymään,
            onko kyse vain resursseista tai järjestelmästä vai
            mikä olisi parannuskeino yksittäisen kansalaisen
            kohdalta.
         
         
         Kun tiedän, että oikeuskansleri on hyvin pitkään
            ollut pohtimassa näitä asioita ja ollut mukana
            valmistelemassa myös meidän uutta perustuslakiamme,
            niin jäin toisaalta miettimään sitä, onko
            meidän yhteiskuntamme muuttunut sen jälkeen niin
            paljon, että olisi jotain tehtävä. Minä itse
            näkisin, että oikeuskanslerilla on parhaimmat
            mahdollisuudet esimerkiksi valtioneuvoston istunnossa puuttua näihin
            asioihin taikka keskustella pääministerin kanssa,
            joka on kuitenkin, sitaateissa sanottuna, se valtaa käyttävä henkilö valtioneuvostossa
            silloin, kun puhutaan rahoista tai jostakin muusta, eli hänen
            sanansa viime kädessä ymmärtääkseni
            on kuitenkin se laki. Jos ei valtiovarainministeri esittele rahoja,
            niin pääministeri voi sanoa, että ehkä me
            sitten vaihdamme esittelijää, karrikoiden sanottuna.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toinen asia liittyy osittain siihen, mitä ed.
            Esa Lahtelakin otti täällä esiin. Minulle
            asia on jäänyt vieläkin hieman epäselväksi,
            kun olen yrittänyt hakea totuutta siihen, kuka vastaa määrätyistä asioista
            valtionhallinnossa. Ministeriö siirtää vastuun
            lääninhallitukselle ja lääninhallituksesta
            puolestaan hyvin herkästi takaisin ministeriöön.
            Tällä tarkoitan monia kuntien toimia, jotka liittyvät
            sosiaalipuoleen, osittain tällaiseen tapaukseen, joka oli
            kuvattu viime viikonvaihteessa julkistetussa väitöskirjatutkimuksessa.
            Toivoisin, että moniin pienempiinkin asioihin omasta toimesta
            tavallaan lähtevät laillisuusvalvojat tutkimaan,
            ja jos nämä kuuluvat selvästi valtioneuvoston
            oikeuskanslerin tehtäväalueeseen, nimenomaan tämän joutuisuuden
            analysointi ja joku kannanotto siihen, itse olisin kyllä mielelläni
            kuulemassa, miten valtioneuvoston oikeuskansleri näkee
            oman tehtäväalueensa, onko sinne saakka virtaa
            tavallaan ohjata laillisuusvalvonnan yhteydessä myös valtioneuvoston
            toimia.
         
         
       
      
         
         Astrid Thors /r:
            		
         
         
         Värderade talman! Värderade justitiekansler!
            Man kan säga att det av olika skäl har dröjt
            rätt länge innan riksdagen har blivit klar med
            den här berättelsen, men nu är vi här och
            vi har alla skäl att tacka justitiekanslern och hans ämbete
            för ett väl utfört arbete. Det är
            bara två saker plus en kommentar om justitiekanslerns ämbete
            som jag skulle vilja ta upp i det här sammanhanget.
         
         
         Tässä yhteydessä me toteamme, että kertomuksessa
            käsitellään perusoikeuksien toteutumista
            ja turvaamista EU-lainsäädännön
            valmistelussa ja hyväksymisessä. Tämä on
            yksi kohta, jossa me olemme kiinnittäneet huomiota siihen, että perusoikeuksien
            toteutumisiin liittyviä asioita ehkä valtioneuvoston
            kirjelmissä vielä perusteellisemmin voisi ottaa
            esille.
         
         
         Joskus silloin tällöinhän erikoisvaliokunnat
            ja toisaalta perustuslakivaliokunta joutuvat kiinnittämään
            siihen verrattain paljon huomiota, muun muassa viimeksi, kun me
            käsittelimme täällä ennen kesätaukoa
            tilatukea. Luulen, että kaikki kollegat yhtyvät
            tähän toivomukseen, että on erittäin
            tähdellistä, että näihin asioihin
            valtioneuvoston kirjelmissä kiinnitetään
            enemmän huomiota. Kun me näemme esimerkiksi, miten
            rikosoikeuden ja jopa prosessioikeuden alalta nyt Haagin, entisen
            Tampereen suunnitelman mukaisesti on hirveän paljon uusia
            esityksiä tulossa jo tämän syksyn ja
            mahdollisesti seuraavan vuoden aikana, niin tämä tarve
            vain korostuu. Me tiedämme, että olisi hyvä,
            jos oikeuskansleri kiinnittäisi myöskin siihen
            huomiota suurella asiantuntemuksellaan.
         
         
         Toinen kommentti liittyy siihen poliisin valvontaan, mikä on
            ollut tässä käsittelyssä myöskin
            yhtenä painopistealueena.
         
         
         Meidän on syytä todeta, että teidän
            virastossanne toimiva Jonkka on tehnyt hyvää työtä,
            kun hän selvitti poliisin valvontaa, ja on todettavissa se
            kannanotto, mihin me päädyimme, että poliisin
            valvonnan tehostamiseen liittyvien seikkojen lisäksi on
            syytä arvioida mahdollisia muita kehittämistoimia,
            emme ehkä sanoisi tässä suoraan ulkoisia
            toimia, mutta moni varmaan haluaisi sen tyyppistä toimintaa.
            Toivottavasti ministeriöt yhteistyössä oikeuskanslerin
            kanssa ryhtyvät tähän. Niin kuin perustuslakivaliokunnan
            puheenjohtaja joskus on sanonut, me olemme ainoita maita Islannin
            kanssa EU:ssa ja Euroopassa, joissa tällaista ulkoista
            valvontaa ei ole esimerkiksi suojelupoliisin osalta, ja suojelupoliisi
            mainitaan tässä erikseen.
         
         
         Jag vill alltså konstatera att vi fäster
            uppmärksamhet vid övervakningen av polisen. Vi
            vet att det arbete som har utförts inom justitiekanslersämbetet
            har varit viktigt för att förbättra övervakningen
            på samma sätt som också justitieombudsmannens
            eller biträdande justitieombudsmannens arbete har varit
            viktigt. Polisen har själv konstaterat att för
            de här speciella åtgärderna har det behövts
            ett utvecklingsarbete så att till exempel polisen själv
            skall veta vilka extraordinära medel som faktiskt används.
         
         
         Till slut vill jag konstatera att jag med intresse noterat
            justitiekanslerns konstaterande i offentligheten under de senaste
            dagarna om att statsrådets avsikter att inte besätta
            alla poster som blir lediga under de kommande åren enligt
            långsiktsplanerna skulle äventyra rättssäkerheten
            för medborgarna. Jag tror att det skulle vara väldigt
            viktigt att justitiekanslern klarare skulle påpeka vilka
            faror han kanske ser. Det är helt klart att ett mekaniskt
            tillämpande av den regeln inte går att genomföra
            exempelvis när det gäller rättsväsendet,
            men jag tror att vi borde få information för att
            sköta den här uppgiften på ett sådant
            sätt som de facto inte äventyrar medborgarnas
            rättssäkerhet.
         
         
         Kiinnitin huomiota siihen, että oikeuskansleri on muutama
            päivä sitten todennut, että valtioneuvoston
            aikeet, ettei täytetä kaikkia avoimiksi tulevia
            virkoja, voivat vaarantaa kansalaisten oikeusturvaa. Haluaisin todella
            kiinnittää tähän huomiota, niin
            että voisimme käydä periaatteellisempaa
            keskustelua. Olen siinä mielessä hänen kanssaan
            samaa mieltä, että jos tämä periaate
            esimerkiksi ulotettaisiin oikeusviranomaisiin, niin tottahan näin
            kävisi. Me tiedämme, miten pitkät asiajonot
            on joissakin oikeuslaitoksen tuomioistuimissa.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin juuri ed. Thors, puutun samaan
            asiaan. Oli erittäin asiallista ja miellyttävää kuulla, kun
            oikeuskansleri aikaisemmin täällä istunnossa
            totesi nimenomaan virkamiesten jaksamisesta, onko se jo ylitetty,
            kun tehdään ikään kuin salaa
            ylitöitä, ei puhuta siitä, jotta voidaan
            työtehtävät täyttää ikään
            kuin omalla ajalla. Tämä henkilökunnan
            jaksaminen, työterveys, tuli tuolloin esille, se on tärkeätä,
            kun nimenomaan sitten samaan aikaan aiotaan entisestään
            lisätä ilmeisesti työpaineita, jos ei
            auki tulevia valtionhallinnon virkoja täytetä.
         
         
         Mitä tulee perusoikeuksien toteutumiseen, niin tavallisen
            kansalaisen näkökulmasta se on todella vastuukysymys.
            Ensisijaisesti kysytään, kenen on vastuu, onko
            se esimerkiksi terveyspalvelujen puutteellisuuden vuoksi paikallisella kunnan
            sosiaali- ja terveyslautakunnalla, onko se kaupunginhallituksella
            tai kaupunginvaltuustolla, vai onko se sitten lopultakin eduskunnassa. Tästä vastuustahan
            on puhuttu silloin, kun käytiin keskustelua nyt voimassa
            olevasta perustuslaista. Silloin perustuslakioppineet viittasivat
            siihen, että viimesijainen vastuu rahoituksesta olisi valtion
            eikä kuntien.
         
         
       
      
         
         Johannes Koskinen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä kysymys resurssien
            riittävyydestä oikeuslaitoksessahan on ollut tietysti
            vuosittain esillä, mutta kun tässä viitattiin,
            että oikeuskansleri siihen eduskuntakeskustelussa otti
            kantaa tulevan tuottavuusohjelman osalta, niin täytyy todeta, että itse
            otin asian esille tuolla budjettiriihessä, kun siellä oli
            esitetty kovin yksioikoinen linjaus juuri tästä,
            että joka toinen virka jätetään
            täyttämättä koskien kaikkia
            hallinnonaloja saman juustohöyläperiaatteen mukaisesti,
            ja siitä nyt hiukan saatiin sitä kirjausta oikaistua.
         
         
         Mutta olennaistahan on nyt, että ensimmäisen kerran
            vasta lokakuussa eri ministeriöt vastauksessaan valtiovarainministeriölle
            käyvät läpi sen tosiasiallisen tilanteen,
            mikä eri hallinnonaloilla esimerkiksi työmäärien
            kehityksessä on kuluneina vuosina ollut ja on tulevina
            vuosina. Eihän tätä resurssisäästöä voida
            tehdä silmät ummistettuina, vaan täytyy
            katsoa sitä todellista tilaa, minkälaisessa työpaineessa
            eri hallinnonaloilla ollaan, minkälainen on ikärakenne
            jne., joten tuo kaavamainen virkojen täyttämättä jättäminen
            ei sellaisenaan voi mitenkään järkevällä tavalla
            toteutua kautta hallinnon. On hyvä, että myös
            Oikeuskanslerinviraston puolelta tähän kiinnitetään
            huomiota.
         
         
       
      
         
         Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
         
         Arvoisa puhemies! Pyrin vastaamaan keskeisiin tässä keskustelussa
            aiemmin esille tulleisiin asioihin. Jos saan aloittaa siitä,
            mihin keskustelu päättyi.
         
         
         Ed. Johannes Koskinen on aivan oikeassa, että kun hän
            oli oikeusministerinä talousarvioriihessä, hän
            muotoili uudelleen tuon säästötavoitteen niin,
            että eläköitymisen vuoksi vain joka toinen avautuva
            virka jätetään täyttämättä.
            Tämä tarkoittaa toteutuessaan 17 500
            työpaikan asteittaista häviämistä valtiolla.
            Se on valtion palveluksessa olevasta henkilöstöstä,
            jota on noin 120 000, runsaat 12 prosenttia. En usko, että kukaan,
            edes pahin valtion vihollinen, voi väittää, että valtiolla
            niin monta turhaa työntekijää. Olen itse
            täällä sanonut, että kun käyn
            keskusteluja työsuojeluviranomaisten kanssa ja tarkastan
            virastoja, niin en ole havainnut yhtään turhaa
            työntekijää. En halua tässä yhteydessä nostaa
            esille sitä, mitä on tapahtunut ministereiden
            poliittisen avustajakunnan piirissä, nämä eivät
            ole yhteismitallisia. Mutta kun valtion työpaikat ovat
            hyvin paljolti ympäristön rakentamista, tietöitä,
            valvontaa rajoilla, poliisitoimessa, mielisairaaloissa, ei näitä paperin
            pyörittäjiä todellakaan ole niin paljon,
            että tähän tavoitteeseen voidaan mennä vaarantamatta
            asioiden käsittelyä. Siitä tämä aloitettiin
            viime perjantaina, kun ed. Vistbacka otti esille asioiden käsittelyn
            viipymisen. Jos joitakin turhia työpaikkoja löytyy,
            niin ne kyllä ovat jo todennäköisesti
            vähennetyt.
         
         
         Tämä keskustelu kahdesta laillisuusvalvonnasta
            on todella elänyt pitkään, ja se käytiin
            läpi silloin, kun perustuslakia uudistettiin, niin kuin täällä muun
            muassa ed. Vistbacka totesi. Silloin sekä komiteatyössä että hallituksen
            käsittelyssä, samoin kuin myös eduskuntakäsittelyssä,
            todettiin, että nämä järjestelmät
            toimivat, niihin ei ole syytä kajota.
         
         
         Jos katsotaan perustuslaissa olevia sanontoja siitä,
            mitä oikeuskansleri kertoo kertomuksessaan eduskunnalle
            ja mitä eduskunnan oikeusasiamies kertoo, sanamuodot pikkuisen
            eroavat. Eduskunnan oikeusasiamies on aikanaan 85 vuotta sitten
            perustettu valvomaan, että eduskunnan säätämät
            lait toteutuvat täysimääräisesti.
            Oikeusasiamies voi kertoa eduskunnalle lainsäädännössä havaitsemistaan
            puutteista. Itse olen ymmärtänyt tämän
            niin, että oikeusasiamiehellä on aavistuksen verran
            vahvempi lainsäädäntöä arvioiva
            rooli kuin oikeuskanslerilla.
         
         
         Ajatus virastosta, jossa on yksi päällikkö,
            on tietysti selkeä ja ymmärrettävä,
            mutta laillisuusvalvonnassa sillä yhdellä päälliköllä ei
            ole kyllä kovin paljon merkitystä. Meillä on
            itse asiassa kuusi yksittäistä henkilöä,
            jotka suorittavat laillisuusvalvontaa aivan omalla toimivallallaan,
            johon kukaan ei voi puuttua: eduskunnan oikeusasiamies ja kaksi
            apulaisoikeusasiamiestä, oikeuskansleri, apulaisoikeuskansleri
            ja tämän sijainen. Me kaikki käsittelemme
            ne asiat, jotka meidän eteemme tulevat, ja meillä ne
            esimerkiksi jakautuvat työjärjestyksen mukaan,
            ne menevät tietyn järjestelmän mukaisesti
            automaattisesti ilman, että toinen puuttuu toisen työhön.
            Tässä mielessä yhdistämisellä ei
            kovin paljon saavuteta. Ei voida ajatella, että olisi laillisuusvalvontavirasto,
            jonka päällikkö olisi itse asiassa kollegoidensa
            muutoksenhakuviranomainen. Tällä me vain loisimme
            uusia portaita ilman, että saadaan mitään
            konkreettista aikaan.
         
         
         Omalta osaltani totean, että ratkaisen virastoon tulevista
            kanteluista ehkä 20—30 prosenttia. Pääosa
            oikeuskanslerin työstä on hallituksen käsittelyyn
            tulevien ehdotusten etukäteistarkastusta.
         
         
         Ärade talman! I det här sammanhanget försöker
            jag svara på riksdagsledamot Thors fråga om EU-skrivelserna
            och hur ingående frågorna som anknyter till människorätten
            behandlas i dem. I riksdagens plenum i fredags redogjorde jag för ett
            utlåtande som jag lämnat till riksdagen och det
            finns med i berättelsen från 2004 som behandlas
            i morgon. Jag har påmint alla ministerier att de fördjupar
            motiveringarna, det är mycket viktigt, som riksdagsledamot
            Thors konstaterade.
         
         
         
         
         
         
         Arvoisa puhemies! Asioiden viipymisestä on käsillä olevan
            kertomuksen hakemistosta havaittavissa, että täällä on
            viiden vuoden hakemisto ja näitä viipymisasioita,
            ratkaisuja, on melkein yhden sivun mittainen luettelo. Näillä ratkaisuilla pyritään
            aina kertomaan viranomaisille ja antamaan ohjeita, miten viipymisiin
            tulee suhtautua. En muista, että olisin havainnut tahallista
            viivytystä. Joskus sattuu vahinkoja, asiakirjat häviävät,
            niitä tapahtuu enemmänkin ministeriöiden kansalaiskirjeissä.
            Pitkät käsittelyajat saattavat johtua ja usein
            johtuvat siitä, että asioiden selvittely vain
            vie aikaa. Pyydetään lisäselvityksiä, että voidaan
            ratkaista lain mukaan jonkun etuuden myöntäminen,
            koska etuuksien myöntäminen vastoin lakia on myös
            viranomaistoiminnan laiminlyönti. Nämä asiat
            eivät ole niin kovin yksinkertaisia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Viime perjantain istunnossa ed. Kiljunen kysyi
            Supon valvonnasta, se liittyy myös poliisivalvontaan, jonka
            ed. Thors otti esille. Nämä ovat aika vaikeita
            kysymyksiä. Joissakin maissa poliisivalvonta on järjestetty
            erityisellä toimielimellä, joka saa tiedot kaikista
            poliisin tutkinnoista, myös salassapidettävistä ja
            sellaisista tutkinnoista, joissa itse asiassa vasta etsitään,
            mitä suojelupoliisissa ilmeisesti tapahtuu paljon, sitä tilannetta,
            onko tutkintakynnys ylitetty vai ei. Sitten nämä valvojat
            selvittävät asiat parlamentille. Jos katsomme
            sitä, mitä perustuslaki säätää eduskunnan
            toimivallasta, siihen eivät kuulu yksittäiset
            hallintoasiat. Eduskunta säätää lait
            ja päättää valtiontaloudesta.
            Yksittäiset asiat voivat tulla eduskunnan käsittelyyn
            kertomusinstituutin kautta, jonka käsittelyssä nyt olemme,
            eli laillisuusvalvoja antaa kertomuksen, jossa luetellaan, selvitetään
            yksittäistapauksia, ja eduskunta halutessaan voi niihin
            ottaa kantaa. Yhtä vähän kuin oikeuskansleri
            voi muuttaa lainvoimaisia tuomioistuinratkaisuja tai mitä muita
            viranomaisratkaisuja tahansa, yhtä vähän eduskunnan
            valiokunta tai täysistunto voivat niihin puuttua. Tämä on
            yhteiskunnan työnjako, joka on päätetty
            silloin, kun perustuslaista on säädetty.
         
         
         Herra puhemies! Vielä lopuksi totean, että ed. Hoskonen
            viime perjantaina otti esille Natura-kysymykset. Niin kuin perustuslakivaliokunnan
            mietinnöstä käy
            ilmi, kun minuun kohdistettua muistutusta ei ole vielä käsitelty
            loppuun, ei myöskään valiokunta ole tässä mietinnössään
            käsitellyt Natura-asiaa. Kun se asia tulee loppuun käsitellyksi,
            kaikki se, mitä itse olen lausunut valiokunnalle, mitä asiantuntijat
            ovat lausuneet valiokunnalle, tulee julkiseksi ja silloin on aika
            ja mahdollisuus käydä perusteellinen tarkastelu
            tästä asiasta.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oikeuskansleri viittasi Natura-asiaan, joka
            oli täällä esillä ed. Hoskosen
            puheenvuoron perusteella. Haluaisin vain todeta, että kun
            asia kerran pohjautuu ikään kuin lainsäädännöllisesti
            luonnonsuojelulakiin — siellä mainitaan, tosin
            vain maininnanomaisesti, Natura-verkosto — ja kun asia on
            ollut myös ympäristövaliokunnassa käsittelyssä,
            niin ympäristövaliokunnalle on ministeriön
            toimesta saatettu tietoon, että valiokunta saa valiokuntana
            kaikki haluamansa tiedot Natura-alueista ja tämä tiedonsaanti
            sinänsä ei ole ongelmallinen. Mitä tulee
            muuten tiedon luonteeseen ja siihen, että se on osin salassapidettävää,
            se pohjautuu taas siihen, että tietyt bio- ja luontotyypit
            ovat suojeltuja Natura-järjestelmän kautta ja
            jos tieto kaikin osin olisi yleisessä käytössä, tämä suojelu
            vaarantuisi.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.