1) Hallituksen esitys laeiksi yrityksen saneerauksesta annetun
         lain ja takaisinsaannista konkurssipesään annetun
         lain 23 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti vain tästä laista,
            joka lakivaliokuntaan nyt lähtee.
         
         
         Hallituksen hyvä tarkoitus on pyrkiä siihen, että jatkossa
            yrityssaneerauksiin hakeuduttaisiin huomattavasti aikaisemmin kuin
            nykyään. On kieltämättä päässyt
            käymään niin, että saneeraus tulee
            mieleen liian myöhään, kun näyttää jo,
            että mahdollisuudet pelastaa yritys ja työpaikat
            ovat jo paljon heikommat. Mutta samaan aikaan tästä seuraa,
            että tosiasiassa yrityssaneerauksen kriteerit monelta osin
            ja monista näkökulmista kiristyvät, ja
            tämän takia pyydän kollegoita jo nyt
            pistämään korvan taakse, kaikkia joita
            yrityssaneeraus kiinnostaa, että tämä hyvä tarkoitus
            on varmaan meidän kaikkien yhteinen, mutta löydämmekö keinon,
            jossa emme sitten samalla tosiasiallisesti vaikeuttaisikin vielä pelastettavissa olevien
            yritysten selviämistä.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yrittäjyyden edistäminen
            edellyttää, että taloudellisissa vaikeuksissa
            olevia yrityksiä autetaan jatkamaan toimintaansa. Yritysten
            joutuminen konkurssiin ilman saneerausta on Suomessa yleisempää kuin
            muissa yritysystävällisissä maissa. Oikeudessa
            hylätään usein syyttä saneeraushakemuksia.
            Yrittäjille ei anneta pienintäkään mahdollisuutta
            välttää konkurssia. Yritykset ovat joutuneet
            lopettamaan toimintansa saneeraushakemusten pitkän käsittelyajan
            takia. Vuonna 2005 saneeraushakemusten keskimääräinen
            käsittelyaika oli noin 70 päivää.
            Käsittelyn venyminen johtuu osittain huonosti tehdyistä saneeraushakemuksista,
            joita yritykset joutuvat täydentämään.
            Kun oikeudenistuntoon ei osallisille ole löytyä yhteistä aikaa,
            käsittely pitkittyy jälleen. Tuomioistuimen ratkaisu
            ottaa oman aikansa. Se annetaan kahden viikon kuluttua käsittelyn
            päättymisestä, mutta siihen voi mennä kolmekin
            kuukautta.
         
         
         Tätä taustaa vasten pidän hieman
            outona, että saneeraushakemusten käsittelyyn toimivaltaisia käräjäoikeuksia
            vähennetään. Kun viideltä ennen
            toimivaltaiselta käräjäoikeudelta poistetaan oikeus
            käsitellä saneeraushakemuksia, on uhkana se, että hakemusten
            käsittely pitkittyy edelleen. Yritysten oikeuksien turvaamiseksi
            on saneeraushakemusten käsittelyaikoja lyhennettävä.
            Tämä edellyttäisi toimivaltaisten käräjäoikeuksien
            lisäämistä. Käsittelyaikojen
            lyhentämiseksi yrityksille on annettava lisätietoa
            ja ohjausta saneerausmenettelystä niin, että hakemukset tehdään
            oikein. Hakemusten istuntokäsittelyyn osallistuminen tuomioistuimen
            määräämänä aikana
            tulisi olla lain säätämä pakko.
         
         
         Muutoksen saaminen hylättyyn saneeraushakemukseen on
            ollut vaikeaa, koska konkurssihakemusten käsittelyyn ei
            saa keskeytystä. Yritys siis voidaan pakottaa konkurssiin
            muutoksenhakuprosessin aikana. Tähän tulee nyt
            merkittävä muutos. Yritystä, jonka saneeraushakemus
            on käsittelyssä, ei saa hakea konkurssiin. Myöskään yritystä,
            joka hakee muutosta päätökseen saneeraushakemuksesta,
            ei saa hakea konkurssiin.
         
         
         Yrityssaneerausten selvittäjien rooli on ratkaiseva
            yritysten ja velkojien kannalta. Suomessa selvittäjien
            osaaminen on enintään tyydyttävää tasoa.
            Hallituksen lakiesitys ei puutu riittävästi tähän
            ongelmaan. Saneeraus- ja konkurssivälittäjien
            osaamisen ja sertifioinnin kehittäminen vaikuttaisi merkittävästi
            siihen, että yritysten saneerauksista tulisi potentiaalinen
            vaihtoehto konkursseille. Yritysten saneeraushakemusten käsittely
            vaatii tuomareilta hyvää asiantuntemusta, koska
            niiden käsittely poikkeaa muista oikeusasioista. Tuomareilta
            vaaditaan yritysjuridiikan tuntemuksen lisäksi liiketoiminnan
            syvällistä asiantuntijuutta. Siksi alempien oikeuksien
            tekemät yrityssaneerausratkaisut on voitava tutkia ylemmissä tuomioistuimissa
            siten, että yritykset olisivat suojattuja konkurssilta
            asian ollessa vireillä tuomioistuimissa. Koska toimivaltaisten käräjäoikeuksien
            määrää vähennetään,
            on olennaista, että jäljelle jäävien
            käräjäoikeuksien tuomarit täydennyskoulutetaan
            käsittelemään saneeraushakemuksia.
         
         
         Yrittäjän asemaa konkurssissakin tulee vahvistaa,
            mutta oikeusministeriö on torjunut kaikki ehdotukset yrittäjien
            vapauttamisesta velkavastuusta omaisuuden luovutuksella. Menettelyä kutsutaan
            henkilökohtaiseksi konkurssiksi. Mielestäni konkurssitilanteessakin
            pitäisi pyrkiä ylläpitämään
            yrittäjyyshalukkuutta estämällä yrittäjän
            pitkäaikainen ylivelkaisuus ja tulevaisuuden romahtaminen.
            Nyt Suomessa on satoja entisiä yrittäjiä,
            jotka painivat 90-luvun alun lama-aikana aiheutuneiden velkojen
            kanssa. Heillä ei ole juuri minkäänlaisia
            mahdollisuuksia selvitä velkataakastaan puhumattakaan yrittäjäksi
            palaamisesta.
         
         
         
         
       
      
         
         Risto Kuisma /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksellä on varmasti
            hyvä tarkoitus ja pyrkimys, mutta tämmöinen
            yrityssaneeraus ei välttämättä ole
            niin ongelmaton kuin helposti nähdään,
            koska tietysti, jos tällainen yritys, joka on saneerauksessa,
            jatkaa toimintaansa, se hyvin usein muodostaa kilpailuhäiriön.
            Esimerkiksi kuljetusalalla on paljon tapauksia, joissa saneerauksessa
            oleva yritys sitten hinnoittelee palvelunsa epäterveesti
            ja aiheuttaa muille yrityksille vahinkoa ja ehkä jopa niiden
            joutumisen maksukyvyttömyystilaan. Tämä haittatekijä tietysti
            on todellinen.
         
         
         Sitten myös kuljetusalalla, jossa sinänsä tarvitaan
            liikenneluvat, liikenneluvissa on vaatimus, että liikenneluvan
            haltijan täytyy olla vakavarainen. Nyt tietysti, jos yritys
            on saneerauksessa, se ei voi olla vakavarainen, eli tässä on
            myös ristiriita niiden lupavaatimusten välillä,
            joita vaaditaan elinkeinolta, ja toisaalta sitten sen tosiasiallisen
            tilan takia, joka vallitsee, jos yritys saa yrityssaneerauksen.
         
         
         Sinänsä sen yrittäjän ja
            yrityksen kannalta, joka pääsee saneeraukseen,
            se voi monta kertaa olla myönteinen asia. Tosin yrityssaneerauksesta
            nykyisellään monet eivät suinkaan selviä,
            vaan joutuvat konkurssiin. Mutta toisaalta sitten voidaan aiheuttaa
            aika paljon vahinkoa muille samalla alalla toimiville yrityksille,
            ja toivottavasti tämä näkökohta
            lakiehdotuksen käsittelyssä tulee tarkkaan tutkintaan.
         
         
         
         
       
      
         
         Lauri   Oinonen   /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi yrityksen saneerauksesta
            annetun lain ja takaisinsaannista konkurssipesään
            annetun lain muuttamisesta on hyvä ja aiheellinen, ja täällä esitetyt
            näkökohdat, joita muun muassa ed. Laxell toi esille,
            ovat huomionarvoiset. On tärkeää, että vaikeuksiin
            jouduttuaan yrittäjä omaisi vielä yrittäjyyshalukkuutta, että elämä ei
            päättyisi siihen, että tulee näitä ongelmia,
            vaan yrittäjä voisi löytää uudet
            keinot selvitä. Ed. Kuisma toi kyllä ihan huomionarvoisia
            näkökohtia nimenomaan kuljetusalalta esille.
         
         
         Toivon, että nämä molemmat näkökohdat, mitä edustajat
            Laxell ja Kuisma ovat esille tuoneet, saisivat valiokunnassa osakseen
            riittävän huomion.
         
         
       
      
         
         Matti Kangas /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minunkin mielestäni pitää yrityksiä tukea,
            ja sitä kauttahan ne työpaikat syntyvät,
            ja myös silloin, kun yrityksellä menee huonosti
            ja mahdollinen yrityssaneeraus tulee eteen, pitäisi silloin
            ymmärtää yrittäjää.
            Mutta veloista vapautus kokonaan, siitä on myös
            ... Joku ne velat aina maksaa, joku toinen yrittäjä mahdollisesti.
            Niin kuin ed. Kuisma täällä totesi, voi
            joskus tulla epäreilua kilpailuakin sitten toisia yrittäjiä vastaan,
            niin että tästä pitäisi pitää huoli.
         
         
         Näistä 90-luvun yrittäjistä,
            jotka silloin laman aikaan joutuivat tällaiseen tilanteeseen,
            kyllä voi sanoa, valtaosa joutui aivan omaa syyttään.
            Silloin ajanmeno oli aika raju, ja heitä pitäisi
            vielä ymmärtää. Heitäkin
            on koko joukko tässä maassa, jotka ovat niin kuin
            yhteiskuntakelvottomia, ja heidät pitäisi nyt
            armahtaa ja päästää muitten kansalaisten
            kanssa samalle riville ja mahdollisesti yrittämään
            uudestaan.
         
         
       
      
         
         Juhani Sjöblom /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Markkinataloudessa konkurssi tai lopettaminen on
            tapa poistaa ylikapasiteettia tai vanhentunutta tuotantoa. Kyllä ed.
            Kuisma toi aivan oikean asian esiin tässä, että yrityssaneerauksesta
            monta kertaa aiheutuu suurempi vahinko kilpailutilanteessa, kun
            on ylikapasiteettia olemassa.
         
         
         Sen sijaan, niin kuin ed. Laxell toi hyvin esiin, Suomi tarvitsee
            vähitellen jo yrittäjän henkilökohtaisen
            konkurssin lainsäädännön. Se
            on keino saada se yrittäjyys takaisin yrittäjyyteen.
            Tosin se ei ole ihan ongelmaton, mutta se on varmasti parempi tie.
         
         
       
      
         
         Ahti Vielma /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On ihan oikein, että vaikeuksissa
            olevia yrittäjiä autetaan ja tehdään
            lainsäädäntöä siten
            kuin tässä on kysymys, että he myöskin
            jaloilleen tarvittaessa nousevat ja vaikeuksista selviävät.
            Mutta haluaisin tässä yhteydessä huomauttaa
            siitä, että aivan keskeinen tehtävähän
            yhteiskunnalla ja nimenomaan eduskunnalla ja hallituksella on toimia
            niin, että yrittäjiä ei joutuisi vaikeuksiin
            niin paljon kuin on joutunut viime aikoina. Eli ennalta ehkäisevä toimenpide
            sektorille, joka kuitenkin on tämän maan pelastaja,
            eli yritystoimintaan.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Suomessa olisi aika tärkeää,
            että myös tällainen henkinen ilmasto
            kehittyisi siihen suuntaan, että yritysten elinkaariajatteluun
            sisältyy aivan luonnollisena asiana myös sekin,
            että yritys voi tehdä konkurssin. Tämä on
            eräs tärkeä asia, koska hyvin usein yrittäjästä,
            joka joutuu sitten taloudellisiin vaikeuksiin, niin että yritys
            voi mennä nurin, tulee melkein kuin epähenkilö. Tässä suhteessa
            henkisen ilmaston pitäisi kehittyä kyllä siihen
            suuntaan, että se on yksi osa myös yritystoimintaa,
            totta kai kaikkine seuraamuksineen.
         
         
         Ed. Laxell nosti myös tämän henkilökohtaisen
            konkurssin esille. Tätä olisi kyllä tarvittu
            erityisesti 90-luvun ongelmien selvittämisessä,
            mihin myös ed. Kangas viittasi. Uusi ulosottolakihan toki
            tulee nyt vastaan, ja voi kai luonnehtia niin, että kuitenkin
            niillä ihmisillä, jotka jäivät tuon
            90-luvun laman alle, on näköpiirissä tunnelin
            suussa valoa, koska tuossa 2007 uuden ulosottolain mukaan ensimmäiset
            velat alkavat olla siinä iässä, jolloinka
            ne todella vanhenevat. Siellä on monta sellaista pykälää,
            joka voi viedä sitä velallisen asemaa edelleenkin
            eteenpäin. Henkilökohtainen konkurssi olisi se
            tekijä, joka tuon tilanteen nollaisi, ja ihminen pääsisi
            jälleen tavallaan normaaliin elämään.
            Tälläkin hetkellä yhteiskunnassa on vaikea
            arvioida onko se tuhansia vai kymmeniätuhansia, jotka joutuvat
            tietyllä lailla elämään yhteiskunnan
            kannalta ikään kuin maan alla. Se on ongelma,
            joka toimii muun muassa yrittäjyyden esteenä hyvin
            voimakkaasti tällä hetkellä.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Niin kuin usea edustaja on todennut,
            varmasti saneerausmenettely määrätyssä tilanteessa on
            paikallaan, ja väistämättä konkurssimenettely minun
            mielestäni joissakin tilanteissa on järkevämpi
            kuin saneerausmenettely huomioiden erään korkeimman
            hallinto-oikeuden päätöksen, joka koski
            kuljetusalaa. Sen seurauksena tämävaikeuksiin
            joutunut  yritys  pystyi jatkamaan toimintaansa
            mutta hinnoitteli tuotteensa, palvelunsa, sillä tavoin,
            että sen alueen muut yrittäjät joutuivat
            taloudellisiin vaikeuksiin ja niistä meni kaksi kolme konkurssiin
            ja tämä yksi jonkin aikaa pyöri mutta
            sitten joutui lopettamaan. Toivoisin, että kun valiokunnassa
            käsitellään tätä, niin
            kiinnitettäisiin huomiota siihen, että saneerausmenettelyllä ei
            saada vaarantaa liikaa muitten yrittäjien toimintaa. Tämä koskee
            esimerkkitapausten valossa erityisesti kuljetuspuolta.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä taitaa olla jo kolmas
            kerta tämän syksyn aikana, kun henkilökohtaisen
            konkurssin mahdollisuudesta täällä isossa
            salissa keskustellaan. Juuri tässä yhteydessä,
            kun näin on ja kun tämän pitäisi
            olla oikeusministerin tiedossa, olisin odottanut, että oikeusministeri
            Luhtanen olisi ollut itse esittelemässä tätä hallituksen
            esitystä, mutta tiedän sen, että hän
            on Luxemburgissa tällä hetkellä, niin
            että virkatehtävät on hoidettava ja me nyt
            selviydymme tästä näin itse. Mutta kun
            tilanne on tämän laatuinen ja kun asia on kuitenkin eräällä tavalla
            koko ajan tämän vaalikauden ollut esillä,
            niin olisi toivonut, että tätä asiaa
            olisi käsitelty ja pohdiskeltu ja miksi ei siihen nyt olla
            jo menossa, niin että tiedettäisiin sitä tulevaisuutta vähän
            seuraavaa vaalikautta ajatellen.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yrittäjyyteen liittyy aina riski,
            ja aina tulee niin olemaan, mutta on tietysti totta se, että monelle
            silloin, kun miettii yrityksen perustamista, olennaista on se, kuinka
            korkea se riski on, ja tässä suhteessa olisi erittäin
            tärkeää, että yrittäjä voisi esimerkiksi
            oman asuntonsa suojata johonkin euromääräiseen
            summaan asti. Toki tiedän, että sitä ei
            tarvitse välttämättä takauksena
            antaa, mutta usein pienyrittäjällä tilanne
            on se, että siellä on kaikki pelissä,
            ja sitten joudutaan niihin tilanteisiin, joista tässä nyt
            keskustellaan.
         
         
         Mitä sitten tässä aikaisemmin ed.
            Rossi viittasi tähän lama-ajan tilanteeseen, niin
            siitä täytyy sanoa, että se aikakausi
            on ollut täysin poikkeuksellinen, ja siinä suhteessa
            tietysti niihin toimiin, joilla erityisesti huomioidaan tällä aikakaudella syntyneet
            ylivelkaantumiset, on syytä paneutua ihan poikkeuksellisena
            asiana. On sitten hiukan toinen asia muuttaa tätä lainsäädäntöä pysyvästi.
         
         
       
      
         
         Martin  Saarikangas   /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä yrittämiseen
            liittyvä riski, jonka ed. Satonen toi esille, on tosiaan
            aina olemassa. Yrityksiä perustetaan, ja aika
            paljon, ehkä puolet, joutuu lopettamaan ongelmien takia.
         
         
         Kun vuonna 1989 jouduin nostamaan silloisen Wärtsilä Meriteollisuuden
            konkurssista, jouduin perehtymään tähän
            lakiin. Vaikka siihen on tehty aika paljon muutoksia, tähän
            konkurssilainsäädäntöön,
            niin me olemme edelleen hyvin kaukana siitä, mitä esimerkiksi
            Pohjois-Amerikassa USA:ssa on. Siellä lähtökohtana
            on, että yrittäjä kun yrittää ja
            epäonnistuu, niin hänen tulee yrittää uudestaan,
            koska toisella kerralla se on helpompaa. Sen takia lainsäädäntöä täytyy muokata
            siihen suuntaan, että tämä tulee mahdolliseksi.
            Esimerkiksi yrittäjän oma omaisuus, oma asunto
            ja auto ja tällaiset, siitä löytyy chapter
            11, chapter 13 Yhdysvalloista esimerkiksi. Toivon, että kun
            nyt viedään tätä eteenpäin,
            niin myös otettaisiin ohjelmaan tämän
            konkurssilainsäädännön laajempi
            muokkaaminen, niin että tosiaan yrittämiseen löytyy
            edellytyksiä, koska siihen aina liittyy riski ja liian
            moni menee nyt nurin.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Viittaan ed. Pulliaisen puheenvuoroon.
            Oikeusministeriö perustelee jatkuvasti tätä henkilökohtaisen
            konkurssin tilannetta sillä, että kysymys on velkojan
            asemasta, halutaan turvata myös sitten omistus siltä puolelta,
            ja myös, että yleinen lainkuuliaisuus ja velanmaksuajatus
            säilyy ihmisillä eikä niin, että ongelmien
            tullessa ne sitten ikään kuin kuitataan pois.
            Taisi olla Aku Ankassa aikoinaan, että kun Aku Ankalla
            oli paljon laskuja pöydällä, niin hän
            päätti selviytyä niistä ja poltti
            ne sitten pois siitä silmistään. No,
            vähäksi aikaa ne katosivat, mutta ei velka kaikonnut minnekään.
            Nämä ovat siis niitä oikeusministeriön
            toki vähän paremmalla juridisella kielellä selvitettyjä perusteluja,
            joita tietysti olisi hyvä kuulla tässäkin
            salissa.
         
         
         Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että tämän yhteiskunnan
            yksi suurimmista häpeäpilkuista on se, että me
            emme ole pystyneet 90-luvun laman jäljiltä, jossa
            sekä yhteiskunta että monet tekijät olivat
            vaikuttamassa näiden yrittäjien tilanteeseen,
            sitten tätä hoitamaan niin, että olisi
            voitu yleinen armahdus näiden velkojen kohdalla tehdä.
            Olisimme saaneet monta yrittäjää, tekijää, tähän
            yhteiskuntaan, jos tuo lainsäädäntö olisi pystytty
            hoitamaan.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         		 Arvoisa puhemies! Yhdyn, mitä ed. Rossi juuri edellä sanoi,
            niihin näkemyksiin, joilla 90-luvun laman kärsineitä voitaisiin
            auttaa.
         
         
         Mutta tuon näkemyksen takaajan asemasta. Yrittäjä kun
            ottaa lainaa, lainalla on usein myös sivullisia takaajia.
            Toivon, että lainsäädännössä tämän
            takaajan asemaan kiinnitettäisiin huomiota, koska hän
            ei yleensäkään voi millään
            tavalla vaikuttaa siihen, mitenkä yrittäjä velallisena
            on tuota velkaa käyttänyt, mutta takaajalla on
            kuitenkin täysi maksuvelvollisuus, kuten omasta velasta,
            ja tämä on minusta epäkohta. Minä toivon, että takaaja
            saisi lievemmän kohtelun. Silloin pankit eivät
            antaisi myöskään liian helposti ja harkitsematta
            lainaa, ja samalla velallisen vastuu velan käytöstä olisi
            varmasti harkitumpaa.
         
         
       
      
         
         Risto Kuisma /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! 90-luvun lama on aika kaukana takanapäin,
            ja sen uhrit ovat kärsineet paljon, mutta tietysti ei nykyisellä lainsäädännöllä,
            niin kuin tällä, voi sitä enää paikata.
            Se oli poikkeuksellinen tilanne. Se olisi pitänyt hoitaa
            toisella tavalla. Silloin pelastettiin pankit ja uhrattiin yrittäjät,
            ja se oli poliittinen virhearvio silloiselta hallitukselta ja silloiselta eduskunnalta.
         
         
         Mutta yrittämiseen liittyy tietysti riski, niin kuin
            täällä aika oikein on sanottu, ja myöskin
            sitten markkinatalouteen ja yritystalouteen se, että jos
            sinne sitten valtiovalta sotkeutuu rajoittamalla tätä riskiä,
            niin helposti siinä joudutaan ojasta allikkoon, eli jos
            tehdään yhdelle oikeutta, niin tehdään
            monelle vahinkoa, eli tässä täytyy olla aika
            varovainen. Konkurssi on normaali, niin kuin täällä ed.
            Sjöblom jo sanoi. Ehkä parempaa tulosta kuin tällä yrityssaneerausmenettelyllä saataisiin
            ehkä juuri sillä, että konkurssisääntöjä tarkasteltaisiin
            ajanmukaiseksi ja otettaisiin myös mukaan tämä henkilökohtainen
            konkurssi. Sitähän on Suomessa käsitelty
            aikaisemmin, mutta aika heppoisin perustein on oikeusministeriön
            ja eräiden asiantuntijoiden taholta toistaiseksi torjuttu
            tämä ajatus henkilökohtaisesta konkurssista.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Ahon hallitus joutui tietysti katastrofaaliseen
            tilanteeseen pelastamaan Suomen kansantalouden ja yrityksetkin suurelta
            osin ja nimenomaan pankit. Meillä oli aikaa ehkä yhden
            yön yli kehittää järjestelmä,
            jolla hoidetaan tämä tilanne, ja siinä ei
            ollut käytettävissä mitään
            sellaisia keinoja, että olisi 100 000 yritykselle
            jaettu suoraa rahaa, vaan pankkijärjestelmän pelastamisen
            kautta pelastettiin kansantalous ja Suomen luottokelpoisuus jne.,
            ja päästiin sitten siihen uraan, missä nyt ollaan,
            ja talous on hyvässä mallissa.
         
         
         Herra puhemies! Vanhasen hallituksen ohjelmassa mainitaan tämä henkilökohtaisen
            konkurssin tutkiminen. Tässä mielessä hallitus
            teetti nykyisellä korkeimman oikeuden presidentillä Pauliine
            Koskelolla selvityksen. Koskelo tuli siihen tulokseen, että tämä malli
            ei ole soveltuva Suomeen, ja hallitus tyytyi siihen. On mielestäni ihan
            edesvastuutonta, että hallitus tyytyi vain yhteen tällaiseen
            raporttiin eikä lähtenyt viemään sitä laajemmalle
            kierrokselle ja alkanut katsoa, voisiko siitä kuitenkin
            löytyä toteutettava malli. Aika tiukoilla ehdoilla
            pitäisi henkilökohtainen konkurssi mahdollistaa
            Suomessa. Se sopisi meidän järjestelmäämme,
            ja se pelastaisi paljon tilanteita. Nyt seuraava hallitus olkoon
            aktiivisempi ja selkärankaisempi kuin nykyinen ja hoitakoon
            tämän asian eteenpäin ja kuntoon.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kun nyt olen viime aikoina toiminut Valtion
            vakuusrahaston puheenjohtajana, niin totean sen, että tosiaan
            90-luvun alussa aiheettomia konkursseja oli useita tuhansia, eli
            siinä mielessä oli väärin näitä oikeita
            yrittäjiä kohtaan, että he menettivät
            kaiken omaisuutensa. Ainut, mitä nyt voidaan tehdä tänä päivänä,
            on se, että kun ulosottokaari on lakivaliokunnassa käsittelyn
            alla eli velan vanhentuminen 15—20 vuoden kuluttua, se
            pitäisi eduskunnassa ehdottomasti saada läpi,
            niin että nämä ihmiset pääsisivät
            velkavankeudesta ja uudelleen yrittämään.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi juuri äsken kertoi
            sen taustan, johonka viittasin itse omassa puheenvuorossani. Elikkä juuri
            siitä syystä, minkä ed. Kankaanniemi äsken
            totesi, olisi nyt ainakin tämän hallituksen esityksen
            perusteluissa minun mielestäni pitänyt käydä tämä asia
            ja pohdiskelu läpi, miksi on poikettu hallitusohjelman
            tavallaan ehkä ei ihan tavoitteestakaan mutta eräällä tavalla
            hengestä ja kuitata se, ja sitten me olisimme todenneet,
            olemmeko me samaa mieltä vai eri mieltä.
         
         
         Sitten ed. Rossille äskeisestä hyvästä puheenvuorosta:
            Asiathan ovat juuri niin kuin te kuvasitte  äsken,
            mutta   siinä  tilanteessahan
            on myöskin niin, että kaikki yrittäjät
            tietävät, että asianlaita on niin, eikö niin,
            toisin sanoen omassa reaktiossaan, rahavirtojen ohjailussa, takauksessa
            ja riskinotossa jnp., ottavat sen huomioon.
         
         
       
      
         
         Juhani  Sjöblom  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa todella on mainittu tästä henkilökohtaisesta
            konkurssista. Oikeusministeri voisi tällä loppusuoralla
            varmasti pistää paremman selvitystyön
            käyntiin ja seuraavaa hallitusohjelmaa varten valmistella
            pohjapaperit kuntoon.
         
         
         Niin kuin ed. Rossi ja ed. Kuisma sanoivat, me aidosti tarvitsemme
            jo tässä tilanteessa konkurssilainsäädäntöön
            täydennyksen, joka mahdollistaa tämän
            henkilökohtaisen konkurssin.
         
         
         Ed. Kankaanniemi, jos yhdessä yössä pystyttiin
            pankit pelastamaan, niin tässä on mennyt pitkälti
            toistakymmentä vuotta näiden yrittäjien kohdalla.
         
         
         
         
       
      
         
         Petri  Salo  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä henkilökohtaisen
            konkurssin mahdollisuus luultavasti nousee esiin myöskin
            seuraavan hallitusohjelman papereihin. Olen aivan samaa mieltä kuin
            täällä monet edustajat, että yksittäisen
            lakimiehen analyysi ei välttämättä riitä siihen,
            onko asiaa perusteellisesti tutkittu ja mietitty sen yhteiskunnallisia
            vaikutuksia, mitä maksaa tämä nykyinen
            järjestelmä ja mitä maksaa se järjestelmä,
            että ihminen pääsee puhtaalta pöydältä jossakin
            vaiheessa liikkeelle jälleen rehelliseen yrittäjätoimintaan.
         
         
         Ed. Pulliainen on kunnostautunut puhumalla harmaasta taloudesta
            useasti täällä eduskunnassa, ja me kaikki
            tiedämme, että yrittäjiä on
            tällä hetkellä kahdessa kopassa: on sellaisia,
            jotka ovat alkoholisoituneet, menettäneet terveytensä, jotka
            ovat lamaantuneet, ja sitten niitä yrittäjiä, jotka
            edelleen yrittävät, mutta yrittävät
            bulvaanien ja harmaan talouden kautta pitää itsensä hengissä ja
            jonkinlaisessa taloudellisessa tilanteessa, ja silläkin
            on oma hintalappunsa, joka kulkeutuu harmaan talouden kautta, joka
            ei koskaan tuloudu valtiolle tai yhteiskunnalle takaisin. Minä väitän,
            että jos tämä harmaa talous otetaan toiseen
            vaakakuppiin ja henkilökohtainen konkurssi toiseen ja katsotaan,
            kumpi on kokonaistaloudellisempaa, niin ehdottomasti henkilökohtainen
            konkurssi ja sitä kautta avoimeksi kaikki yritystalous,
            mitä tehdään.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Euroopan unionin jäsenyys
            ja Suomen jäsenyys talousliitossa on luonut vakautta. Näin
            ollen meillä ei ole niitä samoja tilanteita edessä, joissa
            yrittäjät voisivat pelätä sitä,
            että heillä on ykskaks yllättäen
            velat moninkertaistuneet eli syntyy devalvaatio. Taisi olla valtiovarainministeri
            Viinanen, joka hävisi silloiset 1 000 markkaa
            lyötyään julkisen vedon siitä,
            että devalvaatiota ei tule. Näin ollen monet yrittäjät
            luottivat silloin siihen, mitä valtiovarainministeri sanoi:
            ei tule devalvaatiota. Minullekin soitti eräs yrittäjä. Heräsin
            Tukholmasta PN:n kokouksesta, seitsemältäkö se
            oli aamulla, kun hän kahdeksan aikaan luuli soittavansa.
            Hän kysyi minulta, tuleeko devalvaatio, ja siinä unenpöpperössä sanoin, että no
            en minä ainakaan tiedä, että tulee. Sehän tuli
            samana päivänä. Reilu yrittäjä kyllä ilmoitti minulle
            jälkikäteen, että hän silti
            minua äänestää, mutta se on
            sitten toinen kysymys.
         
         
         Mutta ed. Pulliaiselle edelleenkin, että tänä päivänähän
            on tietysti juuri niin kuin kuvaatte. Minä olen puhunut
            nyt pitkälti 90-luvun laman uhreista ja siitä,
            että tämän yhteiskunnan olisi pitänyt
            pystyä se asia hoitamaan kuntoon, olisiko siihen mennyt
            yksi yö vai muutama päiväkin, mutta se
            on se häpeätahra, mikä kyllä meidän
            pitää ihan jokaikisen jakaa.
         
         
       
      
         
         Virpa Puisto /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pidän erittäin tärkeänä sitä,
            että meillä on opetusohjelmiin otettu varhaiskasvatuksesta
            lähtien yrityskasvatus ja se on poikkihallinnollisesti
            mukana hallitusohjelmassa. Uskon, että meillä löytyy
            eri aloilta tulevaisuudessakin yrittäjiä, mutta
            sen suurin este ovat juuri ne seikat, jotka täällä on
            viimeisten puheenvuorojen aikana tuotu esiin, elikkä se,
            että meillä edelleen on kohtuuttoman suurena,
            koko loppuelämään vaikuttavana riskinä yrittäjyyden
            toinen osa, joka on riski siitä, että yritys ei
            ehkä menestykään ja menee konkurssiin.
            Sen lisäksi, että siitä seuraa lopunikäinen velka
            yrittäjälle, mahdollisesti myös omaisille,
            se ei riitä Suomessa. Meillä se on niin suuri
            rangaistus, että se aiheuttaa jopa puolisolle kelpaamattomuuden
            virkoihin ja toimiin. Meillä on paljon asenteissa korjattavaa.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Suomessa on ollut valtavan isoja konkursseja,  esimerkiksi
            Hankkija,
            Haka jnp. ja  isot  paikalliset  1980—1990-luvulla
            kaatuneet rakennusliikkeet. Se on aiheuttanut sen, että ne alihankkijat,
            jotka ovat urakoineet näissä yhtiöissä,
            ovat samalla sitten kaatuneet ja menettäneet koko omaisuutensa.
            Sen takia olisi erittäin tärkeää,
            että tämä henkilökohtainen konkurssi
            -asia saataisiin täällä päiväjärjestykseen
            ja hoidettua täällä eduskunnassa, koska
            nämä ovat yleensä 1—5 henkeä työllistäviä yrittäjiä,
            jotka sitten ensimmäisenä kaatuvat, kun se päätyönantaja
            kaatuu. Siinä mielessä minä kannatan
            lämpimästi tätä henkilökohtaisen
            konkurssin lakia, että se saataisiin mahdollisimman nopeasti
            aikaan täällä eduskunnassa.
         
         
         
         
       
      
         
         Matti   Kauppila   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä ehkä pelkästään
            puhutaan yrittäjistä, jotka ovat konkurssiuhan
            alla, mutta täytyy muistaa, että heillä kaikilla
            on työntekijänsä. Tässä matkan
            varrella on tullut tilanteita esille, joissa sitten myöskin
            työntekijöitten palkat ovat joutuneet velkasaneerauksen
            johdosta selvittelyyn ja yleensä pienentyneet. Tämäkin
            täytyy muistaa, että tämä on
            aika lailla isompi porukka kuin pelkästään
            ne yrittäjät. Siinä on myöskin,
            jos yritys jatkaa, ne työntekijät mukana, ja,
            sanoisiko, oikeat juristit osaavat neuvoa kyllä työnantajaa
            tässä kohtaa.
         
         
         
         
         
       
      
         
         Reijo Paajanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Suomen Yrittäjien hallituksessa
            toimivana, niin kyllä meidän yksi keskeisin tehtävä on tämän
            konkurssilainsäädännön aikaansaaminen, jotta
            me saamme uusia yrittäjiä, joita esimerkiksi sukupolvenvaihdos
            tässä yhteiskunnassa tarvitsee tullessaan valtavasti.
            Tällä on merkittävä merkitys.
            Olen aivan samaa mieltä kuin ed. Pulliainen monissa puheissaan
            harmaasta taloudesta. Tällä me saamme sitä putsattua
            merkittävästi, ja tämä yhteiskunta
            saa siinä omansa takaisin.
         
         
         
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ihan vielä tuon ed. Paajasen
            puheenvuoron jälkeen: Vanhasen hallitus on tehnyt erittäin paljon
            yrittäjyyttä edistäviä toimenpiteitä.
            Nämä luovat pohjaa yrittäjyyden edistämiselle,
            ne synnyttävät työpaikkoja, eli tässä suhteessa
            tämä on toiminut, mutta sekin on pitkä tie.
            Mutta siihen kuuluu sitten myös olennaisena juuri se mitalin toinen
            puoli. Tässä suhteessa tietysti hallitukselle
            kuuluu antaa tunnustusta myös sitten, että tämä saneerauskysymys
            ja nämä yritysten konkurssiasiat ovat käsiteltävänä.
         
         
         Pelisääntöjen pitää olla
            selkeät. Se on aivan selvä. Emme me kaipaa niin
            sanottuja luikuriyrittäjiä, jotka sitten katsovat,
            että pinnataan ja tehdään kaikki mahdollinen.
            Yhteiskunnalla pitää olla selkeät säännöt.
            Mutta yhteiskunta on velkaa sen myös yrittäjille,
            että kun tulee ongelma, hyvin usein jopa muista syistä ...
            Alihankkija voi kaatua siihen, että pääyritys
            lopettaa tilaamiset ja vuosia kestänyt järjestelmä ykskaks
            luhistuukin. Tässä suhteessa nämä pelisäännöt
            ovat tärkeitä, ja yhteiskunnan pitää vastata
            huutoonsa. Ei yrittäjyys ja työpaikkojen kehittäminen
            muuten onnistu. Tässä mielessä tämä esitys
            on erinomaisen hyvä, ja sitä tulee viedä eteenpäin
            ja hoitaa se nopeasti sitten valmiiksi eduskunnan taholta.
         
         
         
       
      
         
         Reijo Laitinen /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Tämä keskustelu on ollut
            hyvä, ja tämä lakiehdotus korjaa tiettyjä tilanteita,
            mutta minun mielestäni enemmän kuin katsotaan
            taaksepäin tulisi katsoa eteenpäin. Me kaikki
            tiedämme sen, että silloin 90-luvun alussa tehtiin
            ehkä virheitä myös poliittisin päätöksin,
            jotka ajoivat sitten yrittäjät siihen tilanteeseen,
            mihin ajoivat, ja näitä 90-luvun alun uhreja on
            edelleenkin liian paljon.
         
         
         Minun mielestäni tämän henkilökohtaisen konkurssilainsäädännön
            osalta valiokunta, joka nyt käsiteltävänä olevasta
            laista tekee mietinnön, voisi tämän kysymyksen
            nostaa esille ja omassa mietinnössään
            patistaa vähän hallitusta tuomaan tämän
            kysymyksen vielä voimakkaammin, ainakin sillä tavalla,
            että selvitetään sitä perusteellisemmin
            eikä tyydytä niihin selvityksiin, mitä nyt on
            tehty.
         
         
         
         
         
         
       
      
         
         Martin Saarikangas /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Talousvaliokunta käsitteli
            tätä edellistä konkurssilakia vuosi pari
            sitten, ja siinä me totesimme klemmissämme, että edellytämme,
            että oikeusministeriö tuo uudelleen käsiteltäväksi juuri
            tämän kohdan. Sen takia edellisessä puheenvuorossa
            sitä peräänkuulutin. Siitä on
            kulunut runsas vuosi, ja ei taida vielä tulla.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.